Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

TinkerTreas

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:23

Hier kan ik merken dat de verkoop vandaag gestart is. Al vind ik het nog wel meevallen wat er afgestoken wordt. De wijk naast ons is veel erger en in het centrum ook.
Maar er wordt hier nu ook wel het een en ander afgestoken.
Onze oudste kat is al aardig van slag, ik laat voor hem de kelderkast open staan. De jongste kat heeft er niet zoveel van. Alleen heeft mijn man hem laten ontsnappen vanavond, dus ik zat aardig in de stress. Gelukkig was hij vrij snel weer binnen.
Mijn dochter vindt het vuurwerk best wel eng, ze durfde niet te gaan slapen vanavond omdat ze steeds schrikt van de knallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:29

Hier is het alweer een tijdje bezig. Aanspreken werkt niet (zorgde voor vuurwerk tegen de gevel aan zelfs), politie komt niet, ondanks dat oud en nieuw hier altijd vreselijk is en er een aantal jaar standaard ME rondliep ( in een dorp met 3000 inwoners...). Maar hoe vaak ik ook bel, er komt nooit een wagen oid. Wij worden volgens mij zelfs ontweken deze tijd, normaal zie je elke dag wel een politieauto, rond oud en nieuw allee tijdens jaarwisseling. Daarvoor en daarna niet.

Mijn oudste hond is doodsbang en ik kan dus geen seconde weg en zelfs met de radio keihard is ze volledig over de zeik.

Afschaffen en flink hoge straffen voor mensen die zich er niet aan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:34

Hier zijn ze inmiddels ook begonnen met lawinepijlen. Alleen wel iets verder weg, weet dus niet waar het vandaan komt.
Ik heb ook door waarom de knallen zo hard waren, de roosters bocen het raam stonden open, dus het geluid komt veel harder binnen. :+

Ik snap niet dat de politie nu niet meer patrouilleerd. Het is toch verboden? Of hebben we hier ook een gedoogbeleid in?

Ik hoop dat t mistig wordt hier, gisteren werd het toen ook stiller buiten :P

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:34

Helaas is het hier al een maand flink bezig. Achter ons huis ligt een school waar fanatiek illigaal vuurwerk wordt afgestoken iedere avond. Bij onze paarden is het relatief rustig.. Ik heb één keer de politie gebeld omdat ik niet bij mijn paarden kon komen omdat ze aan de achterkant belachelijk veel aan het afsteken waren waardoor de paarden panisch waren en ik niet kon voeren (ben ook zwanger dus voorzichtig) Gelukkig is er gelijk melding van gemaakt en is het 'opzich' rustig bij ze.. Ik ben wel huiverig voor oud en nieuw want ik ben echt geen fan van vuurwerk en ik ben ook zeker de hele dag door in de weer voor de dieren thuis en de paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:37

Ik snap ook niet dat afstekers geen rekening houden met dieren :n

Ik zit te wachten op het moment dat ze hier in de omgeving beginnen met carbid schieten. Dan hoor je de hele dag van die harde ploffen ver weg.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:31

Ik riep vorig jaar of ze niet even aan onze katten konden denken, kreeg ik terug van zo'n klein snotjoch van 16 dat 'die k*tbeesten zich wel ff één dagje aan mochten passen'. Overigens was dit dik een week voor je überhaupt mag afsteken, dus die theorie ging niet op. Maar dat goed opgevoede kind rijdt ook rond in zo'n 45 km wagentje (dat ding gaat wel wat harder...) en heeft al meerdere tuinen en andere obstakels beschadigd. Dusja, valt ook niet te veel van te verwachten.

Hier ook alleen de mannelijke helft van de straat die er aan begint, zie nooit een vrouw. Iets met compenseren en hoe groter de knal...?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:46

Hier hadden we vanmiddag last van de buurjongens, paarden stonden buiten, ze schrokken wel even. Ze hebben zelf ook paarden, dus snapten ze wel toen mijn opa zei dat ze moesten stoppen, vanavond gaan ze op stal, dan kan het wel. Politie bellen doen wij niet, het is maar een keer per jaar, daarnaast kunnen de paarden alvast wennen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:58

Wij wonen vrij afgelegen met bijna geen huizen rondom.
Hier dus nagenoeg geen last van vuurwerk.
Maar mocht ik overlast hebben van vuurwerk zou ik zeker melding maken. :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:02

Zolang ze niks kapot maken vind ik het geen probleem. Dieren hier hebben er niet veel problemen mee.
Snap alleen de lol er niet van, die kinderen zijn voor honderden euro's knallers aan het afsteken, maar ze klinken allemaal hetzelfde. Snap dat het de eerste 5x leuk is, maar daarna is de lol er toch wel vanaf lijkt me :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:03

Ilse_123 schreef:
Zolang ze niks kapot maken vind ik het geen probleem. Dieren hier hebben er niet veel problemen mee.
Snap alleen de lol er niet van, die kinderen zijn voor honderden euro's knallers aan het afsteken, maar ze klinken allemaal hetzelfde. Snap dat het de eerste 5x leuk is, maar daarna is de lol er toch wel vanaf lijkt me :')

Ja dat snap ik ook niet :') Net ging er hier in de straat al een hele pot de lucht in, dan denk ik ook das toch zonde van je geld? :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:03

Wij wonen buitenaf, met een ander gezin met jongere (puber) kids in de buurt. De zoon was dit jaar ook flink al aan het knallen. Heb er vrij weinig last van gehad, gelukkig, maar was wel even pissig toen ik een grondtol in de paddock vond _-:(
Hij kan er gelukkig alleen maar in zijn gegooid (over een heg heen) overdag, toen de meisjes op de wei stonden. En ze zijn die dag dat ik het vond ook op vakantie gegaan, gelukkig....

Broertje heeft ook al vuurwerk, maar oh wee als die het bij de ponies afsteekt }:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:05

Ik vind vuurwerk sowieso zonde van het geld. 2 jaar geleden stond ik met mijn man in een vuurwerkwinkel voor lampionnen en als je hoorde hoe duur die pakketten zijn :wow:
300 euro is echt niets!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:19

Zolang er niks gericht wordt gegooid/afgestoken en er geen dingen worden vernield of in de brand gestoken kan ik er wel mee leven. Maar zelfs dan doe ik er waarschijnlijk niks mee, ben als de dood voor dat spul :')

Van mij mag het afgeschaft worden, dat zou me niks doen. Heb een hekel aan het geknal en snap ook niet wat er leuk is aan het afsteken. Zorg ook altijd dat ik met oud en nieuw nergens meer heen hoef met de fiets, en liever ook niet lopend. Ben altijd bang dat iemand me rond twaalven even over het hoofd ziet met het afsteken :=
Maar het is maar een paar dagen per jaar, dus hé, dat overleef ik wel en de dieren ook. En ik begrijp ook wel dat mensen die het wel leuk vinden ook gewoon graag afsteken en gelukkig kunnen de meesten ook gewoon verantwoordelijk omgaan met vuurwerk, dus dan zie ik het probleem niet.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:34

Ik vind siervuurwerk wel echt heel mooi, maar dat is helemaal onbetaalbaar.
Afgelopen paar jaar in Frankrijk tijdens 14 juli de vuurwerkshows mogen aanschouwen en dat is echt onwerkelijk, vooral in een bergdal.
Wat dat betreft mogen ze het best allemaal afschaffen en alleen nog gemeentelijke shows geven.
Maarja, half Nederland wilt 500 eu aan knallers uitgegeven :').

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:57

Nou sinds gisteren wordt het zeker verkocht??? Ben tot diep in de nacht bezig geweest om de honden weer rustig te krijgen.......man man man wat een ellende. En eigenlijk is er maar 1 doodsbang maar omdat die blijft rondlopen, kwijlen, hijgen, piepen, wordt de rest (ik heb er 4) ook vreselijk onrustig.

De druppel is mijn exman die doodleuk doet of ie niks hoort waardoor ik het wéér op kan lossen....maar uiteindelijk heb ik ze rustig gekregen. Dubbele dosering druppels, thundershirt aan, radio aan, tussendeur dicht en ik heb toch nog een paar uur geslapen.

Morgenochtend neem ik ze mee naar het bos, flink afmatten en dan begin van de avond loop ik de uiteraarden in hier, dan is het klaar, ik ga echt savonds niet meer de tuin uit met ze.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:02

Ik erger me er een beetje aan als ik niet kan slapen of mijn paard schrikt ervan

En dan denk ik meteen aan 10 jaar geleden hoe stoer ik het vond om met rotjes te mogen gooien ....

Ik denk dus vaak let it goo let it goo ;)
Behalve als het dus in extreme maten bij iemand vandaan komt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:14

Ik tolereer het overdag en begin van de avond. Ik heb twee kleine kinderen en de oudste is doodsbenauwd voor de knallen als ze op bed ligt. Dus als ze hier voor huis vuurwerk afsteken als zij op bed ligt ga ik er heen en zeg ik tegen ze dat ze moeten stoppen of ergens anders heen moeten gaan. Gaan ze door dan dreig ik ze dat ik de politie ga bellen en gaan ze dan nog door dan bel ik. Gelukkig is het nooit zover gekomen. We wonen in een klein dorp waar bijna iedereen elkaar kent en we respect hebben voor elkaar. Meestal is zeggen dat mijn dochter er bang voor is genoeg. Maarmik kanmme goed voorstellen dat mensen gelijk bellen vooral,als er dieren in het spel zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:33

Hier ging er net eentje af. Kon niet vinden vanwaar ie kwam en misschien is dat maar goed voor hen ook. Hond schrok zich half lam.
Ik spreek ze aan.
Er is hier geen verbod dus politie bellen heeft geen zin. Zou dat wel zin hebben deed ik dat.
Heb een bloedhekel aan vuurwerk.
Na morgen zijn er weer een boel minder die iets kúnnen af steken. Zullen wel weer wat vingertjes verloren gaan. Kan er geen medelijden mee hebben.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:50

Ik ben heel makkelijk met vuurwerk. Niet te druk om maken.

Beesten vinden het wel prima, die zijn het gewoon gewend, zo niet wennen ze er maar aan, als je zelf helemaal moeilijk gaat doen worden ze alleen maar meer gestrest. Hier blijven ze ook gewoon buiten lopen met oud en nieuw. Wat extra hooi in de bak en die paar uurtjes houden ze wel uit hoor.

We steken zelf ook wel wat af trouwens, alleen maar leuk vind ik. Ik vind sommige mensen echt zuur hoor, meteen de politie bellen om wat rotjes :=

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:52

Hier in de buurt val t mee
Ja nu er weer verkocht wordt, hoor je het inderdaad wel veel meer, maar niet hinderlijk
Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor door een wondertol (die ik nog had van vorig jaar :P) oid af te steken in de achtertuin :o
Maar dat knalt niet en is op 'eigen terrein'
Kat 1 vind het alleen maar mooi, kat 2 dan weer wat minder
Het vuurwerk wat ik heb liggen, wat echt knalt blijft netjes liggen tot morgenavond :D
Wij hebben wel eens aangifte gedaan, maar dat was naar aanleiding van de buurjongens die een grote pot in een vuurkorf hadden gegooid en dus t alle kanten opvloog...
Echt veel incidenten zijn hier niet..
Of dingen waarvan je zegt dit gaat te ver en politie bellen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:58

Sinds de verkoop is gestart is het hier ook weer lekker bezig. Irritant vind ik het wel maar ik ga mij er verder niet druk om maken. Beestjes boeit het niet. Die blijven nu binnen tot na oud en nieuw. Mijn zoontje rent soms naar het raam bij harde knal met grote ogen en wijst dan met zijn vingertje luidroepend " diiieee diiieeee!". Dus volgens mij is dat al duidelijk teken dat hij ook zon jochie later gaat worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:02

Felicxa schreef:
Maar het is maar een paar dagen per jaar, dus hé, dat overleef ik wel en de dieren ook.

Was het maar een paar dagen per jaar, hier begon de ellende al half oktober en zal wsl op z'n vroegst eind januari pas weer helemaal over zijn.
En dan reken ik de vuurwerkshows vd kermis etcetc nog niet eens mee. :+
Overigens mag het enkel op 31-12 vanaf 18u t/m 1-1 02.00u.
Moet wel zeggen dat het een stuk rustiger is dan vorig jaar, maar dan nog:
hou je gewoon aan de toegestane tijden ipv 3-4 f*cking maanden te lopen knallen. -:(-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:08

Al weken knallen in de verte en gisteren de hele dag tot twee uur vannacht , hoort erbij, paarden gewoon buiten(snachts op stal) morgen carbid, doen ze niets op en alle katten en hond hebben al vanaf dinsdagavond huisarrest. Maar vorig jaar wel twee snuiters op zes januari van hun fiets getrokken die toen rotjes naar de paarden gooiden, denk dat ze dat nooooiiiiit weer doen, politie kon er niet aan tippen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:10

Hier gister ook een groepje op het schelpenpaadje(wandelpad) tussen ons weiland en dat van een andere boer in. Gingen keurig stoppen als er mensen langs liepen etc.
Ze waren al even bezig en ik moest toch rijden en vanwege hun gedrag toch maar gedaan, ik rijd in ons weiland die dus aan het schelpenpaadje grenst.
Ging allemaal hartstikke prima en toen er toch perongeluk 1pijl richting mij en de pony ging boden ze ook netjes hun excuses aan en kreeg de aansteker op z'n kop van hun.
Ze waren nogal onder de indruk dat die van mij een pony was (1.51m) en geen paard. Tot slot kwamen ze tot de conclusie dat paardrijden levensgevaarlijk is en je beter vuurwerk kon afsteken. :')

Pony reageerde er toen ze in het weiland stond (aangrenzend aan de weg dus ook vlakbij de afsteekplek) wel heel heftig op maar eenmaal ohz niet meer. Ook de beesten die dit jaar geboren zijn en op kleine afstand van de afstandplek vertoonden allemaal geen dom gedrag (katten/kalfjes etc.). Totdat ik er even naar ging kijken en er aandacht aan besteedde..

Ik ben er dus zeer van overtuigd dat het grootste gedeelte van de angst bij veel dieren word ontwikkeld/gestimuleerd door de eigenaren zelf. :j

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:11

Hier wordt wel redelijk wat afgestoken maar heb er zelf geen problemen mee. Wel een beetje jammer voor hunzelf 's avonds zie je het veel beter ;)