Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:32

Ik wil nooit kinderen krijgen na het lezen van dit topic. Wat een gedoe zeg pfff.

Pinacolada

Re: Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:39

In de eerste week had ik gewoon al geen tijd voor visite haha, wat komt er dan wat op je af. Consultatiebureau, verloskundigen elke dag, huisarts, hielprikken, 2 kraamhulpen, volle bak. Kolven kolven kolven, elke 3 uren 2 kleintjes voeden. Zelf eten als een bouwvakker en tussendoor nog eens proberen te slapen. Geen idee hoe ik daar visite tussen moest plannen... Maar idd, je weet pas hoe het is als je het zelf meegemaakt hebt

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:40

420BlazeIt schreef:
Ik wil nooit kinderen krijgen na het lezen van dit topic. Wat een gedoe zeg pfff.

:')
Kraamvisite is nog je minste zorg hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:51

Palmera schreef:
Liselot schreef:
Oh ja, nog een tip; verstuur de geboorte kaartjes gewoon een dag of 2 later. Heb je net iets langer rust :)

Of verstuur ze helemaal niet als je goedbedoeld bezoek zo storend vind :+

Ik heb niks met op kraamvisite gaan. Ook niet met kinderverjaardagen en ander kindergedoe trouwens. Als het aan mij lag werden geboortekaartjes 18 jaar later verstuurd. :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:55

safina schreef:
Ik heb niks met op kraamvisite gaan. Ook niet met kinderverjaardagen en ander kindergedoe trouwens. Als het aan mij lag werden geboortekaartjes 18 jaar later verstuurd. :+

Kinderen, 18 jaar lang ongeluk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:59

Pinacolada schreef:
Maar idd, je weet pas hoe het is als je het zelf meegemaakt hebt

Pech voor mij dan :D

Ik hoop dat als ik eens wordt verwacht op een kraamvisite men het vooral leuk vindt dat ik er ben en dat als ik me normaal gedraag het allemaal wel best is :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:23

lizzy1 schreef:
Nu scheelt het denk ik ook of je borst- of flesvoeding geeft. Ik gaf nl. gewoon de fles tijdens de kraamvisites, dat is bij borstvoeding natuurlijk al een ander verhaal...

Als je kindje dan wil drinken lukt dat prima idd... De mijne kon nog niet zelf drinken in het zkh, en in de oefenfase kun je daar gewoon niemand bij gebruiken, want dan drinkt ie sws niet meer. Dan is het echt heel vervelend als je afspreekt om van half 12 tot half 1 langs te komen, ze pas om kwart over twaalf aan komen kakken, baby wakker maken, overprikkelen en ons met een niet drinkende baby achter laten :\.

Overigens heb ik met bv geen moeite hoor, tiet eruit en kind eraan :Y) wie er ook is op dat moment

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:42

Ik herken ook wel veel dingen, maar veelal omdat mensen het niet weten en het niet verteld wordt. Iedereen is ook anders,dus hoe kunnen mensen ervan uitgaan wat de kraamvrouw wil?

Ik weet wel dat het toch wel standaard is dat kraambezoek een uur is(max), maar veel weten dit niet dus zal je het toch echt zelf moeten aangeven. Andersom ook: sommige vinden het juist gezellig als er bezoek is en jammer als dat na een uur alweer opstaat 'omdat dat zo hoort'.

Zelf net bevallen van de vierde, en bij de eerste heb in wel veel geleerd: vond het ook zo gezellig als mensen langs kwamen, werd vaak ook langer dan een uur, twee bezoeken op een dag. Na 3 weken was ik gesloopt aangezien de nachten ook zo gebroken waren. Dat werd dan niet gezien en vertelde ik niet..

Dus bij de tweede zeiden we dit wel van te voren: na 21.00 geen bezoek meer, en in de eerste week 's avonds sowieso geen bezoek.

Bij de derde net zo, en dat ging prima

Nu met de vierde kwamen mensen sowieso al later (alleen mijn fam in de eerste week) en lag het aan mezelf dat ze lang bleven (had dat niet kortgesloten en vond het wederom gezellig)

Met maar 1 stel had ik moeite, maar dat was familie van mijn man. Die vroegen wanneer ze konden komen, dus ik gaf aan: woensdag tussen 10 en 11. Dat is niet duidelijk opgepakt, want ze stonden hier om 10.45 en bleven tot half 1. Dat werd me echt te gek dus ik ben om elf uur mijn eigen dingen gaan doen. Kreeg ik later wel vragen over via mijn man, zelfs de had niet begrepen dat ik echt een van/tot tijd bedoelde, en niet alleen een aankomst tijd.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:28

Hier eigenlijk vrij weinig problemen gehad. Ik woon in de winter in Oostenrijk en tsja ik had alleen mijn man, ouders en schoonmoeder in de buurt. Mijn moeder was met mijn man bij de bevalling en mijn vader en schoonmoeder waren elders. Na de bevalling en het hechten kwamen zij dan ook op bezoek. Toen ik terugkwam in Nederland heb ik een kraamfeestje gegeven, ideaal. De kleine meid was toen al bijna 2 maanden uit. Overigens ben ik ook makkelijk met borstvoeding. Ik doe het wel netjes ik gooi mijn boobies niet zomaar los, maar gewoon netjes. Alleen mijn schoonzus vond het aanstootgevend omdat haar man erbij was. Alle andere visite vond het geweldig dat ik dat deed. Huis zat vol, schoonzus kon de andere kant opkijken.

Nu met de 2e zal ik weer in Oostenrijk bevallen (december), echter heb ik nu natuurlijk een 3 jarige rondrennen. Mijn moeder gaat dan ook een maand mee. De rest van de familie zal de kleien pas ergens in maart zien, tenzij ze naar Oostenrijk komen rijden :D Overigens zal ik tegen die tijd weer ee kraamfeest geven als ik terug ben in NL.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:15

Ik kom wel een keer langs tegen de tijd dat het kind 18 is :+ :D

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:59

Wat veel mensen die zeggen: "nou ze moeten het maar leuk vinden dat ik er ben, ik ga me niet aan speciale regeltjes houden" zich vaak niet realiseren is dat moeders vaak de eerste weken in een soort roes leven. Alles is veranderd en dat vaak in combinatie met gebroken nachten zorgt ervoor dat ze meer vergeten dan onthouden en dat ze gewoon erg moe zijn. Door de roes blijf je op de been.

Natuurlijk vinden ze het leuk als je komt, maar ze zijn ook vaak blij als je zelf na een uurtje weer weggaat. Ze zijn gewoon moe maar willen tegelijkertijd hun kind aan iedereen laten zien. Als je langer wil komen dan moet je wat later komen en niet in de eerste paar weken.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen bij! Maar dat zijn uitzonderingen, de rest is gewoon echt moe en sommige zijn zelfs fysiek behoorlijk gehavend. De meeste moeders herinneren zich niet eens wie er allemaal zijn geweest (tenzij het belangrijke personen voor hun zijn). Ik vind het niet meer dan normaal dat je daar rekening mee houdt maar als je nog geen kind hebt dan is het moeilijk je dit voor te stellen. Vandaar dat deze richtlijnen erg handig zijn om ongemakkelijke situaties voor zowel het bezoek als de kraamvrouw te voorkomen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:01

Mijn zus heeft bij haar derde kind, vanwege nare ervaringen met de eerste twee, in het geboortekaartje bezoektijden neergezet. Tussen die en die tijden waren mensen welkom. Dat was een uur in de middag en uur avond en of mensen van tevoren even wilde bellen als ze kwamen. Op het kaartje stond ook waarom, omdat ze over de dag genoeg rust Wilde hebben, vaste borstvoeding, kolf en slaap tijden had en de baby ook. Op die tijden zou de baby meestal wakker zijn en dus konden mensen de baby dan ook leuk op de arm hebben etc. Was het 'bezoekuur' voorbij zei ze dat ook gewoon. Ik vond dit een handige manier. Gewoon duidelijkheid. Directe familie zoals opa en oma en zussen/broers konden in overleg wel vaker langskomen. Maar wel met de nadruk dat het kon zijn dat als het teveel was voor haar, ze zou (gaan) slapen. Maar dan was haar man er wel om de baby te showen en koffie met ze te drinken.

Deze lijst zijn geen regels maar gewoon tips om het leuk voor moeder en kind te houden. Sommige nieuwe mama's zijn uit zichzelf niet assertief genoeg om tegen visite aan te geven of ze weer weg willen gaan als het teveel word. Zeker niet in de eerste dagen, dan is alles al moeilijk genoeg en staat je hoofd er helemaal niet naar om mensen weg te sturen. Voor ook omdat de mensen voor jouw en je baby komen. Je wilt niet ondankbaar overkomen of de pret van je visite bederven, maar vaak gaat dat dan ten koste van de nieuwe moeder die dan over haar grenzen gaat voor anderen.

Als de mama te lief is om haar grenzen te bewaken dan is het belangrijk dat de visite er wel enige rekening mee houd houd en voor zichzelf besluit, oké, nu is het genoeg, ik ga naar huis of oef, ze heeft het zwaar, ik help even snel met iets mee etc. Dan is zo'n lijst met tips helemaal niet verkeerd.

Het is belangrijk om zelf als visite goed aan te voelen wanneer genoeg is, en wat redelijke dagen en tijden zijn. Visite moet ook begrijpen dat als iemand een keizersnede en een bloedtransfusie heeft gehad, visite heel zwaar is en ze niet heel langs kunnen blijven plakken.

Maar soms heeft visite onbedoeld een bord voor hun hoofd, of geen ervaring met kraamvisite en zien ze het gewoon niet. Of vinden ze hun recht om het kind te zien belangrijker dan wat mama wil (opdringerig). Is de nieuwe mama niet mondig genoeg het aan te geven kan kraamvisite stressvol en niet leuk zijn voor de ouders. Dat wil niemand lijkt me.

Alleen, niet elke moeder is hetzelfde. Mijn andere zus had het liefst haar directe familie de hele dag over de vloer :'). Dus het hangt erg van de persoon af

Toch, een algemene tip lijst, daar vind ik niets verkeerd aan. In ieder geval maakt zon lijst de mensen wat meer bewust van wat voor impact visite kan hebben en zullen ze misschien wel meer uit zichzelf vragen of de mama nu liever rust wil, of ze langer mogen blijven, of het handig uitkomt, of ze kunnen helpen, of ze dit en dat niet vervelend vinden (zoals dat ze nog blijven terwijl moeder gaat slapen) etc.

Bewustwording is belangrijk, ook met deze dingen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:54

Ik had een bemoeizuchtige schoonzus die beneden de post van de mat haalde,uitgebreid MIJN kaarten ging zitten lezen en ze daarna ophing zonder dat ik ze zelf gelezen had

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:04

Het enige dat dit soort lijstjes veroorzaken is laat maar, het is toch nooit goed. Het ene bezoek is het andere niet, dus ze allemaal over één kam scheren zou sowieso al achterwege gelaten moeten worden. Dit soort lijstjes maken het vaak ongemakkelijk voor bezoek, want ja je begint al een beetje te schuiven op je stoel als de koffie, thee of fris neer wordt gezet en dan moet je nog een beschuitje naar binnen werken of een gebakje en dan moet je maar weer snel wegwezen, want dat zei het lijstje. 'max. een uurtje'. En dan moet je volgens ander protocol natuurlijk ook nog even baby in je armen geduwd krijgen. En vervolgens krijg je commentaar weer achter je rug.. nou die waren ook snel weg zeg..

Steevast als ik dit soort topic's doorlees vraag ik mij af waarom sommige vrouwen hier er aan begonnen zijn... Ze weten het wel altijd beter, behalve bij de zwangerschap, de bevalling en tijdens kraambezoek. Dan zijn een aantal compleet monddood en blijkbaar erg eenzaam. Praten tijdens en over die periode's ook alleen maar over ik ik ik (nu zijn er situaties waarbij het ook enkel ik is, maar vaders en kraamverpleegsters in die eerste dagen bestaan bij de Boktvrouwen massaal niet?) Er komt alleen maar drama voorbij over hoe zwaar het allemaal is.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:25

ik ging gewoon weer opnbed liggen als de kraamvisite te lang bleef. Maar ik moet ook zeggenndat het er heel erg aan lag wie het was. Bij mijn familie was ik blij als ze na max. een uurtje weer vertrokken. Vond ze al schijnheilig genoeg dat ze kwamen. Nooit kwamen ze als we ze uitnodigden en we krijgen een dochter en ze weten niet hoe snel ze langs moesten komen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:26

Goh ik had een hele post getypt maar toch maar verwijderd. Ik wil alleen dit zeggen:

Sammie, ik vind het een gigantisch negatieve en egoïstische post. Lees je eigen post nog eens door en stel je eens voor dat kraamvisite er zo in zou staan als jij net een bevallig van gemiddeld 12 uur hebt gehad.

Dit soort lijstjes zijn ervoor bedoelt om bewustwording te creëeren omdat mensen gewoon niet stilstaan bij het feit hoeveel er veranderd en hoeveel het fysiek vraagt. Gebruik wat je denkt te kunnen gebruiken en pas het aan naar wat er op dat moment handig is.
Laatst bijgewerkt door 0091 op 04-08-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:33

Misschien kun je je eigen post nog eens wat toelichten, want ik snap niet wat er egoïstisch en negatief aan is.. Staat er ergens dat je als moeders maar te accepteren hebt dat er op de dag van de bevalling 10 man aan je bed staat? Nee! Dat staat er niet.. Wel goed lezen, hé. Want in je eerdere reactie had je het ook al over veel mensen die zich niet aan speciale regeltjes willen houden, maar ook dat staat hier amper. Je vult zelf iets in wat er helemaal niet staat.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-08-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:35

Nou inderdaad, leg eens uit Paulina....

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:47

Sammie schreef:
Het enige dat dit soort lijstjes veroorzaken is laat maar, het is toch nooit goed. negatief
Dit soort lijstjes maken het vaak ongemakkelijk voor bezoek, nagatiefwant ja je begint al een beetje te schuiven op je stoel als de koffie, thee of fris neer wordt gezet en dan moet je nog een beschuitje naar binnen werken of een gebakje en dan moet je maar weer snel wegwezen, want dat zei het lijstje. 'max. een uurtje'. nagatieve instellingEn dan moet je volgens ander protocol natuurlijk ook nog even baby in je armen geduwd krijgen.wordt nergens beschreven in het lijstje en is weer een nagatieve bewoording En vervolgens krijg je commentaar weer achter je rug..staat ook nergens en is weer nagatief nou die waren ook snel weg zeg..

Steevast als ik dit soort topic's doorlees vraag ik mij af waarom sommige vrouwen hier er aan begonnen zijn...negatief Ze weten het wel altijd beter, behalve bij de zwangerschap, de bevalling en tijdens kraambezoek. negatiefDan zijn een aantal compleet monddood en blijkbaar erg eenzaam. Praten tijdens en over die periode's ook alleen maar over ik ik ik egoïstisch(nu zijn er situaties waarbij het ook enkel ik is, maar vaders en kraamverpleegsters in die eerste dagen bestaan bij de Boktvrouwen massaal niet?) Er komt alleen maar drama voorbij over hoe zwaar het allemaal is. egoïstisch en gebrek aan inlevingsvermogen

Het woordenboek zegt er over dat egoïsme 'zelfzuchtig zijn' wil zeggen, sterk gericht op de eigen behoefte en geen rekening houdend met andere mensen. Handelt uit eigen belang en is slechts “ik-gericht”.
Je hele post is alleen maar vanuit jezelf gericht en niks naar de moeder toe.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:56

Ik denk dat men het ook niet kan inschatten als men het zelf niet of nog niet heeft meegemaakt. Waar ik waarschijnlijk wel commentaar op ga krijgen dat men het moe is om die reactie te krijgen, maar het is wel zo.

Als je juist bevallen bent is het ook gewoon zwaar, heb je last van je hormonen, gebrek aan slaap,... En ja, dan kan het zijn dat je op dat moment niet meer sterk genoeg bent om op je strepen te staan, alhoewel je dat ervoor wel kon.

Het lijstje zijn ook gewoon maar tips, niet meer of minder. Als je zelf gewoon logisch en gezond verstand hebt, kan je zelf ook wel uitvogelen hoe je je moet gedragen.
Het is enkel blijkbaar dat vaak mensen dit toch niet zo hebben of er gewoon niet bij stil staan al dan niet door geen ervaring daar in te hebben.

Ik kwam bijvoorbeeld juist thuis, lees: stapte net appartement binnen na 6 dagen ziekenhuis na keizersnede, toen de deurbel al ging. De bovenbuurvrouw wou een bezoekje brengen. Ik had mij juist gezet in de zetel om mijn zoontje borstvoeding te geven. Dus vriendelijk gezegd dat het nu niet zo goed uitkwam. Ze was verontwaardigt 8)7

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:00

De eerste weken zijn ook enorm zwaar := ook enorm leuk, maar wel heel zwaar.

Een bevalling van gemiddeld 15uur waarbij je toch al gauw 24uur niet slaapt en daarna ook niet want de baby wil om de 2/3 uur drinken. Je bent lekker gehavend van onder en herstelt langzaam want je slaapt amper.
Je hele leven staat op z'n kop want het is een ingrijpende verandering in je leven.

Dus ja, je mag eisen stellen aan je bezoek vind ik :+ een uurtje is echt meer dan genoeg. Wil je langer, kom dan gewoon een paar weken later :) of meerdere keren tien minuutjes. Die visite heb ik ook, prima :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:08

Paulina schreef:
Het woordenboek zegt er over dat egoïsme 'zelfzuchtig zijn' wil zeggen, sterk gericht op de eigen behoefte en geen rekening houdend met andere mensen. Handelt uit eigen belang en is slechts “ik-gericht”.
Je hele post is alleen maar vanuit jezelf gericht en niks naar de moeder toe.

moppie.. Buiten dat bovenstaand er helemaal niet staat en erg grappig dat als een moeder enkel ik ik ik (en dan dus de vader en de kraamverpleegster vergeet die er veelal ook zijn gedurende dat proces) hier typ dat ik (als wijzer op dat feit egoïstisch zou zijn :') ), bedoelde ik dus waar jij leest dat ik dit bedoel:
Paulina schreef:
Lees je eigen post nog eens door en stel je eens voor dat kraamvisite er zo in zou staan als jij net een bevallig van gemiddeld 12 uur hebt gehad.

Want nogmaals..
Sammie schreef:
Staat er ergens dat je als moeders maar te accepteren hebt dat er op de dag van de bevalling 10 man aan je bed staat? Nee! Dat staat er niet..

En als we toch bezig zijn...
Paulina schreef:
Wat veel mensen die zeggen: "nou ze moeten het maar leuk vinden dat ik er ben, ik ga me niet aan speciale regeltjes houden"

Kun je die mensen dan ook even quoten? Dat zijn er volgens jou ook nog eens veel in een topic's van drie pagina's, dus dan zou weinig problemen op moeten leveren.

Je maakt naar mijn idee een heel eigen creatie die van geen kant klopt van een hele simpele opmerking dat een dergelijk lijstje niet voor iedereen geldt of kan gelden en dat moeders (en vaders) bij moe zijn dat gewoon aan moet geven aan de visite. En dat er hier ontzettend veel geklaagd wordt over kraambezoek. Hoe jij er dan bij komt dat je als moeders maar moet accepteren dat er net na de bevalling allerlei op kraambezoek komt.. nou echt het is mij een compleet raadsel hoe jij dat kan lezen.. En dan zouden er ook nog eens mensen zijn die hier zeggen niet aan speciale regeltjes te houden. (en benoem dat ook even die speciale regeltjes zodat duidelijk welke je precies bedoelt)

Dus nogmaals leg dát eens uit.. en dan kan ik eens kijken waar het fout is gegaan en mogelijk verduidelijk geven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:12

chanel1985 schreef:
Ik denk dat men het ook niet kan inschatten als men het zelf niet of nog niet heeft meegemaakt. Waar ik waarschijnlijk wel commentaar op ga krijgen dat men het moe is om die reactie te krijgen, maar het is wel zo.

Als je juist bevallen bent is het ook gewoon zwaar, heb je last van je hormonen, gebrek aan slaap,... En ja, dan kan het zijn dat je op dat moment niet meer sterk genoeg bent om op je strepen te staan, alhoewel je dat ervoor wel kon.

Heel cliché, maar inderdaad, ik denk dat het niet te bevatten is als je zelf geen (zware) bevalling hebt gehad. Ik ben 27 uur bezig geweest en uiteindelijk een keizersnede gehad. Ook nog een kind wat opgenomen werd op neonatalogie. Dus zelf zo'n 40 uur niet geslapen, een flinke buikoperatie gehad, een kind wat het (nog) niet goed doet en dan steeds maar hazeslaapjes van als je mazzel hebt 1,5 uur. Je baby moet namelijk elke 3 uur eten, maar denk maar niet dat je 3 uur kunt slapen. Een voeding duurt namelijk een halfuur, daarna moest ik nog kolven omdat T nog niet bij mij kon drinken en dan, met een beetje mazzel, kon ik eindelijk slapen. Als dat al lukte, want je ligt bijna geobsedeerd te luisteren of je baby nog wel ademhaalt. Of baby krijst, slaapt niet en dan slaap jij dus ook niet.
En nee, ik had geen partner aan mijn zijde die iets even kon overnemen. Dus excuses als ik dan nog even geen zin heb aan baby bewonderende (goed bedoelde, dat absoluut) mensen aan mijn bed die te lang willen blijven zitten omdat ze het ook over zichzelf willen hebben

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:15

Dat is juist soms moeilijk, Sammie.
Om dat aan te geven dat je moe bent. En dat je partner dat maar moet doen, is ook al moeilijk als die er niet is omdat die is gaan werken.

Daarom zijn het gewoon handige tips waar je aan kan denken, zodat men iemand die misschien juist een helse bevalling heeft meegemaakt en moe is, niet het nog meer moeilijk maakt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:22

Speciaal voor Sammie

Schijnbaar is het namelijk héél erg moeilijk om even rekening met iemand te houden....

Citaat:
De lol gaat er toch al snel af na dit soort verplichte lijstjes. Nog even en je moet je ondergoed nog door een inspectie gooien eer je binnen mag komen.

Citaat:
Joh, wees blij dat mensen de moeite nemen om te komen... ik vind al die regels van jullie nogal egocentrisch over komen eigenlijk.

Citaat:
Maar misschien is dit ook wel een verrekte goede reden om gewoon niet meer op kraambezoek te gaan :D Gewoon alleen een kaartje sturen wanneer iemand een belangrijke levensgebeurtenis meemaakt, omdat je niet aan de regels voldoet. Goed idee :j

Citaat:
Of verstuur ze helemaal niet als je goedbedoeld bezoek zo storend vind :+

Citaat:
Ik vind sommige moeders ook wel beetje overdreven.. Men komt voor jullie en je baby. Als je dat teveel moeite vindt of te zwaar of noem maar op verstuur dan idd maar niks..