Door 2e baan minder flexibel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Door 2e baan minder flexibel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:19

Waarom gooien ze het bij jou op werkweigering en bij de mensen met kinderen niet :=

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:31

Geen werk weigeren, beschikbaar zijn, altijd in gesprek blijven en netjes blijven!

Maar wees duidelijk dat ze zo niet mag je om mogen gaan. Het is niet zo dat de hele bedrijfsvoering afhankelijk is van iemand met een 12 uurs contract.

Heb jij enig idee of P&O hier ook in betrokken is of dat de manager dit zelf nu allemaal verzint? Want ik kan me zo voorstellen dat P&O hier echt niet op zit te wachten.

Blijf netjes, niet meteen van alles ondertekenen, zeg dat je een even de tijd wilt nemen om na te denken, nachtje er over te slapen en spreek een termijn af waarop je er op terug komt.

Laat je niet verleiden tot uitspraken en leg alles vast!!! Desnoods mail je hen zelf een verslag. Bouw een dossier op, bewaar mails, apps en sms-jes.

En vraag uiteraard om een positief getuigschrift als je weg gaat. Dat vinden ze vast geen probleem om te doen }:)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:39

en rechter kijkt ook naar redelijkheid en billijkheid!
En ja een rechter ziet ook dat je met 12 uur niet goed rond kan komen en het is dan ook niet redelijk van een werkgever om te verwachten tot TS 40 uur per week beschikbaar wanneer werkgever het goed dunkt! en blijkbaar dit soort gekke fratsen uit gaat halen als TS zelf in haar eigen inkomen wil voorzien.

Dus wat dat betreft zie ik een rechtzaak met vertrouwen tegemoet! TS is op 7 dagen beschikbaar alleen niet tm 17uur dat is echt niet onredelijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:08

Wat een misselijke spelletjes als dat zo zou zijn :\

Ik hoop dat de rechter dat in de pan hakt. Ik vond onder andere nog dit: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... nemer-niet (en dat verwijst weer door naar https://www.arbeidsrechter.nl/vaststell ... en-rooster )
Er staat in die regels heel vaak dat er sprake moet zijn van een overleg en redelijkheid en dat soort zaken, niet van een eenrichtingsverkeer waarin de werkgever alles kan eisen en nergens aan mee hoeft te werken.

Als het probleem al een maand vantevoren is geconstateerd (jij zegt dat je bepaalde uren niet beschikbaar bent, zij willen je per se inroosteren) dan lijkt me dat er ook geen reden is tot ontslag op staande voet, omdat er dan helemaal geen spoedeisend karakter is: de situatie is ruim van tevoren voorzien. Succes, ik hoop dat de jurist er wat mee kan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:35

TS, eigenlijk wel benieuwd wat de ontwikkelingen zijn met je werkgever.
Kan me namelijk altijd enorm boos maken om dit soort kwesties waarbij onrecht wordt aangedaan.

Ik hoop natuurlijk dat je er op een normale manier bent uitgekomen met je werkgever, maar ben een beetje bang dat de toon al gezet is (door hun dan) in dit verhaal.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 10:21

Inmiddels heb ik afgelopen dinsdag een gesprek gehad met de winkelmanager en operationeel manager. En het komt er gewoon op neer dat ik degene ben die een tweede baan heb genomen en het probleem van, niet kunnen werken na 16.00 uur, niet bij hun neer moet leggen. Dit omdat ik in het verleden wel altijd op deze uren beschikbaar was. Een groter contract wordt niet meer gegeven dus dat zit er ook niet in. Het kwam er dus op neer dat ik, op het moment dat ik ingeroosterd stond tot 18.00 dat ik dan maar moest regelen dat ik later bij mijn andere werkgever kon beginnen. Al met al ben ik dus weinig met het gesprek opgeschoten, ja dat ik simpelweg aan het kortste eind trek en zelf maar moet zorgen hoe ik het regel en combineer.

Dus gisteren een gesprek gehad bij mijn andere werkgever en als ik wil kan ik daar, als het druk is, meer uren draaien. Dit zou er dan op neer komen dat ik ipv om 17.00 al om 14.00 moet beginnen. En de vrijdagmiddag kan ik dan ook gewoon daar werken. Daarmee kan ik dus met gemak de 12 uur die ik in de winkel werk compenseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:28

Nou baaibaai zwaaizwaai dan naar de winkel, ze hebben het leuk geprobeerd ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:31

wat een werkgever zeg! Toch zou ik het er gewoon op aan laten komen! dat ze je maar ontslaan!.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:32

studiemiep schreef:
wat een werkgever zeg! Toch zou ik het er gewoon op aan laten komen! dat ze je maar ontslaan!.....

Nja dat sowieso als dat kan, laten ze je maar ontslaan!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:36

ik denk serieus dat werkgever op de vingers getikt gaat worden.........

Ik kan mij het hoogstens voorstellen bij zeer zwaarwegende belangen..en die moet een werkgever dan ook kunnen aantonen. Iemand met een contract van maar 12 uur die >40 uur per week beschikbaar moet zijn slaat natuurlijk nergens op.

Sowieso heb je recht op gesubsidieerde rechtsbijstand (althans daar ga ik van uit) maar wellicht heb je ook een rechtsbijstand verzekering.

Iig nergens mee akkoord gaan! niets tekenen gewoon je 12 uur willen werken die je altijd werkt en dit ook schriftelijk doorgeven dat je beschikbaar bent voor werk (anders gooien ze het op werkweigering).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:45

Pfft "leuke" dingen zijn dat... ik heb ook iets dergelijks bij de hand gehad... werd gedeeltelijk ontslagen, en nam er een baan bij, omdat mijn man ook al ontslagen was (lees: via een outplacementtrucje (vanwege gezondheidsproblemen) eruit gewerkt, waarbij het reïntegratiebedrijf niets concreets heeft gedaan om te helepen. Wel geld ingepikt.)
Toen ik was aangenomen bij mijn ene werkgever, was dat op een afgesproken tijd, en dat kon ik combineren met mijn andere baan. Maarrr... mijn collega regelde dat we allemaal een half uur eerder moesten beginnen... dus kwam ik in de problemen door mijn tweede baan, want dat kon soms uitlopen en met die uitloop had ik rekening gehouden, maar niet dat we ineens allemaal een half uur eerder moesten beginnen... dat kon niet. Maar niet de tijden terugdraaien...(Zij vonden dat mijn man maar weer aan het werk moest gaan, zodat ik geen dubbele baan hoefte te nemen) sindsdien weet ik dat je niet op de goedheid van je collega's hoeft te rekenen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:47

Heb je nog contact met je juridische hulp? Ben wel benieuwd wat die zegt over dit gesprek. Volgens mij kunnen ze helemaal niet op deze manier eisen dat je zoveel beschikbaar bent.
Overigens denk ik niet dat jij aan het kortste eind trekt. Ze proberen hun probleem jouw probleem te maken. Maar volgens mij sta jij in deze veel sterker.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:53

Ik ben ook benieuwd wat je jurist zegt. Volgens mij hebben ze namelijk helemaal geen gelijk en is het nog steeds hun probleem.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:56

Heb je ze wel verteld dat: "In het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst" :Y) . Ben ook wel benieuwd of je een juridisch persoon mee had en wat die er van zegt. Ik ben niet juridisch onderlegd, maar volgens mij kunnen ze dit echt niet zomaar maken bij een contract van 12 uur.

Zou in ieder geval gewoon gaan werken op de tijden die je hebt aangegeven dat je wel kan, en vertrekken wanneer je naar je andere baan moet. Laat ze jou maar ontslaan, ben benieuwd of ze dat uberhaubt kunnen doen op basis hiervan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:25

Ts, misschien vind je het alle sores niet waard maar ik zou het je huidige baas flink lastig maken. Laat het er maar op aan komen, ze komen er zo ontzettend gemakkelijk van af wanneer jij ontslag neemt. Gewoon lak hebben aan alle dreigementen van hun kan en ijskoud vertellen dat ze je dan maar moeten ontslaan en je dat aan zult vechten. Grote kans dat ze je dan af willen kopen. Want op deze basis krijgen ze echt geen vergunning om je er uit te gooien.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:49

Pfff, wat ontzettend onredelijk zeg! Het is hun probleem, niet dat van jou... Lekker makkelijk zo. Bij een contract van 12 uur kan je dit toch echt niet verwachten? Niet toegeven inderdaad. Jij hebt altijd netjes je uren gemaakt etc. Hebt zelfs aangegeven wel meer uren te willen, heel raar dat, dat niet zou kunnen nu ze blijkbaar wel iemand nodig hebben. Je collega's kunnen immers ook niet.

Rare dingen kunnen werkgevers ook verzinnen zeg...

Netjes blijven en niet toegeven! Succes!

Fijn dat je bij je andere baan al meer uren kan maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:56

bigone schreef:
Ts, misschien vind je het alle sores niet waard maar ik zou het je huidige baas flink lastig maken. Laat het er maar op aan komen, ze komen er zo ontzettend gemakkelijk van af wanneer jij ontslag neemt. Gewoon lak hebben aan alle dreigementen van hun kan en ijskoud vertellen dat ze je dan maar moeten ontslaan en je dat aan zult vechten. Grote kans dat ze je dan af willen kopen. Want op deze basis krijgen ze echt geen vergunning om je er uit te gooien.

Dit inderdaad, en dat van baan 2 zou ik dus mooi niet aan baan 1 melden. Je zit eigenlijk al gebakken dus als een bedrijf jou zo een poot uit wil draaien... Ik zou kijken of ik het spelletje om kon draaien.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:05

Operationeel manager en winkelmanager is niet iemand van HR of P&O.

Die moet je er bij hebben en zou ik dus alsnog benaderen. Over het algemeen roepen managers maar wat en hebben ze de ballen verstand van dit soort zaken.

Bel zelfstandig met het hoofdkantoor en vraag naar HR, leg het voor en geef aan hoe je er in zit. En dat je ook bereidt bent stappen te ondernemen als ze hier aan vast willen blijven houden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier geen zin in hebt maar ik zou het er niet bij laten zitten. Je kunt er altijd nog wat geld uit halen.................

Succes!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:32

Hoop toch wel dat je ook hebt gezegd dat zij hun probleem (het feit dat je andere collega's opeens niet meer kunnen om die tijd/ zijn weggegaan) dan ook niet bij jou moeten neerleggen. Dat is namelijk nogal ongepast.
Werkgever rekent er dus op dat jij met je 12 uurs contract dan maar willekeurig welke tijden ze je nodig hebben, beschikbaar bent.

Maar heel fijn dat je tweede werkgever wel flexibel is en je graag meer uren wil geven.
Ik zou het wel weten, zeker als het daar ook prettig werken is en het salaris niet echt afwijkt (negatief).

Dan kan je eerste werkgever fijn op zoek naar iemand die 8 uur wil werken en ook nog eens op die tijden. Ik zou zeggen: De groeten en Succes. Van 8 uur werk kan namelijk niemand rondkomen en ook anderen zullen een tweede baan zoeken. Alsof hun probleem er dan niet zou zijn.

Maar ik zou dit toch ook met HR bespreken en fijn buiten het management om. En natuurlijk even checken met een jurist, want ben toch wel heel benieuwd of het bedrijf dit mag eisen op deze manier.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:33

Ik zou inderdaad niet zomaar toegeven.
Zijn de toezeggingen toendertijd op papier gezet of is dat mondeling akkoord gegeven.

Snap hun redenering ook niet dat ze jou nodig hebben voor de middagen maar als je 8 uur gaat werken is dat probleem er niet meer. Wie gaat dan die middagen doen?

Bij ons ( ook een winkelketen) hebben mensen met kinderen alleen recht op vaste dagen c.q. tijden als ze betaalde opvang hebben.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:57

Hier iemand met HR ervaring, een werkgever mag niet zomaar van jou verlangen dat je altijd maar beschikbaar bent. Zwaarwegende bedrijfsbelangen, zoals eerder genoemd, daargelaten. Maar dat moeten ze echt wel goed op papier kunnen zetten. Je hebt een contract voor twaalf uur en dat werk je ook. Staat in je contract dat je je beschikbaar moet houden voor overige uren? En bij de mensen met kinderen verwachten ze dit toch ook niet? Hebben zij ook een probleem omdat ze kinderen hebben genomen en daardoor minder flexibel zijn?

Wat heb je er toch aparte werkgevers tussen zitten zeg.. :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:06

Ts, inmiddels zal er al weer een werkweek opzitten, hoe gaat het daar, hebben ze nog iets geprobeerd??

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:36

bigone schreef:
Ts, inmiddels zal er al weer een werkweek opzitten, hoe gaat het daar, hebben ze nog iets geprobeerd??

Ik moet zo gaan werken, maar ik zal morgenochtend even een update plaatsen.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:18

we zijn benieuwd naar je update!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 15:53

Excuses voor mijn late reactie.
Maar zoals beloofd een update.

Na het gesprek met mijn winkelmanager en operationeel manager heb ik alles op een rijtje gezet en besloten om er geen strijd van te gaan maken. Want zoals ik al eerder zei heb ik het gevoel dat ik aan het kortste eind trek. En als je alleen in een winkel staat dan kun je het niet maken tov klanten om de winkel dicht te doen om 16.30 omdat ik om 17.00 bij mijn andere baas moet beginnen.
Ik heb nog wel even kort contact gehad met een jurist en zij zei me dat ik er wel een zaak van kan maken maar dat duurt lang en kost best veel geld. Dat geld heb ik nu eenmaal niet en ik heb daar ook helemaal geen zin in.
Dus vorige week mijn contract opgezegd en inmiddels zijn mijn uren voor de komende periode ingevuld door iemand anders. Dus ik hoef mijn maand opzegtermijn niet meer te werken. Ik snap dat sommige het niet slim vinden dat ik ze er zo mee weg laat komen, maar ik heb er simpelweg geen zin in om er een strijd van te maken.