Weefvlak snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:16

FlyAway schreef:
elenaMM77 schreef:
groen had dus zijn gelijk moeten laten varen en z'n middelvinger kunnen opsteken.. maar door blauw in gevaar te brengen zit hij gewoon fout.. .

Alleen groen had uberhaupt al geen gelijk om mee te beginnen. Groen voert een bijzondere manoeuvre uit, net als blauw, waardoor partijen gelijk zijn aan elkaar. Zie RVV artikel 54 en 55 die ik hierboven geplaatst hebb.

zijn de regels in de loop der jaren veranderd? Ik heb geleerd de persoon op de snelweg heeft voorrang dus ook bij het uitvoegen.

karuna
Drukke kabouter

Re: Weefvlak snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:17

Zo heb ik het ook geleerd, ongeacht de manoevres de hoofdrijbaan heeft altijd voorrang

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:20

FlyAway schreef:
Lielle schreef:
dat de anwb niet wetgevend is ben ik me van bewust ;) maar wel interessant artikel in RVV, en dus is het minder zwartwit dan de ANWB stelt.

Ik heb nog wat doorgezocht, vind geen keiharde uitspraken waarop de anwb dit baseert, anders dan dat er sprake is dat de autosnelweg een voorrangsweg is, waar in dit geval groen rijdt.

Het feit dat groen op de autosnelweg rijdt is in principe niet relevant, omdat hij een bijzondere manoeuvre uitvoert, net als blauw. Dat maakt volgens het RVV artikel 54 dat beide partijen gelijkwaardig zijn.

Ik ben ook benieuwd waar de ANWB de uitspraak op baseert.

Als we dan toch met wetten in de weer gaan, dan kunnen we ook Artikel 5 van de wegenverkeerswet niet vergeten :)

Wegenverkeerswet schreef:
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Én wettelijk gezien moet je altijd zo veel mogelijk rechts aanhouden. Uitwijken op de hoofdrijbaan is zoals eerder gezegd niet gewenst omdat het files veroorzaakt.

Ik ben geen aanhanger van de ANWB (heb vaak genoeg lastige gesprekken met ze gehad :x ), maar ik weet wel dat ze de informatie die ze leveren altijd netjes juridisch en bij andere betrokken partijen (o.a. CBR) checken. Ik vermoed dat de info in eerder geplaatste ANWB-link een conclusie is op basis van alle wetten tezamen, zodat het ook nog een beetje past bij de werkelijkheid :)

Afgezien van de wettelijke situatie blijft autorijden (voorlopig ;) ) vooral mensenwerk en dus anticiperen, en een weefvak is inderdaad geen ideale oplossing ten aanzien van de verkeersveiligheid.

En het is nog steeds een weefVAK, geen weefvlak :D ;)
Laatst bijgewerkt door Tralala op 13-09-16 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:20

Ik meende dat een weefvlak daar de uitzondering in was :j

Ik mocht zelf tijdens ijn rijlessen overigens totaal niet uitwijken naar de linkerbaan om ruimte te maken voor invoegers.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:26

Tralala schreef:
Ik ben geen aanhanger van de ANWB (heb vaak genoeg lastige gesprekken met ze gehad :x ), maar ik weet wel dat ze de informatie die ze leveren altijd netjes juridisch en bij andere betrokken partijen (o.a. CBR) checken. Ik vermoed dat de info in eerder geplaatste ANWB-link een conclusie is op basis van alle wetten tezamen, zodat het ook nog een beetje past bij de werkelijkheid :)

Afgezien van de wettelijke situatie blijft autorijden (voorlopig ;) ) vooral mensenwerk en dus anticiperen, en een weefvak is inderdaad geen ideale oplossing ten aanzien van de verkeersveiligheid.

En het is nog steeds een weefVAK, geen weefvlak :D ;)

Ondanks dat de ANWB waarschijnlijk eea wel controleert voor ze het op hun pagina zetten, zou ik toch graag de échte juridische onderbouwing zien. Uiteindelijk gaat het er om wat er in de RVV staat of wat er voor jurisprudentie er is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:26

FlyAway schreef:
elenaMM77 schreef:
groen had dus zijn gelijk moeten laten varen en z'n middelvinger kunnen opsteken.. maar door blauw in gevaar te brengen zit hij gewoon fout.. .

Alleen groen had uberhaupt al geen gelijk om mee te beginnen. Groen voert een bijzondere manoeuvre uit, net als blauw, waardoor partijen gelijk zijn aan elkaar. Zie RVV artikel 54 en 55 die ik hierboven geplaatst hebb.

zoals je in mijn eerdere reacties kunt zien ben ik dat helemaal met je eens..

maar als degene op wie ik reageerde al gelijk zou hebben, zou groen alsnog verkeerd zitten ;)
vandaar mijn reactie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:33

Misschien is het ook per regio verschillend. Als wij vanuit het zuiden in het noorden/randstad rijden dan wordt daar voor ons doen behoorlijk 'asociaal' gereden en mensen lijken er veel minder rekening te houden met andere weggebruikers, misschien inderdaad wel omdat ze geleerd krijgen 'voorrang = voorrang, punt', terwijl wij hier allemaal geleerd hebben gekregen om te wijken voor invoegers indien mogelijk, ik werd tijdens rijles op mijn vingers getikt als ik dat niet deed, en je verwacht het hier dus ook van je medeweggebruikers. Ik weet ook niet hoe het files kan veroorzaken door naar links uit te wijken als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt, of er moet al een maf aankomen die enorm veel te hard rijdt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:36

Jans schreef:
Ik meende dat een weefvlak daar de uitzondering in was :j

Ik mocht zelf tijdens ijn rijlessen overigens totaal niet uitwijken naar de linkerbaan om ruimte te maken voor invoegers.

Ik heb dat juist wel geleerd. Niet verplicht maar wel gewaardeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:51

Pieter25 schreef:
Omdat ik ruim snelheid had en het weefvak waar we overpraten is kort, dus alles ging ook snel. Toen ik doorhad wat er ging gebeuren (mevrouw langs ze me zat, heb ik vol geremd en gas los gelaten). op dat moment zaten we al bijna op het einde van het vlak. Mevrouw wilde koste wat kost de bocht halen. Terwijl achter me alle ruimte was, al met al een aparte situatie.

Er was zeker geen sprake van een wedstrijdje en ik ben ook van het anticiperen, ik had gas los gelaten en alle ruimte gepakt achter de 'blauwe'

Laat me raden, degene die voor jou langs wilde, was een Volkwagen.......

Juist voor dit soort situaties roep ik dus altijd dat je nooit te veel power onder je rechtervoet kunt hebben.
Ik heilig om die reden ook het standpunt: op het moment dat de stippellijn van de invoeg/weefvak begint, rijdt ik minimaal de snelheid van het verkeer waar ik mee mee wil gaan, liefst iets harder. Dan voeg je zo snel mogelijk in, zonder de rest te hinderen.

Waarom reed jij halverwege nog op dat weefvak terwijl je kennelijk de ruimte had om in te voegen??

Milando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:53

Ik heb geleerd bij mn autotheorie (waar ik nu nog mee bezig ben) dat de invoegde voor heeft op de uitvoegende.

Edit; dus eerst de blauwe en dan de groene.

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:54

8nnemiek schreef:
Misschien is het ook per regio verschillend. Als wij vanuit het zuiden in het noorden/randstad rijden dan wordt daar voor ons doen behoorlijk 'asociaal' gereden en mensen lijken er veel minder rekening te houden met andere weggebruikers, misschien inderdaad wel omdat ze geleerd krijgen 'voorrang = voorrang, punt', terwijl wij hier allemaal geleerd hebben gekregen om te wijken voor invoegers indien mogelijk, ik werd tijdens rijles op mijn vingers getikt als ik dat niet deed, en je verwacht het hier dus ook van je medeweggebruikers. Ik weet ook niet hoe het files kan veroorzaken door naar links uit te wijken als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt, of er moet al een maf aankomen die enorm veel te hard rijdt.

Ten aanzien van je laatste punt: als er niemand anders rijdt geldt het uiteraard niet, maar er zijn vele wetenschappelijke artikelen over geschreven :)

OT: het grootste probleem is dat de wettelijke, juridische uitleg vaak héúl anders is dan hoe de wegbeheerder het verkeerskundig heeft bedoeld... En het gedrag van automobilisten is vaak weer anders dan hoe het verkeerskundig was bedacht (zo snel mogelijk invoegen in plaats van de gehele invoegstrook gebruiken, om maar een voorbeeld te noemen). Dat levert dus wel wat moeilijkheden op -O-

De wens om niet uit te wijken naar links om ruimte te maken is pas enige jaren geleden door het CBR (en rijscholen) overgenomen.
Laatst bijgewerkt door Tralala op 13-09-16 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:54

ikke schreef:
Waarom reed jij halverwege nog op dat weefvak terwijl je kennelijk de ruimte had om in te voegen??

Dit vraag ik me ook af, als jij haar snelheid reed en zag dat zij naar rechts wil, dan kan je zonder problemen naar links zodat zij achter jou op het vlak kan invoegen. Zeker als je al halverwege rijdt volgens jouw verhaal. Dus waarom ging je niet naar links dan?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:55

Theoretisch gezien zou de groene auto voorrang hebben. Maar in het verkeer moeten we niet klakkeloos regeltjes opvolgen, maar juist zelf nadenken en anticiperen. Daarom zou het in dit geval beter zijn als de groene auto gewoon netjes achter de blauwe auto gaat.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 18:00

liekec schreef:
ikke schreef:

Dit vraag ik me ook af, als jij haar snelheid reed en zag dat zij naar rechts wil, dan kan je zonder problemen naar links zodat zij achter jou op het vlak kan invoegen. Zeker als je al halverwege rijdt volgens jouw verhaal. Dus waarom ging je niet naar links dan?

Ik reed de bocht uit en gaf volgas, ik keek in mijn binnenspiegel en zag haar op een normaal tempo aan komen zetten, toen ik terug naar voren keek zat ik op de helft en wilde de move maken naar links (er van uitgaande, dat zij achter me zou kruisen). op dat moment keek ik naar links en zat ze langs me, ik moest snel reageren en liet gas los en remde vol, terwijl ze net voor me langs al remmend schoot, om de bocht te halen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:08

Pieter25 schreef:
liekec schreef:

Ik reed de bocht uit en gaf volgas, ik keek in mijn binnenspiegel en zag haar op een normaal tempo aan komen zetten, toen ik terug naar voren keek zat ik op de helft en wilde de move maken naar links (er van uitgaande, dat zij achter me zou kruisen). op dat moment keek ik naar links en zat ze langs me, ik moet snel reageren en liet gas los en remde vol, terwijl ze net voor me langs al remmend schoot, om de bocht te halen.

Je kwam plank gas de bocht uit en je was niet in staat om je auto gewoon naar links te gooien zonder die ander te hinderen??

Je komt die bocht uit, ziet dat er een auto aan komt op enige afstand. Je geeft vol gas, komt ruim voor die auto bij de stippellijn en je voegt niet in??
Ik kom in zo'n situatie niet eens recht, ik steek in een keer door naar de rijbaan (als daar verder niemand rijdt die last heeft van zo'n actie)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:12

Dit lijkt mij een geval van 'goed stuurmanschap'. Maw je moet er samen voor zorgen dat er geen onveilige situatie ontstaat en dus op elkaar anticiperen.
Gebaseerd op art 5 WvW.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:17

Ik heb tijdens mijn rijlessen geleerd (bij de anwb, dus lekker tegenstrijdig) dat je bij een weefvak de invoegende bestuurder voor moet laten gaan, wanneer jij wil uitvoegen. En als je wilt invoegen, moet je je richtingaanwijzer tijdig aanzetten, zodat de uitvoegers dus voldoende tijd hebben om jou voor te laten gaan. In de praktijk heb ik dus alleen nog maar meegemaakt dat een uitvoeger achter mij uitvoegt, zodat ik plek heb om in te voegen.
Maar toch vreemd dan dat ik het zo heb geleerd bij de anwb :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:21

Vervelend.
Achteraf gezien had je beter geen volgas kunnen geven en de auto je laten passeren voordat je invoegde.

Maar probleem is dat sommige mensen nogal erge haast hebben en daardoor ontstaan uiteindelijk de files.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:26

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:45

Lielle, volgens mij klopt je uitleg van de wet niet helemaal. Volgens mij hebben allebei de auto's namelijk voorrang in hun eigen rijbaan.

Oftewel: als de blauwe auto van het weefvak naar de hoofdrijbaan wil gaan, moet het de groene auto op de hoofdrijbaan voor laten gaan. MAAR als de groene auto van de hoofdrijbaan naar de uitvoegstrook wil, moet het de blauwe auto die daar al rijdt voor laten gaan.
De wettelijk correcte oplossing is dat je in zo'n geval allebei niet van baan verwisselt, omdat je dat allebei niet veilig kan doen.

(En dus toch maar de praktische oplossing: pas je snelheid aan, ga naast een lege ruimte rijden, pas je snelheid aan, en degene die snelheid op moet voeren kan beter voor degene kruisen die moet afremmen. Maar dat zijn geen wettelijke voorschriften.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:58

liekec schreef:
ikke schreef:

scherpte van de bocht bepaald de snelheid waarmee je uit de bocht komt.
CBR zegt erover dat bij een korte invoegstrook tenminste een snelheid van 90 kilometer verwacht wordt..

als het een scherpe opdraai is waar je max zo'n 50 rijd, dan zit je ruim over de helft van zo'n korte invoegstrook voor je die 90 bereikt hebt en je met een veilig snelheids verschil kunt invoegen..

Een achteropkomende auto mag ook verwachten dat je met ongeveer die snelheid in komt voegen..
in de achteruitkijkspiegel zag ze groen aankomen, ook al moet die eraf, je gaat er niet op met bijvoorbeeld de 60 waarmee je uit de bocht komt.. want als je de snelheid van de achteropkomende net iets verkeerd inschat dan is het homeles... de achteropkomende auto hoeft ook niet te verwachten dat je je auto met een lage snelheid gelijk erop kiepert..

de weg was verder leeg, maar niet achter haar ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:00

ierusju schreef:
Ik heb tijdens mijn rijlessen geleerd (bij de anwb, dus lekker tegenstrijdig) dat je bij een weefvak de invoegende bestuurder voor moet laten gaan, wanneer jij wil uitvoegen. En als je wilt invoegen, moet je je richtingaanwijzer tijdig aanzetten, zodat de uitvoegers dus voldoende tijd hebben om jou voor te laten gaan. In de praktijk heb ik dus alleen nog maar meegemaakt dat een uitvoeger achter mij uitvoegt, zodat ik plek heb om in te voegen.
Maar toch vreemd dan dat ik het zo heb geleerd bij de anwb :=

is eigenlijk ook heel logisch, vooral als het drukker is op de weg..
immers jij duikt dan in het gat dat degene die uitvoegt voor je creeert door achter je eraf te gaan.. de auto achter hem kan je dan nooit meer hinderen en weet dat er optrekend verkeer de baan op is gekomen dat wellicht nog geen 130 rijd en kan het gas iets loslaten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:08

Misschien kan Polly uitsluitsel geven, als ik me goed herinner is ze rij-instructrice.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:24

Interessant :j
Ik heb het even opgezocht in mijn theorieboek, waar ik een jaar geleden examen mee heb gedaan (geen oude druk dus) :Y) Die zegt er het volgende over:

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:47

Dank warboel. The rest, I rest my case :-)

En ja, ik vind ook dat groen het verkeerd heeft opgelost.