Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Die wil bijna nooit troep eten, alleen als ze al uuuren niet heeft gegeten. Dan is de troep exact wat ze nodig heeft, want: lekker rijk aan energie. De rest van de tijd vindt ze groente en vlees of vis veel lekkerder. pmarena schreef:Pinacolada schreef:Ik moest me voor bepaalde familieleden nu al verantwoorden waarom onze tweeling van 8 maanden water krijgt ipv diksap en yoghurt ipv danoontje....
Chips etc is later prima, maar lang niet elke dag en gezond eten vind ik ook erg belangrijk. Zie om me heen best wel veel kids die elke dag veel snoep en chips eten, ook van 4 jaar..
[quote]xyzutu2 schreef:Chasey schreef:En ik had 1 keer een paaseitje in zijn broodbakje gedaan, naast zijn droge boterham.
Kreeg ik WEER een briefje of ik hem nooit meer snoep wilde meegeven naar school!
Ik was pislink... en die kinderen met zoetigheid OP de boterham dan!??!Zoals hagelslag en chocopasta, en David mag naast zijn KALE boterham geen mini paaseitje? ZEikerds....
Helemaal geen zeikerds als je het mij vraagt, gewoon logisch: als er een regel is dat je geen snoep mee mag geven naar school en jouw zoon gaat als enige wel een paaseitje openpulken in een hele klas vol snoep-loze kinderen, dan is dat gewoon krom.
Natuurlijk kun je als ouder dan zeggen dat voor hem een uitzondering gemaakt moet worden aangezien hij nooit zoetigheid op zijn brood krijgt omdat hij zijn beleg per se los wil eten en dat gaat niet met jam....
Dan zou dat dus betekenen dat een kind dat normaalgesproken altijd jam op zijn brood heeft maar vandaag niet dat hij vandaag dus een minimars mee mag?
Los daarvan: als jij als ouder een andere keuze maakt, betekent dat dan dat anderen je kind ook altijd als uitzondering moeten behandelen?
Wij werden ook snoeploos opgevoed met heel af en toe chips en misschien 1 a 2 koekjes per dag maar zeker niet meer want dat was slecht. Heel gezond dus. Met als resultaat dat zodra wij zakgeld kregen ging alles bijna meteen op aan snoep. Ik at op een gegeven moment een paar keer per week een pondjespak drop in een dag leeg at , juist omdat wij nooit leerden maat te houden omdat het verboden was.
Ik zou snoep dus ook niet zo demoniseren en ook zeker geen 'extra gezond' eten meegeven naar feestjes. Dan vergroot je de tegenstelling alleen maar. Hoe laat je die dan achter; met de instructie aan het kind dat hij alleen/eerst zijn eigen bakjes mag eten ookal ben jij er niet en mag de rest wel gewoon chips pakken, of zadel je de ouders op met het dilemma dat zij jouw kind steeds weg moeten sturen van de chips naar zijn bakje bleekselderij?
En als zo'n feestje de hele dag duurt en dat betekent dat je kind dan een hele dag geen tomaat of volkorenvezel heeft gezien... Is dat echt zo erg?

nvanriet schreef:ik ben van mening als de kindjes gewoon thuis en op school gezond eten dat zal ene minder gezond moment op een verjaarsfeestje geen kwaad kan.
Waar ik het dan wel weer moeilijk mee heb is het volgende. Mijn oudste zoontje heeft nogal een gevoelige maag. Nu weet hij zelf al wat en hoeveel chipjes/kaasblokjes hij mag eten maar vroeger was dat niet zo. Ik hield hem dan in het oog en zei dan dat hij er genoeg op had want dat hij anders ziek ging worden. Hij maakte daar zelf geen probleem, maar ik zag dan wel andere volwassenen hem stiekem dingen gaven omdat ze het zielig vonden dat hij van mij niets meer kreeg.
jorika1986 schreef:Hier hoorde ik afgelopen maandag van mijn collega dat zijn vader (dus opa) zijn (klein) dochter helemaal had volgestopt met zoetigheid om het kind maar bezig te houden op zaterdag middag.
Dus 3 cornetto's twee zakjes chips en nog wat chocolade.... Kind was bij thuiskomst niet meer te handhaven van de hoeveelheid suiker en hoefde dus (logisch) geen prakkie meer en liep te stuiteren.
Bij het naar bed gaan was ze misselijk en kotste de boel onder....
Fijn bij opa geweest!
Zelf geen kinderen, maar als kind kreeg ik af en toe wel eens wat aan snoep. en zo nu en dan eens pannekoeken of een portie friet. In een restaurant werd er in het algemeen geen kindermenu besteld. maar een schnitzel met groenten en aardappeltjes oid.
Papa vrat de restanten wel op...

Deed 'ie het er om zodat hij nog een extra hapje had, of....?
troi schreef:Het ging hier prima tot zoonlief zelfstandig uit spelen ging en er kinderen bij ons te spelen kwamen. Wat iemand in zijn eigen huis aan de kinderen geeft (en dus ook aan de kinderen die op bezoek komen) heb je binnen het redelijke weinig over te zeggen (bijv cola zou te ver gaan ivm de cafeïne) en om je kind dan maar niet uit spelen te laten gaan vind ik te ver gaan. En als er kinderen bij je komen die gewend zijn aan snoep vragen die ernaar. Dan alleen fruit aanbieden gaat simpelweg te koste van je eigen kind omdat de kans er is dat die kinderen dan niet meer willen komen spelen.
Wij hebben ons dus aangepast en geven snoep. Maar nog steeds met mate en daarnaast ook fruit.
phormicola schreef:Ik ben heel erg voor voedingsneutraliteit. Ik geloof er heilig in dat als je gezond eten en junk aanbied als gewoon gelijk voedsel, dat het kind in touch blijft met zijn lichaam en zodoende echt weet wat het nodig heeft. Vaak zal dat dan gezonde voeding zijn.
Mijn dochter is daar een prachtig voorbeeld vanDie wil bijna nooit troep eten, alleen als ze al uuuren niet heeft gegeten. Dan is de troep exact wat ze nodig heeft, want: lekker rijk aan energie. De rest van de tijd vindt ze groente en vlees of vis veel lekkerder.
Met uitjes laat ik haar het nog steeds zelf bepalen. Vaak wil ze het niet en vraagt ze later om appel of zoiets. En anders eet ze gewoon lekker ongezond. Geen probleem.

en soms is dat vaker dan de andere keer.

xyzutu2 schreef:pmarena schreef:
Danoontje daar zit ik dan weer niet mee, dat is nog quasi-gezond kwark-achtig vind ik, op een hele dag gewoon behoorlijk goed eten vind ik dat Danoontje prima er achteraan
Even als advocaat voor de duivel: doe je dan eigenlijk niet precies hetzelfde? Iets ongezonds als beloning geven voor een dag gezond eten?
Als er een kindje komt spelen en je geeft hem de hele dag alleen maar eten wat naar jouw idee gezond is plus dan een Danoontje als beloning, dan kan de ouder van dat kind 's avonds dus geirriteerd naar jullie toe komen omdat jullie Danoontje geven en zij/hij wil niet dat hun kind op een vreemd adres dingen als Danoontje eet als er zoveel gezondere alternatieven bestaan...
Hoe zou jij daar zelf op reageren? Want dan zit je dus ineens in dezelfde situatie als die van de ouders die jouw kind uitnodigen op een feestje met lekkers. Sla je dan voortaan dat danootje maar helemaal over als dat kind komt spelen, of geef je jouw zoontje het Danoontje en het andere kind een bak yoghurt, of accepteer je dat als het kind volgende keer weer komt spelen je een bakje yoghurt in handen geduwd krijgt voor als jouw kind een Danoontje krijgt?

eten is voor ons gewoon eten, geen lifestyle. Ben er niet meer mee bezig dan strikt noodzakelijk ivm onze diëten. In mijn kennis kring heb ik iemand voor wie gezond eten een obsessie is en dat vind ik ook niet gezond.
ls wij voor ongezond gaan, gaan wij er ook volledig voor haha

studiemiep schreef:En als je gewoon bij iemand op de koffie gaat en je hebt je kind bij dan kun je ook tegen de gastvrouw zeggen dat je pietje liever een boterham geeft ipv weer een roze koek oid

troi schreef:Het ging hier prima tot zoonlief zelfstandig uit spelen ging en er kinderen bij ons te spelen kwamen. Wat iemand in zijn eigen huis aan de kinderen geeft (en dus ook aan de kinderen die op bezoek komen) heb je binnen het redelijke weinig over te zeggen (bijv cola zou te ver gaan ivm de cafeïne) en om je kind dan maar niet uit spelen te laten gaan vind ik te ver gaan. En als er kinderen bij je komen die gewend zijn aan snoep vragen die ernaar. Dan alleen fruit aanbieden gaat simpelweg te koste van je eigen kind omdat de kans er is dat die kinderen dan niet meer willen komen spelen.
Wij hebben ons dus aangepast en geven snoep. Maar nog steeds met mate en daarnaast ook fruit.