Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) nogmaals uitgelegd (en nogmaals). 
Lente schreef:Weet je... een verslaving is ook gewoon een stoornis. En hangt ook vaak samen met psychische problemen.
Niet willen afkicken daar zeg ik niks over. Ik heb talloze keren iemand door mijn vingers zien glippen die keer op keer door de hel van het afkicken ging maar dan toch weer begon. Voor de omgeving ontzettend frustrerend (en beangstigend) maar voor de verslaafde zelf helemaal een hel.
Ik ben eruit gestapt. Ik kon niet meer.
Diegene is er uiteindelijk toch wel uitgekomen. Misschien was dat niet eens gelukt met mij erbij.
colunder schreef:Ik zit op dit moment in zo'n soort situatie.
mijn vriend en ik zijn nu 6 jaar samen.
in die tijd heb ik met hem vreselijke dingen meegemaakt,oa 3 hele serieuse zelfmoord pogingen.
de laatste 1,5 jaar ging het heel goed en waren we veel samen.
nu is hij weer opgenomen.
nu hij weer opgenomen is,merk ik hoe opgesloten ik ben in deze relatie.
wat een vrijheid heb ik nu,ik kan gaan en staan waar ik wil.
mijn vriend kan zichzelf niet bezighouden en zit de hele dag te roken en te drinken(geen alcohol).
het liefst heeft hij dan dat ik bij hem kom zitten,maar ik ben geen type om stil te zitten.
eigenlijk kan mijn vriend niet zelfstndig functioneren.
Ik heb nu steeds meer het gevoel dat ik hiermee wil stoppen,ben het eigenlijk een beetje zat.
Maar,het is een schat van een man,en heb het gevoel dat ik hem dan aan zijn lot overlaat.
Ik ben echt de enige die hij heeft,laat ik hem in de steek dan zal hij waarschijnlijk in een instelling terecht komen.
Dan heb ik bij hem ook nog een poes zitten die ik dan weg moet doen,daar kan hij niet zelfstandig voor zorgen.
j
Mijn vriend is manisch depressief met zchizofrene aspecten en heeft geelvuldig last van psychoses.
Donderdag heb ik een gesprek met mijn eigen begeleiding(heb ze bipolaire stoornis)en wil het er met haar ook nog over hebben.
Kortom,moeilijk.
danzzz schreef:colunder schreef:Ik zit op dit moment in zo'n soort situatie.
mijn vriend en ik zijn nu 6 jaar samen.
in die tijd heb ik met hem vreselijke dingen meegemaakt,oa 3 hele serieuse zelfmoord pogingen.
de laatste 1,5 jaar ging het heel goed en waren we veel samen.
nu is hij weer opgenomen.
nu hij weer opgenomen is,merk ik hoe opgesloten ik ben in deze relatie.
wat een vrijheid heb ik nu,ik kan gaan en staan waar ik wil.
mijn vriend kan zichzelf niet bezighouden en zit de hele dag te roken en te drinken(geen alcohol).
het liefst heeft hij dan dat ik bij hem kom zitten,maar ik ben geen type om stil te zitten.
eigenlijk kan mijn vriend niet zelfstndig functioneren.
Ik heb nu steeds meer het gevoel dat ik hiermee wil stoppen,ben het eigenlijk een beetje zat.
Maar,het is een schat van een man,en heb het gevoel dat ik hem dan aan zijn lot overlaat.
Ik ben echt de enige die hij heeft,laat ik hem in de steek dan zal hij waarschijnlijk in een instelling terecht komen.
Dan heb ik bij hem ook nog een poes zitten die ik dan weg moet doen,daar kan hij niet zelfstandig voor zorgen.
j
Mijn vriend is manisch depressief met zchizofrene aspecten en heeft geelvuldig last van psychoses.
Donderdag heb ik een gesprek met mijn eigen begeleiding(heb ze bipolaire stoornis)en wil het er met haar ook nog over hebben.
Kortom,moeilijk.
Dit is een duidelijk voorbeeld van een co-dependency. Alleen jij kan hem redden, en er zijn honderden redenen waarom alleen jij goed voor hem kan zorgen en waarom jij niet bij hem weg kan, want immers waar moet die kat heen.
Ik zou het er zeker over hebben met je begeleider waarom jij blijkbaar graag in zo een situatie zin en wil blijven zitten en nog "erger" de boel faciliteert want als jij er niet bent, dan klapt zijn wereld in elkaar en wat moet jij dan nog?
colunder schreef:danzzz schreef:
Dit is een duidelijk voorbeeld van een co-dependency. Alleen jij kan hem redden, en er zijn honderden redenen waarom alleen jij goed voor hem kan zorgen en waarom jij niet bij hem weg kan, want immers waar moet die kat heen.
Ik zou het er zeker over hebben met je begeleider waarom jij blijkbaar graag in zo een situatie zin en wil blijven zitten en nog "erger" de boel faciliteert want als jij er niet bent, dan klapt zijn wereld in elkaar en wat moet jij dan nog?
Huh?
ik kan me prima zonder hem redden hoor.
het is gewoon een feit dat hij niemand anders heeft en dat hij ECHT niet voor zichzelf kan zorgen.
ik zeg dat echt niet om mezelf op te hemelen hoor.
het is een super lieve man die ik het niet gun om de rest van zijn leven in een instelling te moeten leven,temeer omdat hij heel angstig is voor groepen mensen.
Mijn beslissing staat al zo goed als vast,maar vind het vreselijk voor hem.
Hij krijgt al ambulante zorg van het RIBW,GGZ en thuiszorg.
maar dat is niet genoeg.
Selka schreef:... Maar als hij morgen onder de bus komt en alleen zijn hoofd nog kan bewegen zit ik nog minstens 50 jaar in die situate.
Dan hebben we 10 "gewone" jaren gehad en 50 zeer beperkte jaren. Ik ben allesbehalve zorgzaam en dan moet ik 50 jaar lang 24/7 voor iemand gaan zorgen? Ik mag toch ook gelukkig zijn? Lastige situatie.
Sleeper schreef:Sterkte Colunder, ik hoop wel dat je de beslissing wel overwogen genomen hebt en niet omdat mensen hier daar wat over te zeggen hebben. Je hebt vanmorgen vroeg namelijk nog geschreven dat je zelf een bipolaire aandoening hebt en het eerst over je relatie met je hulpverlener wil hebben.