Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:43

Als ik het goed begrijp, TS, is de bedoeling/afspraak wel dat die 250 euro inclusief woonkosten (dus G/W/L) maar ook de gemeenschappelijke boodschappen is. Het probleem daarbij is alleen, dat er regelmatig geen eten voor jou overblijft als je later binnenkomt en bijv. niet aan tafel aanschuift met het avondeten. Als dat inderdaad de afspraak is, dan snap ik wel een beetje dat jou dat ergert. Dat staat los van of Bokkers hier vinden dat die 250 een realistisch bedrag is; als dat de afspraak is, dan is dat zo.

Rest je een paar opties; overleg eens of die 250 genoeg is, of dat inderdaad inclusief boodschappen is of dat je dan wat meer zou moeten bijdragen; doe zelf de boodschappen zodat je zeker weet dat er in huis is wat jij wilt eten en wanneer jij dat wilt eten; en/of, ga een gesprek aan met je moeder en je zus waarin je duidelijk aangeeft dat jij betaalt voor boodschappen (zij het via het kostgeld; zij het omdat je zelf boodschappen doet) en dat je het niet waardeert dat als je thuiskomt er gewoonweg geen eten meer is.

Ik denk eigenlijk dat dat laatste het voornaamste probleem is, dat is dan dus voornamelijk een probleem wat je zus betreft en niet je moeder of diens boodschappenbeleid. Probeer je ergernis dan niet te erg te projecteren op je moeder of de manier waarop zij haar boodschappen doet, dat levert ergernis op en is dus effectief niet jouw probleem.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:48

Goh, nooit bij stilgestaan dat er nog best veel mensen kostgeld betalen tegenwoordig.....

Mijn (stief)zoon van 25 woont bij ons (betaalt overigens niet, vind ik ook echt niet nodig), hij werkt en is ook onregelmatig thuis (soms blijft hij bij zijn vriendin die in de stad woont waar hij werkt). Het is dan ook best lastig in te schatten wanneer hij er wel en niet is.

Als we zeker weten dat hij 's avonds thuis eet wachten we op hem met eten (ook als dat betekent dat we pas rond half tien of zo samen eten, dat vinden we niet erg en wel zo gezellig), maar als dat niet zo is zorg ik zeker dat er wat te eten voor hem is (al dan niet klaargemaakt).

Of er nu wel of niet betaald wordt, als je onderdeel van het gezin bent vind ik dat je ook zo behandeld moet worden. Dus als wij boodschappen doen vraag ik (of stuur een appje) of hij nog iets nodig heeft en breng dat mee. Dingen waar hij 'ineens' trek in heeft koopt hij meestal op weg van/naar werk. Als ik trouwens specifiek dingen in huis haal voor een bepaald recept vraag ik wel even of hij geen 'onderdelen' daarvan wil opeten :D (is nogal eens voorgekomen dat ik er als ik ging koken achterkwam dat er zaken verdwenen waren die essentieel waren voor zo'n recept, wat op zich niks geeft, maar toch onhandig is). En als hij zeker weet dat hij niet thuis komt laat hij het even weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:49

BKonline schreef:
Ik zou aan mijn kinderen alleen kostgeld vragen als de lasten te veel zouden worden en ik het niet kan opbrengen om zelf voor mijn inwonend kind te betalen. In iedere andere situatie zou ik geen cent aannemen van mijn eigen kind.

Het ligt helemaal aan de situatie.
Als moeders alleenstaande is, dan wordt het inkomen van kinderen meegeteld voor de toeslagen, dus krijgt moeders ook minder huurtoeslag (en eventuele andere toeslagen).
Ook alle gemeentelasten zijn vaak hoger.

Ikzelf zou wel geld vragen als mijn zoon een goede baan gaat krijgen en zelf beslist (langere tijd) thuis te blijven wonen.
Maar dan zou ik wel een gedeelte (of mss alles) apart zetten zodat hij (als verrassing) een potje heeft als hij uit huis gaat.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:21

@ BKonline: maar is het niet ook gewoon gezond om op een gegeven moment na te moeten denken over uitgaven en hoeveel alles kost? Ook al heb jij het geld niet nodig. Inwonend kind is anders dan een inwonende volwassene met een fulltime baan.

TS: zo tussen de regels lees ik wel meer frustraties. Enige wat ik kan zeggen is: bespreek het. Met je moeder en zus.
Ook zaken als de auto voltanken etc. Aan de ene kant wil je niet alles op een weegschaal leggen, maar blijkbaar werkt dat niet en de enige manier om daar constructief een oplossing voor te vinden is je verwachtingen en ervaringen bespreekbaar maken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:38

troi schreef:
Ik kan me van je moeder voorstellen overigens dat die niet zo zit te wachten op een koelkast met eigen plankjes, ze runt een huishouden en geen studentenhuis.

Maar er moet uiteindelijk natuurlijk wel een redelijke manier zijn dat iemand te eten kan hebben in het huis waar ze woont. Dat kan of door goede afspraken te maken over de kosten van het eten en die op te nemen in de maandelijkse rekening, of doordat iemand zelf het eten kan kopen en voor zichzelf kan houden, maar niet geen van beide.

@TS, ik kwam laatst een blog tegen daarover. De situatie is wellicht (of niet) extremer dan bij jou, maar er staan best een aantal zinnige dingen. Wel in het Engels: https://captainawkward.com/2016/03/07/8 ... -finances/

In elk geval: het is denk ik goed om openlijk met *iedereen* in het huis afspraken te maken over wat er wel of niet te verwachten is. Daarbij zou ik denken aan allereerst eens op een rijtje zetten wat de vaste kosten zoal zijn. Dat kan helpen, zowel om je moeder zicht te geven of het kostgeld reeel is, als om jou dat inzicht te geven. (Stel bv dat je erop uitkomt dat de vaste lasten 900 euro zijn en je bent met z'n vieren, dan lijkt het me redelijk dat die 250 euro inclusief eten is. Zie je dat maandelijkse kosten nog voor de boodschappen al 1200 euro zijn en je bent maar met z'n drieen, dan is het wellicht makkelijker om tot een nieuw compromis te komen. Hangt verder nog af van allerlei factoren: wil je moeder graag dat je thuis blijft, hoe is hun financiele situatie, wie doet het huishoudelijke werk, mag je de auto structureel gebruiken, heb je alleen een kamertje van 2 bij 3 waar het na 8 uur 's avonds stil moet zijn, of voelt het echt als jouw huis waar je zelf invloed op kunt uitoefenen, etc.)

Daarnaast is het goed dat er duidelijke afspraken komen over wie de boodschappen doet, wie daarvoor betaalt, en wie daarvan mag gebruiken. Er zijn heel veel manieren om dat in te vullen, als het maar voor iedereen duidelijk is, en je niet 's avonds thuis komt en geen eten hebt, terwijl je dat wel hebt georganiseerd.

purny

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:45

Kostgeld bereid iemand voor op de volgende stap. Dus huur enzo betalen. Ik vond het niet erg en niet meer dan logisch dat ik ook mee betaalde aan de uitgaven. Zo leerde ik dat ik niet alles voorgekauwd kreeg.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:59

Toen ik weer thuis ging wonen heb ik ook kostgeld betaald. Naar ratio van mijn salaris. Eerst 200 euro p/m, later 500. Nooit een probleem mee gehad. Auto mocht ik lenen als die er stond. Na een half jaar heb ik zelf een auto gekocht.
Ik moest wel laten weten of ik er was met eten. Waar ik heen ging, hoe laat ik thuis dacht te zijn en of ik wel thuis kwam 's nachts. Omdat ik overdag werkte at ik meestal thuis. In het weekend vaak niet.

Ga in gesprek met je moeder en zus. Spreek jullie verwachtingen uit. Maak afspraken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:01

MariekeS_ schreef:
@ BKonline: maar is het niet ook gewoon gezond om op een gegeven moment na te moeten denken over uitgaven en hoeveel alles kost? Ook al heb jij het geld niet nodig. Inwonend kind is anders dan een inwonende volwassene met een fulltime baan.

Dat klopt maar als je daar als ouders op volwassen leeftijd mee begint, ben je ook een beetje laat.

Ik zou doen wat Brainless zegt, het bedrag dat je kunt rekenen voor kostgeld in een spaarpot leggen. Maar als ik het kan betalen, zou ik geen geld van mijn kinderen aannemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:11

250 euro is niet veel en de tank van de auto af en toe volgooien lijkt me ook normaal. En als je een keer een dag of halve dag vrij bent is het toch ook een goed idee om eens te koken voor iedereen en de stofzuiger te longeren e.d. Maar dan zou ik ook wel verwachten dat diegene die kookt, ook voor 3 personen kookt. Anders krijg je echt zo'n 'ieder z'n plankje in de koelkast' idee. En er zijn genoeg gerechten die je in een grote hoeveelheid kan maken en in de vriezer kan doen, dat is voor iedereen gemakkelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:11

Je hebt het goed ;) Dat is verre van duur en zou dat toch echt wat meer waarderen. Gewoon zelf dagelijks even wat dingetjes halen en klaar. zeker op die leeftijd. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:25

Doubtless schreef:
Maartje1990 schreef:
Overigens.... Ik betaal minder dan €200 incl tv, gas,water en licht. Dus diegene die zeggen dat ts weinig betaald. Het kan nog minder. En nee ik woon niet meer thuis ;)

Maar met gas, water en licht ben je er toch nog niet?

Dat is natuurlijk exclusief eten en afvalheffing. Vooruit internet komt er nog bij dan zitten we op de €200 dan heb ik een huis met drie slaapkamers (met zn tweeen overigens, dus totaal is het duurder) overigen geen kraakpand :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:28

Maartje1990 schreef:
Doubtless schreef:
Maar met gas, water en licht ben je er toch nog niet?

Dat is natuurlijk exclusief eten en afvalheffing. Vooruit internet komt er nog bij dan zitten we op de €200 dan heb ik een huis met drie slaapkamers (met zn tweeen overigens, dus totaal is het duurder) overigen geen kraakpand :)

Antikraak dan? Of ergens in het midden van Nixië? Of via een bekende gehuurd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:29

Maartje1990 schreef:

Wil heel graag weten waar dat is.
Dan kom ik daar direct wonen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:29

Onze oudste dochter wil studeren, tot die tijd werkt ze. Ze heeft uit zichzelf gezegd, dat mocht de kinderbijslag in gevaar komen, zij bij wil dragen aan het huishouden. Ze haalt vaak genoeg boodschapjes, zonder gemopper over geld.
En zo hoort het ook. Niet het perse bij willen dragen, maar het uit zichzelf begrijpen dat het leven geld kost en dat je er niet vanuit kunt gaan dat de ouders maar klakkeloos overal voor blijven zorgen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:32

Maartje1990 schreef:
Ja te is onwijs verwend zeg tjonge jonge. Ik denk dat in bijna alle gevallen van thuiswonende jongeren die meebetalen de prijs kost en inwoning is. Dus dat ts daarvan uitgaat lijkt me helemaal niet gek. Maar wellicht moeten daar andere/duidelijkere afspraken voor worden gemaakt.

Overigens.... Ik betaal minder dan €200 incl tv, gas,water en licht. Dus diegene die zeggen dat ts weinig betaald. Het kan nog minder. En nee ik woon niet meer thuis ;)

Dat is echt heel fijn voor jou, maar je begrijpt zelf waarschijnlijk ook wel dat dit niet gangbaar is. Je moet het niet laten overkomen alsof we allemaal voor 200 euro incl alles kunnen wonen, want dat is gewoon een sprookje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:35

Diablo schreef:
Maartje1990 schreef:
Ja te is onwijs verwend zeg tjonge jonge. Ik denk dat in bijna alle gevallen van thuiswonende jongeren die meebetalen de prijs kost en inwoning is. Dus dat ts daarvan uitgaat lijkt me helemaal niet gek. Maar wellicht moeten daar andere/duidelijkere afspraken voor worden gemaakt.

Dat is echt heel fijn voor jou, maar je begrijpt zelf waarschijnlijk ook wel dat dit niet gangbaar is. Je moet het niet laten overkomen alsof we allemaal voor 200 euro incl alles kunnen wonen, want dat is gewoon een sprookje.

Tja... ik woon gratis thuis (mijn man betaald alle vaste lasten :+ ).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:36

Geen antikraak dat zei ik overigens al. Gewoon woning op het platteland wel met huurtoeslag :) en dan met zn tweeën kom je uit op minder dan €200,- onze verhuurders kende ik overigens niet tot ik hier woonde.

Ik vind voor thuiswonend een vergoeding kost en inwoning €250 redelijk normaal. En dat het op jezelf duurder is/kan zijn betekend mijn inziens niet meteen dat ts verwent is

Diablo: de meeste particuliere verhuurwoningen niet nee. Woningbouw heb je dat dan weer wel. Maar goed ik weet dat we heel veel geluk hebben met ons plekje!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:38

ikkebenhier schreef:
Ik verwacht niet dat er voor mij gekookt wordt, maar na een lange dag thuis komen, een lege koelkast aantreffen en dan ook ' oh ja het brood is net op', dat vind ik niet kunnen.

Jij verdiend echt een enorme schop onder je kont.
Wat denk jij dat de meeste werkende 25ers doen na een lange dag werken.....juiste boodschappen, huishouden. Voor niks gaat de zon op. Hotel Mama is geopend en ji jgedraagt je als een kleuter die wel een volle koelkast wenst voor €250,- per maand.

Je zou eens moeten berekenen wat je kwijt zou zijn als je op je zelf gaat wonen, lijkt me heel verstandig voor jou zodat je een beeld krijgt dat jij in je handjes mag klappen met ouders als de jouwe

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:38

Brainless schreef:

Dan woon ik ook gratis :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:39

Dus jullie betalen huur en g/w/l totaal 400 E voor een 3 slaapkamer woning?
Dan moet je wel heel veel toeslag krijgen....

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:40

Even tussendoor... hoeveel zijn jullie kwijt aan boodschappen per maand?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:44

BKonline schreef:

Voor mij alleen (en mijn vriend die zo nu en dan mee eet) ongeveer €150,- per maand. Dat is inclusief alles: eten, drinken, persoonlijke verzorging, toiletpapier, wasmiddel, eten voor alle huisdieren
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 25-08-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:44

Diablo schreef:
Brainless schreef:

Dan woon ik ook gratis :+

*\o/*

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:50

BKonline schreef:

Dat is toch al gauw dik 800 euro per maand. Maar dat is voor een gezin met drie pubers en 10 (!) honden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:58

Diablo schreef:
BKonline schreef:

Dat is toch al gauw dik 800 euro per maand. Maar dat is voor een gezin met drie pubers en 10 (!) honden.

:wow: :wow: :wow: :wow:
Memo aan mij: nooit 3 pubers en 10 honden nemen...