Relatie tussen christelijke en ongelovige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:16

Ik zou het niet kunnen, maar ik ben dan ook redelijk fel atheïst. Ik kan overigens prima overweg met mensen die wel geloven hoor, maar ik zou er mijn leven niet mee kunnen delen. Mijn vriend is opgegroeid als Jehova Getuige en hoewel hij wat meer open staat voor het eventuele bestaan van een God dan ik (en de Bijbel een stuk beter kent dan ik :D ) is hij het net als ik niet eens met georganiseerde religie en veel dingen die in de Bijbel staan. Ik vind het eigenlijk heel fijn dat we daar min of meer hetzelfde in staan.
Ik ben niet gelovig opgevoed (wel gedoopt want mijn vader is Grieks en dan word je min of meer standaard gedoopt, maar meer ook niet) dus ik kan me ook moeilijk voorstellen hoe het moet zijn om zo op te groeien.

Zijn ouders, broer en de vrouw van zijn broer zijn overigens allemaal nog wel Getuigen en daar kan ik het (meestal :D ) prima mee vinden.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:36

Booooo schreef:
Tutti grutto:Interssant! Zal eens kijken, gelukkig hoef ik niet bij schoonmoeder in training :=
Mijn schoonouders wonen in het oosten van Turkije dus die heb ik welgeteld 1x gezien, afgelopen mei.
In het begin waren zowel zijn ouders als mijn ouders er niet blij mee. Voornamelijk ook omdat mijn vriend nog in Turkije woont (vanaf volgende week in NL). Nadat hij in NL op vakantie is geweest en mijn ouders hem ontmoet hebben was het helemaal goed.
Voor mij was het bij zijn schoonouders wel even een cultuurschok. Die leven tegen de grens van Iran in een stadje waar eigenlijk geen toeristen komen. Ik heb mij daar wel aangepast kwa kleding (rokken/jurken inplaats van broeken), maar heb daar geen hoofddoek gedragen en was voor hun ook geen probleem. Helemaal opgenomen in de familie, dus dat zit helemaal goed :)

Leuk om te horen hoe jullie elkaar gevonden hebben en dat het zo goed gaat. Een ontzettend fijne trouwdag en leven samen gewenst!

Voor mezelf denk ik dat een relatie met een gelovig iemand, van welke religie dan ook, mede niet zou werken omdat ik veel te veel moeilijke vragen zou stellen en te nieuwsgierig zou zijn :+ Ik ga altijd al enorm in discussie met mensen die het woord van God verspreiden op straat... Laat staan als iemand m'n kinderen dat aan wilt praten :=

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:46

Voor degene die zichzelf niet met een gelovige in een relatie zien pf andersom, wat als de partner verandert.
Dus van atheist naar geloven en andersom.
Collega van mij heeft dat nu, haar man is door bepaalde zaken zich in het geloof gaan verdiepen en gaat sindsdien dan ook elke zondag naar de kerk en is er actief mee bezig.

Voor mezelf, ik weet er genoeg van om zelf ongelovig te blijven.
Qua partner, tja hangt er vanaf hoe streng die in de leer zou zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:00

nuscaniels schreef:
Voor degene die zichzelf niet met een gelovige in een relatie zien pf andersom, wat als de partner verandert.
Collega van mij heeft dat nu, haar man is door bepaalde zaken zich in het geloof gaan verdiepen en gaat sindsdien dan ook elke zondag naar de kerk en is er actief mee bezig.

.

De dag dat mijn man gelovig zou worden is de dag dat Onze lieve heer in eigen persoon op aarde is neergedaald. (Als in overduidelijk bewijs) Ik zie het dus niet snel gebeuren.

En indien het inderdaad zo mocht zijn...ja dat moeten we dan maar weer zien.
Als hij van mij maar niet verwacht dat ik dan ook naar de kerk ga en dergelijke.

elenaMM77

Re: Relatie tussen christelijke en ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:09

Heel simpel..

ik geloof niet in Sinterklaas, maar ik vier wel Sinterklaas.
ik geloof niet in de Kerstman maar laat mij graag door hem in de watten leggen.

waarom zou opvoeding een bezwaar zijn? De meesten normen en waarden in religie zijn echt niet 'compleet anders' dan van een atheistische opvoeding.

het is in mijn ogen soms de atheist die christelijk zijn als iets verdorvens ziet en wil voorkomen dat zijn/haar kinderen daarmee in aanraking komen. Maar waarom zou voor een atheist dan het geloof niet net zo'n sprookje kunnen zijn als Sinterklaas of de Kerstman, wat is er goed aan geloven in een goedheiligman, maar fout aan het geloven in een god?

Wees verstandig in hoe je een kind kennis laat maken met het geloof als je een huwelijk hebt tussen christelijk geloof en atheisme. Dus niet, zo staat het in de bijbel, dus zo moet het.. Maar, in de bijbel staat er het volgende over geschreven, zo zou ik het overigens altijd willen zien.

ik ben protestants gedoopt, christelijke lagere school, hervormde kerk gangster en naar een katholieke middelbare school gegaan, om tot slot biotechnologie te gaan studeren (hoe scheef kun je in theorie ten opzichte van geloof gaan staan). Ik ben echter wel opgevoed met zelf nadenken over wat je leest.. wij gingen naar de kerst en paasviering in de kerk, omdat dat in het christendom belangrijke gebeurtenissen waren in combinatie met een mooi sfeervol feest.. ging zowel naar christelijke als niet christelijke zomerkampen (heb echt niets overgehouden aan het zingen van mooie liedjes en het lezen van een stukje in de bijbel)..

ik denk hoe breder je je kind opvoed in de zin van verschillende geloven, geloofstromingen hoe meer een er zelf over na zal denken en weinig voor zoete koek zal slikken op dat gebied.. iets dat de niet gelovige in een relatie juist heel prettig zou moeten vinden toch?

dopen zou ik niet snel doen als een van beiden daar niet achter staat, als volwassene kan het kind die keuze alsnog maken, zelf op basis van de informatie dat het van beiden ouders en diverse andere bronnen heeft verkregen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:33

nuscaniels schreef:

Voor mezelf, ik weet er genoeg van om zelf ongelovig te blijven.
Qua partner, tja hangt er vanaf hoe streng die in de leer zou zijn.

Phoe, das een goeie! Tja, als iemand in lastige perioden zich op andere dingen gaat storten dan voorheen kan je weinig anders doen dan diegene daarin steunen, zekers als het je vriend of vriendin is. Of dat nou een geloof of crossfit oid is, ik zou van beide even weinig snappen :'). Als hij/zij het echt doorzet kan ik niet beloven dat er geen discussies zullen zijn erover, maar dat hoort er dan ook bij. Maar ik denk dat mijn type mannen over het algemeen veelte nuchter is om zich spontaan te bekeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:57

Ik zou het niet kunnen. Mijn mening over geloof/god is te sterk vrees ik. Dan ga ik uit van iemand die echt geloofd niet iemand die er niks mee doet.

Als mijn man ineens erg gelovig zou worden hebben we een probleem, met mij is niet samen te leven als gelovige. :) geen 24/7. Mogelijk voor een paar uur maar niet om samen te wonen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:13

maar tussen niets mee doen, en strict tot op de letter alles opvolgen zit toch een wereld van verschil..

neem aan dat jij ook in Nederland geloofd (anders zou je er niet meer wonen), maar toch ook niet alles voor zoete koek slikt en uitvoert wat de wet of regelgevers van je verlangen? ik fiets rustig door het rode licht in ieder geval.. dat wil niet zeggen dat ik niet in het nut van een rood licht geloof.

er zitten ook enorme verschillen in beleving en uiting van geloof.

ik neem aan dat je er totaal geen probleem mee heeft dat je partner een hogere macht bedankt dat er weer eten op tafel staat? dat heeft niets te maken met dat een god dat gekookt heeft, maar een dank dat hij leeft op een plek waar hij in staat is de kost te verdienen, waar geen hongersnood heerst en of water een luxe is.

de ene dankt allah,
de ander dankt god
en de derde denkt: ik heb gewoon mazzel.

of dat hij de kerk op zondag bezoekt en er met een goed gevoel vandaan komt, terwijl jij je nog een keertje omdraait. wie weet waar hij weer eens naar luistert, iets dat misschien wat wegzakt in het dagelijks leven qua normen en waarden en waar hij een hernieuwde waarde aan hecht, waar jij weer van zou kunnen profiteren..

hoe vaak hoor jij bijvoorbeeld dat je je naaste lief moet hebben, of dat liefde iets is dat gekoesterd moet worden..

stel je zit niet lekker in je vel, je gaat naar de kerk en daar gaat het nu net over liefde, liefhebben en de waarde van liefhebben.. Dan denk ik toch niet dat je er zo groot probleem mee hebt, dat hij thuiskomt met een blommetje en met spijt heeft terug gedacht aan z'n onterrechte gesnauw van de week ervoor..

ik weet niet wat mensen soms denken dat geloven of geloof belijden of leven naar geloof inhoud?

er zijn slechts weinige gelovigen die je in je eigen huis zullen corneren en je tegen je wil uren lang de bijbel voor gaan zitten lezen en vervolgens je overhoren of je wel geluisterd heb ;)

----------

neem aan dat je zelf ook een hele berg zaken hebt waar je in geloofd.
het ene handel je sterk naar, het andere weet je maar handel je slechts ten delen naar omdat het niet in je leven of in het moment handelt.

simpel voorbeeld.. bijna iedereen zal toch wel geloven in dat paarden zoveel mogelijk op het land horen, het liefst 24/7.. maar als je in een omgeving woont waar je 'slechts' 8 uurtjes weidegang kunt krijgen.. dan betekent het toch niet dat je niet geloofd in dat meer buiten lopen beter is?

hopelijk trekt dit het 'negatieve' van geloven in de zin van religie iets bij je weg.. want geloven doen we allemaal wel ergens in.. en dan zit er daarna een wereld van verschil in hoe we handelen en leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:28

Ik zou ook niet samen kunnen zijn met iemand die hele andere politieke ideeën heeft dan ik. Dat is hetzelfde, toch? Ik zie "geloven" absoluut niet als iets negatiefs, maar het is wel iets waar ik het graag min of meer over eens ben met mijn partner.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:33

elenaMM77 schreef:
maar tussen niets mee doen, en strict tot op de letter alles opvolgen zit toch een wereld van verschil..

neem aan dat jij ook in Nederland geloofd (anders zou je er niet meer wonen), maar toch ook niet alles voor zoete koek slikt en uitvoert wat de wet of regelgevers van je verlangen? ik fiets rustig door het rode licht in ieder geval.. dat wil niet zeggen dat ik niet in het nut van een rood licht geloof.

er zitten ook enorme verschillen in beleving en uiting van geloof.

Ik woon niet in Nederland. :+
Je kan niet geloven in een land. Het is er. Als je er doorheen fietst geloof je er blijkbaar niet in, anders zou je wel stoppen. De regels waar ik me niet of iig niet adequaat aan houdt zijn regels waar ik het nut niet van in zie.

Citaat:
ik neem aan dat je er totaal geen probleem mee heeft dat je partner een hogere macht bedankt dat er weer eten op tafel staat? dat heeft niets te maken met dat een god dat gekookt heeft, maar een dank dat hij leeft op een plek waar hij in staat is de kost te verdienen, waar geen hongersnood heerst en of water een luxe is.

de ene dankt allah,
de ander dankt god
en de derde denkt: ik heb gewoon mazzel.

Als hij gaat beginnen danken stel ik voor dat ie begint bij mij. :+ en nee dat hoeft niet maar als ie ineens God, Allah of het vliegend spaghetti monster gaat danken gaan we toch es praten.

Citaat:
of dat hij de kerk op zondag bezoekt en er met een goed gevoel vandaan komt, terwijl jij je nog een keertje omdraait. wie weet waar hij weer eens naar luistert, iets dat misschien wat wegzakt in het dagelijks leven qua normen en waarden en waar hij een hernieuwde waarde aan hecht, waar jij weer van zou kunnen profiteren..

hoe vaak hoor jij bijvoorbeeld dat je je naaste lief moet hebben, of dat liefde iets is dat gekoesterd moet worden..

Nooit.... :?
Als hij niet bij mijn normen en waarden zou passen waren we niet samen.

Citaat:
stel je zit niet lekker in je vel, je gaat naar de kerk en daar gaat het nu net over liefde, liefhebben en de waarde van liefhebben.. Dan denk ik toch niet dat je er zo groot probleem mee hebt, dat hij thuiskomt met een blommetje en met spijt heeft terug gedacht aan z'n onterrechte gesnauw van de week ervoor..

Daar hebben noch hij, noch ik de kerk voor nodig. Snap dit stuk eigenlijk niet goed, wat heeft dit überhaupt met elkaar te maken? Sorry zeg je uit spijt niet omdat iets je er aan herinnerd van 'ohja ik moest haar liefhebben, crap... Bloemetje halen dan maar!'

Citaat:
ik weet niet wat mensen soms denken dat geloven of geloof belijden of leven naar geloof inhoud?

er zijn slechts weinige gelovigen die je in je eigen huis zullen corneren en je tegen je wil uren lang de bijbel voor gaan zitten lezen en vervolgens je overhoren of je wel geluisterd heb ;)

Iemand die god bedankt voor het eten dat ik gekocht en gemaakt heb zou ik al niet elke dag kunnen verdragen. :=

----------
Citaat:
neem aan dat je zelf ook een hele berg zaken hebt waar je in geloofd.
het ene handel je sterk naar, het andere weet je maar handel je slechts ten delen naar omdat het niet in je leven of in het moment handelt.

simpel voorbeeld.. bijna iedereen zal toch wel geloven in dat paarden zoveel mogelijk op het land horen, het liefst 24/7.. maar als je in een omgeving woont waar je 'slechts' 8 uurtjes weidegang kunt krijgen.. dan betekent het toch niet dat je niet geloofd in dat meer buiten lopen beter is?[/auote]
Ik handen naar wat ik geloof. Zou ik mijn paarden niet kunnen houden zoals ik denk dat het beste is, zou ik ze niet houden.

Citaat:
hopelijk trekt dit het 'negatieve' van geloven in de zin van religie iets bij je weg.. want geloven doen we allemaal wel ergens in.. en dan zit er daarna een wereld van verschil in hoe we handelen en leven.

Voor mij niet echt want niks van je argumenten is zelfs maar enigszins vergelijkbaar met effectief praktiseren van een geloof. Ja toch wel eentje en daar zou ik me aan ergeren. :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:43

Ik denk dat als religie een rol speelt in het dagelijks leven van de ene partner, maar niet in dat van de ander, dat het op den duur toch gaat knagen en stuk loopt. Uiteindelijk heb je toch allebei een heel verschillende kijk op het leven door het wel/niet geloven. Zouden gelovigen/ongelovigen daar door (onbewust?) ook verschillende verwachtingen van het leven hebben?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:47

Ik ben ongelovig en getrouwd met een katholieke man. En eigenlijk.. gaat dat best goed ook nog :). Ik respecteer hem en zijn geloof en hij probeert mij niet over te halen om maar te gaan geloven. Als hij naar de kerk wil gaan (doet hij niet regelmatig, maar soms heeft hij daar behoefte aan) dan vind ik dat prima. Als hij een momentje wil voor het eten, dan vind ik dat ook prima, al kan ik me wel een beetje vinden in wat Ayasha zegt over dat bedanken van god terwijl ik ervoor heb gewerkt, het heb gekocht en klaargemaakt, maar sois. Vanuit mijn oogpunt vind ik het fijn voor hem dat hij steun heeft in zijn geloof.

Toen we gingen trouwen hebben we ervoor gekozen om dat niet in de kerk te doen (ik ga geen dingen beloven of zeggen die ik niet nakom). Dat vond hij eerst wel lastig, maar hij begreep mij ook en dat hebben we dus samen zo besloten.

Toen onze dochter werd geboren hebben we goed gepraat en overlegd over allerlei dingen waar je met een kindje dan tegenaan loopt. Moest ze worden gedoopt? Dat had mijn man wel graag gewild, maar hierbij voelde ik me niet prettig. Ik zal haar nooit tegenhouden als ze later besluit dat ze geloven wil en zal haar daarbij ondersteunen als ze dat wil, maar ik wil dat ze daar zelf over nadenkt en een besluit over neemt, niet dat wij dat voor haar doen. Daarbij had ik ook dan weer in een kerk dingen moeten beloven die ik niet waar ga maken en dat vind ik schijnheilig dus nee. Daar waren we het over eens. Wel heeft ze Maria als tweede naam gekregen, omdat mijn man daar een hele sterke binding mee heeft.

We hebben samen besloten dat onze dochter toen ze wat groter werd wel naar een christelijke basisschool zou gaan. Zo krijgt ze toch dingen mee van het geloof, zodat ze straks haar mening daar goed over kan hebben. Voor mijn man voelde dat goed. Ikzelf vind het heel prettig dat op een christelijke school veel (meer) aandacht wordt besteed aan normen en waarden en die basis vind ik zeker niet verkeerd, dus ook over de school waren we het vrij snel eens.

Wat ik wil zeggen is dat, wanneer je als gelovig/ongelovig stel samen bent, het een kwestie is van een beetje geven en nemen, elkaar in elkaars waarde laten en respecteren. Dan kan het prima werken. Wij zijn nu inmiddels 8 jaar verder en het geloof is geen issue in de relatie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:49

Ja, een aantal.

Mijn oma was als als van oorsprong christelijke vrouw niet echt gelovig. Zij was al zo een 75 jaar geleden getrouwd met een Joodse man. Dat heeft alleen wat invloed gehad op gebruiken qua eten en dingen zoals kerst. Voor de kinderen werd er wel iets aan kerst gedaan, maar niet veel versieringen. Mijn oma was toen al haar tijd ver vooruit in vele opzichten.

Mijn half joodse moeder en haar 2 zussen waren alle 3 toevallig getrouwd met katholieke mannen.

Mijn ene oom en tante zijn beiden overleden, maar deden er niet veel aan.

Mijn vader was erg anti kerk geworden door zijn katholieke achtergrond. Is misdinaartje geweest etc. Het is dus voor mijn moeder nooit een ding geweest. Pas toen hij stervende was, kwam zijn zwaar gelovige broer en hebben ze toch samen zitten bidden, zo wanhopig als hij toch wel was.

Mijn andere oom is Italiaan en heel katholiek, maar heeft zich nooit geuit in het gezin. Kinderen zijn niet gedoopt, hebben geen communie gedaan etc. Hij luistert wel graag naar de paus met pasen bijv. Geen van hun 4 kinderen is die kant op gegaan.

Mijn man en ik zijn niks en onze zoon is ook zo opgevoed. Wel heeft hij op een christelijke basisschool gezeten in groep 8 en op een christelijke middelbare school. Op zich vond ik wel goed dat hij mee krijgt wat het inhoud, maar zelf sta ik er niet zo open voor.
Nu heeft hij al 1,5 jaar een vriendin die van huis uit christelijk is en ook naar de kerk gaat. Voor hier zijn ze bij haar thuis redelijk modern.
Het komt soms wel naar voren en hij is wel mee geweest naar de kerk op zondagochtend en daar heb ik zelf wel lichtelijk moeite mee. Het is goed om te weten wat het is en wat voor haar normaal is, maar ik hoop toch dat hij niet te beinvloeden is.
Ook hoop ik dat ze hun kinderen ongelovig opvoeden, maar zo ver is het nog niet.

Hij ziet het niet als probleem en daar zien ze het ook niet als probleem dat hij niet gelooft. Ik ben de enige die het als klein obstakel ziet. Maar ik geloof ook dat het bespreekbaar blijft en ze er wel een weg in vinden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 01:10

sharon488 schreef:
Ik denk dat een relatie tussen een gelovige en ongelovige 9 van de 10 keer stuk loopt. In de bijbel staat niet voor niks dat je geen ongelijk span moet vormen.

Wat een heerlijk kortzichtige opmerking. Vooral de reden ,"want het staat in de bijbel" _O-
Ik ben overigens een atheïst die al meer dan twaalf jaar gelukkig getrouwd is met een luthers evangelische vrouw (die prettig genoeg wat ruimdenkender is dan jij...).
We hebben twee kinderen.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 02:59

Ik zou niet samen kunnen leven met iemand die streng gelovig is.

Ik ben niet met het geloof opgevoed. Pas op mijn 12e verhuisde ik naar mijn moeder en stiefvader en zij geloven wel. Ik ben tot mijn 15e iedere zondag mee geweest naar de kerk, ik las uit de bijbel, bleef netjes thuis op zondag en heb ook op christelijke scholen gezeten. Ik heb het christendom proberen te begrijpen, een kans gegeven maar uiteindelijk besloten dat ik niet geloof.

Op mijn 15e kwam ik ook mijn huidige man tegen en hij kwam uit een gezin dat druk was met het geloof en alles volgens de regels deed. Hij zelf wist niet zo goed of hij wel geloofde. Net voordat ik mijn man ontmoet had, kwam zijn zus 'uit de kast'. Dat heeft zoveel stof doen opwaaien binnen het gezin en de streng gelovige familie, zelfs familie die liet weten geen contact meer met het gezin van mijn vriend te willen door dat zijn zus lesbisch is.

Dat hele gedoe heeft er wel voor gezorgd dat mijn schoonouders losser zijn geworden en mij als niet gelovige direct hebben geaccepteerd.

Mijn man is nog steeds lid van de kerk maar aangezien ik dat niet ben en ook echt niet geloof en mijn man ook niet echt, zijn wij niet in de kerk getrouwd.

Als wij ooit een kind krijgen zou ik wel voor een christelijke school kiezen omdat ik vind dat dat een goede basis kan zijn voor een kind en wanneer het kind op latere leeftijd besluit om voor het geloof te gaan, is het mooi mee genomen. Ik zal daar alle ruimte voor geven zodat mijn kind zelf kan beslissen wat goed voelt en wat niet. Zo denkt mijn man er gelukkig ook over dus dat scheelt denk ik ontzettend veel.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 04:35

elenaMM77 schreef:
Heel simpel..

...

waarom zou opvoeding een bezwaar zijn? De meesten normen en waarden in religie zijn echt niet 'compleet anders' dan van een atheistische opvoeding.

...

Wees verstandig in hoe je een kind kennis laat maken met het geloof als je een huwelijk hebt tussen christelijk geloof en atheisme. Dus niet, zo staat het in de bijbel, dus zo moet het.. Maar, in de bijbel staat er het volgende over geschreven, zo zou ik het overigens altijd willen zien.

ik ben protestants gedoopt, christelijke lagere school, hervormde kerk gangster en naar een katholieke middelbare school gegaan, om tot slot biotechnologie te gaan studeren (hoe scheef kun je in theorie ten opzichte van geloof gaan staan). Ik ben echter wel opgevoed met zelf nadenken over wat je leest.. wij gingen naar de kerst en paasviering in de kerk, omdat dat in het christendom belangrijke gebeurtenissen waren in combinatie met een mooi sfeervol feest.. ging zowel naar christelijke als niet christelijke zomerkampen (heb echt niets overgehouden aan het zingen van mooie liedjes en het lezen van een stukje in de bijbel)..

ik denk hoe breder je je kind opvoed in wde zin van verschillende geloven, geloofstromingen hoe meer een er zelf over na zal denken en weinig voor zoete koek zal slikken op dat gebied.. iets dat de niet gelovige in een relatie juist heel prettig zou moeten vinden toch?

dopen zou ik niet snel doen als een van beiden daar niet achter staat, als volwassene kan het kind die keuze alsnog maken, zelf op basis van de informatie dat het van beiden ouders en diverse andere bronnen heeft verkregen.

Zo denk ik er zelf ook over maar nog niet gedeeld hier.

Tot de middelbare 3e klas ook op christelijke scholen gezeten. Je wordt er gelukkig niet ziek van en geeft je alleen maar iets extra denkstof mee.

Kan niet meerdere quotes plaatsen op mobiel, maar zie reacties staan waar ik mij goed in kan vinden, erg leuk daarom ook om daar dan weer een tegenreactie op te lezen!

Blijft interessant hoe veel verschillende meningen en inzichten er zijn! Maar ook hoe verschillend het geloof en de mate van praktiseren zijn!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 04:53

Ik zou het niet kunnen.

Ondanks dat ik gedoopt ben, communie en vormsel heb gedaan en al mijn scholen katholiek waren (zelfs mijn uni waar ik een verplicht blok - godsdients lesgeven heb gehad (door een priester ofzoiets)) kan ik me totaal niet vinden in welk geloof dan ook. (Al is Sikhism bijvoorbeeld wel heel interessant).

Ik heb een afkeer tegen (elk) geloof en begrijp ook niet hoe sommige mensen zo (blindelings?) kunnen geloven in iets wat er in mijn ogen ''niet is''.
(Dit wil overigens niet zeggen dat ik geen respect voor gelovigen heb, dat heb ik wel.. en ieder z'n ding.)

Maar begrijpen doe ik het niet. Met iemand samen zijn die dus elke dag zou bidden, of God om hulp zou vragen voor dit en dat, dankbaar is dat dit en dit is gebeurd omdat God daar voor gezorgd heeft, naar de kerk zou gaan.. maar niet erkend dat alles wat slecht in de wereld is ''niet gods schuld is'' kan ik gewoon niet mee samen zijn. Dat ligt zo lijnrecht tegenover wat ik zelf vind, daar heb ik geen geduld voor dus dat zou nooit samen werken.

Overigens vind ik het dan vaak wel interessant om de discussie met mensen aan te gaan over het hoe en wat en waarom zij die dingen geloven.

Het enige moment dat ik in God ga geloven is als alle wreedheden, oorlogen, honger, ziektes en kinderdoden ophouden. Want als DAT kan, dan bestaat er echt een hogere macht die om de wereld geeft. En dan krijg je niet het argument ''Sofietje is op 15 jarige leeftijd doodgegaan omdat God haar liever bij zich wilde hebben.''

3x raden wanneer ik absoluut atheist ben geworden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 05:48

Mijn vriend is gelovig, ik niet. Hij is niet streng gelovig, en doet er vrij weinig mee. Op familie dingen hebben ze het zo nu en dan wel over god, maar dan meer in de vorm van "blessings", en aangezien 70% in het Tongaans is, versta ik er toch niks van haha. :))

Toch moet ik zeggen dat het geloof en de kerk hier allemaal heel anders ervaren wordt dan in Nederland. Zo heb ik mijn vriend nog nooit over dopen gehoord, en is de kerk meer een bijeenkomst van verhalen delen met elkaar, een "hangplek" voor de jeugd en heel erg veel gezang. (In de leuke vorm, niet wat je in de ochtenden op Nederland 1 hoort)

Enige waar ik persoonlijk rekening mee hou is dat ik geen grapjes over het geloof maak, of ermee scheld, want dat vindt mijn vriend niet leuk.

Ik riep vroeger ook altijd dat ik nooit met een gelovig persoon zou kunnen gaan, en toch ben ik heel gelukkig samen met mijn vriend. We hebben het eigenlijk nooit over het geloof. Voor mij bestaat er geen god, voor hem wel, en dat is voor ons beide net zo vanzelfsprekend als dat de kleur geel, geel is.

Ik zie hem niet als 'anders' of 'minder' omdat hij in god gelooft. Zolang hij juist positiviteit eruit haalt, en niet met dingen gaat beginnen als; god heeft dat zo gewild, vind ik het helemaal prima. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:00

Moet er niet aan denken een relatie te hebben met iemand te hebben die gelovig is... Gelukkig heb ik de meest nuchtere vent die er bestaat en zijn wij heel gelukkig zonder watvoor god dan ook in ons leven. Heb moeten grinniken om de reactie van Ayasha hierboven, zou ik zelf ook geschreven kunnen hebben.

Zateedag liep ik hier over de markt, liepen er mannen rond met een hesje 'bidden helpt'. Als ik dat zie lopen de rillingen over mijn rug, laat staan dat ik mijn leven zou kunnen ddelen met iemand die zo denkt.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:15

Mars schreef:
Moet er niet aan denken een relatie te hebben met iemand te hebben die gelovig is... Gelukkig heb ik de meest nuchtere vent die er bestaat en zijn wij heel gelukkig zonder watvoor god dan ook in ons leven. Heb moeten grinniken om de reactie van Ayasha hierboven, zou ik zelf ook geschreven kunnen hebben.

Zateedag liep ik hier over de markt, liepen er mannen rond met een hesje 'bidden helpt'. Als ik dat zie lopen de rillingen over mijn rug, laat staan dat ik mijn leven zou kunnen ddelen met iemand die zo denkt.

Gelukkig zit er ook nog een heel groot grijs gebied tussen mensen die niet geloven en mensen die met van die hesjes over straat gaan lopen. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:32

Het fundament is hetzelfde en dat hoef ik niet in mijn leven.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:44

Mars schreef:
Het fundament is hetzelfde en dat hoef ik niet in mijn leven.

Wauw :')

Maar goed, ieders zijn mening. ;)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:49

Mars schreef:

Hoezo kort door de bocht :+
Alsof elke gelovige met een hesje aan over de markt gaat lopen :P

En wat dan nog eigenlijk...liever in een hesje over de markt in een poging mensen te helpen dan elkaar het leven zuur maken met haat en nijt :Y)

Maar punt blijft dat je alle gelovigen over één kam scheert met een heel klein groepje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:54

Wat zou het toch fijn zijn als mensen begrijpend lezen :') Duh, dat niet iedereen met hesjes over de markt gaat snap ik ook wel. Dat zijn de fanatiekelingen. De onderliggende fundamenten zijn echter wel gelijk en hoewel ik super lieve vriendinnen heb die gelovig zijn kies ik ervoor om die fundamenten bij een partner niet in huis te halen... Dat was immers de vraag in de titel.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:55

Het ligt er maar net aan hoe streng gelovig diegene is.

-Ik ben er pas achter gekomen dat mijn tante gelovig is :j , daar is het niet aan te merken en dan zou het in principe wel gaan.

-Iets strenger en elke zondag naar de kerk en bidden voor en na eten. Dat zou misschien kunnen werken. Het lijkt me alleen soms wel lastig omdat je over bepaalde dingen niet zo goed kan praten en niet hetzelfde denkt. Ik zou niet meegaan naar de kerk bijvoorbeeld. De kinderen zou ik zelf de keuze willen geven om te geloven en naar de kerk te gaan of niet. Maar iets opleggen doe ik niet aan, daar moet hij het dan wel mee eens zijn.

-streng en heel streng gelovig: daar zou ik niet mee kunnen leven. Dat wijkt teveel af van hoe ik denk en in het leven sta. Dat zou ook veel onenigheid en ruzies opleveren denk ik.