Het behandelen van klant en personeel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:47

Ik behandel mensen altijd met respect, maar sommige dingen gaan mij te ver.

Ik heb een schoonmaakbedrijf en glasbewassing is hier onderdeel van.
Ik heb gisteren toevallig even gerekend. Ik heb gemiddeld 45 telefoontjes per dag van mensen die een glazenwasser nodig hebben. Aangezien er ook vaak mensen zijn die in een andere regio zitten dan wij moet ik soms mensen teleur stellen dat wij niet 60 km ergens heen rijden voor 10 raampjes.

Gisteren nog zo'n telefoontje gehad en ik bood de beste man een telefoonnummer van een glazenwasser bij hem in de buurt aan.
De man zei tegen mij aan de telefoon dat hij zelf ook wel kan zoeken en dat ik wel achtelijk kon wezen maar hij zelf ook een telefoonboek heeft.
Toen heb ik wel gezegd: Succes meneer. En opgehangen.

Sommige dingen hoef je ook niet van klanten te pikken ben ik van mening. Sommige klanten denken dat ze alles kunnen maken maar ik vind wel dat je ze lichtelijk mag bijsturen en als dat nit werkt vriendelijk de deur kan wijzen of de telefoon ophangen.

luuntje

Re: Het behandelen van klant en personeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:45

Gemeente gebeld en die zeggen dat firma binnen 24 uur mijn scoot moet maken.
Ligt dus een klacht bij de firma.

Monteur ben ik wel vriendelijk tegen, die kan er niks aan doen.
Maar ik kan er ook niks aan doen dat scoot stuk is. Week wachten is niet mogelijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:53

Ik werk in een winkel en behandel klanten altijd met respect. Een glimlach, klantvriendelijkheid, groeten en een fijne dag wensen.
Op 1 uitzondering na: als je belt terwijl ik je aan het helpen ben, ben ik niet meer aardig. Dat vind ik ontzettend respectloos. Soms help ik dan zelfs dan liever niet ('ik help u verder wanneer u klaar bent met telefoneren.') Het gros van de mensen is respectvol en vriendelijk terug, sommige vinden dat zij belangrijker zijn.
Als mensen mij niet groeten oid, wil ik nog wel eens extreem beleefd gaan doen, dan krijgen ze het door en wensen ze me wel een fijn weekend terug.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:56

Pff breek me de bek niet open!
in supermarkten is het heel erg. ik sta bij brood en delicatessen bij de Appie.
Sommige mensen vragen je hulp door "joehoe" te roepen vanaf de andere kant van de afdeling.
Of echt boos worden als iets er niet meer is en je dan helemaal afsnauwen.
Veel mensen voelen zich ook te goed om 'hallo' of bedankt te zeggen... zucht

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:02

ik heb 6 jaar bij de jumbo gewerkt op de vleeswaren afdeling, klant richting personeel is vreselijk daar.
jammer genoeg vinden mensen je niets meer dan iemand die hun moet helpen. Heb vaak zat gehad dat mensen mij of een collega afsnauwde omdat iets er niet was(wat dus gesneden moet worden)

Een apart iets vind ik dat de Albertheijn tegenwoordig vraag, of je alles gevonden hebt? vorige keer zei ik nee, omdat er iets op was. maar er werd toen niet aangeboden of dit alsnog gehaald kon worden?? wat heeft het dan voor nut?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:05

Mensen kunnen zo verschrikkelijk onredelijk (en dom) zijn. Ik werk in de klanten service voor een spel dat online gespeeld word. Met die storing van Kpn heb ik wel 10 man gehad die een vergoeding wilde omdat ze een dag lang niet hadden kunnen spelen... En niet als in; hé ik kan het proberen, maar eisen.. En dan nog helemaal los gaan op het moment dat we zeggen dat het niet onze schuld is tot in dat we oplichters zijn aan toe inclusief dreigingen dat ze naar kassa gaan etc. :D (ik hoop nog steeds dat er een dat ooit doet. Ik zou helemaal plat gaan van het lachen)

Sowieso de verhalen die mensen verzinnen in pogingen om dingen gedaan te krijgen.. Verschrikkelijk. En dan moet je nog een mooie manier vinden om ze te vertellen dat je weet dat ze liegen zonder ze leugenaars te noemen... Pfft.

Of nog erger.. De mensen met onredelijke klachten (ik ben level 400 en mijn tegenstanders van level 200 verslaan mij steeds! Dat vind ik niet kunnen! Jullie doen dit enkel om mij te zieken..) dat soort opmerkingen, iedere dag, iedere keer dezelfde personen. Dan kun je het nog zo mooi verpakken, maar het kwartje dat zulke personen gewoon slecht zijn in het spel valt maar niet.. En uiteraard zijn wij dan weer de oplichters en mislukkelingen etc. En als je dan tips geeft nog boos worden ook want dan beledig je iemand en werd je gepest op school :D Steekje los..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:08

xTweetyx schreef:
ik heb 6 jaar bij de jumbo gewerkt op de vleeswaren afdeling, klant richting personeel is vreselijk daar.
jammer genoeg vinden mensen je niets meer dan iemand die hun moet helpen. Heb vaak zat gehad dat mensen mij of een collega afsnauwde omdat iets er niet was(wat dus gesneden moet worden)

?

Grappig dat je dat zo ervaart. Ik vind de jumbo bij ons juist een drama. Wat een onbeschoft personeel werkt daar. Zitten hele gesprekken met collega's te voeren (aan de kassa) maar jou als klant even aankijken en goeiedag zeggen ho maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:10

Jennyj01 schreef:
xTweetyx schreef:

?

Grappig dat je dat zo ervaart. Ik vind de jumbo bij ons juist een drama. Wat een onbeschoft personeel werkt daar. Zitten hele gesprekken met collega's te voeren (aan de kassa) maar jou als klant even aankijken en goeiedag zeggen ho maar.

Dit heb ik met de Aldi en daarom mijd ik nu alle aldi's. Volgens mij is het personeel bij die Aldi uitgekozen op onvriendelijkheid en domheid ofzo...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:19

En ik vind de mensen bij de jumbo bij ons juist zo vriendelijk.
Kom er altijd graag. Ik moet ook zeggen dat ik veel gezichten daar op al lang zie. Dat zegt ook wel wat over het team en leiding daar denk ik. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:35

Mij maakt het niets uit in welke winkel ik ben maar heb wel een gigantische hekel aan sommige verkoopmedewerkers in de merkwinkels en dan de duurdere. Ik zie er heel gewoon uit , shop niet graag maar de keren dat ik het doe wil ik goede kwaliteit en in ieder geval het idee dat je gezien word. sommige van die strakgespoten huppeltrutten kletsen gewoon door. Belachelijk maar dan even mijn horloge duidelijk laten zien(nepper van een heel duur merk, haha) en ze vliegen!!! Zo ontzettend doorzichtig, doe mij de bijenkorf maar, vriendelijk personeel, zeer behulpzaam.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:37

Ik vind het overigens niet meer dan normaal om alles overal netjes achter te laten. In hotels haal ik het bed af als ik weg ga en stapel het beddegoed netjes op. Wel zo fijn voor de schoonmaak(st)er en een kleine moeite :)

Ik heb zo af en toe wel wat aanvaringen maar dat is met name omdat ik buitenlander ben. Vooral in de horeca kan personeel flink onbeschoft zijn. Om even twee voorbeelden te noemen.

- Ik bestelde een biertje voor 3 euro en had enkel 50. 47 moest ik dus terug krijgen. De man die achter de bar stond zegt bedankt, steekt het geld in de fooienpot en loopt zo weg. Teruggeroepen van eh...? Wat denk je nou? Oorspronkelijk wilde ik een fooi geven van 2 omdat ik geen zin had in kleingeld, maar heb toen wel flink wat stampij staan maken. Wat een flapdrol...

- Ik bestelde een biertje en een vodka cola. Ik betaal netjes, geef een kleine fooi en geef de vodka aan een vriend die meteen zegt; hé! Dit is geen vodka! Niet? Oh, dan heeft ze het vast per ongeluk verkeerd ingeschonken. Dus ik loop terug naar de bar "he, ik denk dat er per ongeluk iets fout is gegaan. Dit is geen vodka". En daar kwam het hoor. Ik kreeg me een tirade over me heen :wow: Ik was gewoon een smerige buitenlander die d'r bek moest houden en hier alleen maar op problemen te maken. Ik kon niet eens meer iets zeggen, ze bleef maar tegen me schreeuwen. Uiteindelijk heb ik gegilt; ga jij je manager maar halen! Deed ze niet, in plaats daar van ging ze direct tegenover me staan, over me heen gebogen (ik ben vrij klein) en bleef schreeuwen en schelden... Zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt. Is ook de eerste keer in mijn leven geweest dat ik aggresief werd. Heb het glas uit Dr klauwen getrokken en het op de grond kapot gesmeten en ben keihard scheldend en vloekend de deur uitgelopen :o Mooiste was nog dat er die avond een meeting was voor expats. Allemaal van die smerige buitenlanders dus :D Ben er nooit meer heen geweest, maar zou nog altijd wel eens een praatje willen maken met de manager ondanks dat ik uiteindelijk ook fout was.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:26

Cubone schreef:
Ik vind het overigens niet meer dan normaal om alles overal netjes achter te laten. In hotels haal ik het bed af als ik weg ga en stapel het beddegoed netjes op. Wel zo fijn voor de schoonmaak(st)er en een kleine moeite :)

Ik heb zo af en toe wel wat aanvaringen maar dat is met name omdat ik buitenlander ben. Vooral in de horeca kan personeel flink onbeschoft zijn. Om even twee voorbeelden te noemen.

- Ik bestelde een biertje voor 3 euro en had enkel 50. 47 moest ik dus terug krijgen. De man die achter de bar stond zegt bedankt, steekt het geld in de fooienpot en loopt zo weg. Teruggeroepen van eh...? Wat denk je nou? Oorspronkelijk wilde ik een fooi geven van 2 omdat ik geen zin had in kleingeld, maar heb toen wel flink wat stampij staan maken. Wat een flapdrol...

- Ik bestelde een biertje en een vodka cola. Ik betaal netjes, geef een kleine fooi en geef de vodka aan een vriend die meteen zegt; hé! Dit is geen vodka! Niet? Oh, dan heeft ze het vast per ongeluk verkeerd ingeschonken. Dus ik loop terug naar de bar "he, ik denk dat er per ongeluk iets fout is gegaan. Dit is geen vodka". En daar kwam het hoor. Ik kreeg me een tirade over me heen :wow: Ik was gewoon een smerige buitenlander die d'r bek moest houden en hier alleen maar op problemen te maken. Ik kon niet eens meer iets zeggen, ze bleef maar tegen me schreeuwen. Uiteindelijk heb ik gegilt; ga jij je manager maar halen! Deed ze niet, in plaats daar van ging ze direct tegenover me staan, over me heen gebogen (ik ben vrij klein) en bleef schreeuwen en schelden... Zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt. Is ook de eerste keer in mijn leven geweest dat ik aggresief werd. Heb het glas uit Dr klauwen getrokken en het op de grond kapot gesmeten en ben keihard scheldend en vloekend de deur uitgelopen :o Mooiste was nog dat er die avond een meeting was voor expats. Allemaal van die smerige buitenlanders dus :D Ben er nooit meer heen geweest, maar zou nog altijd wel eens een praatje willen maken met de manager ondanks dat ik uiteindelijk ook fout was.

heeft niks met buitenlander te maken. Hollandser dan mij kan je het niet krijgen en ik heb ook wel zulke dingen meegemaakt.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:44

Ik werk ook als cassiere ondertussen al zo'n 4jaar in dezelfde winkel. Werk er altijd wel met plezier want met de meeste mensen kan ik wel een leuk praatje maken, maar het zijn ook altijd dezelfde mensen die geen gedag terug zeggen.
Waar ik me vooral aan stoor is dat mensen hun mandje of kinderkarretje gewoon in het midden van de (kassa)rij laten staan. Of mensen die de aanbiedingen totaal niet goed lezen en dan ook nog per se hun gelijk willen komen halen. Over het algemeen probeer ik wel altijd aardig te blijven, maar als mensen mij respectloos behandelen ben ik ook niet aardig meer

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:57

Cayenne schreef:
Het staat niet in het topic, maar ik denk dat het ook belangrijk is dat het personeel onderling elkaar met respect behandeld (inclusief de baas uiteraard).
Je hoort ook weleens dat de werksfeer onderling echt verschrikkelijk is en mensen elkaar het leven zuur maken (gelukkig zelf geen ervaring mee).

Absoluut! Mijn chef heeft mij afgelopen donderdag de huid vol gescholden echt super leuk, want het was sarcastisch bedoeld... :D
Op mijn afdeling gaat alles zeer informeel, maar we zijn absoluut professionals. Ik heb geen contact met klanten, wel met leveranciers zo nu en dan.
Is wel weer even indimmen als er iemand komt die niet zo informeel georiënteerd is op de werkplek.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:41

Jennyj01 schreef:
xTweetyx schreef:

?

Dat verschilt echt per Jumbo! Ik ga er wel eens naar twee, bij de ene is het personeel echt top. Bij de andere zijn ze altijd vervelend, maar toevallig weet ik dat het personeel daar ook als schroot behandeld wordt door de managers dus ja dat krijg je dan. Die Jumbo loopt uiteraard ook niet meer goed sinds de andere er is, mensen zijn blijkbaar toch bereid een stukje te rijden als daar betere service tegenover staat.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:55

Jennyj01 schreef:
xTweetyx schreef:

?

zelf voerde ik weinig lange gesprekken met collega's als ik weet dat er veel klanten waren.
ik zie dit wel vaak gebeuren bij de kassa wat ik ronduit belachelijk vind.
ik kom tevens nooit meer bij de jumbo omdat ik het nu ook ervaar, hoe jij het ervaart.

wat ik net lees over het contact van collega's onderling, klopt inderdaad bij de jumbo had of de helft ruzie/irritatie aan elkaar andere helft was dikke vrienden.

Op mijn huidige werk is de sfeer juist enorm goed en dit merk je duidelijk aan de houding van het personeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:58

Als iemand staat te bellen en jou negeert kan je in sommige gevallen ook de klant na die persoon eerst helpen, komt daar commentaar op dan kan je aangeven dat je diegene niet in zijn/haar gesprek wilde storen.
Het is ook onbeschoft om iemand te sturen in een gesprek dus het is eigenlijk nog klantvriendelijk ook. Mensen die gewoon groeten daargelaten natuurlijk, soms is het niet mogelijk om op te hangen maar de manier waarop het gaat zegt vaak genoeg.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:07

Maar wat is er zo erg aan vraag ik mij af?
Als ik in een patiëntenkamer kom en de patiënt is aan het bellen stoort het mij echt niet, zolang ik mijn werk kan doen.

Ik heb een andere werkgroep behalve kassiers er nooit echt moeilijk over horen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:26

Ik werk in de ouderenzorg, met name als opnameverantwoordelijke. Mijn taak is ouderen inschrijven op de wachtlijst voor een vaste opname in ons woonzorgcentrum en het regelen van kortverblijf. We hebben 3 beschermde afdelingen voor personen met dementie en 3 gewone afdelingen.

Ik doe mijn job ontzettend graag. Het geeft zo'n fijn gevoel als je de kandidaat-bewoners uitleg kan geven, gerust kan stellen, eventueel tips geven over extra hulp in huis in afwachting van, dat we rekening houden met hun eigen wensen etc. Helaas is er dus wel een wachtlijst. Er zijn verrassend veel mensen die daar niet mee om kunnen gaan. Die maken een afspraak voor informatie, je vult de infofiche in, geeft uitleg en zijn dan diep verontwaardigd dat hun familielid op die wachtlijst komt. Hoezo er is geen plek?
Er zijn woonzorgcentra waar de lijst gevolgd wordt op basis van aanmelding: first come first served. Er zijn er waar je X aantal jaar in die gemeente moet wonen, er zijn er waar je alleen terecht kan als je licht hulpbehoevend bent, alle soorten en maten dus. Bij ons is het op basis van urgentie: hoe zwaarder de zorgvraag, hoe sneller je een plekje krijgt, afhankelijk wel van je eigen netwerk.
Mensen verwachten in een vingerknip een plek als zij dat in hun hoofd krijgen. Je krijgt zelfs scheldpartijen aan de telefoon of in eigen persoon als je moet meedelen dat alles volzet is, waarom er niet op een kamer een bed bijgezet kan worden "die is dement die merkt dat toch niet meer of die daar nu met 2 of 10 liggen te janken tegen elkaar". Heel soms zijn er zelfs die doodleuk melden "die mensen op de wachtlijst wachten al zo lang, geef die 1e vrije plek maar aan ons, dat beetje extra tijd voor die anderen maakt dan toch geen verschil".
Er zijn dagen dat ik het gevoel heb dat ik op een dumpsite voor oudere mensen werk... stop ze hier maar in een kamertje en veel plezier ermee.

Gelukkig zijn er ook dagen dat de mensen überhaupt al blij zijn dat iemand naar hen wil luisteren, die begrip toont voor hun situatie thuis, die zijn best wil doen om hun vader/moeder na die laatste verhuis nog een prachtige tijd te geven, dement of niet. Er zijn dagen dat je een spontaan kaartje op de bureau vindt "bedankt voor alle goede zorgen".

Er zijn maar 2 zaken waarbij ik best wel grof uit de hoek kan komen, en dat is bij mensen die zich God wanen en denken dat ze door macht alles gedaan kunnen krijgen. Die de burgemeester op je afsturen of zelfs geld aanbieden, of dreigen "ik ga overal rondvertellen dat..." Vooral nadat je al 20x hebt uitgelegd dat je geen 3 personen op elkaar kan stapelen in een bed :+ Ik ben absoluut niet onder de indruk van dat gedreig of "hoog bezoek".
De 2e zaak is wanneer mensen enorm neerbuigend spreken over het familielid dat opgenomen moet worden. Soms lijkt het wel of ze over een stuk vuil praten wat naar het stort moet. "Die demente past niet in onze omgeving, wat gaan de mensen wel niet denken, hij moet weggestoken worden". Sorry, maar dat kan en wil ik niet accepteren. In uiterste gevallen spreek ik de familie daar rechtuit op aan. Tot nu toe heeft dat altijd geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:46

Furrow schreef:
Maar wat is er zo erg aan vraag ik mij af?
Als ik in een patiëntenkamer kom en de patiënt is aan het bellen stoort het mij echt niet, zolang ik mijn werk kan doen.

Ik heb een andere werkgroep behalve kassiers er nooit echt moeilijk over horen doen.

In een winkel heb je één op één contact met de klant, als diegene je dan negeert en geen blik waardig gunt is dat gewoon niet prettig. Daarnaast is het ook niet handig aangezien je de klant toch dingen zal moeten vragen en dan dus door het gesprek heen praat.
Ik snap sowieso niet dat je in de rij gaat staan als je al aan het bellen bent, dan is het toch prettiger om het gesprek eerst af te maken?
Het hangt er ook vanaf hoe iemands houding is denk ik, blijft iemand netjes dan is dat een heel ander verhaal dan dat je iets toegesnauwt krijgt omdat de telefoon belangrijker is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:56

Ik zie ook steeds vaker briefjes in winkels hangen met 'In verband met uw privacy helpen wij u niet als u een telefoongesprek voert', ik geef ze groot gelijk!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:00

Er is inderdaad verschil. Had laatst iemand die tussendoor snel zei en aanwees wat hij wilde. Zegt: tasje erbij. Verontschuligd zich vervolgens tegen de persoon met wie hij belt (!!!!) dat hij aan de kassa staat (en dus tussendoor andere dingen zei). Mond viel bijna open van verbazing. Heb meneer met stalen gezicht en zonder iets te zeggen zijn wisselgeld gegeven.
Sommige worden in de rij gebeld en zeggen dan: ik bel je zo terug. Dat waardeer ik altijd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:10

dees_daan schreef:
Als iemand staat te bellen en jou negeert kan je in sommige gevallen ook de klant na die persoon eerst helpen, komt daar commentaar op dan kan je aangeven dat je diegene niet in zijn/haar gesprek wilde storen.
Het is ook onbeschoft om iemand te sturen in een gesprek dus het is eigenlijk nog klantvriendelijk ook. Mensen die gewoon groeten daargelaten natuurlijk, soms is het niet mogelijk om op te hangen maar de manier waarop het gaat zegt vaak genoeg.

Nou nee hoor. Als een klant bellend voor m'n kassa sta help ik hem gewoon. Je kan het onbeschoft vinden maar hij is ook onbeschoft. Tenzij het een gesprek is met een arts maar als het gewoon een normaal gesprek is dan niet. Wil diegene niet gestoord worden tijdens het bellen? Dan belt ie maar mooi thuis of op straat.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:17

En om deze redenen werk ik absoluut niet meer in de horeca of winkels.. Sommige klanten behandelen je alsof je een dom wicht bent dat nooit naar school is geweest. Als je het zo goed zelf weet, DOE het dan zelf! Ik ben weleens uitgevlogen tegen iemand die meende dat hij hoger stond dan mij (gewoon m'n studie afgemaakt en tijdelijk in een winkel gestaan..)

Overigens werk ik nu ook steeds met mensen in het ziekenhuis. Met als verschil dat de mensen nu WEL waardering hebben voor mijn werk. Al profiteren sommigen alsnog van hun verminderde gesteldheid (pak dit, doe dat, nog ff dit, ook nog dat..) Het werkt soms op mijn zenuwen, maar dan zeg ik dat ik nog rap een afspraak heb met iemand anders. Maar meestal ga ik wat mee in hun verhaal/wensen, het is toch een stukje extra service wat je geeft in die gevallen.
Als ik een kamer op kom en de patient is aan het bellen, dan hangen ze 9 van de 10 keer direct op. Die andere keer wacht ik een halve minuut en is het alsnog gedaan. Als ze echter willen gaan bellen als ik ze behandel (komt soms voor, echt waar!), dan vraag ik ze toch dat te laten wachten tot we klaar zijn :D

Qua sfeer op het werk: ik merk dat je als jonge nieuwkomer eerst een paar keer flink wordt toegesproken (let op dit, dat moet zo, die moet nog..). Ik blijf altijd vriendelijk antwoorden dat ik het weet en dat ik het ingepland heb. Vaak snappen ze het dan wel :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:22

Ik vraag me ook echt af en toe af of je als wajonger gewaardeerd word om je kwaliteiten en niet om de subsidie die ze voor jou ontvangen