Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Re: Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:34

Kort na 22/3 was het even wat spannend. Maar nu is alles terug zijn normale gangetje, ik ga en sta waar ik wil. Ik hou mijn medemensen wel meer in het oog, naar verdachte gedragingen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:38

Relaxed schreef:
Nee, ik weiger me door angst te laten leiden.. :n Gevaar is er altijd, je kunt ook morgen onder een auto lopen of ongelukkig van je paard stuiteren.. Moet je gewoon niet teveel over nadenken.. Wij zijn een aantal jaren dan ook gewoon naar Egypte gegaan en ik ben dit jaar ook naar Turkije geweest.

Precies dit. Als het mijn tijd is dan is het mijn tijd en dan kan ik dat lot niet ontwijken. Ik ga het niet opzoeken, maar ik ga grote menigten ook niet uit de weg.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:42

Ik weet niet of ik gegaan was. Ik Denk er niet echt over na eigenlijk maar als ik een slecht gevoel erover heb ga ik niet.

Was in de zomer op een groot festival (sziget), ben nooit bang geweest. Maar stond toen naast een man en kreeg echt een soort paniek aanval Van binnen, had er een heel naar gevoel bij. Ben toen weg gelopen daar, ook al wist ik dat het niks zou zijn. Maar toch Denk ik niet dat je je eigen (voor) gevoel moet onderschatten. Zag die man later vechten met iemand.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:47

Ik woon relatief rustig. Klein eiland, geen mensenmassa's, grote evenementen, etc.

Wat mij méér zorgen zou baren als ik nog in Nederland zou wonen is het risico in elkaar geslagen te worden omdat je 'verkeerd' kijkt, een dure tas hebt, de verkeerde vriend(in) of een niet begrepen grap verteld.
De kans om zomaar in de problemen te komen op straat is in het (helaas) verhufterde nederland vele malen groter dan de pech te hebben die zieke geest die een aanslag pleegt op een evenement o.i.d tegen te komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:50

Palmera schreef:
Ik woon relatief rustig. Klein eiland, geen mensenmassa's, grote evenementen, etc.

Wat mij méér zorgen zou baren als ik nog in Nederland zou wonen is het risico in elkaar geslagen te worden omdat je 'verkeerd' kijkt, een dure tas hebt, de verkeerde vriend(in) of een niet begrepen grap verteld.
De kans om zomaar in de problemen te komen op straat is in het (helaas) verhufterde nederland vele malen groter dan de pech te hebben die zieke geest die een aanslag pleegt op een evenement o.i.d tegen te komen.

Ah, ik ben nog nooit in elkaar geslagen terwijl ik altijd naar mensen staar en jodenmoppen en dode-babygrappen vertel. Ik vind dit juist een redelijk tolerant land. Weliswaar mag je homovriendelijkheid wel wat naar omhoog, maar ik kan hier meer mezelf zijn dan in Londen bijvoorbeeld.

Misschien heeft je afwezigheid je blik wel gekleurd.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:52

Daar heb je een punt Palmera.
Ik woon in een klein stadje (40.000 inwoners of zo) en ik heb de afgelopen week niks dan ellende gelezen op de plaatselijke nieuwssite, het gaat hier steeds meer op de grote stad lijken.
Een vuurwerkbom door een winkelruit,een jong meisje van de fiets geschopt en beroofd, de lokale middenstand die wordt opgelicht met vals geld. Mijn kapper draait op koopavond de deur op slot en laat je er alleen nog in als je een afspraak hebt...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:56

Dat zou wellicht kunnen. Zelf heb ik ook nooit problemen ervaren.
Ik ben al bijna 10 jaar weg uit NL en nooit terug geweest. Mijn post is gebasseerd op nieuwsberichten, ervaringen van familie/vrienden/gasten en bokt. :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 01:26

watchthesky schreef:
Daar heb je een punt Palmera.
Ik woon in een klein stadje (40.000 inwoners of zo) en ik heb de afgelopen week niks dan ellende gelezen op de plaatselijke nieuwssite, het gaat hier steeds meer op de grote stad lijken.
Een vuurwerkbom door een winkelruit,een jong meisje van de fiets geschopt en beroofd, de lokale middenstand die wordt opgelicht met vals geld. Mijn kapper draait op koopavond de deur op slot en laat je er alleen nog in als je een afspraak hebt...

En eigenlijk zijn dit soort dingen veel enger dan een potentiële terroristische aanslag. De kans dat je daarin verzeild raakt is toch nog steeds, gelukkig, vrij klein, in tegenstelling tot wat je gewoon in je eigen woonplaats kan gebeuren. Dat je rustig naar huis fietst 's avonds en ineens in een wilde achtervolging tussen scooters en politieauto's terecht komt bijvoorbeeld. Dat was, ondanks dat ik er niets mee te maken had en verder geen enkel gevaar liep, toch wel even een spannend momentje. Ontploffingen, branden, overvallen, moord, doodslag en steekpartijen. Allemaal in mijn eigen buurtje. En toch nog steeds even rustig 's avonds in het donker naar huis fietsen. In al die tijd maar één keer gehad dat ik twijfelde of ik er wel goed aan deed om zomaar rond te zwalken op straat. En vervolgens net zo goed gewoon wezen zwalken. Voor hetzelfde geld krijg je een vliegtuigwiel op je snufferd. Ben je ook dood. Daar doe je ook niets aan en die kan net zo goed door het dak van je veilige huisje vallen.
Maar goed, vroeger ook weleens in Londen geweest, toen er net een golf van aanslagen was van de IRA. Was al geboekt en dan ga je maar. De ritjes in de metro vond ik toen wel spannend, vooral als je van die controles zag of van die borden met waar je op moest letten bij loslopende tassen, maar verder had ik het te druk met leuke dingen om er de hele tijd bij stil te staan.
Wat dat betreft heb ik dan altijd meer angst als een geliefd persoon ergens heen gaat waar een hoog 'boem' gehalte heerst. Ook wel meegemaakt en dat vond ik pas écht eng.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:15

Ik leef niet in angst. Wel sta ik nog steeds bij elk concert stil bij wat er in Parijs is gebeurd, maar dat komt ook omdat ik op die bewuste avond zelf bij een concert was. Het gaat toch elke keer weer even door mijn hoofd.

Maar ik rijd honderden tot duizenden kilometers per week, de kans dat ik plat gereden wordt door iemand die niet op let is vele malen groter dan dat er wat gebeurd. Of zoals laatst, dat ik met paard en al onderuit ben gegaan. Ik weiger om mijn leven te laten leiden door de haat en terreur van andere mensen, als ik in angst ga leven en dingen gaat vermijden geef ik me juist gewonnen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:42

Ja, ik ontwijk het als het kan.
D.w.z. ik wilde deze kerstvakantie ook naar CentrO maar sla het nu toch echt even over.
Ik ga het niet opzoeken.

Ik merk ook dat ik bij ieder vliegveld een naar gevoel heb, maar als je wilt reizen ontkom je niet aan vliegvelden dus het moet maar.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:05

Grote evenementen was ik al niet zo van dus dat is niet veranderd nu. Maar ik heb soms wel dat ik me er bewust van ben dat ik naar mijn werk reis met de metro. Naar centrum Rotterdam.
Meestal denk ik nergens aan in de metro maar zo heel af en toe....
ik vind vooral bizar dat na een aanslag in Parijs de metro's in Rotterdam vol staan met politie en 2 dagen later met net zoveel dreiging mag ja het alleen doen >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:06

Fitzroy schreef:
Ja, ik ontwijk het als het kan.
D.w.z. ik wilde deze kerstvakantie ook naar CentrO maar sla het nu toch echt even over.
Ik ga het niet opzoeken.

Ik merk ook dat ik bij ieder vliegveld een naar gevoel heb, maar als je wilt reizen ontkom je niet aan vliegvelden dus het moet maar.

En toch, ik ben net na de wederopbouw van Zaventem daar geweest om te vliegen en je zag er niks van. Ze hebben dat echt goed opgepakt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:38

Ik moet zeggen dar ik na elke aanslag toch wel weer even moet slikken en ik toch wel weer even met mn neus op de feiten word gedrukt. Overal kan zo'n gek lopen en overal kan het gebeuren. Met grote evenementen kijk ik toch vaker om me heen en toen we afgelopen voorjaar een groot, speciaal feest hadden, heb ik er wel even bij stil gestaan dat je op dat moment een doelwit kunt zijn. De vele politie en beveiliging doet dan ook niet echt goed aan mijn gevoel van veiligheid, want voorgaande jaren was het ook goed beveiligd, maar niet zo. Uit alles proef je dat er dreiging is. Maar het heeft me nog nooit tegen gehouden om wat te ondernemen, ondanks dat ik er wel over na denk hoe veilig het is.
Na de aanslag van maandag op de kerstmarkt in Berlijn, ben ik donderdag weer voor het eerst bij ons de stad in geweest (ik woon in Duitsland in een redelijk grote stad). Ik moet zeggen, als je dan agenten met machinegeweren ziet lopen en het wemelt van de politie, de kerstgedachte wel een beetje weg is bij mij. Ik heb de kerstmarkt ook gemeden en niet perse omdat ik bang was, maar gewoon omdat het niet goed voelde. Ik ben heel even snel bij een kraampje aan de rand geweest om gebrannte Mandeln te kopen (ik MOET die dingen gewoon hebben als er kerstmarkt is), maar dat is ook het enige. De kerstmarkt was ook absoluut niet meer druk bezocht, dus meer mensen hebben om wat voor reden dan ook de kerstmarkt gemeden.
Ik denk ook dat je niet overal rekening mee kan houden, maar dat je het ook niet perse op moet zoeken. Dus als er gerichte dreiging is dat er vermoeden is dat ze op een bepaalde plaats een aanslag willen plegen, zou ik die wel mijden denk ik. Maar anders, tsjah, je kunt wel in een schuilkelder kruipen, maar daar wordt het leven ook niet beter van :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:57

Als je in Lissabon in een winkelcentrum komt word je tegenwoordig geconfronteerd met zwaar bewapende militaire politie. Dat maakt wel indruk.
Maar ik blijf er niet voor weg als ik er zijn moet en voel me ook niet echt bedreigd.

Overigens ben ik wel bedacht op achtergelaten tassen. Maar dat was al voor ISIS, want laten we eerlijk zijn, terroristische aanslagen zijn helemaal niet van nu. Die waren er ook al in mijn jeugd. IRA, ETA...

Echter ik zou niet ergens heengaan waar een aanslag is aangekondigd.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:06

Ik ben vlak na de aanslag op Parijs daar een paar dagen geweest. Je merkte het natuurlijk wel door de vele militairen die rondliepen. Maar dat was niet kwalijk, het gaf juist een veilig gevoel.

Ik heb wel even getwijfeld of we nog wel zouden gaan, maar uiteindelijk dus toch gegaan met vooral het idee dat er vast niet zo snel op elkaar iets zou gebeuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:16

Ik zou inderdaad ná een aanslag me veilig voelen op die plek omdat tot nu toe in elk geval nog nooit is voorgekomen dat dezelfde plek twee dagen achterelkaar getroffen wordt en daar is ook geen logische reden voor te vinden.
Het gaat immers vooraal om massa en verrassing. Beide elementen vallen weg na een aanslag.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:22

Ik begeef me continu op 'risicovolle' plekken door mijn werk.

Gisteren liep ik nog op een kerstmarkt in Polen. Vanmorgen was ik op luchthaven zaventem en eergisteren at ik mijn avondeten op schiphol Plaza en in de tussentijd zat ik aan boord van 10 vluchten in vier dagen.

Ik ben stewardess en ik sta er geen moment bij stil. Want uiteindelijk is het grootste risico van de hele week werken het stukje wat ik van huis naar Schiphol rijdt met de auto.

Als ik dan wel wat overkom dan heb ik gewoon domme pech. Net zoals je pech kan hebben als je een terminale ziekte krijgt, dan heb je ook gewoon stomme pech. Of als je een verkeersongeluk krijgt. Of een ongeluk tijdens het uitvoeren van je hobby.

Ik vind het oprecht erg om te lezen dat mensen bang zijn, bang om te leven. Bang om met hun kinderen ergens naar toe te gaan. Hopelijk krijgt die angst mij nooit te pakken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:25

Nelleke misschien heb ik je wel eens door de check gehad, ik doe de security check van personeel op Schiphol :D

Vind het wel top dat mensen alerter zijn, wij krijgen regelmatig onbeheerde bagage binnen wat gecontroleerd moet worden. Gewaarschuwd mens telt voor 2.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:35

Ik houd er wel rekening mee. Ik weet dat de kans super klein is en dat de kans dat je aangereden word of op een andere manier omkomt veel groter is dan door een terroristische aanval, maar de mensen die zijn overleden bij zo'n aanval hebben niets aan die cijfers, die zijn gewoon dood, en ik weiger daar één van te worden.

Ik woon in het Noorden van NL, dus heb niet het idee dat dit een grote risicoplek is en doe hier dan gewoon mijn ding en ga overal heen. Maar van de zomer zouden we naar Turkije gaan, mijn oom bezoeken, en we zijn niet geweest. Mijn oom is wel in NL geweest maar heeft bewust het vliegveld van Istanbul vermeden.

Het is niet dat ik in angst leef of dat ik er elke dag aan denk. Ik doe gewoon mijn ding, maar als ik iets onderneem wat zich meer in hoofdsteden bevind of hoofdsteden in het buitenland, dan weeg ik het wel even af. Ik was dus ook niet naar de kerstmarkt gegaan waar TS naartoe is gegaan. Ook al zijn de daders opgepakt en is de dreiging voorbij en is er veel beveiliging, ik zou me er niet prettig bij voelen. Dan zou ik wel een andere kerstmarkt opzoeken in een andere stad.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:39

Ik moet eerlijk bekennen dat ik blij was dat ik afgelopen dinsdag een mail kreeg van school dat het geplande uitje van de oudste naar de kerstmarkt in Düsseldorf was afgelast. Vond het geen fijn idee dat hij er met 90 andere leerlingen van school zou rondlopen. Gelukkig dachten de leerkrachten er net zo over, want die hadden bij de schoolleiding aangegeven niet de verantwoording te willen hebben indien er wel wat zou gebeuren.

School heeft toen een ander uitje gepland, eerst schaatsen en dan door naar de bios.
Dan denk je lekker veilig, nou dus niet! Word je in de loop van de middag door zijn mentor gebeld dat er een vechtpartij is geweest waar mijn zoon ook bij betrokken was. Waren met nog een paar andere zonder reden belaagd door een groep Marokkanen. Wat bezield dat soort figuren -:(-
De hele wereld is gewoon ziek!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:45

Ik ga volgende week naar Berlijn, dat had ik al een paar maanden terug geboekt. Nadat de aanslag is geweest is mijn enthousiasme voor het reisje wel wat verminderd, het brengt toch wel een negatieve lading mee.. ik ben aan de ene kant bang dat er iets gebeurt, en vind het aan de andere kant ook naar dat ik straks op de zelfde plek loop waar kortgeleden nog zoiets vreselijks is gebeurd..

Maar toch wil ik me er ook niet te veel door laten leiden.. het kan waar ik woon ook net zo goed gebeuren. En Berlijn is groot, heel groot, dus die groep mensen die al geraakt waren door de vrachtwagen waren relatief gezien heel weinig in verhouding tot alle andere mensen die toen in Berlijn rond liepen/aanwezig waren. Dus, toch is de kans heel erg klein, en je moet echt heel erg veel pech hebben als je dat overkomt.

Maar, balen doe ik wel zeker. Ik zal hoe dan ook oplettender dan normaal zijn, volgende week.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:47

Eigenlijk wel grappig dat zoveel mensen op een paardenforum bang zijn om zich op evenementen te begeven ivm aanslagen ed. Paardensport is immers hartstikke gevaarlijk, dus je zou zeggen dat we juist allemaal hele dappere mensen moeten zijn :P .
Ik vind het trouwens helemaal ook niet zo moeilijk om te relativeren die aanslagen, als je de nieuwsberichten over verkeersongevallen in je eigen regio bij elkaar optelt dan gaan er zoveel meer mensen dood dan door al die sensationele berichten over aanslagen in de hele westerse wereld. Als je veilig wilt reizen kan je waarschijnlijk nog steeds 100x beter op alle drukke treinstations, metrostations en luchthavens komen iedere dag dan dat je 12km naar je werk rijdt in een koekblikje. Verkeersslachtoffers zijn ook gewoon dood, het is net zo goed verstandig om je daar niet bij te voegen en dus wanneer je dat wilt gewoon met het veilige ov te reizen ipv doemsenario's bedenken over het feit dat er veel mensen op een station zijn :o? .

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:56

Ik vermijd niks. Maar eerlijk gezegd denk ik er wel eens aan als ik bijv op Schiphol ben oid. Maar moet eerlijk zeggen dat drukke steden, kerstmarkten en de meeste andere druk bezochte plekken niet aan mij besteed zijn, veel te druk. Dus die vermijd ik sowieso al, maar met een andere reden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:01

Van de zomer op Schiphol voelde ik me niet erg prettig, ook op Amsterdam Centraal loop ik liever wat sneller door naar de uitgang.

Volgend jaar willen we een weekendje naar Duitsland voor de kerst om daar naar een kerstmarkt te gaan, ik wil daar erg graag heen, al een aantal jaar eigenlijk. Moet zeggen dat ik het wel spannend vind en ook niet zeker weet of het heel handig is om te gaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:08

Komop, je hoeft je echt niet te laten leiden door angst... ik ben in de zomer naar Caïro gegaan met egyptair, 2 weken nadat dat vliegtuig van de radar verdween. Het kan gebeuren. Maar om dan bang te zijn om op bepaalde plekken te zijn... ik ben in november naar Israël gegaan en bij de Libanese en Syrische grens geweest. Heftig maar heb het overleefd hoor. Het kan altijd fout gaan, je kan ook morgen een auto ongeluk krijgen... moet je dan maar dingen vermijden waar je wel anders graag heen was gegaan? Ik werk 5 x per week op Schiphol, je bent je bewust van de dreiging en bent alert, maar ik ga niet mijn baan opzeggen :+