rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:28

Lastig altijd dit.. Ik vind namelijk ook dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is, maar tegelijkertijd, als er iets gebeurd zou ik me wel schuldig voelen..
Mijn ex had een vriendengroep waar het heel normaal was dat ze met drank op achter het stuur stapten. Gelukkig kwam ik daar na een paar weken al achter en was ik toen nuchter. Ik heb toen de sleutels afgepakt en gezorgd dat we allemaal thuis kwamen. Echter was dit voor mij ook de 1e en de laatste keer, het is namelijk niet mijn verantwoordelijkheid en ik vertik het om taxi te gaan spelen voor mensen die niet gewoon zonder een borrel kunnen :n Als je dit een paar keer doet gaan ze er namelijk vanuit en proberen ze niet eens meer om een bob te zoeken, dat was tenminste mijn ervaring. Sindsdien zorgden mijn ex en ik in ieder geval altijd voor ons eigen vervoer en bleef 1 van ons altijd nuchter.
Ik stap namelijk niet bij iemand in die gedronken heeft, dat heeft mijn moeder ons al van kleins af aan geleerd (met een oom en tante die veel dronken)

Ik heb er regelmatig iets van gezegd, maar meer kan en wil ik daar echt niet aan doen :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:34

Kimbers schreef:
Ik vind mensen die het toelaten ergens wel deels verantwoordelijk hoor.
Ik zou in ieder geval ook woest zijn op degene die (bijvoorbeeld) mijn vriend dronken achter het stuur zou laten stappen.

Is daar ook een wettelijke grond voor? Als in: als jij weet dat iemand een bankoverval beraamd en je meldt dat niet, dan ben je medeplichtig aan die overval. Dames/heren juristen, wie?

Ik heb wel een bikkelhard argument voor bezopen chauffeurs: je bent gewoon niet meer verzekerd en de verzekeraar zal ALLE kosten op jouw komen verhalen!!
Dat zullen mensen je niet snel vertellen als ze veroorzaker zijn want ze schamen zich drie keer rot, maar ik weet van een collega (die gelukkig alleen materiële schade aanrichtte) dat het echt zo is.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:39

Hier iemand die al 2 vrienden verloren is door iemand met alcohol op achter het stuur...

Ik ben er zelf mede doordat ik er dan op die manier dichterbij staat.
Ik kan mij nog de wanhopige berichten van de moeder op fb voor de geest halen. Dan breekt je hart. En waarvoor... doordat je een leuke avond wil hebben?

Nee zelfs vreemden kan ik heel fel op zijn en als je dan verteld al 2 jonge vrienden bent verloren merk ik wel dat ze echt geschokt zijn. Alsnog is het ieders eigen keuze en rij je jezelf dood prima maar een ander... dat is waar ik me dan zorgen over maak.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:42

Zelf drink ik geen alcohol, ik vind alles waar alcohol in zit of verwerkt is, niet te doen. :r
Dus het is niet uit overtuiging dat ik niet drink, echt puur omdat ik het niet lekker vind.
Waar ik wel van overtuigd ben is dat drinken en rijden een echte 'no go' is. 1 wijntje of biertje, prima maar 6 glazen.... :n
Dus de positie waar je nu ongewild ingedrukt bent, vind ik dan ook niet ok. Hij heeft er dus geen benul van dat hij andere mensen daarmee voor het blok zet.
Stel er was wel iets gebeurt, dan had je je vast vreselijk gevoeld omdat je wist dat hij teveel ophad.

Nou moet ik zeggen dat ik behoorlijk digitaal ben in zulke dingen, dus ik snap als je, wat ik nu ga zeggen, zelf niet zou doen, maar ik had de persoon in kwestie er net als jij erop aangesproken, maar als hij dan toch zelf zou willen rijden terwijl je zelfs aangeboden hebt hem thuis te brengen, dan denk ik dat ik de politie had gebeld en had gezegd (waar de persoon nog bij staat) dat er iemand van plan is om iets heel doms te doen.
Het 'gezellig samenzijn' is dan weliswaar bezoedeld, maar ik zou me er totaal niet schuldig over voelen aangezien hij degene is die mij in die positie drukt.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 12-12-16 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:42

Maar Relaxed, kan je dan verder wel gewoon met die mensen omgaan? Ik zou dat echt niet kunnen én willen. Ben daar misschien wat rigide in, maar wat op de dag dat het fout gaat? Dat ze wel iemand aan gort rijden (want om de één andere reden zoeken ze meestal geen dikke boom uit en komen dronkaards zelf vaak ongeschonden uit ongevallen)? Laat je ze dan vallen met 'Ik zei het toch' of blijf je dan ook bevriend?
Die man die mijn vriendinnetje dood reed is in mijn ogen een moordenaar, en ook nog eens met voorbedachte rade. Hij maakte immers zelf de keus om te drinken terwijl hij met de auto was en is daar vervolgens ook willens en wetens ingestapt. Ik zou met zo iemand niet om willen gaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:46

Zelf drink ik sowieso al niet echt. Als het één keer per jaar een glas is, dan is dat veel (meestal met Oud&Nieuw). Maar ik ben ook eigenlijk altijd de Bob (wil ik graag, want dan heb ik het zelf onder controle), dus drink geen druppel. Ook niet proeven. Van mij mag het zelfs een wet worden dat je geen druppel drinkt als je in de auto kruipt. Als ik alleen al een slokje neem, dan merk ik dat direct (ik gebruik medicatie, dus dan is de wisselwerking per persoon ook al anders). Laat staan een heel glas. Dus die 'algemene regel' van 'één glaasje moet kunnen' gaat mijns inziens gewoon niet op. Ik stap ook niet bij iemand in de auto die gedronken heeft. Ook al was de afspraak geen druppel en diegene neemt toch een slokje, dan pak ik een taxi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:47

ikke schreef:
Ik heb wel een bikkelhard argument voor bezopen chauffeurs: je bent gewoon niet meer verzekerd en de verzekeraar zal ALLE kosten op jouw komen verhalen!!
Dat zullen mensen je niet snel vertellen als ze veroorzaker zijn want ze schamen zich drie keer rot, maar ik weet van een collega (die gelukkig alleen materiële schade aanrichtte) dat het echt zo is.

Het ligt eraan waar je verzekerd bent....
Er zijn verzekeraars die het niet bij de dronken bestuurder claimen.
http://weblog.independer.nl/autoverzeke ... ter-stuur/

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:48

Ik vind het ook een lastige... Het zal misschien 9 keer goed gaan maar die ene keer dat het niet goed gaat..

Aan de ene kant heb ik dan ook zoiets: Eigen verantwoordelijkheid. Aan de andere kant is het geen eigen verantwoordelijkheid meer omdat je op de weg met zoveel andere mensen te maken hebt..

Ik zou eventueel de politie bellen inderdaad. En ik stap nooit bij iemand in de auto die gedronken heeft. Dan rijd ik zelf wel of ik bel m'n ouders. Die willen me in zo'n geval echt wel ophalen gelukkig :)

Als ik al drink als ik nog moet rijden is dat 1 glaasje aan het begin van de avond...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:51

Ik blijf me verbazen dat mensen dit nog steeds doen. Iedereen weet het. Iedereen is ooit wel eens met de cijfers en feiten geconfronteerd. En toch met drank op in het verkeer. Maar ja deze mensen worden beschermd door de wet. Zelden komen veroorzakers van dit soort ongelukken/misdrijven in de gevangenis. En als het dan gebeurd dan stelt het niet zo veel voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:54

Ik vind dat wanneer je weet dat iemand iets gaat doen wat een ander mens of zichzelf het leven kan kosten of verwoesten dat je de morele plicht hebt om alles in het werk te stellen om dit te voorkomen, iemand die dronken rijd of, zoals iemand opperde, een bankoverval pleegt geef je aan, zonder aarzelen. Nog een voorbeeld, iemand wil een terroristische aanslag plegen, kijken jullie dan ook de andere kant op?? Met drank op rijden is een potentiele moordaanslag.

Marjo

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:03

Ik heb trouwens vaak al eerder op de avond hoor dat er een opmerking komt. Als je weet dat iemand nog met de auto moet en al zijn 3e biertje besteld bv zeggen "zou je dat wel doen, je moet nog rijden" zo maak je het ook gelijk kenbaar aan de rest van de groep en is de druk misschien wat hoger om het toch maar niet te doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:07

Brainless schreef:
ikke schreef:

Het ligt eraan waar je verzekerd bent....
Er zijn verzekeraars die het niet bij de dronken bestuurder claimen.
http://weblog.independer.nl/autoverzeke ... ter-stuur/

Ehm, een boom of lantaarnpaal is weldegelijk een tegenpartij! Gemeente, rijkswaterstaat, provincie of desnoods staatsbosbeheer of natuurmonumenten, mocht je een binnendoortje door een bos nemen.
Dat verhaal klopt dus al niet en de kosten van die boom of lantaarnpaal worden ook gewoon in rekening gebracht bij de verzekeraar. Wat die ermee doet is zijn ding.

Nies_

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:15

Dat de schade van de tegenpartij altijd vergoed wordt is ook niet waar. Ik ken iemand die de gevel uit een huis gereden heeft en deze mensen hadden twee jaar later nog een huis met maar drie muren. Is pas wat aan gedaan toen het aandacht van de media kreeg. Geen betrouwbaar artikel dus.

De straf voor rijden onder invloed is inderdaad zeer mals. Ik ken een oudere man (alcoholist), die drie auto's total loss heeft gereden met drank op en zelfs deze man reed nog auto. Hij is nu wel tijdelijk z'n rijbewijs kwijt omdat hij voor de zoveelste keer is aangegeven en zodoende is gepakt. Deze man had 30 jaar geleden al geen rijbewijs moeten hebben.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:20

xApple schreef:
Je hebt er wat van gezegd en 2x aangeboden om hem thuis te brengen. Dat heb je goed gedaan. De man is volwassenen dus hij bepaalt uiteindelijk zelf wat hij ermee doet.

Jammer (en ik schrik ervan) dat er dus toch mensen zijn die met drank op achter het stuur kruipen. Ik doe zelf of wél drinken en met de taxi/fiets naar huis of echt helemaal niks.

En ik schrik hiervan dan ben je nml net zo fout.
Wat als er bijv een gezin in de auto oid moet uitwijken voor een dronken fietser en deze verongelukken?
Met alcohol op op de fiets kunnen ze ook je rijbewijs innemen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:35

Een lastige situatie die ik gelukkig nog niet heb meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat tegen dat ik de moed bijeengeraapt heb om er wat van te zeggen, de persoon in kwestie al voor mijn neus wegrijdt. :o Ik ben in zulke situaties helaas een echte twijfelaar en denk dan vaak achteraf: "Had ik maar..."

Een oplossing om die situatie de volgende keer te voorkomen zou kunnen zijn om nu nog eens contact met die persoon op te nemen en het er over te hebben. Misschien snapt hij/zij het achteraf wel en gaat er een lampje branden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:52

Relaxed schreef:
Ik heb er regelmatig iets van gezegd, maar meer kan en wil ik daar echt niet aan doen :n

Waarom niet? Als je weet dat het altijd raak is met die vrienden dan bel je toch gewoon de politie? Hoog tijd dat ze een keer aangehouden worden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:57

ikke schreef:
Kimbers schreef:
Ik zou in ieder geval ook woest zijn op degene die (bijvoorbeeld) mijn vriend dronken achter het stuur zou laten stappen.

Is daar ook een wettelijke grond voor? Als in: als jij weet dat iemand een bankoverval beraamd en je meldt dat niet, dan ben je medeplichtig aan die overval. Dames/heren juristen, wie?

Het lijkt mij logisch dat je medeplichtig kunt zijn.
Als je weet dat iemand een aanslag plant en je meld dit niet ben je ook medeplichtig.

Dus waarom niet als je weet dat iemand een auto bestuurd met vermoedelijk te veel alcohol op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:02

cinniz123 schreef:
Wat als er bijv een gezin in de auto oid moet uitwijken voor een dronken fietser en deze verongelukken?

Nee, dat kan/mag de politie niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-politie

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:03

Het is een lastige situatie en eentje die ik helaas al vaker zelf meegemaakt heb. Mijn ex had er ook een handje van om te drinken als hij moest rijden, maar dan reed ik absoluut niet meer met hem mee. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat hij niet meer dronk als ik meereed.

Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als een dronken persoon (of iemand met een paar biertjes op) achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt terwijl ik er wat aan had kunnen doen. Als een dronken persoon zelf verongelukt of letsel oploopt door zo'n domme actie kan me dat weinig schelen, maar je hebt een verantwoordelijkheid voor de andere betrokkenen.

Ik had die kennis dus niet laten rijden. Overigens begrijp ik ook niet dat er niet eerder ingegrepen is? Als iemand afgesproken heeft te rijden en hij/zij drinkt toch, dan zeg je er toch wat van? Dan ga je toch niet toe zitten kijken om na zes bier de conclusie te trekken dat het niet verstandig is om nog te rijden? Maar ik ben daar misschien wat (te) extreem in doordat ik van dichtbij heb gezien hoeveel ellende rijden onder invloed met zich meebrengt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:07

Brainless schreef:
cinniz123 schreef:

Nee, dat kan/mag de politie niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-politie

Oke ik had altijd anders geleerd maar niet correct dus
Verder blijf ik bij mn standpunt en vind ik het net zo fout.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:10

Waren er meer mensen die met die persoon meereden? Die zou ik denk ik aanbieden om met mij mee te rijden (desnoods twee maal heen en weer rijden) of aanraden een andere lift te nemen.
Puur omdat hun chauffeur heeft gedronken.
daarnaast zou ik wel aangeven van 'stel nou dat je iemand doodrijdt?'
maar ik vrees dat je niet echt meer kunt doen. De politie bellen zou correct zijn maar ik snap dat dat een ethische kwestie is, het is wel je collega waar je nog mee door een deur moet waarschijnlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:10

Kimbers schreef:

lekker makkelijk redeneren.. ik heb een iemand verloren aan de gevolgen van alcholisme.. heb als kind van alles geprobeerd tot aan de politie aan toe bellen.. ook als volwassene heb ik zelfs geprobeerd het rijbwijs te laten innemen.. Ik wist dat ze iedere dag dronken in de auto stapte, maar op een gegeven moment heb ik het toch laten gaan.. ik weet niet of jij je leven wilt laten leven, het mijne is 35 jaar lang beinvloed geweest door een alcholist. ik laat mij echt niemand meer vertellen dat ik deels verantwoordelijk ben voor ook maar iemands gedrag.. zeer zeker niet als ieamand altijd teveel drinkt en overal doorheen lijkt te glippen. En ik kan je gerust vertellen, ik ben echt niet iedere dag van die 35 jaar de strijd aan gegaan. Ik heb al moeite genoeg gehad om te leren dat ik NIET verantwoordelijk ben voor de keuzes die een ander maakt en dat ik alleen mijn keuzes kan beinvloeden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:24

Oh wat lastig is dit zeg... Ik weet ook niet wat ik zou doen, de eerste ingeving is: stampij maken om diegene die gedronken heeft er van te weerhouden om in de auto te stappen. Snap ook wel dat als dat je collega is, je meer terughoudend bent wat dat betreft. Snap echter ook je geweten.. ik zou hetzelfde hebben gehad; zou me er ook echt niet lekker bij hebben gevoeld als ik iemand beschonken in de auto zie stappen. Hoever moet je gaan? Ik denk ook niet dat ik de politie zou hebben gebeld in zo'n geval. En ja, ik vind eigenlijk wel dat ik dat dan had moeten doen in zo'n situatie.... Ik begrijp trouwens sowieso niks van mensen die ook maar met 1 druppel op achter het stuur kruipen.... Waarom het risico nemen? En zoals hier ook al eerder gezegd werd: iedereen weet het en toch gebeurt het nog... waarom????

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:46

elenaMM77 schreef:
Kimbers schreef:

lekker makkelijk redeneren.. ik heb een iemand verloren aan de gevolgen van alcholisme.. heb als kind van alles geprobeerd tot aan de politie aan toe bellen.. ook als volwassene heb ik zelfs geprobeerd het rijbwijs te laten innemen.. Ik wist dat ze iedere dag dronken in de auto stapte, maar op een gegeven moment heb ik het toch laten gaan.. ik weet niet of jij je leven wilt laten leven, het mijne is 35 jaar lang beinvloed geweest door een alcholist. ik laat mij echt niemand meer vertellen dat ik deels verantwoordelijk ben voor ook maar iemands gedrag.. zeer zeker niet als ieamand altijd teveel drinkt en overal doorheen lijkt te glippen. En ik kan je gerust vertellen, ik ben echt niet iedere dag van die 35 jaar de strijd aan gegaan. Ik heb al moeite genoeg gehad om te leren dat ik NIET verantwoordelijk ben voor de keuzes die een ander maakt en dat ik alleen mijn keuzes kan beinvloeden..

Je snapt toch hopelijk wel dat je natuurlijk een kind niet verantwoordelijk kunt houden. Maar als je samen met iemand bent en die wil onder invloed achter het stuur kruipen dan is het minste wat je kunt doen proberen dit te voorkomen of anders de politie bellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:51

Picasso schreef:
Oh wat lastig is dit zeg... Ik weet ook niet wat ik zou doen, de eerste ingeving is: stampij maken om diegene die gedronken heeft er van te weerhouden om in de auto te stappen. Snap ook wel dat als dat je collega is, je meer terughoudend bent wat dat betreft. Snap echter ook je geweten.. ik zou hetzelfde hebben gehad; zou me er ook echt niet lekker bij hebben gevoeld als ik iemand beschonken in de auto zie stappen. Hoever moet je gaan? Ik denk ook niet dat ik de politie zou hebben gebeld in zo'n geval. En ja, ik vind eigenlijk wel dat ik dat dan had moeten doen in zo'n situatie.... Ik begrijp trouwens sowieso niks van mensen die ook maar met 1 druppel op achter het stuur kruipen.... Waarom het risico nemen? En zoals hier ook al eerder gezegd werd: iedereen weet het en toch gebeurt het nog... waarom????

Omdat het altijd een ander overkomt.

Ik zal niet zeggen dat ik helemaal niks drink als ik nog moet rijden, maar ik let dan wel op wat ik doe. Bijvoorbeeld alleen een biertje aan het begin van de avond of bij een etentje alleen een irish coffee na en dan alleen als ik me goed voel en bijvoorbeeld niet na een vermoeiende werkdag.