geld lenen... hoeveel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:12

cijfers enzo heb ik nog geen zicht op...
Maar ik ken het bedrijf al zo'n 8 jaar...

Businessplan ofzo heb ik nog niet,

ik ben gewoon eens aan het denken wat wel of niet mogelijk zou zijn.
Ik dacht dat het een voordeel zou zijn om te lenen als ik jong ben, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd gedacht.
Ik heb een vast (halftijds) contract en met mijn bijberoep verdien ik ook niet slecht. Ik heb maandelijks met beiden samen hetzelfde als een goed nettoloon.
Verder woon ik nog thuis, dus ik heb ook geen kosten qua huur en water, elektriciteit, verzekeringen enzo. Alleen maandelijks betaal ik een klein bedrag (150 euro ofzo)

tengeltje11

Re: geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:15

maar hoe komt het dan dat jij maar zo weinig spaargeld hebt?

eerlijk,toen ik die leeftijd had,en ik woonde thuis,spaarde ik zo goed als alles en had op die leeftijd al een eigen weide (0.6ha) gekocht,zonder lening....

zoiets snap ik niet,en heeft naar mijn idee ook totaal geen goed beeld naar volwassenheid en verantwoordelijkheid...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:16

ikkebenhier schreef:
Het gaat om een familiale kwestie. Het zijn soort van zakenpartners en willen nu elk hun eigen weg gaan.
'goedlopend' daarmee wil ik zeggen dat het bedrijf winst maakt, dat ze uit de kosten komen en de eigenaars er van kunnen leven.
Ik denk ook niet dat het bedrijf bakken geld binnen brengt.

Beetje moeilijk om de situatie uit te leggen.
Er worden paarden verkocht, boxen verhuurd en de eigenaar (die er in wil blijven) geeft veel lessen (op hoog niveau).
Dus niet gewoon een pensionstalletje met een paar boxen die voor een prikje worden verhuurd.

Dan is het dus straks niet 50/50 qua inkomsten, want ik gok het er even op dat naast uitmesten en voeren, kantine draaien? (is die er?) jij op dit moment geen kennis en kunde in te brengen hebt zoals de eigenaar die gaat blijven en op hoog niveau les kan geven en paarden verkoopt.
Wordt geen gelijkwaardige partnerschap en zelfs dan zou het in mijn ogen geen doen zijn, maar zo'n scheve relatie wordt al helemaal niets.

Zoals ik al eerder zie je zou de bedrijfs gegevens van de afgelopen jaren moeten zien om ook maar enig idee te hebben of het redelijk draait of niet en waar het geld naartoe gaat en waar het vandaan komt.

Als je in dit bedrijf zou stappen heb je geen inkomsten van je huidige baan meer gok ik zo, aangezien pension stal die groot genoeg is om een boterham uit te halen doorgaans zoveel uren werk betekend dat je je huidige baantjes aan de wilgen zou moeten hangen en waar komt dan je hypotheek vandaan?
Het bedrijf waarvan je nog geen idee hebt of het geld kost per maand of geld oplevert...

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:16

Was het maar zo makkelijk.. :D Dromen is mooi, maar dit is niet realistisch helaas..
Dat het bedrijf winst geeft is leuk, maar daarmee heb je nog niet zomaar 5 ton terug betaald.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:18

tengeltje11 schreef:
ben ik dan de enige die al vragen heeft van 25 zijn,thuiswonend en 5000 euro spaargeld hebben?

als dat je manier van omgaan met geld is(want je zegt een voltijds inkomen te hebben),dan zou ik vooral daar iets aan veranderen in de eerste plaats.
de meeste mensen van die leeftijd die thuis wonen,sparen volop.is de ideale periode om te sparen en als je een huis,zaak,auto,.... wil gaan kopen,moet je gewoon veel centen hebben.

als je wil gaan ondernemen,dan weet je gewoon dat je kapitaal nodig hebt om dit te gaan doen.
het is niet iets wat je deze maand beslist en volgende week instapt,het is iets waar je jaren mee bezig bent.

@shenavallie,wat voor zever is dat nu weer?

als je 30j een huis huurt,heb je na 30j niets,nog steeds je maandelijkse kosten.
als je geld huurt om een huis te kopen en je betaalt dit 30j af,dan heb je na 30j een huis,helemaal van jou,als je het verkoopt,dat bedrag netto in je handen.

lenen is veel rendabeler dan huren op termijn,alles wat je huurt ben je gewoon kwijt.als je leent,ben je enkel de rente kwijt,maar heb je na al die jaren afbetalen gewoon iets die helemaal van jou is en wat behoorlijk wat kapitaal bevat.

@TS,vergeet het dat je zomaar 5000000 euro kan lenen,niemand zal je dit geven.

zoals anderen vind ik je behoorlijk onwetend en naïef overkomen,vraag je je dan zelf niet af hoe je dat kan afbetalen?(dat dit gewoon niet mogelijk is),want naast afbetalen zijn er ook nog een boel kosten(zelfs naast de pure stal-kosten).

en dan?stel je leent,waar haal je 3000 euro/maand om alles af te betalen?
(en daarnaast heb je nog meer geld nodig om te leven ook natuurlijk,dus neem 4000 euro/maand)

van enkele halve boxen dat je verhuurd?de lesinkomsten zullen sowieso niet voor jou zijn,jij geeft die niet.
een paard verkopen brengt tegenwoordig ook geen tonnen op,en je voltijds werk ga je ook een deel aan de kant mogen schuiven,want ik veronderstel dat jij dan boxen,boekhouding,onderhoudt,.... van de stallen moet gaan doen....

zie je nu zelf niet in dat dit totaal onrealistisch is?

De reden dat ik bijna geen spaargeld heb, is omdat ik geinvesteerd heb in een auto en materiaal om mijn bijberoep te kunnen starten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:22

heb je nog tijd voor een bijbaan als je ook in de stallen enzo werkt?

En ik vraag mij af of je ons commentaar wel serieus neemt.
Of zit je nog steeds op die roze wolk? :roll:
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 17-07-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:24

Tja , het moet wel je ultieme droom zijn om ondernemer te worden in deze branche aangezien het vaak betekend kanon hard en veel werken tegen een kleine financiële vergoeding . Als je je brood ergens anders goed mee kan verdienen en dit ook leuk vind zou ik lekker paarden als hobby houden.
Snap wel dat het jammer is als t op stal gaat veranderen maar dat gaat sowieso gebeuren als er een eigenaar opstapt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:26

hesterve schreef:
Tja , het moet wel je ultieme droom zijn om ondernemer te worden in deze branche aangezien het vaak betekend kanon hard en veel werken tegen een kleine financiële vergoeding . Als je je brood ergens anders goed mee kan verdienen en dit ook leuk vind zou ik lekker paarden als hobby houden.
Snap wel dat het jammer is als t op stal gaat veranderen maar dat gaat sowieso gebeuren als er een eigenaar opstapt.

Ik heb gewerkt in een 'normale' job en nog geen 5 maanden uitgehouden...
Hard werken ben ik gewoon en lange dagen ook. En eerlijk gezegd, ik vind het geweldig!
Ik heb geprobeerd om de paarden als hobby te houden, maar ik kan het niet.
Alleen met paarden werken maakt mij gelukkig. Klinkt als penny, maar laat mij gerust uren boxen mesten, paarden longeren, binnen en buiten zetten, ...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:27

tengeltje11 schreef:

als je 30j een huis huurt,heb je na 30j niets,nog steeds je maandelijkse kosten.
als je geld huurt om een huis te kopen en je betaalt dit 30j af,dan heb je na 30j een huis,helemaal van jou,als je het verkoopt,dat bedrag netto in je handen.

lenen is veel rendabeler dan huren op termijn,alles wat je huurt ben je gewoon kwijt.als je leent,ben je enkel de rente kwijt,maar heb je na al die jaren afbetalen gewoon iets die helemaal van jou is en wat behoorlijk wat kapitaal bevat.

Bijzondere manier van reageren, maar dat terzijde.

Het hangt ook af van welke hypotheekvorm je gekozen hebt. Als je bijvoorbeeld een - ik noem maar wat - beleggingshypotheek hebt, dan wil dat helemaal niet garanderen dat het huis na 30 jaar van jou is. Heb je jaren alleen maar rente betaald, maar zijn de koersen slecht geweest, dan is er helaas geen sprake van een eigen woning. Zo heb je nog een spaarhypotheek of een hypotheek met rente en aflos in één (alleen in dat geval zijn de maandelijkse kosten nóg hoger).
Voordeel van huren is dat als het je niet bevalt, je het contract kunt opzeggen en - afhankelijk van de gemeente waar je woont - een ander woning huren (sommige gemeentes werken met inschrijving/loting, dus dat is dan weer een nadeel). Of je huurt in de vrije sector. Wel wat duurder, maar dan nog hoef je niet zelf de kosten voor het onderhoud op te hoesten èn kun je vertrekken na de opzegtermijn.
Nadeel van kopen is dat als het je niet bevalt, je afhankelijk bent van de vraag of je huis wel verkocht kan worden. Daarnaast: is het huis überhaupt verkoopbaar? Want als je door de torenhoge maandelijkse lasten niets overhoudt om wat aan het onderhoud te doen (wat bij de huurprijs dus door de huurbaas geregeld wordt), dan is je huis òf onverkoopbaar òf verkoop je met (zwaar) verlies.

Het heeft beide voor- en nadelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:29

Vergeet niet dat die 500 000 misschien wel de prijs van het onroerend goed is, maar dat is niet het totaalplaatje van de kosten. De notaris en vadertje staat moeten ook nog betaald worden. In België moet je een dikke 10% nog bijtellen.

De bank gaat dit nooit aan jou lenen. Ook niet de helft.

Wij zijn zopas een lening aangegaan voor 265 000, met twee vaste fulltime banen waarvan eentje meer dan gemiddeld opbrengt, en dit zal al zwaar genoeg worden.
Bij sommige banken werden wij zelfs al geweigerd, terwijl we zelf wel een paar tienduizenden euro's zelf al hadden.

Zal het je ook gelukkig maken als je dit wel zou kunnen kopen maar geen geld meer hebt voor je eigen boterham met kaas? En de bank het goed openbaar verkoopt met al je hebben en houden erbij, omdat je niet betaalt?

Het is geen rozengeur en maneschijn.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:30

het bedrag was ook om zomaar iets te zeggen hoor.
Kan ook gaan over 250 000 ofzo, ik weet het niet.
Ik wou gewoon een beetje info en eens nadenken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:32

Shenavallie, torenhoge maandelijkse lasten?? De meeste mensen zijn met kopen minder geld kwijt dan met huren.
Beleggingshypotheken, worden die nog gegeven ?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:32

Wel, de bank zal toch een concreet bedrag moeten hebben willen ze je überhaupt iets kunnen zeggen. Maar voor een goed draaiend bedrijf en jouw gegevens... ik geloof het nooit dat ze dat doen, sorry...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:33

Heb je al wel eens serieus met de eigenaren het erover gehad dat je wel in het bedrijf wil?
Want daar komt meer bij kijken dan alleen een bak geld lenen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:33

Ts je klinkt eerlijk gezegd behoorlijk naïef in deze dingen. Denk dat het verstandig is dat je eerst is wat meer gaat verdiepen in wat een eigen bedrijf hebben inhoudt. Wat een hypotheek allemaal inhoudt etc. Je klinkt nu of je er heel makkelijk over denkt.

Heb je ondere andere al bedacht dat als je dit al zou gaan doen je baan hoogstwaarschijnlijk op moet zeggen? Zo pensioen stalling is over algemeen heel veel werk dat redt je niet met een baan. Dus die inkomsten heb je dan ook niet.
En je zegt dat je nu geen geks kwijt aan huur etc neem aan dat je niet tot je 50e wil blijven wonen waar je nu woont ?

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:34

En gelukkig maar dat banken hier niet mee akkoord gaan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:37

ikkebenhier schreef:

Het nadeel is dat wij alleen maar output kunnen geven op wat jij als input geeft. Dus als we van jou horen "ik heb nagenoeg geen spaargeld, ik heb een vast contract voor weinig uren, ik heb geen zicht op de financiën van het bedrijf wat ik over wil nemen, kan ik daarmee 5 ton lenen?" Dan is het antwoord nee.

Het hangt van ontzettend veel dingen af. Je zegt 1 contract te hebben. Is dat voor bepaalde- of voor onbepaalde tijd? En in een stabiele sector of juist niet? Als je een contract hebt voor bepaalde tijd, is je werkgever dan bereid om jou een intentieverklaring te geven?

Je hebt een erbijbaan. Wat is dat? Is dat in een stabiele sector? Heb je officieel een eigen bedrijf of werk je zwart? En als je een eigen bedrijf hebt: bestaat het dan al langer, heb je je boekhouding op orde? Is het iets wat je langere tijd kunt blijven doen?

Hoe draait het huidige bedrijf? Wat wordt de vraagprijs? Wat levert het per jaar/maand op? Hoeveel zou jij er per maand aan verdienen? Wat is het bedrijfsplan, hoe denkt het bedrijf de komende 20 jaar zijn positie in de markt te behouden? Zijn de gebouwen nieuw of juist aan vernieuwing toe? Welke kennis heb jij in die markt en voeg je daarmee ook iets toe aan het bedrijf?

Wij kunnen jou gewoon niet de antwoorden geven die je zoekt. Als jij een berekening hebt gedaan op een site van een bank en daar staat dat je 1,8 ton kan lenen dan is dat een heel betrouwbaar uitgangspunt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:39

ikkebenhier schreef:

Ik weet niet waar dat bedrijf staat, maar voor 250.000 heb je hier in de buurt enkel een gemiddeld rijtjeshuis of appartement en zeker geen lap grond voor paarden erbij....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:40

Charaz schreef:
Shenavallie, torenhoge maandelijkse lasten?? De meeste mensen zijn met kopen minder geld kwijt dan met huren.
Beleggingshypotheken, worden die nog gegeven ?

Het punt is dat je idd goedkoper uit bent met kopen, totdat er iets mis gaat. Als mijn CV ketel kapot gaat dan bel ik de woningbouw en heb ik morgen een gloednieuwe. Van de winter zaten er ineens allemaal putten in mijn (dubbel glas) ruit: hoppa, op kosten van de woningbouw vervangen. Wil ik samenwonen met mijn vriend in zijn huis? Dan zeg ik mijn huur op en ben ik over een maand weg. Heb ik last van mijn buren dan bel ik de woningbouw en komt er gratis een bemiddelaar. Ik heb geen last van een economie waarin huizen minder waard worden, ik heb geen angst om mijn rente voor 30 jaar vast te leggen, waarna hij na 3 maanden alsnog keldert en ik veel meer betaal dan een ander.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:43

Ik vraag me trouwens af wat zoiets kost in verzekeringen, onderhoud,...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:45

Ik denk na het lezen van het topic je nog geen 100.000 kan lenen, zeker niet op bedrijfsmatig idee als ik zo lees hoeveel jij gespaard hebt en werkt.

Ik denk dat je ook nog niet ingeschat hebt hoeveel verzekering en onkosten er nog eens boven op komen, die zullen ook niet mis zijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:45

Gaat idd niet lukken op deze manier. Bank gaat je dat geld zeker niet lenen. En juist met onervaren mensen is het nog meer risico voor een bank, want kunnen die eea wel goed inschatten?

Zou dan eerder kijken als je echt zoiets wil naar een plekje om te gaan huren en daar eerst eens zien of je het wel allemaal red, en winstgevend genoeg kunt draaien om jezelf in levensonderhoud te voorzien en ook nog beetje tijd voor jezelf over te houden.
Eigen bedrijf betekent daar ook echt vol voor gaan, en niet nog 1-2 banen ernaast. Dat is niet te doen volgens mij.

En ja ik droom ook van mijn eigen trainingsstal, maar blijf ook realistisch. Dat is voor mij (ook alleenstaand, maar woon wel op mijzelf) gewoon niet haalbaar. Investeer dan ook liever in mezelf qua scholing e.d. en ernaast veel met de paarden bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:47

5 ton lenen? Mijn ouders hebben al 30 jaar een stabiel eigen bedrijf, geen schulden en best een goed inkomen. Maar 5 ton zullen ze nooit geleend krijgen, al gaan ze op hun kop staan.

Kom van die roze wolk af, zou ik zeggen. 5 ton krijg je alleen HEEL MISSCHIEN geleend voor een doeleind als paard als je afgestudeerd dierenarts bent en een eigen praktijk gaat beginnen mits je een heel goed uitgedacht plan hebt, of al een gerenomeerd bedrijf bent en jezelf hebt bewezen. Niet als je 25 jaar oud bent en nog geen 10.000 euro spaargeld hebt. Zet het uit je hoofd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-16 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:49

Shenavallie schreef:
tengeltje11 schreef:

Bijzondere manier van reageren, maar dat terzijde.

Het hangt ook af van welke hypotheekvorm je gekozen hebt. Als je bijvoorbeeld een - ik noem maar wat - beleggingshypotheek hebt, dan wil dat helemaal niet garanderen dat het huis na 30 jaar van jou is. Heb je jaren alleen maar rente betaald, maar zijn de koersen slecht geweest, dan is er helaas geen sprake van een eigen woning. Zo heb je nog een spaarhypotheek of een hypotheek met rente en aflos in één (alleen in dat geval zijn de maandelijkse kosten nóg hoger).
Voordeel van huren is dat als het je niet bevalt, je het contract kunt opzeggen en - afhankelijk van de gemeente waar je woont - een ander woning huren (sommige gemeentes werken met inschrijving/loting, dus dat is dan weer een nadeel). Of je huurt in de vrije sector. Wel wat duurder, maar dan nog hoef je niet zelf de kosten voor het onderhoud op te hoesten èn kun je vertrekken na de opzegtermijn.
Nadeel van kopen is dat als het je niet bevalt, je afhankelijk bent van de vraag of je huis wel verkocht kan worden. Daarnaast: is het huis überhaupt verkoopbaar? Want als je door de torenhoge maandelijkse lasten niets overhoudt om wat aan het onderhoud te doen (wat bij de huurprijs dus door de huurbaas geregeld wordt), dan is je huis òf onverkoopbaar òf verkoop je met (zwaar) verlies.

Het heeft beide voor- en nadelen.

Tegenwoordig kan je geen hypotheek meer afsluiten waarbij je niet aflost hoor. Van de hypotheek die wij betalen voor een grote eensgezinswoning, kan je nog geen flatje huren. Onderhoud? Je bedoelt die pot verf die we na 10 jaar op de nieuwbouwvoordeur gesmeerd hebben? Voorderest valt er weinig te onderhouden bij ons elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:51

De grotere vraag, wil diegene ook met jou verder in het bedrijf?
5 ton krijg en leen je niet zo maar, en als je je wil 'inkopen' in een bedrijf wat al bestaat nog lastiger volgens mij..