Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:53

wemkelover schreef:
tita schreef:
Waarom zou inkomensafhankelijk moeten worden? Ik wil ook niet meebetalen aan al die buitenlanders die gratis leven en die krijgen echt wel meer dan ik met mijn kinderbijslag
Iemand die 100000€ verdient (alleen of samen) betalen ook veel meer belastingen.

Bruto klinken de verschillen groot maar netto is toch minder.
Ook 1000000€ is geen vetpot je wordt toch wel gestraft met bv de kinderopvang, inkomensbelastingen enz enz

Nou indd.
Als je boven het modaal komt ookal gaat het maar over een paar euro. Je hebt werkelijk nergens recht meer op. We betalen al genoeg mogen we eens in de drie maanden een mazzeltje hebben?

Mee eens. Dat er toeslagen zijn voor mensen die minder hebben prima. En ik vind het heel niet erg meer belasting te betalen. Maar dit is inderdaad prettig om als extratje 1 x per kwartaal te hebben.

Leuk voor de plaatselijke middenstand want ik ga van het weekeinde vakantiekleding ervan kopen. En dat zullen meer ouders doen.

_Noah_

Re: Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:58

Hier wisselt wat we ermee doen sparen, kleding, verjaardag,vakantie, maar besteed het altijd aan de kinderen

Deze keer voor de verjaardag van de jongste en voor wat uitjes tijdens de vakantie waar m'n oudste graag naar toe wil

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:00

Zit inkomens afhankelijk toch wel een duidelijk verschil of je rond moet komen van 2000 euro in de maand of 8500.. je eerste levensbehoefte blijven toch ongeveer gelijk tja dat je met 8500 een veel duurder huis, kleding en luxer eten koopt is dan eigen keuze

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:16

Czarina ik denk toch dat vrij weinig jonge ouders 8500 netto verdienen hoor. Doorgaans gaan ze iets minder werken omdat er een kind is (iemand vroeg waarom een kind 300 euro per maand kan kosten? Als je minder werkt ben je inkomen kwijt, en je hebt vaak wel een paar dagen kinderopvang nodig, daar betaal je ook voor, dus je kosten worden hoger en je inkomen lager). en bovendien moeten mensen die 8500 netto verdienen gewoon keihard werken (en heel veel belasting betalen), waarom zouden zij dan niet die 4x per jaar 190 euro mogen krijgen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:27

Mensen die 8500 verdienen werken niet per definitie harder dan mensen die netto 2000 verdienen.
Toeslagen zijn in mijn ogen een hulpmiddel om rond te komen. Als je 8500 verdient heb je ook geen recht op huur- of zorgtoeslag. Daarnaast zijn kinderen over het algemeen een keuze.
Als je 8500 netto hebt, hoef je niet perse een duurdere lifestyle te hebben. Heb je dat wel, is dat ook weer een keuze.
Een alleenstaande bijstands moeder mag van mij kinderbijslag krijgen, geen probleem, maar iemand die 8500 netto heeft, nee, ik vind dat niet nodig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:33

OMG ik kan me niet eens voorstellen hoe je ooit 8500 binnen kan brengen _O-

Hier gaat het soms naar kleding, deze maand naar een rekening, in ernstige tijden naar boodschappen en in goede tijden naar haar spaarrekening.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:34

wemkelover schreef:
tita schreef:
Waarom zou inkomensafhankelijk moeten worden? Ik wil ook niet meebetalen aan al die buitenlanders die gratis leven en die krijgen echt wel meer dan ik met mijn kinderbijslag
Iemand die 100000€ verdient (alleen of samen) betalen ook veel meer belastingen.

Bruto klinken de verschillen groot maar netto is toch minder.
Ook 1000000€ is geen vetpot je wordt toch wel gestraft met bv de kinderopvang, inkomensbelastingen enz enz

Nou indd.
Als je boven het modaal komt ookal gaat het maar over een paar euro. Je hebt werkelijk nergens recht meer op. We betalen al genoeg mogen we eens in de drie maanden een mazzeltje hebben?

Ik betaal ook genoeg, maar geen mazzeltjes eens in de drie maand ;)
Heb dan wel geen kinderen, maar wel een studie die zeker niet gratis is ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:36

Daar kan ik ook wel in meegaan.

Als je 8500 netto verdient, heb je de neiging om ook naar dat bedrag te leven. Denk dan dat het eigen keuze is om bijvoorbeeld elke maand 500 euro aan kleren te kopen voor je baby. Niemand kan mij wijsmaken dat een baby dat nodig heeft.

Stellen dat iemand die zoveel verdient harder werkt, vind ik ook niet correct. Mensen die een voor minimumloon werken, moeten ook hard werken, alleen worden ze daar minder voor betaald.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:38

Ik zet het op de spaarrekening en betaal daar de studie's weer van.Nu met 1 is het 109 euro per maand.Toen ik er twee ten laste had zat ik op 342 euro per maand.Ze mogen inBelgie best eens besparen op de kinderbijslag er worden idiote bedragen aan uitgekeerd bij 3 kinderen zit je aan 600 euro per maand er zijn mensen die huizen kopen van de kinder bijslag.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:48

Mijn vriend en ik verdienen samen genoeg om ruim rond te komen. Maar daardoor hebben we nergens recht op. We hebben geen recht op zorg of huur toeslag. En als ons zoontje naar t kdv gaat dan betalen we ons blauw. Ik ben blij dat we ook eens zomaar iets krijgen ipv alleen maar geld inleveren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:52

Voor mijn beeld: wat kost een kdv per maand?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:55

Lotte gaat maar 14 uur per week naar een gastouder (goedkoper dan kdv) en dat komt op zo'n 350 euro per maand. Een kind fulltime op een kdv is echt onbetaalbaar.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:57

beatje schreef:
Ik zet het op de spaarrekening en betaal daar de studie's weer van.Nu met 1 is het 109 euro per maand.Toen ik er twee ten laste had zat ik op 342 euro per maand.Ze mogen inBelgie best eens besparen op de kinderbijslag er worden idiote bedragen aan uitgekeerd bij 3 kinderen zit je aan 600 euro per maand er zijn mensen die huizen kopen van de kinder bijslag.

:wow: :oo

Hier gaat een deel naar de spaarrekening voor de kids en als ze niets nodig hebben gaat het op de grote hoop om de rekeningen mee te betalen. Overigens wacht ik niet op kinderbijslag om kleding te kopen voor ze.

Inkomensafhankelijk snap ik best, maar er zijn veel dingen die inkomensafhankelijk zijn. Wij zitten met ons gezamelijk inkomen net een paar euro's over de grens en hebben nergens recht op. Op zich natuurlijk logisch maar we verdienen nou ook weer geen 4000 :D dus ik ben heel erg blij met kinderbijslag 4x per jaar :j

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:58

LadyMadonna schreef:

Voor 2 dagen dagopvang van 1 kind betalen wij 701 euro bruto per maand.
Voor 1 kind 3dgn BSO (en vakantie opvang) betalen we 454 euro bruto.
opgeteld dus 1155 bruto
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 30-06-16 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:02

Dat inkomensafhankelijk vind ik altijd een listige, gezien op allerlei manieren wat harder werken / meer verantwoordelijkheid dragen best wel beloond en niet bestraft mag worden :j

Maar ik weet wel dat ik het echt belachelijk vind als je hoort waar er allemaal op gekort wordt aan de ene kant....terwijl aan de andere kant heel veel ouders de kinderbijslag in de schoot geworpen krijgen en daar allemaal onnodig luxe goed van kopen voor hun kroost..... Of ze nu 1500 of 15000 euro per maand thuis brengen, gemeenschapsgeld dat op gaat aan duur speelgoed dat vind ik gewoon van de gekken....

Terwijl heel veel oma's (als die al naar het verzorgingstehuis mogen!) geen luier meer krijgen op een dag zeg maar omdat daar geen geld voor is :(:)

Kinderen zijn een keuze, daar moet je gewoon zelf voor kunnen zorgen :j

En dat geld van de kinderbijslag zou i.m.o. veel beter gebruikt kunnen worden voor maatschappelijke doeleinden in de trant van gratis sporten of leerzame / nuttige clubjes voor kinderen ofzo, scholing, gezond eten van mijn part....zodat het ècht ten bate komt van de gezonde ontwikkeling van kinderen en dus direct goed is voor de kinderen èn de gemeenschap die het geld ophoest :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:07

beatje schreef:

520 euro voor drie kinderen.

Momenteel is dat het enige inkomen dus bij mij dient het voor mij om rond te komen.

In 2017 werk ik weer hopelijk, en dan is het de bedoeling dat het verdeeld wordt over de spaarrekeningen en op termijn wil ik voor hen beleggen ermee. De tijd komt nog dat er auto's en huizen mee gekocht moeten worden. Zelf probeer ik te sparen voor hun studies op weer een aparte rekening. Gezien de huidige rente en banksituaties is dat wellicht riskant maar ik blijf voorlopig nog wel eventjes onder de nationale bankgarantie en mijn bank is toch een van de stabielere gebleken afgelopen jaren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:11

Mijn zoontje gaat 1.5 dag per week naar de creche. Dit is een creche die prijs bepaald naargelang inkomen.

Wij betalen op 4 weken geteld,, 80 euro. Aangezien ik daar werk hoef ik de pampers niet te betalen, anders komt daar nog een bedragje bij.

Er zijn ook privé creches waar er niet naar je inkomen word gezien, en daar het wel bedragen van 600 à 700 euro per maand voor voltijdse opvang.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:12

ukkiepuk schreef:
LadyMadonna schreef:

Voor 2 dagen dagopvang van 1 kind betalen wij 701 euro bruto per maand. Voor 1 kind 2 dagen KDV en 1 kind 3dgn BSO (en vakantie opvang) betalen we ong. 980 euro bruto.

Zo dan. -O-

Dat is echt een kapitaal ja.

8500 netto per maand verdient bijna niemand. Dat is 16241,90 bruto en dus een krappe 200.000 per jaar. Hoeveel personen verdienen dat nou?

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:17

phormicola schreef:
OMG ik kan me niet eens voorstellen hoe je ooit 8500 binnen kan brengen _O-

Het komt vaker voor dan je denkt, maar mensen vertellen natuurlijk niet graag wat ze nou precies verdienen.

Sowieso gezamenlijk is dat bedrag best wel haalbaar, vooral als je allebei hoger geschoold bent en een management/directie functie hebt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:29

ukkiepuk schreef:
beatje schreef:

:wow: :oo

Hier gaat een deel naar de spaarrekening voor de kids en als ze niets nodig hebben gaat het op de grote hoop om de rekeningen mee te betalen. Overigens wacht ik niet op kinderbijslag om kleding te kopen voor ze.

Inkomensafhankelijk snap ik best, maar er zijn veel dingen die inkomensafhankelijk zijn. Wij zitten met ons gezamelijk inkomen net een paar euro's over de grens en hebben nergens recht op. Op zich natuurlijk logisch maar we verdienen nou ook weer geen 4000 :D dus ik ben heel erg blij met kinderbijslag 4x per jaar :j

Nou dit dus, wij zitten op ongeveer 2500 per maand. Soms minder, toch nergens recht op. Boven onze stand leven? Was dat maar waar. Gewoon een huurhuis,nooit op vakantie ( vorig jaar voor eerst midweekje).

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:34

Hier idd ook nergens recht op. En de kinderbijslag is hier ook erg welkom. Kunnen we de rekening weer recht trekken. Of een keer wel wat extra leuks doen met dl. Vakantie ook al 2 jaar niet geweest. En dan betalen we nog niet eens hoge huur.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:52

Hier gaat het op de grote hoop.. sparen doen we al elke maand. Wel probeer ik altijd een deel van de kinderbijslag te gebruiken als extratje voor de kleine.. Een dagje weg of een stuk speelgoed dat hij graag wil hebben of zo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:02

Sannens schreef:
Liselot schreef:
LM: kindgebonden budget is ook al inkomensafhankelijk. De boven modaal verdieners gaat heel hard miepen als je aan de kinderbijslag komt :')
En 191 euro per kwartaal is echt niet zoveel hoor, mijn zoon kost zo'n 300 euro per maand ;) en nee, dat vind ik niet erg, maar de kinderbijslag is dan wel heel erg lekker :)

300 euro per maand voor 1 kind?!

Ik heb zelf geen kinderen maar ik vind dat echt heel veel geld. Heb ik er zo'n verkeerd beeld van dan?

Jup, ik ben van alleenstaande naar gezin gegaan, gemeentelijke belastingen gaan daardoor omhoog. Evenals je GWL. Tel daarbuiten alle pampers, pakken babyvoeding, eten, kleren, smeerseltje hier en smeerseltje daar, verdere benodigdheden en kinderopvang er bij op en je zit er makkelijk aan.
En dan haal ik pampers alleen maar in een 50% korting aanbieding, kleertjes en andere benodigdheden komen 9 van de 10 keer van marktplaats.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:07

Hier gaat 100 naar de spaarrekening van.van mijn zoontje en de rest naar "zijn" betaalrekening. Kleding e.d. maar ook spulletjes voor zijn kamer worden daar mee betaald, uiteraard aangevuld uit mijn portemonnee indien nodig.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:12

Hier gaat het op de grote hoop.