Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:39

future_vet schreef:
Ik denk dat "probleem" eerder ligt bij het wel of niet trouwen. Ik zeg niet dat ieder stel met kinderen moet trouwen, of geregistreerd partners moeten zijn, maar t maakt t allemaal wel wat duidelijker.

Vind t nu net een strijd om welke naam het kind draagt met het idee dat jullie toch uit elkaar gaan? Misschien intepreteer ik t verkeerd maar zo lijkt t wel.

Nou nee, verder is onze relatie supergoed :D. Geen klagen over <3 <3 <3 <3 <3 . Af en toe ergens niet over eens zijn is toch ook wel eens gezond?
Laatst bijgewerkt door Mazida op 04-08-16 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:40

Als ik dit soort topics lees is het enige wat er door mijn hoofd gaat 'is het wel de bedoeling dat jullie aan de kinderen gaan?

Voor de gene die moeite heeft met het naambord: de namen boven elkaar is een optie en dan is het normaal gesproken op alfabetische volgorde het meest logische :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:42

Mazida schreef:
future_vet schreef:
Ik denk dat "probleem" eerder ligt bij het wel of niet trouwen. Ik zeg niet dat ieder stel met kinderen moet trouwen, of geregistreerd partners moeten zijn, maar t maakt t allemaal wel wat duidelijker.

Vind t nu net een strijd om welke naam het kind draagt met het idee dat jullie toch uit elkaar gaan? Misschien intepreteer ik t verkeerd maar zo lijkt t wel.

Nou nee, verder is onze relatie supergoed :D. Geen klagen over <3 <3 <3 <3 <3 . Af en toe ergens niet over eens zijn is toch ook wel eens gezond?

Het ergens niet over eens zijn is gezond. Maar het over dit soort dingen niet eens kunnen worden vind ik niet echt gezond.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 15:44

@smurffie, dat mag jij vinden. Mijn vriend en ik denken er gelukkig anders over en we hebben het er nog steeds over in goede harmonie :7 . Wat mij betreft gelukkig dat we er over kunnen praten en discussiëren. En verfrissend om te horen wat Bokt denkt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:48

Lukasje schreef:
In Belgie is het toch niet gebruikelijk dat je als gehuwde vrouw de naam van je echtgenoot gebruikt. Ja, heel vroeger wel, maar dat is toch al een poos geleden.

Mwah :D Tot vijftig a zestig jaar terug.. valt bij mij toch niet onder 'heel vroeger'. :D Het is zelfs nu nog het meest gebruikt ;) In sommige gebieden zelfs nog standaard. Ik snap dan ook totaal het gevoel niet dat het raar is om een andere achternaam dan je kind te hebben. Dat is voor vrouwen dus gewoon wel normaal, omdat in zo'n 90% ofzo het kind altijd de achternaam heeft van de vader. En als je persé wil gebruik je zijn naam toch nu al gewoon. Ik word ook wel eens gebeld en dan vragen ze naar mevr. x (naam vl). Dan ga ik echt niet lopen brullen in de telefoon of via de e-mail neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! We zijn nog niet getrouwd, dus noem mij maar gewoon y.

Sannens

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:56

Ik zou er voor open staan om de naam van mijn vriend aan te nemen mochten we gaan trouwen. Of om een dubbele achternaam te gaan dragen, dat kan namelijk ook altijd als vrouw.

Voor mijn toekomstige kinderen zou ik het geen probleem vinden als die de achternaam van mijn vriend zouden hebben. Beide achternamen zijn lastig en moeten beide gespeld worden voordat ze goed geschreven worden.

Het enige dat ik jammer vind is dat mijn achternaam op uitsterven staat. Alleen mijn broertje zou dan nog de naam door kunnen geven.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:59

Je mag tegenwoordig alle achternamen kiezen die je wilt. Ook als man! :D Bij je ondertrouw krijg je zo'n leuk kruislijstje met alle mogelijke combinaties. :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:00

Ja dat maakt het nodeloos ingewikkeld allemaal :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:02

future_vet schreef:

In de praktijk scheiden de meeste mensen, soms meermalen. Wordt het er juist ONduidelijker op toch?

Verder duidelijk/onduidelijk voor wie en wat maakt dat uit?

Je omgeving neemt toch aan wat ze aan willen nemen. Laat ze maar en stoor je er niet aan.

Maak gewoon je eigen keuzes en die hoef je niet uit te leggen aan de hele wereld.

Nogmaals; mensen springen TOCH naar hun eigen conclusie. Dat kan je hier op Bokt ook continue lezen.

De wet is zoals die is en kan je het beste verre van de liefde en zaken van de liefde houden, net als wat anderen vinden of zouden kunnen vinden.
Spreek het door met je partner en doe waar je samen mee overweg kan. Familie etc. mag dat ook doen wat beteft HUN keuzes.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:03

Mwoh. Wij zijn beide van het gemak dus heb gewoon zijn naam genomen. Niks dubbel of iets. Hecht er niet zoveel waarde aan. ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:05

Mijn dochter heeft de achternaam van papa en bij de scheiding heb ik mijn eigen naam weer genomen omdat ik het veel vreemder vond om die van mijn ex te blijven gebruiken.
Eigenlijk zie ik het probleem niet zo? Ja, misschien is het zo duidelijker dat ik gescheiden ben, maar dat is geen staatsgeheim. Tot nu toe nog geen rare of verwarrende dingen meegemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:16

Sammie schreef:

De naam van de moeder is wel zo corect. Het enige wat zeker is en consistent.

Verder kan je in het dagelijkse leven toch gebruiken wat je wil.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:21

Huertecilla schreef:
Sammie schreef:

De naam van de moeder is wel zo corect. Het enige wat zeker is en consistent.

Verder kan je in het dagelijkse leven toch gebruiken wat je wil.

De moeder kan natuurlijk ook altijd nog met de noorderzon vertrekken, waardoor de kinderen door papa opgevoed worden. :P

Mijn moeder is er nog wel gewoon hoor, maar ik ben ook bij mijn vader blijven wonen, net als mijn broertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:28

Schiet me net iets te binnen. Vriendin van me had dit probleem óók met haar vriend.

Die hebben uiteindelijk gezegd; meisje? Dan krijgt ze de naam van de moeder. Jongen? Dan krijgt hij de naam van de vader.

Dat kan je natuurlijk wel alleen bij je eerste kind zo doen.

Het is een meisje geworden trouwens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:29

Leuk idee Lente :D

Het voelt een beetje zoals bij de paardenfokkerij

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:30

Sannens schreef:
Huertecilla schreef:

De moeder kan natuurlijk ook altijd nog met de noorderzon vertrekken, waardoor de kinderen door papa opgevoed worden. :P

Blijft dat de moeder consistent bekend is.

Of ze nu wel of niet met de noorderzon op pad is, 'pa' weet zonder DNA onderzoek toch niet of hij de vader is anders dan op haar ogen geloven :P

Imo is de achternaam van degen die het kind uitgepoept heeft een prima helder en simpel systeem. Is toch alleen maar een registratienaam voor de Staat.

@Lente; waarom alleen bij het eerste?? :?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:31

Jongetje moet de naam beginnen met de eerste letter van de vader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:33

Huertecilla schreef:

Is (was?) bij wet geregeld dat elk volgend kind uit hetzelfde ouderpaar dezelfde achternaam draagt als het eerste kind. Vandaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:36

Klopt :j De tweede krijgt de achternaam van het eerste kind mee, tenzij die vader natuurlijk een ander is.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:39

Suzanne F. schreef:
Solleke_Noah schreef:
In België kan je tegenwoordig een dubbele achternaam geven. Misschien een optie?

Dat mag in Nederland helaas niet.

Dan moet je van één van de achternamen een naam maken :D

Heeft Anky dat ook niet gedaan met haar zoontje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:41

Lente schreef:
Huertecilla schreef:

Is (was?) bij wet geregeld dat elk volgend kind uit hetzelfde ouderpaar dezelfde achternaam draagt als het eerste kind. Vandaar.

Dat geldt alleen bij een wettelijk huwelijk.
Geeft ook gelijk een potentieel probleem daarvan aan en een voorbeeld van waarom sommigen (mogelijk de partner van de TS) de voorwaardes van het wettelijk huwelijk niet kunnen accepteren als relatie-contract.

@Sammie: Dat KAN binnen een wettelijk huwelijk niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:48

HC dat is niet waar, hier zelf recentelijk voor handen gehad. Partner erkende de oudste en daarmee meteen de vraag bij gemeente qua achternaam. Dochter heeft gekozen voor zijn achternaam en dat is maar goed ook, want anders had jongste ook gewoon mijn naam gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:49

Het is maar een naam, een label waar de post heen gaat.
Altans, zo zie ik het :+
Ik ben getrouwd maar we hebben beide onze naam gehouden ivm eenvoudig voor administratie. Kind heet naar de vader want mijn naam schrijven ze standaard verkeerd en dat is irritant.
Simple as that.
Bij de kinderarts noemen ze me dan bij de naam van de vader, daar kan ik ook niet warm of koud van worden en corrigeer het ook niet.
Zoals ik al zei: het is maar een naam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:55

Leonoor schreef:
HC dat is niet waar,

Wat bedoel je is niet waar?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:03

Ik wilde niet dezelfde achternaam als mijn schoonmoeder... kinderen hebben ook mijn achternaam. De achternaam van mijn man is een scheldwoord in het engels en wordt standaard verkeerd geschreven. Zijn idee om ze mijn achternaam te geven maar daar wilde ik zelf ook op aansturen