Nachtmerries, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:55

Nah ik zit dan al in mn pyjama en ben al de hele dag buiten geweest dus vaak isst een leuk voornemen :Y)

Succes enne slaap lekker *\o/*

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:58

Fish_n_Chips schreef:
MyKayleigh schreef:
Ik heb van de psych de vlinder methode geleerd, EMDR, als ik dan wakker word uit een nachtmerrie dan moet ik dat doen. Vaak denk ik daar niet aan in de paniek maar als ik paniek voel komen is het wel fijn. Ik slaapwandel ook, soms kom ik beneden en staan er lichten aan, kastjes open ed.
Ik heb het veel erger in periodes van stress. Ik ga ook altijd even uit bed, net als Tarek gaat mijn nachtmerrie ook weer verder als ik me omdraai en weer ga slapen.
Wat is de vlindermethode?


Het is een vorm van EMDR, met links tik je rechts op een bepaald punt op je schouder en met rechts dus ook en dan om en om.
Lastig uitleggen ;-)

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:00

MyKayleigh schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Wat is de vlindermethode?


Het is een vorm van EMDR, met links tik je rechts op een bepaald punt op je schouder en met rechts dus ook en dan om en om.
Lastig uitleggen ;-)

Oh, dat heeft mijn therapeute me ook eens verteld als kalmerinstechniek, ik wist alleen niet dat het de vlindermethode heette. Dank je!

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:01

Hier regelmatig dromen met onweer.

niet echt als een nachtmerrie, maar wel erg pittig.
Ook heel gedetailleerd.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:04

maralyn schreef:
Hier regelmatig dromen met onweer.

niet echt als een nachtmerrie, maar wel erg pittig.
Ook heel gedetailleerd
.


Dat heb ik ook heel vaak!

Anoniem

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:06

Ohja muziek luisteren wil mij wel helpen!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:07

Robijntjah schreef:
Ohja muziek luisteren wil mij wel helpen!



Dit vind ik ook een goede :D Muziek waarvan je rustig wordt =)

Anoniem

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:08

Ja dan lijken m'n hersenen afgeleid ofzo. Heel fijn!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:10

Muziek, of even een YouTube filmpje!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:10

Denk ook dat je t daar wel goed hebt, je denkt inderdaad waarschijnlijk (on)bewust ergens anders aan waardoor je zelf rustig wordt en ook lekker kan slapen :P

thirteenn

Berichten: 2085
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:11

Al heel lang..

Heb vrijwel iedere nacht nachtmerries, sommige heftiger dan andere.. Bij mij word het erger door stres en vorige week had ik er 13 in 2 nachten.. 10 in de eerste van die twee nachten. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niks gevonden wat er tegen helpt, het zijn ook geen nachtmerries die met mijn angsten temaken hebben, of met ervaringen. Ben een ontzettende horror fan, dus had een jaar lang geen horror meer gekeken maar dat hielp niet.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:13

Klopt, ik raak altijd behoorlijk in paniek. Denk heel cliché aan inbrekers of brand, maar je kan dat gewoon niet uit je hoofd zetten...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:14

Horror kijken kan ik eigenlijk helemaal niet
En thrillers kan ik alleen voor 6 uur kijken
want dan heb ik nog een paar uur om het weer kwijt te raken

Maar die nachtmerries heb ik ook wel zonder enge films te kijken

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:15

Horror kan ik juist goed kijken, maar niet alleen!

Janneke2

Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:25

AlwaysH schreef:
Klopt, ik raak altijd behoorlijk in paniek. Denk heel cliché aan inbrekers of brand, maar je kan dat gewoon niet uit je hoofd zetten...

Dit is ook een 'ragfijn en subtiel spel'.
Tegen jezelf zeggen dat je er niet aan moet denken werkt voor geen meter.
Bij nare gedachten waar je lichaam op reageert geldt, dat bewegen handig is om de adrenaline uit je systeem te krijgen.
En daarna of aan iets totaal anders denken, of jezelf kalmeren met gedachten die er (omdat het toch blijft terugkomen) kalmerend werken.
'De kans is klein, als er x gebeurt doe ik y - ik ben dus niet ongewapend en onvoorbereid, etc.'

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:29

Ik meld me ook aan. Ik slaap al heel erg lang slecht en heb bij regelmaat nachtmerries. Ben ook vaak wakker en zie ook vaak elke uur op mijn wekker staan. Pas na 4 a 5 uur in de ochtend val ik pas echt in slaap.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 05:59

Helaas -O-

Was ontzettend onrustig in mijn hoofd, kon zelfs helemaal niet slapen. Uiteindelijk mijn telefoon nog even gepakt om een aantal vrolijke youtube filmpjes te kijken, dat leidde af. Vervolgens had ik honger :+ zo erg dat ik niet kon slapen, dus even wat te eten gehaald maar bleef een beetje honger houden. Uiteindelijk in slaa gevallen gelukkig. Telefoon uit en in het hoekje van de kamer gelegd.

Dan wel niet de standaard dromen van de laatste tijd steeds gehad, maar wel ineens een gruwelijke horror :r

Vanavond maar eens met muziek proberen :P

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 06:04

Als ik horror keek eigenlijk nooit last van nachtmerries de nacht erna := maar ik doe het maar gewoon niet meer voor de zekerheid :=

Jeeetje! 10 in 1 nacht :?

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:03

Alle normale slaaphygiene dingen heb ik al gedaan. Daar zit het hem bij mij niet in. Voor degene die het wel kan helpen zal ik ze opschrijven . En ga er vanuit dat alles sowieso niet in één keer helpt. Als je slaappatroon verstoort is duurt het wel even voor je het weer recht hebt.

- ga op vaste tijden naar en uit bed
- drink geen alcohol ( het geeft uiteindelijk een minder diepe slaap of onrustig)
- minimaal een uur voor het slapen geen drukke dingen als: tv, internet (ivm blauw licht) en het is bewezen dat internet je slaappatroon door de war gooit, zoek evt een blauwlichtfilter
- maak Savonds een ommetje en lees eventueel wat
- drink zo min mogelijk koffie. Desnoods één of twee in de ochtend ( geldt voor alles met cafeïne )
- probeer te ontspannen Savonds dmv meditatie, yoga, niks aan de hand boeken
- normaal gesproken geen dutjes overdag

Wie nog meer tips heeft.....

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:07

Nou vannacht een oud dametje aan mijn bed.
Zo zeg manlief zat recht overeind omdat ik zo tegen haar aan het schreeuwen was
En dan slaap ik daarna weer verder.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:31

Ik helaas ook veel nachtmerries. Vaak zo erg dat als ik eindelijk wakker ervan word dat ik niet meer durf te gaan slapen. En zelfs als ik mijn ogen dan nog open heb en ik niet goed wakker ben de droom zelfs verder gaat. Ik heb sinds een paar maanden een app sleep as android. Dat is een wekker. Je kan daar instellen dat als je aan het dromen bent hij je wakker maakt zodat je uit die droom komt.
Dat helpt mij erg goed en de nachtmerries zijn nu een stuk minder omdat de app mij 'wakker' maakt en daardoor uit de beginnende nachtmerrie kom.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110908
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:37

Ik vind het opvallend dat een aantal mensen in dit topic PTSS heeft gehad en met dezelfde klachten kampt.
Ook ik heb PTSS en dat is over gegaan in een gegeneraliseerde angststoornis.
In het verleden heeft EMDR goed geholpen, maar omdat ik nu zo slecht slaap is deze vorm van therapie momenteel nog te zwaar.

Janneke2

Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:41

Mbt slaaphygiene is het punt 'geen dutje overdag' omstreden.
In zuidelijker landen en in Duitsland is een middagslaapje volstrekt geaccepteerd. En tot en met in Scandinavië hebben mensen 's middags een dip in hun lichaamstemperatuur. Dat hebben we uit Afrika overgehouden.
Dus waarom een vermoeid mens geen siësta 'mag' houden ontgaat mij - ik knap er doorgaans erg van op.
(Uiteraard is dit geen pleidooi voor het omdraaien van het dag/nachtritme.)

Anoniem

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:50

Ik link het ook direct daaraan cayenne, sinds mijn ptss reageer ik heel sterk in mijn dromen op de dingen die ik mee maak.

Vannacht ook weer 1 verschrikkelijke droom gehad, daarna gelukkig ook een geweldige!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:50

lightmorebh schreef:
Ik helaas ook veel nachtmerries. Vaak zo erg dat als ik eindelijk wakker ervan word dat ik niet meer durf te gaan slapen. En zelfs als ik mijn ogen dan nog open heb en ik niet goed wakker ben de droom zelfs verder gaat. Ik heb sinds een paar maanden een app sleep as android. Dat is een wekker. Je kan daar instellen dat als je aan het dromen bent hij je wakker maakt zodat je uit die droom komt.
Dat helpt mij erg goed en de nachtmerries zijn nu een stuk minder omdat de app mij 'wakker' maakt en daardoor uit de beginnende nachtmerrie kom.

Hoe weet die app nou dat je droomt dan?
Want dat is op zich wel een interessant gegeven