Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bepaalt de hoogte van de kosten jullie schoolkeuze?

MBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
15 (6%)
MBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
20 (8%)
HBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
51 (20%)
HBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
41 (16%)
WO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
84 (33%)
WO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
30 (12%)
Anders, graag toelichten.
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 248

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:25

Rente ligt nu rond de 1% geloof ik.. maar ik vind het idd lastig omdat je als je begint met lenen je niet weet wat je aan t eind aan rente moet betalen..

Na je studie heb je 1 jaar dat er nog geen rente wordt gerekend en je wel kan aflossen maar het niet moet..
Daarna los je in principe max 130 euro per maand af.. geloof 15 jaar lang.. ik vind dat eigenlijk nog best wel meevallen.. en volgens mij wordt die schuld met hypotheek Etc ook niet meegerekend

Ook ik vind dat studeren gratis zou moeten zijn.. echter moeten we ook niet te bang zijn voor die studie schuld.. dat is namelijk best goed geregeld.. ik trouwens wel dat er meer voorlichting over moet komen want de regels en consequenties zijn redelijk vaag en niet altijd goed achter te komen via de website

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:42

vuurneon schreef:
Ik zou mij best willen laten omscholen maar het instellingscollegegeld is onbetaalbaar. Even ruim 8000 jaarlijks ophoesten (ex kosten studieboeken), dat lukt niet :n

Ik heb dus datzelfde probleem, studeren op mijn leeftijd in Nederland is onbetaalbaar als je wilt omscholen.
Gelukkig woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en is de dichtstbijzijnde universiteit Antwerpen. Daar werd mij als buitenlandse student een heel ander kostenplaatje voorgehouden (en ik kreeg dat bevestigd van studenten tijdens de open dag!). Voor pakweg 1500-1600 per jaar kan je daar klaar zijn.
Dus met de jaarlijkse kosten in Nederland kan ik in Antwerpen een complete bachelor doen :j
Ik vind het bijzonder dat het hier op een of andere manier niet kan, en daar dus geen enkel probleem is om studiekosten betaalbaar te houden. Rara waar ik heb ingeschreven :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:43

Ik ga komend jaar studeren, WO fiscaal recht in Amsterdam of Groningen. En ik ga zeker uit huis en ook lid worden.

Mijn ouders kunnen wel wat bijdragen maar dat zal meer gaan richtig collegegeld en eventueel boeken. Verder zal ik dus 'gewoon' gaan lenen en gaan werken. Maak ik me daar zorgen om? Nee, eigenlijk niet. De afbetalingsregeling is erg gunstig en ik investeer letterlijk in mijn toekomst. Dat dat dan een paar jaar veel geld kost heb ik ervoor over.

Ik lees dat veel mensen thuis blijven wonen, maar je studententijd is toch ook om jezelf te ontwikkelen? Om op kamers te gaan, nieuwe vrienden te maken, biertje te drinken in de stad etc. Juist 'weg' van je ouders? Vinden jullie het niet jammer om dat niet volledig mee te krijgen?

En een studie doen zonder master, dat vind ik best zonde. Heb je net 3 jaar geblokt voor die bachelor en dan niet die 1 jarige master doen (geneeskunde uitgezonderd), dat is toch helemaal niet goed voor je baankans?

Zoals je leest ben ik niet bang om te lenen. Ik ga een studie doen met een goede baankans met goed salaris (dat scheelt wel echt). Daarnaast ga ik werken ernaast, dus het komt wel goed. Verder vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk om te genieten van de paar studentenjaren die je hebt. Dat vind ik gewoon geld waard, ook vanwege de sociale vaardigheden en de lol die het oplevert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:53

Siamsmeesje schreef:
vuurneon schreef:
Ik zou mij best willen laten omscholen maar het instellingscollegegeld is onbetaalbaar. Even ruim 8000 jaarlijks ophoesten (ex kosten studieboeken), dat lukt niet :n

Ik heb dus datzelfde probleem, studeren op mijn leeftijd in Nederland is onbetaalbaar als je wilt omscholen.
Gelukkig woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en is de dichtstbijzijnde universiteit Antwerpen. Daar werd mij als buitenlandse student een heel ander kostenplaatje voorgehouden (en ik kreeg dat bevestigd van studenten tijdens de open dag!). Voor pakweg 1500-1600 per jaar kan je daar klaar zijn.
Dus met de jaarlijkse kosten in Nederland kan ik in Antwerpen een complete bachelor doen :j
Ik vind het bijzonder dat het hier op een of andere manier niet kan, en daar dus geen enkel probleem is om studiekosten betaalbaar te houden. Rara waar ik heb ingeschreven :D

Groot gelijk! Is voor mij helaas geen optie anders had ik het zeker ook gedaan :j

Eske_B

Re: Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:54

Dat vind ik zeker jammer Jette, en misschien ga ik het toch nog wel doen, maar ik wil liever gewoon geen grote studieschuld.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:59

Lauraennala schreef:
Pfoe, ik lees dat sommigen een schuld van 50.000-70.000 verwachten :wow:
Moeten jullie dan zoveel lenen omdat jullie ouders niet bij kunnen dragen? Komen jullie dan niet in aanmerkingen voor een aanvullende beurs?

Als je een studie doet van 6 a 7 jaar dan kom je daar vrij gemakkelijk aan! :j
Met kamer en collegegeld zit je meestal al rond een 600 euro (even ruim, ik zit er iets onder maar heb een relatief goedkope kamer) in de maand, dus ja dan moet je al snel rond de 800 lenen om rond te komen, en dat een jaartje of 6... Dan kom je wel aan die 60000. En ondanks dat mijn moeder niet meer werkt en mijn vader gepensioneerd is kom ik (waarschijnlijk, wordt nu uitgezocht) niet in aanmerking voor een aanvullende beurs..
Die aanvullende beurs krijg je echt maar heeeel zelden heb ik het idee.. Vriendinnetje van mij haar moeder zit in de bijstand, vader gepensioneerd maar geen contact meer mee krijgt ook geen aanvullende beurs. Dus die moet volledig bijlenen (1016 geloof ik) om rond te komen in Amsterdam..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:07

Valt wel mee die aanvullende beurs! Grens ligt rond de 42.000 euro, ik krijg volledige aanvullende beurs. Mijn vader heeft geen werk en mijn moeder werkt fulltime. Het verschil is alleen dat duo over 2 jaar terug rekent, waardoor ik daar veel profijt van heb. Mijn moeder verdient namelijk tegenwoordig veel meer dan de grens. Over een jaar heb ik dan ook geen recht meer op die aanvullende beurs, maar nu komt het eigenlijk als extraatje :+

Overigens studeer ik ook in Amsterdam, dus ook daar kun je als student best rondkomen.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:18

Ghostattack schreef:
Valt wel mee die aanvullende beurs! Grens ligt rond de 42.000 euro, ik krijg volledige aanvullende beurs. Mijn vader heeft geen werk en mijn moeder werkt fulltime. Het verschil is alleen dat duo over 2 jaar terug rekent, waardoor ik daar veel profijt van heb. Mijn moeder verdient namelijk tegenwoordig veel meer dan de grens. Over een jaar heb ik dan ook geen recht meer op die aanvullende beurs, maar nu komt het eigenlijk als extraatje :+

Overigens studeer ik ook in Amsterdam, dus ook daar kun je als student best rondkomen.

Je kunt er zeker rondkomen, dat geloof ik zeker! :j Maar zonder ondersteuning van je ouders zul je toch wel flink moeten bijlenen, al is 1016 eu misschien enigszins overdreven voor de gemiddelde student (ze zit in een dure kamer en ze had er ook voor kunnen kiezen om net binnen/buiten de ring te gaan zitten en minder te betalen, maar ik snap haar keuze). Ik denk dat het voor (bijna) niemand niet haalbaar is, alleen is het een overweging die je moet maken.. Wil ik investeren in mijn toekomst maar wel met een flinke schuld het 'echte leven' beginnen, of kies ik een andere, financieel veiligere route maar die misschien minder baankans bijvoorbeeld oplevert..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:53

Ik denk dat er ook niet veel studenten zijn die zonder lenen of hulp van de ouders in Amsterdam rondkomen, behalve ikzelf := Mijn huur is exact 625,40 euro en daar word je inderdaad niet vrolijk van :D Maar dat is een keuze die ik gemaakt heb, in verband met eigen badkamer/keuken. Ik ken er genoeg die voor 300 euro in de Bijlmer wonen. Nu weet ik wel dat ik het financieel heel goed voor elkaar heb en waarschijnlijk een uitzondering ben.

Ik krijg trouwens ook geen huurtoeslag, want mijn kale huur is te hoog en ik ben te jong :+ Bij 23+ krijg je wel huurtoeslag, maar dan ben ik allang weg daar. Daarnaast doe ik een studie met een hele goede baankans, dus dat scheelt ook al! Mijn bachelor kan ik afronden zonder schuld, de master moet ik nog even zien hoe dat gaat.

De grens van aanvullende beurs ligt trouwens op 47.000 euro, heb het net even uitgerekend :)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:14

Minjon schreef:
Lauraennala schreef:
Pfoe, ik lees dat sommigen een schuld van 50.000-70.000 verwachten :wow:
Moeten jullie dan zoveel lenen omdat jullie ouders niet bij kunnen dragen? Komen jullie dan niet in aanmerkingen voor een aanvullende beurs?

Als je een studie doet van 6 a 7 jaar dan kom je daar vrij gemakkelijk aan! :j
Met kamer en collegegeld zit je meestal al rond een 600 euro (even ruim, ik zit er iets onder maar heb een relatief goedkope kamer) in de maand, dus ja dan moet je al snel rond de 800 lenen om rond te komen, en dat een jaartje of 6... Dan kom je wel aan die 60000. En ondanks dat mijn moeder niet meer werkt en mijn vader gepensioneerd is kom ik (waarschijnlijk, wordt nu uitgezocht) niet in aanmerking voor een aanvullende beurs..
Die aanvullende beurs krijg je echt maar heeeel zelden heb ik het idee.. Vriendinnetje van mij haar moeder zit in de bijstand, vader gepensioneerd maar geen contact meer mee krijgt ook geen aanvullende beurs. Dus die moet volledig bijlenen (1016 geloof ik) om rond te komen in Amsterdam..

Bizar dat je zelfs dan nog niet in aanmerking komt voor een aanvullende beurs.
Een studieschuld weegt (voor zover ik weet) wel mee bij het berekenen van je mogelijke hypotheek. Op de site van de rabobank staat een rekensommetje, waarbij je met een studieschuld (vanuit het nieuwe leenstelsel) van 20.000,- al 17.000,- minder hypotheek kan krijgen. Ik vind het nogal wat :o

Als mijn ouders niet zouden bijdragen, zou ik om deze reden thuis blijven wonen. Ik ben min of meer opgegroeid met de regel: 'lenen doe je alleen voor je huis'.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:27

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je dan niet in aanmerking komt. Bijna iedereen die ik ken, krijgt een aanvullende beurs (behalve ikzelf :') ) en die hebben toch echt geen arme ouders. Met bijstand zou je daar dus zeker voor in aanmerking moeten komen, tenzij er misschien ergens heel veel geld op een spaarrekening staat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:29

Misschien kan ik op een gegeven moment met m'n vriend gaan samenwonen (scheelt toch iets aan kosten), maar we zijn nog geen half jaar samen, dus dat duurt nog wel een paar jaar :')

Het eerste jaar blijf ik wel thuis, dat was ik sowieso al van plan. Ik ben sowieso niet zo van feesten en veel drinken. Maar misschien wil ik het straks wel, dus we gaan het zien. Mijn broer heeft gekozen om helemaal geen studentenleven te hebben, dat zou ik wel zonde vinden.
Maar ik wil gewoonweg geen schuld als het niet hoeft.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:33

Dat scheelt inderdaad behoorlijk! Ik ben ook met mijn vriend gaan samenwonen en betaal nu €400,- per maand voor huur, g/w/e en boodschappen. Kom dan ook makkelijk rond van mijn uitwonenden beurs en bijbaantje :j
Wel hebben we concessies gedaan wat betreft locatie, want we studeren in Amsterdam, maar wonen in Hilversum. Amsterdam is (als je niet bij wil lenen) gewoon onbetaalbaar :(
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 01-07-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:33

Jette schreef:
Ik ga komend jaar studeren, WO fiscaal recht in Amsterdam of Groningen. En ik ga zeker uit huis en ook lid worden.

Mijn ouders kunnen wel wat bijdragen maar dat zal meer gaan richtig collegegeld en eventueel boeken. Verder zal ik dus 'gewoon' gaan lenen en gaan werken. Maak ik me daar zorgen om? Nee, eigenlijk niet. De afbetalingsregeling is erg gunstig en ik investeer letterlijk in mijn toekomst. Dat dat dan een paar jaar veel geld kost heb ik ervoor over.

Ja, met ouders die kunnen bijdragen is een kleine studieschuld best te overzien.
...enne: fiscalisten kunnen veel geld verdienen met zaken zoals mensen vertellen hoe ze zo weinig mogelijk belasting betalen, dus dat schiet wel op.
Citaat:
Ik lees dat veel mensen thuis blijven wonen, maar je studententijd is toch ook om jezelf te ontwikkelen? Om op kamers te gaan, nieuwe vrienden te maken, biertje te drinken in de stad etc. Juist 'weg' van je ouders? Vinden jullie het niet jammer om dat niet volledig mee te krijgen?

*bij gebrek aan de juiste emoticons* ??????

Sinds wanneer is jezelf ontwikkelen alleen mogelijk op kamers?
Of heb je die kamer nodig om nieuwe vrienden en nieuwe ervaringen op te doen?

En als dochter van een spoorstudent: reken maar (no pun intended) dat mijn vader dat jammer vond.
Dat heet armoede.
(....misschien ook wel eens een interessante zaak in het kader van jezelf ontwikkelen?)
Citaat:
Verder vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk om te genieten van de paar studentenjaren die je hebt. Dat vind ik gewoon geld waard, ook vanwege de sociale vaardigheden en de lol die het oplevert.

Wat een kolder.
Armoede of niet, mijn vader heeft enorm genoten van zijn studietijd (....dat zit m namelijk niet in geld).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:45

Mijn doel is om af te studeren (5 jarige universitaire opleiding) zonder studieschuld. Dat is ook 1 van de redenen dat ik niet op kamers woon. Vanochtend vertrok ik om 6.10 van huis, want ik had om half negen een examen. Nee, dat is niet ideaal, die ruime twee uur reistijd. Maar ik heb het er graag voor over.
Ik loop uit met mijn Bachelor en val met mijn master in het nieuwe stelsel. Gelukkig krijg ik een deel aanvullende beurs.
Een studentenleven heb ik niet. Ik volg zoveel mogelijk colleges thuis, via livestreaming. Maar ik ontkom er niet aan dat ik toch een paar keer per week naar de Uni moet.
En toch, reis ik liever twee uur enkele reis met het ov (lopen, bus/tram,trein,bus, lopen) dan dat ik op kamers zit en mijn schuld langzaamaan zie groeien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:55

Jette schreef:

En een studie doen zonder master, dat vind ik best zonde. Heb je net 3 jaar geblokt voor die bachelor en dan niet die 1 jarige master doen (geneeskunde uitgezonderd), dat is toch helemaal niet goed voor je baankans?

Zoals je leest ben ik niet bang om te lenen. Ik ga een studie doen met een goede baankans met goed salaris (dat scheelt wel echt). Daarnaast ga ik werken ernaast, dus het komt wel goed. Verder vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk om te genieten van de paar studentenjaren die je hebt. Dat vind ik gewoon geld waard, ook vanwege de sociale vaardigheden en de lol die het oplevert.

Ik heb nooit op kamers gewoond en ben toch aardig goed ontwikkeld al zeg ik het zelf. Ik heb daar geen veel te klein rothok voor veel te veel geld voor nodig gehad :+
En 'het studentenleven' vond ik toch behoorlijk overrated, een studentenvereniging onzin en biertjes in de stad drinken heb ik vaak zat gedaan maar daar hoefde ik niet voor te lenen.
Zeker niet de moeite waard om jezelf voor in de schulden te steken. Ook al doe je een studie met zogenaamde goede baankans en goed salaris, want dat weet je gewoon niet van tevoren. Je weet niet of je aan een goede baan komt met bijpassend goed salaris. De situatie kan tegen de tijd je afgestudeerd bent volledig anders zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:30

mirriezz schreef:
@[naam]: ik weet niet waar jij studeert, maar ik ben en ken genoeg studenten die het met stufi, zorgtoeslag en de bijdrage van hun ouders redden, ook uit huis wonend.

Dan ga je idd niet roken en regelmatig een biertje halen en grote uitgaven doen, maar op zich kun je op die manier rond komen. Al moet ik daaraan toevoegen dat dat in Amsterdam en Utrecht naar mijn idee wel behoorlijk onmogelijk is met de hoge huurprijzen daar.

Ik ben opgegroeid in Zeeland. Als je hier niet in Rotterdam gaat studeren moet je eigenlijk uit huis, omdat je te lang onderweg bent. HBO kan echter wel in de provincie. Ik denk dat er veel mensen bij ons toch voor HBO kiezen om die reden.

Maar dat is toch mijn eigen keuze? Ik heb overal bij gezet dat het voor minder prima te doen is, maar dat mijn uitgavepatroon niet representatief is. Daarentegen betaalt de gemiddelde student hier 350-400 euro voor een kamer, als je ook je eigen zorgverzekering, collegegeld en boeken betaalt red je het niet met een kleine bijdrage van je ouders, je basisbeurs en zorgtoeslag.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:35

Ik denk dat het ook heel normaal is om te werken als student :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:39

Vind ik ook weer verschillend eigenlijk. Ik heb vanaf mijn 15e altijd 20 uur per week gewerkt naast mijn school/studie, en na een tijdje heeft dat me echt opgebroken. Ben toen vorig jaar terug gegaan naar minder uren, maar mijn salaris was met 8 uur per week achter de kassa zo minimaal dat ik dat heb opgegeven. Mijn ouders hebben toen aangeboden om het bedrag wat ik opgaf (gedeeltelijk) op te vangen.

Mijn studie wisselt heel erg. De ene week kan ik vrijwel niks te doen hebben maar de week daarop ben ik gewoon 60 uur per week bezig met monteren, bewerken, interviewen, researchen, schrijven en ga zo maar door. Een baan die niet flexibel is zou voor mij dus al niet werken.

Verder wil ik even reageren op verootjoo.. Dat jij geen kamer nodig had om je student te voelen betekent niet dat niemand dat nodig heeft. Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan omdat ik een hekel had aan het op en neer reizen tussen mijn studie en mijn huis. Ik kon nooit even gezellig blijven plakken na college en ik voelde me ook totaal geen student. Toen ik eenmaal op mezelf woonde had ik dat wel. Dat kan je dus niet voor iemand anders invullen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:41

Ik vraag me eigenlijk wel af waar jullie de tijd halen om nog te studeren als je 20 uur per week werkt :+

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:46

Volgens mij heb je 35 jaar tijd om je schuld terug te betalen. En is de rente isd minder dan 1%
Ook ik ga bijlenen zoveel als nodig. Omdat ik me goed op mn studie wil kunnen storten en ik het zonde zou vinden als mn studie gaat lijden omdat ik zoveel moet werken om rond te komen.
Als het klopt dat je max 130 p/m moet terugbetalen vind ik dat idd wcbt reuze meevallen.

Edit typo

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:48

Ja voor mij is dit een heel groot aspect

Ik ga komend jaar weer studeren en ga een BBL opleiding doen. Eigenlijk ben ik hiertoe verplicht aangezien ik anders mn vaste lasten niet kan betalen en opleidingsgeld voor een BBL opleiding is goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:51

IsabelHx schreef:
Volgens mij heb je 35 jaar tijd om je schuld terug te betalen. En is de rente isd minder dan 1%
Ook ik ga bijlenen zoveel als nodig. Omdat ik me goed op mn studie wil kunnen storten en ik het zonde zou vinden als mn studie gaat lijden omdat ik zoveel moet werken om rond te komen.
Als het klopt dat je max 130 p/m moet terugbetalen vind ik dat idd wcbt reuze meevallen.

Edit typo

Hoe veel je maandelijks terug moet betalen is afhankelijk van je inkomen, je kan dus ook meer terugbetalen als je wel een hoog inkomen hebt straks.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:54

verootjoo schreef:
Ik heb daar geen veel te klein rothok voor veel te veel geld voor nodig gehad :+

Vanwaar de negatieve toon? Natuurlijk hoef je niet op kamers, maar ik snap niet waarom het dan zo negatief moet worden weggezet?

Voor mij was op kamers gaan in elk geval echt heel goed geweest, in allerlei opzichten. Ik heb ontzettend veel geleerd van mijn huisgenoten bijvoorbeeld, zowel in het samenleven met elkaar als inhoudelijk. De ene huisgenoot kwam bv graag met puzzels aanzetten, de andere knutselde graag aan projectjes, door het erover te hebben ben ik met dingen in aanraking gekomen die ik anders niet had geleerd.
Dat geldt ook voor het studentenleven. Ik heb geen biertje gedronken, maar de omgeving met culturele zaken, studievereniging en dat soort zaken was wel heel belangrijk. En dat zou wel heel moeilijk geweest zijn als ik niet in de buurt gewoond had, want met meer dan een uur reistijd enkele reis ga je gewoon toch niet zo makkelijk 's avonds nog eens terug.

Ik vind het dan ook heel erg jammer dat dat soort dingen verdwijnen - want juist in al die dingen die niet rechtstreeks meetbaar zijn, zit wel heel veel waarde. Ik heb van alle sport- en cultuurverenigingen die ik heb meegemaakt met al hun activiteiten heel wat meer geleerd over organiseren dan van het Projectwerk dat zo belangrijk is. Een bepaalde training in ALV's is heel handig voor je volwassen leven, maar je komt er als je thuis woont wellicht minder mee in aanraking. Dat betekent niet dat iedereen dus uit huis MOET of dat je het anders niet kan leren... maar door het afsluiten van die mogelijkheid, zodat jongeren zelfs vaak niet echt kunnen kiezen, gaat er wel heel wat verloren (ook aan creativiteit en inventiviteit) en dat vind ik zonde.
Pennywise, pound foolish...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:09

Waar lees jij een negatieve toon :? Ik vond de toon op wie ik reageerde veel negatiever... Alsof je niet ontwikkeld bent als je nooit op kamers geweest bent...

Maar ik vind idd op kamers gaan geldverspilling en kan het echt niet snappen dat mensen daar geld voor gaan lenen, maar dat moet ieder voor zich weten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-07-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt