Is dit normaal of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:19

Janneke2 schreef:
Vjestagirl schreef:
Nee je bent geen eigendom van je ouders. Het huis however, wel. Je kunt met 18 jaar ook zórgen dat je genoeg geld hebt om weg te gaan, door te werken naast je studie etc.

"Doing!"
Om een gezinswoning als het eigendom van de ouders te bestempelen vind ik nogal wat.
Uiteraard bepalen ouders in grote lijnen de regels, maar dat is op basis van leeftijd en ervaring. Bij een dochter van 17 en een moeder "die zich verveelt en dus maar wat irritants gaat doen" is wat mij betreft het krediet 'je ouders zijn ouder en wijzer' wel zo'n beetje op.
Op basis van 'het krediet is weg' kan het verstandig zijn om benen te maken, dat zeer zeker.
Maar dat is geen rechtvaardiging "zij mogen de regels vaststellen naar hun luimen".

Ik ben het met je eens dat "ik verveelde me" een slechte reden is om dit te doen. Maar eerlijk: wie betaald die bepaald. Uiteraard kan daar over bepaalde onderwerpen vanaf een bepaalde leeftijd over meegepraat worden. Maar in principe: zolang je ouders de rekeningen betalen die dat huis boven je hoofd houden, vind ik de suggesties dat de TS maar een slot op de deur moet maken, of moet eisen dat haar moeder uit haar kamer blijft simpelweg ongelofelijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:26

Janneke2 schreef:
Vjestagirl schreef:
Nee je bent geen eigendom van je ouders. Het huis however, wel. Je kunt met 18 jaar ook zórgen dat je genoeg geld hebt om weg te gaan, door te werken naast je studie etc.

"Doing!"
Om een gezinswoning als het eigendom van de ouders te bestempelen vind ik nogal wat.

Hoezo? Het is toch eigendom van de ouders? Ik heb drie kinderen, ik zou niet zomaar in de spullen van mijn kinderen gaan snuffelen, tenzij daar een reden voor zou zijn. En daar hoort verveling natuurlijk niet bij.
Ik las ook dat sommigen zeiden: tijd voor een slot op de deur. Als zoiets bij mij gebeurde, ging gewoon de hele deur eruit. Als je meent wat te vertellen te hebben over mijn huis, zoek je er zelf maar één, mag je zoveel baas spelen als je zelf wil.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:29

Diablo schreef:
Hoezo? Het is toch eigendom van de ouders? Ik heb drie kinderen, ik zou niet zomaar in de spullen van mijn kinderen gaan snuffelen, tenzij daar een reden voor zou zijn. En daar hoort verveling natuurlijk niet bij.
Ik las ook dat sommigen zeiden: tijd voor een slot op de deur. Als zoiets bij mij gebeurde, ging gewoon de hele deur eruit. Als je meent wat te vertellen te hebben over mijn huis, zoek je er zelf maar één, mag je zoveel baas spelen als je zelf wil.

Daar ben ik het 100% mee eens. Ik had dat vroeger echt niet hoeven proberen hoor, een slot op mijn deur maken. Dan ging de deur eruit en mocht ik zelf betalen voor de kosten van het laten repareren van whatever ik gesloopt had in het proces (nieuwe deur, deurposten etc.).

Mijn moeder kwam dagelijks in mijn kamer: om me wakker te maken, om de gordijnen open te doen (dat heb ik een poos lang verdomd), om te kijken wat ik aan het doen was en of ik ergens hulp mee nodig had, om me welterusten te wensen... Ik vind het raar dat er blijkbaar mensen zijn van wie de ouders niet zéér regelmatig op hun kamer komen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-07-16 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Re: Is dit normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:41

Slot op de deur was hier ook exit, zou ik niet moeten proberen. Vind ook wij horen TS haar kant natuurlijk, maar een zin als "omdat ik me verveel ofzo" dat de moeder dat zei twijfel ik wel beetje aan :) Maar dat is meer op de manier waarop het getypt is. En ja hoe je t went of keert de ouders huren de woning, of staat TS ook op het huur contract ? Want anders zijn de ouders wel niet de eigenaren, maar die huren de woning wel van bv de woningstichting. Als TS er echt zo problemen mee heeft, zou ik zeggen huur een kamer? Mijn ouders kwamen ook wel eens kijken hoor, prima toch? Had niks te verbergen en zo konden ze zien dat het netjes was en opgeruimd, daar ging het hun met name ook om. Je eigen kamer netjes en schoon houden. Ik denk als haar moeder werkelijk alles zo zou controleren zoals TS beschrijft, er meer achter zit als alleen even spieken ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:48

Citaat:
Hoezo? Het is toch eigendom van de ouders?

Eh, het moge zo zijn dat de eigendomspapierenof het huurcontract op naam van de ouders staan - eigendom gaat over bezit.
Het feit "dat dit mijn huis is" is van een andere orde.
Idealiter is er vertrouwen tussen ouders en kinderen.

Op basis van gerichte vermoedens een kamer doorzoeken is tot daar aan toe.
(Sommigen hier zeggen 'het gaat niet goed met mij, dus zegt mijn moeder dat ze af en toe mijn kamer controleert'. Dat is een argument en ik meen dat de spreekster het ook niet erg vond.)

Maar "dit huis is mijn eigendom dus ik mag in jouw spullen neuzen als ik me verveel" - eigendom rechtvaardigt niet alles.
De slavernij is afgeschaft. Met geld is niet alles te koop.

Pedagogische redenen heb ik, het zij herhaald, respect voor.
Maar die lijken hier niet aan de orde. ("Ik verveelde me.")

En ach - wellicht is dat slot op de deur wel een kwestie van 'bot persoon met gelijke munt betalen', als strategie kan het zin hebben. ( Maar dan staat de botheid wel in hoofdletters op de agenda - en het woord 'strategie' klinkt naar een oorlogs verklaring.)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:54

Vjestagirl schreef:
Diablo schreef:

Daar ben ik het 100% mee eens. Ik had dat vroeger echt niet hoeven proberen hoor, een slot op mijn deur maken. Dan ging de deur eruit en mocht ik zelf betalen voor de kosten van het laten repareren van whatever ik gesloopt had in het proces (nieuwe deur, deurposten etc.).

Mijn moeder kwam dagelijks in mijn kamer: om me wakker te maken, om de gordijnen open te doen (dat heb ik een poos lang verdomd), om te kijken wat ik aan het doen was en of ik ergens hulp mee nodig had, om me welterusten te wensen... Ik vind het raar dat er blijkbaar mensen zijn van wie de ouders niet zéér regelmatig op hun kamer komen.

nou noem je dingen op die doodnormaal zijn. Echter spullen van je kinderen doorzoeken omdat je je verveelt is dat niet. Dus wat dat betreft gaat de vergelijking niet op natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:56

xxCYNNxx schreef:
nou noem je dingen op die doodnormaal zijn. Echter spullen van je kinderen doorzoeken omdat je je verveelt is dat niet. Dus wat dat betreft gaat de vergelijking niet op natuurlijk.

Ik kan me heel eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand de kamer van haar dochter écht doorzoekt omdat ze zich verveeld. Het klinkt voor mij meer als het type 'sarcastisch antwoord op een domme vraag'. Niet de manier om met je tieners om te gaan misschien, maar klinkt voor mij logischer dan het aannemen voor waarheid.

En er zijn hier ook mensen die zeggen dat ze een slot op de deur hebben en dat hun ouders af en toe komen kijken om te zien of het wel netjes is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:03

Daar zeg je natuurlijk ook een waar woord: als het niet ging over een zich vervelende moeder, maar over een sarcastisch antwoord aan een boze tiener, dan openen zich vele andere perspectieven.
Dan speelt er veel meer.

(Voor dit moment is dat speculatie wat er allemaal precies achter zit. )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:06

Daarom komt dit topic denk ik voor TS ook niet verder :) Want het is lastig om te oordelen of het zo gegaan is, of anders, of dat er mogelijk vooraf veel speelde. Want stel TS heeft drugs gebruikt, dan snap ik moeder zeer goed. Maar alles is tot heden "stel dat" want we weten het niet :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:07

Janneke2 schreef:
als strategie kan het zin hebben. ( Maar dan staat de botheid wel in hoofdletters op de agenda - en het woord 'strategie' klinkt naar een oorlogs verklaring.)

Als strategie werkt het zeker niet. Sterker nog men schiet wrs zichzelf in de voet doordat die deur verdwijnt... Heb je nog minder privacy.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:09

Brrr ik ben blij dat ik niet het kind van sommige bokkers ben dan :+

Iedereen heeft recht op privacy, ook kinderen. Controleren alle ouders dan ook elkaars (partners) gsm,emails,internetgeschiedenis enzovoort? Zonder vertrouwen geen relatie

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:11

Damned schreef:

Iedereen heeft recht op privacy, ook kinderen. Controleren alle ouders dan ook elkaars (partners) gsm,emails,internetgeschiedenis enzovoort? Zonder vertrouwen geen relatie

Klopt, maar stel als dat vertrouwen er wel was, en dat vertrouwen gebroken is door wat dan ook wat mogelijk TS gedaan heeft? Zou je dan de moeder ongelijk geven?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:12

Dat is erg raar!

Mijn ouders komen altijd zo mijn kamer binnen lopen, ook maakten ze eerder altijd mijn post open en openden ze dingen die ze zagen liggen. Zoals mijn agenda etc. Dus nu houdt ik dat allemaal in mijn tas en mijn vriend slaapt daardoor ook eigenlijk nooit bij mijn ouders. Ik voel me namelijk heel erg opgelaten in de kamer bij mijn ouders thuis. Mijn ouders geven als reactie daarop "het is ons huis, wij doen wat we willen". Zij vinden dus niet dat het mijn kamer is, privacy vinden ze onzin want ik heb toch niks te verbergen. :)

Daarom woon ik sinds een jaartje op kamers of ik slaap bij mijn vriend thuis. Ben ik van dat gezeur ook af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:13

Die partners zijn er inderdaad, maar die hebben een gelijkwaardig niveau en dat kun je van een ouder kind relatie niet zeggen.

Nu wil ik hiermee niet impliceren dat je ouders of partner zijnde maar gezellig overal door moet lopen ploerten, maar 'recht op privacy' is ook niet zo simpel te stellen. Als controle nodig is is het blijkbaar nodig. In het geval ts hoor je maar één kant en die is natuurlijk sowieso in het voordeel van ts.

Schemerdier

Maar wie zegt dat ts iets gedaan heeft? Enkel als die moeder serieuze en zware vermoedens heeft zou ik het acceptabel vinden, en dan pas na een gesprek, en de reden waarom ze het doen, nooit zomaar 'stiekem' of zonder uitleg!

xSlvna

Nah dan koop haar een abonnement bij netflix, heeft ze wat te doen. :+

Mijn moeder mag mijn kamer checken, gelukkig zeurt ze alleen over niet-opgeruimde kleding die ik zo nu en dan (eens per maand) moet opruimen als het haar te erg word.

Als ze dingen vind die ze niet mocht vinden, zeg ik dat het onrechtmatig verkregen bewijs is, ze had namelijk toestemming moeten vragen voor ze mijn kamer betrad. Gelukkig gewoon een beetje humor thuis, ze weet toch dat ze me geen straf kan geven. O:)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:14

Nou daarom zeg ik ook, alles is "stel dat". Want wij horen alleen TS haar kant, maar meer horen wij niet. Dus wij weten ook niet of de moeder misschien een zeer goede reden heeft om dit te doen. Dus alles is in voordeel van TS op het moment. Maar ik kan me gewoonweg niet echt voorstellen dat je moeder zegt ik kom in je kamer want verveel me en ga maar eens alles opentrekken en nakijken.... zonder reden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:15

Privacy is gewoon je goed recht, niks te willen aan, alleen afdwingen is helaaa wat moeilijk.

Als je 18 bent, vind ik dat je wel een gelijkwaardige relatie met je ouders hebt, je bent immers ook een volwassen persoon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:17

Damned schreef:

Iedereen heeft recht op privacy, ook kinderen. Controleren alle ouders dan ook elkaars (partners) gsm, e-mails, internetgeschiedenis enzovoort? Zonder vertrouwen geen relatie

Mijn ouders maakten niet mijn post open, maar gingen er wel vanuit dat ik gewoon vertelde wat het was. Internet geschiedenis weet ik vrij zeker dat ze dat nakeken, en daar geef ik ze groot gelijk in.

Van mijn partner controleer ik dat niet (hoewel we wel samen 1 tablet gebruiken en ik dus ook echt weleens op zijn facebook zit). Het verschil tussen mijn partner en mijn (hypothetische) tiener is dat mijn partner een volwassene is, die ik niet meer hoef bij te brengen dat de wereld (en het internet) een gevaarlijke plek is, en die ook bewezen geen rare dingen doet (gokken, drugs etc.). Daarnaast kan ik, mocht mijn partner toch wel allemaal rare dingen doen, weggaan bij mijn partner. I believe people frown upon doing that with your children...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:17

Mioux schreef:
Nou daarom zeg ik ook, alles is "stel dat". Want wij horen alleen TS haar kant, maar meer horen wij niet. Dus wij weten ook niet of de moeder misschien een zeer goede reden heeft om dit te doen. Dus alles is in voordeel van TS op het moment. Maar ik kan me gewoonweg niet echt voorstellen dat je moeder zegt ik kom in je kamer want verveel me en ga maar eens alles opentrekken en nakijken.... zonder reden.

Geloof me, die ouders zijn er. :+ Die zijn gewoon nieuwsgierig. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:19

Damned schreef:
Privacy is gewoon je goed recht, niks te willen aan, alleen afdwingen is helaaa wat moeilijk.

Als je 18 bent, vind ik dat je wel een gelijkwaardige relatie met je ouders hebt, je bent immers ook een volwassen persoon.

Gedeeltelijk mee eens. Voor de wet ben je een volwassen persoon, lang niet alle achttienjarigen zijn ook echt al volwassen en instaat om die verantwoording te dragen.

Daarbij vind ik ook dat als je als gelijkwaardig gezien wilt worden, ik dan ook vind dat je gelijkwaardig mee kan betalen aan alle kosten van het huis. Je bent immers ook en volwassen persoon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:23

Damned schreef:
Maar wie zegt dat ts iets gedaan heeft?

En wie zegt dat ze niets gedaan heeft :D TS zal zeker niet zeggen dat ze - bijv... - een tijdje wiet heeft verhandeld en dat haar ouders dáarom haar kamer doorzoeken :D

Privacy kun je wel een recht vinden, maar je kan rechten ook kwijt raken. En misschien vond mams dat hier noodzakelijk. En misschien is mams wel een gefrusteerde trien die zich vervelend, maar zelden zijn ouders nu echt zo zwart-wit hoor. We horen maar 1 kant en nogmaals... die is uiteraard sowieso in het voordeel van ts.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:25

Damned schreef:

Ik weet niet of je mij hier mee bedoelt, omdat ik aangaf het niet te accepteren als de kinderen een slot op de deur zouden doen.
Ten eerste zouden mijn kinderen dit niet doen. Ten tweede hebben mijn kinderen wel degelijk hun privacy. Ik zal nooit hun post openen en in hun spullen snuffel ik ook niet. Dit weten ze en ze vertrouwen mij daar blind in. Ze laten ook rustig hun telefoon in huis slingeren, omdat ze weten dat ik er nooit zomaar in zal kijken. Wél als ik een vermoeden heb dat er iets speelt. En ook dat weten ze.
Ik heb een keer ingelegd op mijn dochters Facebook (ik weet haar wachtwoord. Niet om gevraagd, maar omdat het haar gewoon niet kan schelen en ze het overal voor gebruikt) en haar berichten met een bepaalde persoon gelezen. En dat was achteraf maar goed ook.
Privacy voor kinderen gaat tot een bepaalde grens. Soms, als je als ouder vermoedt dat er iets speelt, moet je ingrijpen en dan moet je helaas wel eens in breken in die privacy. Die verantwoording heb je als ouders gewoon te nemen.
We lezen hier alleen de kant van TS. We weten niet wat er speelt en waarom moeder de privacy van haar kind schendt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:28

xSlvna schreef:
Nah dan koop haar een abonnement bij netflix, heeft ze wat te doen. :+

Mijn moeder mag mijn kamer checken, gelukkig zeurt ze alleen over niet-opgeruimde kleding die ik zo nu en dan (eens per maand) moet opruimen als het haar te erg word.

Als ze dingen vind die ze niet mocht vinden, zeg ik dat het onrechtmatig verkregen bewijs is, ze had namelijk toestemming moeten vragen voor ze mijn kamer betrad. Gelukkig gewoon een beetje humor thuis, ze weet toch dat ze me geen straf kan geven. O:)

Haha, jij zou mijn dochter kunnen zijn, die zou ook zoiets kunnen zeggen. Ik hou ervan!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:50

heel mooi verwoord Diablo en zo zou het ook moeten zijn; privacy respecteren, maar wel met beleid en sturing waar nodig.