Ongewenste cadeaus.. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:13

Hier geen contact met mijn schoonmoeder omdat mijn man haar niet meer wil zien (en ik snap heel goed waarom)
In het begin probeerde ze via mij af te spreken zodat mijn man haar niet kon afblokken maar ik zei steeds 'moet je met hem regelen' en dat lukte dus niet want hij negeerde haar. Een front vormen heeft gewerkt want we horen of zien haar niet meer. Zijn broer wel. Mijn schoonzus geeft haar openingen. Daar doet ze dan zielig maar eigenlijk interesseert ons dat niet. Laat haar die aandacht maar hebben. Cadeaus werden hier gewoon aangenomen met een kille maar beleefde 'bedankt' en niets meer. Elk verder contact werd afgeblokt.

Niet te veel aandacht aan geven. Niet te veel van maken. Gewoon bedankt (of niets) sturen/zeggen en verder geen gesprek aan gaan/nergens op in gaan. Als ze merken dat die cadeaus jouw geen morele 'verplichting' geven kwa gevoel stopt het vanzelf en zo niet kan je er maar de lusten van hebben zonder de lasten.

Ik heb de laatste keer niets gestuurd. Mijn man doet dat al jaren niet meer. Zij geven jou wat tegen jouw wens. Je bent ze geen bedankt verplicht. Ik gok dat ze daarop uit zijn (streling ego + opening voor gesprek) dus geef hen dat niet meer. Je hebt ze genoeg gezegd dat je het niet wil.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-08-16 22:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:15

Ik zou daar heel simpel in zijn; weggeven/verkopen van de cadeaus en geeneens meer berichten sturen bij ieder cadeau dat het niet gewenst is. Vergt wat doorzettingsvermogen maar het is de rust wel waard. De manier van hoe je het later wil aanpakken als je kindje vragen gaat stellen vind ik ook goed trouwens; zo gaan wij het ook doen als onze kleine vragen krijgt later; hier ook geen contact meer met ouders vanwege m'n moeder en dat is jammer maar helaas. Inmiddels heb ik er vrede mee dat het zo is gelopen maar gelukkig geen ongewilde cadeau's maar ik begrijp je gevoel maar al te goed. Mijn advies is dus geen enkele energie in steken..

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:18

Oef erg herkenbaar. Gelukkig hier niet directe ouder(s), maar de vader van mijn vader. Nee, zijn officiele titel verdient hij niet :n

Hier hielp gewoonweg negeren gelukkig genoeg, maar het zal meespelen dat meneer mij niet goed genoeg vind om familie van te zijn. Komt goed uit, dat wil ik ook niet. Echt tips heb ik helaas niet voor je, alleen heel veel herkenning (ook hij heeft een narcistische persoonlijkheid). Ik zou het de volgende keer misschien toch nog duidelijker proberen te maken. En dat niet alleen jij, maar je hele gezin niets te maken wil hebben met ze... Anders geen energie meer in stoppen, ook geen berichten meer sturen. Cadeaus weggooien, naar een goed doel of ergens achterin een schuur/op zolder.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:28

Ayasha schreef:
Hier geen contact met mijn schoonmoeder omdat mijn man haar niet meer wil zien (en ik snap heel goed waarom)
In het begin probeerde ze via mij af te spreken zodat mijn man haar niet kon afblokken maar ik zei steeds 'moet je met hem regelen' en dat lukte dus niet want hij negeerde haar. Een front vormen heeft gewerkt want we horen of zien haar niet meer. Zijn broer wel. Mijn schoonzus geeft haar openingen. Daar doet ze dan zielig maar eigenlijk interesseert ons dat niet. Laat haar die aandacht maar hebben. Cadeaus werden hier gewoon aangenomen met een kille maar beleefde 'bedankt' en niets meer. Elk verder contact werd afgeblokt.

Niet te veel aandacht aan geven. Niet te veel van maken. Gewoon bedankt (of niets) sturen/zeggen en verder geen gesprek aan gaan/nergens op in gaan. Als ze merken dat die cadeaus jouw geen morele 'verplichting' geven kwa gevoel stopt het vanzelf en zo niet kan je er maar de lusten van hebben zonder de lasten.

Ik heb de laatste keer niets gestuurd. Mijn man doet dat al jaren niet meer. Zij geven jou wat tegen jouw wens. Je bent ze geen bedankt verplicht. Ik gok dat ze daarop uit zijn (streling ego + opening voor gesprek) dus geef hen dat niet meer. Je hebt ze genoeg gezegd dat je het niet wil.

Daar zeg je precies waar ik tegenaan loop en waarom ik in eerste instantie het bericht heb opgesteld. Ik voelde me schuldig omdat zij tijd en geld hebben besteed om een cadeau te kopen. Pas nadat ik dat bericht heb gestuurd heb ik een aantal keer echt cadeaus geweigerd die ze langs wilde komen brengen.

Het is natuurlijk ook krom dat ik me schuldig voel om iets te weigeren wat ik niet wil hebben. Puur schuldgevoel creëren. En het ergste is dat het werkt! Het schuldgevoel creëren dan, bij elk cadeau word ik alleen maar kwader dat ze me niet me rust willen laten dus als hun doel is om het zo beter te maken werkt het averechts.

Ayasha
Blogger

Re: Ongewenste cadeaus.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:34

Had ik in het begin ook maar eigenlijk is dat niet logisch: je wil het niet, dat heb je ze meermaals duidelijk gemaakt. Waarom zou je je schuldig voelen tov iemand die iets doet wat je niet wil?
Probeer dat los te laten. Niet schuldig voelen, niet reageren. Ook niet boos om worden. Gewoon laten gaan. Ze hebben geen recht meer om jouw leven te beïnvloeden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:56

Totaal negeren, dus ook geen berichtjes meer sturen. Cadeautjes geef je maar weg of bewaar ze op zolder. Geen enkele aandacht aan je ouders geven. Echt helemaal niets, ik zou echt geen berichtjes meer sturen.
Voor mensen die er niet mee te maken hebben is het heel moeilijk te begrijpen, maar met een narcistische borderliner kun je helemaal niets. Die denken dat de hele wereld om hen draait, dat alles wat JIJ doet dat je dat doet om hen te treiteren of dwars te zitten. Terwijl jij gewoon met je eigen leven bezig bent.
Berichtjes die jij stuurt daar doen ze dus al niets mee.
Dat het om je ouders gaat maakt het wel extra lastig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:08

Precies wat Symbeami zegt; niets meer laten horen. Zou de cadeaus gewoon aanpakken, maar er geen actie op ondernemen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:48

MoniqueT schreef:
Ik zou nog een keer een berichtje sturen dat je geen problemen met hen wil, maar ook zeker geen contact en dat je bij het blijven sturen van cadeaus, deze direct zal schenken aan ... (voedselbank, kringloop, kinderziekenhuis, noem maar wat).

Zoiets zou ik ook doen denk ik. Nog één keer laten weten dat je geen contact wil en dat eventuele cadeaus regelrecht naar de kringloop gaan. Niet zeggen dat je het waardeert, dat geeft ze een reden om door te gaan, snap ook niet zo goed dat je die boodschap geeft. Gewoon nog één keer heel duidelijk zijn en daarna nooit meer, op geen enkele manier.
Je schrijft dat jullie in het verleden toch een aantal keren contact hebben gehad. Ze weten dus dat je uiteindelijk misschien toch niet standvastig gaat zijn en wel toegeeft, het is immers vaker gebeurd.
Wat de familie verder denkt, zou me worst wezen. Zodra ze er over beginnen zeggen: jullie weten dat ik het er niet over willen, dus dat doe ik ook niet. Koffie?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:30

Ik vind het ook vreemd dat je ze dan bedankt voor de cadeaus en zegt dat je het waardeert. Want je waardeert het helemaal niet. Zou dus zeggen dat je het niet waardeert en dat het idd linea recta naar de kringloop gaat

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:42

Totaal negeren is waarschijnlijk het enigste wat werkt. Aangezien er blijkbaar familieleden zijn die het wel snappen maar ook familieleden die achter hun blijven staan kun je een algemene mail met uitleg van jouw kant naar de hele familie sturen. Mocht je willen dat ze van de reden van de breuk op de hoogte zijn. En verder, laat het gaan, probeer idd je kind weg te houden bij ze en anders toch verhuizen en een stuk verder weg. Dit soort mensen laten je toch niet met rust.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:47

Het is een hele vervelende situatie. Maar jij bent nu wel dingen voor je ouders aan het invullen.

Ik heb (nog) geen gefiagnosticeerde stoornis. Maar als een kind van mij geen contact meer met me zou willen zou ik ook alles bijzetten om dit te herstellen. En misschien ging ik van ellende ook wel stalken. Ik zou er helemaal aan onderdoor gaan om op deze wijze een kind te verliezen.
En je ouders zullen je van alles hebben aangedaan. Maar ik begrijp hu standpunt. En een kleinkind er bij is een ontzettende trigger wat het gemis om jou nog eens zo erg maakt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:52

TS, wat een vervelende situatie.

Echter, ik ben van mening dat je deze zelf een beetje in stand houdt door het mailtje dat je aan je ouders schrijft na ontvangst van een kado. Je houdt de deur als het ware op een kiertje en tja, je ouders houden van je (of hebben een andere minder mooie reden om met die kado's aan te blijven komen) dus die hebben nu een voet tussen de deur. Als je dat echt niet meer wilt, voor jezelf en je gezin, zul je duidelijker moeten zijn en de deur helemaal dicht moeten gooien en op slot draaien.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:52

TS lastige situatie zeg!
Wat ik alleen niet zo goed snap is hoe iemand je bij 1 bezoek je baan kan kosten of 50.000 euro? Hoeveel macht geef jij ze dan?

Maar goed, wat betreft cadeau's, ik zou inderdaad niet meer sturen dat je het gebaar waardeert, want dat doe je niet. En aangezien je huidige berichten niet hebben gewerkt zou ik ook niet meer proberen met iets positiefs te beginnen, maar gewoon ho stop tot hier en niet verder! Geen contact, geen cadeau's, niets.
Blijven er dan cadeau's komen, aan de deur weigeren als ze met de post komen en als ze via via worden afgegeven idd op zolder bewaren als ze voor je zoon zijn of weggeven als ze voor jou of je vriend bedoeld zijn.

Sterkte!

janderegelaa schreef:
Dat zou er aan liggen hoeveel ik zou houden van degene die geen contact meer met me wil TS.

En Jan de Regelaa, ben heel benieuwd hoe je dat bedoelt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:06

Yvette81 schreef:
Het is een hele vervelende situatie. Maar jij bent nu wel dingen voor je ouders aan het invullen.

Ik heb (nog) geen gefiagnosticeerde stoornis. Maar als een kind van mij geen contact meer met me zou willen zou ik ook alles bijzetten om dit te herstellen. En misschien ging ik van ellende ook wel stalken. Ik zou er helemaal aan onderdoor gaan om op deze wijze een kind te verliezen.
En je ouders zullen je van alles hebben aangedaan. Maar ik begrijp hu standpunt. En een kleinkind er bij is een ontzettende trigger wat het gemis om jou nog eens zo erg maakt.

Wat een onzin zeg. TS is door haar ouders haar baan een keer kwijtgeraakt, geld verloren etc. Die mensen geven echt geen ruk om TS en willen alleen maar aandacht krijgen, op welke manier dan ook.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:07

Ook als de cadeaus via via komen kan je ze weigeren: dan laat je die 'via' het oplossen en wat die er dan mee doet gaat jou niks aan. Probeer de cadeaus niet door je deur te laten komen.

En ik zou heel snel stoppen met het bericht dat je de cadeaus waardeert TS, want dat doe je niet.

Lastige situatie hoor!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:21

Amandavd schreef:
Yvette81 schreef:

Wat een onzin zeg. TS is door haar ouders haar baan een keer kwijtgeraakt, geld verloren etc. Die mensen geven echt geen ruk om TS en willen alleen maar aandacht krijgen, op welke manier dan ook.

Jij oordeelt op basis van wat TS hier vertelt, je weet natuurlijk niet precies wat er gebeurd is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:29

Diablo schreef:
Jij oordeelt op basis van wat TS hier vertelt, je weet natuurlijk niet precies wat er gebeurd is.

Wat precies gebeurd is dat is ook totaal niet relevant, het enige dat van belang is is dat TS bewust gekozen heeft om contact te verbreken en dat dat niet gerespecteerd wordt.

Qua aanpak zou ik geen enkel bericht meer die kant op sturen. Cadeaus weggeven aan kringloop of anderen die het kunnen gebruiken en hen geen bedankjes meer sturen. Het is te gek voor woorden dat je mensen moet bedanken terwijl je ze gevraagd hebt je met rust te laten in de breedste zin van het woord.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 13:53

Ik heb sommige een pb gedaan met wat voorbeelden over de voorvallen. Ik vind dat deze ernstig genoeg zijn om te kunnen zeggen dat ze van niemand dan zichzelf houdt en dat ze hartstikke gek is. De verhalen horen ook eerder in een boek thuis dan in iemands leven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:14

TS, mijn advies is om het vanaf nu direct compleet te gaan negeren. Op werkelijk niets, maar dan ook niet meer een reactie geven. Ook wel doodzwijgen genoemd. Komt er een pakje? Direct weigeren en retour afzender laten gaan. Bewaar geen pakjes, want je wordt er voortdurend aan herinnerd dat men in je persoonlijke ruimte wil zijn, op welke manier ook.
Eventueel zou je een extra telefoonnummer kunnen nemen die je alleen aan heel betrouwbare mensen geeft. Het andere nummer bewaar je dan op een oude telefoon, waar je misschien maar één keer in de week of twee weken naar kijkt (voor het geval er wel een familielid is die iets zinnigs te melden heeft). Of misschien voelt het voor jou wel goed als je echt voor niemand in je familie meer bereikbaar bent, dan zou je je telefoonnummer gewoon helemaal weg kunnen doen.
Blijf alles opschrijven in een notitieboekje, zodat je het niet allemaal hoeft te onthouden. Dat geeft rust in je hoofd en mocht het ooit een keer echt spaak lopen en de politie moet ingeschakeld worden, dan kun je alle voorvallen met data erbij halen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:24

Je baan en 50.000 euro?
Jemig.... Dat moet er wel serieus wat aan de hand zijn!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:29

Je gestuurde berichtje is denk ik voor deze mensen tegenstrijdig.
Het geeft ze misschien wel hoop.
Je zegt het cadeau te waarderen. De rest van de tekst komt niet eens meer bij ze binnen.

Je waardeert de cadeautjes niet eens dus probeer ook niet de lieve vrede te bewaren.
Laat voor de laatste keer duidelijk weten dat contant niet meer wenselijk is.
Niet met jou en niet met je zoon in welke vorm dan ook.
Laat daar geen enkele onduidelijkheid in staan geen enkele mogelijkheid om tussen de regels door te lezen.

Sterkte.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:33

Mars schreef:
Diablo schreef:

Wat precies gebeurd is dat is ook totaal niet relevant, het enige dat van belang is is dat TS bewust gekozen heeft om contact te verbreken en dat dat niet gerespecteerd wordt.

Qua aanpak zou ik geen enkel bericht meer die kant op sturen. Cadeaus weggeven aan kringloop of anderen die het kunnen gebruiken en hen geen bedankjes meer sturen. Het is te gek voor woorden dat je mensen moet bedanken terwijl je ze gevraagd hebt je met rust te laten in de breedste zin van het woord.

Oh maar zo was mijn bericht ook niet bedoeld. Of ze wel of niet contact wil, is haar eigen zaak.
Of de ouders geen ruk om haar geven en alleen maar aandacht willen, zoals hier gesteld werd, weet je gewoon niet.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:38

Idd, helemaal negeren. Dus ook geen berichtjes meer sturen.

Op je vraag wat ik met de cadeaus doe, heel simpel; weggooien.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:41

[Excuus voor spelfouten die ik niet gezien heb, ik zit op mijn mobiel, dus beetje lastig]

Het aparte is, tijdens het lezen van het verhaal dacht ik alleen maar van wow, die mensen zijn gek. Ik had de politie erbij gehaald etc... En ik weet zeker dat meerdere bokkers dat dachten. Alleen dan staat eronder 'het zijn mijn ouders' en boem, de mening veranderd.

Alsof zulk gedrag van hun kant dan ineens wel oké en begrijpelijk is. Want het is 'bloed' en 'familie'.

Allemaal leuk en aardig dat je DNA deelt, maar naast dat hoef je helemaal niets met elkaar te hebben en ben je zeker niet verplicht dit gedrag van ze te pikken...

En je hoeft al helemaal niet nog een keer de relatie proberen te repareren, alleen maar omdat het je ouders zijn. Dat mensen dat suggereren zelfs nadat TS duidelijk aangeeft dat niet te willen. Zelfs het gedrag van haar ouders word goed gepraat.

Ik kan er niet helemaal bij. Ik heb een moeder met borderline en zij heeft veel dingen in mijn leven kapot gemaakt. Ik heb sinds een paar maanden geen contact meer met haar. Ik heb dat vaker geprobeerd, maar kwam altijd naar haar terug vanwege de druk die anderen op je plaatsen. Van, maar het is wel je moeder... En dus heb ik mezelf tientallen keren aan de kant gezet om weer een relatie op te starten met als gevolg weer compleet emotioneel in het gezicht geslagen te worden door haar.

En nu... Nu is het rust en vrede en als ik ooit kinderen krijg, ze krijgt geen enkel kind ooit te zien. Ik waag het er niet op dat ze met mijn kinderen een enkele kans krijgt om ze emotioneel en misschien ook fysiek te mishandelen zoals ze bij mij heeft gedaan. Maar ik ben dan onredelijk? Omdat het immers mijn moeder is. Dikke vinger aan ieder die mijn keuze daarin niet oké vind, puur omdat het je ouders zijn en het dus 'niet zo hoort'.

Waarom zou ik in hemelsnaam die relatie willen verbeteren? Alleen maar vanwege het feit dat ze mijn moeder is? Dat is toch absurd.

Waarom zou TS contact moeten proberen onderhouden met mensen die haar niets anders dan pijn en verdriet hebben gebracht? Met mensen die haar zoon schade aan kunnen brengen met hun destructieve gedrag.

Als het zinnetje dat het ouders waren er niet onder had gestaan had iedereen volmondig ingestemd met dat dit niet oké gedrag was van deze mensen. Maar door het woord ouders veranderen de meningen. Voor mij niet.

Deze mensen vallen je lastig, ouders of niet

Maar negatieve aandacht is ook aandacht en ook dat moet je ze niet geven. Ik zou het zo doen. Stuur ze een laatste keer een duidelijk bericht met een kort en krachtige uitleg over wat er gebeurd met hun pogingen tot contact.

Zet erin dat dit de laatste reactie is die ze ooit zullen krijgen. Je wilt geen contact en dat betekend ook dat er geen contact zal zijn met hun kleinzoon. Speelgoed gaat ongeopend door naar de kringloopwinkel, brieven en kaartjes gaan ongeopend in de vuilnisbak. Komen ze weer langs maak je melding bij de politie.

Daarna is het een kwestie van compleet negeren. Want zoals ik al zei, negatieve aandacht is ook aandacht. Een cadeau terug sturen of een sms/app met dat ze moeten ophouden is voor hun bevestiging dat er nog iets speelt en zolang er nog iets speelt is er hoop en hoop is hardnekkig. Je hebt op hun aandringen, de cadeaus en het langskomen, nog een emotionele reactie. Irritatie, woede of misschien wel verdriet. Je ziet het als vervelend en weet niet helemaal meer wat te doen met de situatie. Je hebt kopzorgen over ze. Zo hebben dus nog een kleine mate van invloed over jouw. Ze maken bij jouw nog iets los. Je reageert en dus lezen ze hoop ik dingen waar het eigenlijk niet is. Dat moet je wegnemen. Door simpelweg helemaal niet meer te reageren. Door heel klinisch te zijn over het hele gedoe. Cadeau binnen, niet eens meer kijken naar wat het is en bij de kringloop droppen. Een kaart, achteloos in het oud papier kwakken. Staan ze voor de deur dan doe je niet eens open, of als je ze pas ziet als je de deur al open hebt gedaan dan doe je de deur weer dicht zonder ook maar 1 woord te zeggen en een melding maken bij de politie.

Op den duur houden ze wel op, als er echt geen reactie meer komt. En zo miet, schouders ophalen, de kringloop is er vast blij mee en eventueel kijken wat de politie kan doen als ze veel voor de deur staan.

Je zoontje, dat is wel lastig. Je wilt hem beschermen maar je ontneemt wel zijn opa en oma. Wel met goede rede, maar dan toch. Dus altijd eerlijk zijn over opa en oma lijkt mij daarin het beste. En dat als hij ouder is en meekrijgt dat er dingen worden opgestuurd (als dat dan nog gebeurd), dat niet voor hem verbergen, maar uitleggen waarom en het hoe of wat, in Jip en Janneke taal.

Misschien dat als hij ouder is zich wil wagen aan contact met zijn grootouders. Dat zou ik dan aan hem laten. Dan is hij oud genoeg voor die keuze. Maar nu is hij een kind en moet je voor hem keuzes maken. Je hebt daarin, naar mijn idee, de beste keuze gemaakt, voor zijn eigen bescherming en die van jullie gezin.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 07-08-16 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:54

Chapeau, helemaal mee eens!