arno8 schreef:Misschien is een paardenforum niet de meest objectieve plaats om deze vraag te stellen. Laten we het eens van de andere kant bekijken. Mijn vader was (en is) gek op voetbal. Altijd al geweest, ook toen hij met mijn moeder kreeg. Hij ging toen al drie keer per week naar de voetbaltraining en iedere zondag naar wedstrijd. Hij is toen ook vrij duidelijk geweest dat dat niet zou veranderen.
Toen kwamen er kinderen. Mijn moeder sloofde zich uit in het huishouden terwijl mijn vader vrolijk aan het voetballen was. Na een tijd zat mijn moeder bij een boekenpraatclubje en kwam dit ter sprake. Pa was nooit eens gezellig thuis en zij kon al het werk doen. Iedereen was het er unaniem over eens dat mijn pa verkeerd bezig was en dat er iets moest veranderen.
Gelukkig is mijn vader toen tot inzicht gekomen dat je wel kunt zeggen: 'dit is zo en dit blijft zo' maar dat als je een relatie draaiende wilt houden je soms concessies moet doen.
Niemand die hier zal zeggen: "Goh, waarom kon je moeder niet gewoon blij voor hem zijn dat hij zo aan het genieten was van zijn passie?" Of: "Die vader had gewoon verder moeten gaan met wat hij aan het doen was."
Maar bij paarden lijkt dat opeens een heel normaal iets te zijn om te zeggen. Ik vind het in dit geval nog een stapje verder gaan: bij mijn vader was het al zo dat hij bijna nooit thuis was, maar in dit geval is vriendin nog meer van huis dan eerst het geval was.
En ik snap het helemaal hoor, jouw passie. Maar ik heb de luxe dat mijn partner dezelfde passie heeft. In jouw geval is het voor jouw vriend een beetje slikken of stikken.
En dat hij dan alleen op wintersport gaat snap ik ook wel. Jij bent voor hem vaak niet beschikbaar om samen iets leuks te doen en kunt nu ook niet mee op vakantie. Moet hij dan maar somber thuis gaan zitten niksen terwijl jij lekker aan het paardrijden bent? Hij kan er ook niks aan doen dat het zijn passie niet is en iemand zegt het al: laat je vriend een hobby zoeken, dat kan ook wintersport zijn
En ik zeg niet dat je nu je paard maar moet wegdoen om je relatie te redden. Ik wil alleen iets van zijn kant laten zien voordat je gaat denken dat je 100% goed zit en hij 100% fout, want die indruk kun je al snel krijgen als je op een paardenforum een situatie als deze voorlegt. (Als er toen internet was geweest en mijn vader had zijn situatie voorgelegd op een voetbalforum, dan had ook 100% gezegd dat z'n vrouw maar een zeur was en dat hij lekker door moest voetballen).
Helemaal mee eens!
Hoeveel tijd besteed je aan je paard? Als dat 5 avonden per week is kan ik me voorstellen dat je vriend daar niet happy van wordt. Als er straks kinderen komen kan je niet van hem verwachten dat hij altijd maar thuis blijft daarvoor. Dan wordt het toch delen, ieder 'recht' op 2/3 hobby avonden en 1 dag in het weekend? Maar dan blijft er geen tijd voor elkaar over.
Hebben jullie afspraken over hoeveel geld jullie apart zetten voor dingen samen zoals vakantie? Dat lijkt me verstandig om te bespreken.
Ik zou openlijk met hem bespreken hoe hij het graag zou zien in jullie relatie (qua tijd en financieel). Zijn ideaal beeld (zonder dat jij gelijk commentaar levert) zet daar jouw ideaalbeeld naast (zonder zijn input) en probeer tot een compromis te komen.
Als blijkt dat dat niet lukt zegt dat ook veel over jullie compatibiliteit.

.
): je leeft maar 1 keer, het is jouw droom, jouw leven.
) en rijdt hij ook. Wie weet verandert jouw vriend ook nog. Jullie zijn nog jong zat.
Als dit de jongen is waarmee je oud wilt worden zullen er toch wat concessies vanaf jouw kant moeten komen? Misschien vindt hij het ook leuk om soms mee te fietsen/hardlopen en leert hij je paard beter kennen. Zoek een verzorgster zodat je een paar vrije avonden hebt en praat er inderdaad samen over. Succes