Fysiotherapeut mee uit vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

- Nu mee uit vragen en van fysio wisselen
76 (15%)
- Na de laatste behandeling mee uit vragen
247 (50%)
- Niet mee uit vragen
162 (33%)

Totaal aantal stemmen: 485

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 19:16

Haha ja, dat zat ik ook al te denken Arno8, dat hij dan wel waarom moet vragen :P

En ik denk dat ik inderdaad wacht met een berichtje tot na de laatste behandeling. Hopelijk duurt dat niet zo lang meer. Nu vragen vind ik toch teveel gedoe en ook best spannend. Dan moet ik weer een andere fysio gaan regelen enz.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:17

luuntje schreef:
Ik zou niks met je gevoelens doen.
Fysiotherapeut hoort professioneel te zijn en niks met patienten te beginnen.

Mijn fysiotherapeut heeft niet eens Facebook of andere social media.
Bij toeval ben ik zijn enige penvriendin patient.

Dat hij zakelijk hoort te zijn vind ik ook, maar dat je helemaal niks met je gevoelens moet doen? Ik vind dat je na je behandelingen best een gokje kan wagen. Hij heeft ook nog een priveleven hoor, niet enkel fysio..

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:21

Ik zou er niet aan beginnen, risico voor hem en straks heb je toch een x weer behandelingen nodig, moet je daar in de praktijk toch weer aanklopppen.
Wat ik al eerder las, Vuurneon zei dat al, wacht tot de behandelingen voorbij zijn , laat het rusten, dan zie je hem niet meer. Wie weet voelt het zo spannend dan ook niet meer.

Er lopen nog leuke mannen genoeg rond.

celine14

Re: Fysiotherapeut mee uit vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:26

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al genoemd.
Maar wilde toch even reageren.

Ik ben zelf fysiotherapeut, maar hij mag zolang hij jouw fysiotherapeut is niet op jouw eventuele verzoek ingaan. Dit zal de therapeut patient relatie aantasten.

Dus als hij hetzelfde idee heeft als jou is het enige goede wat je kan doen een andere fysiotherapeut zoeken en vervolgens gezellig met hem uit gaan

Succes ermee!
Hoop dat je geluk hebt met hem!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:35

Maar stel dat de klachten terugkomen of je krijgt andere klachten.
Bij deze fysiotherapeut kan je niet terugkomen. Of je nu een blauwtje loopt of een relatie krijgt.

Ik vind een fysiotherapeut die aanpapt met patienten niet kundig en professioneel.
Net als dat een docent iets begint met een leerling.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:42

luuntje schreef:
Ik vind een fysiotherapeut die aanpapt met patienten niet kundig en professioneel.

Dit vind ik appels met peren vergelijking. Bij docent-leerling heb je te maken met minderjarig/meerderjarig en kán er machtsmisbruik zijn.

Ik zie een fysio niet zeggen tegen een volwassen patiënt: "als jij lief voor me bent <<) verklaar ik je genezen :+

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 19:54

Palmera schreef:
luuntje schreef:

Dit vind ik appels met peren vergelijking. Bij docent-leerling heb je te maken met minderjarig/meerderjarig en kán er machtsmisbruik zijn.

Ik zie een fysio niet zeggen tegen een volwassen patiënt: "als jij lief voor me bent <<) verklaar ik je genezen :+

Haha hier moest ik wel om lachen :D
Ik zie hem ook meer als leeftijdsgenoot, ook al is hij iets ouder. Ook niet echt als in een machtspositie.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:04

Palmera schreef:

_/-\o_ :D
Geweldige opmerking.

Als je hem niet in een lastig pakket wil brengen zal ik wachten tot de laatste behandeling.

Ik ben zelf fysio. Heb al een paar keer gehad dat mannen toenadering zochten via Facebook. De gevoelens waren van mijn kant toen niet wederzijds. Dit is uitgesproken. En als hij over een paar maanden weer aanklopt zal ik er echt geen punt van maken om hem te behandelen.

En voor mannen is dit denk ik nog iets makkelijker dan voor een vrouw. Misschien voel je jezelf er alleen wat ongemakkelijk bij.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:08

Het lijkt mij altijd lastig om een relatie aan te gaan met een professional of het nou een arts is of een fysio. Je kan elkaar beter tegen kunnen komen in het uitgaansleven dan via deze weg. Ik wordt ook veel te gauw verliefd en dat is best lastig als het steeds weer opnieuw gebeurd en ik er geen kant mee op kan. Het maakt mij verdrietig. Ik hoop dat jij er beter mee overweg kan.
Laatst bijgewerkt door Valentijn5 op 24-07-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:10

Euhm.. Als je met hem gaat daten, uiteindelijk je vriend wordt, kan je toch oneindig in behandeling gaan? Fysio uit je zorgpakket flikkeren, scheelt je nog een hoop geld ook :Y)

Gewoon lekker wachten tot de laatste behandeling en dan tzt eens een berichtje sturen. Niet dat ik het zelf wel zou durven, maar voor een ander beslissen is vaak zo makkelijk :+

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:21

Toevallig was dit onderwerp van gesprek tijdens onze pauze. Ik werk met fysiotherapeuten, en serieus elke collega heeft weleens te maken gehad met (minimaal) een verliefde patiënt. En niemand had wederzijdse gevoelens. Een fysio is inderdaad geïnteresseerd in zijn patiënt, en er is sprake van veel aanraking. Buiten dat help je iemand ergens mee. Een collega zei dat ze door haar werk erg aanrakerig is geworden. Voor haar heel normaal, maar voor mensen uit haar omgeving niet zo. Voor haar ook wel een goed leerpunt, ze vond dat ze meer moest gaan beseffen dat wat voor haar zo normaal was, voor een ander helemaal niet zo normaal hoefde te zijn. Zei ze terwijl ze de praktijkhouder vast pakte omdat hij met zijn been omhoog zat, haha!
Maar goed: ik denk dat heel veel signalen helemaal niet iets hoeven te betekenen, het kan gewoon normaal 'fysio-gedrag' zijn. Neemt niet weg dat je na afloop van de behandeling er iets over kunt zeggen. Zo had ik ooit een patient die bij mij kwam voor spanningsklachten, hij had me zoveel verteld en voelde zich zo begrepen, dat hij daardoor verliefde gevoelens voor me had gekregen. Hij vertelde het me niet om me mee uit te vragen, maar gewoon omdat hij het kwijt wilde. Zo kun jij het natuurlijk ook brengen. Mocht hij dan zelf ook gevoelens voor je hebben, dan heb je in ieder geval de deur op een kier gezet. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:35

JackenJill schreef:
Toevallig was dit onderwerp van gesprek tijdens onze pauze. Ik werk met fysiotherapeuten, en serieus elke collega heeft weleens te maken gehad met (minimaal) een verliefde patiënt. En niemand had wederzijdse gevoelens. Een fysio is inderdaad geïnteresseerd in zijn patiënt, en er is sprake van veel aanraking. Buiten dat help je iemand ergens mee. Een collega zei dat ze door haar werk erg aanrakerig is geworden. Voor haar heel normaal, maar voor mensen uit haar omgeving niet zo. Voor haar ook wel een goed leerpunt, ze vond dat ze meer moest gaan beseffen dat wat voor haar zo normaal was, voor een ander helemaal niet zo normaal hoefde te zijn. Zei ze terwijl ze de praktijkhouder vast pakte omdat hij met zijn been omhoog zat, haha!
Maar goed: ik denk dat heel veel signalen helemaal niet iets hoeven te betekenen, het kan gewoon normaal 'fysio-gedrag' zijn. Neemt niet weg dat je na afloop van de behandeling er iets over kunt zeggen. Zo had ik ooit een patient die bij mij kwam voor spanningsklachten, hij had me zoveel verteld en voelde zich zo begrepen, dat hij daardoor verliefde gevoelens voor me had gekregen. Hij vertelde het me niet om me mee uit te vragen, maar gewoon omdat hij het kwijt wilde. Zo kun jij het natuurlijk ook brengen. Mocht hij dan zelf ook gevoelens voor je hebben, dan heb je in ieder geval de deur op een kier gezet. ;)

Goh, ik ben ook fysio en heb er nog nooit mee te maken gehad, doe ik wat verkeerd? :+ al werk ik met een doelgroep waar ik nooit op zou vallen dus is maar goed ook... En raak ze ook nooit aan, dus misschien is dat het :P

Anyway: ik zou wachten tot je uit behandeling bent en dan gaan aanpappen <<) ik las hier iets over het tuchtcollege, maar voor zoiets komt je fysio echt niet voor de tuchtraad hoor := ik ken ook een arts die is getrouwd met een patiënt en die is nog steeds een zeer gewaardeerde arts en professor dus dat zal allemaal wel loslopen ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:09

Als paramedicus zou ik zo'n dergelijke situatie heel vreemd vinden.
Als een client mij ineens mee uit zou vragen.
Het is namelijk zou, dat je als therapeut altijd moet nagaan bij jezelf wat voor 'gevoelens' een client bij je oproept.
Als een client bv lijkt op iemand waar jij een hekel aan hebt, dan mag jij die persoon in principe niet behandelen. Dit geldt ook als het iemand is die jij bv voortrekt omdat iemand bv lijkt op je moeder of favoriete tante.
Dit is natuurlijk ook voor iemand waar je persoonlijke gevoelens voor krijgt.

Bovendien, is een therapeut vrij in het accepteren van clienten op facebook. Daarin moet je zelf een scheiding maken tussen prive en werk.
Dus dat hij jou accepteert zegt niet zoveel.

Als je het echt zeker wilt weten, moet je het na je behandelingen vragen.
Dan heb je een antwoord.
Maar daarna zou ik wel een andere fysio nemen want het zorgt anders misschien voor scheve gezichten of awkwardness..

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:15

Serieus Roycemack? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik heb juist geleerd dat je ondanks persoonlijke gevoelens of ideeën je een patiënt gewoon goed moet kunnen behandelen. Mocht dat om wat voor reden echt niet lukken, wat natuurlijk kan gebeuren, dan staat het je vrij om diegene door te verwijzen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:23

RoyceMack schreef:
Als paramedicus zou ik zo'n dergelijke situatie heel vreemd vinden.
Als een client mij ineens mee uit zou vragen.
Het is namelijk zou, dat je als therapeut altijd moet nagaan bij jezelf wat voor 'gevoelens' een client bij je oproept.
Als een client bv lijkt op iemand waar jij een hekel aan hebt, dan mag jij die persoon in principe niet behandelen. Dit geldt ook als het iemand is die jij bv voortrekt omdat iemand bv lijkt op je moeder of favoriete tante.
Dit is natuurlijk ook voor iemand waar je persoonlijke gevoelens voor krijgt.

Bovendien, is een therapeut vrij in het accepteren van clienten op facebook. Daarin moet je zelf een scheiding maken tussen prive en werk.
Dus dat hij jou accepteert zegt niet zoveel.

Als je het echt zeker wilt weten, moet je het na je behandelingen vragen.
Dan heb je een antwoord.
Maar daarna zou ik wel een andere fysio nemen want het zorgt anders misschien voor scheve gezichten of awkwardness..

Als iemand op iemand lijkt die ik niet mag, dan mág ik diegene niet behandelen?! Nog nooit van gehoord en draai al even mee... Vraag me af waar je die vandaan hebt

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:24

RoyceMack wat jij zegt heb ik echt nog nooit gehoord :') ik werk in de jeugdzorg en ik heb de ervaring dat de meeste clienten wel iets hebben wat je leuk of vervelend vind dat te herleiden is naar je eigen familie/ervaringen is. De uitdaging is dan om niet in tegenoverdracht te schieten maar professioneel te blijven. Maar zeker met de hoeveelheid clienten die ik zie is het niet mogelijk om jongeren die iets met mij persoonlijk zouden kunnen doen als ik er onprofessioneel naar kijk allemaal door te schuiven naar een ander team.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:24

Als je van jezelf weet dat je niet meer in staat bent om naar behoren te functioneren (dat wil zeggen dat jij iemand niet voordelig of nadelig ten opzichte van andere clienten, zal behandelen) dat je je client moet overdragen aan een collega (en indien je die collega niet hebt, moet je dit bespreekbaar maken met de client en samen zoeken naar een oplossing). Feitelijk moet je zulke dingen altijd met de client bespreken en daarna overdragen.

Maar dit is wel wat wij inderdaad hebben geleerd ja.
Volgens mij is dat onderdeel van onze beroepscode. wel logisch, dat zou betekenen dat jij iemand die jij van vroeger uit bijvoorbeeld echt niet kan luchten, nadelig kunt behandelen. Daarmee bedoel ik niet dat je iemand verkeerde middelen oid zult geven, maar je zult eerder geneigd zijn om 'minder' te doen voor die client dan bv voor je favoriete client waar je al jaren bijvoorbeeld bij betrokken bent. Om even een hemelsbreed voorbeeld te geven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:29

RoyceMack schreef:
Als je van jezelf weet dat je niet meer in staat bent om naar behoren te functioneren (dat wil zeggen dat jij iemand niet voordelig of nadelig ten opzichte van andere clienten, zal behandelen) dat je je client moet overdragen aan een collega (en indien je die collega niet hebt, moet je dit bespreekbaar maken met de client en samen zoeken naar een oplossing). Feitelijk moet je zulke dingen altijd met de client bespreken en daarna overdragen.

Volgens mij is dat onderdeel van onze beroepscode. wel logisch, dat zou betekenen dat jij iemand die jij van vroeger uit bijvoorbeeld echt niet kan luchten, nadelig kunt behandelen. Daarmee bedoel ik niet dat je iemand verkeerde middelen oid zult geven, maar je zult eerder geneigd zijn om 'minder' te doen voor die client dan bv voor je favoriete client waar je al jaren bijvoorbeeld bij betrokken bent. Om even een hemelsbreed voorbeeld te geven.

Als je de gevoelens die iemand bij je oproept niet zo naast je neer kunt leggen, dat je iemand slechter gaat behandelen dan je kan, dan ben je wat mij betreft in het verkeerde beroep beland...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:40

Rindin schreef:
RoyceMack schreef:

Als je de gevoelens die iemand bij je oproept niet zo naast je neer kunt leggen, dat je iemand slechter gaat behandelen dan je kan, dan ben je wat mij betreft in het verkeerde beroep beland...

Precies. Maar er staat duidelijk dat als je door je persoonlijke gevoelens niet meer naar behoren kunt werken (dus niemand voortrekken of juist nadelig behandelen/benaderen) dat je dan moet overdragen.
Ik kan het me ook bijna niet voorstellen dat je zulke heftige gevoelens kunt hebben, maar er zijn vast mensen die dusdanige gevoelens krijgen dat het echt beter is voor beide om over te dragen. Of het nu professioneel is of niet, het is dan gewoon beter voor beide partijen.
Dat is denk ik geen kwestie van kunnen of willen. Maar meer voor de beste weg kiezen.

Ik bedoel, als iemand jou als therapeut vroeger heel erg heeft gepest bijvoorbeeld, en nu komt die persoon bij jou in behandeling. Ik kan dan best begrijpen dat er vanuit beide partijen een raar gevoel kan ontstaan. Wie heeft er dan iets aan als jij als therapeut je professionele kant moet laten spreken, met moeite.. Om toch die persoon te behandelen. Wellicht wil de client zelf liever ook die moeite niet doen.

Dit is maar een voorbeeld he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:45

Het is denk ik een heel stuk professionaliteit ook als je bij jezelf kan erkennen dat je iets niét kan.
Maar dat zijn de extremere gevallen en tenzij je compleet head over heels bent denk ik dat gevoelens daar niet per se onder vallen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:59

Lente schreef:
Het is denk ik een heel stuk professionaliteit ook als je bij jezelf kan erkennen dat je iets niét kan.
Maar dat zijn de extremere gevallen en tenzij je compleet head over heels bent denk ik dat gevoelens daar niet per se onder vallen.

Nee, dat ben ik ook met je eens. Maar het was even ter illustratie dat als er gevoelens zijn voor TS vanuit de fysiotherapeut.. dat hij dan bespreekbaar zou moeten maken dat er iets anders is tussen hen dan bij andere cliënten. Kortom als er echte heftige gevoelens zouden zijn, dan zou dat in principe besproken moeten worden... Of dat daadwerkelijk gedaan wordt en of de mate van gevoelens eventueel groot genoeg is, is een tweede. Maar ik geloof inderdaad ook dat fysiotherapeuten gewoon heel 'hands on' kunnen zijn en dit wellicht heel normaal vinden terwijl dit verkeerde signalen af kan geven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:08

Ik geloof dat het slim is om hem niet te vragen. En mocht je het alsnog doen dan pas na de laatste behandeling.

Ik ben nu zelf al een tijdje in behandeling bij een fysio waar meerdere therapeuten werken.
Met de meid kon ik opzich goed overweg maar mn favoriet is 1 van de mannelijke.
Niet omdat hij mannelijk is. Maar we hebben opzich de grootste lol. Gesprekken over de domste dingen, over serieuse dingen etc...
Maar bij mij vooral belangrijk hij weet dat ik snel te veel doe. En hij remt mij hier behoorlijk hard in.
Maar aan de andere kant tijdens de behandeling of krachttraining zorgt hij ervoor dat ik redelijk voldaan weer naar huis ga.
Het gevoel ik heb echt wat gedaan nu moet ik thuis niet overdrijven...

Ik vind het dus een leuke vent en niet meer dan dat. Het is zijn werk om sociaal te zijn mensen te helpen om weer fit te worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:52

Lastig ts.
Weet je zeker dat hij vrijgezel is?
Ik heb een paar jaar onwijs veel bij mijn fysio gelopen, en ik wist aan het eind zowat alles van die gozer, en hij van mij.
Mijn ouders komen er nog, ik doe nu alles zelf.
Hij is wat dat betreft heel gezellig, je zou zo bij hem op de koffie gaan. :D
Kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die wat voor hem zouden kunnen voelen, het is ook een onwijs sympatieke gozer.
Van hem weet ik dat hij een vriendin heeft, al jaren.
Maar volgens mij ontkom je er als fysio niet aan dat sommige patiënten je raken.
Ik was 17 toen ik daar voor het eerst kwam, tot 21 kwam ik er veel.
Zeker eerste 1,5 jaar, ik had toen zoveel pijn en ik kon altijd snel terecht.
Het heeft me best moeite gekost om het los te laten, ik was zó bang dat het fout zou gaan elke keer en hij was wel mijn houvast hierin.
In dat opzicht ging ik me merkte ik echt hechten op een vreemde manier.
Niet qua verliefdheid maar toch voelt het alles behalve als de bakker van de hoek.
Denk een typische patiënt-therapeut relatie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 05:11

Het verbaast mij dat mensen het bijzonder vinden dat ze al hun verhalen over koetjes en kalfjes met hun therapeut delen, terwijl dat juist de normaalste zaak van de wereld is en zeker ook onderdeel van de behandeling uit maakt.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:49

Ik bedenk me nu een verhaal wat een stagebegeleidster me ooit vertelde. Zij had een patiënt, een vrouwelijke, en dat leek zo goed te klikken tijdens de behandeling, dat ze na afloop besloten om een keer samen te gaan stappen. Dat was voor haar eens maar nooit weer, want wat bleek: in het echte leven werd haar duidelijk dat het absoluut geen gelijkwaardige relatie was. Zij bleef therapeut en de ander bleef patiënt. Dat viel in de praktijk niet op, maar daar buiten des te meer.
Ook nog iets om bij stil te staan...