Voordringende oudjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:31

Ik stond laatst in de rij met een vriendin en toen ik hoorde ik een paar 60+ mannen achter mij over ons praten, dat het wel 100 jaar duurt voordat wij doorlopen ofzo :+
Ik dacht dat het een paar puberjongens waren, had dit niet verwacht :')

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:33

Niet alleen in supermarkten gebeuren dat soort dingen. Twee voorbeelden

Tijdens de pauze van een concert van Celtic Woman moest ik naar de wc. Ik had een paar dagen daarvoor mijn enkelbanden verrekt en liep op krukken. Hoop gehannes om je stoel uit te komen. Ga ik naar het invalide toilet, want ja, lang staan is een beetje lastig in dat geval. Staat daar een oudere vrouw te wachten die prima te been is, geen krukken/rolator ed bij zich had en zodra de deur open ging nog net de persoon die eruit kwam niet omver liep... die dus wel slecht ter been was. Je kon de verbazing van haar gezicht lezen. Naar mijn inziens had het mensje prima naar de gewone toiletten gekund, maarja, daar stond een rij.

Voorbeeld twee, ik sta netjes te wachten voor rood licht. Wie haalt mij in en fietst dus straal door rood? Juist, oude oma op de fiets.

Wil niet zeggen dat alle oudere zo zijn maar er zijn er een heel aantal die denken dat de wereld van hun is omdat ze ouder zijn. Om vervolgens te klagen over de "jeugd van tegenwoordig".

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:34

Ik neem me altijd voor om, als het me overkomt, te zeggen: "gaat u maar hoor, ik kan zien dat u niet veel tijd meer heeft"

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:34

Talida schreef:
Ik neem me altijd voor om, als het me overkomt, te zeggen: "gaat u maar hoor, ik kan zien dat u niet veel tijd meer heeft"

:')

Die is hard haha

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:35

Mijn moeder heeft hier een hele nare ervaring mee. Mijn opa, haar vader, is vrij plotseling overleden. Dit kreeg ze midden in de winkel te horen. Met een volle boodschappenkar met een week aan boodschappen. Ze moest zo snel mogelijk naar huis, met boodschappen, want die *@#$* van het bejaardentehuis hadden het via de telefoon aan mijn broertje verteld, die alleen thuis was en dus helemaal in paniek. Hij was nog jong.
Komt ze bij de kassa, helemaal van slag en laad de boodschappen op. Komt er een oude vrouw aan die vraagt of ze voor mag. Mijn moeder antwoord netjes dat dat normaal wel mag maar dat ze net te horen heeft gekregen dat haar vader is overleden en snel naar huis moest.
Nou daar was mevrouw het toch niet mee eens. Want ze kon toch echt wel even voor. (Klein detail: ze had de hele mand vol, geen tube tandpasta ofzo)
Om een lang verhaal kort te maken: de caissière heeft moeten ingrijpen en de mevrouw medegedeeld dat ze de winkel mocht verlaten als ze niet haar mond hield.

geerte

Re: Voordringende oudjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:42

Zelf heb ik het ook een keer meegemaakt. Ik zat in de bus en hij was best wel vol. Ik liep op dat moment op krukken en er kwam een oudere mevrouw binnen die perse op mijn plaats moest zitten want dat was een invalide plek en zij was oud. Ik wist echt niet wat mij overkwam en gelukkig stond iemand anders op. Daar is ze mokkend gaan zitten.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:50

Moet ik wel zeggen dat ik me meer "niet oudjes" kan bedenken dan "wel oudjes" die voordringen. Maar denk dat er gewoon op gelet word welke doelgroep voordringt. Grappig eigenlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:55

Waar ik mij ook als "oudje" aan erger zijn mij leeftijdgenoten die met een elektrieke fiets sneldheid en afstand niet goed inschatten en alles en iedereen omver rijden. En het jonge spul wat drie breed append en bellend over het fietspad rijden en niets en niemand zien of horen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:56

Of hoe vaak je door een oudere in een scootmobiel zowat van je sokken gesjeesd wordt.
Of dat ze met hun karretje of rollator tegen je hielen rijden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:58

Ik (35) heb gelukkig zelden last van 'oudjes' die voordringen. ik laat overigens regelmatig iemand voor als ik een volle kar heb, zo had ik laatst bij de jumbo voorgelaten met één product,want het was erg druk en mijn geduld werd beloond, want ik bleek opeens de 4e wachtende te zijn, dus gratis die volle kar mee. Niet verwacht en ook niet op gelet :D

Wel bij het toilet in het ZH laatst moeten wachten, kwam wel een 'oudje' aan die achter mij aan moest sluiten. Ze zei dat zo;n jonge meid als ik haar wel voor mocht laten. Toen ik mij echter omdraaide en mijn dikke zwangere toeter liet zien en aangaf dat het best lastig ophouden was met een baby in je buik die je blaas als skippybal gebruikt, moest ze lachen en zei ze meteen: laat maar zitten. Dat ging wel een op een leuke manier, dus ik ervoer dat niet als vervelend.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:59

Talida schreef:

:')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:00

Een keer in de supermarkt stond ik in de rij met een 10kg zak hondevoer. Achter me een bejaarde man met alleen een broodje. Hij vroeg of hij voor mocht want hij had maar 1 ding af te rekenen. "Nou meneer, ik ook hoor!" Welliswaar wat groter en zwaarder dan een broodje, maar wel maar 1 ding. :+

De meest bijdehante was niet in de supermarkt maar voor het stoplicht. Ik wacht voor het rode licht, de passagiers deur wordt open getrokken en er stapt een bejaarde man in met de mededeling dat ik toch richting plaats X ga, dus dat hij wel mee kan rijden. :') Ik heb hem gezegd dat hij weer héél snel mocht uitstappen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:02

Ik ben denk ik de enige die geen last heeft van de grijze medemens :+ ik vraag me nav dit topic wel af waarom sommige mensen denken dat grijze mensen alle tijd hebben. Er is gewoon leven na het grijs worden hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:09

Palmera schreef:
Een keer in de supermarkt stond ik in de rij met een 10kg zak hondevoer. Achter me een bejaarde man met alleen een broodje. Hij vroeg of hij voor mocht want hij had maar 1 ding af te rekenen. "Nou meneer, ik ook hoor!" Welliswaar wat groter en zwaarder dan een broodje, maar wel maar 1 ding. :+

De meest bijdehante was niet in de supermarkt maar voor het stoplicht. Ik wacht voor het rode licht, de passagiers deur wordt open getrokken en er stapt een bejaarde man in met de mededeling dat ik toch richting plaats X ga, dus dat hij wel mee kan rijden. :') Ik heb hem gezegd dat hij weer héél snel mocht uitstappen.

_O-

Ik heb vooral ervaring met de narrige oudjes op een scootmobiel op het fietspad, die je vernietigend aankijken en je ongeveer omver rijden terwijl ze je nog even 'in zichzelf' uitschelden.
Ik glimlach automatisch uit respect naar elke volwassene, vooral ouderen, en vaak krijg ik dan nog iets van 'brutaal jong wijf' teruggeslingerd :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:14

Ik heb een hekel aan het woord 'invalide', invalid in het engels is gewoon een heel negatief woord: ongeldig, ongeschikt en noem maar op. Maar als dan zo'n oudje het voor zichzelf gebruikt omdat zij in de bus meent te moeten zitten op de plaats voor gehandicapten terwijl iemand daar met krukken zit, is het ineens wel heel gepast. Want tsja, als jouw enige handicap je grijze haar is en je daar gebruik van meent te moeten maken ten koste van iemand die echt niet kan staan in een rijdende bus, dan maak je jezelf wel letterlijk ongeschikt om deel te nemen aan de maatschappij. ;)
Probleem is natuurlijk dat je lang niet altijd kan zien of iemand wat mankeert. Soms zie je niets aan iemand en blijkt die toch niet trap te kunnen lopen, dat heb ik zelf wel gemerkt in de tijd dat ik fysiek achteruit ging en de rotste opmerkingen kreeg. Wat dat betreft kun je beter flink duidelijk gips hebben ofzo, want mensen hebben hoe dan ook een mening. Ik zelf ook. Al is die wel gefundeerder geworden in de loop der jaren. Behalve over voordringen. Of je vraagt het netjes en neemt genoegen met het antwoord, ook als dat 'nee' is, of je doet het gewoon niet. :Y)

Leestmee, soms zijn mensen met rollators, rolstoelen of scootmobielen idd levensgevaarlijk aanwezig. Maar hoe vaak ik al mensen op schoot heb gehad omdat ze domweg niet uitkijken en niet snappen dat ik met een rolstoel vaak niet zo snel stilsta als iemand 'gewoon' te voet is al niet meer op één hand te tellen. Laatst nog iemand die om zijn schouder kijkt, oogcontact met me maakt en vervolgens zo voor mijn wielen springt. Vervolgens even later iemand die rechtdoor op de draaideur van het winkelcentrum afloopt, zich op het laatste moment bedenkt, drie stappen achteruit komt en zonder ergens naar te kijken toch de nooduitgang neemt. Ik geef een gil en sta net op tijd stil, is ie boos op mij met excuus 'ik had je niet gezien'. Nee, da's logisch als je ook niet kijkt.
Overigens.. Beide voorbeelden waren vijftig plussers. := Maar meer dan eens vermijd ik botsingen met telefoonstarende jongeren, of kinderen die met hun ogen naar de grond voor hun ouders uit door het winkelcentrum heen rennen en daarbij van links naar rechts zwalken en soms doen ze dan juist wat je niet verwacht en gaat het alsnog mis en ben ik die aso in die rolstoel. En dan kom ik al niet op zaterdagen of woensdagmiddagen in het winkelcentrum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:19

Ik werk zelf met ouderen en alhoewel t voordringen mij niet opvalt, is het wel zo dat de meesten er niet tegen kunnen als je wat later of eerder bent (om bijv om te kleden savonds) terwijl ze eigenlijk niet weg hoeven of nog visite krijgen of iets dergelijks. En het begrip voor anderen (bijv als er een noodgeval is voorgevallen dus je bent later) dat verslechterd bij sommigen ook met de jaren.
Alsof de empathie slijt.
Misschien is het ook wel zo dat anderen je minder kunnen schelen als je oud bent :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:20

Mijn oma is echt hét voorbeeld van dit topic (op het jatten na, hoop ik)
Zo verschrikkelijk :=

Hoe het winkelen gaat weet ik niet, maar dat kan ik wel raden.

Bloedprikken? Dat doe je natuurlijk zo vroeg mogelijk, want daarna moet je gaan poetsen en kun je de rest van de dag iedereen opbellen met de mededeling dat er, ik citeer, 'geen flikker te doen is'. (wat overigens niet waar is, er zijn super veel activiteiten waar ze woont maar daar tussenin werkt ze haar telefoonlijst af om te klagen.)
Heel fijn voor de mensen die nog naar school moeten/moeten gaan werken. (vorige week zat ik zelf ook weer op hete kolen achter een rijtje van 8 bejaarden die daar gezellig koffietijd zaten te houden terwijl ik door moest naar school..)

Dan hebben we het nog niet over het verkeer want, remmen of wachten. Waarom zou je dat doen? 'Ze stoppen toch wel'. En inderdaad op een elektrische fiets met Fikkie achterop (die trouwens binnen in gangen poept wat volgens oma natuurlijk onzin is)
Gelukkig is ze nu verhuisd en kent ze de weg niet dus de fiets staat veilig te verstoffen.

En dan heb ik het nog niet over de tijd dat mijn opa nog leefde en ze in een auto gingen. Levensgevaarlijk, maar verbied ze het maar eens. Dat kun je niet.

Zo kan ik nog wel even doorgaan :+

Ik kan er zelf dus echt niet tegen, die ikke-ikke-ikke mentaliteit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:29

VivaLaVida schreef:
Ik werk zelf met ouderen en alhoewel t voordringen mij niet opvalt, is het wel zo dat de meesten er niet tegen kunnen als je wat later of eerder bent (om bijv om te kleden savonds) terwijl ze eigenlijk niet weg hoeven of nog visite krijgen of iets dergelijks. En het begrip voor anderen (bijv als er een noodgeval is voorgevallen dus je bent later) dat verslechterd bij sommigen ook met de jaren.
Alsof de empathie slijt.
Misschien is het ook wel zo dat anderen je minder kunnen schelen als je oud bent :j

De empathie slijt niet, de hersenen wel. Mensen op leeftijd zijn nu eenmaal minder flexibel. En ook als je nergens heen hoeft is het vervelend als mensen ineens eerder of later komen met minder flexibele hersens :)

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:34

Ik heb meer 'last' van de oudere, dan de jeugd van tegenwoordig.

Net op een 80 weg stond er ook weer een half met d'r fiets op de weg, toeteren, mevrouw blijft gewoon staan hoor.

En met boodschappen, als er ergens anders een kassa open gaat dat ze er snel heel lopen ook als staan ze achter in de rij.

En de rijstijl van sommige, je ziet het altijd als je achter een bejaarde rijdt. Alles afsnijden, voorrang nemen op plekken waar het niet kan. Ze zijn soms echt een gevaar op de weg.

En oudere/bejaarde is voor mij toch vanaf een jaar of 72. 55 vind ik nog jong.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:36

Misschien wordt er van oudere mensen in sommige gevallen ook wel te veel flexibiliteit verwacht. Als je met de regiotaxi of zorgtaxi moet reizen is dat echt geen pretje in veel gevallen. De 'instanties' lijken er soms ook wel vanuit te gaan dat je oud/gehandicapt/ziek bent en dus alle tijd van de wereld hebt. Een zorgtaxi bijvoorbeeld heeft een marge van een half uur in aankomsttijd (kwartier voor en na je gewenste tijdstip), vervolgens mag je rit ook nog eens langer duren dan wanneer je zelf met een auto zou reizen. Als je dan een afspraak in het ziekenhuis hebt is dat gewoon heel lastig plannen en altijd veel wachttijd incalculeren omdat het ziekenhuis niet op jou kan wachten. Dus ik snap soms best dat mensen geïrriteerd raken als dan een ander niet op tijd bij jou kan zijn terwijl dit wel wordt gezegd. Je wacht al zo vaak als je ziek bent en hulp nodig hebt bij dingen.
Maar goed, da's bij voordringen natuurlijk niet aan de orde, het is een soort wet van Murphy dat het altijd langer duurt als je haast hebt, dus beter zonder haast de supermarkt in.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:43

VivaLaVida schreef:
Alsof de empathie slijt.

Ik merk het bij mijn ouders ook,daar komt de thuiszorg aan huis ,zowel s'morgens als s'avonds om mijn moeder te helpen.En ze mopperen dus serieus als de mensen vd thuis zorg te laat zijn.Net zoals de mensen die het eten rondbrengen.Dan zeg ik ook wel eens tegen ze waar moeten julie heen dat je je druk maakt over 5 minuten.

Het voordringen bij de kassa herken ik ook,ik sta laatst duidelijk gehandicapt bij de kassa met 4 dingen in mijn hand,zegt een oma achter mij, kan ik voor ik heb haast.Ze had zelf 2 dingen vast.Ik heb gezegd dat het me niet nodig leek met de 4 kleine dingen die ik vast had en dat ze voortaan dan misschien beter iets eerder van huis vertrekt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:48

Misschien juist idd omdat je de tijd hebt en afhankelijk bent van de ander, dat die tijd zo belangrijk wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:57

Ik vind de oudjes juist gezellig in de winkel. Hier zijn de meesten erg vriendelijk en spraakzaam.(gezellige klets over vroeger enzo hihi)
Maar de jongere bevolking hier is soms echt aso met een dikke plank voor de kop. 8)7
Een geluk dat ik mij heb aangeleerd om erom te lachen als het gebeurd anders had ik gehaaid vaak ruzie in de winkel. :') :=

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:06

Even omdat het me stoort. De meeste 55+ werken nog gewoon en hebben niet alle tijd van de wereld. Als je met 55 al oud genoemd wordt terwijl je dan nog 12 jaar moet werken klopt er iets niet. Volgens mij gaat het meer om de echte ouderen die niet meer werken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:09

Klopt hoor Sleeper, heb je gelijk in :j Gaat meer richting 65+ of 70+ waar ik het in mijn OP over heb.