Nieuwe baan bevalt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelHx

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:39

Is AH iets voor je (of andere supermarkt)
Ik ben op mn 19e daar binnen gekomen bij de deli/brood afdeling omdat je 18+ moet zijn om met die machines te werken.
Daar zijn ze juist blij met goedkope werkkrachten die door de weeks kunnen ipv alleen in het weekend. Het is niet geweldig werk, maar je hebt goede omstandigheden/pauzes/salaris enzo en er hangt (bij mij dan) een hele leuke sfeer!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:02

met jouw leeftijd en locatie moet je haast wel ander werk kunnen vinden maar leuk? tja... dat is niet zeker.
ik werk me mijn voeten onder mijn lijf vandaag in een magazijn distributie ding, minimaal 800 collie rennen en gegarandeerd blaren op je voeten inclusief sahara temperatuur. daar zoeken ze ALTIJD mensen maar je ziet dat er eigenlijk alleen maar allochtonen zijn, denk dat nederlanders zich daar te goed voor voelen? ik zou je aanraden zoiets te gaan doen maar denk dat je na een dag dan ook al weer weg bent daar.
dus mijn advies: zoek een opleiding want als je het nu al niet red hoe verwacht je dit dan in de toekomst? het kan toch niet zijn dat schrapen om geld in bijbaantjes je hele toekomst wordt? het zou lekker makkelijk zijn als je op je 19e al een uitkering zou krijgen, waarom zou je dan ooit nog gaan werken ?
dus terug naar school en lenen/ stufi voor mbo krijg je nog geen leenstelsel dus als je uitwonend bent minimaal 275 in de maand ( en dan afhankelijk van je ouders tot 400 nog wat. ) als je daar neit genoeg aan hebt zal je misschien in minder luxe moeten gaan leven want dat is geld zat.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:04

420BlazeIt schreef:
Niet voor het een of ander, maar wat had je verwacht toen je de horeca in ging? Schelden en vloeken natuurlijk niet, maar de horeca staat bekend om de snelheid en druk.

Verder lijkt ontslag nemen mij de enigste oplossing als dit werk je niet bevalt.

Edit: Ik zie dat je 19 ben, je ouders zijn wettelijk nog verplicht om je financieel te helpen. Nu weet ik niet hoe je thuissituatie eruit ziet, maar bij een uitkering moet de gemeente daarmee helpen.

"U bent financieel aansprakelijk voor uw kind tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna is uw kind financieel onafhankelijk. Hierdoor bent u niet meer aansprakelijk voor de schulden die uw kind vanaf de 18e verjaardag maakt."
Juridisch loket

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:06

Heb je ook gezocht naar dingen als magazijn werk, klantenservice ed? Ik had via een uitzendbureau toen ik serieus ging zoeken binnen 2 dagen een baan in een magazijn. Ons productie doel is ook wel zo dat je gewoon aan moet poten maar de werksfeer is best wel ok. Helaas niet echt bij jouw in de regio.

Ik vind magazijn werk beter te doen dan mijn enige ervaring met werken in de horeca in ieder geval. Ik wilde mijn baas op een gegeven moment het liefst in de frituur mikken en ik werkte daar toen maar 12a16 uur in de week :x . Ik vind het trouwens altijd een beetje een poedersuiker smoes dat mensen in de horeca elkaar (of vooral hun ondergeschikte) als stront behandelen omdat het werk zo verschrikkelijk moeilijk is en ze allemaal zo gestrest zijn :roll: . In mijn ervaring bij de horeca was het helemaal niet zo bijzonder moeilijk om te doen, behalve vanwege het feit dat er een sport van gemaakt wordt om onaardig tegen elkaar te doen. Dat is namelijk best lastig werken, een beetje eten serveren, afwassen, poetsen etc op aanpoot tempo vond ik helemaal niet verschrikkelijk moeilijk :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:31

Daantjuh88 schreef:
Maar als je ontslagen bent bij je vorige baan heb je toch recht op uitkering? Ongeacht of je direct ergens weer aan het werk bent gegaan? Ik zou maandag het uwv even bellen, misschien kunnen ze je verder helpen met uitkering aanvragen en ander werk te vinden.

Niet als je zelf ontslag neemt. En dan nog zijn er allemaal regeltjes waar je aan moet voldoen. Zelf ontslag nemen is rechten verspillen

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:33

bontesok schreef:
420BlazeIt schreef:
Niet voor het een of ander, maar wat had je verwacht toen je de horeca in ging? Schelden en vloeken natuurlijk niet, maar de horeca staat bekend om de snelheid en druk.

Verder lijkt ontslag nemen mij de enigste oplossing als dit werk je niet bevalt.

Edit: Ik zie dat je 19 ben, je ouders zijn wettelijk nog verplicht om je financieel te helpen. Nu weet ik niet hoe je thuissituatie eruit ziet, maar bij een uitkering moet de gemeente daarmee helpen.

"U bent financieel aansprakelijk voor uw kind tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna is uw kind financieel onafhankelijk. Hierdoor bent u niet meer aansprakelijk voor de schulden die uw kind vanaf de 18e verjaardag maakt."
Juridisch loket

Er zit een cruciaal verschil tussen aansprakelijk en onderhoudsplichtig. Het is juist dat ouders tot het 21e levensjaar gehouden zijn bij te dragen in het levensonderhoud van hun kinderen. Als een jong volwassene schulden maakt, klopt men inderdaad niet meer bij de ouders aan dus TS is zelf aansprakelijk voor eventuele schulden die ze maakt.

TS: heel veel succes, ik hoop dat je (via dit topic) snel een andere baan hebt.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:41

bij haar vorige baan werd het contract niet verlengd dus heeft ze inderdaad recht op een uitkering! bij deze baan zit ze nog in haar proef tijd dus behoud ze volgens mij haar recht op de uitkering van haar vorige baan, ongeacht of ze nu zelf ontslag neemt of krijgt in haar proef tijd. Dus gewoon contact opnemen met het UWV.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:56

Woofie dat is een gevaarlijke uitspraak die je daar doet! Als ik google kom ik op pagina 1 al tegen dat ontslag nemen in je proeftijd ook betekend geen ww uitkering.
Als ts het zeker wil weten zou ik in haar geval contact op nemen met het juridisch loket daar krijg je gratis advies!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:58

nog niet direct ontslag nemen, ga maandag naar een uitzendbureau, eerst zorgen dat je ander werk hebt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:10

Proeftijd is er waarschijnlijk niet eens meer.... of TS moet meteen een jaarcontract hebben gekregen, dan kan het wel. Maar bij een half jaar contract kan geen proeftijd meer zitten.

TS, ik zou toch als de sodemieter gaan kijken naar een opleiding. Gezien je leeftijd verwacht ik niet dat je al een opleiding hebt afgerond, dus waarschijnlijk heb je gewoon recht op studiefinanciering. Dan is het financiële probleem opgelost en heb je voor de toekomst ook wat meer perspectieven.

Voor de meeste opleidingen mag je je tot de herfstvakantie inschrijven, maar dan moet je nu dus wel snel zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:14

Lalidan schreef:
Proeftijd is er waarschijnlijk niet eens meer.... of TS moet meteen een jaarcontract hebben gekregen, dan kan het wel. Maar bij een half jaar contract kan geen proeftijd meer zitten.

Natuurlijk wel! Tegenwoordig geven ze je gewoon een 7 maanden contract en daarna 2x 8 maanden :)*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:16

Tuurlijk zou het kunnen. Maar dat hier mensen zijn die er domweg vanuit gaan dat er een proeftijd is en van daaruit TS adviseren, vind ik link. Ik ken er genoeg die gewoon een half jaar contract hebben en die hebben dus geen proeftijd. Als TS het antwoord op die vraag wil moet ze even in haar contract kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:16

Bij ieder eerste contract is er een proeftijd. Dit zou waarschijnlijk een maand zijn bij een half jaar.
@woofie: zelfs als ts ontslag zou nemen in haar proeftijd word het als verwijtbaar werkloos aangezien. Dus is er kans dat de ww word afgewezen. Grote kans

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:18

Ineke2 schreef:
Lalidan schreef:

Natuurlijk wel! Tegenwoordig geven ze je gewoon een 7 maanden contract en daarna 2x 8 maanden :)*

Of in mijn geval 1 x 6 maanden, 1 x 12 maanden en als laatste 5 maanden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:20

Bedrijven zijn niet gek hoor, die willen zelf óók die proeftijd. Horeca al helemaal die verslijten personeel bij de vleet.
Purny nieuwe wetgeving is met een contract van 6 maanden of korter = geen proeftijd. Dus geven bedrijven gewoon een contract van 7 maanden zodat die proeftijd er wel is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:21

O vandaar. Ik zat dus nog in die oude regel. Zit wel in die 23 maanden zooi

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:29

purny schreef:
Bij ieder eerste contract is er een proeftijd. Dit zou waarschijnlijk een maand zijn bij een half jaar.
@woofie: zelfs als ts ontslag zou nemen in haar proeftijd word het als verwijtbaar werkloos aangezien. Dus is er kans dat de ww word afgewezen. Grote kans

Ja, ik heb me er net eens in verdiept....Toch vreemd, een proeftijd is dus in feite alleen gunstig voor de werkgever, terwijl ik zou verwachten dat je ook als werknemer het voordeel van proeftijd hebt. Immers, je weet niet of een bepaalde baan wel bij jou past?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:30

TS, ik heb je een pb gestuurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:37

Ik zou eerst ander werk zoeken en dan pas opstappen. Bij de AH bv zoeken ze toch altijd mensen? Komt wel goed :)

Helaas is de horeca vaak zo.
Bizar lange en harde dagen (ik moest soms wel 12u doorrennen zonder eetpauze. Ik leefde dan op cola en nootjes) en vervelende, soms zelfs gestoorde collega's.

Het moet je liggen :) ik vond het altijd leuk. Geen idee waarom haha.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:07

Het is niet de horeca. Je wordt gewoon gemobbed.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 14:39

Hey mensen,

Voor de goede orde: Ik heb al een opleiding afgerond tot dierverzorger.

Ik heb geen ontslag genomen en ik heb geen proeftijd bij mijn huidige werkgever.

Ik zit nu inderdaad te kijken voor een opleiding in de verzorging. BBL wel te verstan, want van BOL kan ik niet rondkomen.

Stufi is zeker weten niet genoeg om rond te komen. Ik heb een huis, een vent en simpelweg al een hele plicht dat ik moet onderhouden. Denk aan een zorgverzekering, een woonruite, inboedelverzekering, boodschappen enz.

Ik zit nu te kijken of ik BBL kan doen, maar dan moet ik het eerste half jaar wel iets verzinnen om aan geld te komen.

Dankjulliewel voor de reacties! ik heb al veel PB's mogen ontvangen met werkaanbod. Super!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:50

Bij BBL krijg je al een startsalaris alleen heb je kans dat alle opleidingsplekken al vergeven zijn. Dan zul je dus moeten wachten tot februari of september. Het is wel een zware opleiding ook fysiek

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:17

Wat een vervelende situatie ts,

Zelf ooit ook meegemaakt.
Sowieso hing er al geen Prettige sfeer naar mijn idee.

Ik werkte zelf ook pas 2 weken bij het bedrijf toen we het hoofdseizoen ingingen.
Ik moest iets maken wat ik 1x eerder gedaan had bij de uitleg. Vroeg een collega voor de zekerheid Hoe het ook alweer precies moest.
Ze zei; als je dat nu nog niet weet kan je beter naar huis gaan, dan hebben we hier niks aan je.

Dus ik heb m'n spul gepakt en ben naar huis gegaan.
Later belde de leidinggevende dat het niet netjes was Hoe die collega had gereageerd.
Ik aangegeven dat ik zo niet bij een bedrijf wilde werken. Dus ik heb mijn maand daar afgemaakt (was zo ingepland dat ik niet meer met die betreffende collega hoefde te werken) en ben toen gestopt (in overleg)

Dus misschien toch een idee even rond de tafel te gaan, ondertussen zoeken naar ander werk of een opleiding en dan te stoppen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:48

Ik heb zelf ooit een verschrikkelijke job gehad. De inhoud viel wel mee al was het niet mijn ding, maar hé "beter werk als geen werk, je moet maar geen verwend nestje spelen" niet?

Maar mijn bazin was een horror. Vreselijk mens. Ik werd behandeld alsof ik een domme koe was en zo kwam ik in een negatieve cirkel dat ik mij inderdaad een domme koe begon te voelen. Ze was er àltijd en als ze eens vijf minuten weg was dan kon ik eindelijk heel even ontspannen en de angst en stress van mijn lijf laten gaan. Idem voor mijn collega's.

Ik had een tijdelijk contract met kans op vast. En ik heb heel hard getwijfeld. Want ik was al jàren op zoek naar iets vast, en èindelijk lag het gewoon binnen handbereik. Ik wou gaan samenwonen met mijn toenmalige vriend. Ik had zoveel plannen waarbij ik een zeker inkomen wou hebben. Ben toch gek om dat allemaal weg te gooien, moet maar op mijn tanden bijten?

De dag dat ik mijn ontslagbrief met een brede grijns heb afgegeven was een van mijn mooiste momenten. Ik was voorheen uiteindelijk zo afgekraakt dat ik op een dag met migraine naar huis ben gegaan. Ik ging 's avond naar de dokter voor een briefje. Ik ging het die dokter eens goed zeggen, ik heb een k*twijf van een baas, en wat dacht ze wel, en ze moest maar eens normaal tegen mij doen...
De dokter vroeg me waarom ik was gekomen, en voordat ik het besefte, kwam plots een tranenwaterval naar boven en begon ik totaal ongewild te snikken "ik haat mijn baaa-haaas |( " :') .
Gelukkig een superlief mens en ik heb een week ziekteverlof gekregen.
De volgende dag ben ik gaan solliciteren in alle uitzendkantoren en alles wat los en vasthing totdat ik diezelfde week ergens een job kreeg. Ik was door het dolle heen en heb de week erop mijn ontslag ingediend.

En toen, net na mijn opzegperiode, ik zou over een tweetal weken beginnen in het ander bedrijf, kreeg ik een telefoon. Heel bullshit dat het niet doorging. Daar stond ik, geen werk en geen vooruitzicht op werk. Echt rot.

En toch, die periode dat ik zonder werk heb gezeten was niet eens een tiende zo erg als die periode waar ik met schoenen vol lood mezelf moest oppepen om die deur binnen te gaan en dat mens me weer te laten afblaffen voor dingen waar ik niks aan kan doen.

Nu, in jouw situatie zou ik niet zelf de pet ernaar gooien en stoppen, omdat jij het geld nog meer nodig had dan mij. Mààr, je hebt twee dingen te doen:

1)elke vrije dag en minuut heb solliciteer je je gek naar alles wat maar je ziet. Ga ergens langs, zoek uitzendkantoren op, gebruik linkedin, echt alles waar je ook maar iets zou kunnen krijgen. Mijn huidige vaste en geweldige job heb ik gekregen, omdat ik ooit een half jaar eerder op een blauwe maandag een uitzendkantoor was binnengelopen met de vraag "of ze niets hadden", en een half jaar later belden ze omdat ze mij onthouden hadden en ik perfect leek....

2) heel belangrijk voor je zelfvertrouwen: weet altijd, je bent wèl iets waard. En als het niet lukt, wel dikke pech. Als ze je staan af te blaffen, denk dan niet "oh nee die mijnheer is boos op mij oh nee toch ik wil niet dat iemand boos op mijn is oh nee ik ben toch een stom rund ik kan niets". Laat maar razen en denk "ja en, wat ga je me aandoen, krijg ik straks een bord op mijn kop ofzo?" Nee, er kan helemaal niets gebeuren. Behalve dat ze je ontslaan maar als je werk niet aankan kan je daar toch niets aan veranderen. Het mag nooit gebeuren dat je je werk mee naar huis neemt en er 's nachts over gaat piekeren, dat veegt heel je psychische gezondheid weg en vaak ook nog eens je goede relatie. Ik had het vooral na mijn ontslag, toen ik nog twee weken moest blijven. Volgens mij deed ze het er toen nog extra om, gewoon omdat ze boos was omdat ik wegging, maar ik dacht maar "doe maar, beledig me maar, over x dagen sta ik toch buiten met een brede grijns :D " .

Echt neem het van mij aan. Werk is superbelangrijk en je hebt werk nodig om te kunnen leven. Maar je moet het ook nog een hele tijd doen, en als je jaren vast zit een job die niet alleen niet graag doet maar gewoon een pure afkeer van hebt, dan ontneemt het juist meer van leven dat je lief is. Ander werk zoeken en ontslag nemen in mijn "job met zekerheid" is het beste wat ik ooit gedaan heb, want het heeft het verschil gemaakt dat ik nu elke avond rustig thuiskom en vollop geniet van mijn vrije tijd, of dat ik nu nog steeds daar zou zitten, iedere avond klagend en zagend over wat ik die dag weer had meegemaakt en elke ochtend met het gevoel "wat zou er gebeuren als ik nu gewoon thuis zou blijven?" .

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 11:51

Ik mag 1 september op gesprek bij de AH voor partime, is nog niet genoeg om rond te komen, maar is zekerweten een begin! Ben inmiddels gestopt bij horeca