elenaMM77 schreef:maar tussen niets mee doen, en strict tot op de letter alles opvolgen zit toch een wereld van verschil..
neem aan dat jij ook in Nederland geloofd (anders zou je er niet meer wonen), maar toch ook niet alles voor zoete koek slikt en uitvoert wat de wet of regelgevers van je verlangen? ik fiets rustig door het rode licht in ieder geval.. dat wil niet zeggen dat ik niet in het nut van een rood licht geloof.
er zitten ook enorme verschillen in beleving en uiting van geloof.
Ik woon niet in Nederland. 
Je kan niet geloven in een land. Het is er. Als je er doorheen fietst geloof je er blijkbaar niet in, anders zou je wel stoppen. De regels waar ik me niet of iig niet adequaat aan houdt zijn regels waar ik het nut niet van in zie.
Citaat:
ik neem aan dat je er totaal geen probleem mee heeft dat je partner een hogere macht bedankt dat er weer eten op tafel staat? dat heeft niets te maken met dat een god dat gekookt heeft, maar een dank dat hij leeft op een plek waar hij in staat is de kost te verdienen, waar geen hongersnood heerst en of water een luxe is.
de ene dankt allah,
de ander dankt god
en de derde denkt: ik heb gewoon mazzel.
Als hij gaat beginnen danken stel ik voor dat ie begint bij mij.
en nee dat hoeft niet maar als ie ineens God, Allah of het vliegend spaghetti monster gaat danken gaan we toch es praten.
Citaat:
of dat hij de kerk op zondag bezoekt en er met een goed gevoel vandaan komt, terwijl jij je nog een keertje omdraait. wie weet waar hij weer eens naar luistert, iets dat misschien wat wegzakt in het dagelijks leven qua normen en waarden en waar hij een hernieuwde waarde aan hecht, waar jij weer van zou kunnen profiteren..
hoe vaak hoor jij bijvoorbeeld dat je je naaste lief moet hebben, of dat liefde iets is dat gekoesterd moet worden..
Nooit.... 
Als hij niet bij mijn normen en waarden zou passen waren we niet samen.
Citaat:
stel je zit niet lekker in je vel, je gaat naar de kerk en daar gaat het nu net over liefde, liefhebben en de waarde van liefhebben.. Dan denk ik toch niet dat je er zo groot probleem mee hebt, dat hij thuiskomt met een blommetje en met spijt heeft terug gedacht aan z'n onterrechte gesnauw van de week ervoor..
Daar hebben noch hij, noch ik de kerk voor nodig. Snap dit stuk eigenlijk niet goed, wat heeft dit überhaupt met elkaar te maken? Sorry zeg je uit spijt niet omdat iets je er aan herinnerd van 'ohja ik moest haar liefhebben, crap... Bloemetje halen dan maar!'
Citaat:
ik weet niet wat mensen soms denken dat geloven of geloof belijden of leven naar geloof inhoud?
er zijn slechts weinige gelovigen die je in je eigen huis zullen corneren en je tegen je wil uren lang de bijbel voor gaan zitten lezen en vervolgens je overhoren of je wel geluisterd heb

Iemand die god bedankt voor het eten dat ik gekocht en gemaakt heb zou ik al niet elke dag kunnen verdragen.
----------
Citaat:
neem aan dat je zelf ook een hele berg zaken hebt waar je in geloofd.
het ene handel je sterk naar, het andere weet je maar handel je slechts ten delen naar omdat het niet in je leven of in het moment handelt.
simpel voorbeeld.. bijna iedereen zal toch wel geloven in dat paarden zoveel mogelijk op het land horen, het liefst 24/7.. maar als je in een omgeving woont waar je 'slechts' 8 uurtjes weidegang kunt krijgen.. dan betekent het toch niet dat je niet geloofd in dat meer buiten lopen beter is?[/auote]
Ik handen naar wat ik geloof. Zou ik mijn paarden niet kunnen houden zoals ik denk dat het beste is, zou ik ze niet houden.
Citaat:
hopelijk trekt dit het 'negatieve' van geloven in de zin van religie iets bij je weg.. want geloven doen we allemaal wel ergens in.. en dan zit er daarna een wereld van verschil in hoe we handelen en leven.
Voor mij niet echt want niks van je argumenten is zelfs maar enigszins vergelijkbaar met effectief praktiseren van een geloof. Ja toch wel eentje en daar zou ik me aan ergeren.