Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:39

Ja Sint Maarten :D
Altijd leuk gevonden!! Ben de oudste van mijn neefjes/nichtjes dus loop nu als 'begeleider' mee :')

Altijd feest bij ons :j Mijn moeder is die dag jarig dus iedereen komt bij ons.

Wel vraagje voor jullie. Hebben jullie een kaarsje bij de deur staan?
Bij ons werd en wordt nog altijd vanuit scholen geleerd dat je alleen mag aanbellen bij mensen die een kaarsje naast/bij de deur hebben branden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:40

Wij hadden bedacht om met een groepje boktvriendinnetjes Sint Maarten te gaan lopen in Zwolle. Vinden wij grappig :') Dus als je mee wil _O-

Ik woon zelf zwaar afgelegen dus hier komt nooit iemand en bij mijn vriend trekken ze gewoon de bel eruit :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:40

Proest ook wel iets voor mij trouwens.

Nadeel hier voor mij is dat ik niet veel kan kopen omdat ik zelf niet veel mag hebben ivm voedselallergie. Zal dan iets moeten aanschaffen dat als het over is ik het zelf kan opeten.

Biebz kaars voor buiten is van de zomer gesmolten helaas. En een nieuwe kan er niet in daardoor. Ik doe buitenlamp aan denk ik. Ook veiliger

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:43

Ik woon in een christelijk dorp op fb gingen er plaatjes rond dat je dan de doden aan het vieren bent?

Als je de geschiedenis terug kijkt?

Ik heb mij er nooit in verdiept.

Misschien weet iemand er meer over hier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:44

Nee dat is Halloween/allerzielen/allerheiligen linnie50

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:44

linnie050 schreef:
Ik woon in een christelijk dorp op fb gingen er plaatjes rond dat je dan de doden aan het vieren bent?

Als je de geschiedenis terug kijkt?

Ik heb mij er nooit in verdiept.

Misschien weet iemand er meer over hier.

Zie vorige pagina, gaat om een heilige die zijn mantel deelde met een arme. Erg christelijk dus juist.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:45

Heb de plaatjes even terug gezocht de plaatjes gingen inderdaad over haloween zie ik nu.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:47

Halloween/allerzielen (dat is de katholieke versie) dan herdenk je degenen die je ontvallen zijn. Maar daar is Halloween, dat lugubere feest van gekomen en dat vinden christenen niet zo tof.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:55

Ik word niet vrolijk van kinderen aan de deur... eerst door het raam gluren en schreeuwen 'HIER ZIJN MENSEN' om vervolgens drie keer achter elkaar aan te bellen. Staan ze daar met zn vijven 'GEEF ONS SNOEP OF IK NEUK JE MOEDER' ehm, nouuuuuuu, nee. Ik heb het dan wel over de wat oudere kinderen, de jongere bellen meestal aan bij de verkeerde deur 8)7 we hebben er 2, waarvan 1 toch echt duidelijk dichtgemetseld

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:57

Niet dat ze hier aan de deur komen maar dan gooi ik de deur zo weer dicht.
Dan zullen ze wel hard lachen.
Lekkere taal....

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:57

Hier wordt Sint Maarten wel gevierd! Ze verzamelen op een punt en gaan dan met de fanfare en Sint Maarten op het paard naar de plek waar het vuur wordt aangestoken. De route loopt door onze straat dus soms komen er al kindjes aanbellen en zingen. Als het vuur is aangestoken krijgt iedereen wat lekkers (suikerwafel) en de beste lampions een prijsje. (Ik had een prijs een aantal jaar terug *D ) daarna gaan ze langs de deuren.Soms krijg je ook gewoon een mandarijn ofzo en bij de tandarts krijg je een tandenborstel of een mini tandpasta tube. xD Nu ga ik soms nog mee samen met mijn zusje en anders blijf ik thuis om de deur te openen en snoep uit te delen! ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:58

Yentaah schreef:
Ik word niet vrolijk van kinderen aan de deur... eerst door het raam gluren en schreeuwen 'HIER ZIJN MENSEN' om vervolgens drie keer achter elkaar aan te bellen. Staan ze daar met zn vijven 'GEEF ONS SNOEP OF IK NEUK JE MOEDER' ehm, nouuuuuuu, nee. Ik heb het dan wel over de wat oudere kinderen, de jongere bellen meestal aan bij de verkeerde deur 8)7 we hebben er 2, waarvan 1 toch echt duidelijk dichtgemetseld

-O-

Wij krijgen alleen maar super schattig zingende koters aan de deur. Max een jaar of 10/11 en ook die zijn beleefd en zingen gewoon. Maar das misschien het voordeel van het platteland?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:08

Ben van de streek van Aalst België en hier vieren wij ook Sint-Maarten. We gaan niet zingen van huis tot huis maar het is onze Sinterklaas. Wij vieren geen Sinterklaas. Dit is maar een kleine regio in België.

Waarom dit zo is.... Ik zou het niet weten. Ik zeg altijd Sint-Maarten is de echte :+

We wonen hier op de grens met Sinterklaas maar heb er bewust voor een schooltje gekozen dat Sint-Maarten viert zodanig dar mijn zoontje zijn Sint pakjes en kerstpakjes mooi gespreid zijn :):)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:16

Hier verschilt het heel erg, het ene jaar komt niet en het jaar erop tientallen. Wanneer is het eigenlijk?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:18

Amandavd schreef:
Hier verschilt het heel erg, het ene jaar komt niet en het jaar erop tientallen. Wanneer is het eigenlijk?

Op 11/11 nog een reden waarom Sint-Maarten leuker is dan Sinterklaas! In België heb je dan een dag verlof en met Sinterklaas niet!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:20

Hier als kind ook sint maarten! Eerst mee met de optocht en het verhaal werd dan verteld en aan het eind het vuur waar de mantel doormidden werd gescheurd. En daar warme chocolademelk. En daarna mochten we langs de deuren *\o/*

Hier is een grote tocht waar alle kinderen aan mee doen, er wordt gevraagd of men lichtjes aan doet en eventueel snoepjes, wij zorgen altijd voor een groot dienblad met lekkers voor de kinderen en glow-armbandjes. Vindt het altijd super leuk!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:26

Als kind liep ik ook sint-maarten! :D (omgeving Leiden hier, niet Leiden zelf).

Wij hadden zelfs een georganiseerde optocht hier. 'S avonds lopen met je zelfgemaakte lampion (zou best kunnen dat we die zelfs op school maakten, maar dat kan ook voor kerst zijn geweest. Dat weet ik niet meer zo goed) en dan ben een aantal huizen met een groepje aanbellen en zingen, en dan kreeg je mandarijntjes of snoepjes. Was altijd super leuk!
Helaas hier geen kinderen aan de deur op 11 november, maar met halloween krijg ik ook max 2-3 een groepje aan de deur, waar ik eerder woonde in de buurt leefde het ook gewoon veel meer.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:35

Ik kom ook uit Noord-Holland en vond het ook erg leuk altijd. Nu verhuisd naar de Noordoostpolder en ook hier lopen ze in elk dorp wel. Veel mensen maken het ook gezellig bij de deur met kaarsjes en lampjes inderdaad. Heel gezellig altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:37

Hier in het dorp als kind ook sintmaarten gelopen.
Op school gingen we lampions maken, en op 11 november gingen we eerst met de hele klas naar de kerk voor het verhaal, en daarna gingen we die straat af! (Stuk als 40 kids. Eerst de jonge kids, daarna de wat oudere)

Nu zijn er veel minder jonge kids in het dorp, dus ook niet meer echt sintmaarten. Waren wel alleen basisschoolkids die liepen :D

Zo zat ik als kleine meid in de kerk met mijn mooie lampion.. Ging het lampje stuk ;(
Vlakbij woonde iemand die nog wel een lampje had, dus snel voor het lopen opgehaald voor mij :)

Als liedjes waren het als kleine kidsgroep de 'lieve' liedjes.. Maar met de grote groep werd t snel:

'Sinte maarten mikmak,
Mijn moeder doet de flikflak,
Mijn vader doet de koprol..
Beiden in een hondendrol'

'Sintemaarten had een koe,
Die moest naar een slager toe,
Slager wou niet slachten,
Het was al kwart voor achten,
Het werd toen kwart voor negenen..
En toen begon het te regenen.'

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:48

Hier in Limburg is er in elk dorpje wel een optocht met lampionnen en een groot vuur op het eindpunt.
Toen ik klein was, maakten we zelf lampionnen van suikerbieten (zelfde idee als de pompoen, alleen dan veel verscheidener in creaties)
Dan was er de optocht met alle kinderen, naar het dorpsplein en daar werd een heel groot vuur aangestoken. Iemand kwam dan verkleed als Sint Maarten op een wit paard aanrijden en scheurde zijn mantel doormidden en gaf deze aan een arme man.

Het was niet gebruikelijk om langs de deuren te gaan, dat werd alleen gedaan met Driekoningen op 6 januari.
Dan met groepjes verkleed als de koningen langs de deuren voor snoep.
Met bijbehorend liedje:

Driekoningen, driekoningen
Geef mij een Nieuwe hoed
Mijn oude is versleten
Mijn moeder mag het niet weten,
Driekoningen, driekoningen
Geef mij een nieuwe hoed

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:18

Hier wordt ook gelopen, helaas ook niet zo veel en dit jaar gaan we met onze kleine meid ook een paar huizen langs met haar mooie lampion.

Ben wel een beetje anti snoep, vorig jaar heb ik stempeltjes uitgedeeld en die waren erg populair, wat ik dit jaar ga doen weet ik nog niet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 00:00

Jets schreef:
Wij hadden bedacht om met een groepje boktvriendinnetjes Sint Maarten te gaan lopen in Zwolle. Vinden wij grappig :') Dus als je mee wil _O-

Ik woon zelf zwaar afgelegen dus hier komt nooit iemand en bij mijn vriend trekken ze gewoon de bel eruit :=

Whahahaha OMG Ik zie het echt al helemaal voor me, groep volwassen meiden die van deur tot deur gaan met een lampion om snoep te verzamelen :') Ik vind het briljant bedacht, maar nee sorry ik zie het mezelf nog niet doen. Ik kan ook niet goed inschatten hoe mensen hierop gaan reageren. Ik bedoel duidelijk te grote kinderen (pubers) levert echt geen leuke reacties op, maar misschien dat mensen van een groep volwassenen nou wel weer de humor inzien :))

Vroeger in Hattem kon je als Sint Maarten op koopavond viel ook langs de winkels, helaas niet veel meegemaakt, maar daar kreeg je vaak echt leuke dingen. Weet nog dat de Albert Heijn ooit een cd van Alladin uitdeelde in zo'n blisterverpakking waar ook een paar chocolademunten inzaten. Dat weet ik dus nu minstens 20 jaar later nog :D

De gewoonte van een kaars voor de deur is hier trouwens niet gebruikelijk volgens mij. Er zijn altijd wel een paar mensen die wat extra's met hun voortuin doen, maar eigenlijk bijna overal waar licht brand was je welkom. Heel soms een briefje op de deur dat ze niet meedoen. Prima, next. En natuurlijk tref je altijd wat mensen die het tot hun grote schaamte helemaal vervelend zijn. Vaak oudere dametjes die dan gaan proberen iets te verzinnen wat ze alsnog kunnen geven, vind dat altijd zo lief.

Hier in de buurt is een mevrouw, die haalt je altijd binnen in huis. Dan heeft ze op de tafel in de woonkamer altijd vanalles staan en dan mag je bijvoorbeeld én chocolade én een zakje chips pakken. Geen idee of ze dat ook doet als ze met zijn tienen voor dr neus staan, maar met mijn neefjes was het altijd zo.

En er is ook een mevrouw in diezelfde straat, die een jaar briefjes uitdeelde (naast het snoep) waarop je kon lezen wat Sint Maarten eigenlijk inhield. Vond ik ook erg leuk bedacht.

Ik moet ook vaak wel lachen om mensen hoor. Dan kwam ik alleen met de jongste omdat de oudste er geen trek meer in had. Niet eens echt te oud, maar hij vond het gewoon teveel moeite ofzo. En dan kom je bij de deuren en mensen kennen hen en dan zeggen ze "Waar is je broer?" En dan zeg ik dus "Die had er geen zin in" en dan echt altijd dat die mensen zeggen, "Oh nou maar neem er toch ook maar één voor je broer mee hoor".
Dus tot mijn grote frustratie had meneer die te lui was om te lopen aan het eind van de avond toch nog snoep te pakken. Gelukkig niet zoveel als zijn broer die wel gelopen had, maar ik vond het levensles technisch niet zo'n strak plan dat hij nu leerde dat hij te lui kon zijn om er iets voor te doen en toch de buit binnen kon halen. :') (Zou hij ziek geweest zijn en niet gekund hebben was het natuurlijk anders geweest, hij was gewoon te lui).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:03

5 tot 10 is toch al heel wat?

Vorig jaar hier maar 1 groepje langs de deuren gehad.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 00:05

Tobbes schreef:
5 tot 10 is toch al heel wat?

Vorig jaar hier maar 1 groepje langs de deuren gehad.

Dat vind jij serieus al heel wat? Dat is 2 hooguit 3 keer naar de deur := En ook daarop geen garantie trouwens. Het kan zomaar zijn dat er nu helemaal niks komt, en daar zit je dan met je mooie tractaties. Niet erg wanneer dat gewoon kant en klaar snoep is. Maar als je daar een hoop werk in gestoken hebt om er wat leuks van te maken is dat wel een beetje jammer :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:11

Hier liepen ze ook al met Halloween maar ons huis wordt gelukkig over geslagen. Ik doe alleen open als ik iemand verwacht/een pakketje verwacht. Zeker 's avonds maar overdag ook eigenlijk dus als mijn auto alleen voor de deur staat doen ze geen moeite. :+ en mijn man was toevallig tot vrij laat weg gisteren. :+ ik was ook maar iets eerder terug, heb ze wel horen lopen op straat maar niet aan de deur. Slim. :j Sint maarten ga ik de 11e achter komen. We wonen hier het eerste jaar en ik val van de ene verbazing in de andere met wat ze hier allemaal vieren. _O- waar ik woonde was dat allemaal niet. Mijn man kijkt me dan hoofdschuddend aan als ik weet stom sta te kijken als ik weer vanalles op straat zie lopen en in de voortuinen zie komen. _O- (hij is van deze streek, ik niet)