(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:15

Kana schreef:
Het grappige aan dit soort kreten is altijd dat je de mensen die zich hierin herkennen kunt onder verdelen in mensen waarbij het stiekem eigenlijk wel heel erg meevalt(net als mensen die roepen een depressie te hebben wanneer ze een verdrietig zijn), en mensen waarbij het algehele leven en de mentale gesteldheid er echt onder leidt.

Zit je in categorie 2, dan is een gesprek met een psycholoog echt geen gek idee.

Ik denk dat heel veel mensen met extreem uitstelgedrag de consequenties daarvan nog niet kunnen inzien. Op de middelbare school was ik ook een ongelofelijke uitsteller, maar dan haalde ik een 1 en moest ik het weer compenseren met een toets. Pas later kwam ik erachter hoe veel invloed mijn uitstelgedrag (onder andere) invloed had op mijn hele leven, dus ook op bijvoorbeeld mijn sociale leven. Dus om het nou te bagatelliseren..

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:16

Hier ook.. Een enorm probleem hier. Hierdoor ook enorm veel ruzie met m'n ouders etc.
Nu ben ik ook weer dingen aan het uitstellen
Zal al 2 weken m'n kamer opruimen, moet nog 5 verslagen etc. maken..

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:18

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat heel veel mensen met extreem uitstelgedrag de consequenties daarvan nog niet kunnen inzien. Op de middelbare school was ik ook een ongelofelijke uitsteller, maar dan haalde ik een 1 en moest ik het weer compenseren met een toets. Pas later kwam ik erachter hoe veel invloed mijn uitstelgedrag (onder andere) invloed had op mijn hele leven, dus ook op bijvoorbeeld mijn sociale leven. Dus om het nou te bagatelliseren..

Het was totaal niet mijn bedoeling om dingen te bagatelliseren. Ik wilde alleen duidelijk maken dat als je leven er echt onder leidt een psycholoog veel hulp kan bieden, en dat het niet iets geks is om mee aan te komen kloppen daar.

Verder ben ik het met je eens! Het kan zo ontzettend veel invloed hebben op van alles zonder dat je je dat voor de tijd beseft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:19

Kana schreef:
Emmaa_ schreef:

Het was totaal niet mijn bedoeling om dingen te bagatelliseren. Ik wilde alleen duidelijk maken dat als je leven er echt onder leidt een psycholoog veel hulp kan bieden, en dat het niet iets geks is om mee aan te komen kloppen daar.

Verder ben ik het met je eens! Het kan zo ontzettend veel invloed hebben op van alles zonder dat je je dat voor de tijd beseft.

Ah, op die manier! Dan zijn we het helemaal met elkaar eens :)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:19

Hier ook een uitsteller :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:21

Hier ook :')
En meestal zo erg uitgesteld dat ik het gewoon niet meer doe :+

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:23

Oke, nu weer even tijd om te reageren. Wowie, wat een reacties zeg!
Ik zie veel verschillende soorten uitstellers.. ik hoop dat we elkaar een beetje kunnen helpen met tips en tricks! Ik word echt helemaal gestoord van mezelf...

Cowboy55 schreef:
Ik ben rond jouw leeftijd ex-uitsteller geworden TS. Om dezelfde reden als Sheran beschrijft: meer verantwoordelijkheden. *knip*
Omdat ik geen slaaf wilde blijven van mijn eigen uitstellen heb ik toch maar dat eerste gedaan. En het niet-uitstellen is wat mij betreft daarna steeds makkelijker geworden.

Dus je hebt de knop in 1 keer omgezet? Of is dat een proces geweest? Hoe is dat gegaan bij jou?

Kana schreef:
Het grappige aan dit soort kreten is altijd dat je de mensen die zich hierin herkennen kunt onder verdelen in mensen waarbij het stiekem eigenlijk wel heel erg meevalt(net als mensen die roepen een depressie te hebben wanneer ze een verdrietig zijn), en mensen waarbij het algehele leven en de mentale gesteldheid er echt onder leidt.

Zit je in categorie 2, dan is een gesprek met een psycholoog echt geen gek idee.

Ja klopt er zijn inderdaad 2 categorieën. Bij mij is het zo erg dat ik mede door mijn uitstelgedrag vorig jaar een burn-out heb gekregen. Ik heb al eens eerder bij een psycholoog gelopen maar ik vind mijn problemen 'niet erg genoeg' om er weer heen te gaan. Ondanks dat ik continu in conflict ben met mezelf haha. :')

Jasmijn1989 schreef:
wellicht kunnen we elkaar hier belonen voor goed gedrag?

Dat is een goed en mooi idee! Zou dat wel voldoende zijn denk je? Belonen werkt bij mij maar matig want ik doe toch lekker waar ik zelf zin in heb... -O-

Keet schreef:
Meld mij voorzichtig hier ook :)
Ga nu aan een bullet journal beginnen, kijken of ik er dan wat meer structuur ik kan brengen

Wow! Dit kende ik niet. *google* Wat een supertip... zou dit helpen?

eclair98 schreef:
Ik meld me ook, schoorvoetend.

Ik moet een stage verslag afmaken, maar kan me er maar niet toe zetten (al zo'n 1,5 maand). Ik ben heel erg perfectionistisch en onzeker, dus dan stel ik het uit om de eventuele teleurstelling te voorkomen.

Dit probleem heb ik ook..

Emmaa_ schreef:
Schroom dus vooral niet om het eens na te vragen bij de huisarts, als je je dus kan herkennen in karaktertrekken die bij ADHD horen.

Ik heb net wat testjes gedaan op internet (oke niet heel waarheidsgetoruw altijd) en ja er kwam ADHD uit. Maar om nou te zeggen dat ik ADHD heb? Ik durf dat niet hoor, daarmee naar de huisarts (let wel; ik ben militair, dus de artsen zijn bij ons 'anders').

Cowboy55 schreef:
JoskaH schreef:
<KNIP> Als iemand me kan leren wat beter en eerder mijn best te doen maak je me intens gelukkig :D

:D
Jij WEET wat je doen moet. Je schijft het hierboven zelf op. Je doet alleen nog niet datgene waarvan je weet dat je het zou moeten doen. Dat kan niemand je leren. Er zit voor jou geen kennisaspect meer aan, het is puur DOEN. Je doet het of je doet het niet.

Ja en daar zit het probleem: dat doen. Ik denk dat de extreme uitstellers de mentale kracht niet kunnen vinden door de chaos en onrust in het hoofd (tenminste daar heb ik last van, maar ik denk meer mensen hier).

Nikita_K

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:24

Vandaag ook weer... vol goede moed begin ik elke dag, en ik ben nu gewoon alweer teleurgesteld in mezelf. :( Eigenlijk ben ik dat elke dag...

En het is niet zo dat ik depri of somber ben: ik ben juist super positief en ambitieus. Maar man man man hoeveel beloftes ik dagelijks aanga en weer verbreek met mezelf, dat is niet te tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:25

Ik kan me wel voorstellen dat je als militair niet zomaar naar de arts wil stappen, maar ik heb er wel ontzettend veel baat bij gehad. Niet alleen van de medicatie, maar ook van de begeleidende cursussen die aangeboden worden. Ik begreep ineens compleet waarom mijn hoofd zo werkte en ik vond het ontzettend fijn om medestanders te vinden :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:26

Ik maak geen eens beloftes meer omdat ik weet dat het toch niet gaat werken :+
to do lijstjes/ planners / agenda's echt alles ik maak het mooi maar ik negeer het totaal.
En alleen dingen die belangrijk zijn doe ik wel even snel de avond van te voren...

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:28

Ik meld mij ook!

Echt "extreem" uitstelgedrag kan ik het niet noemen, maar uitstelgedrag is het zeker.
Op dit moment hoor ik dus met een ondernemingsplan voor m'n studie bezig te zijn... Juistum.

Werk en andere klusjes stel ik meestal niet uit. Maar huiswerk vind ik zoo verschrikkelijk dat ik het altijd maar uitstel. Dit deel ondernemingsplan moet bv vanavond af zijn. Verder maakt het me niet uit of ik een onvoldoende voor een toets haal, aangezien ik al jaren niet leer en steeds over ga naar het volgende jaar. Dit zorgt dus al helemaal voor geen motivatie..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:30

BeSen schreef:
to do lijstjes/ planners / agenda's echt alles ik maak het mooi maar ik negeer het totaal.
En alleen dingen die belangrijk zijn doe ik wel even snel de avond van te voren...

Nee, ik begin er ook maar niet meer aan. Inmiddels ben ik wel zo ver dat als ik bijvoorbeeld om 13:30 moet vertrekken ik er voor mezelf al 13:15 van maak, want zelfs schoenen aantrekken ed stel ik uit dus zo kom ik in ieder geval niet veel te laat :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:33

Present!
Hier nog een uitsteller.
Vroeger al met school, en nu nog met allerlei klussen. :=
Laatst zelfs een vacature gezien waar ik wel interesse in had.
Maar steeds niet geschreven, had ik eindelijk besloten om te gaan schrijven, vacature foetsie...
Eigen schuld dikke bult natuurlijk.
Maar wel balen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:34

Misschien dan eens tijd om te stoppen met jezelf dingen te beloven en jezelf teleur te stellen?
Wat dacht je er van om eerst eens te accepteren dat het is zoals het is, dan eens rustig objectief opmaken wat het je kost en dan eerst alleen aanpakken wat je echt wil aanpakken. Het lijkt me mateloos frustrerend jezelf meerdere keren per dag te moeten teleurstellen, en die teleurstelling motiveert echt niet om dingen wel op te gaan pakken.

Vraag jezelf ook eens af waarom je het uitstelt. Is het angst om te falen? Gewoon geen zin in, omdat het te saai is? Niet belangrijk genoeg? Wat is de reden dat je uitstelt? En dat kan per keer verschillen.
Als je weet waarom je uitstelt, kan je de oorzaak aanpakken, ipv het gevolg.

En een deel blijft acceptatie. Ik ben er ook zo een, nu ik thuis zit en alle tijd heb, gebeurt er hier thuis helemaal niks. Tot ik geen schoon ondergoed meer heb, dan moet ik dus wel wassen. Maar eerder gebeurt het niet. Nou ja, de enige die er last van heeft ben ik zelf, en heel eerlijk, ik heb er geen last van.
Mijn uitstelgedrag op dingen waar ik wel last van had, heeft vaak te maken met angst. Angst voor afwijzing, conflicten, falen, noem maar op. En dát uitstelgedrag pak ik dus wel aan, want het kostte me ontzettend veel energie.
Dus als ik merk dat ik iets uitstel vraag ik mezelf af waarom en of ik het kan accepteren of niet. Maar van de hele dag tegen jezelf vechten is nog geen mens beter geworden!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:36

Bij mij is het grotendeels extreme faalangst die er voor zorgt. En ben niet de enige die er last van heeft, mijn man ook. Kind gaat voor alles dus die heeft er gelukkig geen last van

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:39

Ik zit nu alweer te skypen, moet nogsteeds 5 verslagen maken.. Ik kan me er ook gewoon niet tot zetten en slaap de laatste tijd minimaal 13 uur op een dag. Het is echt teveel en ik word er echt moe van, gewoon door het niets doen. Als ik wakker word plof ik op de bank, ik eet wat, laat bv. de hond uit en plof weer op de bank.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:41

Bij mij eerder niet interessant genoeg/geen zin/ ook niet heel belangrijk :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:45

Ik ook, maar dat is niet altijd. Met name als er veel tegelijk moet gebeuren kan ik heel erg gaan uitstellen.
Zoals nu op dit moment. Project, een poster, mijn tentamen, spaans.. Het is gewoon te veel in een keer. Dat ik vakantie heb, en dus alle tijd heb om eraan te werken werkt niet.
Ik denk dat het bij mij vooral komt omdat ik weet dat alles een andere inleverdatum heeft, er tijden zijn waarop iets af moet zijn. Ik kan heel moeilijk prioriteiten stellen en als er binnen een dag of 2 een poster af moet zijn, dan is dat prioriteit. Als ik een week geen deadlines heb, is er ook niet bepaald iets met prioriteit, omdat hoewel het ene eerder af moet zijn, het ander zwaarder telt etc.

Daarnaast ook last van het feit dat ik weet dat ik heel veel aan kan. Als ik wil haal ik 9ens, kan ik cum laude mn diploma halen, kan ik naar de Uni.. Maar ik doe het niet. Ik weet donders goed, als ik mn tijd er in steek kan ik veel meer, ik doe het alleen niet. Daardoor een beetje wat Femm_k zegt, snel teleurgesteld in mezelf, ondanks dat ik best prima resultaten haal. ik weet ook niet zeker of ik meer wil, maar ik weet dat ik het kan en dat maakt het lastig, met name als ik zie hoe erg sommige hun best moeten doen en alles uit hun kunnen halen om hetzelfde resultaat te halen.
Soms duurt het ook even voor ik trots kan zijn op een resultaat. Mijn P in 1x gehaald, ja leuk maar ik had niet anders verwacht als je van alles wat je doet ook nog een herkansing krijgt (ook al heb ik er geen 1 nodig gehad).
Op mijn wiskunde examen een 8,6 gehaald geloof ik, die heeft heel lang geduurd voor ik daar enigszins trots op kon zijn. Had ik twee tiende hoger gehad was mijn gemiddelde namelijk niet een 8,4 maar een 8,5 geweest en dan was het afgerond naar een 9. Nu dus niet gebeurd.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:48

BeSen schreef:

Precies. Ik heb zo vaak een planner/to-do lijst gemaakt, een week volgehouden misschien, en dan weer totaal genegeerd.
Ik stel ook huiswerk zo enorm vaak uit. Vakken die mij boeien/weet die ik nodig heb maak ik het huiswerk voor, maar de rest maak ik in de ochtend of ik schrijf het in de pauze over van iemand (en vaak stel ik dat ook nog eens uit, dus heb ik helemaal niks gemaakt. Gelukkig nog niet gesnapt hierop :=)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:06

Ik heb deadlines, prioriteiten en structuur nodig anders ben ik een uitsteller. Nu ik thuis zit is mijn hele deadline systeem, prioriteiten systeem en structuur dus weg. Vooral ben ik een talent in uitstellen van huishoudelijke klusjes, vind dat gewoon echt doodsaai. Ga ik dan weer naar het paard dan kan ik ineens alles perfect plannen en doen. Gelukkig geen extreem uitstel gedrag, maar regelmatig wel flink uitstel gedrag.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:11

xTiffani schreef:
[...]

Van de week dus een paniek momentje dat het al bijna kerstvakantie is en bijna het eerste semester is afgelopen :wow:

Bijna kerstvakantie? Optimist :+

Ik stel uit "omdat het met toch niet lukt/ik het toch niet kan". En dat stemmetje klinkt 9/10x harder dan het stemmetje dat zegt "als we nu heel even doorzetten dan halen we het met 2 vingers in onze neus". Dat geldt voor tentamens, maar dus ook voor wedstrijden en andere dingen.

Ik moet nu ook eigenlijk buffelen voor de tentamens van volgende week.. Maar "ik haal het toch niet".

Bullet journal klinkt nuttig. Alleen worden to do lijstjes bij mij altijd langer en langer en langer :') En dat demotiveert ook behoorlijk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:32

Belonen werkt voor mij niet. Als ik mijzelf belooft heb om een extra strandrit te mogen doen als ik een verslag een week voor de deadline af heb, denk ik heel snel van a laat maar dan maar geen strand rit.

Verslagen en hardlopen leveren mij het zelfde gevoel op. Mij er toe zetten vind ik echt heel lastig. Weet van mijzelf dat ik het gevoel als ik het gedaan heb echt heerlijk vind maar toch kan ik mij er niet toe zetten.

Net wel iets afgekregen. Wel net op het nippertje. Moest echt vandaag af en moet zo werken, kon het dus echt niet verder uit stellen. Nu kan ik dus wel weer met een fijn gevoel naar mijn werk. Het besef dat ik iets heb afgekregen, heerlijk.

Bullet journal ga ik ook is naar kijken.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:34

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:02

@Femm_k wat ben ik blij dat je dit topic hebt geopend. Ik zit er de laatste tijd ook echt mee en ik word ook niet goed van mezelf. Ik heb het altijd al gehad hoor, maar op school gaat zoiets nog wel prima. Maar ik denk dat je er rond onze leeftijd meer en meer tegen aan gaat lopen. Toch wel fijn dat ik niet de enige ben gezien alle reacties.

Bijvoorbeeld, ik kwam terug van een business trip voor werk en het duurde maar liefst 2 weken voordat ik mezelf eindelijk zo ver kreeg om mijn koffer uit te pakken, dus een paar keer per dag zei ik tegen mezelf "pak je koffer nou uit--pak je koffer nou uit" en dat voor 14 dagen lang |o . Als ik iemand die ik niet ken moet bellen, kan ik dat soms ook een week of wat uitstellen. Iets moeilijks voor werk stel ik ook zo lang mogelijk uit. Zolang het maar vervelend, moeilijk of eng is. Vooral als het moeilijk is denk ik, omdat ik dan bang ben te realizeren dat ik het niet kan of er niet goed genoeg in ben naar mijn zin. En hoelanger ik het uitstel, hoe meer ik geneigd ben het niet te willen doen (tenzij er een deadline of druk op staat). En ook hoe meer ik me een loser voel.. ik schijn er maar niet van te leren.

Een poos geleden had ik een periode waar het heel goed ging, ik was toen heel actief habitRPG aan het spelen: https://habitica.com. Een soort RPG spel maar dan voor real-life. Je krijgt rewards voor dingen die je moet doen in je dagelijkse leven. Mijn collega en een vriendin van mij waren er ook actief mee bezig, dus we zaten samen in een party en ik moet zeggen dat dat aspect heel erg helpt, want je hebt een soort verantwoording naar andere mensen toe (en je wilt natuurlijk al je pets en mounts verzamelen =:) en je wilt ook niet dat je avatar dood gaat). We zijn allemaal trouwens geen gamers, maar vinden dit spel heel leuk. Langzaam aan hoef ik bepaalde dingen niet meer als een 'to-do' in te typen, omdat ik het nu gewoon DOE. Dus, sowieso een aanrader :D

Iets anders wat bij mij soms helpt is om als regel in te stellen voor dingen die maar 2-5 min of zelfs minder duren meteen te doen.

Deze blog post heeft me ook geholpen: http://waitbutwhy.com/2013/10/why-procr ... inate.html moet het maar weer eens lezen denk ik. Volgens mij is het dezelfde persoon als de TED talk, heb er nog niet naar gekeken.

EDIT: en het vervolg artikel: http://waitbutwhy.com/2013/11/how-to-be ... ation.html
Laatst bijgewerkt door Silver_Fox op 21-10-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:07

Eelmo schreef:
xTiffani schreef:
[...]

Van de week dus een paniek momentje dat het al bijna kerstvakantie is en bijna het eerste semester is afgelopen :wow:

Bijna kerstvakantie? Optimist :+

[...]

:') haha ik heb maar 2 dagen in de week stage, hierin moet ik nog 20 handelingen laten filmen voor de kerstvakantie + een handboek en een onderzoek doen. Laat ik het zo zeggen,ik ben al over de helft van het semester en heb nog niks aan deze dingen gedaan :o
Laatst bijgewerkt door xTiffani op 21-10-16 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt