Temperaturen in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:37

Als er visite komt dan stoken we de houtkachel flink op :j Ook gewoon voor de gezelligheid, maar dan wordt het ook al snel een graad of 20. Ook wel eens lekker, maar voor mij zelf hoeft dat niet dagelijks.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:40

Tobbes schreef:
Maar als nu al 16 graden in huis is dan ben ik benieuwd hoe warm is wanneer buiten -10 is :=
Hier wordt niet kouder dan 18,5 wanneer de kachel hele week uit staat. We hebben erg warme winter :)

We hebben hier zo'n slimme thermostaat, die houdt hem heel goed op 16 :j Maar als het echt flink vriest dan doe ik de houtkachel wel erbij aan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:41

Tobbes schreef:
Maar als nu al 16 graden in huis is dan ben ik benieuwd hoe warm is wanneer buiten -10 is :=
Hier wordt niet kouder dan 18,5 wanneer de kachel hele week uit staat. We hebben erg warme winter :)

Hoe bedoel je dat? Hier is het overigens geen 16 graden hoor, je moet eerder denken aan 14 graden maximaal :+ . Thermostaat staat altijd op 10 ofzo en als ik het koud heb zet ik de thermostaat een graadje hoger dan de kamertemperatuur van dat moment en dan is het een paar uur lekker warm.

Maar als het vriest is het hier in huis warmer want dan gaat de CV automatisch aan ivm de vorstbescherming.

Sakura789

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:57

De ondertemperatuur bij ons is altijd 15 graden. We werken beide fulltime en bij thuiskomst is het meestal 19 graden (van 6 tot 9 uur). In het weekend staat hij meestal overdag wat lager, omdat we toch bezig/weg zijn. Als het erg koud is, dan doen we meestal de houtkachel aan. We betalen aan gas en licht denk ik 700€ voor 2 personen en een slecht geisoleerde jaren 30 woning :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:22

Hier staat hij 's nachts en als ik niet thuis ben op 17,5. Als we er wel zijn meestal op 20 en vaak 21 in de avond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:25

Ik woon 3 hoog in een studentenflat dus de buren stoken voor mij. :+

Ik zet hem alleen 's avonds aan, want ik houd van warmte. :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:27

Hier is het standaard minimaal 20 graden met de verwarming uit. Ook in de nacht. In mijn vorige huis had ik deze luxe absoluut niet dus toen had ik het in de nacht 18 en overdag 21.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:28

Ik heb een Toon en deze heb ik echt helemaal ingesteld per dag. Super fijn.

En vanaf mei t/m begin oktober zet ik hem zelfs op 'vakantie'. Dan hoeft ie echt niet aan te slaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:39

21 graden als ik thuis ben (en dan nog met dikke sloffen en onder een dekentje) en 15 als ik niet thuis ben/slaap.

Het scheelt volgens mij ontzettend wat voor huis je hebt. Mijn eerste woning was een jaren 80 woning, goed geïsoleerd en een appartement dus lekker warm. Stookte ik nauwelijks. Mijn vorige huis ook een appartement uit de jaren 70. Nooit warmer dan 19 - 20 graden en dat was warm zat. Nu in een jaren 30 beneden woning en dat is gewoon veel kouder en minder goed geisoleerd waardoor je toch meer 'tocht' krijgt. Daarom dus meer stoken.

Ik heb wel een tijd geprobeerd de temperatuur wat lager te zetten maar wat voel ik me dan ellendig. Daar ben ik mee opgehouden. Buiten heb ik het zelden koud dus daar hoef ik het ook niet voor te doen. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:54

S nachts gaat hij naar benedeh. Afhankelijk van hoe koud het buiten is. Een tikkende radiator kan me wakker maken. Meestal ergens rond de 14 graden. Overdag 16,5 uitzondering 17 graden. Als ik ziek ben misschien even 17,5 maar dan zweet ik me gek. Of houtkachel gaat aan

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:08

Bij ons is het eigenlijk altijd 18 graden, tot we de houtkachel aanmaken, dan is het in no-time 23-24 graden...
We hebben nu 1x gehad dat de cv aansloeg op 14 graden, maar dat was ook midden in de winter...

We proberen de kachel eigenlijk 24/7 aan te houden in de winter, en dan zo te stoken dat het rond de 21 graden blijft...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:22

Als ik slaap of weg ben staat de cv hier standaard op 15 graden, tenzij het ook overdag vriest dan gaat hij op 17/17,5 omdat ik niet in "koud" huis wil aankomen na uren buiten te hebben gewerkt.

In de ochtend als ik de hele dag thuis ben gaat hij naar 18,5. En in de avond naar de 19,5.

Soms doe ik de open haard aan als ik de hele dag thuis blijf. Dan gaan de kachels beneden op 0 ipv 5. en zet ik de cv op 18,5. Dan is het op zolder ook nog warm als ik ga slapen (anders gevoelstemperatuur rond de 12 graden) cv slaat dan namelijk aan omdat er boven wel vraag naar warmte is. Kleine aanvulling. Ik heb op de 1ste verdieping 3 kamers die ik niet gebruik, hier staat de kachels natuurlijk uit.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:26

Overdag en 's nachts op 19 graden.
Ben de hele dag weg van huis.
Als ik wel de hele dag thuis ben zet ik hem op 20/20,5.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:29

Wij maken gebruik van stadsverwarming (we hebben dus geen thermostaat maar knoppen op de radiotoren met standen van * tot en met 5)
Wij stoken alleen in de woonkamer (appartement).
Verwarming aan op de slaapkamer vind ik horror. Ik heb buren boven,onder en aan 1 kant naast ons (hoekwoning).
Zij stoken genoeg voor ons. In de woonkamer staan de kachels altijd op stand 2, dag en nacht. De verwarming wordt dan alleen af en toe warm als het te koud dreigt te worden. Ik denk dat het bij ons rond de 17-18 graden is. 'S nachts gaat hij nooit uit, omdat het anders te koud wordt voor de slang.
Wel hebben we altijd een deken op de bank,en heb ik altijd pantoffels aan :)
Ik heb een hekel aan een warm huis, we hebben ook elke dag de balkondeur oo een kier staan,en op de slaapkamers altijd een raam open. Ook als het -5 is. Zonder frisse lucht voelt het al gauw veel te benauwd en 'vies' in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:30

Daar verbaas ik me over. Dat er zoveel mensen op hun slaapkamer verwarming aan hebben.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:42

vonneke schreef:
Daar verbaas ik me over. Dat er zoveel mensen op hun slaapkamer verwarming aan hebben.

Als ik hier niet stook voor een uurtje voor ze naar bed gaan is het op de kinderkamers slechts 5-6 graden als het vriest buiten. Ik heb echt geen zin om er voor 7 kinderen meerdere keren per nacht uit bed te gaan omdat ze het te koud hebben. Met een uurtje stoken is het op de slaapkamers 21 graden als ze gaan slapen, en dat koelt af tot ongeveer 15 graden, wat voor mij toch echt wel het absolute minimum is voor kleine kinderen.
Zelf slapen we op een waterbed, dus heb altijd een warm bed, maar gezien de jongste bij ons op de kamer slaapt wil ik ook daar een redelijk aangename temperatuur hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:48

Ik heb sinds een aantal jaar een elektrische deken <3 Die staat een half uurtje aan voordat we naar bed gaan, heerlijk! Stoken doe ik nooit op de slaapkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:49

In dit huis hebben we boven enkel glas. Wanneer het goed vriest is het ook echt koud boven. Geen idee welke temperatuur maar heb nog nooit de verwarming aan gehad.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:50

Ik heb de verwarming op standje 1 aan op de slaapkamer van mn zoontje. Zodat de temperatuur zo rond de 16-17 graden blijft. Als het nog kouder wordt dan wordt hij snachts wakker. Als ik nog meer dekens op zijn bed doe dan gaat hij liggen woelen en dan wordt hij zonder deken wakker (echt als een ijsklompje wat vervolgens in mijn bed klimt := ).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:20

Hij staat hier standaard op 21 graden en als ik het koud heb zet ik hem ook rustig naar 22 graden. In de slaapkamer staat de verwarming nooit aan, ik kan echt niet slapen in een warme slaapkamer daar staat zelfs de deur open of het nu 30 graden of -10 is buiten.

Qua kosten moet ik heel eerlijk bekennen dat ik me daar niet zo druk om maak. Ik weiger om te moeten koukleumen in mijn eigen huis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:31

vonneke schreef:
In dit huis hebben we boven enkel glas. Wanneer het goed vriest is het ook echt koud boven. Geen idee welke temperatuur maar heb nog nooit de verwarming aan gehad.

Dat hebben wij boven ook nog. Enkelglas.
(eerst beneden ook maar dat hebben we ondertussen vervangen)
En ook nog geen dakisolatie. Sinds een paar jaar wel muur isolatie, dat is wel een goede investering, zowel zomer als winter.
Wel aan alle ramen ondertussen rolluiken.

Op de slaapkamer hebben dag en nacht een raampje openstaan, behalve als we weg zijn, dan gaat het raampje uiteraard dicht.
Als het echt flink vriest in de nacht gaat het raampje ook dicht. Maar dan zetten we de slaapkamerdeur weer open.

En kouder als 8 graden is het nog nooit geworden, zelfs niet paar jaar geleden toen het erg lang en hard heeft gevroren. Dat is ons alles mee gevallen.
Nu is het tussen de 10 en 12 graden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:35

8nnemiek schreef:
Je went heel snel aan een koudere temperatuur in huis hoor :j Het schijnt ook gezonder te zijn, en dan heb je het buiten ook minder koud.
Zeker als je de hele dag bezig bent vind ik 18 graden echt te warm.
Ik loop ook zonder problemen met alleen mijn vestje naar buiten nu, ik heb het bijna nooit meer koud. Heerlijk :)

:j

Ik was een enorme koukleum en nu niet meer :) De kachel staat hier uit en als we het koud hebben gaat het even op 16 graden :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:51

Nou, ik wen er echt niet aan :). Op mijn werk zit ik tussen de koelcellen en ik gok dat het hier tussne de 16 en 18 graden is. Zit standaard met mn jas aan, dikke uggs en een kleedje. Als het echt niet uit de houden is (als het vriest buiten) dan gaat een voetverwarming aan :j.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 15:58

Ik heb een lage bloeddruk en ben een heel kouwelijk persoon. Dan ga ik toch niet voor mijn lol in 18 graden zitten. :n

Ik zit veel achter mijn laptop en ik vertik het om koude vingers te hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:10

Ik heb het ook gewoon te koud met 18 graden. Ik kan daar ook echt niet aan wennen. Geen behoefte aan ook.