ElineS schreef:Dat is niet helemaal waar Indestal. Ik ben depressief geweest, zo zwaar dat ik van een brug ben gesprongen, en de dag ervoor functioneerde ik nog normaal en ben ik zelfs wezen lunchen met een vriendin. Paar dagen ervoor zat ik nog op vakantie in Italië aan het strand en was ik heerlijk aan het feesten. Depressie is voor iedereen anders. Het hoofdbeeld is dat de persoon de hele dag op bed ligt en niets wil, en ondanks dat ik ook zeker die dagen had, had ik ook genoeg dagen dat ik normaal door mijn leven ging. Dat is precies waarom depressie zo vaak sluipend is. "Ik wist helemaal niet dat hij/zij depressief was" nadat iemand zelfmoord heeft gepleegd. "Ik heb nooit wat gemerkt..." zeggen de vrienden of ouders vaak. Klopt, omdat de meeste mensen naast de in bed liggen dagen, genoeg dagen hebben dat ze functioneren. Niet allemaal, maar meer dan genoeg. Dat is soms een masker, meedoen met de rest, maar er zijn ook dagen dat je gewoon echt plezier hebt. Ik ging graag uit, als ik op buitenrit was geweest had ik het leuk, ik ging op vakantie, naar school, nam een bijbaantje... Maar ik was zwaar depressief... En haast niemand had het door. Ik was nog host op een radiozender, elke maandag, ik was actief als bestuurslid van een theatergroep en al dat... En toch zwaar depressief. Ik denk dat, nadat ik bijna dood was door mijn sprong, niemand kan zeggen dat ik niet-depressief was en misschien maar een dipje had.
En dit is nou precies waarom ik vind dat mensen hun ervaringen moeten delen. Er zijn nog heel veel vooroordelen en beelden van depressie die niet altijd kloppen, zoals die van Indestal, naar mijn mening niet klopt. Het verloop is bij iedereen anders, dus hoe meer verhalen er de wereld inkomen, hoe beter ik dat vind. Het is trouwens ook kwetsend om tegen iemand die depressief is en zich zo voelt, te zeggen "Misschien ben je verward of is het een dipje?" vind ik dan. Ook al is het goed bedoeld, het komt op de persoon aan de andere kant over alsof die zich niet zo moeten aanstellen. Ze worden verteld dat het allemaal wel meevalt, het vast niet zo erg is en hun gevoelens niet helemaal waar zijn. Heel denigrerend, vind ik dat altijd, iemand anders die je vertelt hoe jij je moet voelen. Ik denk dat ik dat zelf wel weet, dacht ik dan altijd maar. Ook al was het goed bedoeld, zulke reacties vond ik nooit fijn.
Zelfs een therapeut waagt het niet om een patient te vertellen hoe die zich moet voelen. De één heeft alleen maar een dipje als er iets ergs gebeurd en is pas depressief als er echt iets zwaar traumatisch gebeurd, de ander is al depressief als de hond overlijd, om maar een voorbeeld te noemen. Dat betekend niet dat de laatste persoon zich niet moet aanstellen en dat die depressie 'minder betekend' dan de depressie van de eerste persoon. Beide kunnen net zo zwaar depressief zijn, ondanks de gebeurtenissen of levenssituatie. Depressie is relatief. Er is geen graadmeter. Voelt iemand zich depressief, dan voelt die zich depressief. Je kan niet tegen die persoon zeggen dat het niet zo is. Je weet niet hoe die persoon zijn/haar gevoelens op dat moment ervaart.
Daarom is het delen van ervaringen en verhalen, in mijn ogen, oh zo belangrijk.
Hoe meer mensen tegen me zeiden dat ik me aanstelde, en dat ik maar gewoon "iets leuks" moest gaan doen, hoe depressiever ik werd.
Elke dag maar horen dat de gruwelijke zwarte gevoelens en gedachten in je hoofd niks voorstellen, dat is erg. Héél erg.
Juist door onbegrip en vooroordelen had het niet veel gescheeld of ik was er niet meer geweest.
Ts, ik heb er zelf tijden over nagedacht zo iets te doen om het taboe te verbreken, echter ben ik cameraschuw en wil ik absoluut m'n leven niet op straat gooien.
Inmiddels ben ik begonnen met anekdotes uit mijn (depressieve) leven op te schrijven, om over hopelijk enkele maanden een soort van (anonieme) verhalen blog te kunnen starten.
Ik vind het idee van een docu heel erg goed, maar zoals hier al eerder gezegd is, denk er goed over na! Wil je een docu die echt mensen helpt depressie te begrijpen, dan zul je meer moeten doen dan alleen losse filmpjes maken. Het is echt geen eitje om even een docu in elkaar te draaien, je zult echt hulp moeten vragen aan mensen die ervaring hebben met het maken van docu's om de boodschap over te brengen, zeker als het gaat om zo'n gevoelig onderwerp.
Daarnaast zul je kritiek krijgen, hoe dan ook, de ene vind dat je je aanstelt en de ander is zelf depressief maar ervaart het heel anders dan jij. Wat het daadwerkelijke effect zou zijn van een docu over depressie, ik weet het niet...
Maar dan, als je er echt goed over na hebt gedacht, en je weet zeker dat je dit wil doen, dan kan ik alleen maar zeggen: ga er vol voor!