Veel liever zou ik zien dat je persoonlijk iemand fooi kan geven. Maar dat kan hier in Nederland volgens mij niet echt..
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dimple schreef:Nagenoeg geen fooi geef ik.
De bediening laat ook zo vaak te wensen over dat ik het niet overpeins fooi te geven. Als het echt een goede avond is geweest vind ik het anders.
In USA en Canada is dat inderdaad anders. Daar zijn ze ook brutaal om het vast bij het eindbedrag op te tellen. Daar stinken wij dan niet meer in.![]()
We geven wel, maar niet omdat het moet maar omdat het kan
TerraHowrse schreef:Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.
opoe gaat niet meer zoveel uit) ik de uitsmijters ook altijd een handje van het losgeld wat in mijn broekzak zat.
Daphne__ schreef:Ik geef geen fooi. Ik betaal wat iets kost en die prijzen zijn prima berekent om er op te verdienen. En tuurlijk, mensen in de bediening werken hard en heb respect voor ze, maar dat doet de verpleging in een ziekenhuis of een stratenmaker ook.. En die heb ik nog nooit een fooi zien krijgen.
Een restaurant waar fooi verplicht is, daar zou ik gewoon uit principe niet gaan eten
Dimple schreef:Phormi, geen idee of je recent nog aan de overkant bent geweest maar de prijzen zijn tegenwoordig daar niet meer zo laag.
Gezien de huidige koers, aantrekkende economie is het (vakantie)leven daar niet zo goedkoop meer hoor.
Behalve wanneer je uiteraard alleen bij de mac gaat eten of zo.
mirm schreef:Ik geef altijd een goede fooi, omdat het vaak om studenten gaat of anderen die hard werken en niet echt veel verdienen zonder fooien. Ik kan het betalen en het wordt altijd erg gewaardeerd! Wordt de volgende keer ook vaak herkent en extra vriendelijk begroet
dan voel je je totaal niet gewenst. Dus die krijgt dus ook echt nooit fooi. Je hebt hier een redelijk minimum loon gelukkig, dus ik zie het meer als een extra indien ze het verdienen. In Amerika werkt het heel anders en is fooi een heel belangrijk onderdeel van hun salaris. Palmera schreef:Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven.
Anderzijds vertik ik het dus ook om van 68.50 dan maar 75 te maken als ik niet van plan was zoveel fooi te geven. Dan maar geen mooi rond getal.
dressagelady schreef:Dat ligt aan de situatie. Zoals hierboven genoemd geef ik voor een paar drankjes zeker geen fooi, als iemand zich de hele avond de benen uit het lijf heeft gelopen EN de service goed was wel.. Op vakantie geef ik standaard fooi in de restaurants omdat daar de lonen (veel) lager liggen. Als ik erover nadenk vind ik het toch raar, ik krijg ook geen fooi van mijn patiëntenwaarom zou je dat voor drankjes rondbrengen wel moeten krijgen..
Wij krijgen zo nu en dan wel eens 'fooi', taarten/chocola 
Azmay schreef:Maar waar houd het dan op? De tandartsassistente, buschauffeur, kassière en wijkagent doen immers ook vaak hard hun best