Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:24

Dergelijke topics zijn al heel vaak geweest dus als je meer reacties wilt lezen dan kan je nog even zoeken ;)

Hier hebben we gewoon uitgerekend welk bedrag we maandelijks binnen willen krijgen voor het voldoen van alle gezamenlijke lasten + het opbouwen van een buffertje.

En vervolgens kijk je dan wie welk bedrag maandelijks van de eigen rekening af stort, afhankelijk van inkomsten. Je kan allebei de helft van het gewenste bedrag overmaken.

Maar is er toch wel veel verschil in inkomsten dan is het eerlijker om bvb. een percentage van je inkomsten te doen, bvb. allebei 80% ofzo :)

Of je bekijkt het zo dat je allebei een zelfde bedrag overhoudt, dat je bvb. elke maand nog 150 euro vrij te besteden hebt. Al dan niet nadat je eventuele kosten die je voor jezelf wilt houden (paard, auto, GSM of weet ik wat je daartoe wilt rekenen :P ) er vanaf gehaald hebt.

Het is maar net wat je zelf wilt. Ik vind het fijn dat we elk nog een eigen rekening hebben waar de ander niks over heeft te zeggen in principe omdat het duidelijk is dat het helemaal je eigen geld is dat je vrij kan besteden, hoef je je niet schuldig te voelen als je zelf iets veel te duurs koopt of te denken jeetje wat zonde van ONS geld dat hij nu *onzin* koopt :P

Ook al gun je elkaar dat allemaal en ben je allebei niet moeilijk....het is gewoon wel fijn.

En je kan de ander nog steeds lekker trakteren of een cadeautje geven, dat is toch anders of je het van je eigen geld doet of van de huishoudrekening :P

Of de gezamenlijk auto tanken van je eigen pasje omdat je de huishoudrekening een beetje wilt ontzien...ik vind dat wel een lekker gevoel van zelfstandigheid / onafhankelijkheid :)

spottedponie

Re: Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:30

Hier geen gezamelijke rekening...
betalen ieder de helft van de huur gwl, en verder betaalt hij de auto en de beestenboel thuis, ik zorg voor de boodschappen, en verder is t maar net hoe het uitkomt, ene keer betaalt hij meer, andere keer betaal ik meer...
Allebei een dure hobby en kunnen daar dus voor aanschaffen wat we willen of nodig hebben, meestal van onze eigen rekeningen, af en toe van onze gezamelijke spaarpot...

Maar we zijn beide niet van de onzinaankopen...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:50

pmarena, zoiets inderdaad. Wij doen pro rata, wel zo makkelijk.

1 rekening is echt geen optie. Sta ik in de winkel te dubben of ik die broek wel kan/wil kopen van zijn geld. Nee ik vind mijn eigen rekening heerlijk. Onafhankelijk zijn is echt niet verkeerd. Zo kan ik hem dus ook trakteren op wat duurdere dingen zonder dat hij hier zelf aan mee betaald. Dat vind ik zo stom. Cadeau uit eigen zak.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:02

Selka schreef:

1 rekening is echt geen optie. Sta ik in de winkel te dubben of ik die broek wel kan/wil kopen van zijn geld. Nee ik vind mijn eigen rekening heerlijk. Onafhankelijk zijn is echt niet verkeerd. Zo kan ik hem dus ook trakteren op wat duurdere dingen zonder dat hij hier zelf aan mee betaald. Dat vind ik zo stom. Cadeau uit eigen zak.

Wij staan binnenkort ook voor deze vraag en ik moet zeggen dat deze opmerking inderdaad al vaak bij mij is opgekomen haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:08

Precies :j

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen daar helemaal niet mee zitten hoor, maar met nog eigen rekeningen kan je alles doen dat met een gezamenlijke rekening kan....èn dus meer +:)+

Je kan immers nog steeds alles door elkaar heen betalen en totaal niet alles strikt gescheiden houden, als je wilt. Dus het is echt geen kil / koud / afstandelijk / berekenend / liefdeloos iets ofzo, wat mensen wel eens denken :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:15

Ik maak zelfs elk jaar een budget voor het volgende jaar :') :')

En als ie dan wat wil kopen dan vraag ik: Past het wel in het budget??? :D :+ }> :') >;) :*

Voor alles > 25 € een investeringsvoorstel en de budgetten worden éénzijdig goedgekeurd :D

Even serieus; over geld wil ik geen gedoe/discussie hebben. We zijn beide volwassen en verstandig. Als de één wat wil, even overleggen en dan is het geen enkel probleem. Lekker ons eigen zakgeld en daar doen we wat dingen van en de rest op de grote hoop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:54

Klinkt best wel redelijk eigenlijk :D ;)

Dattem ja, gewoon lekker geen discussies hoeven hebben +:)+
En dan nog als hij of ik iets groters wil kopen dat niet per-sé nodig is, dan zeggen we het gewoon even tegen elkaar van joh is het goed als ik *dit* koop, of komen er nog kosten aan waardoor we beter even zuinig kunnen doen?

Mijn man is trouwens degene die hele dagen Excel-sheetjes over de financiën zit te maken, daarvan wordt 'ie zo blij als een poes met een kartonnen doos :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:58

Wij hebben het allebei :D :D :D Echt heel erg, we kunnen vanavond op de bank zitten verguld van onze boekhouding en ons budget voor het nieuwe jaar :+

Omdat ik eerder begon te werken, ben ik de beheerder en vul het elke maand netjes aan. Werkt prima zo. We weten precies wat er in komt en uit gaat!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:02

pmarena schreef:
Klinkt best wel redelijk eigenlijk :D ;)

Dattem ja, gewoon lekker geen discussies hoeven hebben +:)+
En dan nog als hij of ik iets groters wil kopen dat niet per-sé nodig is, dan zeggen we het gewoon even tegen elkaar van joh is het goed als ik *dit* koop, of komen er nog kosten aan waardoor we beter even zuinig kunnen doen?

Mijn man is trouwens degene die hele dagen Excel-sheetjes over de financiën zit te maken, daarvan wordt 'ie zo blij als een poes met een kartonnen doos :D

whahaha! Die van mij wil geen Excel meer zien als hij eindelijk eens thuis is. Wij zijn heel makkelijk? Is het op -- bijstorten :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:05

Haha ik zie het helemaal voor me zo samen op de bank :') _O-

Die van mij kan ook glùnderen van oor tot oor als hij vol trots wil presenteren wat hij allemaal uitgewerkt heeft in een Excel sheetje waar je bijna geen Excel meer in herkent zeg maar, hele dagen aan het schaven en doen (Linda cursus ofzo? :P ) om het nog mooier te maken met allerlei exotische functies :))

Maar ik moet mezelf dan echt dwingen om geconcentreerd te blijven en op de juiste momenten mijn bewondering uit te spreken..ik vind het zó niet interessant...als het onder de streep maar okee is, ik probeer gewoon heel krenterig alles van zo goed mogelijke kwaliteit zo in de aanbieding mogelijk te scoren en voor de rest gaat hij er maar lekker mee aan de gang :P

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:13

Ooooeeeeeh exotische functies.

Ik ben helemaal blij met mijn slicer, maar goed niet gebruikt dit jaar :') :') Dus die sloop ik er weer uit dit jaar :+

Volgens mij zou ik met je man nooit meer van de bank afkomen :Y) :+ *\o/*

Heb één pagina met alle uitgaven en één pagina met alle totalen. Gewoon lekker simpel. Inmiddels gebruiken broertjes en vrienden/vriendinnen het ook :+ Het is gewoon handig voor het inzicht. Nu help ik mijn moeder er ook mee. Het is fijn als je geen zorgen hoeft te maken over geld, maar in haar geval is haar man overleden en moet ze het zelf rooien. Dan is het fijn om te weten hoe het gaat en kun je waar nodig ondersteunen of ervoor zorgen dat het de goede kant op gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:19

Ja het is gewoon ook rustgevend als je het op papier hebt staan dat je weet dat je wel okee zit, en hoeveel armslag je nog overhoudt voor kleine en grote tegenslagen :)

Ik blijf ook iedere keer weer verwonderd hoe het in hemelsnaam kan dat er zoveel geld binnenkomt (ik met eigen zaak natuurlijk geen vast salaris en manlief wordt echt belachelijk vertroeteld van zijn werk, net vast contract gekregen :P ) en schrik me elke keer weer rot hoe wanstaltig veel geld ik aan boodschappen uitgeef.... ik wil dat eigenlijk gewoon niet weten, schaam me rot.... maarja een zalmpje of kibbeling bij de visboer is zo lekker :9 En dat soort dingen tikt toch wel flink aan... ook biologisch spul enzo.

Het kan echt enorm veel inzicht en rust geven :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:38

LinsxDot schreef:
Brainless schreef:
Wij hebben van beide rekeningen een pasje.
Dus wij gebruiken "elkaars" geld.
Maar zo zien wij dat niet.
Alles is van ons samen dus ook al het geld.

Dat hebben wij ook gezamelijke rekening allbei pasje doen ook niet moeilijk alleen mijn vriend koopt nooit wat doe ik voor hem :')

Ja is hier ook zo. :') Komt hij braaf vragen of hij 'dat en dat' mag kopen. _O-

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:05

Selka schreef:

Ik sta echt nooit te dubben of iets wel of niet kan/wil. Het is nl niet zijn geld, of mijn geld, maar ons geld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:08

Selka schreef:

Er zijn nog genoeg stellen waarbij 1 niet (of zeer weinig) werkt.
Dan heb je weinig aan je "eigen" rekening en betaalt de ander "altijd" met het geld van zijn/haar partner.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:23

Diablo, nou ik werk hard genoeg voor mijn geld. Ik zou niet willen dat mijn partner invloed zou kunnen hebben op mijn keuzes ivm gedeeld geld. Fijn dat jullie dat zo niet ervaren maar ik ben daar niet voor geschikt. Andersom trouwens ook niet.

Brainless dat is dan ook niet onafhankelijk. Ik wil echt niet afhankelijk van een man zijn. Als ik of hij morgen de spullen pakt wil ik niet terug naar pap of mam moeten met een lege bankrekening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:55

Gelukkig is de boel goed geregeld als de relatie zou knappen.
Wij hebben alles samen opgebouwd (zijn al 25+ jaar bij elkaar).
Onze zoon bleek autistisch dus wilde veel thuis zijn voor hem.
Oppas was moeilijk want daar was hij helemaal overstuur.
2de kind was een huilbaby.... tja dan is er ook geen oppas te krijgen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:03

Wij hebben ook alles samen opgebouwd maar geen kinderwens. Dan zou het erg krom zijn als ik thuis op zijn zak zit te teren ;) Zo zie je maar voor iedere situatie een andere oplossing.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:14

Mijn vriend en ik verdienen ongeveer hetzelfde. Hij heeft een wat stabieler loon, bij mij wisselt het nog wel eens ivm onregelmatige diensten. We maken allebei elke maand een bepaald bedrag over naar de gezamenlijke rekening. Daar worden alle vaste lasten van betaald. Gaat er meer vanaf dan dat erop staat, lappen we beiden bij. Staat er meer op dan dat er afgeschreven wordt, is dat direct het spaarpotje.
Sportabonnementen, telefoon e.d. betalen we apart.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:41

Selka schreef:
Wij hebben ook alles samen opgebouwd maar geen kinderwens. Dan zou het erg krom zijn als ik thuis op zijn zak zit te teren ;) Zo zie je maar voor iedere situatie een andere oplossing.

Als je geen kinderen hebt vind ik het idd een beetje raar als een partner niet werkt (tenzij dit om redenen niet kan natuurlijk)
Maar met kinderen is het soms de beste oplossing als een partner niet werkt.
Keuzes die je maakt :) ik zie dat niet als 'teren op je man' maar 'zorgen dat je jullie kinderen een stabiele basis meegeeft'. En sommige mannen hebben banen die nu eenmaal moeilijk te combineren zijn met een werkende vrouw en kinderen. En andersom natuurlijk. Mijn vader had er zo een. Had m'n moeder wel kunnen werken maar dan ben je aan opvang nog meer kwijt dan dat het oplevert en dan alle moeite ervoor nog niet meegerekend. Dan is het voor de rust van het gezin niet slecht als een ouder de stabiele thuisbasis is :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:11

Brainless schreef:
Selka schreef:

Er zijn nog genoeg stellen waarbij 1 niet (of zeer weinig) werkt.
Dan heb je weinig aan je "eigen" rekening en betaalt de ander "altijd" met het geld van zijn/haar partner.

Precies. Werk zelf niet Meer door ziekte. Die paar uurtjes die ik wel kan lonen zich niet daar ik me dan prive moet verzekeren en een auto moet hebben. Dus ben ik thuis en kunnen daardoor merdere honden houden voor de Sport die we beide als hobby hebben. Dus beide blij. Onze hobby en ons geld.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:19

IVM eigen vermogen hebben wij beide onze eigen rekening en spaarrekening. Ook gup heeft zijn eigen rekening. En we hebben nooit mot over geld :) Betalen naar het uitkomt de boodschappen en betalen beide onze eigen vaste lasten en hobbykosten. Werkt prima hoor.
Alles op 1 hoop zou ik mij niet fijn bij voelen en mijn man ook niet. Zijn nu 8 jaar samen en het werkt goed.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:51

O dit is wel interessant..
Ik volg even..en ga het topic doorlezen :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 09:56

We gaan na dit laatste kwartaal aangifte nog even kijken hoe het eventueel in te delen. Het blijft toch heel lastig.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 10:44

Hier ook geen gezamenlijke rekening ... van Mn vriend zn rekening gaan alle vaste lasten af en ik betaal al het andere nodige...