(Uit)eten met voedselallergieën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:27

karuna schreef:
Lactose vrije room is vaak weer soja houdend.

Wat ik meestal doe is vragen wat ze in huis hebben en of ze een oven hebben. En daar ter plaatste een menu van bij elkaar verzinnen.

Bij mij zit oa het probleem in de pannen. Als daar ook met boter in is gebakken kan ie voor mij niet gebruikt worden, dan wordt ik alsnog binnen 15 minuten letterlijk kots ziek. Ik kies dan vaak voor iets uit de oven met alu folie.

Die van MinusL niet, da's gewone room met de juiste hoeveelheid lactase erbij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:35

Die is dus niet lactose vrij maar lactose arm. Een heel veel gemaakte fout. :n lactose zit onder een bepaald minimum waardoor het vrij genoemd mag worden maar het dus niet is. Ik word daar heel e heel erg ziek van

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:19

karuna schreef:
Lactose vrije room is vaak weer soja houdend.

Wat ik meestal doe is vragen wat ze in huis hebben en of ze een oven hebben. En daar ter plaatste een menu van bij elkaar verzinnen.

Bij mij zit oa het probleem in de pannen. Als daar ook met boter in is gebakken kan ie voor mij niet gebruikt worden, dan wordt ik alsnog binnen 15 minuten letterlijk kots ziek. Ik kies dan vaak voor iets uit de oven met alu folie.

Degene die wij gebruiken niet, om dit probleem dus te voorkomen ;)

Pannen worden voor mensen met een allergie bij ons áltijd nieuw gepakt.

Maar kan me voorstellen dat het heel vervelend is als dit wel gebeurd.

Oeps, te snel gereageerd. Zie nu dat dit dus lactose arm is

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:37

Ilse_C schreef:
Hier ook één. Extreme notenallergie (vnml cashew, pistache en pijnboompitten), maar ook opletten met zonnebloempitten, pompoenpitten en sesam. Pinda's daarentegen mag ik wel! Echter worden amandelen en pesto vaak vergeten als noten en loop daarom ook altijd met een epipen op zak. Daarnaast lactose en tarwe intolerant en bepaalde groentes als ui en champignons zijn ook echt niet de beste. Thuis is het geen enkel probleem, je wordt makkelijk en creatief met koken en je weet gewoon dat je geen kant-en-klare zakjes/pakjes moet gebruiken, maar gewoon iets van normale tomatensaus. Ik eet veel rijstmie/mihoen, speltpasta, risotto en rijst etc.

Kant- en klaar eten wij inderdaad sowieso niet meer. In zo'n beetje alle maaltijden zitten wel sporen van noten. Pakjes en zakjes is inderdaad ook in de ban. Bevat het geen noten, dan wel weer selderij. De receptkaarten van Albert Heijn vind ik wel fijn! Daar staat alles ook gewoon duidelijk op zodat je bepaalde zaken weg kunt laten en het zijn vaak snelle en gezonde gerechten.
Van pesto ben ik inderdaad ook goed ziek geworden, ze waren even vergeten dat daar ook noten in zaten... heel vervelend als dat gebeurd, maar we worden daardoor zelf ook steeds alerter waardoor het in het vervolg minder snel mis gaat.
Overigens is het ook echt supermarkt afhankelijk. Bij de Jumbo kwam ik er van het weekend achter dat al het voorverpakte vleesbeleg voor op brood sporen van noten kan bevatten. Al het afbakbrood van Albert Heijn idem. Terwijl het afbakbrood van Jumbo dan bijvoorbeeld weer wel kan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:43

Poess91 schreef:
Ik heb een heftige notenallergie.
Maar ik zie dat steeds meer restaurants een aparte kaart hebben waarbij elk gerecht de allergenen vermeld staan. Dat vind ik super handig! Ik ga eigenlijk nooit zonder problemen uit eten. Bij andere mensen thuis vind ik het lastiger :')

Ik ben altijd zo blij als ze een aparte allergenenkaart hebben, dat maakt het een stuk makkelijker en voel ik me een stuk minder bezwaard. Overigens moet die dan wel kloppen, zo zijn wij laatst ergens gaan lunchen en daar hadden ze ook een allergenenkaart. Hier stonden ook kroketten op en die zouden zonder selderij moeten zijn. Hier had ik mijn bedenkingen al bij, want in zo ongeveer alle kroketten zit selderij. Voor de zekerheid ging ze het even navragen bij de keuken en inderdaad, selderij. Maar over het algemeen werken de allergenenkaarten super goed, ik ben er blij mee!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:17

Druif_01 schreef:
Poess91 schreef:
Ik heb een heftige notenallergie.
Maar ik zie dat steeds meer restaurants een aparte kaart hebben waarbij elk gerecht de allergenen vermeld staan. Dat vind ik super handig! Ik ga eigenlijk nooit zonder problemen uit eten. Bij andere mensen thuis vind ik het lastiger :')

Ik ben altijd zo blij als ze een aparte allergenenkaart hebben, dat maakt het een stuk makkelijker en voel ik me een stuk minder bezwaard. Overigens moet die dan wel kloppen, zo zijn wij laatst ergens gaan lunchen en daar hadden ze ook een allergenenkaart. Hier stonden ook kroketten op en die zouden zonder selderij moeten zijn. Hier had ik mijn bedenkingen al bij, want in zo ongeveer alle kroketten zit selderij. Voor de zekerheid ging ze het even navragen bij de keuken en inderdaad, selderij. Maar over het algemeen werken de allergenenkaarten super goed, ik ben er blij mee!

Zien jullie de allergenen kaarten dan niet als een manier op je als bediening er makkelijk af te maken? In mijn ogen hoort je bediening, of in ieder geval de gastvrouw je deze zelfde informatie mondeling te kunnen geven en is het deel van de service.. Benieuwd hoe je hiernaar kijkt

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:32

Ik vind het fijn omdat ik dan zelf kan bekijken wat ik zou willen eten in plaats van dat ik afhankelijk ben van de serveerster die soms niet eens weten wat een allergenenkaart is. Dan is mijn vertrouwen al een deel weg.
Daarentegen hebben we ook een restautant gevonden zonder allergenenkaart, maar waar de keuken echt fantastisch is en ze ook precies weten wat waar in zit. Ze maken dan ook echt alles zelf.
Kortom: een allergenenkaart is eigenlijk altijd betrouwbaar (eigen gezond verstand heb je uiteraard altijd nodig), maar bij een serveerster is het altijd maar afwachten hoe goed haar kennis is.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:33

LuffB schreef:
Ik meld me ook, niet als allergie last hebbende, maar als medewerker in de horeca die graag hoort wat we kunnen doen om het mensen met een allergie nog comfortabeler/ gemakkelijker/ fijner te maken.

Wat vind jij als persoon met glute allergie nu echt lekker om te eten?
Heb je lactose intolerantie, vind je het dan een meerwaarde als de mogelijheid er is om lactose vrije slagroom te krijgen?
Als je vegetarier bent, eet je dan liever tofu of lekkere verse groenten of vleesvervangers?

Ik hoor graag zo veel mogelijk meningen!

edit; wil graag aangeven dat wij altijd luisteren naar de allergieen en tolleranties van onze gasten. Hebben we een ijskar met ijs (dit zijn haast altijd 6 verschillende soorten roomijs) en is er iemand met een lactose allergie wordt er gelijk een bak sorbetijs gehaald, met een schone ijslepen, bak met heet water etc etc. De grootste sluipfoutjes zitten namelijk vaak in de kruisbesmetting (met een ijslepel die wordt schoongespoeld in je waterbak waar je de roomijs hebt afgespoeld in het sorbetijs stoppen bv)
Allergenen alternatieven op het buffet (en speciaal afgedekt zodat er geen problemen kunnen ontstaan). Ook veel alternatieven voor de vegatarische mensen (zowel die wel of geen vis eten). Worden ook altijd naar het buffet begeleid een daar uitgelegd wat wel vegatarisch is of wat de allergenen opties zijn, zodat de gasten zelf ook niet per ongeluk het verkeerde pakken

Ik vind het jammer om als vegetarier altijd aan die verrekte geitenkaas vast te zitten. En je gaat ook niet uit eten om een standaard vleesvervanger voorgeschoteld te krijgen. Ik vind geitenkaas heel lekker, maar het kan ook zeker anders. Laatst heb ik ergens geluncht met dik gesneden boerenbrood met hummus, gegrilde groenten en feta. Echt super lekker! Ook ben ik laatst ergens geweest waar ze een huisgemaakte vegetarische burger hadden. Een lekkere risotto is ook altijd goed.

Moet wel toegeven dat ik niet gauw naar simpele eetcafeetjes of vreetschuren ga. Maar ik ga ook niet altijd super luxe uit eten. Met vegetarisch eten heb ik vaak weinig problemen en, zoals ik al eerder zei, kom ik eigenlijk alleen bij restaurants waar ze voldoende kennis van eten hebben om voor iedere allergie wat klaar te maken :)

Debbels

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:46

Hier ook een ernstige allergie, namelijk voor pinda's (en de rest van alle peulvruchten en voor noten, maar daar ben ik niet anafylactisch voor).
Vroeger ging ik wel vaker ergens uit eten. Van te voren opbellen en navragen en dan hopen dat het goed zou gaan. Alleen is het zo vaak gebeurd dat je het verkeerde gerecht voorgeschoteld krijgt of dat ze totaal geen verstand hebben van allergieën, dat ik niet meer uit eten ga.
Er is 1 pizzaria waar ik durf te eten, omdat ze helemaal niks met pinda in de keuken hebben en daarnaast ook nog een duidelijke allergenenkaart. Maar ergens anders uit eten gaan? Echt liever niet...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:49

Ik heb zelf geen allergie gelukkig (klopt af) maar ken wel verschillende die dit wel hebben en ook tegen problemen aanlopen.. als bestuur van een vereniging komen we er ook wel eens mee in aanraking en dat is soms echt heel lastig..
Wat mij vooral opvalt is dat het grootste probleem is dan je als je niet allergisch bent je niet door hebt waar t allemaal in zit.. een vriendin heeft tarwe allergie.. dan denk ik aan brood.. maar blijkbaar zit het ook in de meeste sauzen, soepen en zelfs snoepgoed.. dat is iets waar je gewoon niet bij stil staat als je geen allergie hebt.. bij lactose denk je aan melk.. maar je vergeet snel dat t ook gewoon in de bak boter zit.. denk dat dat ook het lastige is met uit eten.. allergieën zijn vaak best complex en wanneer je er geen last van hebt heb je niet door Hoe beperkend het is

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:59

Niet om iemand gelijk of ongelijk te geven, maar een dermate erge pinda allergie bijvoorbeeld is in een restaurant waar voor wellicht 200 man per dag word gekookt en voorbereid toch wel een dingetje. Er word natuurlijk niet vrolijk overal pinda in gestrooid maar ze kunnen natuurlijk niet elke dag op zo'n manier voorbereiden dat ze er altijd rekening mee kunnen/zullen houden dus dat maakt het uiteraard voor zo'n keuken wel een stuk lastiger ... En vaak zitten er in wellicht gebruikte producten voor sauzen 'sporen van' die niet eens op een bepaald gerecht gebruikt worden maar mocht er iets ook maar fout gaan gaat het natuurlijk ook goed mis .... Heel lastig zeg ..

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:01

Jammer dat je door nare ervaringen nu niet meer durft Debbels, dat is echt heel naar!

Mintgroen; de geitenkaas was natuurlijk maar een voorbeeld, er zijn zoveel meer dingen die je kan doen! Het ging er mij voornamelijk om of je een ''normaal'' gerecht zonder het allergische deel wel of niet als ''te weinig/ te simpel zou beschouwen. Niet dat wij dat zouden aanbieden, er worden echt dingen speciaal gemaakt voor mensen met allergieen, maar om een inzicht in jullie wereld te krijgen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:03

Zelf gelukkig geen allergie, maar mijn moeder wel.
Vaak als we uiteten gaan bellen we van te voren even en dan gaat het aardig goed.
1 restaurant waar we vaak komen heeft als regel, dat bij een allergie de chefkok aan tafel moet komen.
Samen met de kok kijk je dan op de allergenen kaart wat je wil eten en of er mogelijkheden zijn om een alternatief te krijgen.
Echt super geregeld! 1ste keer is even raar maar een hele geruststelling want dan weet je ook dat er serieus mee om wordt gegaan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:19

horsies5 schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat het grootste probleem is dan je als je niet allergisch bent je niet door hebt waar t allemaal in zit.. een vriendin heeft tarwe allergie.. dan denk ik aan brood.. maar blijkbaar zit het ook in de meeste sauzen, soepen en zelfs snoepgoed.. dat is iets waar je gewoon niet bij stil staat als je geen allergie hebt.. bij lactose denk je aan melk.. maar je vergeet snel dat t ook gewoon in de bak boter zit.. denk dat dat ook het lastige is met uit eten.. allergieën zijn vaak best complex en wanneer je er geen last van hebt heb je niet door Hoe beperkend het is

Dat hoor ik inderdaad van heel veel mensen en is ook heel logisch. Hoe vaak collega's niet grapjes hebben gemaakt als ik weer eens op een verpakking keek terwijl ze riepen "nee daar zitten geen noten in" (ijs bijvoorbeeld). Helaas zitten daar vaker wel dan geen sporen van noten in of is het gemaakt in een fabriek waar noten worden verwerkt. Inmiddels zien ze de ernst er wel van in en is het over met de geintjes :D
Ik kan het ze niet kwalijk nemen, ik had er zelf ook nooit bij stil gestaan. Je gaat wel een stuk bewuster eten trouwens :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:26

:j

Ik had gisteren snoepjes gekocht, blijkt er tomaat in te zitten :=
Dat had ik dus echt niet verwacht en had er allang een paar verorberd.
Helaas weer last nu :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:58

Ik heb een dodelijke pinda- en notenallergie en ga sowieso 2x per maand uit eten. Vooraf even bellen en altijd navragen bij de bediening. Het gaat echt al jaren goed, maar ik blijf me er wel van bewust dat het een risico is.
Een paar jaar geleden heb ik twee heftige reacties gehad. Bij eentje was bij een buffet een verkeerd bordje bij de soep gezet (pompoen- ipv pinda :wow:) en kroketje uit de muur bevatte sporen of kruisbesmetting van pinda's.

En er zijn nog tig kleine incidentjes, maar van iedere gebeurtenis leren we. Laatst was ik op een BBQ, ze hadden heel braaf rekening gehouden met het bestellen van het vlees. Maar er kwam me toch een bak satesaus op tafel staan. Ik reageer ook sterk op de lucht van pinda/noten en zag overal al kruisbesmetting opdoemen. Ben maar !-naar huis gegaan en teruggekomen met de borrel. Dat overkomt mij (en de gastvrouw ;)) echt maar een keer, volgende keer beter!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:04

@Plien91 je verhaal klinkt heel herkenbaar.
Ik heb zelfs bij een snackbar een keer last gehad, hoe weet niemand maar sindsdien houden ze er daar super goed rekening mee als ik kom.
M'n moeder dacht vroeger dat ik mij aanstelde over de geur haha xD, maar kan daar ook erg beroerd van voelen. Dus vraag altijd aan degene die naast mij willen zitten tijdens het eten of ze dan niet aan de satesaus willen beginnen :p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:05

Ik bel ook altijd keurig, maar ga het liefste naar een wok. Kan ik zelf bepalen wat ik eet :)

Dieptepunt was de zaak die geen idee had wat lactose intolerantie was (dus maar ergens anders gegeten) en het restaurant die mijn diner goed had bereid maar compleet was vergeten om aan het dessert te denken en zo kreeg ik keurig; roomijs. :')

Ik heb wel meerdere intoleranties maar gaat vaak om dingen die ik wel uit de menu kaart kan vissen (zoals pinda's bv) dus daar hoef ik niet voor te ellend aangezien ik wel tegen sporen kan.

Voor mijn kind hebben wij altijd zelf eten mee, die is zo allergisch dat ik zelfs bij mijn schoonouders het niet vertrouw omdat hij geen spoortje mag hebben. En dan hebben wij nog maar een zeer beperkte aantal dingen uitgetest.

Qua restaurant, in het ziekenhuis was het echt top :P McDonald's vind ik ook verbazingwekkend super goed met info verstrekking en burger aanpassen bv.

Plien91 :wow: pompoen of pinda bordje fout kan geval leven of dood zijn voor jou :oo

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:29

vuurneon schreef:
Ik bel ook altijd keurig, maar ga het liefste naar een wok. Kan ik zelf bepalen wat ik eet :)

Dieptepunt was de zaak die geen idee had wat lactose intolerantie was (dus maar ergens anders gegeten) en het restaurant die mijn diner goed had bereid maar compleet was vergeten om aan het dessert te denken en zo kreeg ik keurig; roomijs. :')

Ik heb wel meerdere intoleranties maar gaat vaak om dingen die ik wel uit de menu kaart kan vissen (zoals pinda's bv) dus daar hoef ik niet voor te ellend aangezien ik wel tegen sporen kan.

Voor mijn kind hebben wij altijd zelf eten mee, die is zo allergisch dat ik zelfs bij mijn schoonouders het niet vertrouw omdat hij geen spoortje mag hebben. En dan hebben wij nog maar een zeer beperkte aantal dingen uitgetest.

Qua restaurant, in het ziekenhuis was het echt top :P McDonald's vind ik ook verbazingwekkend super goed met info verstrekking en burger aanpassen bv.

Plien91 :wow: pompoen of pinda bordje fout kan geval leven of dood zijn voor jou :oo

De McDonald's goed? In Canada wel, maar hier in NL weten ze meestal niks. KFC heeft wel goede informatie, maar hier in de buurt kijken de mc-mensen me meestal dom aan als ik vraag of ze lactosevrij eten hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:34

Jee Plien, wat een stomme fout := Je zal maar een bordje leeg eten!
En nooit geweten dat de geur al een reactie kan opwekken!

Ik ben ooit bij een behoorlijk duur en chique hotel gaan eten.. Van tevoren aangegeven dat we graag vegetarisch wilde eten, dat was geen probleem volgens de dame die de reserveringen opnam, want ze hadden sowieso ook vis ^) De kok wist gelukkig wel wat het betekende, we kregen een lekker 4-gangen menu maar het viel me wel op dat de gasten aan andere tafels precies hetzelfde menu kregen maar dan met grote stukken vlees en vis erop/ernaast.. Uiteindelijk maar onze buik gevuld met een grote portie risotto, maar het viel me wel een beetje tegen voor zo'n 4 sterren restaurant := Ik had toch op z'n minst een klein beetje extra werk verwacht voor mensen met speciale wensen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:30

Ik heb nog nooit moeite gehad met de macdo in nederland :) ze hebben als je ernaar vraagt een keurige lijst met allergenen :)

O en restaurant bejaardentehuis (met keuken) kun je ook goed eten met allergie haha. Kreeg een feestmaal! Incl 4 toetjes omdat de kok niet wist wat ik zou kiezen :')
Zat een hoop creativiteit in! Dat ontbreekt vaak wel merk ik

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:38

Macdonalds heeft een hele folder waar alle allergenen op staan. Die heb ik vaak standaard in mijn auto liggen xD

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:42

vuurneon schreef:
Ik heb nog nooit moeite gehad met de macdo in nederland :) ze hebben als je ernaar vraagt een keurige lijst met allergenen :)

O en restaurant bejaardentehuis (met keuken) kun je ook goed eten met allergie haha. Kreeg een feestmaal! Incl 4 toetjes omdat de kok niet wist wat ik zou kiezen :')
Zat een hoop creativiteit in! Dat ontbreekt vaak wel merk ik

Dan hebben wij gewoon een slecht macdo :P

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 16:22

Poess91 schreef:
Macdonalds heeft een hele folder waar alle allergenen op staan. Die heb ik vaak standaard in mijn auto liggen xD

Haha ik ook :D

We gingen laatst naar de Burger King, dat was eens en nooit meer. Ik kon er alleen de frietjes eten (zelfs de mayo bevatte selderij) -O-

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:38

Lees hier mee -interessant onderwerp- en moet zelf sinds kort een tyramine-vrij dieet houden. Tyramine is een eiwit dat bij fermentatie ontstaat. Geen heel moeilijk dieet en bij kleine missers gelukkig vrij ongevaarlijk. Maar wel áltijd zelf opletten, want niemand weet er iets van. Ik tot voor kort ook niet!

Ben op het moment opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis; we krijgen een soort kant en klaarmaaltijden. Buiten dat er weinig variatie (en geen keuze) is, vraag ik me zeer sterk af hoe iemand met allergie(en) hier zou moeten eten. Letterlijk élke dag zit er selderij in het eten, maar bijvoorbeeld ook koemelk en tarwe. Terwijl het gewoon aardappelen, groente en vlees is. Ik vind het echt ongelooflijk hoe veel spul er toegevoegd wordt aan de meest simpele gerechten.