Lening voor studenten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:17

MarlindeRooz schreef:
Ik gok dat die 1500 euro voor een macbook is? Ik zou dat wel gaan aanschaffen, die dingen gaan veel langer mee dan een windows laptop. (Lees: 8 jaar oid)

:j Mijne is nu pas na 10 jaar gaar. Ik mag nu de oude Pro van mijn vader die al 6 jaar oud is. Hij draait als nieuw.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Lening voor studenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:26

Ik heb een refurbished macbook pro. Destijds de duurste (grootste scherm en meeste geheugen) voor 900 euro. Dolblij mee. Voor mij nooit meer Windows.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:27

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen die al jaren mac heeft gehad, bah die macbooks ook. Ik heb echt een dringende behoefte aan windows 10. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:30

Diablo schreef:
Nee hoor, lenen is de oplossing voor alles ;)

Dat is natuurlijk wel het beleid van onze regering: woningen kan vrijwel niemand meer bij elkaar sparen, studenten moeten ineens gaan lenen, commerciele partijen weten via allerlei verkapte zaken leningen te smokkelen (zoals de telefoonabo's met gratis telefoons), of bijvoorbeeld opleidingskosten bij bedrijven die pas worden verrekend als je daar lang genoeg blijft werken. En de docent hier raadt iets behoorlijk duurs aan.

Het is niet zo gek dat als we als maatschappij zelf allerlei zaken op leningen baseren en het zo pushen, dat jongeren dan ook overnemen dat leningen zo werken. Het is niet echt goed uit te leggen waarom het wel volkomen redelijk is om te lenen voor je opleiding (want investering in de toekomst), maar wel/niet in een goede laptop (toch een investering in je toekomst) en niet in het rijbewijs (ook een investering in je toekomst.)

Er is helemaal niet een eenduidige redelijke manier waarop we vooraf precies kunnen bepalen hoeveel elk van die dingen exact oplevert en wanneer, en dus ook niet wat de beste investering is. (Maar we verwachten wel van jongeren dat ze dat kunnen, zelfs terwijl ze nog aan hun vervolgopleiding moeten beginnen.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:34

Echt super knap dat alle bokkers hier hun huis in een keer hebben gekocht! :oo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:56

Mij werd ook aangeraden om een MacBook te nemen... Geld groeide mij niet op m'n rug :') deed grafisch vormgeving n4, maar ik gebruikte gewoon de computers van school. Vind het belachelijk als dit van je verwacht word...

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 09:14

Ik denk dat ik ook voor een refurbished Macbook ga :) Binnenkort maar is een Leapp winkel opzoeken en is bekijken wat de mogelijkheden zijn!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:39

Maureen_M schreef:
Sorry Bobje, bijna altijd dan :Y) niet zo aangebrand doen joh haha

I call bullshit as well, alle MBO's waar ik geweest ben werken voor 90% op Apple.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:44

Ik zou met Leapp inderdaad gewoon kijken wat er mogelijk is, al hoor ik wel gemixte verhalen over het bedrijf :) Een Macbook gaat inderdaad vrij lang mee ten opzichte van Windows, maar mocht er iets mis mee zijn dan is dat bij oudere modellen vaak wel de voorbode voor meer :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:48

MarlindeRooz schreef:

Wat een idiote vergelijking. Dat is nogal anders dan een lening voor een luxe product of niet dan?

Lenen voor rijlessen vind ik ook al maf maar dat mag aan mij liggen. Ik ben nog opgevoed met 'je kunt het maar 1x uitgeven en als het er niet is dan is het er niet'.

Handen uit de mouwen en aan het werk. Werk zat als je niet kieskeurig bent hoor.

Maar dat allemaal terzijde. Als dan perse toch die MacBook moet en zal hebben, dan doe je er inderdaad verstandig aan om hem via Leapp te kopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:53

MarlindeRooz schreef:

Dat is nogal wat anders, een eerste levensbehoefte vergelijken met luxeproducten als een rijbewijs en een laptop...

Maar goed, ik heb aardig wat mensen in mijn omgeving die geen hypotheek op het huis hebben idd, en zelf hebben wij niet het hele bedrag voor ons huis als hypotheek. Ons werd thuis al vroeg geleerd te sparen voor 'later'... Daarom kan ik me niet voorstellen hoe je het als 20-jarige voor elkaar kan krijgen geen 1500€ te hebben liggen en moet lenen voor autorijles :=

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:54

Zoekende naar een baantje? Je kan prima in deze tijd binnen 1 dag een baantje vinden. Horeca schreeuwt om vakantiewerkers.
Lenen moet je eigenlijk alleen doen als het nodig is.... Want naast (lage) rente moet je het toch gewoon terug zien te betalen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:07

Grappig dat een laptop die je nodig hebt voor je studie als luxeproduct wordt gezien...

Overigens: ook in de praktijk kom je veel Windows-computers tegen (in ieder geval als er ook aan bewegend beeld gedaan wordt). Dat Macs beter geschikt zouden zijn of het langer uit zouden houden is een broodje aap: hoe lang een computer het doet heeft vooral veel te maken met hoe je er mee omgaat en welk onderhoud je eraan pleegt. Dat is ook precies het probleem dat ik heb met refurbished machines: je weet niet wat er mee gebeurd is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:21

MarlindeRooz schreef:

lol.. leuke poging ;)

geld lenen om een huis te kopen (geen tophypotheek), daar verdien je uiteindelijk geld mee (tenzij je in de financiele oliebol raakt en je huis gedwongen moet verkopen). Eenmaal gekocht, zit dat geld in bakstenen.. de lening los je langzaamaan af en in de loop van de decennia worden je bakstenen meer waard. daarnaast is kopen per maand goedkoper dan huren zonder huursubsidie.

ik had in de vrije sector moeten huren a gemiddeld 700-800 euro voor een kippenhok, 900-1000 voor een beetje ruime woning.. Voor dezelfde woning die ik kocht, betaalde ik maandelijks 450 euro + op hypotheek jaarbasis nog zo'n 1500 euro onderhoud.

in tegenstelling tot kopen van luxe goederen op basis van een lening. Gaat om significant lagere bedragen die je niet hoeft te lenen, maar binnen afzienbare tijd bijeen kunt sparenof verdienen (zeker als je nauwelijks vaste lasten hebt)... Als je m koopt op afbetaling, dan wordt je laptop niet iedere maand dat je hem hebt meer waard, maar minder.. aan het eind heb je meer betaald voor een laptop met geleend geld dan wanneer je m direct afrekent in de winkel, al vragen ze nog zo weinig rente en op het moment dat je uiteindelijk gaat voor een nieuwe laptop is je oude geen drol meer waard.. tenminste als je net als ik je spullen opgebruikt voor je nieuwe koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:24

Prrrr schreef:
Grappig dat een laptop die je nodig hebt voor je studie als luxeproduct wordt gezien...

Overigens: ook in de praktijk kom je veel Windows-computers tegen (in ieder geval als er ook aan bewegend beeld gedaan wordt). Dat Macs beter geschikt zouden zijn of het langer uit zouden houden is een broodje aap: hoe lang een computer het doet heeft vooral veel te maken met hoe je er mee omgaat en welk onderhoud je eraan pleegt. Dat is ook precies het probleem dat ik heb met refurbished machines: je weet niet wat er mee gebeurd is.

In de grafische en webwereld is er veelal Apple, gewoon omdat het op grafische aspecten fijner werkt.
Het verschil met een retina en een gewoon beeldscherm is enorm, twee weken geleden zelf overgestapt (2011 macbook naar 2015 retina) en het is echt zo veel beter/fijner. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:33

Dan is de tip dus vooral op dat beeldscherm te letten... (is overigens ook goed oplosbaar met een extern, te calibreren, beeldscherm. Al is dat weer niet handig bij je laptop).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:12

elenaMM77 schreef:
geld lenen om een huis te kopen (geen tophypotheek), daar verdien je uiteindelijk geld mee

Wat helemaal niet logisch is overigens maar vooral veel zegt over de vreemde effecten die ontstaan door de rare werking van economie en specifiek onze huizenmarkt, de hypotheekregels en een samenloop van andere effecten.

Nogmaals: al die dingen die we normaal vinden, zijn niet objectief 'juist' maar vooral aangeleerd. Het is niet vreemd dat jongeren dat overnemen, maar we doen net alsof er een soort objectieve standaard is voor logische investeringen en niet-logische... en die is er niet, zeker niet op individueel niveau. Je weet namelijk niet hoe het gaat lopen: dat rijbewijs kan levensveranderend zijn, een goede laptop kan net zoveel plezier geven als een behoorlijk huis, of net zo nodig zijn als je aan je studie of werk begint... We doen alsof daar een heldere lijn is tussen goed en fout en die is er niet.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:19

Wat jij zegt is leuk Shadow, maar als een goedkoper item voldoet en je gewoonweg het geld niet hebt dan lijkt het mij vrij duidelijk.

Ja het duurdere item is beter. Jammer dan, zo steekt de wereld in elkaar; je kunt niet alles hebben.

Ik heb een lieve kleine auto gekocht maar eigenlijk had ik liever de (vind ik) cosmetisch mooiere variant gekocht met airco en cruise control. Maarja, dat geld was er niet. De goedkopere voldoet verder perfect dus dan is dat het en ik ben er gewoon gelukkig mee.

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:30

Wat in dit topic nog niet gezegd is volgens mij: als je zuinig met je MacBook omgaat kan je die later weer heel goed verkopen. Ik heb altijd laptops van Windows gebruikt, wat zeker geen goedkope laptops waren, maar die gingen stuk voor stuk minder lang mee dan mijn eerste MacBook.

Ik heb besloten mijn MacBook na 5 jaar te verkopen, omdat ik graag een lichtere wilde. Deze heb ik voor behoorlijk wat geld kunnen verkopen, waardoor mijn nieuwe MacBook mij niks meer gekost heeft dan de gemiddelde Windows laptop. Ervan uitgaande dat veel van deze laptops het niet langer dan 5 jaar uithouden (met mijn intensieve gebruik dan, het zal vast voor iedereen verschillen), ben je dus op de lange termijn niet duurder uit. Houd je MacBook alleen wel heel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:31

Ik weet niet waar je woont, maar hier worden er ontzettend veel vakantiebaantjes aangeboden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:49

Fortitude schreef:
Wat jij zegt is leuk Shadow, maar als een goedkoper item voldoet en je gewoonweg het geld niet hebt dan lijkt het mij vrij duidelijk.

Ik zou idd gaan voor een goedkopere, maar het hangt wel af van wat 'voldoet'. Klinkt zo simpel maar zelfs dat is nog niet zo eenvoudig te bepalen: de docent raadde ten slotte iets heel duurs aan. En hoe zit het met oudere versies / garantie? 500 ipv 900 ipv 1500 met als enige verschil een iets minder helder scherm of hier en daar een halve seconde extra verwerkingstijd en ik ga van harte voor de goedkopere versie. :j

Maar 900 euro als dat bijvoorbeeld ook een risico mee zou brengen dat 'ie volgend jaar niet meer ondersteund wordt door de software die je gebruikt is alweer heel wat anders. Want als je volgend jaar weer 900 euro af moet tikken is het geen goede investering, en had je toch beter die 1500 kunnen uitgeven.
(Een auto zonder airco: voor de meeste mensen best te doen in Nederland. Vanwege de kosten een goedkopere auto nemen die vervolgens steeds naar de garage moet en je uiteindelijk meer kwijt bent, dan 1 die duurder was in aanschaf maar stukken betrouwbaarder, weer niet zo'n goede investering.)

Dat zijn allemaal afwegingen. Waarbij ik wel degelijk zelf eerder voor de goedkopere oplossing zou gaan, maar mijn punt was vooral dat het vooraf helemaal niet altijd duidelijk is wat de beste keuze is. En dat we wel heel makkelijk doen alsof het duidelijk is, maar dat is het heel vaak niet.

Overigens staat wat mij betreft mijn advies aan TS nog steeds: zoek vooral informatie bij de opleiding en bij een eventuele studieraad (en/of medestudenten) over wat 'voldoet' nou precies inhoudt, zodat je goed geinformeerd je keuze kunt maken. Maar het is niet altijd zo eenvoudig 'natuurlijk dit' of 'zeker weten dat.'

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:50

Baan is inmiddels ook al voor elkaar! :) En ja Shadow0, ik ga inderdaad nog een docent mailen voor specificaties (al twijfel ik erover of ik iets terug krijg in de zomervakantie) en ik hoop stiekem nog steeds dat ik het geld voor de Macbook rond kan krijgen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:01

Anders de eerste maand even op school PC's? Dan krijg je vaak toch nog geen enorme opdrachten?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:45

elenaMM77 schreef:
geld lenen om een huis te kopen (geen tophypotheek), daar verdien je uiteindelijk geld mee (tenzij je in de financiele oliebol raakt en je huis gedwongen moet verkopen). Eenmaal gekocht, zit dat geld in bakstenen.. de lening los je langzaamaan af en in de loop van de decennia worden je bakstenen meer waard. daarnaast is kopen per maand goedkoper dan huren zonder huursubsidie.

ik had in de vrije sector moeten huren a gemiddeld 700-800 euro voor een kippenhok, 900-1000 voor een beetje ruime woning.. Voor dezelfde woning die ik kocht, betaalde ik maandelijks 450 euro + op hypotheek jaarbasis nog zo'n 1500 euro onderhoud.

in tegenstelling tot kopen van luxe goederen op basis van een lening. Gaat om significant lagere bedragen die je niet hoeft te lenen, maar binnen afzienbare tijd bijeen kunt sparenof verdienen (zeker als je nauwelijks vaste lasten hebt)... Als je m koopt op afbetaling, dan wordt je laptop niet iedere maand dat je hem hebt meer waard, maar minder.. aan het eind heb je meer betaald voor een laptop met geleend geld dan wanneer je m direct afrekent in de winkel, al vragen ze nog zo weinig rente en op het moment dat je uiteindelijk gaat voor een nieuwe laptop is je oude geen drol meer waard.. tenminste als je net als ik je spullen opgebruikt voor je nieuwe koopt.

Die laptop opzich wordt natuurlijk niets meer waard en als je hem voor de lol koopt is dat inderdaad heel dom om voor te lenen. Maar als je hem nodig hebt voor je studie dat is het gewoon een studieuitgave en het idee van investeren in je studie is toch ook dat je dat weer terugverdient :o? . Als TS nu een ineens een boekenpakket oid had moeten kopen voor 1000,- euro voor haar studie dan had niemand toch gezegd dat ze dat vooral niet moest doen?
Ik heb ook een studie gedaan waarbij je echt een laptop voor een dergelijk bedrag moest kopen, liefst via de uni, dat was voor zoveel studenten aan die opleiding best wel een uitgave dat er een speciaal systeem was waarbij je in termijnen kon betalen met een hele lage rente :=
Idem dito met je rijbewijs, als je het puur doet om je rijbewijs te hebben kan het een luxe uitgave zijn maar er zijn ook best wat senario's te bedenken waarbij je de kosten van de rente om je rijbewijs wat eerder te behalen echt wel terugverdient :)* .

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:25

Bij mijn uni wordt een renteloze lening aangeboden voor de aanschaf van je studielaptop. Is er bij jou niet ook zoiets?