Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:01

Spuit kan ook bloedverdunner zijn. Dit is 1 van de redenen dat ik niet vlieg. Vreselijk als sardientjes in blik op elkaar geprakt. Ik ben echt geen People person en dan zo strak op een ander zittwn das vragen om ruzie.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:06

Hilary schreef:
Ik heb ooit mazzel gehad op een vlucht vanuit LA: vliegtuig was bij lange na niet vol, dus iedereen mocht na het opstijgen een andere plek zoeken. Resultaat: drie stoelen voor mezelf :D

Ik had heel erg mazzel toen ik van Nieuw Zeeland naar Nederland vloog. Twee vluchten lang niemand naast me. Dat is voor een vlucht van 17u en een vlucht vam 7u toch wel heeel erg fijn!

Verder klap ik ook mijn stoeltje ook lekker naar achteren hoor, daar betaal ik immers ook voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:10

verootjoo schreef:
Danique schreef:
Ik snap echt niet dat het nog kan, die stoelen naar achter. Ik zit al opgevouwen door mijn lengte en heb vaak mijn iPad op het tafeltje staan om een film te kijken; die zit dan ook ineens tegen mijn neus aan gedrukt... Er is imo echt te weinig ruimte om lekker bij een ander 'op schoot' te gaan liggen. Ik ben dusdanig lang dat ik niet meer naar het toilet kan als er degene voor mij de stoel naar achter gooit; ik kan dan mijn stoel niet meer uit.

Met welke maatschappij dan? Met budget maatschappijen snap ik het, maar met een 'normale' maatschappij vliegt m'n zwager van 2m ook zonder problemen :?
En anders gewoon bij de nooduitgang zitten? :)

Ik vlieg met lijnen als EgyptAir etc. (toen er negatief reisadvies was moest ik via Brussel naar Turkije naar Egypte).

Overigens heb ik ook wel eens op Sharm Airport gestaan waarbij de grondsteward mij vroeg of ik eerste klas vloog. Ik zei nee, hij zei 'ja :roll: ' en toen had ik een plek in de 1e klas. Gewoon zomaar, samen met mijn vader. Mochten we op Istanbul ook nog in die vip lounge enz. was echt wel leuk!

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:24

Fish_n_Chips schreef:
Maiske schreef:
Bij Tui kan je een duo seat boeken voor 50 euro. Dan is de stoel naast je leeg.

Onze laatste vlucht was niet helemaal volgeboekt waardoor de stoel naast ons leeg was. Ik wist van de optie maar had hier geen gebruik van gemaakt, gelukje dus. Het beviel prima en de volgende keer dat we vliegen is het me die 50 euro zeker waard.

Maar dan zit je toch nog met iemand aan je andere kant naast je? Of kan je halverwege de twee stoelen gaan zitten?

Nope... dit kan je zelf bepalen bij het reserveren van de stoelen. Dit kan je doen drie weken voor vertrek. Je geeft je eigen stoel aan en de stoel die je leeg wil hebben. Wij vliegen met zijn 2en, meestal in een rij van drie, waardoor je dus drie stoelen in totaal hebt. De twee armsteunen omhoog en relaxen maar.

Wij vliegen ook comfort, kost volgens mij 15 euro per stoel en je hebt iets van 10cm meer beenruimte. Bij de nooduitgang kan je ook reserveren, deze zijn nog het ruimst van allemaal.

Overigens zijn achteroverklappende/wippende stoelen behoorlijk irritant. Ik geef minstens zo'n harde beuk terug of ik zeg er iets van. Blijkbaar is de toon waarop wel voldoende dat iemand zn stoel terugzet of stilhoud.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:28

Ik vind sommige reacties wel wat overdreven. Over je stoel wat bijstellen naar beneden heb je niet altijd even veel controle, soms gebeurt dat met een shock en soms zachtjes en geleidelijk. Ik heb ook wel een keer gehad dat m'n stoel naar achter schoot, durfde maar net sorry te zeggen tegen de persoon achter me omdat ik me zelf zo schaamde :o

Verder voor de ts, als het echt idd de ruimte dusdanig beperkt dat die persoon eigenlijk twee stoelen nodig zou hebben, meer dan aangeven bij het cabin personeel en hopen dat zij je kunnen verplaatsen, kun je denk ik niet doen..
Laatst bijgewerkt door Aight op 29-08-16 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:32

Hoe zit het eigenlijk met mensen die overgeven in het vliegtuig? Ik heb een enorme fobie voor overgeven en raak dus ook compleet over de zeik als er iemand over z'n nek gaat.
Kan ik hiermee dan ook naar de stewardessen als de persoon naast mij niet goed lijkt te worden?

on topic; poeh, dat moet dan een lange vlucht zijn geweest. Ik vind dit wel echt een gegronde rede om mee naar de stewardessen te stappen! Zo lang vliegen en geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten is natuurlijk geen pretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:32

Fira schreef:
Hoe zit het eigenlijk met mensen die overgeven in het vliegtuig? Ik heb een enorme fobie voor overgeven en raak dus ook compleet over de zeik als er iemand over z'n nek gaat.
Kan ik hiermee dan ook naar de stewardessen als de persoon naast mij niet goed lijkt te worden?

on topic; poeh, dat moet dan een lange vlucht zijn geweest. Ik vind dit wel echt een gegronde rede om mee naar de stewardessen te stappen! Zo lang vliegen en geen gebruik kunnen maken van de faciliteiten is natuurlijk geen pretje.

Dat denk ik wel hoor :j Echter vlieg ik al bijna 20 jaar meerdere keren per jaar en ik heb voor zo ver ik me kan herinneren nog nooit iemand in het vliegtuig gehad die moest overgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:56

Dus als je dik bent moet je twee stoelen nemen zodat je een ander niet in de weg zit, maar wanneer je lang bent moet een ander wel rekening met je houden en mogen mensen met een normaal postuur niet normaal gebruik maken van de faciliteiten van hun geboekte stoel zoals deze stoel in slaapstand zetten?
Is dat niet een beetje dubbel?

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 01:22

Toen ik 5 dagen geleden van Amsterdam naar Finland vloog had ik 6 stoelen voor mezelf :+
Achter me was het ook helemaal leeg :')

Daarna even 10 uur naar Japan. Dikke Hell.
Was een vlucht die alleen Azië doet dus iedereen is daar mega-klein.
Ik ben 1.87 dus valt wel mee, maar het hoofdkussen zat op m'n schouder en ik had geen beenruimte.
Heb me 10 uur lang super poedersuiker gevoeld en heb nu nog steeds soms pijnscheuten in m'n schouder.

Zat gepropt tussen 2 niet al te dunne mensen dus dat was echt geen pretje %)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 07:54

LaCiega schreef:
Hoi bokkers,

Aangezien ik het deze vakantie zelf weer tweemaal heb meegemaakt wil ik toch om advies vragen voor een eventuele volgende keer.
Op een vlucht van 11 uur heb ik zowel op de heen als de terugreis een wat volle persoon naast me gehad. Tijdens de heenvlucht kon de armleuning niet normaal omlaag en kon ik geen gebruik maken van de entertainment box aangezien mijn koptelefoon niet in de aux kon omdat de been van de man naast me helaas ervoor hing. Zoals jullie je kunnen voorstellen, ik zat totaal niet prettig. Ik heb ook niet kunnen slapen omdat er gewoonweg geen ruimte voor me was en dat terwijl ik nooit veel ruimte inneem met mijn <160 cm en <50 kilo.
Op de terugweg was er een soortgelijke situatie aan de gang waafdoor ik wederom niet kon slapen of fatsoenlijk kon zitten.
Helaas durfde ik niet te vragen of er misschien iets mogelijk was zodat het voor zowel mijn medepassagier als mij fijn reizen zou zijn. Ik kan me voorstellen dat het heel genant en onplezierig is om op het overgewiht te wijzen, maar na deze twee lange vluchten heb ik voor mezelf besloten om uit te zoeken of er voor de volgende keer toch iets mogelijk is zodat ook ik gebruik kan amaken van de stoel waar ik voor betaald heb.

Is het ok om de stewardessen om hulp te vragen hierover, of moet je de reis eigenlijk maar enduren? Is dit überhaupt wel op te lossen?
Ik heb het nu vooral over een oplossing voor de passagier die naast een wat gezettere persoon zit, , niet over of vollere mensen wel mee mogen vliegen of niet of dat ze twee stoelen moeten betalen.

Alvast bedankt.

En wat is er eigenlijk mis met vragen aan die man die op de heen vlucht naast je zat of ie zijn been iets aan de kant kan doen zodat jij je koptelefoon kan aansluiten? Wat is dat toch tegenwoordig...je kan toch gewoon met elkaar communiceren? ik lees hier alleen maar dat je naar de crew moet stappen.
Ga eens in gesprek met degene die naast je zit, misschien is het wel een heel gezellig en aardig persoon.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:13

Anoniem schreef:
Dus als je dik bent moet je twee stoelen nemen zodat je een ander niet in de weg zit, maar wanneer je lang bent moet een ander wel rekening met je houden en mogen mensen met een normaal postuur niet normaal gebruik maken van de faciliteiten van hun geboekte stoel zoals deze stoel in slaapstand zetten?

Probleem is een beetje dat je er niet echt iets aan kunt doen dat je lang bent en meestal wel als je dik (pardon, dat schijnt nu dus 'wat voller' te heten) bent.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:40

Als dikke mensen verplicht worden om twee stoelen te nemen, waarom dan lange mensen niet verplicht minimaal comfort te vliegen?...
Armleuningen moeten naar beneden en stoelen moeten naar achter kunnen.

Als er iemand achter me zit die problemen heeft met de stoel naar achter mag die van mij zelf een andere plek zoeken. Ook ik heb recht op een zo comfortabel mogelijke vlucht en daar hoort bij mij de stoel naar achter bij op n langere vlucht.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:44

Anoniem schreef:

Vind ik ook :j
Je kiest dan toch zelf ervoor om in een vliegtuig te gaan zitten, terwijl je weet dat het krap is

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:50

Needje schreef:
Als dikke mensen verplicht worden om twee stoelen te nemen, waarom dan lange mensen niet verplicht minimaal comfort te vliegen?...

Omdat iemand die lang is geen overlast aan anderen geeft? Die zit alleen met zichzelf in de knoop en met zijn benen in de nek.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:53

Dat mensen een probleem hebben met de stoelen naar achter kan ik ook niet zo god begrijpen. Ik ben zelf ook kang (pas bij sommige maatschappijen in economy er ook niet bepaald normaal tussen), maar ga een ander niet verbieden comfortabel te reizen. Ik ben lang, dus los ik dat probleem op. Oftewel, ik betaal extra voor een comfortclass stoel, een nooduitgang stoel of extra stoelen naast mij.

Naast een dikker persoon zitten, daar zeg ik wel wat van wanneer dit mijn comfort ernstig in het gedrang brengt. Gewoon op normale toon tegen de crew en vaak is men best bereid om de situatie te bekijken en actie te ondernemen wanneer dit mogelijk is.

Natuurlijk heb je ook gewoon dramatische luchtvaartmaatschappijen, Arke (nu tui) vlieg ik bijvoorbeeld alleen of mee als ze de laatste optie zijn. Wanneer ik betaal voor bepaalde luxe op een vlucht van meer dan 10 uur, dan verwacht ik die ook te krijgen. Mij vertellen dat de extra beenruimte en de extra stoel niet mogelijk zijn bij het boarden omdat je iets fout hebt gedaan zorgen ervoor dat ik iets onder redelijk word.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:55

Ik vlieg vrijdag weer eens. Ditmaal 15 uur en dit is ook altijd mijn angst... ik ben erg gesteld om mijn eigen ruimte en in een vliegtuig is dat altijd zo krap. Goede tweede is inderdaad hyperactieve kinderen die tegen je stoel schoppen. :x

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:56

Het lastige is dat de zitplaatsen in vliegtuigen de laatste jaren alleen maar krapper zijn geworden ( met het oog op meer stoelen = meer geld vangen)
Dit terwijl de mensen niet minder lang ofzo zijn geworden... Wij Nederlanders zijn zelfs gemiddeld nog langer geworden.

Maargoed als je dat zelf weet en je moet lang vliegen dan zou ik wat meer geld uitgeven aan de vlucht. Het is jammer dat het zo moet maar het is wel een wezelijk onderdeel van je vakantie

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:01

Daar ben ik het mee eens Ineke. En op een gegeven moment maken die 100 euro extra op en ticket ook niet meer uit (als je toch al 1200 euro kwijt bent is dat te verwaarlozen). Voor korte stukjes zal het me een worst wezen, maar langer dan 5 uur dan ga ik eisen stellen aan mijn comfort. Te lange en te dikke mensen zijn lastig (ik ben met mijn lengte ook lastig), maar daar kunnen mensen niet zoveel aan doen (althans niet gedurende een vlucht), stinken of nare gewoontes wel. Ik zeg daar ook gewoon wat van. Die kauwgum die ik meeheb is niet voor mijzelf....

Heb trouwens ooit eens business class mogen vliegen bij de KLM, daarna ben je voor je leven verpest :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:13

Ineke2 schreef:
Het lastige is dat de zitplaatsen in vliegtuigen de laatste jaren alleen maar krapper zijn geworden ( met het oog op meer stoelen = meer geld vangen)
Dit terwijl de mensen niet minder lang ofzo zijn geworden... Wij Nederlanders zijn zelfs gemiddeld nog langer geworden.

Dit ja. Vorig jaar zijn we naar de Dominicaanse republiek gevlogen met een dreamliner van Tui. Nou dat was me toch eens opgevouwen zitten. Ik ben 1,74, maar ik paste niet normaal in die stoel. Mijn stiefmoeder zat in het midden en kon dus nergens haar benen kwijn (zij is max 1,70 dus daar kan zij verre wat aan doen) en die man voor haar knalt zo zijn stoel naar achter.
Toen hebben we inderdaad ook gevraagd of de stoel naar voren kon, want dit was echt niet te doen. Dus is dit de schuld van de man? Nee. Is dit onze schuld? Nee. Ligt aan Tui en hun verschrikkelijke kleine plaatsen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:21

Over gezette mensen naast je, dat kan je gewoon aangeven bij de crew, als de vlucht niet vol is kan daar een oplossing voor worden gevonden.

Over lange mensen die niet willen dat de stoel naar achter gaat. Je hebt gewoon pech en daarmee te dealen. Wil je je niet opgevouwen voelen betaal je maar wat extra voor comfort of bussiness/first class. Ook ik hoor bij de lange benen groep, verschil is enkel dat ik stand-by vlieg en geen keus heb waar ik zit. Dan leer je een stoel waarderen :') maar de KLM economy stoelen zijn prima te doen voor lange mensen. De enige keer dat mijn economy vlucht een hel was was de keer dat ik met een gebroken teen en gekneusde voet vloog en dat helemaal opzwelde vanwege de druk en dat je je voet nergens omhoog kon doen. Dat was wel een 12 uur lange hel maar voor de rest is het prima doenbaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:52

Sleeper schreef:
Needje schreef:

Omdat iemand die lang is geen overlast aan anderen geeft? Die zit alleen met zichzelf in de knoop en met zijn benen in de nek.

Maar als ik m'n stoel niet naar achter mag doen heb ik er toch last van?!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:08

Ik vlieg volgende week van nieuw zeeland naar engeland. Als ik mijn stoel niet naar achter kan klappen krijg ik onwijs last van m'n rug op zo'n lange vlucht (en daarnaast kan ik echt niet slapen rechtop).
Op chartervluchtjes binnen Europa (ja, dat noem ik vluchtJES tegenwoordig :+ ) zal ik mn stoel rechtop laten, maar op lange vluchten zet ik m'n eigen comfort lekker asociaal voor op het comfort van de persoon die achter mij zit.. betaal hier tenslotte meer dan genoeg geld voor!

Wat betreft de ruimte met dikke mensen naast me, hier ben ik ook altijd bang voor!
Makkelijk praten, er gewoon wat van zeggen tegen de cabincrew.. Maar ik zou hier denk ik ook wel iets moeite mee hebben, al is t wel t beste dat te doen denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:44

Anoniem schreef:

Ik kan helaas niet ook de stoel voor mij boeken en dat zou in mijn geval ook niets oplossen, want ook als de stoel voor mij rechtop staat zit ik oncomfortabel en kom ik met blauwe knieën aan op mijn bestemming :')

Persoonlijk vind ik ook wel dat degene voor mij daar rekening mee kan houden ja; ik zit al niet comfortabel, en jij (diegene) wel (als je niet zo lang bent), en dan ga je mijn reis NOG minder comfortabel maken zodat jij zelf nog MEER comfortabel kan zitten.

Je kan ook een beetje rekening houden met elkaar (en dan heb ik het over vluchten tot 6 uur, dat vind ik persoonlijk geen lange vluchten en als je het echt niet kan opbrengen om 6 uur rechtop te zitten dan snap IK dus weer niet dat diegene met het vliegtuig gaat, net zoals een ander niet zou snappen dat ik als lang persoon met het vliegtuig ga.

Daarom zou ik gelijk 'nee' stemmen als er een poll kwam of stoelen naar achter moeten kunnen of niet.

Mijn vader heeft als iemand van 2 meter met dito schouders de keuze om opgefrommeld te zitten, of om iedere 5 minuten een stewardess of karretje tegen zijn schouder geknald te krijgen... Ook niet de beste optie, maar ja, Egypte is best ver met de bus :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:49

Danique schreef:
Anoniem schreef:

Ik kan helaas niet ook de stoel voor mij boeken en dat zou in mijn geval ook niets oplossen, want ook als de stoel voor mij rechtop staat zit ik oncomfortabel en kom ik met blauwe knieën aan op mijn bestemming :')

Maar je kan wel de stoel naast het gangpad boeken, dan kan je je benen langs de stoel voor je steken.
Een vriendin van mij is ook lang en voor haar boeken wij altijd de stoel naast het gangpad, dan zit zij redelijk.

Ik ben (door medicijngebruik) flink aangekomen en ben daar zelf ook totaal niet gelukkig mee. Maar ik pas nog wel op 1 stoel (misschien doordat ik vrij klein ben :+) ik zorg zelf dat ik altijd bij het raam zit en mijn vriend naast mij. mochten het krappe stoelen zijn dan vind hij het niet erg als ik lekker tegen hem aan zit :+
Maar om eerlijk te zijn heb ik nog nooit meegemaakt dat ik niet in een stoel pas :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:51

@M_D_H, ik heb nog iets toegevoegd aan mijn post wat slaat op het bij het gangpad zitten. Als ik steeds mijn benen terug moet trekken omdat er (weer) een stewardess/karretje/medepassagier langs loopt stoot ik mijn knieen alsnog zo'n 250 keer per reis. Ik zit liever de hele reis met mijn knieen tegen de stoel voor mij (wat mensen dan ook weer vervelend vinden, maar wel die stoel naar achter knallen en het erger maken :') ), dan dat ik ze zo vaak moet stoten omdat ik aan de kant moet.