Help, Engelse date!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:59

Wat spannend TS! En het komt vast allemaal wel goed, ik heb zelf ook in het Engels gedate en inmiddels is mijn relatie ook in het Engels :))
In het begin is het wel even wennen ja, maar daarna spreek je wel makkelijk weg! Zeker als je Engels op VWO niveau en Cambridge examens hebt gedaan. Wat betreft het oefenen zou je inderdaad series of films in het Engels kunnen kijken. Wat ook heel goed helpt is het kijk van het nieuws in het Engels. De uitzendingen zijn meestal niet zo lang, dus je bent er ook niet zoveel tijd mee kwijt.

Voor wat betreft het niveau Engels van Nederlanders; ik denk toch dat het wel redelijk is. Met kerst de ooms en tante van mijn vriend ontmoet en vooral zijn tante was toch wel onder de indruk van mijn niveau. Natuurlijk zitten er fouten in, maar ze zei dat mijn Engels beter was dan dat van sommige Engelsen :+ Nou kan dat ook wel behoorlijk dramatisch zijn hoor haha.

Wanneer vindt de dat eigenlijk plaats?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:35

In de non-native English proficiency index (72 landen zijn getoetst) staat Nederland op de eerste plaats, dus zo slecht doen we het echt niet :) (al gaat dat wel met name om lees- en luisteropdrachten, spreken is vaak toch wat lastiger :D )

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:01

@Fenrir: sorry, je begrijpt niet goed wat ik bedoel, ik zal proberen beter uit te leggen :+. Eerst: ik heb het juist alleen over spreken :P en dan spontaan spreken, dus geen ingestuurde dingen. Ik bedoel absoluut niet dat het Engels niveau van Nederlanders sowieso slecht is O:) Zeker niet in geval van TS, zoals je paar berichten terug kunt lezen denk ik juist dat met haar opleiding zij heel goed Engels spreekt +:)+

alleen ben ik het niet eens met zoals Littera zegt dat Engels taligen altijd zwaar onder de indruk zijn van Nederlanders :+ het gemiddelde is goed, er zijn mensen die heel goed zijn, maar het is nu ook weer niet zo dat we bij iedereen onder indruk zijn... := los van dat men het waardeert dat overal ter wereld Engels wordt gesproken en geleerd!!! Er zijn veel mensen in Nederland die erg goed Engels spreken, maar juist daardoor denken mensen vaak dat dat geldt voor álle Nederlanders, en zo begreep ik ook het bericht van Litera over onder de indruk zijn, en dat is ook weer echt niet het geval 8)7

Sorry, beter kan ik het niet omschrijven wat ik bedoel :roll: maar ik vind júist dat TS zich niet druk moet maken om eventueel fout maken omdat je juist in contact met zo'n date veel Engels (in dit geval Amerikaans Engels) leert en dat beter werkt dan standaard zinnen :Y) ook gewoon spreektaal, dat vaak heel anders is dan wat je op school leert en in boeken leest..
Btw: je schreef over Scandinavische landen, daar is het onderwijs voor Engels inderdaad heel goed :j

Ik hoop dat je mij iets beter begrijpt, ik vind het moeilijk uitleggen. Ik heb mijn best gedaan voor goed Nederlands, hoop dat het zo duidelijker is dan mijn vorige bericht. Wou niet mensen beledigen of beweren dat Nederlanders allemaal geen hoog niveau hadden, absoluut niet :Y) alleen dat veel zich overschatten en kijken naar het Engels van de hoogopgeleide in Nederland, dat vaak goed is, en dat dan als gemiddeld nemen. maar dat zal zeker alleen de Nederlanders zijn die ik tegen kom en die de Engelstaligen in Nederland die ik ken tegenkomen ;)

Weer on topic: ts, hoe is het ondertussen met je date?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:31

Er zijn altijd mensen die minder goed Engels zullen spreken, net als dat er Engelstaligen zijn die slecht Engels spreken (er zijn ook zat Nederlanders die van hun eigen taal weinig bakken := ), ik bedoelde alleen maar dat het gemiddelde in Nederland best wel hoog ligt in vergelijking met andere landen en dat in mijn ervaring Engelstaligen juist vaak wel onder de indruk zijn van het Engels van Nederlanders. Maar nogmaals, dat is mijn ervaring :)
Denk dat we het verder wel eens zijn dan :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:53

Ik ben 1,5 jaar weg geweest en alleen maar engels gesproken. Geen nederlands (heb nog steeds een engels accent wanneer ik nederlands praat lol), en dus ook veel buitenlanders ontmoet. Daaruit kan ik concluderen dat Nederlanders echt niet geweldig zijn in Engels.. Wel oke hoor, we begrijpen de taal en anderen begrijpen ons. Maar daar houdt het wel bij op. Wij zijn vooral heel getraind op het formele engels, en schrijven. Niet zo zeer op het informeel spreken..
Scandinaviers en (west) Duitsers zijn veel beter.. Fransen bakken er niks van :+
Maar goed, dit gaat wel heel offtopic nu. Ik zou je er niet te veel druk over maken ts. Je leert het wel wanneer je t meer spreekt!

MoniqueT

Re: Help, Engelse date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:21

Dat je na anderhalf jaar in een Engelstalig land een Engels accent in je Nederlands hebt, vind ik dan weer niet nodig. Ik ken Nederlanders die na 30 jaar in de USA nog perfect Nederlands spreken. Ik waarschuw mijn eigen dochter ook altijd dat haar Nederlands niet moet gaan lijden onder het dagelijkse Engels spreken, zeker nu ze er gaat wonen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:53

Inderdaad, voor mij is dat ook geen "lol" als nederlanders met een engels accent praten.
Mijn broer woont en werkt ruim 20 jaar in Amerika, maar dat hoor je niet als hij nederlands spreekt.

Ik vind dat ik mij aardig kan redden in een engels gesprek zodanig dat een gesprek mogelijk is. Maar de zinsbouw of inderdaad bepaalde uitdrukkingen gaan wel eens de mist in. Een verkeerd woord of term gebruiken, te letterlijk vertalen. Ik vind dat ook niet erg, maar soms is het vervelend in gesprekken over onderwerpen die gevoelig liggen of met emoties gepaard gaan. Dan hoop ik maar dat ze uitgaan van mijn goede bedoelingen.

En dan ook maar gewoon checken of je het zo goed zegt of het beter anders kan zeggen.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 16:12

Bedankt voor de reacties allemaal!

Wanneer de date precies plaats vindt is nog niet bekend, maar binnen 2 of 3 weken.
Hij zegt dat hij er veel zin in heeft, en ik denk ook dat het allemaal goed komt.
Ik laat jullie weten als ik de datum weet en of de date nog een vervolg krijgt :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:24

Tja daar kan ik ook niet zo veel aan doen he :') Ik hoor het zelf niet eens, maar mensen vragen me nu vaak waar ik vandaan kom of vertellen me dat ik een accent heb. Andersom heb (had?) ik geen Nederlands accent wanneer ik engels praat. Ik heb vrijwel helemaal geen Nederlands gepraat in de tijd dat ik weg was, ook niet tegen Nederlanders daar. Dan gaat het behoorlijk snel ;) Die mensen die jij kent, praten waarschijnlijk nog wel gewoon af en toe Nederlands. Sowieso ligt de engelse taal mij beter dan de Nederlandse. Binnen 2 weken droomde en dacht ik al in het engels, en al ben ik nu al 2,5 maand terug.. Ik droom en denk nog steeds in het Engels. Het is absoluut niet dat ik het expres doe.. ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:32

Eileen, hij woont er al 20 jaar, heeft niemand daar om Nederlands mee te praten, ook op zijn werk doet hij niets anders dan schrijven en les geven in het engels. Maar hij praat gelukkig nog steeds Nederlands zonder accent. Het is net zoals je het zelf wil en jezelf aanleert. Maar ik ga weer off-topic.

Spannend TS!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:05

Inderdaad off topic, maar je hebt gelijk Grit.

Het wordt vast een leuke date hoor TS, ik mag die Amerikanen altijd wel!

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:01

Is de date ondertussen al geweest? :Y)