Ergernissen mbt je puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

testes76

Re: Ergernissen mbt je puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:44

ik mag niet klagen geloof ik; zoonlief 14 denkt zelf aan zn huiswerk en toetsen. dochterlief 16 is een studiebol! zoonlief van 10 moet ik nog wel af en toe achter zn broek aan zitten. ik moet zeggen dat ik mn kinderen soms overhoor (als ze daar zelf om vragen). ik kan me enorm irriteren aan hun rond slingerende troep.......en zij vinden het vervelend als ik 6 keer op een dag vraag of ze op willen ruimen, dus samen besloten dat ik het nog maar 1 maal aan ze vraag (bijv. ruim je voetbalschoenen op aub). Wanneer het voor bedtijd nog niet is gedaan, doet diegene een klusje voor mij in huis! ik moet zeggen ze ruimen een stuk beter op ineens. We hebben overigens al een week schema met taken voor de kinderen. Ik vind het belangrijk dat ze ook mee helpen in ons gezin. heerlijke leeftijd trouwens; heeft ook zoveel leuke dingen! succes iedereen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:57

har166 schreef:
Ik werk in het onderwijs en ben laatst naar een briljante lezing geweest van Aletta Smit, schrijfster van Het Puberbrein. Ik kan je zeker de lezing en het boek aanraden, ze verteld precies waarom pubers zo zijn en kan ook haarfijn uitleggen hoe het puberbrein werkt!

die wilde ik ook net noemen! Geweldig :') Hoe het puberbrein werkt, of eigenlijk niet werkt :+ Echt een aanrader om eens naar een avond van haar te gaan :j

Verder zeggen pubers altijd dat ze het zelf kunnen en geen hulp nodig hebben of willen, maar eigenlijk willen ze diep in hun hart dat jij ze grenzen stelt :Y) Ook vindt bijna elke puber zichzelf volwassener dan leeftijdsgenoten maar zijn ze dit vrijwel nooit.
Pubers zijn leuk _/-\o_

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:03

verootjoo schreef:
Verder zeggen pubers altijd dat ze het zelf kunnen en geen hulp nodig hebben of willen,

Dat klopt, ik kan het zelf *\%/* ik heb er een hekel aan als mijn moeder met pusht of zeurt.

verootjoo schreef:
Ook vindt bijna elke puber zichzelf volwassener dan leeftijdsgenoten maar zijn ze dit vrijwel nooit.

Dat klopt ook := maar dat ben ik ook :P

verootjoo schreef:
Pubers zijn leuk _/-\o_

Dat wist ik al *\%/*

-sorry voor deze uitbarsting- _O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:35

Probleem.Onze dochter van 14 heeft een vriendje,hij is ook 14.Nog heel onschuldig.Maar ze wilen dus logeren bij ons,gewoon gezellig.Nu is hij dus geweest en ze hebben dus geslapen aan de andere kant van het huis dus er is geen toezicht.Ik ben toch een beetje bang dat er meer gebeurt.Ik heb wel een praatje gehad met onze dochter en laten zien waar de condooms te vinden zijn.Ze was erg geschokt daar door.Wat zouden jullie doen?Toch verbieden?Ze worden wel ouder natuurlijk.Maar het kan volgende week ook uit zijn.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:36

Als ze perce dat willen doen doen ze het toch wel, desnoods buiten in bosjes.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:41

Sannens schreef:
Lente schreef:
Ze heeft wat ondersteuning wel nodig ja... Tot nu toe. Wel steeds minder.

Mijn moeder bemoeide zich ook nooit. Ik maakte nooit huiswerk en ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Ben dus wel meer betrokken dan dat.

Het grootste probleem bij deze kinderen (want eigenlijk zijn het inderdaad nog gewoon kinderen), dat ze gedwongen worden om te plannen. Ze moeten plannen wanneer ze huiswerk hebben en plannen wanneer ze voor de toets moeten leren.
Probleem dat hierbij om de hoek komt kijken: De ontwikkeling van hun hersenen is nog niet zo ver om te kunnen plannen. Plannen is iets wat pas als allerlaatste ontwikkeld in het brein. Het bevindt zich in de frontale kwab en de ontwikkeling van de hersenen gaat van achter naar voren. Hierdoor wordt het plannen pas echt optimaal rond 18-20 jaar oud (met verschillen in geslacht en uitzonderingen daar gelaten).

Hulp geven aan je kinderen is dus niet zomaar slecht. Ze alles voorkauwen is natuurlijk een tweede, maar zeggen 'doe het zelf maar', zou iets zijn wat ik af zou raden. :)

Ik kan nog steeds niet plannen en ik ben inmiddels 22 jaar oud.
Pubers zijn inderdaad lastig. Ik ben nu een tijdje puber-af maar ik weet het nog heel goed. Het leven is gewoon heel zwaar als puber. Als je als ouder alleen maar blijft pushen werkt dat niet. Beter is inderdaad te belonen. Bijvoorbeeld door iets lekkers te halen en samen een planning op te stellen. Als dat goed gaat het lekkers geven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:42

Hij komt ook weleens een paar uurtjes overdag.Dus op haar kamer kan het ook gebeuren.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:43

Britta31 schreef:
Probleem.Onze dochter van 14 heeft een vriendje,hij is ook 14.Nog heel onschuldig.Maar ze wilen dus logeren bij ons,gewoon gezellig.Nu is hij dus geweest en ze hebben dus geslapen aan de andere kant van het huis dus er is geen toezicht.Ik ben toch een beetje bang dat er meer gebeurt.Ik heb wel een praatje gehad met onze dochter en laten zien waar de condooms te vinden zijn.Ze was erg geschokt daar door.Wat zouden jullie doen?Toch verbieden?Ze worden wel ouder natuurlijk.Maar het kan volgende week ook uit zijn.

Laten gaan. Het heeft inderdaad geen zin om te verbieden want dan gebeurd het wel stiekem. Mijn ouders waren altijd heel vrij, wij mochten bij elkaar slapen. Maar ze hadden wel een open houding. Dus als ik erover wilde praten kon dat. Dan geef je je dochter het vertrouwen en zal ze ook eerder bij je komen als er wel iets fout gaat (ik spreek uit ervaring). Zorg er voor dat het niet iets fouts en stiekems wordt. En misschien zijn ze nog helemaal niet zo ver en maak je je voor niets zorgen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:47

Britta31 schreef:

Als ze willen doen ze het toch wel. Maar ik zie niet in waarom je dat makkelijker zou maken. 14 vind ik echt heel erg jong om samen te mogen slapen. Dat zou ik toch pas op oudere leeftijd toestaan, of bij een nog veel langer durende relatie. :o 14 is geen leeftijd voor seks of samen slapen, en zou ook niet verder de indruk wekken alsof dit dat wel is. Persoonlijk zou ik dus het vooral niet toestaan. Ze gaan overdag maar lekker boven zitten :o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:51

Maar daar kan het ook gebeuren.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:51

Herkenbaar topic! Puberdochter van 13.... rollen behang of in metselen of verhuizen naar de stal, komt allemaal regelmatig in me op.

Het loslaten en ze op hun gezicht laten gaan, is niet meer zo makkelijk als vroeger. Want blijven zitten op school is veel lastiger, het is meteen afstromen (en dat wil hier al snel zeggen ook hele andere school).

Vanaf vandaag gaat dochterlief naar huiswerkbegeleiding. Het plannen, uitleggen, overhoren etc, die stress daarom heen, wordt verplaatste naar de huiswerkbegeleiding. Ik hoop zo dat ze haar kunnen helpen met het voor haar juist aanpakken. Cijfers vliegen alle kanten op.

Het boek over puberbrein ligt hier ook, maar helaas mist de gigantische dosis geduld die ingesloten zou moeten worden voor de ouders!

En toch, vind ik pubers meestal geweldig. Alleen dat gezucht en "straks"..... met uitleg gaat het iets beter (als jij wil dat ik je breng, moet je nu je fiets buiten zetten anders ben je te laat morgenochtend). Zo jammer dat die uitleg dagelijks herhaald moet worden over de was en vooral al die afwas die boven op een kamer blijft staan.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:52

Britta31 schreef:

Als je het gaat verbieden gaat ze het misschien gewoon bij hem 'doen' of ergens anders..
Mijn moeder was er altijd wel heel makkelijk in, ik was ook vrij vroeg.. Als ze het maar zeker weten veilig doet.. :')

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:52

ik ga dit topic toch wel eens even doorspitten.
Mn dochter van 14 zit ook indeze fase. En ik vind het ook een kwaal dat ze vast hangen aan hun mobieltje met jun vrienden terwijl ze een heledag al samen zijn geweest.
Ze heeft gelukkig de verantwoording over dr eigen paard. En ook al doe ik stallen mee als ze lange dag school heeft, ik verlang toch wel dat ze hier zelf het meeste voor doet. En gelukkig helpt dat wel om ze weer elke dag uit de zetel te krijgen.
Gelukkig hier nog geen interesse in vriendjes en samen slapen. Als iemand vraagt of ze een vriendje heeft dan zegt ze: " Ja die staat op stal" hahaha
Maar super snel dingen vergeten en niet in orde zijn voor school hierdoor is wel lastig. Maar ik herinner haar 1x en niet meer. Dan loopt ze maar zelf lekker tegen de lamp.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:55

3timesmom schreef:
ik ga dit topic toch wel eens even doorspitten.
Mn dochter van 14 zit ook indeze fase. En ik vind het ook een kwaal dat ze vast hangen aan hun mobieltje met jun vrienden terwijl ze een heledag al samen zijn geweest.
Ze heeft gelukkig de verantwoording over dr eigen paard. En ook al doe ik stallen mee als ze lange dag school heeft, ik verlang toch wel dat ze hier zelf het meeste voor doet. En gelukkig helpt dat wel om ze weer elke dag uit de zetel te krijgen.
Gelukkig hier nog geen interesse in vriendjes en samen slapen. Als iemand vraagt of ze een vriendje heeft dan zegt ze: " Ja die staat op stal" hahaha
Maar super snel dingen vergeten en niet in orde zijn voor school hierdoor is wel lastig. Maar ik herinner haar 1x en niet meer. Dan loopt ze maar zelf lekker tegen de lamp.

Heel goed, mijn moeder loopt al vanaf mijn 12e achter mn reet aan en vraagt ALLES na. heel heel heel erg vervelend, 1 keer herinneren is fijn, maar niet continu blijven vragen. :') (heb je je sleutels, sjaal, handschoenen, heb je dit gedaan, heb je dat gedaan )

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:03

Britta31 schreef:

Ja snap ik, mocht het gebeuren dan liever op een veilige plek. Maar ik vind samen slapen een volwassenen iets, een stap naar samen leven. Laat ze het eerst overdag maar leuk hebben, kijken of dat werkt. Helemaal verbieden alleen samen te zijn gaat niet werken. Maar naar mijn idee hoef je niet onder het mom van "gebeurt toch wel" alles bij voorbaat maar goed te vinden. Ze zijn jong en samen slapen hoort daar heel simpel niet bij :o

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:06

wahah ik moet hier wel om lachen XD want ja ik was er nog 1 zeg niks doen zelfs als ik leuke dingen moest doen had ik geen zin :p gelukkig zelf nog geen puber in huis wel broertje die aan pubberen is nou dat is ook nog wat :p haha

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:06

Voor hun is het een logeerpartij wat ze ook met vriendinnen doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:11

Britta31 schreef:

En denkt die 14 jarige jongeman er ook zo over?? Prima dat je over condooms bent begonnen maar nog even er over praten is niet verkeerd.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:20

Ik plan over het algemeen mijn huiswerk zelf in, afentoe blijf ik een extra uurtje op school zodat ik dingen kan vragen aan de leeraren en die helpen dan met huiswerk. Als ik voor een toets moet leren vraag ik aan mijn moeder of vader of die willen overhoren. Paard regel ik zelf, behalfe de financieën. Als school in "gevaar" komt door het paard ga ik een dagje niet. Heb goede afspraken wat betreft laat thuiskomen, afspreken met vrienden en cijfers. Ik ben overigens wel een beetje snel op mijn tenen getrapt, ik kan niet tegen valse beschuldigingen en oneerlijkheid.
Een mobieltje heb ik ook, alleen ik gebruik hem bijna niet, meestal ligt hij thuis of in mijn kluisje op school. Als ik met iemand wil praten dan doe ik dat mondeling, ik vind het zo verschikkelijk om over de telefoon te praten. Ik wil iemands gezicht zien. Persoonlijk vindt ik mijn ouders goede ouders en ze weten wanneer ze streng moeten zijn.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:13

Britta31 schreef:

Als je er dan maar rekening mee houdt dat wanneer dat over een half jaar (?) anders is, je niet meer terug kunt. Tenminste ik zou weten hoe ik moet verantwoorden dat de jongen het toen wel mocht maar nu opeens niet meer :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:30

Sannens schreef:
Lente schreef:
Ze heeft wat ondersteuning wel nodig ja... Tot nu toe. Wel steeds minder.

Mijn moeder bemoeide zich ook nooit. Ik maakte nooit huiswerk en ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Ben dus wel meer betrokken dan dat.

Het grootste probleem bij deze kinderen (want eigenlijk zijn het inderdaad nog gewoon kinderen), dat ze gedwongen worden om te plannen. Ze moeten plannen wanneer ze huiswerk hebben en plannen wanneer ze voor de toets moeten leren.
Probleem dat hierbij om de hoek komt kijken: De ontwikkeling van hun hersenen is nog niet zo ver om te kunnen plannen. Plannen is iets wat pas als allerlaatste ontwikkeld in het brein. Het bevindt zich in de frontale kwab en de ontwikkeling van de hersenen gaat van achter naar voren. Hierdoor wordt het plannen pas echt optimaal rond 18-20 jaar oud (met verschillen in geslacht en uitzonderingen daar gelaten).

Hulp geven aan je kinderen is dus niet zomaar slecht. Ze alles voorkauwen is natuurlijk een tweede, maar zeggen 'doe het zelf maar', zou iets zijn wat ik af zou raden. :)

Interessant! Ik had namelijk ook grote problemen met plannen en weigerde zo veel te plannen. Van school moest ik namelijk ook echt een dagplanning maken voor de hele week en dat vond (vind) ik dan ook echt verschrikkelijk. Alles plannen werkt bij mij gewoon echt niet, dan wordt het voor mij maar saai. Ik ben t soort van 'ik zie wel hoe t gaat lopen'. Natuurlijk moet je wel wat plannen, daar kom je niet onder uit. Maar zoveel als wat de middelbare scholen van je vraagt... dat is gewoon niet slim. Er wordt erg veel druk op jongeren gelegd daarmee, weet ik uit eigen ervaring.

Grappig om te lezen verder. Dat was ik een aantal jaren terug! En een geruststelling; ik heb t (wonder boven wonder) allemaal wel gehaald. Ze komen er uiteindelijk zelf ook wel achter. Zelfs pubers zijn niet achterlijk. Meestal. :')

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:36

Ik kon op school ook erg goed plannen. Mooie schema's en logische opbouw. Alleen het uitvoeren ervan, tsjaa dat deed mij weinig :n Je kijkt van tevoren wat er ongeveer gedaan moet worden om minimaal een 6 te halen of niet na te blijven. Is altijd goed gegaan. Nog steeds vind ik die hele strakke planningen (inclusief pauzes etc. ) nog steeds niet praktisch. Scholen doen het wel heel strak!

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:40

har166 schreef:
Ik werk in het onderwijs en ben laatst naar een briljante lezing geweest van Aletta Smit, schrijfster van Het Puberbrein. Ik kan je zeker de lezing en het boek aanraden, ze verteld precies waarom pubers zo zijn en kan ook haarfijn uitleggen hoe het puberbrein werkt!

Haha hoorde laatst dat ze adviseerd ook gewoon eens poedersuiker tegen je puber te zeggen :') heerlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:13

_Yasmine_ schreef:
Britta31 schreef:

Ja snap ik, mocht het gebeuren dan liever op een veilige plek. Maar ik vind samen slapen een volwassenen iets, een stap naar samen leven. Laat ze het eerst overdag maar leuk hebben, kijken of dat werkt. Helemaal verbieden alleen samen te zijn gaat niet werken. Maar naar mijn idee hoef je niet onder het mom van "gebeurt toch wel" alles bij voorbaat maar goed te vinden. Ze zijn jong en samen slapen hoort daar heel simpel niet bij :o

Vooral verbieden ja! Dan komt je kind vanzelf thuis met een SOA of misschien zelfs zwanger... :roll: Alleen om dat jij het iets voor volwassenen vindt? Je slaat jezelf voor je kop als het gebeurt. En als je dat soort dingen verbiedt, hoe verwacht je dan dat je kinderen je vertrouwen als ze iets stiekem hebben gedaan en er consequenties aan blijken te hangen? Omdat ze niet in eigen dorp condooms durfden te kopen, of niet naar de huisarts durfden om de pil te vragen?

Vind dat Britta het super heeft aangepakt, Britta echt niet verbieden hoor! Fijn dat ze er een beetje geschokt op reageerde, maar hé, jij hebt laten zien dat het niets ernstigs is en dat ze hun gang kunnen gaan als ze dat willen, mits veilig.
Zo ging het bij ons thuis ook, m'n zusje is ook op haar 14e al aan de pil gegaan. Ik was 17... Hoe en wat van mijn zusje heb ik geen idee, die jongen kwam nooit bij ons thuis. Ik was maar net aan de pil toen het gebeurde, gewoon thuis. Hij sliep nog niet bij mij, maar we maakten het wel gezellig laat op mijn kamer... ;)

Leuk topic dit zeg! Mijn ouders zaten nooit achter mijn huiswerk aan. Gelukkig maar... Ik deed het namelijk nooit. In mijn geval kon dat ook. Echt zeuren deden ze niet.
Ik was denk ik niet echt de leukste puber, ik had weinig zelfvertrouwen en kon om niets janken of boos worden. :') Mijn zusje was altijd erg ondeugend, ik vraag me nog steeds af hoe ze aan haar dure make up kwam destijds. Zij was ook degene die rookte. Ik niet, heb ook nooit gerookt.
Toen ik 18 werd kreeg ik mijn eerste rijles en een groot deel van mijn rijbewijs van m'n ouders. M'n moeder grapte toen (we wisten dat ze rookte, al bekende ze nooit!): "Ja, Janine heeft nooit gerookt." Nou toen baalde m'n zusje wel eventjes, heel erg duidelijk. Mams lag in een deuk en vertelde haar dat ze dat onderscheid echt niet maakten, hielden ze niet van. Dus m'n zusje kreeg gewoon exact hetzelfde hoor :)

Zij zat ook altijd bij de 'enge' jeugd in het dorp. De hangjeugd, waar iedereen in het dorp bang voor was. In het begin ging ons buurmeisje ook wel eens mee, maar die mocht na een poosje niet meer van haar ouders. Mijn zusje is er niet anders van geworden, hooguit verstandiger.

Wij hebben ook nooit een avondklok gehad in het weekend. _/-\o_ Als we ons maar meldden als we thuis kwamen.

Veel vrijheid, maar we kenden de consequenties, dus we gingen ook niet over de schreef. Was voor ons heel simpel.

Vrienden van mijn ouders hebben kinderen van dezelfde leeftijd. Die kregen wel dingen verboden, of huisarrest. Alleen dan klommen ze wel midden in de nacht (woonden afgelegen, aan een weg waar hard gereden wordt!) uit het raam om op stap te gaan. Of spraken af met mannen uit het westen, die ze via internet kenden en 10 jaar ouder waren... Oh en het huisarrest werd nooit voldragen, want dan gaven de ouders wel weer toe. Wat is dan het nut van huisarrest vraag ik me af?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:36

Nou sorry, maar op mijn 15e mocht ik toch écht nog niet bij mijn vriend blijven slapen..Daar heeft mijn moeder met zowel mij als toenmalig vriendje een heel goed gesprek over gehad; waarom het niet mag en vanaf wanneer het eventueel zou mogen. Ik ben er niet slechter van geworden, heb die regel nooit gebroken :D
Valt prima met je kind over te praten, hoeft echt niet altijd moeilijk te zijn. Wees gewoon duidelijk.