Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:56

Ik zelf geef niet vaak fooi. Ik vind het oneerlijk dat fooi meestal naar de grote baas gaat, en anders verdeeld word. Terwijl die andere mensen misschien hun werk minder goed doen als de bediening die jij aan je tafeltje hebt gehad.

Veel liever zou ik zien dat je persoonlijk iemand fooi kan geven. Maar dat kan hier in Nederland volgens mij niet echt.. :\

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:56

Dimple schreef:
Nagenoeg geen fooi geef ik.
De bediening laat ook zo vaak te wensen over dat ik het niet overpeins fooi te geven. Als het echt een goede avond is geweest vind ik het anders.

In USA en Canada is dat inderdaad anders. Daar zijn ze ook brutaal om het vast bij het eindbedrag op te tellen. Daar stinken wij dan niet meer in. }>
We geven wel, maar niet omdat het moet maar omdat het kan :D

Daar moeten ze letterlijk leven van de fooi en de prijzen zijn er vaak ook naar. Je hoeft je dus niet bekocht te voelen.

geerte

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:59

Ik geef geen fooi, dit omdat ik het zelf niet altijd erg breed heb. Maar ook omdat er genoeg andere beroepen zijn die ontzettend hard werken en ook geen fooi of genoeg waardering krijgen.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:59

TerraHowrse schreef:
Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.

Ik geef bijna altijd fooi. Niet persé precies de 10%. Dit is afhankelijk van het bedrag. Probeer het vaak op een mooi bedrag af te ronden. Als het eten goed is en de bediening ook, dan ben ik eerder geneigd om de 10% of meer te geven. Als het eten niet goed is/de bediening slecht, dan geef ik geen of amper fooi.
Laatst bijgewerkt door Noppes op 09-09-16 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:01

Phormi, geen idee of je recent nog aan de overkant bent geweest maar de prijzen zijn tegenwoordig daar niet meer zo laag.

Gezien de huidige koers, aantrekkende economie is het (vakantie)leven daar niet zo goedkoop meer hoor.
Behalve wanneer je uiteraard alleen bij de mac gaat eten of zo. :Y)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:02

Ik geef alleen fooi als het personeel goed zijn werk doet. Meestal inderdaad op een leuk bedrag afronden. De 10% regel hou ik me niet aan. Als ik 12.50 moet betalen maak ik er bijvoorbeeld 15 van.

Ik heb 3 maanden in de horeca gewerkt en ik bracht eigenlijk samen met nog 2 andere altijd al het geld in de fooienpot. (Dat werd dan eerlijk verdeeld onder iedereen.)

Klanten kijken (net zoals ik zelf doe) echt naar hoe je je gedraagd en geven dan afhankelijk daarvan geld denk ik. Als ik een chagrijnige beniening heb zal ik niet zo snel fooi geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:03

Vroeger werkte ik zelf in de horeca en vond ik het ontzettend leuk om bovenop mijn karige loontje wat extra's te krijgen, een blijk van waardering, maar een compliment doet het ook goed hoor!
Zelf geef ik eigenlijk altijd wel fooi, tenzij je het echt bont gemaakt hebt of het echt niet in orde was.
Met uitgaan geef (gaf :\ opoe gaat niet meer zoveel uit) ik de uitsmijters ook altijd een handje van het losgeld wat in mijn broekzak zat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:04

Wow jeetje.. Nu roept mijn vriend altijd al dat ik een overdreven fooi-gever ben maar ik had deze reacties niet verwacht.

10% heb ik nog nooit van gehoord. Bij goede service geef ik standaard 15% en ja dus ook bij een drankje al wordt dat snel meer. Ik geef bijvoorbeeld bij een bedrag van 8€ een tientje. Omdat ik geen zin heb om te rekenen.

In de VS geven wij standaard 20% of meer als het echt heel erg goed is. En dan geven wij ook fooi aan de gids, taxichauffeur etc. etc. Dat is in Nederland dan weer niet gebruikelijk.

Palmera

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:06

Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven. :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:07

Taxichauffeur is toch wel gebruikelijk? >;)

Tenminste dat doe ik wel altijd _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:10

Daphne__ schreef:
Ik geef geen fooi. Ik betaal wat iets kost en die prijzen zijn prima berekent om er op te verdienen. En tuurlijk, mensen in de bediening werken hard en heb respect voor ze, maar dat doet de verpleging in een ziekenhuis of een stratenmaker ook.. En die heb ik nog nooit een fooi zien krijgen.

Een restaurant waar fooi verplicht is, daar zou ik gewoon uit principe niet gaan eten :n

Exact dat eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:12

Skessa_ schreef:

Ik ook! En idd gidsen, reisleiding, schoonmaak in een hotel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:14

Dimple schreef:
Phormi, geen idee of je recent nog aan de overkant bent geweest maar de prijzen zijn tegenwoordig daar niet meer zo laag.

Gezien de huidige koers, aantrekkende economie is het (vakantie)leven daar niet zo goedkoop meer hoor.
Behalve wanneer je uiteraard alleen bij de mac gaat eten of zo. :Y)

Dat kan, maar dat zal niet zijn omdat de bediening ineens minimumloon heeft gekregen. Je verdient daar ongeveer $2-3 per uur. Vandaar dat de service vaak zo goed is. Hoe beter ze werken, hoe meer ze verdienen. Er is wel wat voor te zeggen :)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:15

Ik geef altijd een goede fooi, omdat het vaak om studenten gaat of anderen die hard werken en niet echt veel verdienen zonder fooien. Ik kan het betalen en het wordt altijd erg gewaardeerd! Wordt de volgende keer ook vaak herkent en extra vriendelijk begroet

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:16

Ben ik met je eens hoor! Absoluut. De service is daar ook gewoon 10x beter dan hier in Nederland.

Maar voorheen was het echt stukken goedkoper om elke avond uit eten te gaan. Maar dat is nu niet haalbaar en dus kijk je ook eerder naar fooi etc.
Geld kan je tenslotte maar 1x uitgeven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:16

Ik heb nog nooit iemand in NL een taxichauffeur fooi zien geven? :oo

Zoals ik al schreef in de VS doen we niet anders. Maar bijv. Frankrijk lekker met de Uber en heel simpel niet de mogelijkheid om fooi te geven. Is vriend blij mee :=

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:18

mirm schreef:
Ik geef altijd een goede fooi, omdat het vaak om studenten gaat of anderen die hard werken en niet echt veel verdienen zonder fooien. Ik kan het betalen en het wordt altijd erg gewaardeerd! Wordt de volgende keer ook vaak herkent en extra vriendelijk begroet

Geloof me.........er zijn genoeg mensen (géén studenten) die van hetzelfde geld moeten rond komen met een gezin.

Iedereen heeft recht op minimumloon. Krijgen de medewerkers in ons bedrijf ook betaald en die krijgen ook geen fooi als ze aan het einde van de dag naar huis gaan.

Of hardwerkende mensen die aan de lopende band staan.

Dus daarom vind ik dat fooi gebeuren in Nederland gewoon onzin.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:18

Anoniem schreef:
Skessa_ schreef:

Ik ook! En idd gidsen, reisleiding, schoonmaak in een hotel.

Maar waar houd het dan op? De tandartsassistente, buschauffeur, kassière en wijkagent doen immers ook vaak hard hun best :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:20

Ik geef niet altijd fooi, en als ik het doe, dan rond ik het bedrag gewoon mooi af. Bij een restaurant waar ik regelmatig kom werkt een vrouw die je nog net niet van je stoel trekt als de tijd van onbeperkt eten voorbij is en dat waardeer ik niet echt :+ dan voel je je totaal niet gewenst. Dus die krijgt dus ook echt nooit fooi. Je hebt hier een redelijk minimum loon gelukkig, dus ik zie het meer als een extra indien ze het verdienen. In Amerika werkt het heel anders en is fooi een heel belangrijk onderdeel van hun salaris.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:21

Palmera schreef:
Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven. :)

Dan krijg je enorm scheve gezichten omdat ze eigenlijk betaald hebben om jou te serveren. Als ze in plaats van jou een gemiddelde Amerikaan hadden geserveerd hadden ze een normaal loon verdient.
Als je er nogmaals komt zul je nog slechtere service krijgen.

Maar de politie komt je verder niet oppakken :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:21

Ligt er aan... Ik lunch veel buiten de deur en dan geef ik alleen wat als ik het contant heb en de bediening goed en aardig heb gevonden. Als ik pin geef ik zelden wat bij. Bij uit eten gaan geef ik eigenlijk altijd wel. In een bar wil ik het totaal bedrag nog wel eens afronden mits contant betaald.

10% daar kom ik denk ik niet aan. Meestal geef ik tussen de 2 en 3 euro. Hebben ze echt de hele avond hun best gedaan en voel ik me goed verwend dat geef ik 5 euro.

Ik voel me trouwens niet verplicht. Ze hebben gewoon een salaris.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:22

Ja ik geef fooi, mits verdiend. Dat houd voor mij vooral in dat als ik ergens het gevoel heb "Hier zou ik graag nog eens terug willen komen" dat ik wat fooi meegeef. Natuurlijk moet voor dat gevoel het eten sowieso lekker zijn maar ik vind de bediening ook heel erg belangrijk. Als het eten heerlijk was maar de bediening een ramp geef ik geen fooi en kom ik hoogstwaarschijnlijk ook niet meer terug.

Wanneer het eten prima maar niet bijzonder is, maar de bediening mij het gevoel geeft dat ik welkom ben, dat ze plezier erin hebben om het mij naar de zin te maken en dat mijn speciale wensen niet als lastig worden gezien dan kom ik waarschijnlijk wel terug en geef ik ook wel fooi.

Soms kom je ergens waar voor je gevoel alles klopt. Het eten is heerlijk. De bediening doet met een grote glimlach hun stinkende best voor je. In dat geval kom ik natuurlijk graag terug. Logisch dat ik dan ook fooi geef, soms iets meer dan ik gebruikelijk doe maar niet perse. Wel laat ik in zo'n geval meestal duidelijk weten dat ik heerlijk gegeten heb. Omdat een bedrijf waar alles klopt meestal een goede eigenaar heeft (Als het plaatje compleet is ligt dat natuurlijk nooit aan 1 medewerker dus dan moet er iemand achter zitten die zijn bedrijf goed en gastvrij weet te managen) laat ik in dat geval ook meestal ergens een enthousiaste recentie achter. Dat is immers meer waard voor het bedrijf dan een paar extra euro fooi. Ik merk dat dit zeker bij kleinere bedrijven heel erg gewaardeerd wordt.

Ik geef meestal geen 10% trouwens. Heb zelf altijd geleerd dat tussen de 5 en 10 procent netjes is. In de praktijk betekent dat meestal ergens tussen de 4 en 6 euro als we met zijn tweeën ergens gedineerd hebben. Voor een lunch kan dat 3 euro zijn.
Ik pin de fooi vaak mee, afronden doe ik alleen als dat past bij de fooi die ik wil geven. 94 wordt 100 bijvoorbeeld. Maar 68.50 bijvoorbeeld dan zeg ik gerust van maak er maar 73.50 van. Wedden dat men liever een hogere fooi heeft dan een mooi rond getal :P Anderzijds vertik ik het dus ook om van 68.50 dan maar 75 te maken als ik niet van plan was zoveel fooi te geven. Dan maar geen mooi rond getal.

Afronden uit gemak doe ik niet, ik vind een hele lage fooi een belediging voor het personeel. Ben ik niet tevreden genoeg om er minimaal zo'n 2.50 bij te doen dan geef ik dus gewoon geen fooi en betaal ik op de cent nauwkeurig.

Excuses voor het lange verhaal. Ik vind fooien gewoon een erg interessant onderwerp :D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:23

dressagelady schreef:
Dat ligt aan de situatie. Zoals hierboven genoemd geef ik voor een paar drankjes zeker geen fooi, als iemand zich de hele avond de benen uit het lijf heeft gelopen EN de service goed was wel.. Op vakantie geef ik standaard fooi in de restaurants omdat daar de lonen (veel) lager liggen. Als ik erover nadenk vind ik het toch raar, ik krijg ook geen fooi van mijn patiënten :+ waarom zou je dat voor drankjes rondbrengen wel moeten krijgen..

Dit inderdaad :j
Al heb jij dan de verkeerde patiënten :') Wij krijgen zo nu en dan wel eens 'fooi', taarten/chocola :+

Ikgeef dus wel fooi, want dit heb ik gewoon zo meegekregen van huis uit en voel me ook bijna onbeschoft als ik het niet doe, maar als je erover gaat nadenken idd... 10% vind ik trouwens wel een aanzienlijke hoeveelheid :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:28

Azmay schreef:
Maar waar houd het dan op? De tandartsassistente, buschauffeur, kassière en wijkagent doen immers ook vaak hard hun best :o

ja... goede vraag. De zeldzame keer dat ik met de bus ga en dus een los kaartje koop rond ik het ook af. De tandartsassistente en wijkagent hebben niet met geld te maken toch? Die laatste mag je volgens mij niet eens iets geven? De kassière, tja, zij doet daar gewoon haar werk en niets meer of minder toch? En zou ik extra geld geven, gaat dat in haar kassalade toch?

Mjin vader gaf laatst de man die ons in een openlucht museum dingetje een rondleiding had gegeven ook een paar losse euro, maar dat was de man ook duidelijk niet gewend. "vroegah" was dat veel normaler. Na een excursie op vakantie ofzo ging dan ook de pet rond.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:29

Wij geven bij goede service (eigenlijk altijd wel dus) fooi. Het is niet altijd veel, maar het is wel een extratje voor de bediening ect. Wij hebben altijd een goed gevoel gehad bij de bediening (welkom gevoel, fijne sfeer), dus dan mag dat ook wel beloond. Er moet nog een restaurant komen waarbij ik echt denk: wat verschrikkelijk hier. :')