Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

. Wildgirl schreef:Citaat:Ik zou willen dat ik een nieuw leven kan beginnen,
opnieuw, zodat ik mijn leven over kan doen.
Misschien is iets minder bezig zijn met de toekomst en iets meer bezig zijn met nú prettig leven een idee?
Ik ben niet bang voor de dood. Lijkt me een machtig mooi nieuw avontuur!
hahahatsjoe schreef:Weet je Joolien, door bang te zijn voor de dood maak je je leven echt niet leuker... Leef in het nu zoals ze zo mooi zeggen. En dat moet je echt doen. Zelf ook geen leuke jeugd gehad, was vaak bezig met het verleden en met de toekomst, in plaats van genieten van wat er nu is. Van de zon die door de wolken schijnt, van een lekker bakkie... En dan op een moment denk je ineens watskebeurt, waar is de tijd gebleven. Enige waar ik me wel eens bezorgd om maak zijn mijn dieren, stel dat, dan moet er voor hen gezorgd worden. Door dit topic mij daar weer van bewust geworden, dus ga het op papier zetten.

Joolien schreef:hahahatsjoe schreef:Weet je Joolien, door bang te zijn voor de dood maak je je leven echt niet leuker... Leef in het nu zoals ze zo mooi zeggen. En dat moet je echt doen. Zelf ook geen leuke jeugd gehad, was vaak bezig met het verleden en met de toekomst, in plaats van genieten van wat er nu is. Van de zon die door de wolken schijnt, van een lekker bakkie... En dan op een moment denk je ineens watskebeurt, waar is de tijd gebleven. Enige waar ik me wel eens bezorgd om maak zijn mijn dieren, stel dat, dan moet er voor hen gezorgd worden. Door dit topic mij daar weer van bewust geworden, dus ga het op papier zetten.
Angst voor de dood is een groot woord hoor. Ik ben er wel eens mee bezig, maar ik raak er niet over in paniek ofzo. Dat heb ik wel gehad, maar dat kan ik nu gewoon relativeren.

Joolien schreef:Vandaar ook de angst voor het doodgaan, ik heb nog amper kunnen leven zoals ik dat wil, ik zou graag de tijd krijgen om te doen zoals ik het wil.
(lijdensweg?!)
SusanH schreef:Zelf ben ik niet bang voor de dood, ik ben er ooit dichtbij geweest en voelde een enorme vrede over me heen komen. Terwijl ik daarvoor erg onrustig was werd ik heel rustig, en liet alles wat er gebeurde over me heen komen. Ik sta er ongeveer hetzelfde in als Annekeee, maar daarnaast geloof ik (geloven is eigenlijk niet het juiste woord, het is meer een intern zeker weten) in reincarnatie.
Wat ik een heel mooi boek vond om te lezen was eindeloos bewustzijn van Pim van Lommel. Echt een aanrader als je meer wilt weten over dit onderwerp, maar niet van zweverig houdt.
verootjoo schreef:Ik ben gelovig en ben daarom niet bang voor de dood. Lijkt me wel mooi
Sinds ik een kind heb ben ik wel iets banger voor het moment waarop het zal gebeuren. Ik hoop wel dat ik mn kind mag zien opgroeien en er nog lang van mag genieten. Maar we hebben het zelf niet in de hand.
Maar ik maak me er ook niet druk om, want hoe meer tijd je spendeert aan het druk maken over je dood, hoe minder tijd je kan genieten van het leven