'Het eerste jaar van het huwelijk is zo zwaar!'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw relatie veranderd nadat je getrouwd bent?

Ja
9 (4%)
Ja, maar dat kwam niet door het trouwen op zich
23 (11%)
Nee.
170 (84%)

Totaal aantal stemmen: 202

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:31

luuntje schreef:
Kinderen veranderen je leven wel.
Moet er best rekening mee houden.

Dan is "best" nog een understatement :+
Sowieso als het je eigen kinderen zijn, maar misschien nog wel meer als je trouwt mer een partner die al kinderen heeft en jij nog niet.

Maar terugkomend op de vraag van TS:
Nee, niks anders als anders behalve dan een jurk en pak in de kast en de achternaam :)
Hier ondertussen 13 jaar getrouwd.
We hadden 3 jaar verkering en toen zijn we samen gaan wonen - nadat ik keurig netjes afgestudeerd was :D , een jaar later een huis gekocht, weer 5 jaar later getrouwd, vervolgens huis nr2 en het eerste kind kwam in 2006 en toen waren we dus al 12 jaar bij elkaar in totaal,in 2010 tweede en laatste kind.
En dit jaar dus al 22 jaar bij elkaar ;)

En de truc? Maak het elkaar gewoon niet zo moeilijk, respecteer elkaar, gun elkaar wat en werk samen.

MyWup

Re: 'Het eerste jaar van het huwelijk is zo zwaar!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:00

Ik ben na een jaar relatie getrouwd, niet samengewoond daarvoor, 5 maand erna kwam ons eerste kind.
Ik vond dat zwaar, samenleven met hem en snel daarna een kind erbij.
Ik denk dat de komst van kinderen meer impact heeft dan het trouwen op zich.
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij ons zou zijn gegaan na jaren verkering, evt samenwonen en dan veel later pas kinderen.
Inmiddels 20 jaar getrouwd, heel veel meegemaakt, scheiden staat niet in ons woordenboek dus is het normaal om af en toe knetterhard te werken aan onze relatie, met vallen en opstaan :)

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:04

Mijn ouders zijn denk ik rond de 15 jaar bij elkaar geweest, toen getrouwd en 1/2 jaar (?) daarna gescheiden, was niet zo'n succes bij hun geloof ik :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:58

Er is na ons trouwen eigenlijk niks veranderd… Wij woonden al bijna 8 jaar samen (en 9 jaar relatie), waarvan 4 jaar in het laatste koophuis (samen gekocht)

Maar ik heb wel “Ja, maar” aangevinkt…want 2 weken na het trouwen kwam kindje nr 1 en ja, dat maakt een groot verschil (en in de relatie alleen maar positiefs)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:04

Tieneke schreef:
rockwitch schreef:
Net als dat mensen aan kinderen beginnen om hun relatie te redden. Altijd zo sneu voor die kinderen.

Haha we dachten hetzelfde.

Inderdaad :+

Het komt toch helaas héél vaak voor.

Idiote gedachte, een kind maken om je relatie te redden. Een kind krijgen is juist een aanslag op je relatie :+

Ik vind dat ons huwelijk onze relatie wel heeft veranderd :j In positieve zin

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:05

Tsja wij zijn te vroeg getrouwd. Al na 4 maanden in onze relatie bleek ik zwanger. Hartstikke ongepland, maar we waren verliefd en we gingen ervoor. Ik was immers ook al bijna 32. Na 8 maanden zijn we getrouwd, nog steeds hartstikke verliefd. Echter kreeg ik daarna al last van een (post-natale) depressie. Mijn carriére in de muziek was door de zwangerschap over, bedrijf kon daardoor niet lekker lopen ofwel ik werd afhankelijk van mijn partner, en ik wilde eigenlijk in eerste instantie geen kinderen. Een positie waar ik niet in wil zitten. Nu zwanger van de 2e. het is nog steeds wel lastig zo nu en dan, maar we houden van elkaar en zolang wij nog basis zien om door te gaan doen wij dat. Echter durf ik wel eerlijk te zeggen dat als ik toen wist wat ik nu wist en als er geen kinderen in het spel waren wij niet meer samen waren geweest. Zodra deze eruit is en alles weer lekker loopt zal ik ook zsm weer mijn eigen bedrijf opbouwen om financieel onafhankelijk te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:36

Een harde vraag maar waarom maak je nóg een kind in die situatie?

Edit; even voor de duidelijkheid: als je hier niet op wil antwoorden is dat je goed recht natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-10-16 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:44

Wow, lekkere grenzeloze vraag :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:53

Ze is niet verplicht om te antwoorden. Als ze zelf zulke persoonlijke info deelt kunnen daar vragen over komen natuurlijk. :) Maar als ze beslist niet te antwoorden is dat haar goed recht. Ga het er even bij zetten voor de duidelijkheid. :) Het is natuurlijk haar eigen keuze hoeveel ze deelt. :)
Ik stel de vraag omdat ik verbaast ben over de "weerstand" in het bericht over kinderen na kind 1 en dan is er een tweede op komst. :) Dat triggert dan mijn nieuwsgierigheid ja.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:59

Nee dat snap ik wel en ik snap je vraag ook maar ik vind je manier van stellen een beetje veroordelend. Kan misschien omdat ik de intonatie niet hoor natuurlijk.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:00

Hier ook niks veranderd na het trouwen.
We waren ook al 10 jaar samen en woonden daarvan al bijna negen jaar samen.
We zijn vooral getrouwd om de boel vast te leggen, maar uiteindelijk is het wel een romantische bruiloft geweest :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:04

lieveli schreef:
Nee dat snap ik wel en ik snap je vraag ook maar ik vind je manier van stellen een beetje veroordelend. Kan misschien omdat ik de intonatie niet hoor natuurlijk.

Oh nee, dat was zo niet bedoelt. Het was echt puur interesse. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:14

Oke! Sorry voor mijn snappy commentaar!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:17

Geen probleem, toen ik terug las snapte ik wel dat het zo ook over kon komen. :D

Ik vraag me overigens wel af, mij is altijd gezegd dat de eerste jaren juist makkelijk zijn. Dat het na een jaar of 7 moeilijk werd. Zitten hier mensen die langer getrouwd zijn die daar ervaring mee hebben?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:18

geen last gehad van 'the seven year itch' Niet na 7 jaar samen, niet na 7 jaar getrouwd... we zitten te wachten tot het 'moeilijk' en 'hard werken' wordt :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:24

Nee hoor veranderde bij ons helemaal niks.
We woonde al samen. Hadden al een huis samen. De relatie heeft als basis vertrouwen, humor en liefde. En dat heeft het nog steeds.

Ik kan mij voorstellen dat als je voorheen nog niet bij elkaar woonde en ineens samen een huis moet delen dat het even schrikken is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:27

Ja onze relatie is veranderd maar niet vanwege het trouwen maar de emigratie die kort erop volgde.
Inmiddels hebben we ook een dochter en dat zet je leven pas echt op z'n kop. Toch word onze relatie alleen maar beter en sterker. Samen kunnen we alles aan.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 25-10-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:47

Ayasha schreef:
Geen probleem, toen ik terug las snapte ik wel dat het zo ook over kon komen. :D

Ik vraag me overigens wel af, mij is altijd gezegd dat de eerste jaren juist makkelijk zijn. Dat het na een jaar of 7 moeilijk werd. Zitten hier mensen die langer getrouwd zijn die daar ervaring mee hebben?

Heb ik ook gehoord :j
Hier zeggen ze 'je krijgt eerst 7 volle jaren, dan 7 magere jaren etc'. Ben benieuwd maar ik verwacht het niet eigenlijk...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:54

Wij zitten nu in het 9e jaar, maar nee kan niet zeggen dat dat moeilijker/anders is dan daarvoor. Grootste verandering hier was net als bij velen niet het trouwen, maar het krijgen van een kind. Zorgt er toch voor dat je een heel nieuw evenwicht moet zoeken met elkaar. Je hebt ineens samen een klein mensje in huis met een heel eigen ritme, en zonder bijgeleverde gebruiksaanwijzing.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:50

Bij ons veranderde er totaal niks :+
Alleen misschien dat onze relatie nog sterker geworden is dan ie al was.
Wij waren al 8 jaar een duo en woonden al 3 jaar samen alvorens wij vorig jaar getrouwd zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:57

Ayasha schreef:
Een harde vraag maar waarom maak je nóg een kind in die situatie?

Edit; even voor de duidelijkheid: als je hier niet op wil antwoorden is dat je goed recht natuurlijk.

Oh je mag het best vragen hoor, 2e was al helemaal niet de bedoeling, maar ik kwam erachter met ruim 8 weken en ik ben in een getrouwde situatie met voldoende ruimte en middelen tegen abortus. 2e is ook absoluut gewenst en we kijken er nu enorm naar uit. Daarnaast geef ik ook aan in mijn eerste post hier dat wij veel van elkaar houden. Echter heb ik in het verleden ook geleerd dat 'houden van' niet altijd genoeg is om bij elkaar te blijven. Mijn man is niet overal schuldig aan, we hebben gelukkig ook heel veel goede momenten samen. De tijd zal het uitwijzen of wij samen oud worden. Dat kan niemand zeggen. Ik denk dat het helpt als ik mijn zelfstandigheid weer terug heb. Dat afhankelijke drukt het meeste op onze relatie, we zijn beiden niet gewend om daar mee om te gaan. Ik heb daar echt heel veel moeite mee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:59

liss schreef:
Ik ben na een jaar relatie getrouwd, niet samengewoond daarvoor, 5 maand erna kwam ons eerste kind.
Ik vond dat zwaar, samenleven met hem en snel daarna een kind erbij.
Ik denk dat de komst van kinderen meer impact heeft dan het trouwen op zich.
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij ons zou zijn gegaan na jaren verkering, evt samenwonen en dan veel later pas kinderen.
Inmiddels 20 jaar getrouwd, heel veel meegemaakt, scheiden staat niet in ons woordenboek dus is het normaal om af en toe knetterhard te werken aan onze relatie, met vallen en opstaan :)

ik denk dat dit de moeilijkheid van toen geweest is en het verschil met nu; rechtstreeks uit huis trouwen en dan samenwonen. nu gaan mensen over het algemeen eerst samenwonen en trouwen dan pas. Dan ken je elkaar al door en door, op alle uren van de dag.

Ik ben niet getrouwd en ondanks dat het me fantastisch lijkt om eens in zon mooie jurk rond te lopen en een fijn feestje te vieren, gaan wij niet trouwen ook. Wij waren vorige maand 18 jaar samen, waarvan we nu 13 jaar samenwonen. we hebben 2 kinderen en veel ups en downs meegemaakt. koophuis, testamenten etc. alles is geregeld. Het trouwen voegt op dat vlak dus niets toe. Ik draag zijn achternaam al (geregistreerd partnerschap, zodat we altijd de ruimte hebben om toch ooit nog te trouwen), dus ook daar vindt dan geen verandering in plaats.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:04

Hier nu 11 jaar samen, waarvan 5 jaar getrouwd, en een dochter van 5 :)
Er is hier geen klap veranderd in negatieve zin :n, sterker nog wij zijn nog méér van
elkaar gaan houden, en door bepaalde omstandigheden kan ik wel zeggen dat wij een heel
sterke relatie hebben. Durf mijn handen in het vuur te steken om te zeggen dat wij elkaars
ware liefde zijn :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:13

Gevoelsmatig vind ik getrouwd zijn toch anders. 'Mijn vriend' of 'mijn man' klinkt ook anders!? Wij hebben net ons 25 jarig huwlijksfeest erop zitten, goed geviert! Nog steeds erg dol op elkaar. Toevallig belt mijn man net en ipv iets zeggen laat hij het liedje van Elly Goulding, Still falling for you horen..Denk dat dat wel tekenend is voor onze relatie. Dus nee, ik vind het huwlijk absoluut niet zwaar maar heerlijk. Ook nooit zwaar gehad, wel moeilijke en verdrietige dingen doorgemaakt samen, maar niet binnen onze relatie, die heeft dat altijd doorstaan en onze liefde juist sterker gemaakt.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:14

Wij zijn bijna een halfjaar getrouwd. Direct na onze bruiloft kregen we de sleutel van ons huis en zijn we 2 maanden aan het klussen geweest. Vervolgens raakte ik zwanger en dat liep uit in een miskraam.

En ondanks alles vind ik onze relatie sinds de bruiloft zoveel beter. Ik vond hem vooral in het begin echt woest aantrekkelijk door de trouwring (dat verklaart de zwangerschap alvast), én hoe mooi voelt het als er iemand is die heel bewust ervoor kiest om jouw maatje voor het leven te zijn? <3