Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
har166 schreef:Ik werk in het onderwijs en ben laatst naar een briljante lezing geweest van Aletta Smit, schrijfster van Het Puberbrein. Ik kan je zeker de lezing en het boek aanraden, ze verteld precies waarom pubers zo zijn en kan ook haarfijn uitleggen hoe het puberbrein werkt!
Hoe het puberbrein werkt, of eigenlijk niet werkt
Echt een aanrader om eens naar een avond van haar te gaan 
Ook vindt bijna elke puber zichzelf volwassener dan leeftijdsgenoten maar zijn ze dit vrijwel nooit.
verootjoo schreef:Verder zeggen pubers altijd dat ze het zelf kunnen en geen hulp nodig hebben of willen,
ik heb er een hekel aan als mijn moeder met pusht of zeurt.verootjoo schreef:Ook vindt bijna elke puber zichzelf volwassener dan leeftijdsgenoten maar zijn ze dit vrijwel nooit.
maar dat ben ik ook
verootjoo schreef:Pubers zijn leuk
Sannens schreef:Lente schreef:Ze heeft wat ondersteuning wel nodig ja... Tot nu toe. Wel steeds minder.
Mijn moeder bemoeide zich ook nooit. Ik maakte nooit huiswerk en ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Ben dus wel meer betrokken dan dat.
Het grootste probleem bij deze kinderen (want eigenlijk zijn het inderdaad nog gewoon kinderen), dat ze gedwongen worden om te plannen. Ze moeten plannen wanneer ze huiswerk hebben en plannen wanneer ze voor de toets moeten leren.
Probleem dat hierbij om de hoek komt kijken: De ontwikkeling van hun hersenen is nog niet zo ver om te kunnen plannen. Plannen is iets wat pas als allerlaatste ontwikkeld in het brein. Het bevindt zich in de frontale kwab en de ontwikkeling van de hersenen gaat van achter naar voren. Hierdoor wordt het plannen pas echt optimaal rond 18-20 jaar oud (met verschillen in geslacht en uitzonderingen daar gelaten).
Hulp geven aan je kinderen is dus niet zomaar slecht. Ze alles voorkauwen is natuurlijk een tweede, maar zeggen 'doe het zelf maar', zou iets zijn wat ik af zou raden.
Britta31 schreef:Probleem.Onze dochter van 14 heeft een vriendje,hij is ook 14.Nog heel onschuldig.Maar ze wilen dus logeren bij ons,gewoon gezellig.Nu is hij dus geweest en ze hebben dus geslapen aan de andere kant van het huis dus er is geen toezicht.Ik ben toch een beetje bang dat er meer gebeurt.Ik heb wel een praatje gehad met onze dochter en laten zien waar de condooms te vinden zijn.Ze was erg geschokt daar door.Wat zouden jullie doen?Toch verbieden?Ze worden wel ouder natuurlijk.Maar het kan volgende week ook uit zijn.
Britta31 schreef:Probleem.Onze dochter van 14 heeft een vriendje,hij is ook 14.Nog heel onschuldig.Maar ze wilen dus logeren bij ons,gewoon gezellig.Nu is hij dus geweest en ze hebben dus geslapen aan de andere kant van het huis dus er is geen toezicht.Ik ben toch een beetje bang dat er meer gebeurt.Ik heb wel een praatje gehad met onze dochter en laten zien waar de condooms te vinden zijn.Ze was erg geschokt daar door.Wat zouden jullie doen?Toch verbieden?Ze worden wel ouder natuurlijk.Maar het kan volgende week ook uit zijn.
14 is geen leeftijd voor seks of samen slapen, en zou ook niet verder de indruk wekken alsof dit dat wel is. Persoonlijk zou ik dus het vooral niet toestaan. Ze gaan overdag maar lekker boven zitten
3timesmom schreef:ik ga dit topic toch wel eens even doorspitten.
Mn dochter van 14 zit ook indeze fase. En ik vind het ook een kwaal dat ze vast hangen aan hun mobieltje met jun vrienden terwijl ze een heledag al samen zijn geweest.
Ze heeft gelukkig de verantwoording over dr eigen paard. En ook al doe ik stallen mee als ze lange dag school heeft, ik verlang toch wel dat ze hier zelf het meeste voor doet. En gelukkig helpt dat wel om ze weer elke dag uit de zetel te krijgen.
Gelukkig hier nog geen interesse in vriendjes en samen slapen. Als iemand vraagt of ze een vriendje heeft dan zegt ze: " Ja die staat op stal" hahaha
Maar super snel dingen vergeten en niet in orde zijn voor school hierdoor is wel lastig. Maar ik herinner haar 1x en niet meer. Dan loopt ze maar zelf lekker tegen de lamp.
(heb je je sleutels, sjaal, handschoenen, heb je dit gedaan, heb je dat gedaan ) Britta31 schreef:Maar daar kan het ook gebeuren.
Britta31 schreef:Voor hun is het een logeerpartij wat ze ook met vriendinnen doet.
Sannens schreef:Lente schreef:Ze heeft wat ondersteuning wel nodig ja... Tot nu toe. Wel steeds minder.
Mijn moeder bemoeide zich ook nooit. Ik maakte nooit huiswerk en ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Ben dus wel meer betrokken dan dat.
Het grootste probleem bij deze kinderen (want eigenlijk zijn het inderdaad nog gewoon kinderen), dat ze gedwongen worden om te plannen. Ze moeten plannen wanneer ze huiswerk hebben en plannen wanneer ze voor de toets moeten leren.
Probleem dat hierbij om de hoek komt kijken: De ontwikkeling van hun hersenen is nog niet zo ver om te kunnen plannen. Plannen is iets wat pas als allerlaatste ontwikkeld in het brein. Het bevindt zich in de frontale kwab en de ontwikkeling van de hersenen gaat van achter naar voren. Hierdoor wordt het plannen pas echt optimaal rond 18-20 jaar oud (met verschillen in geslacht en uitzonderingen daar gelaten).
Hulp geven aan je kinderen is dus niet zomaar slecht. Ze alles voorkauwen is natuurlijk een tweede, maar zeggen 'doe het zelf maar', zou iets zijn wat ik af zou raden.
Je kijkt van tevoren wat er ongeveer gedaan moet worden om minimaal een 6 te halen of niet na te blijven. Is altijd goed gegaan. Nog steeds vind ik die hele strakke planningen (inclusief pauzes etc. ) nog steeds niet praktisch. Scholen doen het wel heel strak! har166 schreef:Ik werk in het onderwijs en ben laatst naar een briljante lezing geweest van Aletta Smit, schrijfster van Het Puberbrein. Ik kan je zeker de lezing en het boek aanraden, ze verteld precies waarom pubers zo zijn en kan ook haarfijn uitleggen hoe het puberbrein werkt!
heerlijk. _Yasmine_ schreef:Britta31 schreef:Maar daar kan het ook gebeuren.
Ja snap ik, mocht het gebeuren dan liever op een veilige plek. Maar ik vind samen slapen een volwassenen iets, een stap naar samen leven. Laat ze het eerst overdag maar leuk hebben, kijken of dat werkt. Helemaal verbieden alleen samen te zijn gaat niet werken. Maar naar mijn idee hoef je niet onder het mom van "gebeurt toch wel" alles bij voorbaat maar goed te vinden. Ze zijn jong en samen slapen hoort daar heel simpel niet bij
Alleen om dat jij het iets voor volwassenen vindt? Je slaat jezelf voor je kop als het gebeurt. En als je dat soort dingen verbiedt, hoe verwacht je dan dat je kinderen je vertrouwen als ze iets stiekem hebben gedaan en er consequenties aan blijken te hangen? Omdat ze niet in eigen dorp condooms durfden te kopen, of niet naar de huisarts durfden om de pil te vragen?
Mijn zusje was altijd erg ondeugend, ik vraag me nog steeds af hoe ze aan haar dure make up kwam destijds. Zij was ook degene die rookte. Ik niet, heb ook nooit gerookt.
Als we ons maar meldden als we thuis kwamen.