Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:51

Als je alle boodschappen betaald dan betaal je indirect gewoon mee aan de hypotheek.
Maar goed het moet vooral een verdeling zijn waar je als stel samen het over eens bent en die juridisch het minste problemen oplevert.
Mooi dat jullie er over gaan praten TS. Heb jer al een idee wat je schappelijk vindt?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:59

Wij hebben samen een huis en wonen ook samen met een samenlevingscontract. Wij maken elke maand 60% van ons inkomen over naar de gezamenlijke rekening en betalen hier alles van wat wij met zijn tweeën doen, dus vaste lasten, boodschappen, dierenspullen (behalve mijn paard), weekendjes weg, etentjes, etc.

Toen mijn vriend zijn vorige huisje nog had en ik daar een beetje bij in kwam deed ik de boodschappen van mijn geld en hield ik het huis schoon (ik werk niet full time). Verder droeg ik niets bij. Nu is zijn salaris aanzienlijk hoger dan de mijne en kon hij dat huisje lachend betalen, denk dat dat ook wel scheelde.

Ik zou met je vriend overleggen hoe jullie dit het beste kunnen aanpakken.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:01

Wij hebben het eigenlijk heel simpel geregeld dat mijn vriend de vaste lasten van het huis betaald en ik de variabele lasten ala boodschappen en alle dieren :) Dan komen we ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Bij onvoorziene rekeningen doen we het ook samen naar vermogen, hij verdient gewoon dubbel zoveel en neemt dus meestal wel de onvoorziene rekeningen voor zich. Verder zijn we gewoon open en eerlijk en zijn er geen problemen met de verdeling eerlijk gezegd.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:31

Evelijn schreef:
Als je alle boodschappen betaald dan betaal je indirect gewoon mee aan de hypotheek.

Ik denk dat met wat ik kwijt was aan boodschappen hij net aan GWL en alle verzekeringen (incl. auto) kon betalen, het was meer dat ik naast de boodschappen niet extra aan het huis meebetaalde zeg maar.

TS inmiddels al een manier gevonden hoe jullie het willen regelen en hoe het juridisch werkt als hij na een break up wel ineens aanspraak wil doen op het huis?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:25

wij leggen ook 50 % van ons loon in de gezamenlijke rekening. Hiervan betaal ik alle gezamenlijke kosten (huur, eten, internet, gas, water, auto, benzine) en probeer wat gezamenlijk te sparen. Van hetgeen die overschiet betalen we onze eigen hobbys (ik mijn paarden, hij zijn auto hobby, sigaretten, etc) en sparen we voor onze eigen rekening. Dat is het simpelste. Als we eens te kort komen leggen we gewoon beide een stukje bij of kan ik van de gezamenlijke spaarrekening nemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:34

als dit een man is waarmee je je leven wilt delen, zou ik zeker geen lineaal gaan gebruiken..

zeer zeker als het een koophuis betreft.. je betaalt en het huis komt naar je toe, het is geen 'weggegooid' geld zoals bij huren.. als je dan zegt 'hij moet de helft betalen.. dan zou je hem ook de helft van de waardevermeerdering van die periode moeten teruggeven als je het echt heel precies wilt doen. Het is geen huurder, het is je partner (al de niet van dit moment)..

Ik zou zeggen, kijk naar wat er verdiend wordt.
ieder stort 30 procent van het loon op een huishoudrekening.
dat is redelijk normaal voor 'woonlasten'... aangezien dit eerst op jouw loon berekend was, zul je zeker overhouden per maand, hiervan kunnen dan weer gas/water/electra/verzekeringen etc voldaan worden.. daarnaast zou je per maand allebei 50 euro in een pot kunnen storten voor de boodschappen.
Dit komt niet uit, tenzij je op een krap budget leeft.. De rest leg jij dan gewoon bij, omdat hij er een stuk minder is..

blijft er over van de 30% van beiden, dan kun je dat samen opsparen (en dus splitten als je uit elkaar gaat.. wel weer berekend op de inleg natuurlijk.. als dat 300+500 is, dan split je ook in een verhouding 3:5, dat is wel zo eerlijk), of de gezamelijke leuke dingen van betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:26

Hmm, dat eerste ben ik niet met je eens elena. Juist als je de rest van je leven samen wilt blijven met iemand zou ik zeggen dat je de financien duidelijk en goed moet regelen, om frustratie in de toekomst te voorkomen. Het hoeft niet kapot te lopen op geldzaken, maar als je het loslaat is de kans heel erg groot dat bij een van de twee frustratie opkruipt. Als je afspraken maakt over hoe je het eerlijk verdeelt weet je dat je altijd daarop kan terugvallen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:11

Ik bedoel meer dat je in mijn ogen niet je halve hypotheek gaat vragen van je toekomstige partner Emma, immers dat is een absolute win situatie voor de huiseigenaar..

huis komt naar je toe plus de waardevermeerdering in de loop der jaren,
in feite vraag je dan geen deel van de hypotheek maar je verhuurt een deel van de woning aan je partner (immers partner ziet er verder niets van terug behalve verblijf)..

dat is in mijn ogen geen toekomstige partner maar een huurder met benifits..

dat je de rest van je leven met iemand samen wilt doorbrengen en daarom je financieen inzichtelijk en op orde moet hebben absoluut mee eens, maar mag toch hopen dat je dan niet huur gaat vragen aan je toekomstige echtgenoot, maar gewoon samen naar ratio inlegt in de relatie, waarbij van het samen ingebrachte de lasten betaald worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:25

De hypotheek zou ik hem inderdaad niet aan mee laten betalen, wel de overige vaste lasten. GWL en gemeentelijke heffingen m.u.v. onroerend-goedbelasting.
Daarnaast zou ik een gezamenlijke spaarrekening openen waar je samen op spaart voor de "slijtage" van je huis. Nieuwe vloer bedekking, meubels, schilderwerk binnen etc. Alles wat een huurder ook zelf zou betalen.
Indien mogelijk de afspraken in een samenlevingscontract laten vastleggen bij een notaris en daar ook meteen in opnemen wat er met het saldo van de spaarrekening en de samen gekochte inboedel gebeurt als jullie uit elkaar gaan.
Dus ook een beschrijving welke spullen er in het huis van jou zijn en een lijst bijhouden wat er gezamenlijk gekocht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:26

Direct meebetalen aan de hypotheek misschien niet, maar ik vind wel dat het gelijk getrokken zou moeten worden in andere kosten. Dan zou hij misschien niet direct betalen voor het dak boven z'n hoofd, maar indirect wel.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:21

Precies Emma. Mooie praat over waarde vermeerdering ect, maar ondertussen betaald je als woningeigenaar vooral rente. En daar bouw je niks mee op. Dat deel kan je wat mij betreft mooi zien als gedeelde woonkosten. Of je nu alle boodschappen/rest van de lasten betaald, of de helft van de boodschappen/rest van de lastenen de helft van de rente, in feite komt het op hetzelfde neer, als de woningskosten niet sky-high zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 00:40

Yucca schreef:
Precies Emma. Mooie praat over waarde vermeerdering ect, maar ondertussen betaald je als woningeigenaar vooral rente. En daar bouw je niks mee op. Dat deel kan je wat mij betreft mooi zien als gedeelde woonkosten. Of je nu alle boodschappen/rest van de lasten betaald, of de helft van de boodschappen/rest van de lastenen de helft van de rente, in feite komt het op hetzelfde neer, als de woningskosten niet sky-high zijn.

deel rente is natuurlijk wel iets heel anders dan huur.. want de woning gaat naar de eigenaar toe, als huurder is dat niet het geval..

waardevermeerdering noemde ik alleen, omdat ts in eerste instantie had over 50/50. wat eigenlijk vooral winwin voor de eigenaar is. relatie, je hoeft maar de helft van je kosten te dragen en ondertussen komt het huis naar je toe.

aflossingsvrij, volledig? komt niet vaak meer voor... zit altijd een spaardeel/aandelen/of wat dan ook deel aan vast natuurlijk.

daarom gaf ik ook aan het is redelijker om ieder een bepaalde percentage van de inkomsten te investeren in de relatie, voor gezamelijke uitgaven en woonlasten. en wat betreft de boodschappen begrijp ik dat de vriend erg veel afwezig is.. wij hadden zo'n situatie met een huisgenoot.. we legden alle drie 50 euro in per maand.. daar konden we net niet van rondkomen, maar de rest legden wij bij,omdat die vriend regelmatig weg was of buitenshuis at.