Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ikkebenhier schreef:Het gaat om een familiale kwestie. Het zijn soort van zakenpartners en willen nu elk hun eigen weg gaan.
'goedlopend' daarmee wil ik zeggen dat het bedrijf winst maakt, dat ze uit de kosten komen en de eigenaars er van kunnen leven.
Ik denk ook niet dat het bedrijf bakken geld binnen brengt.
Beetje moeilijk om de situatie uit te leggen.
Er worden paarden verkocht, boxen verhuurd en de eigenaar (die er in wil blijven) geeft veel lessen (op hoog niveau).
Dus niet gewoon een pensionstalletje met een paar boxen die voor een prikje worden verhuurd.
tengeltje11 schreef:ben ik dan de enige die al vragen heeft van 25 zijn,thuiswonend en 5000 euro spaargeld hebben?
als dat je manier van omgaan met geld is(want je zegt een voltijds inkomen te hebben),dan zou ik vooral daar iets aan veranderen in de eerste plaats.
de meeste mensen van die leeftijd die thuis wonen,sparen volop.is de ideale periode om te sparen en als je een huis,zaak,auto,.... wil gaan kopen,moet je gewoon veel centen hebben.
als je wil gaan ondernemen,dan weet je gewoon dat je kapitaal nodig hebt om dit te gaan doen.
het is niet iets wat je deze maand beslist en volgende week instapt,het is iets waar je jaren mee bezig bent.
@shenavallie,wat voor zever is dat nu weer?
als je 30j een huis huurt,heb je na 30j niets,nog steeds je maandelijkse kosten.
als je geld huurt om een huis te kopen en je betaalt dit 30j af,dan heb je na 30j een huis,helemaal van jou,als je het verkoopt,dat bedrag netto in je handen.
lenen is veel rendabeler dan huren op termijn,alles wat je huurt ben je gewoon kwijt.als je leent,ben je enkel de rente kwijt,maar heb je na al die jaren afbetalen gewoon iets die helemaal van jou is en wat behoorlijk wat kapitaal bevat.
@TS,vergeet het dat je zomaar 5000000 euro kan lenen,niemand zal je dit geven.
zoals anderen vind ik je behoorlijk onwetend en naïef overkomen,vraag je je dan zelf niet af hoe je dat kan afbetalen?(dat dit gewoon niet mogelijk is),want naast afbetalen zijn er ook nog een boel kosten(zelfs naast de pure stal-kosten).
en dan?stel je leent,waar haal je 3000 euro/maand om alles af te betalen?
(en daarnaast heb je nog meer geld nodig om te leven ook natuurlijk,dus neem 4000 euro/maand)
van enkele halve boxen dat je verhuurd?de lesinkomsten zullen sowieso niet voor jou zijn,jij geeft die niet.
een paard verkopen brengt tegenwoordig ook geen tonnen op,en je voltijds werk ga je ook een deel aan de kant mogen schuiven,want ik veronderstel dat jij dan boxen,boekhouding,onderhoudt,.... van de stallen moet gaan doen....
zie je nu zelf niet in dat dit totaal onrealistisch is?
hesterve schreef:Tja , het moet wel je ultieme droom zijn om ondernemer te worden in deze branche aangezien het vaak betekend kanon hard en veel werken tegen een kleine financiële vergoeding . Als je je brood ergens anders goed mee kan verdienen en dit ook leuk vind zou ik lekker paarden als hobby houden.
Snap wel dat het jammer is als t op stal gaat veranderen maar dat gaat sowieso gebeuren als er een eigenaar opstapt.
tengeltje11 schreef:@shenavallie,wat voor zever is dat nu weer?
als je 30j een huis huurt,heb je na 30j niets,nog steeds je maandelijkse kosten.
als je geld huurt om een huis te kopen en je betaalt dit 30j af,dan heb je na 30j een huis,helemaal van jou,als je het verkoopt,dat bedrag netto in je handen.
lenen is veel rendabeler dan huren op termijn,alles wat je huurt ben je gewoon kwijt.als je leent,ben je enkel de rente kwijt,maar heb je na al die jaren afbetalen gewoon iets die helemaal van jou is en wat behoorlijk wat kapitaal bevat.
ikkebenhier schreef:het bedrag was ook om zomaar iets te zeggen hoor.
Kan ook gaan over 250 000 ofzo, ik weet het niet.
Ik wou gewoon een beetje info en eens nadenken
ikkebenhier schreef:het bedrag was ook om zomaar iets te zeggen hoor.
Kan ook gaan over 250 000 ofzo, ik weet het niet.
Ik wou gewoon een beetje info en eens nadenken
Charaz schreef:Shenavallie, torenhoge maandelijkse lasten?? De meeste mensen zijn met kopen minder geld kwijt dan met huren.
Beleggingshypotheken, worden die nog gegeven ?
Shenavallie schreef:tengeltje11 schreef:@shenavallie,wat voor zever is dat nu weer?
Bijzondere manier van reageren, maar dat terzijde.
Het hangt ook af van welke hypotheekvorm je gekozen hebt. Als je bijvoorbeeld een - ik noem maar wat - beleggingshypotheek hebt, dan wil dat helemaal niet garanderen dat het huis na 30 jaar van jou is. Heb je jaren alleen maar rente betaald, maar zijn de koersen slecht geweest, dan is er helaas geen sprake van een eigen woning. Zo heb je nog een spaarhypotheek of een hypotheek met rente en aflos in één (alleen in dat geval zijn de maandelijkse kosten nóg hoger).
Voordeel van huren is dat als het je niet bevalt, je het contract kunt opzeggen en - afhankelijk van de gemeente waar je woont - een ander woning huren (sommige gemeentes werken met inschrijving/loting, dus dat is dan weer een nadeel). Of je huurt in de vrije sector. Wel wat duurder, maar dan nog hoef je niet zelf de kosten voor het onderhoud op te hoesten èn kun je vertrekken na de opzegtermijn.
Nadeel van kopen is dat als het je niet bevalt, je afhankelijk bent van de vraag of je huis wel verkocht kan worden. Daarnaast: is het huis überhaupt verkoopbaar? Want als je door de torenhoge maandelijkse lasten niets overhoudt om wat aan het onderhoud te doen (wat bij de huurprijs dus door de huurbaas geregeld wordt), dan is je huis òf onverkoopbaar òf verkoop je met (zwaar) verlies.
Het heeft beide voor- en nadelen.