Ik mag bijna niks van mijn ouders..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:19

Ik zou zeggen hoe eenzaam ik mij voelde, omdat zij jou geen toestemming geven om vrienden te maken (en te houden). Daarnaast: hoe wereldvreemd houden zij jou, hoe onzelfstandig door hun gedrag?! Als jij op jezelf wil wonen straks, is er niemand die jou kan tegenhouden en dan weet je nog niet eens hoe je eten moet kopen (bij wijze van) omdat je nooit alleen de deur uit mag. Ze kunnen je beter NU fouten laten maken/alles laten ontdekken.
En geen seks? Hoe hard heeft je moeder gezondigd door jou te maken? :+
Trouwens, als jij op jezelf woont, hoeveel behoefte heb jij dan nog om op bezoek te gaan bij je belerende ouders, waar je toch niks mag? Zeker wanneer je een vriend krijgt, die niet welkom is? Denken ze daar wel over na?

Dit hoeft natuurlijk niet voor jou zo te zijn, maar ik zou gek worden en op mijn 18e verjaardag vertrekken.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:40

Wat klote voor je ts! Mijn ouders vonden het eerst ook echt moeilijk om mij wat meer te laten doen wat ik wil. Praten is toch echt het enige wat werkt, desnoods iedere avond onder het eten. Ik ben toch wel benieuwd welke camping je naar toe gaat xp, zelf zit ik volgende week op appelhof.

Janine1990

Re: Ik mag bijna niks van mijn ouders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:06

Wat lastig en vervelend zeg... ik kan me hier echt zo niets bij voorstellen.

Mijn ouders hebben me altijd in alles losgelaten. Ik mocht alles, kreeg nooit een avondklok en ging nooit met de verkeerde mensen mee. Ik had op mijn 17e een vriend die 4 jaar ouder was en die hier gewoon sliep, waar ik gewoon seks mee had. Waar mijn ouders gewoon van wisten en die me daarin beslist niet ontmoedigden.

En nu ben ik bijna 26, woon ik nog steeds thuis, heb ik een goede baan (en hoop binnenkort een eigen huisje te kunnen kopen), een auto, een gezellig leven en heb ik nog nooit van mijn leven gerookt. Oké, waterpijp, maar dat telt niet. Ik ben vaak genoeg flink aangeschoten tot dronken geweest. En meerdere keren waren mijn ouders daar zelfs bij omdat ze zelf ook naar dat feestje waren.

Nee, mijn ouders hebben weinig fout gedaan in de opvoeding.

Terwijl vrienden van ze hun dochters van alles verboden, die ze huisarrest gaven (echt, mijn zusje en ik hebben nooit huisarrest of straf gehad en dat was niet omdat we nooit iets verkeerd deden). Die dochters lieten stiekem vage vriendjes komen, de ene heeft meerdere keren een morning after pil moeten halen. En van wat ik het laatste hoorde is ze heel erg gemakkelijk met mannen.
Oftewel, die dames deden veel tot alles wat hun ouders verboden hadden en zijn daarmee voornamelijk mentaal gezien behoorlijk in de problemen gekomen. De ene is nog steeds net een pubermeisje en de ander heeft een of andere vage poetsnijd. Beide hebben nooit eigen keuzes gemaakt, omdat hun moeder wilde dat ze opleiding X gingen volgen.

Laat je ouders delen van dit topic lezen. Praten werkt beter dan verbieden en/of straffen. Wij kregen nooit straf, er werd alleen over gepraat.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:55

antje_vip schreef:
Ik zou zeggen hoe eenzaam ik mij voelde, omdat zij jou geen toestemming geven om vrienden te maken (en te houden). Daarnaast: hoe wereldvreemd houden zij jou, hoe onzelfstandig door hun gedrag?! Als jij op jezelf wil wonen straks, is er niemand die jou kan tegenhouden en dan weet je nog niet eens hoe je eten moet kopen (bij wijze van) omdat je nooit alleen de deur uit mag. Ze kunnen je beter NU fouten laten maken/alles laten ontdekken.
En geen seks? Hoe hard heeft je moeder gezondigd door jou te maken? :+
Trouwens, als jij op jezelf woont, hoeveel behoefte heb jij dan nog om op bezoek te gaan bij je belerende ouders, waar je toch niks mag? Zeker wanneer je een vriend krijgt, die niet welkom is? Denken ze daar wel over na?

Dit hoeft natuurlijk niet voor jou zo te zijn, maar ik zou gek worden en op mijn 18e verjaardag vertrekken.

Geloof me, ik wil ook super graag op kamers na dit jaar. Ze geven me wel toestemming om vrienden etc te maken, ze vinden het alleen erg apart als ik met jongens omga (omdat ik dit eerst ook nooit deed), maar heb nu een aantal vriendengroepen wat mijn moeder amper vertrouwd, ze ondervraagd zelfs altijd wat ik precies op de computer doe.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:56

jasmijn16 schreef:
Wat klote voor je ts! Mijn ouders vonden het eerst ook echt moeilijk om mij wat meer te laten doen wat ik wil. Praten is toch echt het enige wat werkt, desnoods iedere avond onder het eten. Ik ben toch wel benieuwd welke camping je naar toe gaat xp, zelf zit ik volgende week op appelhof.

Ook weer zoiets.. Ik vroeg aan mijn moeder of ik volgend jaar naar Terschelling mocht met een paar vriendinnen. Het antwoord was: Nee dat sta ik niet toe want ik vertrouw niet wat die andere meiden daar allemaal snachts doen en uitspoken.
Een camping in Drenthe haha, heel de andere kant op ;)

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 18:58

Mintgroen schreef:
Toen ik 17 was, had ik een paar meiden in mijn omgeving waarbij ook allese verboden werd. Mijn ervaring is, dat zij JUIST meer zijn gaan experimenteren met bepaalde dingen en stiekem dingen zijn gaan doen, omdat zij het gevoel hadden dat het anders niet kon of omdat ze dingen mistten.

Mijn ouders zijn ook Christelijk en waren toen ik verkering kreeg ook een beetje huiverig rondom het onderwerp seks, samen slapen enz.. Maar ze zagen ook in dat het nou eenmaal allemaal bij de ontwikkeling hoort en hebben het (en mij dus ook) op een gegeven moment ook steeds een stukje losser kunnen laten. Het moet hierbij wel van 2 kanten komen.

Dat heb ik ook, ik zeg dat ik naar een vriendin ga maar ga met een paar vrienden wat drinken, gewoon gezellig. Uit voorzorg zeg ik dat ik simpel naar een vriendin ga, omdat er dan een hele preek komt met wat er kan gebeuren, hoe ik hun nou weer ken en waarom ik dat doe etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:59

Dit vind ik een goed advies.

Annekeee schreef:
Ik zou de spiegel draaien... de vraag terug kaatsen, zodat zij meer gaan verdiepen in jou.
Dus als zij zeggen, we zijn bang dat je te close wordt met jongens, zeggen waarom denk je dat? Geef ik die aanleiding? En daarbij vragen, hoe denken jullie wat die bezorgdheid met mij doet.
Geef wel aan, dat je hun bezorgdheid begrijpt!!

Zoals jij aangeeft, is jouw moeder gelovig, dan kan ik begrijpen dat sommige dingen voor haar heel spannend is, zoals jongens en seks.
Maar daarbij jij bent een ander individu, en volwassen aan het worden. Jij bent geen klein meisje wat nog aan de hand mee genomen moet worden. En soms denken ouders dat wel nog. In hun ogen blijf jij hun kleine meisje, al ben je 50 jaar. :P
Probeer dat uit te spreken, en ook zeker jouw gevoelens. Zeg dat hun gedrag jouw raakt en beperkt in jouw doen en laten. Zij willen dat jij gelukkig bent. Niets liever.

En indd stop met liegen, ik snap dat je de verhalen wat verdraait... maar ouders weten meer dan wij denken. Praat overal open en eerlijk open.

Succes!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:03

Het is of ik mijn moeder hoor maar dan 40 jaar geleden! Ik zei dan altijd dat wat 's achts kan, kan ook overdags maar daar werd niet op ingegaan.
Er was met mijn moeder niet te praten toen en ik heb mijn kont tegen de krib gegooid. Ik ben ook op mijn 19e het huis uitgegaan maar de ellende was dat ik ook met hun samenwerkte. Uiteindelijk is het redelijk goedgekomen. Ik zou je inderdaad aanraden om te praten maar als dat echt geen zin heeft zal je je moeten ontworstelen aan je ouders. Voor mij was het een bevrijding, al ging ik wel samenwonen dus niet in mijn eentje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:30

Maar als je niks mag doen met vriend(inn)en, ga je toch buiten de groep vallen en hou je niemand over? Of begrijpen je vrienden jouw omstandigheden? :)

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:36

Ga een goed gesprek aan met je ouders.
En dan niet gaan lopen zeuren maar heel volwassen je woordje doen over wat je zou willen veranderen en geef ze dan tijd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:37

Dat vind ik wel een redelijk slecht excuus om alles maar toe te staan. :o

Wij weten ook niks over die vriendinnen en wat voor types het zijn. Zouden we dat wel weten geven we die moeder wellicht groot gelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:20

MarjanB schreef:
Ok ok dan de gereformeerde gezinnen.. Daar is het vaak niet aan de orde om weg te gaan. Kom uit die omgeving en heb meerdere vriendinnen gehad die van huis uit gereformeerd waren en die echt veel minder mochten dan ik.

protestant gereformeerd hier..
met in mijn jeugd protestantse vrienden/vriendinnen,
gereformeerde vrienden/vriendinnen
katholieke vrienden/vriendinnen
en heiden :')

Wij mochten allemaal relatief veel mits we open en eerlijk waren in met wie we omgingen en niet 'out of the blue' met mensen op pad wilden die mijn ouders niet of nauwelijks kenden.. Dat had in feite niets met vertrouwen in mij te maken, of kerkelijk of niet, maar het blind moeten vertrouwen van een persoon die ze nauwelijks kenden.. dan kun je je kind nog zoveel vertrouwen, ook op hun inzichten, maar dat zegt niets over de agenda van de onbekende of nauwelijks bekende.

Hier op mijn 17e op kamers gegaan.

Omdat ik niet of nauwelijks relaties had begon mijn ouders zelfs te porren over het feit dat 'vriendjes' uitbleven in vergelijking met mijn vrienden en kennissen.. En dat ik best er voor uit mocht komen als ik meer van vrouwen zou houden etc :') . ik kreeg ze er gewoon niet van overtuigd dat ik gewoon nog weinig had met seksuele relaties..

op mijn 17e ook voor het eerst zelfstandig op vakantie.. ik trof een familiepak condooms aan in mijn bagage :') :') :') .. om mijn moeder te plezieren, of een hartaanval te bezorgen, heb ik de helft geopend en weggemikt en een weldaad aan papiertjes achtergelaten in mijn tassen. Dat gezicht van mijn moeder, de perfecte cominatie tussen schaamte, shock, verbijstering en trots (blijkbaar was er toch niets mis?).. Na een paar uur toch maar vertelt dat er geen een gebruikt was waarvoor zij dacht dat ze gebruikt waren.

De ene strict opgevoede kinderen waren de reformanten in mijn omgeving.. geen tv, in vrouwenkleding en min of meer uitgehuwelijkt, vanzelfsprekend niet meer dan handjes vasthouden voor het huwelijk..

mijn buurmeisje was zeer vrij christelijk opgevoed, ouders gingen met kerst en pasen (net als de mijne), geen bezwaren tegen vriendjes of uitgaan.. En met haar 15e besloot ze zelf juist stricter te worden, koos een andere geloofsgemeenschap, huwde vanuit huis als maagd en kreeg 10 maanden na het trouwen haar eerste dochtertje..

Het wel of niet iets mogen van ouders is in mijn ogen onafhankelijk, doch wel licht beinvloed door normen waarden en eventueel geloof van de ouders.. Maar absoluut leidend is de vertrouwensband tussen ouders en kinderen die al vanaf de jonge pubertijd opgebouwd wordt (immers dan gaan kinderen echt beginnen aan hun eigen weg). En zelfs eigenlijk al in de nog jongere kindertijd begint.. Hoe meer kinken daar in de kabel ontstaan gaandeweg, hoe lastiger het kan zijn voor ouders om de teugels te laten vieren.. ook al is het in de ogen van de jong volwassenen 'al lang geleden'. voor ouders is iets in hun ogen 'nog maar pas geleden'.

Een gesprek aan gaan, is in mijn ogen dan echt de eerste stap om de ouders te laten merken dat je geen kind meer bent maar een persoon op de drempel van volwassenheid en dat je bepaalde ruimte (begin maar klein met vragen) nodig hebt om die stap over de drempel te kunnen maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:11

Janine1990 schreef:
Wat lastig en vervelend zeg... ik kan me hier echt zo niets bij voorstellen.

Mijn ouders hebben me altijd in alles losgelaten. Ik mocht alles, kreeg nooit een avondklok en ging nooit met de verkeerde mensen mee. Ik had op mijn 17e een vriend die 4 jaar ouder was en die hier gewoon sliep, waar ik gewoon seks mee had. Waar mijn ouders gewoon van wisten en die me daarin beslist niet ontmoedigden.

En nu ben ik bijna 26, woon ik nog steeds thuis, heb ik een goede baan (en hoop binnenkort een eigen huisje te kunnen kopen), een auto, een gezellig leven en heb ik nog nooit van mijn leven gerookt. Oké, waterpijp, maar dat telt niet. Ik ben vaak genoeg flink aangeschoten tot dronken geweest. En meerdere keren waren mijn ouders daar zelfs bij omdat ze zelf ook naar dat feestje waren.

Nee, mijn ouders hebben weinig fout gedaan in de opvoeding.

Terwijl vrienden van ze hun dochters van alles verboden, die ze huisarrest gaven (echt, mijn zusje en ik hebben nooit huisarrest of straf gehad en dat was niet omdat we nooit iets verkeerd deden). Die dochters lieten stiekem vage vriendjes komen, de ene heeft meerdere keren een morning after pil moeten halen. En van wat ik het laatste hoorde is ze heel erg gemakkelijk met mannen.
Oftewel, die dames deden veel tot alles wat hun ouders verboden hadden en zijn daarmee voornamelijk mentaal gezien behoorlijk in de problemen gekomen. De ene is nog steeds net een pubermeisje en de ander heeft een of andere vage poetsnijd. Beide hebben nooit eigen keuzes gemaakt, omdat hun moeder wilde dat ze opleiding X gingen volgen.

Laat je ouders delen van dit topic lezen. Praten werkt beter dan verbieden en/of straffen. Wij kregen nooit straf, er werd alleen over gepraat.

Het ligt natuurlijk ook aan het kind. Ouders voelen meestal haarfijn aan hoeveel vrijheid een kind aan kan.
Zo hebben we onze oudste dochter eigenlijk nooit echt bepaalde regels op hoeven leggen. Was ook niet nodig, want het zit niet in haar om problemen te maken.
Maar als we onze middelste net zo hadden laten gaan qua regels, was het niet goed gekomen hoor. Zij kon duidelijk die vrijheid niet aan en die kreeg ze dan ook niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:21

Citaat:
Het ligt natuurlijk ook aan het kind. Ouders voelen meestal haarfijn aan hoeveel vrijheid een kind aan kan.

Er zijn zat ouders die dat helemaal niet aanvoelen, maar juist niet zien hoe hun eigen aandeel de relatie op scherp zet en de groei van hun kind belemmert.

En er zijn ook zat ouders die de dingen maar gewoon zo aanpakken als in hun omgeving ook gebeurd, of omdat ze zelf zo opgevoed zijn... ouders zijn niet bepaald onfeilbaar en afhankelijk van hun eigen sociale intelligentie en achtergrond kunnen ze het hun kinderen knap lastig maken.

Hoewel het vaak natuurlijk best leuk gaat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:41

als mijn dochter nu iets doet waar ik het eigenlijk niet zo heel erg mee eens ben, dan kijk ik even terug naar mijn eigen jonge jaren en dan ga ik met een gerust hart slapen, dan vertel ik haar de valkuilen van haar plan en dan mag ze zelf een risicoanalyse maken en zelf besluiten. Gaat het verkeerd dan ben ik er om haar op te rapen en zolang ik leef zal ik dat blijven doen. Overigens zonder ooit een keer "zie je wel" uitgeroepen te hebben.

Ik ben van mening dat je als ouder maar een taak hebt, en dat is het klaarstomen van je kind voor de echte boze buitenwereld. Dat kan alleen als kinderen ook fouten mogen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:59

Maar TS, als je volgend jaar op kamers gaat....Hoe zien je ouders dat dan voor zich? Op deze manier begin je daar toch totaal onvoorbereid aan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:08

randalinpony schreef:
Citaat:

Er zijn zat ouders die dat helemaal niet aanvoelen, maar juist niet zien hoe hun eigen aandeel de relatie op scherp zet en de groei van hun kind belemmert.

En er zijn ook zat ouders die de dingen maar gewoon zo aanpakken als in hun omgeving ook gebeurd, of omdat ze zelf zo opgevoed zijn... ouders zijn niet bepaald onfeilbaar en afhankelijk van hun eigen sociale intelligentie en achtergrond kunnen ze het hun kinderen knap lastig maken.

Hoewel het vaak natuurlijk best leuk gaat.

Natuurlijk zijn er ook ouders die het niet aanvoelen, ik wilde slechts aangeven dat de ene opvoeding de andere niet uitsluit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:18

In mijn relatie met mijn dochters was het praten en vertrouwen. juist doordat mijn moeder dat niet deed wilde ik dat mijn dochters niet aandoen en ik moet zeggen dat het in mijn geval goed is uitgepakt. Soms zijn ouders zo en veranderen ze pas als er een schrikeffect is en soms blijven ze wel zo denken. Praten is moeilijk als mensen een standpunt hebben en daar niet van afwijken, kan je beter tegen een muur l*llen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:24

chanicha schreef:
In mijn relatie met mijn dochters was het praten en vertrouwen. juist doordat mijn moeder dat niet deed wilde ik dat mijn dochters niet aandoen en ik moet zeggen dat het in mijn geval goed is uitgepakt. Soms zijn ouders zo en veranderen ze pas als er een schrikeffect is en soms blijven ze wel zo denken. Praten is moeilijk als mensen een standpunt hebben en daar niet van afwijken, kan je beter tegen een muur l*llen.

ja en dat was het bij mij thuis ook.....dan ben je gewoon de klos!!!