naaimachine action

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:54

Ik zou gaan voor een goede tweede hands

Dorus

Re: naaimachine action

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:22

Kijk ook eens in dit topic. Daar is ook al eea de revue gepasseerd.

[UK] [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Beste kan je naar een naaimachine winkel gaan. Die kunnen je adviseren en bij aankoop krijg je vaak ook uitleg over alle functies van de machine. En je weet zeker dat je een goede machine hebt.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:31

Goldie schreef:
Als ik het zo lees moet ik er ook een hele cursus bij zien te krijgen, wat een abracadabra :D

Ik ben ook nog lang niet uitgeleerd XD

TS, kijk op internet naar waar die naainaschienen winkels zijn.
Daar kun je de persoon zelf vragen naar wat voor maschine voor jou geschikt zijn kan.

Ik persoonlijk heb als tweede naaimaschine een duurdere qualitief betere maschine gekocht, omdat ik die maschine veel gebruik.
Mijn maschine kan ook verschillende soorten leder naaien, heel stugge leder natuurlijk niet.

Laat jou informeren voor een beginner maschine, en koop daar bij deze persoon een 2de hands maschine. Ze worden altijd na gekeken op mankenenten.
Ze zijn natuurlijk geen 50€.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 01:24

Margee, je zou les kunnen geven :) Dank je wel voor je uitleg!! En de anderen natuurlijk ook weer.

Ik begin een beetje te denken dat het voor mij niet zo een goed idee is. We doen er niet veel mee, denk ik. Een klein dingetje leek me handig voor een kleine reparatie of een dingetje maken. Maar het is best ingewikkeld voor een leek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 01:48

Zal nog wel even vertellen, waarom ik niets kan met een naaimachine.

Mijn oma was er super handig mee, maar die heeft het me gek genoeg, nooit geleerd. Ik was er vaak en we waren gek op elkaar. Ik denk dat ze bang was, dat ik op mn moeder leek. ( wat dus zo is op dit gebied :p )

Op de lagere school, had ik eerst leuk handarbeid. Kreeg mn werkjes nooit af, want ik was een pietlut.

Op een nieuwe school na verhuizen, ging een moeder het doen. Ik kon niet met haar dochter opschieten en ze had echt een hekel aan me. Ik ging dus steeds naar handvaardigheid.

Op de middelbare school was het pas op mijn 2e school waar weer apart handenarbeid en handvaardigheid werd gegeven. Nog erger, ze hadden serieus de groepjes opgedeeld i meisjes en jongens.
Dus ik moest naar handenarbeid en kreeg een naaimachine voor mn neus. WE hadden er allemaal eentje. Ze legde dingen uit en liep wat rond. Maar het ging echt continu mis. Bij het deel van de naald kreeg ik steeds dat het draad maar bleef komen en hele knopen gaf. Er zijn wat naalden afgebroken en die lerares werd zo gefrustreerd, dat ik ben weggestuurd elke keer.

De moeder van een vriendin heeft mijn opdracht afgemaakt. Heb er netjes naast gezeten, want ook zij durfde me niet 10sec aan de machine te laten zitten.

Mijn tante heeft voor mij een jasje gemaakt voor bij mn trouwjurk. We kochten een patroon ( geloof ik? ) en daar snapte ik echt niks van. Ze knipte het en ging eerst de randen stikken geloof ik?? En dan vastmaken en de naden? Het is echt helemaal netjes en je ziet er niks van.

Wij doen dus in nood dingen met naald en draad. Nu had ik laatst dat een beugel uit en bh stak. Echt uit een minimaal gaatje. Ik heb heel enthousiast een paar keer de naald en draad heen en weer gehaald. Allemaal knopen erin, dat het niet meer los gaat en klaar. Toen ik hem een week erop weer aan had, stak de beugel weer vrolijk uit. Mijn liefhebbende man, is gaan kijken. Ik had dus niks dichtgenaaid. Hij heeft het nu gedaan en het zit goed.

Ik heb een keer een knoop aangenaaid. Die zat zo strak dat hij niet meer door een gat kon.

En volgens mn man moet je anders eindigen. Ik leg 10 knoopjes.

Vanmorgen was ik dus op de markt met mn moeder ( wat al heel bijzonder is voor mijn doen......) We moesten schuim en nepleer hebben voor de sulky. Toen zag ik kramen met stof en ook een kraam met allerlei leuke accesoires en snuisterijen, zoals; knoopjes, lint, kant etc.

Ik ben echt bang dat het nooit netjes gaat worden als ik ergens aan begin. We hebben vorig jaar van fleece een soort badjasjes voor de hondjes gemaakt voor na een regenbui. Maar dat was dus stuk knippen en klitteband erop naaien. Wat overigens mn man uit mn handen heeft genomen, nadat ik een half uur heb zitten stuntelen.

Maar ik zou het heel graag kunnen en ben jaloers hoe makkelijk mensen, gewoon echt super nette dingen maken.
Mijn moeder zegt dus dat ritsen geen doen zijn, maar het zou geweldig zijn, als je dat zelf kan. Ik heb wat broeken van mn man liggen en een jas met kapotte rits. Hier een kleermaker, maar die is belachelijk duur en echt onvriendelijk, dus dan niet.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 06:09

Maak je geen zorgen, zo heb ik het ook geleerd.

Bij mij gingen de naalden ook iedere keer kapot, ik heb wel uitgevonden waarom.

Het is belangrijk dat je de juiste naald neemt voor jou stof, is aangegeven op naald en doosje voor naalden. (jeans, jersey etc.)

Ik trok ook veel aan mijn stof, ik trok af en toe wel te hard.. Je mag je stof helpen maar zoveel als mogelijk de maschine laten doen.

En ik heb 2 de hands stoffen, reststoffen, bij iemand op kunnen halen.

Heel eenvoudig recht tour recht aan genaaid:) en dan andere steken proberen, dan randje omnaaien.

En ik heb nog nooit een patroon gebruikt XD die dingen begrijp ik helenaal niets van.. Alles gaat uit mijn hoofd, en ja alles wat ik maak ziet super uit! Ik maak zelfs oornetjes, die oren, op naaimaschine aan netje vastmaken.

Oefening baart kunst, ik heb het relatif mezelf snel geleerd.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:22

Ik snap ook niks van een patroon hoor!
Inderdaad gewoon rechtuit beginnen en langzaamaan wat moeilijker dingen.
Misschien woont er wel een bokker in de buurt die wat basis uit kan leggen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:34

Respect hoor voor iedereen die het op latere leeftijd heeft geleerd. Mijn moeder had vroeger een stoffen zaak en ik heb het als kind allemaal geleerd en opgepakt. Spelenderwijs. Om dit nu nog te moeten leren pfff daar zou ik best moeite mee hebben. Kan niet eens op een andere naaimachine werken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:24

Superpony, gewoon met iets simpels beginnen. Ik heb op mijn eerste Naailes een kussenhoes gemaakt, gewoon alleen rechtdoor. En dan komen die ritsen misschien ook wel.
Voor jou zou ik echt zoeken naar een kleinschalige Naailes. Alles stap voor stap leren en dan komt dat vanzelf goed en komt die naaimachine ook vanzelf wel.

Waar een wil is, is een weg!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:50

Tilmar schreef:
superpony schreef:
Om een mouw of pijp te stikken moet je een losse voet hebben?

Vrije arm heet dat. Die oude machines hebben dat overigens allemaal niet.

Ehmm jawel hoor. Die van mij is dus al zeker 50 jaar oud en heeft een vrije arm ;)

Ik ga mee met de laatste berichten. Heb ook nooit naailes gehad. Was een kluns met handenwerkles :D en heb ook de eerste dingen die ik naaide op de naaimachine lussen en alles gehad. Maar op een simpele machine leer je dat vanzelf. Lussen heeft nl te maken met de druk die op de bovendraad staat. Dat is per stof die je wilt naaien verschillend en moet je dus instellen. Staat die te los krijg je dus lussen. Staat die te strak knapt je draad of de naald als je er een te lichte in hebt zitten :D

Heel simpel beginnen dus zoals Dorus al schrijft. Rechttoe rechtaan.

Dit is de machine die ik heb. En ja die zijn niet goedkoop voor een machine van 50 jaar oud. Maar dit is dus precies zon machine die nog steeds erg gewild en gezocht is omdat het baggerbeest echt overal doorheen gaat :D Zoveel heb ik toen ik mijn machine kocht niet betaald. Er waren 2 winkels waar er 1 stond. De ene vroeg een 250 gulden (ja zolang geleden is het al :+ ) en bij de andere stond hij voor 125 gulden. Met zoeen moet je dus echt mazzel hebben. Maar ook voor minder is ook echt wel een machine te vinden, simpel, makkelijk te gebruiken en die ook nog een beetje stof kan hebben.

Nou heb ik alleen maar naar Pfaff zitten zoeken op MP. Maar deze en bv deze vind ik nog helemaal niet verkeerd.
Als de rest mss ook even een blik op MP wil gooien (naar zijn eigen merk wil zoeken) heeft de TS wat ideeën wat geen verkeerde machines zijn. Daarmee dus niet zeggende dat het persee zon machine moet worden ;) :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:17

Ik ben met deze begonnen. De oude van mijn moeder uit de tijd dat Singer nog echt Singer was en nog wel kwalitatief goede machines maakte. Heeft alleen een gewone rechte steek en een zigzag, maar om te beginnen goed genoeg.
Ik heb nu twee van deze staan en overweeg er een te verkopen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:28

Ooh mama heeft der naaimachine nog, eens kijken of hij (betaalbaar) te repareren valt :)
Weet niet eens wat het er voor een was, maar mijn moeder zei dat het toen wel een goede was :j
Ik zal eens vragen wat er toen mis ging, misschien hebben jullie dan al een idee wat er mis mee is :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:45

lizy29 schreef:
Zoals hier boven al gezegd, een slechte naaimachine verpest spontaan echt elke vorm van lol in het naaien.

Ik heb zelf een oude Singer van mijn oma geërfd en dat is echt een heerlijk ding. Heb ook een lichte Toyota gehad maar dat was echt een rot ding. Snel de deur uit gedaan en alsnog een simpele Singer gekocht die al veel fijner werkte. En nu dus die van mijn oma. Dat is gewoon echt weer een wereld van verschil. Ouderwetse degelijkheid ten top :')

ah dat zit em dus in het merk.... spaar al jaren voor een betere,
maar kan het dan weer niet vinden doordat er veel keuze is wbt merk en kwaliteiten.!

idd een slechte machine verpest al snel veel hier ook ondervonden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:18

Goldie schreef:
Ooh mama heeft der naaimachine nog, eens kijken of hij (betaalbaar) te repareren valt :)
Weet niet eens wat het er voor een was, maar mijn moeder zei dat het toen wel een goede was :j
Ik zal eens vragen wat er toen mis ging, misschien hebben jullie dan al een idee wat er mis mee is :+

Getande riempje voor de aandrijving wil nog wel eens een puntje zijn... Tandjes weg of gewoon verdroogd en gescheurd.
iig bij de vorige die ik had :P Heb die uiteindelijk weg gedaan omdat hij echt opperdepop was.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:23

Kussenhoezen zijn idd een leuk begin, en je hebt er ook gelijk wat aan.
Ik maak b.v. ook veel hoezen voor de hondenmanden. Matrasje van Ikea en losgaan met leuke hoezen van b.v. meubelstoffen.
Ook een hele sprei gemaakt van meubelstoffen, gewoon vierkanten geknipt en aan elkaar gezet.
Zo kun je goed oefenen met stikken en zigzaggen (afwerken tegen rafelen).

Ik mocht op school alleen maar pannenlappen maken, blijkbaar zag ze geen verdere talenten in mij! Zo'n juf met een knotje!!!!
Mijn moeder was wel een talent, ik heb altijd in self-made kleding gelopen en dat was echt niet traumatisch. Alles wat in de mode was, maakte ze na.
Ik heb het mezelf aangeleerd, ik wilde niets vragen. Gewoon een simpel beginnersblad gekocht en keurig de instructies gevolgd.

Nadeel: complete stof-verslaving. Ik heb een hele kast vol lappen en zie altijd weer wat leuks!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:58

Ik heb de machine iig opgehaald bij m'n moeder, alleen het pedaal en gebruiksaanwijzing kon ze zo snel niet vinden..

Dit is hem: begon toen te roken en daarna is ie nooit meer gebruikt. Vraag me af of hij nog te maken is dan en of de motor niet gewoon doorgefikt is :=
Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:12

Als je maschine begint te roken is moter doorgebrand XD heb ik met mijn grasmaaier gehad, niet meer te redden XD

TS Helaas woon je niet in de buurt (ik woon in DL) anders had ik jou graag geholpen. Dan kon ik jou de basis dingen leren op mijn naaimaschine op mijn oude en nieuwe, dan merk je ook direct het verschil tussen beide maschines :)
En kon je kijken of het jou ding echt is, zonder geld uit te geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 02:23

Iedereen bedankt!

Aan de ene kant denk ik nu, ga ik er wel genoeg op doen. Maar als ik dit allemaal zo lees, word ik juist enthousiast. Ik zou niet weten wat ik moet maken. Zat zelf meer aan reparaties te denken. Maar nu ga ik wel aan dingen denken die evt zouden kunnen dan.

Rina, die zien er stevig uit! Ook bij jouw model wel veel ruimte lijkt het om de andere kant van de stof of het kledingstuk tussen te proppen.

Bij een 2e hands is het voor ons wel echt moeilijk beoordelen of hij oke is. We hebben er zelf geen kijk op, dus werkend kunnen ze ons ook alles wijsmaken.
Misschien dan een naaiwinkel opzoeken.

Wat stom van de knoop trouwens. Ik zat echt aan de knoop te denken........pfff

Mijn oma was naaister van beroep en maakte veel, deed reparaties etc. Als ik met mn oma ging winkelen, wilde ik natuurlijk naar een moderne winkel. Mijn oma pakte altijd alles vast om de stof te voelen en keek naar de afwerking. Dat stofjes voelen, heb ik echt van haar overgehouden. Ik weet niet echt wat kwaliteit is misschien, maar het moet wel goed voelen.

Op de markt zag ik wel een stoffen stal en ik zie wel mooie stofjes, maar geen idee wat ik zou moeten maken. Ik loop nogal veel in paarden kleding :)

Een rits in een broek zetten is toch heel moeilijk? Geen idee hoe ze het in een fabriek doen, maar als ik nu naar mn broek kijk, is het beginnetje waar hij begint echt heel lastig denk ik.

Wat ik ook echt niet begrijp, is dat ze op het eind geen knoopjes leggen......Ze zijn klaar op de filmpjes en knippen dan zo de draad door. Dan gaat het toch weer los? Als ik een stukje naai, leg ik er daarna dus 4 knopen in. Laatst had ik dus een beugel bh met 4 knopen en de beugel stak zo weer uit. Mn man heeft het daarna gedaan en er is niks meer van te zien. Nu is hij niet bepaald een handwerk type, maar hij heeft het dus wel geleerd op school.

Ik begrijp ook achteraf niet waarom de lerares me wegstuurde. Als het aan de naald of iets lag, had ze me moeten helpen. Ik had steeds zo een berg knopen onder de naald, maar denk achteraf dat ik de stof niet bewoog.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:24

Je hoeft niet alleen kleding te maken. Kijk eens op pinterest, daar staan zoveel creatieve ideeën met de naaimachine!
Zo kan je bijvoorbeeld ook kleding vermaken. Van een saai effen uni T-shirt naar een hypermoderne top!

Een rits inzetten is makkelijker dan een rits vervangen. Bij het maken van een kledingstuk komt de rits vrij vroeg om de hoek kijken, en daarna zet je het kledingstuk verder in elkaar. Bij het vervangen zit hij dus al in elkaar en moet je daar tussenin werken om die rits erin te krijgen.
Ritsen vervangen is echt niet mijn hobby. Een keer een spijkerbroek gedaan voor mijn man en hij mag de volgende keer gewoon een naaister zoeken. En dat terwijl mijn oma niks anders deed dan ritsen vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:10

Bij mij is het naaien er met de paplepel ingegoten.
Mijn moeder dr zus was naaister van beroep en ik kwam veel bij haar over de vloer.
Het voelen van stofjes en het nakijken van de afwerking is ook voor mij een bekend iets. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:57

superpony schreef:
Ook bij jouw model wel veel ruimte lijkt het om de andere kant van de stof of het kledingstuk tussen te proppen.

:D :j Zelfs een dikke Rambodeken krijg ik daar opgerold tussen.

superpony schreef:
Aan de ene kant denk ik nu, ga ik er wel genoeg op doen. Maar als ik dit allemaal zo lees, word ik juist enthousiast. Ik zou niet weten wat ik moet maken. Zat zelf meer aan reparaties te denken. Maar nu ga ik wel aan dingen denken die evt zouden kunnen dan.

Dat gebruik komt vanzelf. Maar eerst klein en rechttoe rechtaan beginnen. Lap stof waar je een vierkant stuk stof op wilt maken bv. Ook iets wat je met repareren van dekens bv gebruikt. Of een stukje klitteband opnieuw aanzetten.

Ik heb zelf al een wollen uitrijdeken gemaakt. Kwestie van knippen en biesband eraan naaien. Maar ook kleine reparaties als singels weer aan een deken maken, de voorsluiting verzetten of vernieuwen als die kapot was. Complete dekens, met een dekbed als vulling. Die was leuk met oprollen tussen de machine :') Ik heb ooit zelfs een complete set reisbeschermers gemaakt. Van die hoge die toen net helemaal "in" waren, maar dan van leer met vestan als binnenkant :D Of een longeersingelbontje, jaja dames die zijn nu helemaal in, maar ik heb dat ding dus al jaren :+ De ideeen komen vanzelf, maar begin echt met een simpel rechttoe ding. En begin niet te klein, als in een klein vierkantje op stof zetten. Dan ga je het jezelf te moeilijk maken. 2 lappen stof in een rechte lijn aan elkaar maken is ook een goede oefening. Niet bang zijn voor lussen, die komen toch wel :+ Steeds een stukje naaien en dan controleren of de steken netjes zijn.

superpony schreef:
Een rits in een broek zetten is toch heel moeilijk?

Dorus schreef:
Een rits inzetten is makkelijker dan een rits vervangen.

Persoonlijk vind ik een rits vervangen niet moeilijker dan een rits zetten. Als je de broek ver genoeg open haalt is het niet zo moeilijk. Maar het punt, en dan met name met spijkerbroeken, is dat de stof op 1 punt zo dik is dat je dat bijna niet meer onder de naald en voetje doorkrijgt. Dat is de reden dat ik geen ritsen meer vervang. Tenminste niet in spijkerbroeken :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 12:52

Volgens mij is het zo frustrerend als het in het begin steeds mis gaat of niet netjes wordt.

Ik had op school ook wel, als ik terugdenk, dat hij alleen een gaatje maakte en er geen draad in ging. Of dat de afstand tussen de steken echt enorm wisselde. Je moet ook wat ritme pakken.

Rina, een heel dekbed in je deken? Vreselijk prutswerk, waar je helemaal gek van wordt, denk ik. Maar wel super als het lukt en dan uiteindelijk naar wens is.

Een rits in een spijkerbroek vervangen lijkt me ook echt niet te doen. Heb er iets van 3 liggen. Mijn jas, lijkt me iets makkelijker, die gaat open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:35

Gewoon verstelwerk doe ik zelf. Ritsen inzetten daar ga ik voor naar onze Turk. Kost geen drol en hij doet het gewoon goed.