Vreemdgegaan, tweede kans, nu relatie verbroken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Vreemdgegaan, tweede kans, nu relatie verbroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:13

Inderdaad een wereld van verschil, die leeftijden!
Maar, op mijn 18e dacht en deed ik het ook zo hoor, dat dan weer wel.
Zo heb ik het meegekregen/ontwikkeld binnen mijn vriendenkring toen. En daar ben ik heel tevreden mee geweest altijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:17

Askja schreef:
Ik denk dat dit opvallende detail veel verklaart. Als begin twintiger had ik zoenen met een ander zeker als einde relatie gezien. Al midveertiger kan ik dat beter relativeren, maar mijn relatie is daar ook naar.

En dit heeft niets met mening doordrammen, of visie opdringen te maken; is gewoon ervaring delen.
De hoop dat het delen van relatie-ervaring het leerproces van de jonkies korter maakt.

Citaat:
Toch denk ik niet dat ik eenmaal zestig geworden geëvolueerd ben in de richting van open relatie :D

Dat is verder alleen als vergelijking in absurdum door de ts genoemd en door mij als volstrekt niet terzake, heel wat anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:25

josien_m_ schreef:
Inderdaad een wereld van verschil, die leeftijden!
Maar, op mijn 18e dacht en deed ik het ook zo hoor, dat dan weer wel.
Zo heb ik het meegekregen/ontwikkeld binnen mijn vriendenkring toen. En daar ben ik heel tevreden mee geweest altijd.

Ik heb ook het geluk gehad al erg vroeg te kunnen leren door van zien, van de vriendenkring waarnemen.
Hielp ook dat mijn toen prille lief na haar vakantie direct en bechaamd een vakantieliefde 'opbiechtte' en ik daaruit de lering trok dat ik haar kon vertrouwen; dat ze eerlijk was +:)+ :j

Een ander blijkbaar enorm verschil is Josien, dat wij in de jaren zeventig tieners waren, de basis geleerd hebben.
Uitsluiitend in de werkelijke wereld want de virtuele van internet lag nog ver in de toekomst!

Ik had daar vorige week nog een 'aha-ervaring' over. Kwam via een docu over James hunt en Barry Sheene. Viel toevallig samen met ontvangen van de uitslag van een periodieke test voor SOAs.
Ik ben in de jaren zeventig ook begonnen met racen. Heb een totaal andere beleving van veiligheid bij racen en de openbare weg dan jonkies.
Was echt bijna een openbaring om me te realiseren dat dit dezelfde bron heeft als mijn opvatting over samenleven.
Een totaal ander perspectief: De jaren zeventig; toen sex velig was en racen gevaarlijk.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:08

Huertecilla schreef:
De jaren zeventig; toen sex velig was en racen gevaarlijk.

_/-\o_

Ik denk er nu ook heel anders over dan toen ik nog jong was. Ik moet mijn partner kunnen vertrouwen en dat betekend dat hij nooit liegt tegen mij. En dat doet hij ook niet. Hoe ik dat weet? Nou omdat hij mij altijd alles verteld en hij mag van mij alles. Het enige waar ik niet van gecharmeerd ben is als hij met een andere vrouw echt op stap zou gaan je weet wel, etentje en alles erop en eraan. Kijk dan wil ik ook mee :+

Maar ik moet zeggen dat wij daar ook wel ingegroeid zijn hoor, had dat als jonkie nooit zo kunnen doen. En voor ons (voor mij vooral) geeft het juist enorme rust in de relatie nu we vrij zijn en niet meer in het maatschappelijke gareel hoeven te lopen van onszelf. De relatie is enorm stabiel. Maar nogmaals als je jonger bent dan denk ik ook niet dat je echt gelukkig wordt van een open relatie.

Hier in huis wordt dus niet vreemdgegaan, gewoonweg omdat wij dit anders zien. Het leuke is dat we ondertussen over heel de wereld vrienden hebben zitten die precies hetzelfde in het leven staan als wij, en dat maakt het leven heel gemakkelijk. Voor ons dan :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:21

Toch goed om hier wat relativerende ervaringen te lezen.
Er is meer mogelijk dan je denkt en je hoeft niet klakkeloos de nu heersende norm te volgen. Doe wat je gelukkig maakt en bedenk je 3 maal voor je een echte liefde opgeeft! Want spijt schijnt een akelig gevoel te zijn...

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 20:12

Ik ben blij met de keuze die ik toen heb gemaakt, om hem een tweede kans te geven, maar ik ben ook blij met de keuze die ik nu heb gemaakt, om het uit te maken.
Toen hij de fout in ging, waren we, in ieder geval ik, nog echt heel erg verliefd en wilde ik er volledig voor gaan. Gaandeweg is mijn vertrouwen toch helaas niet teruggekomen en had ik heel veel last van het voorval. Onze relatie is het afgelopen jaar veranderd, van een trotse relatie, naar een hele onzekere. We hebben dat jaar nodig gehad om erachter te komen of we samen doorzonden of niet.
Wanneer ik het na zijn fout meteen had uitgemaakt, zou ik nu spijt hebben. Omdat we toen nog zo gek op elkaar waren en ik had me dan altijd afgevraagd of het toch nog had gegaan..

Dus ik heb geen spijt van mijn keuzes. Maar dat wil helaas niet zeggen dat t soms niet nog lastig is..

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:15

als het voor jou goed voelt, dan heb jij de juiste keuzes gemaakt. En dat neemt inderdaad niet weg dat het niet lastig is. Het is net zo goed een rouwproces. Persoonlijk denk ik dat je hebt gedaan wat voor jou passend is en dat is goed. Nu moet je het nog een plekje geven en ook dat gaat lukken.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:34

Wat een pittig verhaal ts. Ik ben blij dat ik het gelezen heb, ik ben dan wel een stuk jonger maar het is wel leerzaam. Na 9 maanden een relatie wat (natuurlijk) niet te vergelijken maar heel sterk van je ts. Bedankt voor het schrijven!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:36

Ik ben 23, ik zou het zeker niet waarderen als mijn vriend zomaar met een ander zou zoenen maar het zou voor mij geen dealbreaker zijn. Met een ander slapen dan wel weer.
Het grote issue is meer alles eromheen, het feit dat het dus gewoon niet lekker meer zat bij bijvoorbeeld ts blijkbaar.

Heel veel sterkte ts, het doet even pijn maar je komt er sterker uit dan voorheen :(:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:52

Met een ander zoenen of contact hebben op een romantische manier is voor mij ook einde relatie. Net per se omdat wat er gebeurd maar omdat ik een hekel heb aan mensen die afspraken niet nakomen en liegen. Wij hebben namelijk afgesproken om dat niet te doen, dan houd jij je daar ook aan vind ik. Wil je dat niet dan kan je daar open over praten, ik ben namelijk de kwaadste niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:49

Ik ben 29, ben wel gematigder dan vroeger en het hangt ook van de situatie af. Ik ben van mening dat een dronken zoen gauw gegeven is, maar een affaire met je secretaresse...

En ik vertrouw mijn vriend blind, hij mij ook. En we flirten echt wel met anderen, hij had vandaag een afspraak met een prachtige opticien, ging er heen met geurtje en al. Nou dat moment gun ik hem. Helaas was ze niet aan het werk en kreeg hij een vervanger. :') :') :')

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:08

Pfoe wat een verhaal. Of zoenen een dealbreaker is voor je relatie is ieder voor zich. Maar van je verhaal krijg ik wel een beetje de kriebels. Misschien ben je zo verweven geweest in je relatie, waar is je zelfvertrouwen? Waarom 'stort' je leven zo in nu je relatie voorbij is? Wie ben jij als persoon buiten deze relatie? Een relatie moet toch een verrijking zijn van je leven, niet de basis :) ga sporten, of een andere hobby zoeken, ontdek wie jij zelf bent!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:18

josien_m_ schreef:
Er is meer mogelijk dan je denkt en je hoeft niet klakkeloos de nu heersende norm te volgen. Doe wat je gelukkig maakt en bedenk je 3 maal voor je een echte liefde opgeeft!

Inderdaad.
Echte liefde is zeldzaam en een groot goed. Een groter goed dan een norm van anderen uit vage bron over sexclusiviteit of in dit geval zoen-exclusiviteit.
Echte liefde is ongelimiteerd, oneindig, voor altijd een deel van je.
Iets wat met de jaren meer en meer diepgang krijgt.
Iets wat met de jaren verandert, net als de onderdelen waaruit het is opgebouwd
Een zoen met een ander, een flirt, zelfs een affaire valt daarbij n het niet: dat zijn geen bouwstenen van een veeljarige relatie. Loyaliteit daarentegen; DAT is nu een kritieke bouwsteen. Net als vertrouwen. Eerlijkheid ook.
Je partner kunnen vertellen dat je je aangetrokken voelt tot een ander. Het vertrouwen hebben dat je partner dat serieus neemt en het waardeert dat je eerlijk bent, dat je zo loyaal bent erover te praten. Er vanuit kunnen gaan dat die partner ook loyaal naar jou zal zijn, de oh zo waardevolle liefde niet zal opgeven voor een vaag ideaal met dubieuze herkomst.
Praat met elkaar en bedenk dat echte liefde zeldzaam is, veel verder/dieper gaat dan sex.

Ander erg grappig detail Josien; de gemiddelde duurzaamheid van mijn duurzame liefdesrelaties is veertien jaar, twintig of meer dan dertig, afhankelijk van je gezichtspunt/opvatting/definitie.
Imo zijn ze alledrie even valide en MIJN belangrijkste les uit die ervaring is inderdaad het door jou geschreven bovenstaande: Dat je beter 3 of meer keer nadenkt voor je een echte liefde opgeeft. Je hoeft niet klakkeloos de nu heersende norm te volgen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:24

Maar als voor jou 'zoen exclusiviteit' belangrijk is dan maakt het geen zak uit wat andere zeggen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:34

Courses schreef:
Maar als voor jou 'zoen exclusiviteit' belangrijk is dan maakt het geen zak uit wat andere zeggen ;)

Klopt.
Is het nog steeds nuttig om even afstand te nemen en je af te vragen wat liefde voor jou inhoudt en hoe belangrijk dat is. Daarbij de ervaringskennis van mensen met duurzamer relatie-ervaring dan jij oud bent mee te nemen.

Waarom is dat nuttig?
Als hetzelfde blijft doen, moet je niet verwachten dat het resultaat zal veranderen.
Leren van ervaring van anderen kan jouw leercurve VEEL steiler maken.

Ook nuttig is kennis van hoe het, de liefde, werkt: https://en.wikipedia.org/wiki/Biological_basis_of_love

Eens kijken... ah jij bent 21?
Toen woonde ik 2 jaar samen met de jongedame die me eerlijk vertelde vreemd te zijn gegaan voor we samen gingen wonen. Waar ik 23 heerliijke jaren de liefde mee verdiept heb.
Toen is ze verongelukt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-07-16 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:43

Ik zal hier wel de enige midden veertiger zijn die eeuwig 20 blijft... Ik zou het niet pikken. Mijn man trouwens ook niet. Vind ik overigens heel fijn dat hij er zo over denkt. We vinden het ook helemaal niet erg van elkaar als we beetje jaloers zijn, dat doet ons juist goed.
Wij hebben het idee dat mensen die seksuele handelingen (valt bij ons hartstochtelijk zoenen ook onder, dus geen drie kussen op de wang op een verjaardag ofzo) met anderen buiten hun relatie verrichten eigenlijk op dat gebied een beetje uitgekeken zijn op elkaar binnen die relatie.
Want als je 100% voor elkaar gaat en niet op elkaar uitgekeken bent dan heb je ook geen behoefte aan een ander. Dan komt zoiets niet eens in je op.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 00:47

Anoniem schreef:
Ik zal hier wel de enige midden veertiger zijn die eeuwig 20 blijft... Ik zou het niet pikken. Mijn man trouwens ook niet. Vind ik overigens heel fijn dat hij er zo over denkt. We vinden het ook helemaal niet erg van elkaar als we beetje jaloers zijn, dat doet ons juist goed.
Wij hebben het idee dat mensen die seksuele handelingen (valt bij ons hartstochtelijk zoenen ook onder, dus geen drie kussen op de wang op een verjaardag ofzo) met anderen buiten hun relatie verrichten eigenlijk op dat gebied een beetje uitgekeken zijn op elkaar binnen die relatie.
Want als je 100% voor elkaar gaat en niet op elkaar uitgekeken bent dan heb je ook geen behoefte aan een ander. Dan komt zoiets niet eens in je op.

Pff, dankjewel voor je reactie Repensteel. Ik begon al bijna te denken dat ik een verkeerd beeld heb van de liefde.. Dat is ook precies hoe ik het ervaar; kijken mag, elkaar vrij laten moet, maar als je echt voor elkaar gaat dan heb je als het goed is niet de behoefte om iemand anders te zoenen, etc. Zo voel ik het ook en zo voelde mijn ex het ook.
Iedereen mag het anders vinden, dat is prima.
Toch blij om te lezen dat ik niet de enige ben met deze mening.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:52

Anoniem schreef:

Het is allemaal chemie.
We zijn allemaal anders.
Met ander DNA en andere ervaring.
Zowel door DNA als door ervaring andere chemie.
Fijn dat jullie chemie voor jullie samen +:)+ werkt.

Jaloezie?
Dat is weer heel wat anders.
Jij kan dat fijn vinden, ik zie er niets positiefs in. Heb het gelukkig in de jaren zeventig achter me gelaten.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 01:01

@Huertecilla; ik waardeer het dat je je ervaring deelt met ons, maar ik moet toegeven dat ik dit niet als prettig ervaar.
Ik heb dit topic aangemaakt om mijn verhaal kwijt te kunnen en er eventueel over door te praten en elkaar te steunen. Ik merk dat jouw reacties mij niet een beter gevoel geven of mij steunen. Daarom wil ik je beleefd vragen of je zou willen stoppen met (zoveel) te reageren in dit topic. Wanneer je dat helaas niet wil doen, zal ik dit topic achter me laten en de reacties onthouden die mij een positief gevoel gaven en motivatie gaven om voor mezelf te gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 01:05

Mirashiba schreef:
@Huertecilla; ik waardeer het dat je je ervaring deelt met ons, maar ik moet toegeven dat ik dit niet als prettig ervaar.
Ik heb dit topic aangemaakt om mijn verhaal kwijt te kunnen en er eventueel over door te praten en elkaar te steunen. Ik merk dat jouw reacties mij niet een beter gevoel geven of mij steunen. Daarom wil ik je beleefd vragen of je zou willen stoppen met (zoveel) te reageren in dit topic. Wanneer je dat helaas niet wil doen, zal ik dit topic achter me laten en de reacties onthouden die mij een positief gevoel gaven en motivatie gaven om voor mezelf te gaan.

Dan rest mij je sterkte te wensen :j

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 01:05

Huertecilla schreef:
Mirashiba schreef:

Dan rest mij je sterkte te wensen :j

Dankjewel!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 01:15

Kun je niet slapen meis? Het is ook gewoon een poedersuiker. En ik snap echt wel dat het je leven overhoop gooit, zeker als je zolang samen bent. Ik vind dat je trouwens heel verstandig klinkt! (jij komt er wel!)

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 01:48

Naa, ik weet niet hoe het komt. ik wil gewoon zo graag verder en het een plekje geven en 'sterk en onafhankelijk' worden, maarja, hóe dan? Helaas is er daarvoor geen handboek en ik ben bang dat het gewoon tijd nodig heeft en ik veel initiatieven moet nemen en naar mezelf moet luisteren.
Kon je er maar gewoon in een keer mee dealen he, dan was het daarna klaar..

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 02:16

Ik heb het hele topic doorgelezen en wil je ook even een hart onder de riem steken.

Ik heb zelf een relatie gehad van in totaal om en bij 6 jaar, een relatie met enorm veel ups en downs. 2 jaar geleden heeft mijn ex het dan definitief uitgemaakt. Hoewel hij nooit vreemdgegaan is herken ik mij wel in je verhaal omdat er tussen ons op vlak van trouw enorm veel verkeerd zat. Ik kan me dan ook voorstellen dat je gaandeweg hebt moeten ondervinden dat 2de kansen niets voor jou zijn, het is namelijk ook mijn ding niet zo. Nu en in die relatie toen niet althans.
Toen mijn ex het uitmaakte heb ik mij enorm slecht gevoeld, ondanks het feit dat ik wist dat het beter was zo. Maarja, het verstand en het gevoel liepen elk een totaal andere kant op, zeker in het begin. Het verwerken van de hele zaak heeft in totaal ongeveer anderhalf jaar in beslag genomen. In die periode ben ik uit een behoorlijk diep dal geklommen, heb ik mijzelf weer teruggevonden, ben ik weer dingen gaan doen die ik leuk vind en ben ik weer meer gaan genieten van mijn leven. Het wordt namelijk echt weer beter. Focus op zaken die je gelukkig maken, doe dingen die je misschien al een tijdje niet meer hebt gedaan maar die je wel erg leuk vind, zoek vrienden/vriendinnen op die je gedachten verzetten, stel een doel voor jezelf waar je naartoe wilt werken... Anders gezegd, vul je leven terug in met zaken die voor jou de moeite waard zijn. Geef terug zin aan je eigen leven zonder de partner. Dat komt gedeeltelijk ook vanzelf hoor maar ik merk dat het dat is dat mij nu weer gelukkig maakt. Toch zal je er inderdaad ook zelf wat moeite voor moeten doen, bv. door je toch echt in te schrijven voor die nieuwe hobby, of door zelf vaker af te spreken met mensen uit je omgeving. Let er tegelijkertijd ook op dat je jezelf niet forceert hierin. Staat je hoofd er echt niet naar, laat het dan nog even liggen tot je je wat beter voelt.

Ik ben in die periode van herstel, want dat is het, ook weer gaan genieten van het single zijn, lekker mijn eigen ding doen. Als er echt een toffe vent op mijn pad komt wil ik gerust overwegen dit op te geven maar tot dan is het leven prima zoals het is. Dit is eigenlijk erg aangenaam omdat het zo'n gevoel van vrijheid geeft. Het kan, maar het moet niet, en als de persoon in kwestie toch de ware niet blijkt te zijn, dan ga je lekker in je eentje verder.

Wat mannen betreft trouwens, ik heb een poosje het gevoel gehad, vooral in het begin, dat ik misschien wel nooit meer iemand zou vinden van wie ik echt zou houden, die bij me zou passen, die mijn leven zou verrijken, tot wie ik me aangetrokken zou voelen, etc. Zeker niet op momenten dat ik me echt nog miserabel voelde van de eerdere emotionele klap. En dan, zonder dat je ernaar op zoek bent kom je wel iemand tegen. Uiteindelijk is dit niets geworden maar dit heeft mijn zelfvertrouwen wel enorm opgekrikt en nu heb ik dus ook geen last meer van dat beeld over mijzelf en mijn toekomst.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte bij het verwerken. Liefdesverdriet doet gewoon veel pijn en daar moet je jammer genoeg ook gewoon een stukje doorheen. Maar na regen komt zonneschijn, echt waar :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 04:40

Ik vind de visie van hc wel interessant, het leeftijd verhaal.
Zelf jong ziek geworden, met 15 al en ik ben nu 24.
Eigenlijk ben ik een totaal ander mens geworden, met gedachtes waarvan ik ze nooit aan heb zien komen.
Ik kan niets meer met leeftijdgenoten en lijk totaal anders in relaties te staan.
Waar ik ooit dacht als X of y gebeurt is het klaar, denk ik nu 180 graden anders.
Ik zeg eerlijk dat de insteek van veel mensen mij bekneld doet voelen, en dat ik niet kan begrijpen dat mensen 20 jaar huwelijk weggooit door een keer vreemdgaan.
Dan vraag ik me echt af of diegene wel zo diep in je hart zat als je dacht.

Maar dat ben ik, jij hebt het dus andersom en ervaart dat waarschijnlijk als net zo rot.
Het gaat er om dat wat gebeurd is voor jou niet ok is, dat je er over 20 jaar mogelijk anders over denkt heb je nu namelijk geen donder aan.
Dat handboek waar je het over hebt zoek ik ook nog trouwens..