Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:25

ruitje schreef:
Oke, ik ga misschien iets heel erg onaardigs zeggen. Maar als ik zie dat je filmpjes van jezelf over het rijden, over het weer en nu dit weer wil doen vraag ik mij af of het is dat jij anderen wil helpen of eigenlijk vooral zelf die constante behoefte heb om 'in beeld' te zijn?

En of die constante drang van 'bevestiging of leuk gevonden worden' , niet onderdeel is van waarom je depressief bent.

En of, dat pad volgend het dus niet super super zwaar word als blijkt dat men niet leuk of niet genoeg reageerd?

Edit: Ik wil nog even melden dat dit hard op denken/ vragen is. Niet al veroordelen. Maar je vormt een beeld als iemand zo veel post :o

Dat is dus ook de reden dat ik dit topic heb geplaatst, ik had gehoopt dat iemand kritisch zou kijken naar hoe en wat ik doe.
Het zit in mij om me te laten zien, daar heb ik ook geen moeite mee. Ik ben zo opgevoed, en dat is iets wat er niet uit gaat haha.
Maar het is vooral de vraag, doe ik het voor mezelf, of daadwerkelijk voor anderen? Die vraag stel ik mezelf wel vaker. Met stormchasen bijv, plaats ik de filmpjes omdat er vraag naar is. Nja dan ben ik de beroerdste niet.
Ik merk dat er nog wel een bepaalde drang is om gezien te worden, dat komt denk ik door mijn tekortkomingen van vroeger... Dus daar moet ik goed over nadenken.

Bedankt voor de kritische noot, ook de anderen. Dat heb ik soms even nodig :D
En over dat mijn leven open en bloot op internet staat ben ik me van bewust.

eclair98

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:38

Fijn om te zien, dat je het goed oppakt!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:38

Ik ga mee met Ruitje. Dat is ook de reden dat ik zeg: een documentaire over depressie: ja. Een documentaire over jouw depressie alleen:nee.
Je lijkt op basis van je online gedrag ook wat kenmerken te hebben van een persoonlijkheidsstoornis. Uiteraard kan je niet over internet beoordelen of jij dat hebt, maar de kenmerken wijzen daar wel op. Het zoeken van aandacht en bevestiging bedoel ik daarmee. Ook het feit dat jij vaker ups en down's lijkt te hebben in brede zin. Dit is ook niet gek, persoonlijkheidsstoornissen en depressies gaan heel vaak hand in hand. De manier waarop je een depressie ervaart is daardoor ook anders dan bij een persoon zonder persoonlijkheidsproblematiek. Ik denk dat depressie ook eerder een symptoom is dan de hoofdziekte. Daarom denk ik dat jouw verhaal niet representatief zal zijn voor iedereen met een depressie.

Ik begrijp dat dit nogal harde vermoedens zijn. Het is niet vervelend bedoeld, ik heb een achtergrond in de psychologie en dit is een beeld wat ik vaker tegenkom. Mocht je het gevoel hebben dat er een kern van waarheid in kan zitten, is het een goed idee om eens te gaan praten met een behandelaar. Om te kijken of je zo de oorzaak van je depressies aan kan pakken. Vind je het complete onzin, lees dan maar over mijn bericht heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 15:48

Eef, ik heb geen persoonlijkheidsstoornis, daar ben ik al uitgebreid voor onderzocht. Maar bedankt voor je vermoeden ;)
Mijn depressie komt door dingen die ik heb meegemaakt, narcistische ouders, onveilige jeugd gehad, veel gepest op school, door leraren in een leeg klaslokaal geplaatst omdat ze het pesten niet konden stoppen, een schreeuwende vader, ruzieende ouders etc.
Begin volgende week met EMDR, dus ik weet wel waar ik mee bezig ben hoor. ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:10

Sterkte met emdr is mega heftig maar heeft mij zo enorm geholpen

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:31

Ik zou er niet in geïnteresseerd zijn als het alleen om jou gaat. Misschien wel als het meerdere mensen volgt, want ik kan mijzelf echt totaal niet vinden in jou beeld en verhaal van depressie.
Ik denk ook dat mensen een verkeerd beeld kunnen krijgen van depressie dat iedereen zoals jou is, want er zijn best wel wat verschillen in mensen.

Ook zou ik een echte documentaire maker vragen want een paar eigen gemaakte filmpjes aan elkaar zetten zou mij niet interesseren.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:35

O EMDR, is zo naar in het begin maar het werkte bij mij ook erg goed! Maar de depressie bij mij kwam toch ergens anders door :') Bleek later...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:46

Eef_Bam schreef:
Ik ga mee met Ruitje. Dat is ook de reden dat ik zeg: een documentaire over depressie: ja. Een documentaire over jouw depressie alleen:nee.
Je lijkt op basis van je online gedrag ook wat kenmerken te hebben van een persoonlijkheidsstoornis. Uiteraard kan je niet over internet beoordelen of jij dat hebt, maar de kenmerken wijzen daar wel op. Het zoeken van aandacht en bevestiging bedoel ik daarmee. Ook het feit dat jij vaker ups en down's lijkt te hebben in brede zin. Dit is ook niet gek, persoonlijkheidsstoornissen en depressies gaan heel vaak hand in hand. De manier waarop je een depressie ervaart is daardoor ook anders dan bij een persoon zonder persoonlijkheidsproblematiek. Ik denk dat depressie ook eerder een symptoom is dan de hoofdziekte. Daarom denk ik dat jouw verhaal niet representatief zal zijn voor iedereen met een depressie.

Ik begrijp dat dit nogal harde vermoedens zijn. Het is niet vervelend bedoeld, ik heb een achtergrond in de psychologie en dit is een beeld wat ik vaker tegenkom. Mocht je het gevoel hebben dat er een kern van waarheid in kan zitten, is het een goed idee om eens te gaan praten met een behandelaar. Om te kijken of je zo de oorzaak van je depressies aan kan pakken. Vind je het complete onzin, lees dan maar over mijn bericht heen.

Om eerlijk te zijn moet ik mezelf hier bij aansluiten. Ik herinner me nog een topic waarin je plots met medicatie besloot te stoppen ondanks dat je enkele weken ervoor nog in zak en as zat. Is dit ook besproken met behandelaren? Niet vervelend bedoeld overigens, ik denk dat ik met vele mensen spreek als ik zeg dat ik het liefst heb dat jij gewoon een fijn leven kan hebben! :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:13

Persoonlijk zou ik zelf ook geen behoefte hebben aan een docu over depressie. Ook niet als dat vanuit een persoonlijke ervaring komt. Zelf heb ik ook ervaring met depressies en is het voor mij dus duidelijk wat het inhoudt en mensen die er geen ervaring mee hebben zullen er ook geen behoefte aan heb.
Mijn idee is dus zoals sommige bokkers dat je aandacht wil , gezien wil worden voor wie je bent en dat je dit nu als middel wil gebruiken. Je zal er echter wel een probleem mee krijgen in de toekomst want je Bent zoals je zegt je depressie niet. Waarom zou je jezelf zo openlijk blootstellen, vanwaar komt die behoefte? Er is documentatie genoeg over depressies dus het is niet dat het echt ongekend en taboe is. Persoonlijk denk ik dat je mss nog meer jezelf mag zien en aanvaarden zoals je bent zodat de behoefte door anderen aanvaard en gezien te worden minder belangrijk word.
Dit heb ik ooit in je vorige topics ook al opgemerkt :)
Mijn kijk natuurlijk. Voel je hierdoor aub niet aangesproken want ik bedoel het niet verkeerd :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:27

Ik ben het met veel bovenstaande reacties eens. Ik kom je ook heel veel tegen op bokt en ben daardoor ook wel op de hoogte van wat er aan de hand is/ hoe je je voelt. En dat is niet omdat ik het interessant vind, maar omdat ik er gewoon niet om heen kan.

Documentaires over depressies vind ik interessant en daar zou ik wel bewust op kunnen zoeken en naar kijken. Maar als ik een post van jou met een filmpje over jou zou zien, dan klik hem niet aan, want eerlijk is eerlijk, dan denk ik toch: gaaaaaan we weer...

Ik plaats dit omdat anderen ook heel eerlijk zijn, en ik dat nu ook ga doen.. Ik denk dat het veel beter voor je zal zijn als je de aandacht wat minder op jezelf wil krijgen, en je probeert zelf je problemen op te lossen met je therapeut. Want niemand op bokt kan je helpen en van aandacht word het ook niet beter.

Ga gewoon lekker je ding doen en probeer zonder aandacht te vragen te functioneren. Veel prettiger leven..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:57

Wat dacht je van samen werken met meerdere mensen die een depressie hebben?
Zodat je de vele verschillende gevallen kan vastleggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:12

Het is eigenlijk nooit goed. Als je erover praat, dan is het al snel teveel... Dan ben je een 'aandachttrekker'. Praat je er niet over "Oh, ik wist helemaal niet dat blabla depressief was..." "Waarom heb je niet om hulp gevraagd?" Genoeg mensen die dan in de rij staan om te zeggen dat ze graag hadden willen helpen, maar meestal is het dan te laat. Doe mij dan maar het eerste.

Bokt is een forum geworden met allerlei soorten mensen en interesses en ervaringen, waaronder mensen die ook psychische problemen hebben doorlopen en het geen probleem vinden om andermans verhalen daarin te lezen of op te reageren. Zolang Jolien dat in topics houd die daarover gaan of de HTK topics waar ze in zit, dan moet je daar toch wel omheen kunnen als je er geen interesse in hebt lijkt me. Je kunt heel makkelijk iemands topics niet aanklikken of weg klikken als je ziet dat het van die persoon is en posts overslaan als je ziet dat het van die persoon is. Laat iedereen lekker posten wat ze willen posten.

En hoezo word aandacht vragen vaak negatief bevonden? Niemand functioneert zonder aandacht vragen. Ik heb een hekel aan dat "Houd op met aandacht vragen" gedoe. Waarom is dat slecht? Als er mensen zijn die willen luisteren, laat iedereen dan lekker aandacht vragen. Of ze het krijgen is een tweede, maar als ze het willen vragen, nou en? Als jij geen interesse hebt om te luisteren, doe je dat toch niet en loop je er voorbij of klik je het niet aan. Misschien wil iemand anders wel die aandacht geven die gevraagd word, ook al wil jij dat niet. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Je hele leven is aandacht vragen, voor van alles. Je werk, je verhaal, je mop, je vakantie waarvan je foto's op facebook plaatst, aandacht voor je rijkunsten dmv van wedstrijden etc.

Heel dit forum, heel youtube bestaat omdat mensen aandacht willen vragen. Met ITP topics vraag je aandacht voor je foto's, met topics over wat voor stalling vraag je aandacht voor je dilemma, met uit de kunst vraag je aandacht voor je kunstwerkjes en zo kan ik eeuwenlang doorgaan.

Het hele internet bestaat omdat mensen behoefte hebben om aandacht te krijgen voor dingen en aandacht te geven aan andere dingen, van vele uiteenlopende onderwerpen, waaronder ook psychische problemen, en daar is niks mee. Zolang het internet of een forum zoals bokt niet je hoofdmanier is om je problemen te proberen te verwerken, is openheid over dingen, vind ik tenminste, helemaal niet erg. Aandacht voor depressie, het kan mij niet teveel.

Depressie is iets waar nu eindelijk met de jaren steeds meer openheid over is, op zo'n mate dat ik besloot om het niet meer geheim te houden en durfde te zeggen dat ik depressief was en een poging had gedaan. Iets wat jaren geleden, in mijn ogen, niet zo positief als nu zou worden ontvangen. Je werd dan al snel als vreemd gezien, een emo, gek of wat dan ook. Mensen reageerden vaak meer afwijzend dan begrijpend. Maar nu depressie steeds meer in 'het oog springt' en mensen er meer open over durven te zijn, dat zij ook psychische problemen hebben, en nu men doorheeft dat wow, het komt veel voor, word het steeds minder taboe om het erover te hebben. Dat is alleen maar goed. Ik als 12 jarige in 2002 durfde aan niemand toe te geven dat ik toen al zelfmoord wilde plegen. Ik zou als ik een 12-jarige was geweest in 2016 veel meer toegang hebben tot verhalen van mensen met gelijke problemen, hun struggles en hun succesverhalen, hun hele reis. Verhalen en ervaringen die mij zouden kunnen helpen. Die mij minder eenzaam en alleen zouden hebben laten voelen en minder raar. Misschien had ik dan al wel hulp ingeschakeld, en niet pas met 16 (voor een paar maanden) en later pas met 20, en had die hele kettingreactie van psychische ziektes die toen al was begonnen, verminderd of zelfs uitgebannen kunnen worden. Misschien ook niet, maar misschien ook wel. Wie weet.

Daarom dat ik vind dat iedereen die er behoefte aan heeft om hun reis en verhaal te delen, dat gewoon moet doen.

Grappig genoeg trouwens, ben ik 2 weken geleden begonnen met vlogs maken. Ik ben ook door heel wat heen gegaan en heb nu, nu ik er doorheen ben, sterk de behoefte er iets mee te doen. Op een positieve manier. Ik merk aan de PB's die ik krijg, en ook reacties op facebook van vrienden die met zulke problemen zitten, dat het fijn word gevonden door een redelijk aantal om het verhaal te weten van iemand die er doorheen is gegaan. Ik heb al menig vreemde een beetje kunnen helpen door mijn versie te delen, ook al kan die afwijken van andermans gevoelens, men ziet toch vaak herkenning en dat geeft wel steun. Een vlog vind ik daarom helemaal niet een slecht iets. Enige reden dat ik het niet online heb, is omdat ik het fijn vind ze te maken (alles op een rijtje zetten en er ook nog een beetje lol mee hebben), maar nog twijfel door dat je jezelf inderdaad blootstelt aan veel reacties, die niet altijd positief zijn. Daar moet je sterk voor in je schoenen staan.

En dat is iets waarvan ik niet zeker weet of jij, Jolien, dat zou kunnen verwerken. Maar daar ken ik je ook niet goed genoeg voor. Dat zul je zelf moeten beoordelen. Het internet is vaak heel hard.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 28-11-16 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:15

Joolien, heb je niet alleen maar hele nare rotgevoelens waar je in ben blijven steken en verwar je dit met depressie?
Meer inzicht wat je nu echt voelt en de juiste benaming ervoor waardoor je leert relativeren en daardoor ook de juiste gevoelens/emoties leert benoemen, zou een start voor je verwerking en acceptatie proces kunnen zijn..maar als je denkt dat een filmpje over jezelf met plakker depressie, je onbestemde, pijnlijk gekwetste in de steekgelaten rotgevoel je helpt om inzicht te krijgen, moet je dat doen..

Wat ik bv een mooi boek vind is Overstijg jezelf. De uitleg hoe we met ons zelf omgaan en eigenlijk programmeren en welke associaties kleine dingen je je gevoel geven en hoe je dat een ander gevoel kan geven, dus verwerken.

Ik denk nl dat als je echt depressief bent, je niets met de buitenwereld wilt te maken hebben en zeker niet je gevoel omder woorden kan brengen. Je kunt in gevoel verstrikt raken waardoor je in jezelf vast raakt, snap je wat dat is, kun je weer verder..
Succes

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:19

Dat is niet helemaal waar Indestal. Ik ben depressief geweest, zo zwaar dat ik van een brug ben gesprongen, en de dag ervoor functioneerde ik nog normaal en ben ik zelfs wezen lunchen met een vriendin. Paar dagen ervoor zat ik nog op vakantie in Italië aan het strand en was ik heerlijk aan het feesten. Depressie is voor iedereen anders. Het hoofdbeeld is dat de persoon de hele dag op bed ligt en niets wil, en ondanks dat ik ook zeker die dagen had, had ik ook genoeg dagen dat ik normaal door mijn leven ging. Dat is precies waarom depressie zo vaak sluipend is. "Ik wist helemaal niet dat hij/zij depressief was" nadat iemand zelfmoord heeft gepleegd. "Ik heb nooit wat gemerkt..." zeggen de vrienden of ouders vaak. Klopt, omdat de meeste mensen naast de in bed liggen dagen, genoeg dagen hebben dat ze functioneren. Niet allemaal, maar meer dan genoeg. Dat is soms een masker, meedoen met de rest, maar er zijn ook dagen dat je gewoon echt plezier hebt. Ik ging graag uit, als ik op buitenrit was geweest had ik het leuk, ik ging op vakantie, naar school, nam een bijbaantje... Maar ik was zwaar depressief... En haast niemand had het door. Ik was nog host op een radiozender, elke maandag, ik was actief als bestuurslid van een theatergroep en al dat... En toch zwaar depressief. Ik denk dat, nadat ik bijna dood was door mijn sprong, niemand kan zeggen dat ik niet-depressief was en misschien maar een dipje had.

En dit is nou precies waarom ik vind dat mensen hun ervaringen moeten delen. Er zijn nog heel veel vooroordelen en beelden van depressie die niet altijd kloppen, zoals die van Indestal, naar mijn mening niet klopt. Het verloop is bij iedereen anders, dus hoe meer verhalen er de wereld inkomen, hoe beter ik dat vind. Het is trouwens ook kwetsend om tegen iemand die depressief is en zich zo voelt, te zeggen "Misschien ben je verward of is het een dipje?" vind ik dan. Ook al is het goed bedoeld, het komt op de persoon aan de andere kant over alsof die zich niet zo moeten aanstellen. Ze worden verteld dat het allemaal wel meevalt, het vast niet zo erg is en hun gevoelens niet helemaal waar zijn. Heel denigrerend, vind ik dat altijd, iemand anders die je vertelt hoe jij je moet voelen. Ik denk dat ik dat zelf wel weet, dacht ik dan altijd maar. Ook al was het goed bedoeld, zulke reacties vond ik nooit fijn.

Zelfs een therapeut waagt het niet om een patient te vertellen hoe die zich moet voelen. De één heeft alleen maar een dipje als er iets ergs gebeurd en is pas depressief als er echt iets zwaar traumatisch gebeurd, de ander is al depressief als de hond overlijd, om maar een voorbeeld te noemen. Dat betekend niet dat de laatste persoon zich niet moet aanstellen en dat die depressie 'minder betekend' dan de depressie van de eerste persoon. Beide kunnen net zo zwaar depressief zijn, ondanks de gebeurtenissen of levenssituatie. Depressie is relatief. Er is geen graadmeter. Voelt iemand zich depressief, dan voelt die zich depressief. Je kan niet tegen die persoon zeggen dat het niet zo is. Je weet niet hoe die persoon zijn/haar gevoelens op dat moment ervaart.

Daarom is het delen van ervaringen en verhalen, in mijn ogen, oh zo belangrijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 01:12

Jolien ik denk eerlijk gezegd dat jouw concept (zelf de documentaire in elkaar zetten) voor het grote publiek niet heel interessant is. Eventueel als je het heel graag wil zou je nog contact op kunnen nemen met bekende documentairemakers, dan wordt het waarschijnlijk al een betere documentaire waar meer mensen naar willen kijken. Maar ook dan denk ik dat de kans niet groot is dat ze hier wat mee willen. (Maar dan nog niet geschoten is altijd mis, dus laat dat je niet tegenhouden)

Wel is het inderdaad goed om na te denken over de gevolgen. Je kan een hoop nare reacties verwachten en dat komt echt hard binnen! Daarnaast kan het inderdaad negatief zijn voor het vinden van werk. Etc.
Je moet jezelf afvragen of je dat jezelf aan wil doen. Je hebt het natuurlijk al moeilijk en het wordt er dan niet makkelijker op.

En dan nog voor een paar andere bokkers: blijkbaar weten jullie vanachter je schermpje wat Ts wel en/of niet voelt of heeft... Depressies kent veel verschillende vormen en stellen dat Ts geen depressie heeft omdat jullie het heel anders hebben ervaren slaat nergens op. Ts trek je niets aan van deze bokkers.

Heel veel sterkte Ts, hopelijk gaat het snel weer wat beter met je.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 01:21

Heel goed geschreven Eline!

En er is niets zo erg als mensen die tegen je zeggen: jij bent niet depressief hoor, ik zag je laatst toch nog lol hebben (oid).

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 02:08

ElineS schreef:
Dat is niet helemaal waar Indestal. Ik ben depressief geweest, zo zwaar dat ik van een brug ben gesprongen, en de dag ervoor functioneerde ik nog normaal en ben ik zelfs wezen lunchen met een vriendin. Paar dagen ervoor zat ik nog op vakantie in Italië aan het strand en was ik heerlijk aan het feesten. Depressie is voor iedereen anders. Het hoofdbeeld is dat de persoon de hele dag op bed ligt en niets wil, en ondanks dat ik ook zeker die dagen had, had ik ook genoeg dagen dat ik normaal door mijn leven ging. Dat is precies waarom depressie zo vaak sluipend is. "Ik wist helemaal niet dat hij/zij depressief was" nadat iemand zelfmoord heeft gepleegd. "Ik heb nooit wat gemerkt..." zeggen de vrienden of ouders vaak. Klopt, omdat de meeste mensen naast de in bed liggen dagen, genoeg dagen hebben dat ze functioneren. Niet allemaal, maar meer dan genoeg. Dat is soms een masker, meedoen met de rest, maar er zijn ook dagen dat je gewoon echt plezier hebt. Ik ging graag uit, als ik op buitenrit was geweest had ik het leuk, ik ging op vakantie, naar school, nam een bijbaantje... Maar ik was zwaar depressief... En haast niemand had het door. Ik was nog host op een radiozender, elke maandag, ik was actief als bestuurslid van een theatergroep en al dat... En toch zwaar depressief. Ik denk dat, nadat ik bijna dood was door mijn sprong, niemand kan zeggen dat ik niet-depressief was en misschien maar een dipje had.

En dit is nou precies waarom ik vind dat mensen hun ervaringen moeten delen. Er zijn nog heel veel vooroordelen en beelden van depressie die niet altijd kloppen, zoals die van Indestal, naar mijn mening niet klopt. Het verloop is bij iedereen anders, dus hoe meer verhalen er de wereld inkomen, hoe beter ik dat vind. Het is trouwens ook kwetsend om tegen iemand die depressief is en zich zo voelt, te zeggen "Misschien ben je verward of is het een dipje?" vind ik dan. Ook al is het goed bedoeld, het komt op de persoon aan de andere kant over alsof die zich niet zo moeten aanstellen. Ze worden verteld dat het allemaal wel meevalt, het vast niet zo erg is en hun gevoelens niet helemaal waar zijn. Heel denigrerend, vind ik dat altijd, iemand anders die je vertelt hoe jij je moet voelen. Ik denk dat ik dat zelf wel weet, dacht ik dan altijd maar. Ook al was het goed bedoeld, zulke reacties vond ik nooit fijn.

Zelfs een therapeut waagt het niet om een patient te vertellen hoe die zich moet voelen. De één heeft alleen maar een dipje als er iets ergs gebeurd en is pas depressief als er echt iets zwaar traumatisch gebeurd, de ander is al depressief als de hond overlijd, om maar een voorbeeld te noemen. Dat betekend niet dat de laatste persoon zich niet moet aanstellen en dat die depressie 'minder betekend' dan de depressie van de eerste persoon. Beide kunnen net zo zwaar depressief zijn, ondanks de gebeurtenissen of levenssituatie. Depressie is relatief. Er is geen graadmeter. Voelt iemand zich depressief, dan voelt die zich depressief. Je kan niet tegen die persoon zeggen dat het niet zo is. Je weet niet hoe die persoon zijn/haar gevoelens op dat moment ervaart.

Daarom is het delen van ervaringen en verhalen, in mijn ogen, oh zo belangrijk.

_/-\o_

Hoe meer mensen tegen me zeiden dat ik me aanstelde, en dat ik maar gewoon "iets leuks" moest gaan doen, hoe depressiever ik werd.
Elke dag maar horen dat de gruwelijke zwarte gevoelens en gedachten in je hoofd niks voorstellen, dat is erg. Héél erg.

Juist door onbegrip en vooroordelen had het niet veel gescheeld of ik was er niet meer geweest.

Ts, ik heb er zelf tijden over nagedacht zo iets te doen om het taboe te verbreken, echter ben ik cameraschuw en wil ik absoluut m'n leven niet op straat gooien.
Inmiddels ben ik begonnen met anekdotes uit mijn (depressieve) leven op te schrijven, om over hopelijk enkele maanden een soort van (anonieme) verhalen blog te kunnen starten.

Ik vind het idee van een docu heel erg goed, maar zoals hier al eerder gezegd is, denk er goed over na! Wil je een docu die echt mensen helpt depressie te begrijpen, dan zul je meer moeten doen dan alleen losse filmpjes maken. Het is echt geen eitje om even een docu in elkaar te draaien, je zult echt hulp moeten vragen aan mensen die ervaring hebben met het maken van docu's om de boodschap over te brengen, zeker als het gaat om zo'n gevoelig onderwerp.
Daarnaast zul je kritiek krijgen, hoe dan ook, de ene vind dat je je aanstelt en de ander is zelf depressief maar ervaart het heel anders dan jij. Wat het daadwerkelijke effect zou zijn van een docu over depressie, ik weet het niet...

Maar dan, als je er echt goed over na hebt gedacht, en je weet zeker dat je dit wil doen, dan kan ik alleen maar zeggen: ga er vol voor!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 02:35

Ik ben absoluut, 10000% vóór het doorbreken van het taboe, en een docu hierover moedig ik van harte aan.

Zelf heb ik een depressie overwonnen, na jarenlange strijd. In mijn omgeving heb ik het vaker gezien, ook manische depressie, en ook depressie door/met borderline en heb ik ervaren hoe andere buitenstaanders er tegenaan kijken.

Mijn ervaring is dat mensen die er niet mee gevochten hebben, er vaak (begrijpelijk) afstandelijk tegenover staan. Steeds die onbeantwoordbare vraag 'waarom dan?' want het moet voor velen het gevolg van een oorzaak zijn. Is die oorzaak weg, dan moet je weer 'normaal' zijn.

Veel onbegrip, veel vragen, veel vreemde blikken, veel stigmas, veel ellende, veel druk om 'normaal' te zijn en desnoods net te doen alsof.

Ik denk dat, wanneer mensen iets meer inzicht krijgen in depressies, wat het doet, hoe mensen daarbij door moeten leven, waar je tegenaan loopt- ook als omgeving zijnde... ja, dat zou denk ik best wel veel duidelijk maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 02:56

Indestal schreef:
Joolien, heb je niet alleen maar hele nare rotgevoelens waar je in ben blijven steken en verwar je dit met depressie?
Meer inzicht wat je nu echt voelt en de juiste benaming ervoor waardoor je leert relativeren en daardoor ook de juiste gevoelens/emoties leert benoemen, zou een start voor je verwerking en acceptatie proces kunnen zijn..maar als je denkt dat een filmpje over jezelf met plakker depressie, je onbestemde, pijnlijk gekwetste in de steekgelaten rotgevoel je helpt om inzicht te krijgen, moet je dat doen..

Wat ik bv een mooi boek vind is Overstijg jezelf. De uitleg hoe we met ons zelf omgaan en eigenlijk programmeren en welke associaties kleine dingen je je gevoel geven en hoe je dat een ander gevoel kan geven, dus verwerken.

Ik denk nl dat als je echt depressief bent, je niets met de buitenwereld wilt te maken hebben en zeker niet je gevoel omder woorden kan brengen. Je kunt in gevoel verstrikt raken waardoor je in jezelf vast raakt, snap je wat dat is, kun je weer verder..
Succes

ook ik wil hier even kort op inhaken- en dit bedoel ik helemaal niet als aanval.

Dit heel goed bedoelde advies is wat ook ik heel vaak kreeg. Ik was echt depressief. Ik kon niet gelukkig zijn, al kon ik dingen doen die ik leuk vond, en al had ik vrienden. Mijn gevoel kon ik ook heel goed verwoorden. Ik voelde me alsof ik in een glazen bol zat, onder aan een hellinkje, in de schaduw.

Ik zag mensen gelukkig zijn, ik hoorde ze vaag en vervormd lachen, en ik lachte mee- vaag en vervormd. Zij stonden in het licht, en ik in het donker. Elke keer dat ik die glazen bol sloeg, deed het pijn. Dat was mijn reactie op 'misschien ben je verward'- ik zei tegen mezelf dat dat dan wel moest zijn, en ging keihard net doen alsof het niet zo was. En dan kwam een slechte tijd, want 'net alsof' is niet echt. Het proberen mezelf te herprogrammeren mislukte, want een depressie is een ziekte die je niet met positieve associaties oplost (al kan het 1 van de vele handvaten zijn die je nodig hebt!)

ik zag ze, in de zon. Elke keer dat ik 'hamster-bol-achtig' naar voren liep, kwam er een punt dat ik niet meer verder dat hellinkje op kwam. Pijpje leeg, geen kracht meer, en soms werd die helling oneindig lang en oh zo steil.

Ik wíst dat ik er zó dichtbij zat. Milimeters weg van mij bevonden zich vrijheid, de afwezigheid van die drukkende ziekte die af en toe het leven uit me wrong. Het was zo frustrerend te voelen hoe de wereld zich een paar 'milimeter' van mij af bevond, en ik leek erbuiten te staan en kon er niet in stappen.

Zelf kon ik dingen heel goed onder woorden brengen, en ik was juist aan het proberen om weer gewoon te kunnen leven. Ik wilde weer in die buitenwereld, maar ik zat vast...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 03:05

Dat precies. Op afstand waarnemen. Je doet wel mee, maar eigenlijk ben je er niet. Je neemt het waar op afstand en reageert vanuit gewoonte of instinct, niet vanuit emotie, want van binnen is het leeg. Ik voelde me op sommige dagen als een zombie die rondliep. Deed en reageerde zoals verwacht werd van een normaal iemand, om aan het einde van de dag thuis in te storten van vermoeidheid van het doen alsof, en de frustratie dat doen alsof niet hielp. Want ik wilde niet doen alsof, ik wilde wat ik deed en zei ook echt voelen en menen, maar ik kwam er niet en ik wist niet hoe. Op sommige dagen wel en had ik oprecht plezier, maar naarmate de tijd verstreek werden die dagen van oprecht plezier steeds minder en minder, tot het bijna elke dag voelde als één grote leegte. Gevangen in die glazen bal.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 06:14

Hoi Joolien, ik vind het een goed initiatief! Het lijkt mij vooral nuttig om als doelgroep familie/ mantelzorgers of mensen met een eerste depressie. Ik zou een deel informatief houden maar vanuit jou ervaring en verschillende behandelingen uitleggen met een koppeling naar jou verhaal over jou depressie hoe het startte en hoe je eruit bent gekomen. Vooral jou ervaring als ervaringsdeskundige en hoe jij tegen verschillende behandelingen aan kijkt vind ik als professional ook interessant. Wel lijkt het mij verstandig om de keuze om het openbaar te maken, pas te maken als je zelf een tijdje uit je depressie bent. Wie weet dat je er dan toch anders tegen aan kijkt. Hou er rekening mee dat mogelijk hele harde onaardige reacties van mensen zullen komen die niet zullen begrijpen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:13

Als je zware dingen heb meegemaakt vormt dat je perceptie van het leven en zit je als kind al bomvol emoties die een eigen leven hebben gevormd...dat kan allemaal onder de noemer depressie gevat worden..depressie die niet op te lossen valt is een metabolis probleem, waar medicijnen helaas alleen redelijk voor werken, die dus je emoties dempen...

Oplossen is helaas alleen maar het antwoord, maar als je 20-30 bent is dat moeilijk te begrijpen...je bent dat zo beschadigd dag je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik heb veel ervaring met depressies zeker in direkte omgeving.

Wat mensen zich ook niet bewust zijn is dat voeding heel veel doet met je psyche...dat je darmen voor 80% zorgt voor je serotine

Het zijn niet alleen maar goed bedoelde adviezen uit onwetendheid, ook al lijkt dt wel zo voor jullie.

Ik vind Jolien juist iemand die op deze manier uitstekend te helpen is...ze is intelligent en ook open en dat is juist al een sleutel op zich.

Maar goed ik heb een andere insteek gegeven en laat iedereen graag in zijn waarde..ik ben ook een heel stuk oider waardoor ik gelukkig anders tegen alles aan kijk.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:12

De TS vraagt hierbij meningen over het al dan niet maken van een documentaire. Ik denk niet dat ze de behoefte heeft om van mensen die haar alleen via enkele posts kennen een nieuwe diagnose of remedie toegewezen te krijgen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:17

Dat is ook een mening die indirect met die film te maken heeft en ik denk dat joolien wel graag bevestiging zoekt, iets wat ze nooit van haar ouders heeft ontvangen, althans niet in een positieve manier.

De meningen die verschillen MET inhoudt geeft meer informatie waar ze ook naar op zoek is dan alleen maar lege menigen, ooo leuk...duidelijk is ze op zoek in haar leven en het maken van een film kan haar antwoorden geven, maar de richting er in wijzen kan ook nuttig zijn. net als roddel voor veel mensen een richting geeft in hun eigen onzekerheden en bevestigingen. Het ondoorgrondelijke dus.