Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:00

tengeltje11 schreef:
pimaude schreef:
Hier zij de eisen blijkbaar niet streng. Een paard hebben èn naar de voedselbank gaan.. heeuuull bijzonder! De eisen zijn ook heel streng van boven af voor producten. Jammer want het zou fijn zijn voor het voedseloverschot van supermarkten! (Tht, kapotte verpakking ed(

Hierin volg ik.
Hoe kan het dat je wel geld hebt voor een paard en dat te onderhouden,maar dan naar de voedselbank kan/mag?

Daar ontbreekt mij ook alle logica in,want hoe je het ook draait of keert,een paard is luxe.

Ik lees toch in meerdere topics hier dat een paard een eerste levensbehoefte is :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:00

Wij hebben ruim 2 jaar gebruik gemaakt van de voedselbank en zijn daarbij altijd heel dankbaar geweest. Wel hebben we af en toe dingen uit ons pakket neergezet voor anderen, want met kasten vol rijst en macaroni, vond ik het regelmatig zonde om nog meer mee te nemen. Wij zijn inmiddels als ruim een half jaar weg bij de voedselbank, maar we hoeven nog zeker 3 a 4 jaar geen rijst meer te kopen zoveel hebben we nog.
Ook koffie haalde ik er altijd uit, wij drinken geen koffie, onze visite ook nauwelijks en dan is gemiddeld 1 pak koffie om de week echt heel veel.
Ze waren hier best flexibel vroeger vaak bij bijvoorbeeld vis o.i.d. of je het wel lustte want anders kon het aan iemand anders meegegeven worden. En als je dan iets lust wat niet zo populair is dan kreeg je meteen een hele bult mee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:03

Iets niet lusten een luxe probleem?

Sommige dingen zijn gewoon echt niet te vreten. Tuinbonen bijvoorbeeld.

Je hebt natuurlijk de echte zeikerds die echt niks lusten maar iedereen heeft wel iets wat hij echt niet lust.

Dan heb je als voedsel bank 2 keuzes.
Of je laat het de mensen omruilen of je laat het ze weggooien.

verootjoo

Re: Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:09

Vind ik zeker een luxeprobleem. Ik vind bv bruine bonen niet te nassen, maar als ik geen geld heb om iets anders te kopen en ik krijg dat eet ik het heus wel. Of als ik ergens ga eten en er is iets gekookt wat ik nooit voor mezelf zou koken.
Ik vind het erg ondankbaar om te zeggen dat je eten niet lust, wetende dat de halve wereld verhongerd omdat er geen eten is.
En nee, het is niet zo dat heel Afrika ineens eten heeft omdat jij iets eet wat niet lekker is, maar het gaat om het principe. Eten is een eerste levensbehoefte en het is belachelijk kieskeurig te zijn als je zo maar iets krijgt :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:13

Volgens mij zijn de pakketten gewoon ruim voldoende,waardoor mensen de mogelijkheid hebben om kieskeurig te zijn.
Als je nipt wat krijgt om voldoende te eten en je geen eigen middelen hebt om iets anders bij te kopen,dan zou je ook echt wel eten wat je krijgt.
Zolang mensen het kunnen permiteren om kieskeurig te zijn,doen ze dat ook.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:15

Ik heb ook een tijdje bij een voedselbank gelopen maar daar ging het heel anders.
Er stonden daar gewoon kratten klaar in 3 categorieën; tot 2 pers, 3-4 pers of 5+
Zo'n krat kreeg je en kon je inpakken in je eigen tassen. Zo krijg je geen scheve gezichten oid. Vond dat toch een betere oplossing dan wat je hier voorbij ziet komen :=

Ik weet toevallig dat waar ik nu woon het weer anders is; hier krijg je een pas waar een soort budget opstaat en kun je daadwerkelijk "winkelen".

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:47

Zulke mensen ken ik ook helaas...
Mijn zwager en zijn vrouw zitten ook bij de voedselbank (ivm schulden) maar ze zijn echt super merkgericht.
Krijgen ze een paar flessen cola, dan worden ze boos omdat het geen Coca-Cola is, chips? Niet goed, want geen lays. Chocola? Ook niet best, want geen milka. Koffie? Melk? Toetjes? Allemaal niet goed, want het is geen douwe egberts, campina en mona.
(soms hebben ze hun favoriete merken toevallig wel, maar dan is er wel weer iets anders niet goed) en dan denk ik bij mezelf, jezus he, je hebt jezelf in de schulden gerold, (oke, kan gebeuren, daar oordeel ik verder niet over) en dan staan daar weet ik hoe veel vrijwilligers GRATIS eten uit te delen zodat sommige mensen nog iets in hun maag krijgen, en dan heb je het gore lef niet tevreden te zijn en stennis te gaan schoppen? Dat soort mensen is gewoon heel sneu en zielig, en het is jammer dat ze er zijn.
(en dan ondertussen al het geld wat ze wél hebben uitgeven aan drugs. Joepie)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 19:58

tengeltje11 schreef:
pimaude schreef:
Hier zij de eisen blijkbaar niet streng. Een paard hebben èn naar de voedselbank gaan.. heeuuull bijzonder! De eisen zijn ook heel streng van boven af voor producten. Jammer want het zou fijn zijn voor het voedseloverschot van supermarkten! (Tht, kapotte verpakking ed(

Hierin volg ik.
Hoe kan het dat je wel geld hebt voor een paard en dat te onderhouden,maar dan naar de voedselbank kan/mag?

Daar ontbreekt mij ook alle logica in,want hoe je het ook draait of keert,een paard is luxe.

Laat ik jullie dan gelijk even uit de droom helpen. Paard staat bij mij. Ik mag haar ook van mij noemen. Ik draag de zorg voor haar.
Officieel is ze dat echter niet ze staat niet op mijn naam en hele goede vrienden van mij betalen haar voer hoefsmid en DA kosten.
Dus nee als je gebruik maakt van de voedselbank kun je geen paard onderhouden.

Edit: als ik in staat was geweest haar zelf te onderhouden had ik geen voedselbank nodig gehad.
Mijn vrienden zorgen ervoor dat ik mijn hobby kan uitoefenen omdat zij weten hoeveel ontspanning mij dat geeft en hoezeer ik dat nodig heb.
Daarvoor verwijs ik jullie door naar een ander topic van mij.
Ik mag god op mijn blote knietjes danken voor zulke vrienden.
Zonder hen had er hier geen paard gestaan. Wanneer ik weer uit de oliebol ben en ik kan het zelf dragen koop ik haar over en ga dan alles zelf betalen. Eerst zelf alles op de rit krijgen. Over 3 jaar heb ik het ergste gehad. Dan ben ik uit de WSNP en dan kan ik gaan sparen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:10

Ts, wat fijn dat je zulke mensen om je heen hebt dat je toch nog lekker met paarden bezig kunt zijn, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:05

tengeltje11 schreef:
pimaude schreef:

Laat ik jullie dan gelijk even uit de droom helpen. Paard staat bij mij. Ik mag haar ook van mij noemen. Ik draag de zorg voor haar.
Officieel is ze dat echter niet ze staat niet op mijn naam en hele goede vrienden van mij betalen haar voer hoefsmid en DA kosten.
Dus nee als je gebruik maakt van de voedselbank kun je geen paard onderhouden.

Edit: als ik in staat was geweest haar zelf te onderhouden had ik geen voedselbank nodig gehad.
Mijn vrienden zorgen ervoor dat ik mijn hobby kan uitoefenen omdat zij weten hoeveel ontspanning mij dat geeft en hoezeer ik dat nodig heb.
Daarvoor verwijs ik jullie door naar een ander topic van mij.
Ik mag god op mijn blote knietjes danken voor zulke vrienden.
Zonder hen had er hier geen paard gestaan. Wanneer ik weer uit de oliebol ben en ik kan het zelf dragen koop ik haar over en ga dan alles zelf betalen. Eerst zelf alles op de rit krijgen. Over 3 jaar heb ik het ergste gehad. Dan ben ik uit de WSNP en dan kan ik gaan sparen.

Nee nee nee ik had het over de eigenaat van mijn bijrijdpaard haha! Excuus voor de verwarring!!

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 22:22

Ok sorry voor mijn felle reactie dan.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:39

Ik heb echt honger gekend, ik kan mij echt niet voorstellen als je zo diep gezeten hebt dat je voedsel weigert. Je beseft juist hoe bijzonder dat ding is dat je zelf niet lust want daardoor kom je de dag door

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:41

misschien geen voedsel en een beetje offtopic... Maar wij hadden een schuur vol hooi/strooi/zaagsel en hebben dat voor goedkoop op internet gezet. In de hoop mensen die het niet zo breed hebebn maar wel dieren hebben hier blij mee te kunnen maken. Kregen inderdaad een leuke reactie en was er behoorlijk van overtuigd dat al het spul en ook nog eens al mijn paardenborstels goed terecht kwamen. Heb nog geholpen daar alles in de schuur te zetten en het gebracht.

Nog geen uur later stond alles op internet voor de 3 dubbele prijs!! Grr... Wat baalde ik toen! Volgende keer ga ik wel langs een kinderboerderij oid...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:42

Ik denk dat veel mensen die bij een voedselbank komen dat gevoel ook niet echt gekend hebben, Furrow. Misschien zou dat voor de mensen die zo extreem kieskeurig zijn (als vegetariër snap ik lichte kieskeurigheid wel, ivm wat je echt niet kunt eten omdat je het gewoon werkelijk waar niet weg kan krijgen) wel beter zijn, maar ik denk dat velen vlak voordat ze daarin verzeild zijn geraakt naar een voedselbank zijn gegaan.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:48

Een paar jaar geleden hadden we op het werk eens een paar honderd appelmoesjes over, 1 persoons verpakking. Nog 2 weken binnen de datum. Niet mogelijk om het binnen de organisatie mee te geven. Dus schenking aan de voedselbank. Wel graag afhalen. Helaas is alles weggegooid omdat de voedselbank dit niet wou halen.
Zo zonde

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:53

beatje schreef:
Ik vraag me altijd alleen af,als je kieskeurig kan zijn,hoe dringend heb je dan dingen nodig ?
Lijkt me dat als je echt geen geld hebt dat je alles wel eet wat eetbaar is.

En als je gevoelig bent voor oedeem en zakken vol chips en zout vleeswaren in je pakket vindt?
Daarbij: als het zover gekomen met je is dat je van de honger alles moet vreten (ja sorry, als je kritiekloos alles op moet eten wat ze je maar toestoppen, noem ik dat vreten) dan klopt er toch iets niet aan het sociale vangnet in Nederland.
Het is in feite een schande dat er een voedselbank moet bestaan, daarbij: dan mag je in je armoe dan eindelijk naar de voedselbank, en na een half jaar of zoiets moet je daar sowieso weer mee stoppen.
Wat moet je dan eten als je niet meer van de voedselbank mag eten?

Ik vind een voedselbank daarom een héle rare instelling.

Dat er lieden zijn die misbruik (lijken) te maken, tja, fijn voor hen... maar je weet nooit het naadje van de kous... sommige mensen zijn gewoon hard geworden na jarenlang door instanties getreiterd te zijn, niet mogen omscholen voor een ander beroep bijvoorbeeld, maar wel sollicitatieplicht voor banen die ze niet kunnen uitvoeren, dat doet wat met mensen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 23:30

Je moet niks, je bent toch niet verplicht om erheen te gaan als het zo'n vreselijke instelling is?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 23:41

Mja, als je écht honger hebt, de hongerwinter honger, zeg maar, niet de 'ik heb al een uur niks gegeten 'honger'', dan eet je inderdaad vast alles. Maar als je nog niet de categorie 1 honger hebt kun je best wat kieskeurig zijn. Niet kieskeurig in de zin van niet meenemen van brood omdat het ongesneden is of omdat je geen zin hebt om bietjes te raspen, maar wel kieskeurig in bepaalde dingen. Misschien heb je in je eentje niet zo'n behoefte aan een zak snoepjes of yoghurt en weet je dat dat gezin daar wel wat mee kan. Of als je een overgevoelige maag hebt, geloof me, dan zijn stevig gekruide kippenpootjes geen aanrader.

Mijn moeder helpt bij de voedselbank hier, en daar mag je wel dingen laten staan die je niet wil of lust. Ruilen met anderen mag ook. Op Marktplaats zetten dan weer net niet. En ook al zien de pakketten er hier meestal wel erg goed uit, krijgen ze vaak extraatjes en zijn er speciale pakketten voor als een kindje jarig is, ook hier klagen bepaalde mensen evengoed steen en been. En ook hier heb je de notoire graaiers die zoveel mogelijk mee willen nemen. Ik kan me indenken dat je het niet fijn vind als je de helft van je pakket kunt weggooien omdat het eten niet meer de kleur heeft die het hoort te hebben, maar zeuren dat er maar één pak koekjes in zitten, of dat die koekjes niet de gewenste soort zijn, tja...Ik vind dat ook heel 'bijzonder'.
Gelukkig zijn de meeste mensen wel gewoon blij met hun pakket.

Overigens mag je na een half jaar hier verlenging aanvragen. Als je situatie dan nog niet gewijzigd is en je nog steeds recht heb op een voedselpakket wordt het gewoon verlengd.
Maar het hele voedselbankgebeuren verschilt echt per gemeente en provincie, wat betreft regels en de inhoud van pakketten. Je moet maar net 'geluk' hebben dat je in de goede plaats woont als je een voedselpakket nodig hebt. Iemand die ik ken die in een andere plaats woont is er eens mee opgehouden omdat ze toch liever weinig at dan groen brood, bruine kool en de inhoud van dubieuze, incontinente blikken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 23:51

leestmee schreef:
Ik loop bij de voedselbank en ben blij dat het er is.
Dankzij de voedselbank kan ik tenminste elke dag eten.

Maar er zijn figuren bij....
Krijgen ze melk dat hoeven ze niet, ze willen alleen vla en of ze dan ipv de 3 pakken melk 3 pakken extra vla kunnen krijgen.
Alle producten worden bekeken en beknepen.
Vervolgens bij het brood is het 1 grote graaipartij. Sorry maar 2 personen krijgen toch echt geen 8 broden in 1 week op. (Ik weet dat het voor 2 personen was omdat ik dat kon zien aan de kaart die op de kar zat)

Later die avond kijk ik op Facebook en wat schetst mijn verbazing
Op een bepaalde weggeefhoek werd gewoon een compleet voedselbank pakket weggegeven met als bijschrift wij hebben dit niet nodig.
WTF doe je dan bij de voedselbank geef jouw plek dan aan iemand die het wel nodig heeft en op de wachtlijst staat.

En mensen die de boel bij elkaar schelden omdat er een product niet is wat ze graag wilden hebben.

Kom op wees blij met wat je krijgt.
Je bent ermee geholpen.
Voedselbanken zijn ook afhankelijk van wat ze binnen krijgen.

Wat ik hiermee zeggen wil is waarom zijn mensen zo hebberig, kieskeurig en ondankbaar.

Dan valt het blijkbaar nog wel met ze mee?

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 07:25

tengeltje11 schreef:
Volgens mij zijn de pakketten gewoon ruim voldoende,waardoor mensen de mogelijkheid hebben om kieskeurig te zijn.
Als je nipt wat krijgt om voldoende te eten en je geen eigen middelen hebt om iets anders bij te kopen,dan zou je ook echt wel eten wat je krijgt.
Zolang mensen het kunnen permiteren om kieskeurig te zijn,doen ze dat ook.

Dit valt anders (bij ons iig) vies tegen!
We hebben vaak pakketen die inderdaad goed bruikbaar is, maar we krijgen ook ooit pakketen waar je vrij weinig mee kan, die voor het grootste gedeelte is gevuld met lekkernijen en snoep en wij zijn geen grote snoeperts dus dan laten wij dat kiezen wij er inderdaad voor om 'kieskeurig' te zijn om een deel te laten liggen voor gezinnen met eventueel kinderen zodat de kinders ook wat lekkers te snoepen hebben :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:36

Hier bij ons in de buurt is het al verdeeld in kratten, naar de grote van het gezin.

Wel doet mijn moeder wel eens groente die zij te veel heeft in een krat van een 5+ gezin. Mijn moeder heeft dat gevraagd of dat oké is. Zij zijn menu z'n tweeën. En kunnen gewoon niet 3 bloemkolen op eten. Zo maakt ze iedereen blij.

Hier zijn ze verder wel streng, en wordt social media goed in de gaten gehouden. Zet iets online en je ligt er uit

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:39

Mars schreef:
Je moet niks, je bent toch niet verplicht om erheen te gaan als het zo'n vreselijke instelling is?

Ik hoef er gelukkig geen gebruik van te maken... maar vind het in een "beschaafd" land, met ondanks de crisis 1 van de grootste economiën ter wereld, bespottelijk dat mensen voor voedsel (dat in Nederland rijkelijk geproduceerd wordt) afhankelijk zijn van een voedselbank, wat nog tijdelijk is ook, dus na een x aantal maanden worden mensen geacht zonder die voedselbank, die voor sommige mensen onmisbaar is, verder te kunnen. :?
En in die voedselbank pakketten krijgen waar grote zakken chips, patat en ander ongezond eten in zitten. Die grote zakken chips en patat heb ik tenminste wel gezien in kratten van de voedselbank... (Heb erover gedacht daar vrijwilligerswerk te gaan doen, maar vanwege mijn eigen gezondheid zag ik er toch maar vanaf).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:31

Nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd hoe dat dan gaat met voedsel. Ik heb altijd begrepen dat het restanten van de winkels zijn die dan verdeelt worden. Dan kan ik goed snappen dat het de ene keer gezonder is dan de andere keer.
Zitten er ook producten bij zoal shampoo wc papier tandpasta et etc?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:41

Hier gelukkig niet afhankelijk van de voedselbank maar ook niet veel te besteden. Nu is er een kleine op komst en heb ik noodgedwongen een oproep moeten doen op een pagina genaamd gratis af te halen en heb dankbaar alles aangenomen wat mij aangeboden werd. Natuurlijk krijg je veel dubbel en wat ik niet kon gebruiken heb een aan stichting ooievaar gegeven. Dit is een stichting die mensen in armoede hier in Nederland van babyspullen voorziet. Toen ik hier was om 2 tassen vol spullen te brengen waren ze erg dankbaar. Zelf heb ik toen ook weer een paar spulletjes mee kunnen nemen. Maar daar waren figuren man man man alleen de dure merk spullen uitzoeken en 3 maxicosies mee willen nemen tsja daar keek ik ook wel van op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:43

litilaura schreef:
Hier gelukkig niet afhankelijk van de voedselbank maar ook niet veel te besteden. Nu is er een kleine op komst en heb ik noodgedwongen een oproep moeten doen op een pagina genaamd gratis af te halen en heb dankbaar alles aangenomen wat mij aangeboden werd. Natuurlijk krijg je veel dubbel en wat ik niet kon gebruiken heb een aan stichting ooievaar gegeven. Dit is een stichting die mensen in armoede hier in Nederland van babyspullen voorziet. Toen ik hier was om 2 tassen vol spullen te brengen waren ze erg dankbaar. Zelf heb ik toen ook weer een paar spulletjes mee kunnen nemen. Maar daar waren figuren man man man alleen de dure merk spullen uitzoeken en 3 maxicosies mee willen nemen tsja daar keek ik ook wel van op.

Ja, die dure merken-mensen zijn vermoedelijk degenen die níet buiten hun schuld in de financiële problemen zijn gekomen, maar door boven hun stand (hun financiële mogelijkheiden) leven... :\