x

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:29

Paardennamen schreef:
De moeder met 17-jarige dochter en fles rose niet. De fles rose kan ook voor dochter bedoeld zijn.

Dat wordt lastig om dit wettelijk vast te leggen.
Bovendien, erg betuttelend als je als ouder geen fles rose meer mag kopen als je puber erbij is.
Geloof dat dit een verzinsel is van overdreven manager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:29

Ik heb ook wel eens sigaretten geweigerd aan mensen van 25+, terwijl toen de leeftijdsgrens nog 16 was geloof ik. Sommige mensen zien er gewoon erg jong uit, dus twijfelen bij iemand van net 18 vind ik helemaal niet gek. Het niet zelf even nakijken op het pasje overigens wel, maar misschien blokkeert de kassa wel na een te jonge melding? Dat de alcohol dan niet meer te scannen is?

Overigens ben ik nog nooit gecontroleerd, en ook met kind krijg ik gewoon alles mee (en dat is vaak de zwaardere alcohol) zonder moeite. Al jaren overigens. Ik ben nu 25.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:36

antje_vip schreef:
Ik vind het lachwekkend dat ze IDkaarten tegenwoordig door een scanner kunnen halen welke zegt of je al volwassen bent of niet. Kunnen mensen niet eens een klein beetje meer rekenen tegenwoordig?

Het gaat om privacy van de klant volgens de hoge pieten. Als je dat apparaat niet gebruikt doe je je werk niet naar behoren.

Ik beken eerlijk ik heb wel eens een zeer boos iemand gehad ze weigerde haar id te laten zien want ze was 29 en het niet verplicht. Maar ik twijfelde of ze wel 25 was. Als ik het niet vraag en ze was wel onder de 25 had ik mooi een probleem. Dus om mijzelf in te dekken vraag ik het liever te vaak. Dit blijft een lastige kwestie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:37

Hier gisteren ook nog mijn legitimatie moeten laten zien met mijn 30 jaar, altijd leuk :). Ik heb hem ook altijd bij, dat scheelt.

Ik hoorde laatst van iemand, dat een mannelijke kassier het gewoon aan ieder vrouw vroeg, ook al zagen ze er ouder oud. Gewoon omdat vrouwen het leuk vinden :). Ik mag hem wel haha !

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:40

A3a1 schreef:
Paardennamen schreef:
De moeder met 17-jarige dochter en fles rose niet. De fles rose kan ook voor dochter bedoeld zijn.

Dat wordt lastig om dit wettelijk vast te leggen.
Bovendien, erg betuttelend als je als ouder geen fles rose meer mag kopen als je puber erbij is.
Geloof dat dit een verzinsel is van overdreven manager.

Helaas is dit wel het beleid.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:51

tja het verdient geen schoonheidsprijs!, maar ze had ook best zelf nog n 2e keer kunnen kijken :+
desondanks heb ik zelf ook vaak mensen moeten weigeren, ook zelfs kinderen die om sigaretten werden gestuurd.
Maar vaak is het wel een van de meest gehoorde excuses.....en boos dat ze dan na een nee kunnen worden....

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:56

Haha ben hier een keertje geschat op een jaartje of 16 terwijl ik toch echt al 24 ben ! :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:00

purny schreef:
M D H: Dat vind ik dan weer triest. Ik werk zelf achter de kassa en vind leeftijden schatten gewoon moeilijk.
Tijd geleden kwam een vrouwtje aan m'n kassa. Ik vroeg om haar id en mevrouw begint tegen mij te vertellen dat ze 27 was. Toen vroeg ik aan haar of ze wist hoe oud ik was. Ik werd door haar 21 geschat. Ik zei haar dat ik 31 was. Ze begreep me wel en vond leeftijden schatten ook best moeilijk.
Als ik mensen z'n id vraag en ze hebben het niet bij zich mogen ze toch echt eerst het gaan halen en daarna afrekenen.

Wat vind je precies triest aan mijn verhaal en wat je is punt precies?

Want ik heb het meisje mijn id gewoon laten zien maar zij bleef volharden dat ik aan het liegen was.

Ik begrijp dat leeftijd schatten moeilijk is en daarom doe ik niet moeilijk over mijn id geven, ik geef echter wel aan dat het eigenlijk niet meer nodig is...

Maar zeggen dat de klant liegt alleen omdat je je gelijk wilt halen (ik heb dat meisje al vaker bij de kassa gehad en zij is echt niet klant vriendelijk) en dan weigeren het bewijs van mijn leeftijd als echt te erkennen... Ja sorry, maar dan ga je wel echt te ver...

Overigens weet ik dat als ik geen make-up draag dat ik ook onder de 18 wordt geschat, dus ik heb altijd bij voorbaat mijn id in mijn handen.

Edit: ik moet er aan toevoegen dat mijn vriend en mijn schoonouders in een dorp wonen waar ze alle 3 bekend en geliefd zijn. Iedereen uit het dorp kent ze. Wij hebben ook al behoorlijk lang een relatie dus iedereen kent mij ook :+.
Iedere caissière pakt als ze mij zien al vast de sigaren voor mijn schoonvader en begroet mij altijd: hey MDH, ben je er weer, mocht je ze weer gaan halen voor hem. Hij mag toch wel blij zijn met zo'n schoondochter die lekker voor hem kookt en nog sigaren haalt ook.
Standaard. En na al die jaren vragen ze niet meer om mijn id, want ze kennen mij en weten dat ik ouder ben dan 18.
Deze caissière legt ook de sigaren al vast klaar, dus kent mijn gezicht. Ze weet ommerhand ook wel dat ik ouder ben dan 18 en ook ouder ben dan 26... en begroet mij op dezelfde manier als de anderen doen... en toch blijft ze vragen om mijn id kaart en heeft ze de laatste keer mij dus beschuldigd van liegen en vervalsing van mijn id kaart. En ja... dat zit mij dan behoorlijk dwars en ik vind dit gedrag ook heel klantonvriendelijk (zijn nog wel meer klantonvriendelijke dingen gebeurd met haar hoor)
en ja, nu was ik het zat en heb ik de manager er bij gehaald.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 06-07-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Wat ik nou weer mee maak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:05

Van het meisje. Niet van jou

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:06

lucifertje schreef:
Celiien schreef:

Dats de crux: niet meer :n

Toen nog wel, die regels zijn veranderd. Zo'n 10 jaar geleden is ook de papieren variant verdwenen en kreeg je een pasje. Daar staat ook op of je een brommer/scooter rijbewijs hebt. Vandaar dat even gekeken wordt hoe oud je bent.

Tivoli: 10 jaar geleden werd het pasje ingevoerd. Ik was een van de eerste met zo'n pasje :-)

En ik had nog een roze papiertje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:15

Sammy_xxs schreef:
Hier ook bijna altijd gevraagd om legitimatiebewijs, ben 28 en heb 2 kids :') en zelfs als ik met mn kids in de rij sta vragen ze het alsnog.
Ik kon me er eerst echt boos om maken, maar ik heb t maar achter me gelaten, ik zie het inderdaad maar als compliment :D
Laatst zelfs de glazenwasser aan de deur gehad met de vraag: "Is je vader of moeder misschien thuis" :=
Uhmm dat ben ik zelf :')
Wordt nog steeds regelmatig 18 geschat, soms zelfs jonger hahha
Prima vind ik het als ik maar straks als ik 38 ben ook 28 wordt geschat :P

Reken er maar op !! 44 en twee weken geleden nog om m'n ID gevraagd bij het kopen van een fles 43 :D *\o/*
M'n oudste dochter mag zelfs al drank kopen ..... :D
Of ik even m'n studentenpas wil laten zien, want dan krijg ik korting , komt ook nog regelmatig voor.

Dat zijn wel de bizarre uitzonderingen hoor. Ik kan prima voor 34 door gaan ,maar ik zie toch echt wel dat ik geen 25 meer ben hoor.

In m'n werk ( manager internationaal) is het verschrikkelijk onhandig, maar kleding en make up doet gelukkig veel. En ik probeer bij de eerste kennismaking gelijk te vertellen dat ik al 19 jaar in het vak zit..... dat helpt meestal ook.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:38

Polly schreef:
Tivoli schreef:
En dat 10 jaar geleden al helemaal niet :+

Maar we hebben het hier over caissieres en dat zijn doorgaans geen mensen die er hun dagelijkse taak van hebben gemaakt om te bedenken wanneer welke regel is ingevoerd mbt het rijbewijs. Ze hebben de OPDRACHT om de datum te checken, daar kan jij als klant heel moeilijk over doen of gewoon even meewerken.
Allemachtig zeg 8)7

Deed ik moeilijk? Lees m'n post daarvoor nog even terug voor je uit je slof schiet :')
Ik reageerde namelijk niet op de cassiere die het hadden moeten weten, maar op de bokker die zei dat je een rijbewijs op je 17e kan halen.
Terwijl een andere bokker het had over tien jaar geleden,dus toen bestond een 17 jarige met een rijbewijs niet.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:46

In m'n werk ( manager internationaal) is het verschrikkelijk onhandig, maar kleding en make up doet gelukkig veel. En ik probeer bij de eerste kennismaking gelijk te vertellen dat ik al 19 jaar in het vak zit..... dat helpt meestal ook.[/quote]

Ik zie het al voor me: je ziet de mensen rekenen: minimaal zo jong om dit vak te leren en dan 19 jaar erbij; mmh dan moet ze toch minimaal zo oud zijn.

Wat betreft om ouders met (pubers) kinderen geen alcohol me te geven vind ik zo een waardeloze regel. Je kunt natuurlijk gewoon je kind niet mee laten wachten in de rij bij de kassa en het dan kopen. Gezellig is het niet. En anders koop je het alleen en thuis kunnen de ouders nog alles aan hun kind geven. Ik snap wel dat als dit het beleid is, dat medewerkers zich hieraan (moeten) houden

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:52

Wij moesten laatst voor paracetamol bij de Kruidvat ook ons ID laten zien.. :')

Drank en sigaretten krijg ik wel mee vaker mee zonder mijn ID te hoeven laten zien.

Wat afschuwelijk dat ze zo naar tegen je doet om het niet nog eens te controleren.
Had echt naar een manager gegaan. -O- Wat een nare griet.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:54

Ik vind het ronduit belachelijk, laat ouders lekker zelf op hun kinderen Letten dat hoeft de 16 jarige achter de kassa niet te doen!!!!!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:01

Ik had het juist andersom :')
Vorige week boodschappen gedaan met mijn moeder, ik was alvast aan het inpakken en mijn moeder ging nog snel kattenvoer halen. Hoor ik ineens ''mag je je ID even zien?'' met een blik erbij van je lijkt echt 13 :') ''Euh nee, ik ben 15, mijn moeder komt eraan''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:06

Vroegen ze nog maar om mijn ID.... :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:14

safina schreef:
Vroegen ze nog maar om mijn ID.... :+

_O-

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:28

Ik ben 22 en hoef nooit mijn id te laten zien....
Laatst werd er wel moeilijk gedaan met een flesje wijn want m'n dochter was erbij(hallo ze is nog geen jaar hoor)

M'n schoonbroertje kreeg laatst de Radler 0.0 niet mee omdat ie z'n id niet kon laten zien..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:30

purny schreef:
Van het meisje. Niet van jou

Ah zo, dan snap ik het wat beter...
Nee, meisje was echt raar bezig...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:36

Celiien schreef:
Thirza schreef:
Een jaar of 10 geleden (ik ben 31) wilde ik ook wat alchohol halen voor m'n vader. Laat ik bij het afrekenen mijn rijbewijs zien. En toen ging ze nog opzoek naar mijn geboortedatum en ging uitgebreid zitten rekenen.
Ik dacht echt kom op zeg, je moet 18 zijn om je rijbewijs te kunnen halen :o?

Dats de crux: niet meer :n

Destijds wel, en toen moest je gewoon 16 zijn om te mogen drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:37

Even ter verduidelijking:

Stel ik krijg een klant aan de kassa die 22 is en ik weet dat (vaste klant) en vraag dus niet om ID.
De klant koop sigaretten en treft vervolgens voor de deur een controleur die dus constateert dat de klant onder de 25 is. Dan heb ik dus niet aan mijn vergewisplicht voldaan en krijg ik ALSNOG de boete.
Helaas is het in de tankstationbranche vaak zo dat ze je zelf voor de boete laten opdraaien (heb wel gekkere dingen gezien als runner). Die boete is niet mis dus vraag er ook te pas en te onpas om. Better safe than sorry!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:38

Ik snap dat ze moeten controleren en dat maakt ook helemaal niks uit, maar het is wel heel dom als je niet even zelf uit kunt rekenen of het klopt :=

Mijn moeder krijgt altijd gewoon drank mee zonder dat ik me hoef te legitimeren, heel apart. Het is ook nooit voor mij, want ik drink niet. Maar dat kun je volgens mij niet aan de buitenkant zien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:40

Tsjah Melody7, als ze dan controle krijgen zijn ze de pisang :+
Gelukkig niet jouw probleem!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:45

Goof schreef:
Cemlys schreef:
Ik ben 32 en een tijdje terug twijfelde de dame aan de kassa of ze mn id moest vragen. :')

Vorig jaar was ik 35 en toen werd er gewoon naar mijn id gevraagd :+
Nou zie ik er inderdaad nog altijd piepjong en goddelijk uit, maar he, niet als een <18 jarige lijkt me...
Ik vroeg mevrouw toen of ze even naar mijn geboortedatum wilde kijken en snel wilde hoofdrekenen hoe oud ik was, toen bleef het 2 minuten stil want dat vond ze een partij moeilijk en toen kreeg ik zonder enige opmerking mijn id weer teruggeschoven (en mijn fles wijn mee).
Mevrouw was trouwens half 50 vermoed ik.

We zijn verplicht om het te vragen tot als we denken dat de persoon jonger is al 25 jaar.
Dus wss zag je er niet <18 uit maar <25 ;)