cooper schreef:Ik ga me haast een uitzondering voelen, alsof ik degene ben die iets verkeerd doet, misschien harder moet worden of mezelf meer moet wegcijferen. Maar ik weet dat dat niet realistisch is omdat ik daar net vandaan kom en ervaren heb dat dat niet de manier voor me is om met mezelf, anderen en het leven in het algemeen om te gaan. Ik voel dan heel erg dat er dingen missen, dat er geen diepgang is en dat die diepgang voor mij nodig is om te kunnen functioneren. De wereld voelt kaal, hard , koud en kil als ik werkelijk ga leven zoals er van elkaar verwacht wordt.
IMO wordt dat niet verwacht maar is dat een keuze die je kan maken. Die keuze "mag" jij een ander niet ontnemen in mijn mening. Deel zelf zoveel je wil maar "verwacht" dat zelf niet van anderen.
Citaat:
Wanneer ik in gesprek ben met mensen of vrienden dan duurt het vaak ook niet lang alvoor ik met de ander een meer diepgaand gesprek wil. Ik heb zelf gezien wat voor weer het is, dus ik zou het fijn vinden om te weten wat er nou echt in je omgaat. Hoe voel jij je eigenlijk, hoe kijk jij tegen dingen aan? Wat speelt er in je leven, waar wordt je blij en vrolijk van en wat maakt jou verdrietig? Wat zijn je dromen, je passies, wat zijn je pijnen en wat raakt jou? Wat wil je? Waar loop je tegenaan? Wat zijn je overtuigingen, blokkades en struikelblokken? Vragen en dingen die vaak ook gevoelens oproepen, niet altijd degene die we als prettig bestempelen, maar waarom moeten we dat zo vaak vermijden? Waarom voelen we zo de behoefte om weg te lopen van gevoelens die we als "negatief ervaren"? Het is toch net prettig om te kunnen delen, ook pijnlijke dingen? Mij lucht het enorm op om even eerlijk te zijn over wat er nou écht in me omgaat. Maar ik merk dat de vraag; Hoe gaat het met je? Eigenlijk niet gesteld wordt omdat er écht interesse is, maar meer uit beleefdheid. Het is me vaak voorgevallen dat ik dan wil vertellen en de ander al met zijn aandacht ergens anders is. Dat er eigenlijk niet echt geluisterd wordt. Dat is niet fijn.
Jou lucht het op, ik zou kriegel worden van iemand zoals jij hier beschrijft.

Waarom zou pijnlijke dingen delen prettig zijn. In welk universum is pijn delen prettig?
Ik geef wel toe; als ik geen interesse, geen tijd of geen aandacht heb om te luisteren dan vraag ik niet aan iemand hoe het gaat. Dan sla ik die vraag over.

Citaat:
In onze maatschappij zijn er zoveel verwachtingen. We doen allemaal mee aan de rat-race waarbij we proberen zo goed en kwaad als het kan alles bij elkaar te houden wat uit elkaar dreigt te vallen. We moeten vanalles, zoveel dingen dat het haast niet bij te houden is, maar we verwachten het van onszelf en ook van elkaar. We moeten dingen bereiken, we moeten vergaren en worden. Want anders... Er plakt zo een ontzettend groot stigma op gewoon te willen genieten, om gewoon te willen Zijn. Want we zijn al snel te lui, te nutteloos. Doen , doen doen. En omdat ik het doe, moet jij het ook doen...
Jouw hele post staat vol verwachtingen, wie ben jij dan om de maatschappij er op te wijzen?

Citaat:
Zoveel mensen die lijden aan depressies, overspanningen, gezondheidskwalen omdat er zo een grote druk op onze schouders rust en ondertussen gaan we maar door. Merendeel van de mensen hebben daar dan nog enkele onverwerkte trauma's,gevoelens en emoties bij die hen daarin belemmeren en uiteindelijk nog groter worden omdat er niet meer stilgestaan wordt bij het gevoel. Ik bedoel daar niet mee dat we maar moeten treuren en bij de pakken moeten neerzitten, nee, het leven gaat inderdaad door. Maar het hoeft allemaal niet zo snel te gaan, het is niet omdat het leven doorgaat dat je daarom maar moet doen alsof bepaalde dingen er niet zijn. Waarom is het slecht om stil te staan bij je eigen gedachten, bij je eigen innerlijke leefwereld? Waarom sluiten we onze ogen eigenlijk voor datgene wat zo diep in onszelf leeft? Waar zijn wij eigenlijk het contact met onszelf verloren?
Dat je het niet met de hele wereld deelt betekent niet per definitie dat je jezelf er voor af sluit, er zijn zoveel manieren om stil te staan bij dingen en ze onder ogen te zien. In mijn ervaring is praten er over één van de minst effectieve en nuttige van al die manieren.
Citaat:
Als kind ben je gewoon één met het bestaan, de onbezonnenheid, speelsheid , onschuldigheid en de verwondering zijn we ergens in het midden kwijtgespeeld, en dat doet pijn. Er zijn veel pijnen die horen bij het opgroeien en die vastgeroest raken in ons lichaam omdat we er niet bij stilstaan wat die gevolgen eigenlijk zijn. Het maakt ons harder, het zorgt ervoor dat we ons afsluiten, we wantrouwen het leven omdat we geleerd hebben dat het niet altijd te vertrouwen is, dat mensen niet te vertrouwen zijn. Een muur bouwen we op, en er zijn maar weinig mensen die door deze muur kunnen prikken, bij wie we bereid zijn om deze muur , al is het maar een steen, even te laten zakken.
Hoort dat niet een beetje bij de lessen van het leven? Het is gewoon realiteit dat je niet iedereen kan vertrouwen lijkt me...
Citaat:
Ik wil weten waar jij een muur gebouwd hebt, waar jij jezelf verschuilt en daardoor niet volledig kunt zijn wie je bent. Want als jij jezelf grotendeels ontkent, niet weet wat er in je leeft, dan laat je jezelf niet zijn wie je bent. Dan leef je niet, en dat is zonde , want je bent zo'n mooi mens, met AL je mooie en voor jou minder mooie kanten. Ook je boosheid, ook je angst , ook je falen, ook je verdriet, ook je pijn mag er gewoon zijn. Ik vind elke mens oké, wat er ook speelt, wat er ook leeft. Het doet me meer pijn om te zien hoe mensen worstelen en zichzelf vastzetten want ik heb vaak allang gezien wat er leeft.. Voor mij hoeft niemand zich groter of mooier voor te doen dat die is, voor mij hoef je niet blij en vrolijk en aardig te zijn, als je maar jezelf bent. Ik wéét dat je een goed mens bent en het enige wat ik wil is dat je zelf ook ziet.
Opnieuw; dat jij achter die muur staat betekent niet dat ik mezelf ontken. Het betekent enkel dat ik het niet aan jou wil laten zien.
Citaat:
Ik weet dat het een moeilijke en pijnlijke weg kan zijn om weer terug te gaan naar de plek waar je al jaren van wegrent, maar ik weet ook dat de angst voor het gevoel groter is dan de werkelijkheid. In feite voelt het fijn om weer te voelen, om contact te maken met wie je in wezen bent. Alsof je weer teruggaat naar een lang vergeten plek. Het moment dat je geraakt word, diep geraakt wordt, op de plaats waar jou kwetsbaarheid zich schuilhoudt, op een moment waar je gewoon echt jezelf mag laten zien,en dat er ook gewoon laten zijn, of dat nou "goed of slecht is" Dat is voor mij leven. Dat is in contact staan mét het leven, dat is Zijn. En van daaruit begint alles. Jezelf ontkennen omdat er veel pijn en verdriet is , is de grootste misdaad die je in je leven kan begaan. Dat verdiend niemand. Het leven is te kostbaar om onszelf zo tekort te doen. En ik weet dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt, ik weet dat er heel veel eenzaamheid onder ons mensen bestaat omdat dat deel in onszelf ontkent word en er simpelweg niet mag zijn. Laten we daar verandering in brengen. Op die manier leer je jezelf kennen en is het niet meer nodig om jezelf te beschermen en maskers te dragen, anders te gedragen dan je bent of anderen te pleasen omdat je goedkeuring nodig hebt omdat je niet op jezelf vertrouwt. Dan hoef je je niet meer te laten leiden door ego-behoeftes en dan doen de dingen niet zo'n pijn, kost het niet zoveel energie, dan is er niet zoveel spanning, haat en nijd en strijd. Dan kan het stromen, dan kan je leven en genieten. Dan is het niet meer nodig om agressief te worden omdat dingen niet gaan zoals ze gaan, of dan is het niet nodig om een ander kleiner te maken zodat jij jezelf "groter" voelt, dan kunnen we in liefde en vrede leven, en ik denk dat elke mens dat wil.
De sleutel ligt erg dichtbij, dichter dan je denkt. Je hoeft er maar één ding voor te doen en dat is in de spiegel kijken en je ogen openhouden. En als je wilt sta ik naast je, en kijk met je mee.
Opnieuw; dat men het niet aan jan en alleman laat zien betekent niet dat men het ontkent, zichzelf ontkent, niet "is". Je mist hier IMO een heel groot grijs gebied. Je doet zelf net zo hard mee aan de zwart-wit maatschappij.