Wie heeft/kent/bezoekt ook iemand die in de gevangenis zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Wie heeft/kent ook iemand die in de gevangenis zit? En bezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 03:40

Mijn Ex zit sinds net nadat we gebroken hebben in de gevangenis, dankzij een hele hoop nare omstandigheden. Ik heb hem sindsdien niet meer gezien maar wel gemaild/geschreven. Ik wil hem bewust niet zien, ik wil hem herinneren als de toffe jongen die hij was aan het begin van onze relatie, niet het monster op het einde. Het had vele logischer geweest als hij naar een gesloten instelling voor jeugdzorg ofzo had gegaan, want alles wat er gebeurt is was een direct gevolg van een heel diepe zwartgallige depressie. Hij heeft fouten gemaakt, grote fouten, en ik weet dat hij nooit meer diezelfde zal zijn als 10 jaar geleden.

Contact met de gevangenis heb ik dus niet echt, alleen eenzijdige verhalen op papier, en daaruit haal ik geen aangenaam gevangenisleven. Vrijheid is iets wat je als mens echt wel enorm kunt missen, voor een paar dagen/weken tot daar aan toe, maar 10 j (of langer) is volgens mij een hel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:19

Jeetje Jolien wat een heftig verhaal... Heb je nu dan ook een strafblad? Lekkere start van je volwassen leven :(:)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:12

Lente schreef:
Jeetje Jolien wat een heftig verhaal... Heb je nu dan ook een strafblad? Lekkere start van je volwassen leven :(:)

Dat weet ik eigenlijk niet. Het is allemaal uitgesproken toen ik bijna 17 was. Daarna nooit meer iets ervan gehoord en toen ik 18 was stonden ze ineens voor de deur. Geen waarschuwing, helemaal niks. Dus ik denk het niet eigenlijk? Ik ben ondertussen naar Belgie verhuisd en krijg gewoon een blanco papier van goed gedrag en zeden. Denk dat als ik een strafblad had dit ook wel mee ging naar Belgie?

Het zou eigenlijk vervallen moeten zijn aangezien het uitgesproken is toen ik minderjarig was.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:21

Joolien volgens mij ben je er vanaf hoor, want anders krijg je ook geen goed gedrag goed keuring.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:16

een VOG is afhankelijk van het doel waar het toe dient. Dat jolien heeft gezeten ivm schoolverzuim, maakt niet dat zij niet als verpleegkundige zou kunnen werken bijvoorbeeld.
Ook niet alle zaken verjaren, zeden verjaren nooit en een zedendeliquent zal dan ook nooit een VOG krijgen. Idem met moord, ook als jeugdige.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:04

Een vriendin van mij heeft een aantal jaren in de gevangenis gezeten. Wat zij heeft gedaan is ook "niet niks" geweest. Ik heb jaren met haar geschreven en ik ben erg vaak op bezoek geweest. Zoals zij vroeger altijd voor mij heeft klaar gestaan, ben ik er voor haar geweest toen zij het moeilijk had.
Tijdens bezoek was het personeel altijd erg vriendelijk. Na verloop van tijd kende het personeel mij en andersom. Erg behulpzaam ook (ik zit in een rolstoel en ik mag niet door de detectiepoortjes) :j

Om de vraag van Goof te beantwoorden: Het heeft mijn kijk op haar niet veranderd. Niet tijdens haar detentie en niet erna. Voor mij is ze nog steeds dezelfde persoon. Ik ga nu nog op dezelfde manier met haar om als ervoor.

Wel heeft het mijzelf enorm veranderd. Ik bleek nogal behoorlijke vooroordelen te hebben richting "daders" van soortgelijke delicten. Daar had ik, voordat dit gebeurde, een erg uitgesproken mening over die niet erg positief was :\

En toen kwam een vriendin van mij in de dader-positie te zitten. Het beeld dat ik van daders had en van mijn vriendin, dat botste enorm. Hierdoor ben ik behoorlijk met mezelf in de knoop komen te zitten. Ik schrok van mijn eigen vooroordelen en ben mij heel goed gaan beseffen dat je niet "zomaar" kan en mag oordelen over waarom iemand iets doet (al dan niet strafbaar). Ook in het normale dagelijkse leven oordelen wij allemaal en weten we het altijd beter dan een ander. Hier ben ik mij zo bewust van geworden door het delict van deze vriendin. Nu zag ik eens de andere kant van de medaille!
Ik kan zeggen dat ik als persoon aan de zijlijn, erg veel geleerd heb van dit voorval.

Het heeft dus mijn kijk op "daders" in het algemeen veranderd. Ik besef mij nu dat de "daders" ook mensen zijn die meestal een achtergrond hebben want maakt dat deze mensen tot bepaalde daden gedreven worden.
Let wel: Ik keur het niet goed!! Maar mijn mening is niet meer zo zwart-wit als ervoor.

Zo ook met de daad van mijn vriendin: Ik keur niet goed wat er is gebeurd, maar ik begrijp wel dat ze gedaan heeft wat ze gedaan heeft.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:15

Ik heb in een Huis van Bewaring gewerkt als PIW' er( penitentiair inrichtingswerker) en werk sinds jaren op een zorgboerderij wonen/genadicaptenzorg en waar volwassenen va 18 jr wonen waarvan een aantal ook met justitie in aanraking gekomen zijn. Het kan ook zijn dat zij geplaatst worden door reclassering of bijv nog in een traject zitten vanuit de gevangenis of kliniek.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:16

Wel knap dat je haar zo hebt kunnen steunen hoor Judith. Dat kan ik niet echt zeggen helaas. Mijn vooroordelen zijn eigenlijk alleen maar sterker geworden, doordat ik heb ervaren wat voor invloed het heeft op de omgeving. Dat stuk neem ik hem zo kwalijk. Hij was er ook heel nonchalant over, terwijl zijn omgeving er dus wél helemaal ondersteboven was.

Vroeger was hij mijn beste maatje, maar sinds hij vrij is gekomen zien we elkaar niet veel meer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:39

judith_irene schreef:
Om de vraag van Goof te beantwoorden: Het heeft mijn kijk op haar niet veranderd. Niet tijdens haar detentie en niet erna. Voor mij is ze nog steeds dezelfde persoon. Ik ga nu nog op dezelfde manier met haar om als ervoor.

Wel heeft het mijzelf enorm veranderd. Ik bleek nogal behoorlijke vooroordelen te hebben richting "daders" van soortgelijke delicten. Daar had ik, voordat dit gebeurde, een erg uitgesproken mening over die niet erg positief was :\

En toen kwam een vriendin van mij in de dader-positie te zitten. Het beeld dat ik van daders had en van mijn vriendin, dat botste enorm. Hierdoor ben ik behoorlijk met mezelf in de knoop komen te zitten. Ik schrok van mijn eigen vooroordelen en ben mij heel goed gaan beseffen dat je niet "zomaar" kan en mag oordelen over waarom iemand iets doet (al dan niet strafbaar). Ook in het normale dagelijkse leven oordelen wij allemaal en weten we het altijd beter dan een ander. Hier ben ik mij zo bewust van geworden door het delict van deze vriendin. Nu zag ik eens de andere kant van de medaille!
Ik kan zeggen dat ik als persoon aan de zijlijn, erg veel geleerd heb van dit voorval.

Het heeft dus mijn kijk op "daders" in het algemeen veranderd. Ik besef mij nu dat de "daders" ook mensen zijn die meestal een achtergrond hebben want maakt dat deze mensen tot bepaalde daden gedreven worden.
Let wel: Ik keur het niet goed!! Maar mijn mening is niet meer zo zwart-wit als ervoor.

Zo ook met de daad van mijn vriendin: Ik keur niet goed wat er is gebeurd, maar ik begrijp wel dat ze gedaan heeft wat ze gedaan heeft.

Goh, dank je voor je antwoord.
Ik ben wat dat betreft ook wel zwart-wit en ik heb ook wel degelijk vooroordelen over mensen die bepaalde delicten plegen. Daarom vroeg ik me af of dat juist sterker was geworden of wellicht (in jouw geval dus) helemaal niet.

Ik ken zelf een leerling die in de jeugdgevangenis terecht kwam, hij zat toen nog op de middelbare school, klas 3. Lieve jongen, zwaar delict, onbegrijpelijk.
Bij stom toeval heb ik hem er nog een keer gezien toen ik daar een cursus had, hij was intens blij een bekend gezicht te zien, hij was inderdaad nog dezelfde puber die ik kende.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:13

shilady schreef:
_Zoe schreef:
Zowel mijn vader (levenslang) als halfbroer (nog in hoger beroep bezig) zitten vast. Met mijn vader heb ik geen contact, ook geen enkele behoefte aan. Naar m'n halfbroer ben ik een keer geweest, en als m'n andere halfbroer (zijn volle broer) met hem belt waar ik bij ben laat ik hem wel altijd de groetjes doen maar verder weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet, vind het erg dubbel :(

Maar weet je wel zeker dat ze ook echt schuldig zijn?

Ja van beide weet ik het zeker helaas, vader is op tv geweest zelfs bij Peter r de vries en m'n halfbroer heeft het zelf bekend.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 14:19

Wat zonde Zoe

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:53

Goof schreef:
. Heb je niemand in je nabije omgeving die echt dichtbij je staat en waardevol voor je is? Meer dan iemand die je soms bezoekt en schrijft?

Mijn moeder en daar woon ik bij :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:14

shilady schreef:
[
Dit is een vrij recent geval, althans een aantal jaar geleden. Volgens mij was deze man ook psychisch niet in orde.

On-topic, interessant onderwerp. Zelf geen ervaring met gedetineerden, wel een familielid aan moord verloren, erg heftig.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:16

Bij mij zat op de basisschool een meisje in de klas en haar vader zat vast. Vond ik altijd zo sneu! Zij, haar zusje en haar moeder wisten zeker dat hij onschuldig was. Jaren later is hij inderdaad onschuldig verklaard. Ik geloof dat de beste man 10-15 jaar onschuldig heeft vast gezeten, hij had nog meer gekregen. Ongelooflijk vond ik dat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:34

NathalietjeB schreef:
Telt t ook alsje beide schoonouders in gevangenissen werken? :o :+
En ik vind de gevangenis net lui lekker land, mensen hebben t in de gevangenis echt niet slecht

Ik vind dit nogal een uitspraak. Het hebben van je natje en je droogje is wel fijn, maar stel dat je een paar jaar zit. Je bent je vrijheid kwijt, je kunt niet even lekker naar je paard, een zondagje uitslapen, restaurantje pikken, een feestje bezoeken.

Ik kan me voorstellen dat als je er korte tijd zit zoals Jolien het allemaal meevalt, maar dat je echt gillend gek wordt als het langer duurt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 20:49

Ik ben het met lieveli eens sommige mensen worden gillend gek
ik hoorde laatst nog dat een jongen zich opgehangen heeft terwijl hij maar 16 weken hoefde te zitten

Voor derest is het vooral hoe je er zelf mee om gaat
en wie je bent als persoon..

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:30

lieveli schreef:
NathalietjeB schreef:
En ik vind de gevangenis net lui lekker land, mensen hebben t in de gevangenis echt niet slecht

Ik vind dit nogal een uitspraak. Het hebben van je natje en je droogje is wel fijn, maar stel dat je een paar jaar zit. Je bent je vrijheid kwijt, je kunt niet even lekker naar je paard, een zondagje uitslapen, restaurantje pikken, een feestje bezoeken.

Ik kan me voorstellen dat als je er korte tijd zit zoals Jolien het allemaal meevalt, maar dat je echt gillend gek wordt als het langer duurt.

Dat is ook wat de gedetineerden als eerste zeggen vaak...je vrijheid is ontnomen (al dan niet met dank aan jezelf), veel wordt er voor je bepaald. Je moet je schikken naar het regime.
Maar in NL zijn de faciliteiten niet slecht vergeleken met andere landen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:53

@jolien : denk je dat je het net zo zou hebben ervaren als je bijvoorbeeld een jaar of langer had moeten zitten?

Ik ben een keer in de jeugdgevangenis in Zuthpen geweest, op excursie, en vond dat toch best heftig om te zien allemaal!

Geen idee hoe ik zou reageren als een vriend of familielid in de gevangenis zou komen. Dat zal heel erg liggen aan het delict en de omstandigheden waaronder het is gepleegd denk ik..

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 00:19

shilady schreef:
Goof schreef:
. Heb je niemand in je nabije omgeving die echt dichtbij je staat en waardevol voor je is? Meer dan iemand die je soms bezoekt en schrijft?

Mijn moeder en daar woon ik bij :+

Ik krijg alijd een beetje de zenuwen van mensen met een beperkte sociale kring (alleen je moeder?) Die dan een penvriend hun beste vriend noemen.

Dit bedoel ik niet veroordelend maar zeg het oprecht bezorgd...

Verder geen familie of kennissen in gevangenis

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 00:20

interessant topic,
Mijn ex waar ik toen een relatie mee had heeft 7 dagen gezeten ben nooit langs geweest heb hem wel een brief gestuurd. was omdat die boetes niet had betaald,
Veder ken ik niemand,

Ik ben wel een keer met school naar de gevangenis geweest in Vught, hebben daar een rondleiding gehad als hele vrouwen klas.
vond ik erg boeiend om te zien hoe het vooral in de zwaarbewaakte gevangenis er aan toe gaat. en hoe ze daar werken met het systeem

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 00:42

Over het veranderen van je mening, ik ben ook dankzij mijn Ex minder zwart-wit geworden, ik begrijp nog steeds niet hoe hij het heeft kunnen doen, maar wel de waarom. Hiervoor had ik echt 'een hekel aan gedetineerden en snapte ik compleet niet hoe je er terecht kon komen', gelukkig ben ik volwassener en bewuster geworden dankzij eigen ervaringen. Ik keur nog steeds heel veel niet goed, maar wordt er veel minder door afgeschrikt.

Mijn Ex heeft iemand mee de dood in genomen tijdens een zelfmoordpoging (en het dus zelf overleefd), details geef ik liever niet, maar ergens snap ik zijn beweegredenen wel, vreemd hoe het vroeger zo zwart-wit was ( je dood niet en pleegt geen zelfmoord), en ik nu eerder een 'waarom' vraag stel dan het direct af te keuren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 02:27

Storm2009 schreef:
Goof schreef:

Ik krijg alijd een beetje de zenuwen van mensen met een beperkte sociale kring (alleen je moeder?) Die dan een penvriend hun beste vriend noemen.

Dit bedoel ik niet veroordelend maar zeg het oprecht bezorgd...

Verder geen familie of kennissen in gevangenis

Haha nou de vraag was iemand die dichtbij mij staat in mijn nabije omgeving (neem aan 1 persoon) en ik zei dus mijn moeder :D
Verders heb ik ook gewoon vrienden ook in de Verenigde Staten waarbij ik logeer en hun komen ook naar ons
Dus over mij hoef je geen zenuwen te hebben +:)+
Maar bedankt voor je concern :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 02:37

Hoe een gevangenis is, verschilt heel erg per gevangenis. Laatste gevangenis waar wij heen moesten op bezoek was vrij 'zwaar' en daarom echt vreselijk om bij op bezoek te gaan. Bewakers heel serieus, je werd uitgebreid gecontroleerd en het lopen naar de bezoekersruimte ging per kleine ruimte. De bezoekersruimte heel klein, gescheiden van de gedetineerden dmv laag muurtje, je mocht ze eigenlijk niet aanraken en als je dat deed (een knuffel bij afscheid bijv) moest de gedetineerde erna naakt bukken. Voor de rest was die gevangenis ook heel streng, gedetineerde vond het er vreselijk.

Vroegah, toen ie voor minder erge dingen was gepakt, had ie wel eens een cel met tv kunnen regelen en was de bezoekersruimte gewoon een soort kantine.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:20

dalmarieke schreef:
NathalietjeB schreef:

Dat is ook wat de gedetineerden als eerste zeggen vaak...je vrijheid is ontnomen (al dan niet met dank aan jezelf), veel wordt er voor je bepaald. Je moet je schikken naar het regime.
Maar in NL zijn de faciliteiten niet slecht vergeleken met andere landen.[/quote]

dat dus; het is nogal een uitspraak! Vanaf het moment dat je opgepakt wordt is je leven niet meer van jou. Alles wordt gecontroleerd en in de gaten gehouden, je telefoongesprekken worden soms getapt, je lijf is niet meer van jou want je kan zomaar gevisiteerd worden, je hebt tv op je kamer als je dat kan betalen (in de jeugd hebben alle jongeren tv als recht), maar deze gaat om 22.00 's avonds uit en dan zoek je het maar uit tot de volgende ochtend. douchen op vaste momenten, piesen in een potje vanwege uc's, geen raam open kunnen zetten wanneer je wil, toestemming vragen voordat je naar een andere ruimte kan etc

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:36

Ook die dingen verschillen per instelling.

Hier niet zomaar visiteren, zomaar Uc's, hier brengen ze zelf tv's mee en anders hebben we een leentv, stroom blijft er op staan.
Hebben hier een eigen badkamer en kunnen douchen wanneer dit in het programma uit komt.