Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Goldie schreef:Als ik het zo lees moet ik er ook een hele cursus bij zien te krijgen, wat een abracadabra
Dank je wel voor je uitleg!! En de anderen natuurlijk ook weer. Tilmar schreef:superpony schreef:Om een mouw of pijp te stikken moet je een losse voet hebben?
Vrije arm heet dat. Die oude machines hebben dat overigens allemaal niet.
en heb ook de eerste dingen die ik naaide op de naaimachine lussen en alles gehad. Maar op een simpele machine leer je dat vanzelf. Lussen heeft nl te maken met de druk die op de bovendraad staat. Dat is per stof die je wilt naaien verschillend en moet je dus instellen. Staat die te los krijg je dus lussen. Staat die te strak knapt je draad of de naald als je er een te lichte in hebt zitten
Zoveel heb ik toen ik mijn machine kocht niet betaald. Er waren 2 winkels waar er 1 stond. De ene vroeg een 250 gulden (ja zolang geleden is het al
) en bij de andere stond hij voor 125 gulden. Met zoeen moet je dus echt mazzel hebben. Maar ook voor minder is ook echt wel een machine te vinden, simpel, makkelijk te gebruiken en die ook nog een beetje stof kan hebben.
lizy29 schreef:Zoals hier boven al gezegd, een slechte naaimachine verpest spontaan echt elke vorm van lol in het naaien.
Ik heb zelf een oude Singer van mijn oma geërfd en dat is echt een heerlijk ding. Heb ook een lichte Toyota gehad maar dat was echt een rot ding. Snel de deur uit gedaan en alsnog een simpele Singer gekocht die al veel fijner werkte. En nu dus die van mijn oma. Dat is gewoon echt weer een wereld van verschil. Ouderwetse degelijkheid ten top
Goldie schreef:Ooh mama heeft der naaimachine nog, eens kijken of hij (betaalbaar) te repareren valt
Weet niet eens wat het er voor een was, maar mijn moeder zei dat het toen wel een goede was
Ik zal eens vragen wat er toen mis ging, misschien hebben jullie dan al een idee wat er mis mee is
Heb die uiteindelijk weg gedaan omdat hij echt opperdepop was. 

superpony schreef:Ook bij jouw model wel veel ruimte lijkt het om de andere kant van de stof of het kledingstuk tussen te proppen.
Zelfs een dikke Rambodeken krijg ik daar opgerold tussen. superpony schreef:Aan de ene kant denk ik nu, ga ik er wel genoeg op doen. Maar als ik dit allemaal zo lees, word ik juist enthousiast. Ik zou niet weten wat ik moet maken. Zat zelf meer aan reparaties te denken. Maar nu ga ik wel aan dingen denken die evt zouden kunnen dan.
Ik heb ooit zelfs een complete set reisbeschermers gemaakt. Van die hoge die toen net helemaal "in" waren, maar dan van leer met vestan als binnenkant
Of een longeersingelbontje, jaja dames die zijn nu helemaal in, maar ik heb dat ding dus al jaren
De ideeen komen vanzelf, maar begin echt met een simpel rechttoe ding. En begin niet te klein, als in een klein vierkantje op stof zetten. Dan ga je het jezelf te moeilijk maken. 2 lappen stof in een rechte lijn aan elkaar maken is ook een goede oefening. Niet bang zijn voor lussen, die komen toch wel
Steeds een stukje naaien en dan controleren of de steken netjes zijn. superpony schreef:Een rits in een broek zetten is toch heel moeilijk?
Dorus schreef:Een rits inzetten is makkelijker dan een rits vervangen.