Moeders en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Moeders en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:36

Maar voor iedereen is die balans anders.
De 1 wordt kriegel om de hele dag het huishouden te runnen, de ander vindt het heerlijk.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:41

Bloembloem ik vind jou ook helemaal het type niet om je hand omhoog te houden, vond vroeger al dat je goed voor jezelf opkwam en volgensmij is daar nog weinig aan veranderd :D

Ik ben alleenstaand met 4 kinderen, werk nu twee ochtenden (overige uren ouderschapsverlof) als jongste naar school gaat wil ik onder schooltijd werken (continuerooster op school) en werk dan 4 dagen tussen 9 en 2 en maak dan 19 uur per week.

Vind t overigens heerlijk om te kunnen werken, even geen mama zijn maar gewoon mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:43

Brainless schreef:
De 1 wordt kriegel om de hele dag het huishouden te runnen, de ander vindt het heerlijk.

Ik vind het huishouden heerlijk en mijn kinderen ook.

Maar ik zou kriegel worden als ik geen gesprekken zou kunnen voeren op niveau.

Mijn kids zijn (uiteraard) geweldig maar zou niet goed worden als ik heel de dag tegen 2 vijfjarige zou moeten praten en verder geen gelijkgestemden zou spreken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:48

vonneke schreef:
Brainless schreef:

Mijn kids zijn (uiteraard) geweldig maar zou niet goed worden als ik heel de dag tegen 2 vijfjarige zou moeten praten en verder geen gelijkgestemden zou spreken.

Dat deed ik ook niet hoor.
Had veel contact in de buurt,sprak regelmatig familie, ging met de paarden de hort op enz
Thuismoeder betekend niet dat je de hele dag binnen zit met je kinderen :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:50

DebGizmo, dat heb jij goed gezien :D, ik denk nu ook te weten wie jij
bent overigens :o

Ken er genoeg die letterlijk t*ren op het geld van hun vent, en thuis
blijven voor de "kinderen". Lees: Van 09.00 uur tot 15.00 uur thuis zijn, zonder kinderen, en ook
bijzonder weinig aan het huishouden doen :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:51

Nou en? Wat maakt dat uit, als echtgenoot daar geen problemen mee heeft?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:53

_Nadia_ schreef:

Helemaal niks, maar ik zou het niet kunnen :n!

Zou het ook niet eerlijk vinden tegenover mijn man, waarom zou alleen
hij het geld moeten verdienen? Nogmaals, ik wil niet afhankelijk zijn :n

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:58

Ik zit er ook wel eens aan te denken hoe ik dit moet gaan doen als wij kinderen krijgen. Mijn vriend en ik werken allebei in hetzelfde bedrijf, maar wel op een ander filiaal. Hij werkt 5x8 uur en ik werk 4x10 uur. Werktijden van 06.00 uur tot 03.00 uur en geen vast rooster dus elke week weer andere werktijden.
Geen familie of vrienden in de buurt die elke week willen oppassen. Ik zou echt niet weten hoe wij dat moeten gaan doen. Ik kan ook niet stoppen met werken. Misschien wel een dagje minder, maar stoppen wil ik ook zelf niet.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:04

BloemBloem schreef:
DebGizmo, dat heb jij goed gezien :D, ik denk nu ook te weten wie jij
bent overigens :o

We lopen elkaar idd wel regelmatig voorbij, meestal op woensdag of donderdag als ik naar de peuterspeelzaal loop. Als ik het me goed herinner (niet alles wat ik denk te herinneren klopt altijd :') ) zaten we beide op de 'blauwe school' maar zat jij in de A groep en ik altijd in de B.

Je onderneemt ook weleens wat met mijn zus dacht ik, tenminste, in mijn geheugen staan foto's op mijn zus haar tijdlijn waarin jij ook getagd bent.

Stukje onafhankelijkheid is iets wat bij mij altijd goed van pas is gekomen, waardoor ik nooit in de problemen ben geraakt toen ik er alleen voor kwam te staan. Altijd erg blij mee geweest, ondanks dat ik ook prima thuis zou kunnen blijven. Zou mijn huishouden wel goed doen :') :') :')

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:05

Fee_ schreef:
Ik zit er ook wel eens aan te denken hoe ik dit moet gaan doen als wij kinderen krijgen. Mijn vriend en ik werken allebei in hetzelfde bedrijf, maar wel op een ander filiaal. Hij werkt 5x8 uur en ik werk 4x10 uur. Werktijden van 06.00 uur tot 03.00 uur en geen vast rooster dus elke week weer andere werktijden.
Geen familie of vrienden in de buurt die elke week willen oppassen. Ik zou echt niet weten hoe wij dat moeten gaan doen. Ik kan ook niet stoppen met werken. Misschien wel een dagje minder, maar stoppen wil ik ook zelf niet.

Wellicht is een flexibele gastouder een idee. Niet altijd even makkelijk te vinden, dat dan weer wel..

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:10

Ja daar had ik inderdaad ook al aam gedacht. Maar als mijn vriend en ik bijvoorbeeld allebei in de avond moeten werken en dus om uiterlijk 03.00 uur klaar zijn, moet het kindje dan bij de gastouder blijven slapen? Doen gastouders dat? Totaal geen verstand van gastouders!

Helaas kan ik niet tegen mijn werkgever zeggen dat ik bijvoorbeeld niet meer in de avonden kan werken. Dat is niet meer mogelijk in mijn functie.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:12

Kom even binnen vallen. Ik werk 10-15 uur per week vanuit huis. Dochter van 8 maand is dus hele dagen thuis. Manlief is doordeweeks voor 80% in het buitenland en alleen in het weekend thuis. Vandaar deze keuze. Vind het zo precies goed, al is het soms best lastig alles te organiseren.

Bloembloem: Ik herken je verhaal wel, was ook altijd zo. Er zijn genoeg mensen die mij ook afhankelijk vinden, zit immers hele dagen thuis, wandel een beetje met kind en hond etc. Als ze me niet goed kennen weten ze niet dat ik ook nog zit te werken. Maar als ik meer zou willen werken, kan mijn man zijn werk niet meer doen. Dus we zijn afhankelijk van elkaar. Het is dus ook ons geld wat we samen verdienen. Al is de feminist in mij heel gelukkig als mijn salaris(je) gestort wordt 'zie je wel, ik draag ook bij' :))

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:15

Hoe kan het eigenlijk dat kleuters zo verschillend naar school gaan? Mijn 4,5 jarige zoon zit alle dagen op school, alleen woensdagmiddag vrij. Ik lees hier dat kinderen op de vrije school alleen de ochtenden naar school gaan, en iemands anders haar kindje is vrijdags vrij. Zijn er geen 'regels' en minimaal aantal schooluren die ze moeten maken als ze leerplichtig zijn? (Heb het nu over de kleuters).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:21

Die uren zijn voor de gehele schoolperiode, dus tot en met groep 8. Het is aan de school hoe zij die uren inzetten. Zo heeft op de school van onze dochter de onderbouw ook de vrijdagmiddag vrij en heeft groep 1-4 meer studiedagen. Groep 1-2 heeft er zelfs nog net ietsje meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:22

BloemBloem schreef:
_Nadia_ schreef:

Buiten dat ik het niet zou willen vind ik het belangrijk dat een vrouw ook onafhankelijk kan zijn als zij alleen komt te staan. Dus altijd zorgen voor een goede opleiding ( een eigen bankrekening) als een soort backup. Je maakt jezelf zo afhankelijk van je man dat je zwaar in de problemen komt als het stukloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:22

Brainless schreef:
[naam] schreef:

Dat deed ik ook niet hoor.
Had veel contact in de buurt,sprak regelmatig familie, ging met de paarden de hort op enz
Thuismoeder betekend niet dat je de hele dag binnen zit met je kinderen :)

Dat vind ik nog steeds anders dan werk.
Nee voor mij is het echt een no go zonder werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:24

Suzanne F. schreef:
BloemBloem schreef:

Buiten dat ik het niet zou willen vind ik het belangrijk dat een vrouw ook onafhankelijk kan zijn als zij alleen komt te staan. Dus altijd zorgen voor een goede opleiding ( een eigen bankrekening) als een soort backup. Je maakt jezelf zo afhankelijk van je man dat je zwaar in de problemen komt als het stukloopt.

Ik ken er heel veel die beide lonen op de gezamenlijke rekening laten storen en daar alles van doen.

Lijkt me echt rete onhandig,

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:30

Suzanne F. schreef:

Mocht ik ooit alleen komen te staan zien we dat dan wel weer. Ik heb dan sowieso vrijstelling om te werken omdat ik officieel "carer"ben voor enkele van mijn kinderen met special needs. Deze kinderen krijgen maandelijks een bedrag van de overheid om tegemoet te komen aan extra kosten, ik krijg een bedrag omdat ik carer ben en een hoop toeslagen. Wat dat betreft is het hier in Engeland heel goed geregeld.

Sowieso is werken voor mij geen optie gezien 1 van onze kinderen nooit naar school zal kunnen gaan en dus onderwijs aan huis krijgt (deels door een leraar, grotendeels door mij zelf) en 24 uur zorg nodig heeft.

Overigens ook als er geen special needs in ons gezin zouden spelen vind ik het belangrijker om bij de kinderen te zijn dan te werken en onafhankelijk te zijn, maar dat is mijn mening, en dat moet iedereen vooral voor zichzelf weten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:31

Brainless schreef:

Klopt! De balans is voor mij goed op deze manier maar dat is idd heel persoonlijk.
Vrouwen kunnen elkaar wel wat meer steunen vind ik. We doen zo moeilijk soms, kunnen elkaar zo veroordelen.. Helemaal als het gaat over kinderen en opvoeding. Overal moet wel wat over gezegd worden. Begint al bij de zwangerschap en bevalling. En dan over wel of geen borstvoeding, wel of niet laten huilen, wel of niet werken etc. Iedereen doet het op haar eigen manier. Als deze manier werkt voor diegene, prima toch? Wie ben ik dan om daar wat over te zeggen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:36

Majabeestje schreef:
Klopt! De balans is voor mij goed op deze manier maar dat is idd heel persoonlijk.
Vrouwen kunnen elkaar wel wat meer steunen vind ik. We doen zo moeilijk soms, kunnen elkaar zo veroordelen.. Helemaal als het gaat over kinderen en opvoeding. Overal moet wel wat over gezegd worden. Begint al bij de zwangerschap en bevalling. En dan over wel of geen borstvoeding, wel of niet laten huilen, wel of niet werken etc. Iedereen doet het op haar eigen manier. Als deze manier werkt voor diegene, prima toch? Wie ben ik dan om daar wat over te zeggen.

Helemaal mee eens. We moesten eens wat minder over elkaar oordelen...

_Nadia_, ik heb echt respect voor jou. Volgens mij heb jij best een pittig gezin (sowieso, 7 kinderen, ik doe het je niet na!). Fijn dat daar in Engeland ook iets tegenover staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:45

Suzanne F. schreef:
[

Dan moet je trouwen onder huwelijkse voorwaarden, anders is jouw geld ook zijn geld.
Daarnaast kan dat evengoed "problemen" veroorzaken als je gezamenlijk een huis hebt en deze moet worden verkocht.

Tja, ik ben niet onafhankelijk (naar woord eigenlijk... want ik maak gewoon eigen beslissingen).
Maar daarnaast... soms heb je die keuze niet.
Ik raakte mijn goede baan kwijt toen ik (onverwacht) zwanger was.
Net een huis gekocht... en onze zoon autistisch bleek waardoor "even" oppas zoeken niet ging.

Gelukkig kom ik niet in problemen als het stukloopt.
Dat is allemaal al besproken en geregeld.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:49

Majabeestje schreef:
Brainless schreef:

Precies!

Wat je ook doet, het is nooit voor iedereen goed. Altijd wel mensen die je keuzes idioot en naïf vinden.

Vroeger, heel vroeger maar ook weer niet zo gek lang geleden, was het doodnormaal dat een moeder thuisbleef voor haar kinderen.
Als je dan fulltime ging werken en carrière maken, bekeek de gemeenschap je scheef. Wat ben jij voor een moeder? Wel kinderen hebben maar je ego te groot om er zelf voor de zorgen? Triestig.

Hedendaags, als je er voor kiest om je carrière stop te zetten en thuis zelf voor het huishouden en kinderen te zoeken, bekijkt de gemeenschap je scheef. Wat ben jij voor een vrouw? Lekker gemakkelijk hé, teren op de centjes van je man en koffie drinken met de buurvrouw. En zoveel salaris missen, domme kip.

Iedereen moet het gewoon doen zoals ze het het prettigste vinden. En goed nadenken of je ook kan leven met de toekomstige gevolgen van je beslissingen. Er zijn meerdere wegen naar Rome in zo'n situatie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:53

Brainless schreef:
Dan moet je trouwen onder huwelijkse voorwaarden, anders is jouw geld ook zijn geld.
Daarnaast kan dat evengoed "problemen" veroorzaken als je gezamenlijk een huis hebt en deze moet worden verkocht.

Tja, ik ben niet onafhankelijk (naar woord eigenlijk... want ik maak gewoon eigen beslissingen).
Maar daarnaast... soms heb je die keuze niet.
Ik raakte mijn goede baan kwijt toen ik (onverwacht) zwanger was.
Net een huis gekocht... en onze zoon autistisch bleek waardoor "even" oppas zoeken niet ging.

Gelukkig kom ik niet in problemen als het stukloopt.
Dat is allemaal al besproken en geregeld.

Zomaar ineens :'), je zult vast niet helemaal gepland bedoelen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:56

Het heeft 6 jaar geduurd voordat ik (langdurig) zwanger was.
Kreeg al in het begin te horen dat het via de gewone weg niet/nauwelijks mogelijk was.
Had al meerdere miskramen gehad en was daarom ook aan de pil om te voorkomen weer zwanger te worden.

Was al 6 maanden zwanger voordat ik het wist.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:02

Wat een wonder Brainless! :)