Stroomuitval red jij je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:35

tamary schreef:
pmarena schreef:
Hier hebben we sinds een paar jaar zonnepanelen op het dak maar ik meende dat je daar niks aan hebt als de stroom uitvalt, omdat die stroom niet rechtstreeks je stopcontact in gaat zeg maar maar via de omvormer naar het netwerk gaat. En zelf haal je weer stroom van het netwerk af. Maar als de hele boel dood is dan werkt het hele spul niet meer volgens mij?
Zonnepanelen leveren inderdaad niet aan het net zonder feedback van het net dat er stroom op staat. Wil je wel stroom houden bij uitval zit je aan een omvormer met eilandstand en accu's vast. En tegelijk voor gevallen zoals jij waar de paarden aan huis staan : hoe houdt je je paarden waar ze horen? Netstroom schrikapparaat werkt dan ook niet.

Dat is zeker nogal een investering / verbouwing van de installatie om dat voor elkaar te krijgen? :)

Tja de stroom staat er sowieso niet constant op hoor hier bij de paarden, dus als er een paar dagen geen stroom zou zijn dan zou dat geen probleem moeten zijn. En vervolgens gaan ze dan eerst nog inbreken in de weitjes in het midden, voordat ze buiten het terrein gaan kijken.

Is het echt een ramp-scenario dan eet je de paarden misschien wel op en heb je weer een probleem minder :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:39

hier gelukkig een houtkachel en een petroliumvuurtje om te verwarmen moest het winter zijn en een campingstelletje om op te koken.
Wel altijd een paar flessen water in huis, wat concerveblikken en een goed gevulde vriezer. MAAR meer dan 24u zonder stroom is een ramp ivm diepvriezers... Verder zou ik er niet zo van wakker liggen, heb wel enkele ledlampen op batterijen en mijn e-reader gaat ook wel effe mee voor vermaak in de avond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:39

8nnemiek schreef:
tamary schreef:
Bekende valkuil. Hoewel het rioolstelsel zelf op zwaartekracht werkt, zijn er wel degelijk elektrische pompen nodig om het de zuiveringsinstallatie in te pompen. Afhankelijk van de omvang van de stroomstoring, is het dus heel goed mogelijk dat het riool gaat overlopen je huis in als er toch via bv putwater doorgespoeld blijft worden.

Klopt inderdaad, maar dat zal toch behoorlijk lang duren voordat een riolering echt vol staat, niet? Daarnaast ligt het er volgens mij ook aan hoe hoog je woont.. in de polder kan het water niet anders weg dan via een pomp, maar hier wonen we ruim boven het rivierniveau, ik neem aan dat er in geval van nood gewoon handmatig iets kan worden open gezet of zelfs vanzelf overloopt?

De paarden zijn hier gelukkig zo braaf dat ze ook zonder stroom achter de draad blijven :D

Zonnepanelen kun je heel goed op een accu aansluiten, maar daar heb je inderdaad wel een omvormer voor nodig. Het wordt tijd dat ze eens speciale 220v accu's gaan maken :Y)

Riolering heeft een opslagcapaciteit tussen 24 en 48 uur en uitzonderlijk tot 96 uur.
220V accu's bestaan niet en zullen ook nooit bestaan; dat kan technologisch niet. Je hebt altijd een omvormer nodig van wisselspanning naar gelijkspanning en terug. Je weet wel, Victron en Mastervolt (om maar even twee gerenomeerde merken te noemen).
De rest van de technologie is gewoon beschikbaar maar niemand doet er wat mee, juist omdat ons net zo betrouwbaar is en omdat de investering nogal groot is. Voor de liefhebbers: een installatie om je huis onafhankelijk van het net te laten draaien kost je 30.000 tot 50.000 euro afhankelijk van de gewenste capaciteit.
Laatst bijgewerkt door ikke op 18-07-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:40

Stel dat het echt een groot probleem wordt als in bevolking in paniek ofzo....dat vind ik sowieso wel moeilijk -O-

Want je kan dan wel voor je eigen huishouden een voorraadje stookhout, water en eten enzo aanleggen waardoor je het wel een poosje uit kan zingen :j

Maar ja, als je on-voorbereide familie en buren dan enorm omhoog zitten, dan is het ook zo wat om die te laten stikken....dat kan je dan ook weer niet maken.

En om nu voor iedereen die je kent een voorraad aan te leggen gaat ook weer wat ver :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:45

@pmarena: De accu's zijn een kostbaar grapje met een beperkte levensduur. Accuzuur zelf is wel lang houdbaar en droge accu's ook (maar dan mogen ze nooit gevuld zijn geweest), maar dan moet je wel weten wat je doet om dat systeem draaiende te krijgen als de boel inderdaad langdurig plat ligt. En dan nog moet alles het ook doen en dat kan je dus niet testen van te voren. Droge accu's kopen is trouwens ook ronduit lastig. Zoveel mogelijk back-up hier is niet afhankelijk van electronica, aangezien dat een rot timing heeft qua stuk gaan.

pmarena schreef:
Stel dat het echt een groot probleem wordt als in bevolking in paniek ofzo....dat vind ik sowieso wel moeilijk -O-

Want je kan dan wel voor je eigen huishouden een voorraadje stookhout, water en eten enzo aanleggen waardoor je het wel een poosje uit kan zingen :j

Maar ja, als je on-voorbereide familie en buren dan enorm omhoog zitten, dan is het ook zo wat om die te laten stikken....dat kan je dan ook weer niet maken.

En om nu voor iedereen die je kent een voorraad aan te leggen gaat ook weer wat ver :=

Paniek, plunderen, etc. zal naast ziekten het grootst aantal slachtoffers maken als het op grote schaal mis gaat. En vlak dan ook de ellende niet uit van al die mensen die afhankelijk zijn van medicijnen (insuline, etc. maar ook antipsychotica, antidepressiva, ... ) en die zonder komen te zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:47

Maar accu's met zonnepaneel voor 220v apparaten, dat bestaat gewoon al, in het klein.. Een draagbare accu met uitklapbaar zonnepaneel en ingebouwde omvormer, waar je gewoon 220v apparaten in kan steken. Die kun je kant en klaar kopen.
Op de boot hebben we ook een zonnepaneel die de accu laadt en een omvormer die zelf uitzoekt of hij walstroom of stroom van de accu naar de stopcontacten laat gaan. Zoiets lijkt me thuis ook best mogelijk.. Ik vraag me af waarom dat zo duur moet zijn := Misschien omdat het handwerk is, maar de materialen zelf vallen toch heel erg mee.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-07-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:47

Met een auto, maar de ervaring leert dat je met 1 sechte accu al bijna 2 weken licht hebt en telefoons kunt laden :j Daarij hebben we meerdere accu's staan ;) Dus moet echt gek lopen willen we daar znder licht kmen te zitten. Ook een gaslamp is daar aanwezig.

ikke schreef:
chocobroodje schreef:
Ohja licht in ierland werkt op 12 volt auto accu's. En hier in NL gebruiken we dat ook regelmatig. Daar kan ik ook de tv op zetten en mijn mobiel en laptop mee opladen :j

Maarre, hoe houdt jij die accu's op spanning?

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:49

Ik red me wel tot ongeveer een week lang. Gewoon 3g aan zetten voor internet :o tot je telefoon uitvalt natuurlijk. Eten en drinken hebben we hier wel genoeg voor een week, misschien wel langer. En als het koud wordt gewoon een paar extra dekens pakken en 's nachts kaarsjes aansteken. Lekker gezellig maken :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:52

8nnemiek schreef:
Maar accu's met zonnepaneel voor 220v apparaten, dat bestaat gewoon al, in het klein.. Een draagbare accu met uitklapbaar zonnepaneel en ingebouwde omvormer, waar je gewoon 220v apparaten in kan steken. Die kun je kant en klaar kopen.
Op de boot hebben we ook een zonnepaneel die de accu laadt en een omvormer die zelf uitzoekt of hij walstroom of stroom van de accu naar de stopcontacten laat gaan. Zoiets lijkt me thuis ook best mogelijk.. Ik vraag me af waarom dat zo duur moet zijn := Misschien omdat het handwerk is, maar de materialen zelf vallen toch heel erg mee.

Omdat je een vermogen van 5 - 10kW moet kunnen handelen.
Huizen zijn nu eenmaal niet gebouwd met periferie, het is gewoon alles of niks.
Daarnaast is de grootste kostenpost je accucellen. Een cel van 2V met 1000Ah capaciteit kost ongeveer 1000 euro. Wil je een 48V accusysteem, moet je dus 24 cellen hebben. Dito omvormer om te laden en voor je afname. Zo'n set kost al gauw 5.000 euro en dan heb je niks aparts.

Moet ik nog even doorgaan?

pmarena

Re: Stroomuitval red jij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:54

Dat is dus allemaal een beetje tè qua kosten en benodigde ruimte en aanpassingen voor een situatie die wellicht nooit gaat komen...en als de situatie er zou zijn dat je het hele spul dan wellicht / waarschijnlijk nog niet aan de praat gaat krijgen... dus dat schiet allemaal niet op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:00

pmarena schreef:
Dat is dus allemaal een beetje tè qua kosten en benodigde ruimte en aanpassingen voor een situatie die wellicht nooit gaat komen...en als de situatie er zou zijn dat je het hele spul dan wellicht / waarschijnlijk nog niet aan de praat gaat krijgen... dus dat schiet allemaal niet op.

Oh jawel hoor, die technologie doet het wel. Er staan hier accu's van 20 jaar oud die nog in perfecte conditie zijn (wordt jaarlijks getest) maar dat zijn wel setjes van 100.000+ euri's.......
Allemaal om te zorgen dat de rampenscenarios die sommigen bedenken te voorkomen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:21

Mijn grootste nachtmerrie. Gelukkig heb ik een extra batterij pack voor mijn mobiel, kan ik tenminste wat spelletjes doen die geen GPS/internet verbruiken en muziek luisteren. Laptop laagste stand helderheid goed voor 3 uur series kijken... en dan maar naar bed.

En de volgende dag pas de realiteit onder ogen zien :') en kijken hoe of wat.

We hebben wel een kool BBQ dus koken zou kunnen. Maar we zouden met water zitten, dat we dan niet genoeg hebben. Dus pasta, rijst, gekookte aardappelen zijn dus al niet te doen. Maar aardappeltjes met schil en gebakken zijn ook lekker. Verder moet het vlees snel op, want geen vriezer/koelkast. Dat moet dus als eerste op. Ik zou al dat ijs in 1 dag opvreten :') Brood hebben we altijd genoeg in de vriezer, ontdooien dus en genoeg brood. Word het wat oud, lekker tosti van maken op de BBQ. Maar na een week zou het gaan schimmelen als het niet op is en tja, dan geen brood meer. We moeten het dan doen met cornflakes en melk, muesli, pap, hartige dingen zoals koeken en cake, snoep, chips, chocola, pannenkoeken maken, met spek, ham, kaas etc, aangezien brood op is. De chocoladepasta uitlepelen vind ik ook niet zo erg. Pindakaas mogen de andere hebben :'). Ehm, wat hebben we nog meer in huis. Maar met wat we hebben redden we ons wel 2/3 weken in ieder geval.

Zou het koud worden omdat het in de winter is, we hebben genoeg dikke truien en dingen zoals skibroeken en lekker dikker dekens en pantoffels. Dus we bevriezen niet. We hebben zaklampen met batterij, en ook zaklampen op zonne energie en lampen waar je moet draaien om energie op te wekken. Krijg je wel een lamme arm van, maar het is er. Genoeg kaarsen ook voor savonds.

In de lente/zomer zou er genoeg groeien buiten en mijn vader weet precies wat eetbaar is. We hebben ook 2 appelbomen in de tuin en heel veel struiken met bessen. In de herfst lekker kastanjes, eikels en beukennootjes verzamelen. Nom, gepofte kastanje. En in de herfst paddenstoelen eten.

Ja, we zouden ons redden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:24

ikke schreef:
Omdat je een vermogen van 5 - 10kW moet kunnen handelen.
Huizen zijn nu eenmaal niet gebouwd met periferie, het is gewoon alles of niks.
Daarnaast is de grootste kostenpost je accucellen. Een cel van 2V met 1000Ah capaciteit kost ongeveer 1000 euro. Wil je een 48V accusysteem, moet je dus 24 cellen hebben. Dito omvormer om te laden en voor je afname. Zo'n set kost al gauw 5.000 euro en dan heb je niks aparts.

Moet ik nog even doorgaan?

Voor je volledige huis moet zo'n accu heel krachtig zijn, dat snap ik.. Maar als je nu accu's wil gebruiken als backup, voor alleen je verlichting en koelkast? Op de boot hebben we een 60w koelkast, een waterpomp, 8 lampen, buitenverlichting en de laptop en telefoon en dat draait allemaal probleemloos een volle dag op een 12v accu. Zoiets moet voor thuis toch ook goed mogelijk zijn, met een zwaardere accu dus?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:40

Wij zouden ons hier ook zeker redden. We gebruiken nog gas en anders kunnen we koken op ons buta-gas campingstelletje. Waxinelichtjes te over hier (met een paar stenen bloempotten is daar een kachel en zelfs een kooktoestel van te maken) en ondanks dat ik dagelijks vers kook, heb ik altijd een voorraad 'houdbaar' staan. Kachel is ook geen probleem: we hebben een oliekacheltje op petroleum staan en een flinke voorraad brandstof daarvoor in de schuur (en anders zal ik toch maar mijn boeken moeten gaan opbranden... :D ). Verder kan ik me ook wel redden met eten wat de natuur biedt: we hebben aardig wat 'onkruid' groeien dat eetbaar is. De katten zullen zich moeten redden met warm en vers vlees uit de natuur. En we hebben een flinke voorraad aan bronwater voor nood staan, dus dat moet ook geen probleem zijn (en anders is er wel een zuiveringsmethode voor). Mobiel zal ik niet missen, want die gebruik ik nu toch ook niet. Alleen voor noodgevallen ben ik bereikbaar of kan ik bellen, maar verder ligt-ie stof te happen. :j
Ik maak me er vooralsnog geen zorgen over, maar je weet maar nooit hoe het in de praktijk loopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:44

Maar hoe zit het nou eigenlijk met bellen dan...? Stroom uitgevallen in groter gebied. Mobieltjes op een gegeven moment leeg. Nieuwerwetse vaste telefoons ook.

Maar stel je hebt nog een oude vaste telefoon, kan je dan nog bellen of is het hele spul achter je aansluiting dat de verbinding tot stand moet brengen ook dood?

Sowieso de vraag wie je dan moet bellen die nog een oproep kan ontvangen, maar goed :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:45

Ik zou het wel interessant vinden om de tips ook allemaal eens op een rijtje te hebben.

Het bad vol laten lopen daar had ik dus gewoon niet aan gedacht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:46

pmarena schreef:
Maar hoe zit het nou eigenlijk met bellen dan...? Stroom uitgevallen in groter gebied. Mobieltjes op een gegeven moment leeg. Nieuwerwetse vaste telefoons ook.

Maar stel je hebt nog een oude vaste telefoon, kan je dan nog bellen of is het hele spul achter je aansluiting dat de verbinding tot stand moet brengen ook dood?

Sowieso de vraag wie je dan moet bellen die nog een oproep kan ontvangen, maar goed :P

Als ook de stroom er in de zendmast uit ligt zal je mobiel ook geen nut hebben lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:47

Ik vraag me ook af of dat bad vol laten lopen ook hier zo is, dat je geen water meer uit de kraan krijgt bij stroomstoring. In het begin toch wel zeker? Maar naarmate de leidingen leger worden en er geen druk meer plaats vindt door pompen staat er dan te weinig druk op en komt er geen water meer uit je kraan ofzo...?

Neem aan dat dat niet gebeurt bij een paar dagen storing, daar zullen ze toch wel op voorbereid zijn? :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:55

ik heb geen noodpakket maar zou mij denk ik wel weten te redden. Altijd kaarsjes en lucifers op een vaste plek, en meestal in de voorraadkast voldoende houdbare etenswaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:02

Water is binnen no-time weg heb ik gemerkt. We hebben hier regelmatig geen water gehad, en dat is echt, het ene moment heb je een flinke stroom en het volgende moment geen druppel meer..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:05

Vrijwel alle nutsvoorzieningen pompen zijn elektrisch. Noodstroomvoorzieningen voor die pompen zijn er, maar van wat ik weet werken die zo'n 4 uur. Stroomstoring in Rotterdam? jaar of wat terug stopte ook de drinkwatervoorziening omdat de noodstroom daarvoor niet werkte.

Kleine storingen (tijd en of gebied) zijn niet zo'n groot probleem, er is genoeg materiaal en mensen te vinden om dat op te vangen en te repareren. Gaat het echter op grote schaal mis, dan kan de boel wel eens als een kaartenhuis in elkaar storten. Alles is zo ongeveer met elkaar verbonden tegenwoordig en onder of overbelasting trekt het hele systeem om. Het schijnt bv zo te zijn dat als het drinkwatersysteem in bv noord en zuid holland plat zou gaan, de rest van het land ook zonder komt te zitten. Voor electriciteit krijg je op grotere schaal net zo iets, we zitten nl met vrijwel geheel Europa aan elkaar geknoopt en hoe de staat van onderhoud is of extreem winterweer valt erg lastig te voorspellen.

Zonder stroom gaat de hele westerse wereld plat. Schaalvergroting heeft handige kanten, maar het maakt ook zeer kwetsbaar. Zeker omdat het op zijn minst lastig is om alternatieven te gebruiken aangezien de meeste moderne huizen daar niet in voorzien zijn (houtkachel, kelder, oriëntatie t.o.v. zon bv).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:06

Nope, ik zou me niet lang redden. Verwarming: electrisch, koken: inductie, waterketel: electrisch. Dus zonder stroom zing ik het niet lang uit.

En nu komt de grap: in Frankrijk valt regelmatig de stroom uit (bijna bij elke fikse regenbui). Meestal duurt het maar een paar uur en dat overleef je wel. Blikvoer, kaarsen of pillamp, als internet nodig is:4g en ook zonder stroom kan je nog een vlugge lauwe douche nemen met wat er rest in de ketel.
Langste was 2 dagen, ook overleefd. Op het werk heeft de stroompanne toen een week geduurd (blikseminslag op een generator, meerdere dorpen zaten toen geruime tijd zwart), hebben we uiteindelijk wel een aggregaat aangesloten. Net als de boeren, die melkten hun koeien ook op aggregaat.
Het was flink vervelend maar we hebben het ook gewoon overleefd. Er was trouwens ook geen sprake van paniek, plunderen of hamsteren. Mensen wachten hier gewoon rustig af tot het weer werkt, met het nodige gefoeter en geklaag, dat wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:08

We kunnen koken op de houtkachel.
En we hebben een sier handpomp om water op te pompen. Die het dus doet.
Voor nu maar eten voor een week.
Zouden we rare tijdens verwachten hebben we er grote kelder om veel in op te kunnen slaan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:11

Ik woon in Zuid Afrika en in de winter zijn wij niet anders gewend! We hebben hier niet voldoende stroom (tenminste, er zou genoeg zijn als onze overheid/centrales het niet naar het buitenland zouden verkopen) en we hebben dus zeker in de winter regelmatig vaste uren op een dag waarin een bepaald deel van de stad geen elektriciteit heeft.

Dat circuleert maar met een beetje pech zit mijn wijk net in het deel dat die week elke dag 's avonds 6 uur lang zonder zit.

En dan?

Kaarsjes aan, gezellig een potje schaken, lezen bij kaarslicht of gewoon gezellig met zn allen naar de kroeg waar de kaarsen branden en je ook zonder achtergrond muziek een leuke tijd kan hebben

Het grote voordeel is wel dat we hier (meestal) gewaarschuwd worden als er load shedding (uhm ja) aan komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:19

Thioro schreef:
Nope, ik zou me niet lang redden. Verwarming: electrisch, koken: inductie, waterketel: electrisch. Dus zonder stroom zing ik het niet lang uit.

En nu komt de grap: in Frankrijk valt regelmatig de stroom uit (bijna bij elke fikse regenbui). Meestal duurt het maar een paar uur en dat overleef je wel. Blikvoer, kaarsen of pillamp, als internet nodig is:4g en ook zonder stroom kan je nog een vlugge lauwe douche nemen met wat er rest in de ketel.
Langste was 2 dagen, ook overleefd. Op het werk heeft de stroompanne toen een week geduurd (blikseminslag op een generator, meerdere dorpen zaten toen geruime tijd zwart), hebben we uiteindelijk wel een aggregaat aangesloten. Net als de boeren, die melkten hun koeien ook op aggregaat.
Het was flink vervelend maar we hebben het ook gewoon overleefd. Er was trouwens ook geen sprake van paniek, plunderen of hamsteren. Mensen wachten hier gewoon rustig af tot het weer werkt, met het nodige gefoeter en geklaag, dat wel.

als je met enige regelmaat te kampen hebt met uitval, dan ben je ook enigsinds voorbereid.
Wanneer dat in NL gebeurt, breekt zo ongeveer gelijk de pleuris uit, juist omdat we zo'n stabiel net hebben wat het (bijna) altijd doet.

Die schaalvergroting op e-vlak zou ik me niet zo druk om maken, daar zitten ook de nodige beveiligingen in zodat een storing in de buurlanden niet gelijk gevolgen heeft voor NL en andersom.
Daarnaast is het interne net goed beveiligd. het komt weleens voor dat er een central van het net valt, maar het NL-net en de centrales zijn flexibel genoeg om dat op te vangen zonder dat "de buitenwereld" dat merkt. Dit gebeurt wel een paar maal per jaar en heeft nog nooit tot problemen geleid.