Tweetalig opvoeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:50

Hier worden onze kinderen ook tweetalig opgevoed. Alhoewel ik soms wat moeite heb met Nederlands tegen ze praten.
Zodra er andere (Franstalige) mensen aanwezig zijn spreek ik Frans tegen de kinderen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:59

Het valt mij wel op dat kinderen, als ze nog kleiner zijn, de talen vaker door elkaar gooien. Nu ze wat ouder zijn, weten ze het bijna perfect te scheiden.

En ik heb me er altijd over verwonderd hoe makkelijk ze om konden (en kunnen) schakelen. Dan praten ze Nederlands met ons en ze draaien zich om en gaan in het Duits tegen hun vrienden verder.

En ik merk dat ik zelf steeds vaker naar bepaalde Nederlandse woorden moet zoeken, omdat je ze meer in het Duits gebruikt.

Noeps

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:19

Er is gelukkig al een heleboel goeds geschreven over meertalig opvoeden, ik ben blij om dat te lezen :D. Overigens is het gros van de mensen meertalig opgevoed, met zo'n 200 landen en 6000 talen kán dat ook niet anders!

Op de websites http://kindentaal.logopedie.nl/meertali ... twikkeling en http://www.meertaligheid.be/thuis/faq staat ook nog een uitgebreide uitleg over de verschillende mogelijkheden en tips t.a.v. meertalig opvoeden.

Het mengen van talen is bij jongere kinderen trouwens heel normaal. Als je als volwassene de taal consequent en goed aan blijft bieden, leert een kind vanzelf om het onderscheid te gaan maken :).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:20

Victory-Boy schreef:
Fenrir schreef:
Wat ik soms wel merk met kinderen die zowel in het Engels als Nederlands worden opgevoed is dat ze soms wat moeite hebben met rekenen (de cijfers) aangezien die in het Nederlands, heel onlogisch, precies andersom zijn (twenty-three vs drieëntwintig). Dat kan ervoor zorgen dat kinderen cijfers om gaan draaien.

Dat doe ik dus ook, cijfers omdraaien. (en ben slecht in rekenen, maar goed ... daar is de rekenmachine goed voor :+ ).
Mijn partner, hij is een Amerikaan, zegt ook altijd dat Nederlanders dat gewoon verkeerd doen ... de 2 komt eerst en daarna de drie, dus het is twenty-three en niet three-and-twenty. :D

Edit: De ouders van mijn partner spraken altijd Frans met elkaar als ze iets wilden bespreken wat de kinderen niet hoefden te weten. Dat heeft hij altijd jammer gevonden, dat ze hen niet ook Frans hebben leren spreken.

Slecht in rekenen niet zozeer, maar ik wissel ze ook erg vaak om als ik bvb in een winkel een prijs moet meedelen aan een klant :j

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:38

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:53

Mijn buren geven hun dochter een 2 talige opvoeding. Zij is Turks en spreekt Turks met mama in de buurt. Haar vader spreekt Nederlands en gebrekkig Turks. Hun dochter spreekt zo der problemen de Turkse taal.

Echter is haar moeder altijd thuis en is haar vader veel aan het werk. Haar dochter spreekt daardoor nauwelijks Nederlands en haar vader moet Turks tegen zijn eigen dochter praten om zich duidelijk te maken. Ze is nu nog maar 3 en sinds deze week gaat ze ook naar het kdv om haar taalachterstand in het Nederlands op te halen.

Ik denk dat het echt wel goed komt met haar maar je ziet dat ze Nederlandse kindjes niet zo leuk vind omdat ze zich niet verstaanbaar kan maken. Momenteel is dat dus echt een gemis.

Dus ik ben zeker voor een 2 talige basis maar ik ben wel van mening dat er voldoende Nederlandse invloed moet zijn voor het kind om zich te ontwikkelen. (Wat ze nu dus via het kdv doen)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:02

hier andere situatie.

wij wonen in vlaanderen,maar dorpje naast ons is frankrijk,ander dorpje naast ons wallonie.

man en mezelf spreken 100% nederlands,maar wij kozen wel om onze kindjes naar een waalse school te sturen,zodat ze frans zouden leren.
iedereen in vlaanderen die we dit vertelden of spraken,raadde ons dit af,maar toch gedaan,want bv in onze gemeente zitten ook veel franse en waalse kindjes en overal in de buurgemeentes komt dit toch voor.

ik moet eerlijk zeggen,ons zoontje gaat nu naar het 2de kleuterklasje(zit dus 1.5j op de waalse school) en is niet even vlot in taal dan zijn vlaamse leeftijdsgenootjes,maar wat hij spreekt is 3/4 frans en 1/4 nederlands.
hij haalt ook alles door elkaar(een zin is dus vaak half nederlands,half frans,heel simplistisch voorbeeld zegt hij bv 'voor toi mama')

maar als hij horen bij de juffen,is dit heel normaal en gaat dit ook vanzelf over,ze moeten gewoon dubbel zoveel info verwerken en plaatsen als een kind die 1 taal gaat leren.

in zijn klas zit nog 1 ander vlaams kindje en zijn taal kan je perfect vergelijken met onze kleine ridder.

dat kindje heeft een zusje van 10 die in die zelfde waalse school zit,en zij is ondertussen perfect 2-talig zonder enige probleem of achterstand mbt tot het frans op school.

de enige moeite hier zal zijn het moment dat we hem terug laten aansluiten bij een vlaamse school(de middelbare school willen we sowieso in het vlaams doen,en de overgang ietsje vroeger,maar wanneer of hoe,nog geen idee)

tuurlijk zal het voor die kleine ukjes in het begin moeilijker zijn,maar met tijd komt dit allemaal goed.
je vooral niet gek laten maken door iedereen die denkt te weten hoe slecht of negatief dit kan zijn.
tuurlijk zullen ze in het begin vaak niet zo vlot spreken dan hun leeftijdsgenootjes,ze moeten immers alles 2 keer leren en uit elkaar halen!is echt niet evident!
maar in ruil krijg je wel een perfect 2-talig kind!

hier sta ik er altijd verwonderd over hoe goed hij al frans kan om nog maar zo lang op het schooltje te zitten.
hij kan perfect dingen in het frans zeggen en vlak daarna in het nederlands,omdat hij dan waarschijnlijk beseft dat hij thuis is en niet op school.heel grappig en leuk!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:16

Ik ben de oppas geweest van kinderen die op school en in het nederlands werden aan gesproken en door de ouders in het frans.Het meisje heeft er nooit geen problemen mee gehad ,het jongetje kwam qua taal niet meer mee op school en gooide frans en nederlands dooréén ,dus dan is de voertaal thuis toch nederlands geworden.Het kind had een franse papa en een nederlandse mama.Ik denk dat het een beetje aan het taalgevoelvan het kind ligt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:28

Ik ben zelf helaas niet tweetalig opgevoed (Nederlandse moeder, Italiaanse vader) en ik vind dat echt een enorm jammer, zelf had ik het echt als een verrijking gezien om de taal van m'n vader te kunnen spreken, maar helaas...

Mijn vader spreekt trouwens zelf maar matig Nederlands, veel mensen begrijpen hem niet (gelukkig kletst die man nog een tegen een lantaarnpaal als het moet :') ), ik begrijp hem uiteraard prima :Y)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:44

tengeltje11 schreef:
hier andere situatie.

wij wonen in vlaanderen,maar dorpje naast ons is frankrijk,ander dorpje naast ons wallonie.

man en mezelf spreken 100% nederlands,maar wij kozen wel om onze kindjes naar een waalse school te sturen,zodat ze frans zouden leren.
iedereen in vlaanderen die we dit vertelden of spraken,raadde ons dit af,maar toch gedaan,want bv in onze gemeente zitten ook veel franse en waalse kindjes en overal in de buurgemeentes komt dit toch voor.

ik moet eerlijk zeggen,ons zoontje gaat nu naar het 2de kleuterklasje(zit dus 1.5j op de waalse school) en is niet even vlot in taal dan zijn vlaamse leeftijdsgenootjes,maar wat hij spreekt is 3/4 frans en 1/4 nederlands.
hij haalt ook alles door elkaar(een zin is dus vaak half nederlands,half frans,heel simplistisch voorbeeld zegt hij bv 'voor toi mama')

maar als hij horen bij de juffen,is dit heel normaal en gaat dit ook vanzelf over,ze moeten gewoon dubbel zoveel info verwerken en plaatsen als een kind die 1 taal gaat leren.

in zijn klas zit nog 1 ander vlaams kindje en zijn taal kan je perfect vergelijken met onze kleine ridder.

dat kindje heeft een zusje van 10 die in die zelfde waalse school zit,en zij is ondertussen perfect 2-talig zonder enige probleem of achterstand mbt tot het frans op school.

de enige moeite hier zal zijn het moment dat we hem terug laten aansluiten bij een vlaamse school(de middelbare school willen we sowieso in het vlaams doen,en de overgang ietsje vroeger,maar wanneer of hoe,nog geen idee)

tuurlijk zal het voor die kleine ukjes in het begin moeilijker zijn,maar met tijd komt dit allemaal goed.
je vooral niet gek laten maken door iedereen die denkt te weten hoe slecht of negatief dit kan zijn.
tuurlijk zullen ze in het begin vaak niet zo vlot spreken dan hun leeftijdsgenootjes,ze moeten immers alles 2 keer leren en uit elkaar halen!is echt niet evident!
maar in ruil krijg je wel een perfect 2-talig kind!

hier sta ik er altijd verwonderd over hoe goed hij al frans kan om nog maar zo lang op het schooltje te zitten.
hij kan perfect dingen in het frans zeggen en vlak daarna in het nederlands,omdat hij dan waarschijnlijk beseft dat hij thuis is en niet op school.heel grappig en leuk!

Als medebelg en als mede west-vlaming vind ik het persoonlijk een heel erg goede zaak om kinderen 2 talig op te voeden (frans/nl), zeker in een land als België.
Ik vind het erg jammer dat dat tijdens mijn opvoeding nooit zo'n belangrijk punt is geweest, en ik voel mij wel wat benadeeld ivm frans als ik bvb voor studies in Brussel ben :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:52

Onze dochter word thuis Nederlandstalig opgevoed omdat ons Frans simpelweg niet goed genoeg is. Wel zal zij zodra ze begint te praten naar een oppas gaan om zo toch vast wat Frans op te pikken zodat ze een niet al te grote achterstand gaat hebben op school.
Ik had haar ook graag al engels of Duits geleerd thuis maar ben bang dat dat te veel word in het begin dus dat bewaren we wel voor later.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:05

Mijn vriend is tweetalig opgevoed en heeft na zijn 8ste verjaardag op internationale scholen gezeten in Singapore en daarna in Nederland. Zijn vrienden zijn allemaal engelstalig, thuis spreekt hij ook engels. Laten we zeggen dat mijn Engels er zéér op voor uit is gegaan, want hij voelt zich zo oncomfortabel in het Nederlands dat hij zo veel mogelijk Engels spreekt. Nederlands spreken kan hij wel, maar schrijven heeft hij bijvoorbeeld veel moeite mee.

Ik heb wel eens opgepast op 2 jonge kinderen die tweetalig zijn opgevoed, moeder is Francaise en vader Nederlands. De jongste sprak eigenlijk alleen Frans, dat vond ik wel moeilijk omdat ik niet altijd begreep wat hij me wilde vertellen. Zijn oudere broer kon me hier gelukkig wel bij helpen.

Bij beide gevallen werd er thuis weinig Nederlands gepraat en zaten de kinderen niet op een Nederlandstalige school, waardoor ze weinig in aanraking kwamen met het Nederlands. Als jouw kinderen ook regelmatig Nederlands spreken denk ik dat dat een enorme verrijking en voorsprong op leeftijdsgenootjes is.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:38

IJsco_Love schreef:
@fenijro: bedankt :) ja, Engels is echt wereldtaal dus zie ook wel de voordelen er van en wil er ook niet mee stoppen maar vraag mij gewoon soms af waarmee we zijn begonnen :+ fijn te horen dat jij echt als een voordeel beschouwt, dat motiveert me haha :+ was je als kind nooit in de war met talen? Ik merk hier dat ze het wel eens door elkaar gebruiken...zo had Maeley het van de week over een swommel...de swing en schommel door elkaar :+

@taucha: haha, ze spreken het al beter sinds de kleuterklas :+ mijn schrijven en zo gaat wel, alleen het Australische accent ben ik nooit echt kwijt geraakt _O-

@alvaron: mhmm, dat klinkt lastig...kan mij voorstellen dat dit bij ons ook gebeurd...Maar spreekt je vriendin vloeiend Frans? En zo niet: is ze niet bang het haar kinderen verkeerd aan te leren? Dat heb ik namelijk...Ik doe sommige dingen nog verkeerd, vooral de en het voor een woord, en ben bang dat ze dat overnemen...

Ja ik heb vroeger vaker half woorden gezegd, of van die zinnen als ik heb een horse who is very lief :') .
Maar zodra ze iets ouder worden gaat dat snel over, duurde bij mij niet heel lang gelukkig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:58

Paulina schreef:
Mijn buren geven hun dochter een 2 talige opvoeding. Zij is Turks en spreekt Turks met mama in de buurt. Haar vader spreekt Nederlands en gebrekkig Turks. Hun dochter spreekt zo der problemen de Turkse taal.

Echter is haar moeder altijd thuis en is haar vader veel aan het werk. Haar dochter spreekt daardoor nauwelijks Nederlands en haar vader moet Turks tegen zijn eigen dochter praten om zich duidelijk te maken. Ze is nu nog maar 3 en sinds deze week gaat ze ook naar het kdv om haar taalachterstand in het Nederlands op te halen.

Ik denk dat het echt wel goed komt met haar maar je ziet dat ze Nederlandse kindjes niet zo leuk vind omdat ze zich niet verstaanbaar kan maken. Momenteel is dat dus echt een gemis.

Dus ik ben zeker voor een 2 talige basis maar ik ben wel van mening dat er voldoende Nederlandse invloed moet zijn voor het kind om zich te ontwikkelen. (Wat ze nu dus via het kdv doen)

Dat is ook logisch, ze kunnen de tweede taal natuurlijk alleen leren als er voldoende invloed is.
Wij spraken nooit Duits thuis, maar de kinderen spreken het vloeiend, puur door school en vriendinnen.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:06

Mijn Zoontje van net zes wordt ook tweetalig opgevoed.

Ik spreek alleen Nederlands tegen hem en zijn vader spreekt vanaf de geboorte alleen Arabisch tegen hem.
Mijn man en ik spreken Nederlands met elkaar.
Mijn zoontje gaat over drie weken naar groep drie maar leest en schrijft al. Las in groep 2 al boekjes voor.
Voor hem dus geen nadelige gevolgen.
Hij zal ook beginnen met lezen en schrijven in het Arabisch.

Aan tafel bevoordeeld kan hij naar vader toe in het Arabisch iets vragen en dan overgaan op mij in het Nederlands. Hij haalt nooit iets door elkaar en kan heel makkelijk switchen van de ene naar de andere taal.

We zijn er eigenlijk alleen maar heel positief over. Doordat zij met elkaar Arabisch praten begrijp ik de taal ook steeds makkelijker. Positief puntje.
Laatst bijgewerkt door Tyron op 15-08-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:07

Hoi!
Wij zijn onlangs naar een Engelstalig eiland verhuisd en onze dochter wordt nu dus tweetalig 'opgevoed'. We hebben in overleg met ons Nederlands consultatiebureau besloten dat het het handigste is om haar de Engelse taal op school (e.d.) aan te laten leren, zodat wij Nederlands blijven praten en ze haar moedertaal niet verliest, of in ieder geval minder snel.

Ze is nu 3,5 jaar en ze kan nog niet 100% duidelijk Nederlands, maar als ze nu Engels en Nederlands door elkaar haalt dan herhaal ik wat zij bedoeld in het Engels en daarna in de juiste vertaling ook in het Nederlands (of andersom hoor, ligt eraan hoe zij het brengt). Ook als ze iets Engels tegen mij zegt, herhaal ik in het Nederlands zodat ze een bevestiging / leermoment krijgt, en dan geef ik ook in het Nederlands antwoord.

Zojuist zei ze bijvoorbeeld: "wait for me!" tegen mij. Dit zei ze voor het eerst!! Toen antwoordje ik "Wacht op mij?? Waarom moet ik op jouw wachten dan?" (of zoiets :D)

Tegen Engelse vriendjes praat ik Engels en daarna leg ik aan mijn dochter uit wat ik of dat vriendje zei.

Ervaring met tweetalig opvoeden in Nederland heb ik niet, maar dat wilde wij eerst wel doen. Toen hoorde we, ook bij het consultatiebureau, dat inderdaad 1 ouder de ene taal moet spreken en de tweede ouder de andere taal. Welke taal de ouders tegen elkaar gebruiken kon je zelf bepalen maar moedertaal lijkt mij in dat geval het makkelijkst :D

Stel, jij doet Nederlands en je man Engels. Tegen elkaar bijvoorbeeld dan Nederlands. Als er vriendjes van je kinderen zijn praat JIJ tegen je kinderen én de vriendjes Nederlands, jouw MAN tegen de kinderen Engels en tegen de vriendjes Nederlands.

Hopelijk niet al te verwarrend stukje :D Succes!! Taal is zo leuk!!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:41

Wij hebben onze zoon ook tweetalig opgevoed, namelijk Nederlands en Engels. Heeft hij ontzettend veel profijt van (gehad) op school. Hij valt op door zijn nette uitspraak, waardoor men regelmatig heeft gevraagd of hij native is. Tegenwoordig heeft hij thuis ook Duits ingevoerd, dus nu is het voor ons af en toe even schakelen. :D

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:36

Ik woon in Amerika met mijn Amerikaanse vriend. We spreken zowel engels als Nederlands tegen onze 11 maanden oude zoon. Uiteraard ben ik enkel degene die nederlands tegen hem praat hier. Het is mijn eerste kind dus verder geen ervaring met tweetalig opvoeden. Ik praat engels en Nederlands afgewisseld van elkaar.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:02

Wij wonen in Duitsland, hebben nog geen kinderen, maar als er komen, zullen wij thuis Nederlands spreken en op school zullen de kinderen dan wel Duits leren.
Je kan beter een taal goed aanleren dan maar half. Dus als een ouder een taal niet goed genoeg spreekt, begin je er beter niet aan, want dan neemt je kind de fouten over.
In jouw geval TS, zou ik dus zeker tweetalig opvoeden, waarbij jij Engels spreekt tegen je kinderen!

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 22:43

Ja we voeden ook tweetalig op hoor :j komt eigenlijk door dat mijn broer en schoonzus mijn nichtje tweetalig opvoedde (mijn broer was ook met een Nederlandse getrouwd) en toen zei overleden kwam mijn nichtje bij mij wonen als tweejarig kind en die tijd had ik wel wat anders aan mijn hoofd dan de vraag in welke taal ik haar precies moest groot brengen :Y) soort van automatisch sprak ik Engels met haar, ik sprak dat namelijk al op verzoek van mijn broer tegen haar als ik op visite was zodat ze het ook van anderen hoorde dan alleen van hem, en ik was in die tijd ook veel in Engels bezig met familie en zo dus tja,...Engels leek zo logisch toen O:) en de maatschappelijk werkster raadde mij aan gewoon de taal te kiezen waar ik mij zelf voor dat moment het comfortabelste bij voelde. Dat was Engels en zo bleef het zo zonder dat ik daar in begin veel bij stil stond. Nederlands leerde ze van de gastouder die hier bijna hele week was en later van wie nu mijn man is en school. Stiefzoon leerde het ook vrij snel.
En we gaan dus ook zeker het zo houden.

Maar om één of ander reden denk ik er laatste tijd meer over na. Ze worden nu natuurlijk groter en taal is zo belangrijk. (En ik ben met bevalling verlof, ik pieker sinds zwangerschapsverlof gewoon zoveel meer :+ ).

ik loop best tegen dingen aan soms, vandaar dat ik het topic opricht O:) en tips van hoe andere aan pakken zijn erg fijn, ook als het is het zelfde als wij doen, want dat geeft bevestiging := Je wil toch het beste voor de kinderen. in ons dorpje wordt voor zover ik weet ook verder niemand tweetalig opgevoed dus ervaringen uitwisselen ken ik niemand voor 8)7
Dat vond ik nooit zo erg maar nu
begin ik toch te missen dat.

Dus het is fijn jullie te hebben om me ervan te overtuigen dat ze groep 3 heus wel overleven _O-

@tyron: wauw, Arabisch én Nederlands leren schrijven! Knap hoor +:)+ dan hebben ze het hier nog makkelijk, met deze letters haha :=

@plien91: bedankt voor de website links. Ga ik lezen +:)+

@jes: stiekem fijn dat jij het soms lastig vind Nederlands te praten. Dat heb ik dus met Engels :+ tijdens het verhaaltje bij het naar bed gaan gaat het nu eenmaal zo veel makkelijker dan op het schoolplein bijvoorbeeld.

Brengen jullie ook cultuur en geschiedenis bij en zo van het land of alleen de taal? Hier komen ze momenteel niet veel verder dan Australische spelletjes, hun favoriete traditie van fairy bread, en het benoemen van dieren die je hier niet hebt maar in Australie wel uit de boekjes, maar ze waren ook nog erg jong natuurlijk :+ maar nu ze ouder worden zou ik ze toch graag meer ervan mee geven, ook qua geschiedenis, gebruiken en tradities en feestdagen etc. Maar is dat slim of enkel maar verwarrend met wat ze al op school moeten leren en twee talen en zo? Ik wil ze ook niet overbelasten, moeten natuurlijk vooral kind zijn :+

Sorry dat soms lang duurt voor ik op iemand reageer en sommige vergeet te beantwoorden :+ ik bok meestal tijdens het voeden van de baby's haha, voor rest schiet het er bij in. Maar ik waardeer al jullie inbreng en lees alles hoor!!! :j

Sorry voor de hele lange post :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:24

Mijn vader en zijn (britse) familie zijn heel erg traditioneel. Zo is er met kerst steevast kalkoen, crackers en english food. Al van kleinsaf zat dat er al in bij mijn zus en mezelf, samen met de belgische 'feest" dagen zoals sinterklaas etc. Was helemaal niets verwarrend aan, juist meer cadeautjes _O-

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:27

Quebelle schreef:
Mijn vader en zijn (britse) familie zijn heel erg traditioneel. Zo is er met kerst steevast kalkoen, crackers en english food. Al van kleinsaf zat dat er al in bij mijn zus en mezelf, samen met de belgische 'feest" dagen zoals sinterklaas etc. Was helemaal niets verwarrend aan, juist meer cadeautjes _O-

Hihi ja, daar hebben ze hier ook geen problemen mee _O- maar leerde jij van je vader ook de Britse geschiedenis bijvoorbeeld?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:29

Ik ben met Nederlands en Fries grootgebracht. Thuis spraken we Fries en op school en buitenshuis Nederlands. Ook gingen we al op jonge leeftijd naar Engeland op vakantie. Daar heb ik ook Engels leren spreken,groot voordeel later ik sprak het vloeiend dus had het een stuk makkelijker op school met het vak

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:40

Ik ga later mijn kind(eren) wel tweetalig opvoeden (frans en nederlands), waarom? Het is voor later veel gemakkelijker ivm werk zoeken. Ikzelf ben frans en heb nederlands geleerd op latere leeftijd en moet zeggen ik had het wel moeilijk met te leren omdat ik al 'ouder' was..tot op heden heb ik wel nog moeilijkheden met mijn nederlands, maar ben wel blij dat ik beide talen vloeiend kan, zeker voor in de toekomst kan dit van pas komen. We spraken( woon niet meer thuis) enkel maar frans thuis en op school sprak ik nederlands.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:13

Nog geen kinderen maar als ze komen, worden ze opgevoed met zweeds en nederlands :j ik vind het belangrijk om verschillende talen te spreken, zelf spreek ik engels, nederlands en zweeds. Mijn man spreekt zweeds, engels en japans dus wij hebben een mooie combo ;)

edit: mijn moeder is juf op de basisschool en die vind het alleen maar fijn als er tweetalig wordt opgevoed. Echter moet het wel goed gedaan worden :P dus de native spreekt moedertaal met kinderen.