Blijven of niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:29

Ik herken bizar veel in jouw verhaal. En ik ben dolgelukkig.

Wij zijn dan wel niet getrouwd. We zijn nu 13 jaar samen en hebben samen een koophuis.
Mijn vriend heeft helemaal niks met paarden. Ik heb helemaal niks met zijn hobby.

Op verjaardagen etc. zit hij ook meer op zijn telefoon dan dat hij meekletst. En ook als ik samen wat wil gaan doen, doet hij dat liever niet. (En gebeurd ook vrijwel niet)
Zo zijn we 2 jaar geleden voor het eerst samen naar de bioscoop geweest. Een film die ik echt graag wilde zien. Hij vond er geen reet aan, maar is na veel gevraag van mij toch meegegaan.

Als ik over de paarden begin komt hij gelijk met een opmerking. Het boeit hem echt niet en hoort er liever niks over.
"Altijd dat gezeik over die paarden"

En ook ik heb al 1000 keer gevraagd of hij zijn schoenen niet midden in de gang wilt zetten, maar gewoon langs de kant zodat ik er mijn nek niet over breek.

Hij heeft niks met mijn vrienden.
Hij is ook echt niet van het zeggen van lieve dingen. Complimentjes zal ik nooit krijgen, maar ik weet heus wel dat hij trots op me is. Ik weet heus wel dat hij het ook naar zijn zin heeft.

Na een lange week werken (6 dagen) ben ik op zondag vrijwel de hele dag bij de paarden. Hij heeft liever dat ik wat meer thuis ben.

En dan zit ik 's avonds thuis op de bank. Lamellen dicht, lichtjes aan. Ik kijk in het rond en ik denk: Goh, wat hebben wij het toch lekker voor elkaar.
We houden van elkaar, doen ons eigen ding en zijn er toch voor elkaar. Ik kan hem niet veranderen. En dat wil ik ook niet!!! Hij is lief voor me en we houden van elkaar. Dat is het belangrijkste.

Ik ga je niet zeggen wat je moet. Dat is niet aan mij.
Maar kijk naar de dingen die jullie hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:37

HorseTopShop schreef:

Wij zijn dan wel niet getrouwd. We zijn nu 13 jaar samen en hebben samen een koophuis.
Mijn vriend heeft helemaal niks met paarden. Ik heb helemaal niks met zijn hobby.

Op verjaardagen etc. zit hij ook meer op zijn telefoon dan dat hij meekletst. En ook als ik samen wat wil gaan doen, doet hij dat liever niet. (En gebeurd ook vrijwel niet)
Zo zijn we 2 jaar geleden voor het eerst samen naar de bioscoop geweest. Een film die ik echt graag wilde zien. Hij vond er geen reet aan, maar is na veel gevraag van mij toch meegegaan.

Als ik over de paarden begin komt hij gelijk met een opmerking. Het boeit hem echt niet en hoort er liever niks over.

En ook ik heb al 1000 keer gevraagd of hij zijn schoenen niet midden in de gang wilt zetten, maar gewoon langs de kant zodat ik er mijn nek niet over breek.

Hij is ook echt niet van het zeggen van lieve dingen. Complimentjes zal ik nooit krijgen, maar ik weet heus wel dat hij trots op me is. Ik weet heus wel dat hij het ook naar zijn zin heeft.

Na een lange week werken (6 dagen) ben ik op zondag vrijwel de hele dag bij de paarden. Hij heeft liever dat ik wat meer thuis ben.

En dan zit ik 's avonds thuis op de bank. Lamellen dicht, lichtjes aan. Ik kijk in het rond en ik denk: Goh, wat hebben wij het toch lekker voor elkaar.
We houden van elkaar, doen ons eigen ding en zijn er toch voor elkaar. Ik kan hem niet veranderen. En dat wil ik ook niet!!! Hij is lief voor me en we houden van elkaar. Dat is het belangrijkste.

zeg, je zit toch niet met mijn vent op de bank he >;)

Paarden interesseren hem ook niet. Ergo, hij heeft zelfs best een hekel aan "paardenvolk" dat niet betrouwbaar of niet te genieten is. Hij is wel gek met onze paarden. Die komt hij af en toe een knuffel of een broodje geven. Maar ik vermoed ook, dat hij dat meer doet, omdat ik juist zo gek met die beesten ben. Prima.

En ik breek mijn nek niet over zijn schoenen (hij eerder over die van mij :o ).

Hij is ook niet zo flexible met veranderingen. Ik ben planner (oa) en mijn planning op het werk kan echt meerdere keren per uur veranderen. Ook thuis kan ik dat redelijk flexible opvangen. Mijn vent niet. Die kan daar redelijk onredelijk van worden. Dan zucht ik een paar keer, loop weg en vraag hem (als ie weer redelijk is) wat nou precies het probleem was. Meestal krijg ik een excuus en een knuffel, want hij weet het zelf eigenlijk ook niet.

Maar hey, ook ik geniet van het samen zijn. En ik kan hem wel "inruilen", maar met een gokverslaafde ex en een narcistische ex, valt dit best nog wel mee :+

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:54

Rocamor schreef:
zeg, je zit toch niet met mijn vent op de bank he >;)

Ik mag hopen van niet :')

Ze klinken wel hetzelfde haha.
Hij gaat heeeel af en toe eens mee naar de paarden als ik echt zware-mannen-werk-hulp nodig heb.
Zo heeft hij wel de hele boel bij mijn paarden betegeld. Dat doet hij dan weer wel. Maar dat doet hij voor mij, niet voor de paarden.
En dan probeert hij stoer te doen door ze een plukje gras te geven. (Maar ze zijn toch wel erg groot) Dus dan gaat die arm gestrekt over het draad heen. Zoveel mogelijk afstand houden haha

Rocamor

Re: Blijven of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:11

Nee, hier wordt echt wel geknuffeld, verzorgd en heeeeeeeel af en toe kroop ie er een keertje op. En hij is op zijn manier ook heel gek met ze, maar niet zoals ik. Hoeft ook niet. Hij heeft weer andere dingen die weer niet mijn hobby zijn.

Prima, als ik 's avonds maar lekker burgerlijk tegen hem aan kan kruipen.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 20:05

HorseTopShop schreef:

Als ik het zo hoor hebben wij inderdaad meer dan jullie. Ik sta 100% achter het standpunt dat elk zijn eigen hobbies mag en zelfs moet hebben. Hij vindt mijn paard leuk, iets als een grappige grote hond, en hij komt wel eens kijken als ik train of gewoon om te helpen met voeren, en ik die een broertje dood heb aan tuinieren ben wel heel blij de vruchten uit de tuin klaar te maken. Dus dat is het niet.

Je doet me wel nadenken. Ok, voor mij is een relatie wel meer dan een leuk huisje en het allemaal mooi voor elkaar hebben. Dan kom je toch op dat ietsje wij tegen de rest van de wereld, wij horen samen, en ik vraag me af waarom ik dat niet voel of niet genoeg, terwijl jullie dat ondanks alle verschillen wel hebben. Ben ik dan te veeleisend? Of verromantiseer ik relaties?

Ik heb vandaag veel nagedacht en daarnet ook nog met een vriendin gepraat. Ik wil even een "bloemlezing" van incidenten van het afgelopen zomer neerpennen, die los staan van de sociale contacten, ik weet niet meer wat is normaal en wat niet....

- we hebben thuis een feestje gehad met mijn vrienden van stal. Ik had alles opgeruimd en we hadden als altijd na een feestje een overvolle koelkast met restjes. De dag erop, hij had verlof en ik was gaan werken, krijg ik op het werk een foto via messenger - een zwart vlak dus mislukte foto. Ik bel vrolijk om te vragen wat hij stuurde, ik verwachte een foto van hem met een biertje aan het genieten van het lekkere weer ofzo. Was het een foto van de pot mayonaise die blijkbaar niet zo stabiel in de koelkast stond, eruit gevallen was. Ik kreeg (waar mijn personeel bijzat dus mijn verbaasd gezicht zag) de volle laag hoe ik het hem kon aandoen die pot zo neer te zetten dat hij eruit viel. (ja dat had ik echt zo berekend). En dat hij niet van plan was die op te ruimen, dat moest ik maar zelf doen want hij had teveel werk.
- Ik had beloofd 's avonds een brief op de post te doen (die hij nota bene vergeten was). Was het totaaaaaaal vergeten en merkte het pas op toen ik thuiskwam, en nam me voor het de dag erop voor te gaan werken te doen. Hij vroeg ernaar, ik antwoorde in alle eerlijkheid dat ik het vergeten was. We hebben zo'n slaande ruzie gekregen dat we drie dagen niet hebben gepraat. Ik had het beloofd en had mijn belofte niet nagekomen en wou me daarvoor niet excuseren.
- Ik neem een bad, hij loopt met deuren te slaan. Over met de pret voor mij dus ik kom eruit en vraag wat er aan de hand is... hij had mijn auto op de oprit gezegd en die was wel heel rommelig en daar stoort hij zich aan. Dus maar met deuren slaan. Dat deuren slaan is trouwens bij alles wat hem ergert. Het kan zijn dat een kat naast de bak plast, ik te lui was om de vaat nog in de vaatwas te stoppen s avonds en het uitstel tot 's morgens, soms gebeurt er niks en soms is het slaande ruzie.
- Kwartier later thuis dan aangekondigd. Slaande ruzie.

Eigenlijk is hij heel snel ontvlambaar voor heel banale dingen. Dat is ook één van de zaken die mij doet twijfelen. Ik kan niet zomaar een ruzie "afkussen" en achter me laten, dat vreet aan mij en hoe meer er zijn hoe meer het opstapelt. Misschien zit er meer achter bij mezelf, ik moet er zelf nog over nadenken.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:11

Ik heb al je berichten door gelezen en mijn nekharen gaan overeind staan bij je man. Ik zou echt weg gaan.

Met de deuren slaan omdat je auto verkeerd staat? Jij hebt de pot mayonaise expres verkeerd neer gezet?? Sorry maar ik was er allang klaar mee geweest |o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:13

Ik had ook een ex waarvoor ik dingen verzweeg of dingen niet zei omdat ie dan over de zeik ging. Ik ben zo blij dat ik voor mezelf gekozen heb. Dat je niet jezelf kan zijn en op je tenen moet lopen om te voldoen of geen gezeik te krijgen is het niet waard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:26

Verschillende dingen doen en elkaar vrij laten en niet dezelfde interesses hebben vind ik normaal, maar de reacties van jouw kerel vind ik abnormaal. Ik moet er niet aan denken dat ik op m'n tenen moet lopen om maar de lieve vrede te bewaren, lijkt mij niet gezond.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:51

Blomme schreef:
HorseTopShop schreef:

Als ik het zo hoor hebben wij inderdaad meer dan jullie. Ik sta 100% achter het standpunt dat elk zijn eigen hobbies mag en zelfs moet hebben. Hij vindt mijn paard leuk, iets als een grappige grote hond, en hij komt wel eens kijken als ik train of gewoon om te helpen met voeren, en ik die een broertje dood heb aan tuinieren ben wel heel blij de vruchten uit de tuin klaar te maken. Dus dat is het niet.

Je doet me wel nadenken. Ok, voor mij is een relatie wel meer dan een leuk huisje en het allemaal mooi voor elkaar hebben. Dan kom je toch op dat ietsje wij tegen de rest van de wereld, wij horen samen, en ik vraag me af waarom ik dat niet voel of niet genoeg, terwijl jullie dat ondanks alle verschillen wel hebben. Ben ik dan te veeleisend? Of verromantiseer ik relaties?

Ik heb vandaag veel nagedacht en daarnet ook nog met een vriendin gepraat. Ik wil even een "bloemlezing" van incidenten van het afgelopen zomer neerpennen, die los staan van de sociale contacten, ik weet niet meer wat is normaal en wat niet....

- we hebben thuis een feestje gehad met mijn vrienden van stal. Ik had alles opgeruimd en we hadden als altijd na een feestje een overvolle koelkast met restjes. De dag erop, hij had verlof en ik was gaan werken, krijg ik op het werk een foto via messenger - een zwart vlak dus mislukte foto. Ik bel vrolijk om te vragen wat hij stuurde, ik verwachte een foto van hem met een biertje aan het genieten van het lekkere weer ofzo. Was het een foto van de pot mayonaise die blijkbaar niet zo stabiel in de koelkast stond, eruit gevallen was. Ik kreeg (waar mijn personeel bijzat dus mijn verbaasd gezicht zag) de volle laag hoe ik het hem kon aandoen die pot zo neer te zetten dat hij eruit viel. (ja dat had ik echt zo berekend). En dat hij niet van plan was die op te ruimen, dat moest ik maar zelf doen want hij had teveel werk.
- Ik had beloofd 's avonds een brief op de post te doen (die hij nota bene vergeten was). Was het totaaaaaaal vergeten en merkte het pas op toen ik thuiskwam, en nam me voor het de dag erop voor te gaan werken te doen. Hij vroeg ernaar, ik antwoorde in alle eerlijkheid dat ik het vergeten was. We hebben zo'n slaande ruzie gekregen dat we drie dagen niet hebben gepraat. Ik had het beloofd en had mijn belofte niet nagekomen en wou me daarvoor niet excuseren.
- Ik neem een bad, hij loopt met deuren te slaan. Over met de pret voor mij dus ik kom eruit en vraag wat er aan de hand is... hij had mijn auto op de oprit gezegd en die was wel heel rommelig en daar stoort hij zich aan. Dus maar met deuren slaan. Dat deuren slaan is trouwens bij alles wat hem ergert. Het kan zijn dat een kat naast de bak plast, ik te lui was om de vaat nog in de vaatwas te stoppen s avonds en het uitstel tot 's morgens, soms gebeurt er niks en soms is het slaande ruzie.

Eigenlijk is hij heel snel ontvlambaar voor heel banale dingen. Dat is ook één van de zaken die mij doet twijfelen. Ik kan niet zomaar een ruzie "afkussen" en achter me laten, dat vreet aan mij en hoe meer er zijn hoe meer het opstapelt. Misschien zit er meer achter bij mezelf, ik moet er zelf nog over nadenken.

Weet je, het gaat er niet om wat wij er van vinden.
Het gaat er om wat jij er bij voelt en hoe iets bij je binnen komt.
Ieder mens is anders en weegt dingen anders en ziet dingen vanuit een ander perspectief.
Het allerbelangrijkste ben jij.
En als het niet goed voelt dan, dan weet je genoeg. dat is je antwoord dat stemmetje van binnenuit.
Ik zag hier ook een opmerking voorbij komen dat iemand zei dat je bij je man moest blijven omdat hij niet zou slaan etc.
Tja dat is misschien voor die persoon een graadmeter.
Maar voor jou blijkbaar niet want je voelt dat je wat mist en je voelt dat er iets niet klopt.
En dat heeft niets te maken met het feit dat het een slechte man is.
Integendeel het is waarschijnlijk een prima vent.
Jij een prima vrouw en hij een prima man.
Maar niet een prima stel!

Dus is hij niet degene waar je oud mee wil worden.
Daar is toch niets mis mee.
Afscheid nemen en flink uithuilen en weer de wereld in.

Ik weet ook uit ervaring dat het makkelijker gezegd is dan gedaan.
Maar ik ben zoooooo blij dat ik de stap heb durven nemen naar de nieuwe onbekende wereld.
Ik zat al jaren ''gevangen in een nare relatie''. Nou had ik het maar jaren eerder gedaan.
Het leven is zoo kort, je moet voor je eigen geluk en happiness gaan.
Een ander doet het niet voor je.
VOLG JE GEVOEL!!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:56

Als ik zo lees hoe hij reageert denk ik dat hij zelf ook niet heel gelukkig is. Hebben jullie er samen al wel eens rustig over gepraat? Niet in het heetst van de strijd zeg maar?

En misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor taal spreek jij tegen hem? Wat doe je om hem te helpen zijn Nederlands te verbeteren?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:31

Ik herken denk ik je gevoel TS. Mijn vriend en ik verschillen ook behoorlijk van elkaar, zowel qua karakter als qua interesses. Ik ben extravert en een gezelligheidsdier, vind het leuk om dingen met andere mensen te ondernemen. Hij is behoorlijk veel stiller en meer een huismus. Heeft goede vrienden, maar is in sociaal contact veel meer op de achtergrond en heeft niet vaak de behoefte om (spontaan) iets te ondernemen.

Heel lang heeft het prima gewerkt om veel dingen apart te doen en ging ik dus alleen naar "sociale dingen" toe (familieweekend, terrasje pakken met vrienden en partners, verjaardagen etc). Daarnaast zorgden we dat we met zn tweeën voldoende leuke dingen deden en dit was goed in balans.

Toch begon ik op een gegeven moment ook te ervaren wat jij beschrijft: bepaalde groepsmomenten willen delen met je partner, jaloers zijn op mannen van vriendinnen die wel "gewoon normaal sociaal meedoen" zonder je daar zorgen over te hoeven maken, in de toekomst kijken en denken "als we ooit een kindje hebben, moet ik dan ook overal alleen heen?!"..
Ik heb dit besproken met mijn vriend en hij gaat nu meer mee omdat ik dat belangrijk vind en doet ook echt zijn best als we samen weg zijn. Dat was wel even spannend, want je wilt en kunt iemand ook niet dwingen tot iets totaal onnatuurlijks. Dan zit je zelf uiteindelijk nóg met samengeknepen billen op de bank tijdens het feestje

Voor ons is het nu weer terug in balans, maar ik kan me ook voorstellen dat dit misschien voor jullie anders ligt. Dan heb je uiteindelijk 1 vraag te stellen, denk ik: kan en wil ik mijn verwachtingspatroon van onze "gezamelijkheid" bijstellen en daarmee gelukkig worden, of niet?

Veel sterkte en kracht gewenst!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:02

Blomme schreef:
HorseTopShop schreef:

Ik begrijp jou hierin wel TS.
Als ik een relatie zou hebben zoals Horsetopshop die schetst zou ik vreselijk ongelukkig zijn omdat ook voor mij een relatie betekent 'wij zijn samen'. Ik zou (ook) niet in zo'n relatie blijven, het zou voor mij teveel voelen als een soort overeenkomst ofzo, niet als liefde en samen willen zijn.
Ik denk niet dat dat veeleisend is, iedereen heeft andere wensen in een relatie. Ik deel mijn leven graag en breng mijn leven graag door met mijn vriend. Een ander heeft er genoeg aan om samen te wonen en een eigen leven te leiden.

Wat ik me wel eens afvraag (ook na bepaalde opmerkingen in dit topic) is hoeveel mensen eigenlijk maar genoegen nemen met hun relatie omdat 'het nou eenmaal zo is' of omdat 'ik goed behandeld word en niet geslagen word oid'. Maar dat is dan weer offtopic ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:16

Ik vind het een verschil of je wel of niet getrouwd bent.Dat jouw vriend zo'n kort lontje heeft lijkt mij inderdaad heel erg vervelend en ikzelf zou een verkering daardoor wel uitmaken.Maar een huwelijk is een serieuze zaak,als je gelovig bent helemaal maar ook het burgerlijk huwelijk is niet zomaar te verbreken zonder ellende.Je hebt elkaar toch wat beloofd.Je hebt al relatietherapie gehad schreef je,misschien nog eens om de boel te redden?Ik zie zoveel echtscheidingsellende om me heen,veel mensen houden daar levenslang last van.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:17

Blomme schreef:

Dat hebben wij inderdaad wel. "Wij tegen de rest van de wereld" Als er wat is zijn we er voor elkaar en zullen altijd voor elkaar kiezen. Dat hebben we al een keer mee mogen maken.

En natuurlijk kunnen wij ook lekker kibbelen om onzin dingen. Ik irriteer me bijvoorbeeld mateloos aan dat hij zijn "troep" niet opruimt. (Schoenen midden in de gang, lege pakjes vloei op de tafel, wasmand open laten staan) Dan kan ik me ook laten horen hoor. Goed, dan heb ik lekker mijn hart gelucht en de volgende keer doet hij het gewoon weer :') :')

Mijn vriend is ook niet van de lieve woordjes en het laten zien van zijn gevoelens.
Ik heb hem in die 13 jaar maar 2 keer zien huilen. En dat was beide keren dat we 1 van onze honden in moeten hebben laten slapen.
Zelfs toen we te horen kregen dat zijn moeder kanker had liet hij niet merken hoe erg hij ermee zat.
Hij is een keiharde voor de buitenwereld, maar ik weet wel hoe hij zich voelt. Daar hoeft hij niet voor te praten. Ik weet het gewoon.

Jouw laatste punt vind ik wel "schrikbarend".
Dat gebeurd hier dus echt niet. In zo'n geval zou ik me echt gevangen voelen. Wij hebben nooit, maar dan ook nooit slaande ruzie. Het is gekibbel. Even de harten luchten en dan is het weer klaar.

Nogmaals, ik ga niet zeggen wat je moet doen. Dat is aan jou.
Ik zag iemand reageren met: Zie je jullie samen oud worden?
En ik denk dat dat wel een groot punt is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:30

Blomme schreef:
Ik ben de eerste jaren 2x per jaar meegegaan. Het komt er telkens op neer dat je de hele tijd genegeerd wordt want zij spreken geen woord Engels en ik kan wel wat Russisch maar niet voldoende om een volwaardig gesprek te voeren (maar heb wel de moeite genomen de basis te leren). En vaak verwijten te krijgen want ze hebben het zo niet voor het Westen, ik ben de "kapitalist". Het is er heel bekrompen en eng, 17 hoog in een sovjetflatje waar je je amper kunt draaien of keren in een grauwe stad. Eén van de laatste keren kreeg ik mijn stervende grootmoeder aan de lijn toen ik daar was en ik wist niet of we terug op tijd zouden zijn om afscheid te nemen van haar, ik crashte en kreeg de volle laag van mijn schoonouders waarom wij kapitalisten ons bejaarde familieleden dumpen in bejaardentehuizen ipv ze thuis te verzorgen en te laten sterven... om maar even de sfeer te schetsen.
Onderling lopen ze de hele tijd te bekvechten.

Hier omschrijf je trouwens wel iets zoals het voor je man ook is als hij naar feestjes gaat en de gesprekken niet kan volgen. En al zijn je schoonouders zeuren, ze wonen ver weg en je ziet ze maar even en dan lange tijd niet meer. Schoonfamilie hoort er nou eenmaal bij, voor jou niet belangrijk maar voor je wederhelft wel.

Maar buiten dat, hier gaat het natuurlijk niet om. Niemand kan je zeggen wat je moet doen. Vind het heel verdrietig klinken, sterkte.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:49

HorseTopShop schreef:

Bij mij is dit redelijk het zelfde! :j Eigenlijk wil ik je bedanken voor dit bericht, dit heeft zelfs mij even de ogen weer geopend, alles is ook dikke prima! :o
En wij doen overigens wel eens dingen samen, samen uit, wandeling maken etc... Maar we hebben ook ieder ons eigen leven.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:29

Echt super dat dit voor jullie werkt HorseTopShop en Joanieke maar ik zou niet zo kunnen samenleven en ik krijg het idee dat het ook niet TS haar beeld is van een fijne relatie. Mijn vriend en ik hebben allebei onze eigen hobby's maar we tonen wel interesse in elkaars hobby's en we hebben ook gezamenlijke interesses. Gevolg is dat hij 10lessen paardrijden heeft gevolgd en ik inmiddels zoveel kennis over auto's heb dat ik in theorie mijn eigen garage zou kunnen beginnen.

Ts, ik lees tussen de regels door dat je constant alert moet zijn op je man. Hem entertainen als jullie bij jouw vrienden zijn, niet te laat maken want dat is niet leuk voor hem, niet te laat komen, niks vergeten, alles direct opruimen. Er zijn genoeg mensen waarbij deze dingen nauwelijks moeite en energie zouden kosten maar ik krijg het idee dat jij niet zo in elkaar zit. Dat jij niet iemand bent die altijd stipt op tijd is, die het opruimen wel eens uitstelt tot de volgende ochtend, die even andere prioriteiten heeft als het stofzuigen van de auto. Weegt de positieve energie van jullie relatie op tegen de energie die het kost om je constant aan te passen?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:35

Dee_Es schreef:
Echt super dat dit voor jullie werkt HorseTopShop en Joanieke maar ik zou niet zo kunnen samenleven en ik krijg het idee dat het ook niet TS haar beeld is van een fijne relatie. Mijn vriend en ik hebben allebei onze eigen hobby's maar we tonen wel interesse in elkaars hobby's en we hebben ook gezamenlijke interesses. Gevolg is dat hij 10lessen paardrijden heeft gevolgd en ik inmiddels zoveel kennis over auto's heb dat ik in theorie mijn eigen garage zou kunnen beginnen.

Ts, ik lees tussen de regels door dat je constant alert moet zijn op je man. Hem entertainen als jullie bij jouw vrienden zijn, niet te laat maken want dat is niet leuk voor hem, niet te laat komen, niks vergeten, alles direct opruimen. Er zijn genoeg mensen waarbij deze dingen nauwelijks moeite en energie zouden kosten maar ik krijg het idee dat jij niet zo in elkaar zit. Dat jij niet iemand bent die altijd stipt op tijd is, die het opruimen wel eens uitstelt tot de volgende ochtend, die even andere prioriteiten heeft als het stofzuigen van de auto. Weegt de positieve energie van jullie relatie op tegen de energie die het kost om je constant aan te passen?

Ik denk ook dat het toch anders zit bij TS als bij ons. En ik en mijn vriend hebben ook degelijk dezelfde interesses hoor, maar we laten elkaar ook gaan mocht de ander geen zin hebben oid.
Dat tweede gedeelte ben ik het ook met je eens, mijn vriend is niet zo op tijden, vind eigenlijk alles wat ik doe ook prima, dus die hele ruzies hebben wij er ook al niet bij...

Ts, mij lijkt je negatieve lijstje qua zwaarte ook groter dan je positieve lijstje.. Ik hoop voor je dat je uiteindelijk wel achter je beslissing blijft staan. Als het nu niet leuk gaat is dat over een half jaar ook niet anders, mocht je bij hem blijven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:05

Trek je man bij zijn lurven en neem de tijd voor een echt goed, open en eerlijk gesprek over de stand van zaken in jullie relatie en jullie toekomstverwachtingen samen. Er zit zo te lezen over en weer een hoop onvrede, onbegrip en irritatie onder de oppervlakte.Als dat gesprek ertoe leidt dat jullie de conclusie moeten trekken dat het niet langer gaat, handel daar dan ook naar en blijf niet aanmodderen. Daarworden jullie beide immers niet gelukkiger van, toch?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:21

Ik herken in jouw verhaal veel van iemand die ik ken die ook een relatie heeft met een man uit het voormalig Oostblok. Net als jij is je man een product van zijn opvoeding en omgeving. Jij bent 42 schreef je, dus geboren in 1974. Je man is vermoedelijk van gelijke leeftijd of iets ouder.

Heb je hem wel eens gevraagd waarom hij zo onredelijk boos wordt over die verlepte groente of pot gevallen mayonaise? Ik vermoed namelijk dat de boosheid niets met die groente en mayonaise te maken heeft, maar met met het gevoel dat er goed voedsel verspild wordt. Omdat hij en zijn (groot)ouders, nog daadwerkelijk voedselschaarste hebben meegemaakt. Herinner je de beelden nog uit de jaren ’80 van Russen die in urenlang in rijen voor de winkel stonden voor een brood? Ik wel. Je wil niet dat het brood van je voedselbon waar je uren voor in de winterkou hebt gestaan verschimmeld in de kast ligt.

En zo zijn er meer dingen. In die tijd verdwenen er ook wel eens mensen. Opgepakt door de geheime dienst. Het hoeft voor hem niet benoembaar te zijn, maar hij is groot geworden in een omgeving die geregeerd werd door angst en onderdrukking. Dan is het ineens begrijpelijk waarom hij zo onredelijk boos is over 15 minuten te laat.

En moeite met Nederlands leren komt ook heel bekend voor. Is dat werkelijk het gebrek aan een talenknobbel? Ik ben namelijk ook een harde bèta met een 0-talenknobbel, maar als ik 2 dagen in Spanje ben begrijp ik ook dat “olà” een begroeting is. Ik vermoed meer dat er een soort faalangst/perfectionisme onder zit. Dat hij bang is om uitgelachen te worden vanwege een accent.

Dit topic gaat vooral over het nu. Maar heb je al eens terug gedacht aan de beginjaren? Waarom ben je ooit verliefd geworden op deze man? Waarom ben je met deze man getrouwd? En wat is er veranderd?
Jullie hebben elkaar in het buitenland leren kennen. Straalde hij misschien een, in jouw ogen, stille kracht uit? Die jou een gevoel van rust en stabiliteit gaf in het buitenland, ver weg van je familie en vrienden? En is dat niet dezelfde “stilte” die je nu hindert als “gebrek aan sociale vaardigheden”? Let wel: jij bent nu misschien thuis, maar hij is nog steeds in het buitenland.

Ik ga niet zeggen wat je moet doen. Je hoeft ook al deze vragen niet te beantwoorden. Ik wil ook niet alle gedrag van hem goedpraten. Ongeacht wat de oorzaak van zijn gedrag is, jij moet besluiten of je er (nog) mee wil leven. Bovenstaand is slechts bedoeld om je aan het denken te zetten.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 15:01

Veel stof tot nadenken...
Ik beantwoord straks nog wat vragen.
Eén ding is zeker, we gaan dit weekend eens lekker gaan eten en praten praten praten.
Aan de ene kant wil ik geen relatie van 10 jaar zomaar weggooien, we hebben er al zo hard aan moeten werken en sleutelen. Maar ik wil ook geen jaren verliezen aan een zinkend schip dat nooit meer zal varen. Moest ik geen gevoelens meer hebben voor hem zou het simpel zijn. Alleen weet ik niet goed wat ik juist nog voel voor hem. Is het liefde? Vriendschap? Gewoonte? Twijfel ik omdat ik niet terug alleen wil vallen, of omdat ik hem echt zou missen, of is het uit medelijden omdat hij dit leven best ok vindt? Er zouden zeker dingen moeten veranderen, kunnen ze veranderen? Want 4 jaar lang is dit niet gelukt maar hebben we wel echt genoeg ons best gedaan.

De opmerking die me meest raakte is dat ik vooral moet kijken hoe het bij mij binnenkomt en het niet rationeel te bekijken. Daar ben ik nu heel hard over het nadenken.

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de vele reacties, het helpt me echt om alles op een rijtje te zetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:21

Ik heb geen advies voor je, ik denk dat er hele goede dingen hier gezegd zijn.
Maar ik wil je wel meegeven dat ik het knap vind dat je de situatie eerlijk blijft bekijken, hem geen zwarte piet toespeelt en nuchter genoeg bent om te beseffen dat jullie er met z'n tweetjes zijn.
Daar zit ook je valkuil en die is hier benoemd: probeer ook niet te rationeel te zijn, maar in contact te blijven met je eigen gevoel want dat is het allerbelangrijkste

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 15:28

secricible schreef:
Maar ik wil je wel meegeven dat ik het knap vind dat je de situatie eerlijk blijft bekijken, hem geen zwarte piet toespeelt en nuchter genoeg bent om te beseffen dat jullie er met z'n tweetjes zijn.
Daar zit ook je valkuil en die is hier benoemd: probeer ook niet te rationeel te zijn, maar in contact te blijven met je eigen gevoel want dat is het allerbelangrijkste

Nee zeker niet. Er zijn veel vrouwen die heel blij zouden zijn met een partner als hem, dat besef ik. Hij heeft zijn irritante trekken maar ik zeker ook. En ik denk dat onze karakters op dat gebied wat botsen, hij wat controlefreak en nu ik nog meer gelezen heb misschien licht autistisch, ordelijk en een werker. Ik ben een rommelkont, chaoot (geordende chaos want alles loopt uiteindelijk wel goed) en als ik moeten kiezen tussen strijken en iets lui/leuks dan moet de kast wel heel erg leeg zijn vooraleer de strijkbout boven komt als het ware. En misschien verwachten we van elkaar teveel dat we zijn als de ander. De vraag is of we elkaar gaan kunnen accepteren of een leefbaar compromis vinden zonder jezelf te verliezen. Want ik plooi me in veel bochten om aan zijn "standaard'" te kunnen voldoen en dat zorgt innerlijk voor veel spanning. Mijn job is razend druk, veel verantwoordelijkheid, veel regelen,... thuis wil ik de teugels kunnen laten vieren (we zijn tenslotte nog op bokt ;-) )

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:46

Blomme schreef:
secricible schreef:

Nee zeker niet. Er zijn veel vrouwen die heel blij zouden zijn met een partner als hem, dat besef ik. Hij heeft zijn irritante trekken maar ik zeker ook. En ik denk dat onze karakters op dat gebied wat botsen, hij wat controlefreak en nu ik nog meer gelezen heb misschien licht autistisch, ordelijk en een werker. Ik ben een rommelkont, chaoot (geordende chaos want alles loopt uiteindelijk wel goed) en als ik moeten kiezen tussen strijken en iets lui/leuks dan moet de kast wel heel erg leeg zijn vooraleer de strijkbout boven komt als het ware. En misschien verwachten we van elkaar teveel dat we zijn als de ander. De vraag is of we elkaar gaan kunnen accepteren of een leefbaar compromis vinden zonder jezelf te verliezen. Want ik plooi me in veel bochten om aan zijn "standaard'" te kunnen voldoen en dat zorgt innerlijk voor veel spanning. Mijn job is razend druk, veel verantwoordelijkheid, veel regelen,... thuis wil ik de teugels kunnen laten vieren (we zijn tenslotte nog op bokt ;-) )

En daar is het ok waar het om draait, Je moet kunnen zijn wie je bent en kunnen doen waar jij je goed bij voelt! Daar moet je je nooit hoeven te verantwoorden.
(binnen het normale bedoel ik dan he)

Dat is waar geluk om draait. lekker in je vel kunnen zitten, je eigen goed voelen om wie en wat je bent.
Zonder dat je daar op je afgerekend word, zeker in een thuis/huis situatie.
En het is vast allemaal te beredeneren waarom wie wat doet en waarom en met wat voor achtergrond.
Maar feit blijft dat je elkaar moet kunnen accepteren en respecteren.
En daar hoort bij dat je een ander in zijn/ of waarde laat en dat iemand mag zijn!
De een moet de ander niet willen veranderen, Dat schept verwachtingen bij de ander en dat zorgt ervoor dat je niet bij jezelf kunnen blijven.

Want je wilt voldoen aan de ander en zijn verwachtingen van wat hij van jou wil en andersom en je gaat op den duur niet meer van jezelf uit.
De eerste vraag is dan niet wat jij er van denkt of vind, nee dat is wat hij of zij willen, en hoe zorg ik ervoor dat de ander niet boos of teleurgesteld raakt in mij enz.

En dat gaat ten koste van hoe je in het leven staan bijv. op je tenen lopen, twijfelen aan je eigen ideeën en je eigen gevoel etc etc.

En tuurlijk geen enkele relatie is perfect, en je zult altijd rekening met een ander moeten houden en compromissen sluiten.
Maar dat weet jezelf allemaal best wel.

Je bent wie je bent wie je bent en dat is goed!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:49

Ts,ben je misschien verliefd op iemand anders geworden? want vaak zit er zoiets achter als iemand na een langdurig niet al te slecht huwelijk ineens wil scheiden.