Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:16

Ik doe dat exact hetzelfde als jij ts. Wij delen de rekening door het aantal eters en bij kleine dingetje betalen we om de beurt.

Dat splitten per persoon vind ik een enorm gedoe en volkomen zinloos.
En aan de kassa opnoemen wat je had en dan betalen. Dat is enorm vervelend voor het personeel, je zult ze er niet over horen, maar het kost onnodig extra tijd.
Vraag dan de bon, verdeel het onderling en betaal netjes je bedrag.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:18

Pff ik hoef echt niet uit eten met mensen die zoo beknepen over geld doen. Dat zijn toch vaak
mensen die qua karakter toch al niet zo bij mij passen :')

Ik split gewoon altijd. Of met goede vriendinnen pint 1 het bedrag en de ander maakt dan direct de helft over.

Ik drink meestal niet (geen alcohol omdat ik meestal met de auto ben) en ik eet ook
niet zoveel omdat ik snel vol zit :D Nou geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om erover na te denken
wat een ander heeft gegeten en wat dat kost.. Als iemand het perse wil, prima maar daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:19

Zou je, als je weet dat er gesplit wordt met de rekening, het (jouw!)lekkerste gerecht uitzoeken?

Oftewel,als je niet veel te besteden hebt,en/of geen drinker bent,en je weet dat je gezelschap gaat splitten,ga je dan voor het 'lekkerste'?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:20

xApple schreef:
Pff ik hoef echt niet uit eten met mensen die zoo beknepen over geld doen. Dat zijn toch vaak

Ik split gewoon altijd. Of met goede vriendinnen pint 1 het bedrag en de ander maakt dan direct de helft over.

Ik drink meestal niet (geen alcohol omdat ik meestal met de auto ben) en ik eet ook
niet zoveel omdat ik snel vol zit :D Nou geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om erover na te denken
wat een ander heeft gegeten en wat dat kost.. Als iemand het perse wil, prima maar daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

wat als die persoon weinig te besteden heeft? Als het moeilijk rond komen is, dan is zelfs zeven euro extra dat je moet betalen teveel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:22

Nielojram schreef:
Zou je, als je weet dat er gesplit wordt met de rekening, het (jouw!)lekkerste gerecht uitzoeken?

Oftewel,als je niet veel te besteden hebt,en/of geen drinker bent,en je weet dat je gezelschap gaat splitten,ga je dan voor het 'lekkerste'?

Ik ga altijd voor datgene wat ik het lekkerst vind. Ongeacht de betaalwijze van de rekening.
Ik ga uit eten om lekker en goed te eten, dus zal ook niet iets bestellen wat op een tweede plek staat omdat dit goedkoper is.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:24

Niet :+
Wie het bedacht heeft trakteert :')
Zo gaat het hier eigenlijk altijd :o

Sheran

Nielojram schreef:

Ja, ik wel dus. Ik neem vaak iets dat ook wel lekker is, maar goedkoop. En ik neem dan gewoon wél dat extra drankje dat ik anders laat staan.

Nies_

Furrow schreef:
xApple schreef:

wat als die persoon weinig te besteden heeft? Als het moeilijk rond komen is, dan is zelfs zeven euro extra dat je moet betalen teveel.
Dan zoeken we iets goedkopers uit waar iedereen tevreden mee is. Ik snap sowieso al niet dat je uit eten gaat en dan op je geld gaat zitten. Dan ga ik nog liever naar de snackbar, dan weet je dat je met 15 euro behoorlijk gek kan doen :+

Als er gepind moet worden schiet er trouwens gewoon iemand voor, maar het liefst gewoon contant op tafel en de afronding is dan de fooi.

purny

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:32

Ooit een keer een Personeelsuitje gehad waarbij er dus apart betaald moest worden voor eten en drinken. Ik deed rustig aan met het drinken omdat ik dus niet zoveel te besteden had. Uiteindelijk werd de rekening dus door het aantal man gedeeld. Maar omdat ik niet veel had gedronken en m'n collega's lekker aan de wijn zaten moest ik dus een hoger bedrag neerleggen dan was afgesproken. Ik vond het dus niet tof om voor de wijn van m'n collega's op te draaien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:34

Als ik het zo lees voel ik me spontaan een krent. Ik split eigenlijk nooit of we spreken af dat de een het overmaakt naar de ander of ieder rekent gelijk voor zich af. Ik heb het niet zo breed, drink geen alcohol en een drie gangen diner krijg ik niet weg. Eigenlijk is er ook nooit een opmerking over gemaakt, misschien ligt het aan hoe je er als vriendengroep mee omgaat? Want ik vind uit eten gaan wel heel lekker en gezellig,maar het is echt een luxe voor mij.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:34

Ik betaal vaak het hele bedrag en dan gaat het bonnentje in de groepsapp en maakt iedereen het over wat ze gegeten hebben :).

Ideaal, geen gezeur met betalen op locatie en ieder betaald wat hij/zij op heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:35

Met goede vriendinnen kijken we altijd een beetje hoe we het doen. Als een van de twee krap zit betaalt de ander, en anders splitten we het doorgaans gewoon door de helft. Ik ga alleen moeilijk doen als ik weet dat ik niet veel te besteden heb en mijn eet/drinkgedrag daarop heb aangepast gedurende de avond. Dan eet ik namelijk alleen een bordje frietjes ipv een volwaardig gerecht en hou ik het op een glas kraanwater in plaats van een paar wijntjes. Wij zorgen wel altijd dat we het van tevoren afspreken als we echt van plan zijn een lange avond te hebben, zodat we niet na een paar drankjes nog een keer hoeven te besluiten. Als we gewoon bij iemand thuis iets drinken is het altijd een beetje een bring your own booze idee. Gene bij wie we zitten zorgt voor wat fris en wat hapjes en de rest neemt allemaal mee wat hij/zij zelf denkt te gaan drinken. Vind dat eigenlijk altijd wel prettig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:39

Hier is het heel normaal om ieder voor zich te betalen... heeft niks met krenterig of zeikerig zijn te maken, is gewoon heel normaal. Het personeel van restaurants is daar overal ook gewoon op ingesteld: er wordt gevraagd per persoon wat deze gegeten en gedronken heeft, de ober rekent dat vliegensvlug uit en de persoon betaald (en rondt meestal af voor fooi). De volgende. Wordt helemaal niet raar van opgekeken. Iedereen kijkt pas raar als de rekening door het aantal personen gedeeld moet worden, gebeurt dan ook eigenlijk nooit.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:42

Met vriendinnen ga ik meestal een keer per jaar iets eten/drinken, ieder betaald gewoon z'n eigen.
Familie en vriendjes/dates laat ik altijd voor mij betalen :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:49

GamblersCup schreef:
Hier is het heel normaal om ieder voor zich te betalen... heeft niks met krenterig of zeikerig zijn te maken, is gewoon heel normaal. Het personeel van restaurants is daar overal ook gewoon op ingesteld: er wordt gevraagd per persoon wat deze gegeten en gedronken heeft, de ober rekent dat vliegensvlug uit en de persoon betaald (en rondt meestal af voor fooi). De volgende. Wordt helemaal niet raar van opgekeken. Iedereen kijkt pas raar als de rekening door het aantal personen gedeeld moet worden, gebeurt dan ook eigenlijk nooit.

Ook Duitsland? :D

Ik verbaas mij er juist over dat in Nederland alles maar gesplitst moet worden, met die mensen ga ik dan weer liever niet uit eten met mijn enkele gerecht en drankje :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:52

Wauw, ik schrik eigenlijk wel van de arrogantie hier in dit topic -O-

Vind het heel erg om te lezen dst je maar niet uit eten moet gaan (of bij de snackbar notabene) omdat je niet zoveel geld te besteden hebt. En dat mensen niet met je willen omgaan omdat zij wel het gelukg hebben dat geld blijkbaar niet zo'n rol speelt.

En ik vins het nog het ergst dat mensen blijkbaar helemaal geen inlevingsvermogen hebben om te bedenken dat een ander misschien het iets minddr getroffen heeft en dat ze gewoon blij zijn met wat ze hebben ipv een ander te veroordelen.

Ik ben blij dat ik aan zulke arrogantie niet mee hoef te betalen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:54

Narya schreef:
Ook Duitsland? :D

Ja :D :D Stuk relaxter hier!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:59

Hier word gewoon gevraagd ieder voor zich of samen. Splitsen zou ik juist raar vinden ik heb niet zoveel te besteden maar moet wel jou biefstuk betalen?! :evaw:

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:04

Ik ga meestal mee met de rest. Alles precies uitrekenen prima, de rekening splitten ook prima. Wil iemand voor mij betalen helemaal goed haha.. nee dan onthoud ik het wel en zorg dat ik ook weer een keer betaal.

Daarnaast hou ik het niet precies bij, maar probeer ik er wel rekening mee te houden dat ik niet de duur voor een ander ben. Ik ben indd iemand van de mixjes. Soms doe ik als ik een rondje geef wen dure mix en later nwwm ik wat goedkopers als iemand anders een rondje doet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:05

Ik doe er ook moeilijk over hoor :o ik let echt op uitgaves en als mijn vrienden dat niet willen doen, prima, maar voor mij is dat het verschil tussen volgende week een les kunnen nemen of niet of nog een keer uit eten kunnen. Moet ik dat etentje dan laten voor enkele in dit topic? Wel fijne vrienden zouden dat zijn... Respect voor elkaars prioriteiten komt toch eerst voor mij, dus als dat er bij mijn vrienden niet afkan, mogen ze lekker zonder mij geld gaan uitgeven.

Gelukkig vinden mijn vrienden dat allemaal niet erg. Gaat soms over een groot verschil. Niemand doet moeilijk over een euro, daar gaat het mijns inzien niet over.

Ik ben trouwens een arme student; maar ik betwijfel of ik later wel voor anderen hun uitspattingen wil opdraaien... we zullen zien
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 05-10-16 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:09

Van mij mag je hoor. Ik vind t ook prima om het eel uit te zoeken. Maar ik wil niet gaan bijhouden hoeveel cola ik heb gedronken haha. Maar als je het nie breed hebt snap ik dat prima

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:19

Furrow schreef:
xApple schreef:

Dan moet je niet uit eten gaan. Thuis koken en samen eten is ook hartstikke gezellig.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:29

xApple schreef:
Furrow schreef:

Dan moet je niet uit eten gaan. Thuis koken en samen eten is ook hartstikke gezellig.

Maar stel nu: 10 vrienden gaan uit en 1tje heeft het even niet breed, maar wil de rest hun avond niet ontzeggen. Volgens jou moet die ene dan koken voor 10 mensen? of iemand anders moet koken voor 10 mensen? Ik denk dat voor die persoon even apart rekenen echt de beste oplossing is hoor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:30

Waarom zou je niet uit eten mogen als je het niet breed hebt? Dat vind ik wel vreemd hoor. Want je kunt je eigen eten wel betalen, alleen niet het eten van de ander. Waarom is dat erg?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:31

Bij ons (familie en vrienden) splitten we eigenlijk alles. Bijvoorbeeld ook op wintersport met een hele handige app overigens split the bill.

Maar als we ergens eten of uit zouden gaan en ik zie dat iemand veel minder eet of drinkt vanwege dat diegene de bob is, zou ik al aanbieden diegene minder te laten betalen. Of als ik weet dat iemand van de vriendengroep mee is die even wat minder te makken heeft of met bijvoorbeeld mijn nog studerende zusje, bied ik/bieden wij aan meer te betalen. Zelfs al heeft diegene hetzelfde gehad.