Ontslag en WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:19

c_alsemgeest schreef:
UrbanL schreef:
Soms zijn er nu eenmaal situaties dat het niet anders kan. Zoals ik lees gaat de TS er onderdoor en loop ze misschien het risico dat het misloopt en slechte start bij een nieuwe baan hebt. Ziek zijn komt in vele vormen voor... als je er down van wordt kan dat ook ziek zijn. Werkgever of wij kunnen daar niet over oordelen.

Als je bijna 30 jaar werkt dan merk je hoe slecht sommige werkgevers zijn en soms de enige uitweg is.
Vind dat de werkgever van de TS nu doet is niet correct... daar mag hij best voor bloeden.

Wel raar dat er zo heftig op gereageerd wordt in andere topics wordt dit ronduit geroepen... ik vind dit geen gezonde situatie voor de TS en vraagt om zulke acties.

Nee dat heeft niet te maken met werkervaring of nare werkgevers. Dit heeft te maken met zelfdiscipline en de maatschappij op laten draaien voor zaken waar je blijkbaar zelf niet sterk genoeg voor bent om op te lossen.
Als je echt ziek bent... somatisch, psychisch, natuurlijk geen probleem. Maar bij een regulier arbeidsconflict? Nee dat vecht je aan of je zorgt dat je iemand hebt die dit voor je oppakt (rechtsbijstand oid) maar ziek melden is de makkelijkste ruggegraadloze oplossing waarmee je juist niet de werkgever schaadt. Die is er voor verzekerd... uwv die hoest het meeste op... en ja... dat wordt door ons werkende burgers zelf betaald. Dus nee... daar kan ik geen begrip voor op brengen.
Mensen vergeten soms hoe verdomd goed wij het hebben in NL. Soms gebeurt het dat je de verkeerde keuzes maakt... heel vervelend en behoed jezelf inderdaad voor een burn of bore out. Maar daarvoor moet je soms zelf consessies doen om er later beter en gezond uit te komen. (Zoals bv eerder weggaan en die enkele weken geen salaris accepteren )

Precies

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:28

UrbanL schreef:
c_alsemgeest schreef:
Nee dat heeft niet te maken met werkervaring of nare werkgevers. Dit heeft te maken met zelfdiscipline en de maatschappij op laten draaien voor zaken waar je blijkbaar zelf niet sterk genoeg voor bent om op te lossen.
Als je echt ziek bent... somatisch, psychisch, natuurlijk geen probleem. Maar bij een regulier arbeidsconflict? Nee dat vecht je aan of je zorgt dat je iemand hebt die dit voor je oppakt (rechtsbijstand oid) maar ziek melden is de makkelijkste ruggegraadloze oplossing waarmee je juist niet de werkgever schaadt. Die is er voor verzekerd... uwv die hoest het meeste op... en ja... dat wordt door ons werkende burgers zelf betaald. Dus nee... daar kan ik geen begrip voor op brengen.
Mensen vergeten soms hoe verdomd goed wij het hebben in NL. Soms gebeurt het dat je de verkeerde keuzes maakt... heel vervelend en behoed jezelf inderdaad voor een burn of bore out. Maar daarvoor moet je soms zelf consessies doen om er later beter en gezond uit te komen. (Zoals bv eerder weggaan en die enkele weken geen salaris accepteren )

Je hebt vast nog geen burn-out meegemaakt en een werkgever die niet wil luisteren of niet mee wil werken.... behoeden voor burn-out... ga je er eens in verdiepen dan praten we verder.
Het overkomt je en werkgevers maken dan rare sprongen....HELE rare. Als je een arbeidsconflict hebt en advocaat inschakelt is de situatie onhoudbaar... op kantoor blijven komen geeft hele vervelende situaties.

Er zitten vele mensen bij het UWV die echt werk weigeren omdat ze andere alimentatie of andere zaken moeten betalen die komen overal onderuit en ermee die langdurige zieken kosten ons bergen met geld. Mij ook... heb altijd braaf gewerkt alleen paar jaar geleden kon ik niet anders. Door een werkgever niet luisterde en dwong heb ik er een jaar ziek geweest. Dat was niet nodig geweest.

Met ziekmelden is vaak/helaas de enige manier om een werkgever te laten luisteren want dan voelt hij het.

btw ben salarisadministrateur/administeur en veel met HRM te maken.

Achter de computer is het helaas makkelijk oordelen. Ja ik weet wat een depressie/burn out is... daarom zette ik er ook neer dat je je wel ziek meldt wanneer je ECHT ziek bent. TS is dat nu niet dus ziekmelding is niet op zijn plaats. Burn out, mits gediagnosticeerd valt namelijk ook gewoon onder ziek zijn. Ik heb te veel ervaring in de psychiatrie, als werkgever en persoonlijk om een psychische oorsprong van een ziekte niet te her- en onderkennen. Als je ziek bent... ben je gewoon ziek.
Dus de werkgever het laten "voelen" is helaas de simpele ruggegraad loze oplossing die ik al veroordeelde. Als je echt ziek bent altijd... maar voor deze gevallen zeker niet. Gelukkig heeft de TS dit inzicht wel en geeft zij ook aan zich niet ziek te melden. Want mensen die kiezen voor de makkelijke uitweg wanneer zij niet echt ziek zijn kosten de maatschappij al genoeg. En dan maar klagen dat alle verzekeringen, bijdragen e.d. hoger worden :')

Dus "ga je er eens in verdiepen" loop eerst even rond in mijn schoenen, met mijn achtergrond, werkervaring en gebeurtenissen privé. En kijk dan of je zo'n uitspraak nog een keer durft te maken. Ik veroordeel jou niet en zeg niets over je ervaringen. Ik vind jouw oplossing van ziekmelden gewoon zwak in deze casus en kost de maatschappij onnodig veel geld en de werkgever heb je er niet mee.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 06-12-16 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:30

Op zich lijkt de keuze me simpel...? :)

Klinkt alsof je die 3 weken vrij heel goed kan gebruiken.
Je hebt het geld niet nodig.

Klinkt mij in de oren alsof 3 weken vrij veel waardevoller voor je zijn dan 3 weken betaalt jezelf vervelen.

Ik zou dus lekker genieten van de mogelijkheid om een lekkere vakantie te nemen voordat je weer terug naar je oude baas gaat +:)+

Maar dan wel nog even met je huidige werkgever praten over de mogelijkheid tot middelen inderdaad.
Al sleep je er maar een week betaald vrij zijn uit :)

De werkgever is er ook bij gebaad als hij je minder lang hoeft te betalen / op kantoor hoeft te hebben dus hem mag het vast ook wel wat kosten :j

Zou zeggen dat je liever geen 3 weken salaris mis wilt lopen maar het toch wel een fijn idee vindt om niet meer te hoeven komen, en voorstellen te middelen zodat jullie allebei anderhalve week betalen en allebei profiteren van het eerder opstappen :)

c_alsemgeest

Re: Ontslag en WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:35

Maargoed weer even helemaal ontopic :+
Ik denk ook dat je met het middelen het verste zal komen. Dan laat je je werkgever ook merken dat je mee denkt. De kans van slagen is dan ook groter en heb je een redelijk prettige oplossing. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:44

Als je het in overeenstemming doet kan het toch prima?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:04

pmarena schreef:
Op zich lijkt de keuze me simpel...? :)

Klinkt alsof je die 3 weken vrij heel goed kan gebruiken.
Je hebt het geld niet nodig.

Klinkt mij in de oren alsof 3 weken vrij veel waardevoller voor je zijn dan 3 weken betaalt jezelf vervelen.

Ik zou dus lekker genieten van de mogelijkheid om een lekkere vakantie te nemen voordat je weer terug naar je oude baas gaat +:)+

Maar dan wel nog even met je huidige werkgever praten over de mogelijkheid tot middelen inderdaad.
Al sleep je er maar een week betaald vrij zijn uit :)

De werkgever is er ook bij gebaad als hij je minder lang hoeft te betalen / op kantoor hoeft te hebben dus hem mag het vast ook wel wat kosten :j

Zou zeggen dat je liever geen 3 weken salaris mis wilt lopen maar het toch wel een fijn idee vindt om niet meer te hoeven komen, en voorstellen te middelen zodat jullie allebei anderhalve week betalen en allebei profiteren van het eerder opstappen :)

Je slaat idd de spijker op zijn kop.. Ik heb nu een mail gestuurd voor middelen (aangegeven dat ik vind dat ik niet volledig voor die 3 weken hoef op te draaien), voorstel gedaan. Even afwachten :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:06

Oké top, duimen voor een goede overeenkomst. Zal veel stress schelen... mensen onderschatten weleens wat een stress onder je niveau moeten presteren kan veroorzaken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:10

Spannend, duimen draaien voor je hoor! +:)+

Mocht werkgever niet meewerken dan zou je halsstarrig kunnen denken: dan bekijk je het ook maar en kom ik gewoon werken zitten.

Maar ik zou dan toch nog lekker ècht voor mezelf kiezen, deurtje voor de laatste keer achter je dicht trekken en gewoon gaan genieten van die 3 extra weken vrij, zo'n mogelijkheid krijg je immers ook zelden *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:31

Hmmf, nou komt ie met een reactie waardoor mijn hakken echt in het zand gaan :( Hij zegt nu gewoon keihard dat vrijdag mijn laatste dag is met uitbetaling van (minimale) vakantieuren en vakantiegeld. Dan houdt HIJ zich dus nu niet aan de opzegtermijn..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:43

Dan zou jij dus gewoon aan het werk kunnen gaan, zodat jij je aan je eigen opzeg termijn houdt. Dan heb je ook recht op betaling.

En anders zul je er voor kunnen kiezen om die 3 weken ombetaald thuis te zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:51

Relaxed schreef:
Hmmf, nou komt ie met een reactie waardoor mijn hakken echt in het zand gaan :( Hij zegt nu gewoon keihard dat vrijdag mijn laatste dag is met uitbetaling van (minimale) vakantieuren en vakantiegeld. Dan houdt HIJ zich dus nu niet aan de opzegtermijn..

Mooi is dat, mail hem maar terug dat hij je de komende drie weken zittend op je stoel kan verwachten, of iets minder, dat je je rechtsbijstand nu gaat inschakelen aangezien hij zich niet aan de wet houd.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:59

bigone schreef:
Relaxed schreef:

Mooi is dat, mail hem maar terug dat hij je de komende drie weken zittend op je stoel kan verwachten, of iets minder, dat je je rechtsbijstand nu gaat inschakelen aangezien hij zich niet aan de wet houd.

Nare situatie TS, maar als ik alles zo lees zou ik het hier gewoon bij laten, hier geen energie meer in steken en vanaf volgende week fijn 3 weken vakantie gaan vieren. Ja, je staat in je recht, maar is dit zo belangrijk voor je dat je hier de komende weken veel tijd en moeite in wil steken?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:07

Vanillia schreef:
Nare situatie TS, maar als ik alles zo lees zou ik het hier gewoon bij laten, hier geen energie meer in steken en vanaf volgende week fijn 3 weken vakantie gaan vieren. Ja, je staat in je recht, maar is dit zo belangrijk voor je dat je hier de komende weken veel tijd en moeite in wil steken?
Mooi niet! Overeenkomst loopt 31/12 af, niet eerder. Werkgever zoekt maar een oplossing. Dat kan in overleg met TS, maar niet op deze manier.

Laatste (anderhalve) week onbetaald verlof zou een optie zijn. In ieder geval niet voor 31/12 overeenkomst beëindigen. Als TS dan op 28 december een ernstig ongeluk krijgt en 1 (of 2) januari niet aan de slag kan bij haar 'nieuwe' werkgever heeft ze een groot probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:22

koeke schreef:
Vanillia schreef:
Mooi niet! Overeenkomst loopt 31/12 af, niet eerder. Werkgever zoekt maar een oplossing. Dat kan in overleg met TS, maar niet op deze manier.

Laatste (anderhalve) week onbetaald verlof zou een optie zijn. In ieder geval niet voor 31/12 overeenkomst beëindigen. Als TS dan op 28 december een ernstig ongeluk krijgt en 1 (of 2) januari niet aan de slag kan bij haar 'nieuwe' werkgever heeft ze een groot probleem.

Jeetje, daar heb ik nog niet eens bij stil gestaan.. Thanks!

Ik ga broeden op een reactie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:32

net wat Koeke zegt, niet je arbeidsovereenkomst laten beeindigen voor 31.12.2016, tenzij je nieuwe werkgever je eerder in dienst wil nemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:43

koeke schreef:
Vanillia schreef:

Als je binnen 28 dagen na je ontslag arbeidsongeschikt wordt, val je onder de Ziektewet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:45

Wil je serieus dan nog werken voor iemand die je het bloed onder de nagels vandaan haalt?
Dat is toch geen doen? Ik snap dat je je trots hebt, maar denk je hier echt iets mee te behalen? Voor jezelf dan vooral?
Hij is jou over een maand toch wel weer vergeten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:52

RoyceMack schreef:
Wil je serieus dan nog werken voor iemand die je het bloed onder de nagels vandaan haalt?
Dat is toch geen doen? Ik snap dat je je trots hebt, maar denk je hier echt iets mee te behalen? Voor jezelf dan vooral?

Mwah.. 3 weken is bij mij toch snel 1200 netto. Ik vind dat wel de moeite waard. Als ze kwaad willen, kunnen ze kwaad krijgen toch? Het geeft wel voldoening als je zoiets toch wint.
Maar ik vind wel dat je een terechte vraag stelt hoor...

Zo ben ik zelf ook al eens achter geld aan gegaan van een oude werkgever. Die heel erg moeilijk deed over geld waar ik gewoon recht op had... Voelde goed uiteindelijk hoor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:56

De werkgever staat hierin ook niet in zijn recht... heeft zich ook te houden aan het wettelijke of cao bepaalde opzeg termijn. Of heb je positief gereageerd op schrift op het voorstel eerder te stoppen zonder betaling ts? Zn nee... dan sta jij in je recht en ben je zelfs netjes met je voorstel. Anders wordt het inderdaad uitzitten en betaald krijgen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:07

Jeetje wat zuur zeg dat je nieuwe baan zo slecht bevalt. Wel heel fijn dat je terug kunt. Zou ook niet te makkelijk toegeven, en wat hierboven gezegd wordt is zeker een goed punt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:44

Janine1990 schreef:
RoyceMack schreef:

Mwah.. 3 weken is bij mij toch snel 1200 netto. Ik vind dat wel de moeite waard. Als ze kwaad willen, kunnen ze kwaad krijgen toch? Het geeft wel voldoening als je zoiets toch wint.
Maar ik vind wel dat je een terechte vraag stelt hoor...

Zo ben ik zelf ook al eens achter geld aan gegaan van een oude werkgever. Die heel erg moeilijk deed over geld waar ik gewoon recht op had... Voelde goed uiteindelijk hoor.

Juist, zoals mijn vader gisteren heel treffend zei (mijn CV is vorige week overleden en moet een nieuwe in) Dat is dus qua geld wel zo'n beetje een nieuwe CV. Daar wil ik wel wat moeite voor doen :j

Ik heb even contact gehad met mijn rechtsbijstand. Ik sta volledig in mijn recht en ze vond mijn voorstel om te middelen zelfs erg netjes. Ik heb nu een mail klaarstaan dat ik niet akkoord ga met zijn voorstel en t/m 31-12 beschikbaar ben voor werk met in CC ook iemand van HR. Hoe ik die periode doorkom zal de tijd uit moeten wijzen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:46

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:46

bokkend ;)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:35

Electra63 schreef:
Als je binnen 28 dagen na je ontslag arbeidsongeschikt wordt, val je onder de Ziektewet.
Bedankt voor de info! Dan loopt de werkgever van TS dus het risico. Hoe grappig is dat :D Heeft ie zich waarschijnlijk nog niet bedacht.