Vader met nieuwe gezin op vakantie, niet uitgenodigd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vader met nieuwe gezin op vakantie, niet uitgenodigd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:16

Heel herkenbaar, helaas...

Wat ik zou doen(en ook gedaan heb), ga om de tafel zitten met je ouders, spreek je verwachting uit, maak afspraken. Misschien verandert het daarna. Is dit niet het geval, dan wordt het traject wat zwaarder, dan moet jij namelijk jouw (logische) verwachtingen gaan bijstellen, en dat is veel moeilijker. Het gaat niet om die vakantie, of om dat Sinterklaasfeest, maar het feit dat je je door je ouders niet gehoord voelt, je krijgt niet dezelfde zorg die andere kinderen wel krijgen. En dat is heel pijnlijk, maar daar zul je dan mee moeten leren leven. En dan wordt het moelijk, want je moet dan je dochter-ouder band gaan vveradneren, maar hopen dat het niet zover komt als dat het oor mij is gekomen.

Je mag me altijd een pb sturen als je hierover verder wil praten.

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 15:23

Joolien schreef:
Het gaat niet om die vakantie, of om dat Sinterklaasfeest, maar het feit dat je je door je ouders niet gehoord voelt, je krijgt niet dezelfde zorg die andere kinderen wel krijgen. En dat is heel pijnlijk,

Ik denk dat dit het inderdaad helemaal goed verwoordt. :j En inderdaad toch maar eens wat moed verzamelen en het gesprek aangaan al vind ik dat echt heel erg lastig gezien er niet echt gepraat wordt over zulke dingen. Mijn vader erkent ook wel dat hij het in het verleden anders had moeten aanpakken maar het vreemde is dat hij dat in het heden soms nog lijkt te vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:33

Ashen schreef:
Joolien schreef:
Het gaat niet om die vakantie, of om dat Sinterklaasfeest, maar het feit dat je je door je ouders niet gehoord voelt, je krijgt niet dezelfde zorg die andere kinderen wel krijgen. En dat is heel pijnlijk,

Ik denk dat dit het inderdaad helemaal goed verwoordt. :j En inderdaad toch maar eens wat moed verzamelen en het gesprek aangaan al vind ik dat echt heel erg lastig gezien er niet echt gepraat wordt over zulke dingen. Mijn vader erkent ook wel dat hij het in het verleden anders had moeten aanpakken maar het vreemde is dat hij dat in het heden soms nog lijkt te vergeten.

Fijn dat hij het in ieder geval herkent. Als je het moeilijk vind, is een brief schrijven en overhandigen ook altijd een idee. Of zelf hardop lezen. Dan kun je veel beter bedenken wat je wilt zeggen en sta tijdens het gesprek niet zonder woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:40

Pfoe ook voor mij heel herkenbaar en ook een helaas.

Ben inmiddels 27 en zelf moeder, maar nog steeds kan het confronterend zijn als paplief een van zijn stiefdochters helpt met verhuizen of wat dan ook en ik geen hulp kreeg.
Begon bij mij toen ik rondom 12 jaar was, ze gingen samenwonen en ineens hing er een bordje bij de deur met zijn naam, haar naam en haar dochters erop... logisch, want zij wonen daar, maar confronterend en moeilijk, absoluut.

En ja die vakanties... wij (ik mijn zus en broertje) gingen nooit echt met pa en zij gingen toch zeker 2 keer per jaar (nog steeds).

Ik heb mijn kont in de krib gegooid, zeker in de pubertijd. Uiteindelijk werd ik volwassener en werd er gesproken op een genuanceerde manier, maar nooit heeft het de uitwerking gehad die ik het liefste zag; ook meer aandacht voor ons.

Het blijft lastig, want het blijft je vader en daar heb je logischerwijs bepaalde verwachtingen van. Dus inderdaad, spreek je gevoelens uit en dan hoop ik met je mee dat je een fijne reactie krijgt en geef het daarna de kans om zich te ontwikkelen.

Verandert er niks dan baal ik heel hard met je mee, maar weet inmiddels na jaren 'knokken' dat je dan nog maar een mogelijkheid hebt en dat is het 'accepteren'.

Hoop dat je er iets aan hebt en heel veel succes! :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:10

Grappig hoe mensen tegen dat op vakantie gaan aankijken. Ik ben 31 en mijn ouders vragen me nog elk jaar mee. Mijn broer incl. vrouw en kind ook. Mijn tantes en ooms doen het zelfde met hun kinderen en kleinkinder. Ik zou diep gekwetst zijn als ze dat niet zouden doen. Net als familie uitjes. Automatisch gaan we er allemaal vanuit dat er ook een kaartje voor ons is. Sinterklaas, kerst, oud-en-nieuw, pasen... Niemand is uitgezonderd.
Af en toe komt er een neefje of nichtje tijdelijk inwonen bij mijn ouders... Vaak zat dat er ineens een sms is op zo'n dag "Kan iemand me even van het station halen" en dan dan komt neefkind/nichtkind aanwaaien.

Heeft niks met hecht zijn te maken trouwens, we zien elkaar verder maar zelden. En de deur is ook echt niet de hele week open. Maar dat is gewoon iets wat we allemaal willen. Niemand moet zich vergeten voelen op zo'n dag (of vakantie). Waar er tafel is voor 3 is er ook tafel voor 6 of 8. (Of zoals mijn moeder graag zegt "fijn, dan kan ik mijn verhalen tenminste tegen nog meer mensen afsteken")

Maar soms is het wel iets wat je moet doen ts. Gewoon de telefoon pakken en zeggen "ik kom er aan, moet ik wat mee nemen?" Je plekje een beetje opeisen en daar je sociaal en open gedragen naar iedereen. We geven elkaar hier ook met iedere verjaardag kaartjes voor bv theater, pretpark, dierentuin. Zo neem je zelf het initiatief om samen te zijn op een ontspannen manier. Heb je niks te vertellen is het daar okee, want je bent toch al leuk met elkaar bezig. (En geloof me, ik heb mijn familie vaak zat niks te vertellen :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:13

Er is ook niks fout of goed in deze, het gaat om het gevoel en of dat in onze ogen nou terecht of onterecht is, neemt niet weg dat het voor TS wel zo voelt. :j
Daarom ook verstandig om even met ouders om de tafel te gaan zitten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:16

Sinds ik niet meer thuis woon "mag" ik ook niet meer mee op vakantie of met daguitjes. Misschien als ik het vroeg dat het dan wel zou mogen, zou niet weten waarom niet.
In het begin vond ik dat heel akelig maar nu snap ik het wel.
Mijn jongere broertje en zusje wonen nog wel thuis en gaan dan ook vaak mee.

Wat ik wel vreemd vind is het vieren van sinterklaas ed met het ene kind wel en het andere niet. Maar aan de andere kant vraag ik altijd gewoon wat de bedoeling is, ik wacht niet op een uitnodiging. Het is nog niet voorgekomen dat ik niet welkom was voor zoiets eigenlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:27

Ik denk dat ik wel begrijp waar jouw gevoel vandaan komt. Jij hebt een vader figuur gemist en ziet jouw vader nu tegenover een ander meisje wel leuke papa zijn. Dan maakt jouw leeftijd niet uit, dat voel je. Vaak juist als je ouder wordt dat je beter ziet wat je gemist hebt. Hoe goed het ook allemaal opgevangen is.

Jij wil gewoon een vader. Die vakantie was denk ik geen probleem geweest, als hij zich verder als vader naar jou opstelt en iets anders met jou onderneemt of zo een vakantie met de kids met jouw had besproken.

Je mist iets en je kan eraan trekken zo hard je wil, maar je vader heeft geen idee, verwacht ik, als je het niet gewoon duidelijk verteld.

Daarnaast moet je niet alles van hem laten afhangen. Misschien voelt hij zich wel ongemakkelijk nu je alweer 23 bent om dingen te bespreken. Hij weet misschien niet wat jouw interesses zijn en denkt misschien dat je een druk eigen leven hebt en niet zit te wachten op hem en evt zijn nieuwe gezin.

Al die gevoelens en gedachtes die jij hebt, kan een ander ook hebben. En ergens zullen jullie wel op elkaar lijken ook. De eerste stap is het moeilijkste, maar als jullie een goed gesprek hebben gehad, is het daarna vast makkelijker. Werkt het gesprek niet, moet je zelf je weg daarin gaan vinden en accepteren zoals het is. Dan ben je ''gelukkig'' al 23 en kan dingen zelf bepalen en ondernemen. Dan is het his lost.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:45

Wat ontzettend vervelend dat je dit gevoel hebt!

Veel goede tips
En ook een duidelijk voorbeeld van turtelito dat het ook niet zo bedoeld kan zijn.
Dat je vader bv denkt "die heeft geen zin meer in een sinterklaasfeestje" of "die gaat zelf wel op vakantie met vrienden"

Waarom geef je niet aan dat je graag je vader wat meer zou willen zien? Want ik denk dat dit er ook een beetje achter schuilt.
Dat je graag wat quality time samen wil hebben.
En neem anders het heft in eigen hand. Neem je vader mee op een lunch voor vaderdag of gewoon zomaar. Ga samen iets leuks doen voor zijn verjaardag. Dat kan ook iets goedkoops zijn zoals de bios bv of misschien gingen jullie vroeger samen vissen of zwemmen of....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:48

Doe jij zelf wel moeite om contact met je vader te krijgen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:51

Ik snap je gevoel ook en ook ik denk niet dat die vakantie op zich hetgeen is waar het om draait.
Dus ik ga mee met de mensen die zeggen dat je het moet uitspreken. Waarschijnlijk staat hij er allemaal niet zo bij stil op zijn roze gezinswolk. En jij gaat je alleen maar meer en meer frustreren. Dus spreek het uit en zie wat er gebeurt, een nee heb je, een ja kan je krijgen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:53

KoudbloedKim schreef:
Er is ook niks fout of goed in deze, het gaat om het gevoel en of dat in onze ogen nou terecht of onterecht is, neemt niet weg dat het voor TS wel zo voelt. :j
Daarom ook verstandig om even met ouders om de tafel te gaan zitten.

Precies dit! :j

Het maakt niet uit of het normaal is om op je 23e nog mee te gaan op vakantie met je ouders, het gaat erom dat er niet gecommuniceerd wordt binnen dit gezin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:56

Maar juist daarom wist de vader misschien niet dat de ts mee wilde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:30

Ik ben vanaf mijn 18 de bij mijn vader ook niet meer meegevraagd op vakantie (naar frankrijk, op logement bij de ouders van mijn stiefmoeder)
Sterker nog, meestal wist ik niet eens wanneer ze op vakantie gingen en vernam ik het nadien, via via, of deze week via facebook...
Ik heb dit nooit als een probleem gezien, als ik zou vragen om mee te mogen zou dat vast wel geregeld worden.

Het uitgesloten worden van sinterklaasfeestjes enzo vermoed ik ook dat het van "niet weten " is, de volgende keer zou ik peilen of er iets georganiseerd wordt en aangeven dat je er graag bij bent.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 07:52

Veulen84 schreef:
Grappig hoe mensen tegen dat op vakantie gaan aankijken. Ik ben 31 en mijn ouders vragen me nog elk jaar mee. Mijn broer incl. vrouw en kind ook. Mijn tantes en ooms doen het zelfde met hun kinderen en kleinkinder. Ik zou diep gekwetst zijn als ze dat niet zouden doen. Net als familie uitjes. Automatisch gaan we er allemaal vanuit dat er ook een kaartje voor ons is. Sinterklaas, kerst, oud-en-nieuw, pasen... Niemand is uitgezonderd.
Af en toe komt er een neefje of nichtje tijdelijk inwonen bij mijn ouders... Vaak zat dat er ineens een sms is op zo'n dag "Kan iemand me even van het station halen" en dan dan komt neefkind/nichtkind aanwaaien.

Heeft niks met hecht zijn te maken trouwens, we zien elkaar verder maar zelden. En de deur is ook echt niet de hele week open. Maar dat is gewoon iets wat we allemaal willen. Niemand moet zich vergeten voelen op zo'n dag (of vakantie). Waar er tafel is voor 3 is er ook tafel voor 6 of 8. (Of zoals mijn moeder graag zegt "fijn, dan kan ik mijn verhalen tenminste tegen nog meer mensen afsteken")

Maar soms is het wel iets wat je moet doen ts. Gewoon de telefoon pakken en zeggen "ik kom er aan, moet ik wat mee nemen?" Je plekje een beetje opeisen en daar je sociaal en open gedragen naar iedereen. We geven elkaar hier ook met iedere verjaardag kaartjes voor bv theater, pretpark, dierentuin. Zo neem je zelf het initiatief om samen te zijn op een ontspannen manier. Heb je niks te vertellen is het daar okee, want je bent toch al leuk met elkaar bezig. (En geloof me, ik heb mijn familie vaak zat niks te vertellen :) )

Ik ben 35 en zo gaat dat bij ons ook. Weliswaar meer van mijn schoonfamilies kant, want sinds mijn moeder is overleden, onderneemt mijn vader niets, maar Sinterklaas en Kerst wordt aan beide kanten gezamelijk gevierd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:53

Tijdens het opschonen van mijn lijst kwam ik dit topic tegen. Hoe gaat het nu TS? Heb je kunnen praten?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:05

Uit het oog, uit het hart...

Mijn vader heeft ook een nieuw gezin en ik ben wel blij als er is samen iets gedaan kan worden, maar soms verwaterd het contact een beetje en dat vind ik dan ook wel best. Hij heeft een nieuw gezin en ik ben groot genoeg om mijn plan te trekken. Kwestie van te leren loslaten.