Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:48

Het ging hier prima tot zoonlief zelfstandig uit spelen ging en er kinderen bij ons te spelen kwamen. Wat iemand in zijn eigen huis aan de kinderen geeft (en dus ook aan de kinderen die op bezoek komen) heb je binnen het redelijke weinig over te zeggen (bijv cola zou te ver gaan ivm de cafeïne) en om je kind dan maar niet uit spelen te laten gaan vind ik te ver gaan. En als er kinderen bij je komen die gewend zijn aan snoep vragen die ernaar. Dan alleen fruit aanbieden gaat simpelweg te koste van je eigen kind omdat de kans er is dat die kinderen dan niet meer willen komen spelen.

Wij hebben ons dus aangepast en geven snoep. Maar nog steeds met mate en daarnaast ook fruit.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:52

Ben je mal Pmarena! Zo ben ik ook groot geworden hoor! Ik kreeg echt geen appelpunt, kreeg gewoon een paar hapjes van mijn moeder.

Als een volwassene een familiezak chips weg zit te douwen voor je neus denk je bij je zelf:'dat je dat weg krijgt.'
Als een kind van 5 een zakje chips weg zit te douwen is het in verhouding hetzelfde als bovenstaand! Vergis je daar niet in.
Een puntje taart is in verhouding bij een kind bijna een hele taart. Die krijg ik met pijn en moeite misschien binnen maar dan hoef ik de rest van dag niets meer...

Men vraagt zich nog altijd af hoe het komt dat kinderen steeds meer ouderdomskwalen en overgewicht krijgen. Nou mede door het ongezonde voedsel wat ze krijgen, en ze zitten ze teveel met de tablet of voor de TV.
Ik mocht Sesamstraat kijken en het klokhuis en dat was het. Daarna moest ik maar weer fijn gaan spelen met duplo of pleemobiel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:58

Ik ben heel erg voor voedingsneutraliteit. Ik geloof er heilig in dat als je gezond eten en junk aanbied als gewoon gelijk voedsel, dat het kind in touch blijft met zijn lichaam en zodoende echt weet wat het nodig heeft. Vaak zal dat dan gezonde voeding zijn.

Mijn dochter is daar een prachtig voorbeeld van :) Die wil bijna nooit troep eten, alleen als ze al uuuren niet heeft gegeten. Dan is de troep exact wat ze nodig heeft, want: lekker rijk aan energie. De rest van de tijd vindt ze groente en vlees of vis veel lekkerder.

Met uitjes laat ik haar het nog steeds zelf bepalen. Vaak wil ze het niet en vraagt ze later om appel of zoiets. En anders eet ze gewoon lekker ongezond. Geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:59

pmarena schreef:
Pinacolada schreef:
Ik moest me voor bepaalde familieleden nu al verantwoorden waarom onze tweeling van 8 maanden water krijgt ipv diksap en yoghurt ipv danoontje....

Chips etc is later prima, maar lang niet elke dag en gezond eten vind ik ook erg belangrijk. Zie om me heen best wel veel kids die elke dag veel snoep en chips eten, ook van 4 jaar..

Danoontje daar zit ik dan weer niet mee, dat is nog quasi-gezond kwark-achtig vind ik, op een hele dag gewoon behoorlijk goed eten vind ik dat Danoontje prima er achteraan :)[quote]

Even als advocaat voor de duivel: doe je dan eigenlijk niet precies hetzelfde? Iets ongezonds als beloning geven voor een dag gezond eten?
Als er een kindje komt spelen en je geeft hem de hele dag alleen maar eten wat naar jouw idee gezond is plus dan een Danoontje als beloning, dan kan de ouder van dat kind 's avonds dus geirriteerd naar jullie toe komen omdat jullie Danoontje geven en zij/hij wil niet dat hun kind op een vreemd adres dingen als Danoontje eet als er zoveel gezondere alternatieven bestaan...

Hoe zou jij daar zelf op reageren? Want dan zit je dus ineens in dezelfde situatie als die van de ouders die jouw kind uitnodigen op een feestje met lekkers. Sla je dan voortaan dat danootje maar helemaal over als dat kind komt spelen, of geef je jouw zoontje het Danoontje en het andere kind een bak yoghurt, of accepteer je dat als het kind volgende keer weer komt spelen je een bakje yoghurt in handen geduwd krijgt voor als jouw kind een Danoontje krijgt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:00

xyzutu2 schreef:
Chasey schreef:
En ik had 1 keer een paaseitje in zijn broodbakje gedaan, naast zijn droge boterham.
Kreeg ik WEER een briefje of ik hem nooit meer snoep wilde meegeven naar school!
Ik was pislink... en die kinderen met zoetigheid OP de boterham dan!??! :( Zoals hagelslag en chocopasta, en David mag naast zijn KALE boterham geen mini paaseitje? ZEikerds....

Helemaal geen zeikerds als je het mij vraagt, gewoon logisch: als er een regel is dat je geen snoep mee mag geven naar school en jouw zoon gaat als enige wel een paaseitje openpulken in een hele klas vol snoep-loze kinderen, dan is dat gewoon krom.
Natuurlijk kun je als ouder dan zeggen dat voor hem een uitzondering gemaakt moet worden aangezien hij nooit zoetigheid op zijn brood krijgt omdat hij zijn beleg per se los wil eten en dat gaat niet met jam....
Dan zou dat dus betekenen dat een kind dat normaalgesproken altijd jam op zijn brood heeft maar vandaag niet dat hij vandaag dus een minimars mee mag?

Los daarvan: als jij als ouder een andere keuze maakt, betekent dat dan dat anderen je kind ook altijd als uitzondering moeten behandelen?
Wij werden ook snoeploos opgevoed met heel af en toe chips en misschien 1 a 2 koekjes per dag maar zeker niet meer want dat was slecht. Heel gezond dus. Met als resultaat dat zodra wij zakgeld kregen ging alles bijna meteen op aan snoep. Ik at op een gegeven moment een paar keer per week een pondjespak drop in een dag leeg at , juist omdat wij nooit leerden maat te houden omdat het verboden was.

Ik zou snoep dus ook niet zo demoniseren en ook zeker geen 'extra gezond' eten meegeven naar feestjes. Dan vergroot je de tegenstelling alleen maar. Hoe laat je die dan achter; met de instructie aan het kind dat hij alleen/eerst zijn eigen bakjes mag eten ookal ben jij er niet en mag de rest wel gewoon chips pakken, of zadel je de ouders op met het dilemma dat zij jouw kind steeds weg moeten sturen van de chips naar zijn bakje bleekselderij?
En als zo'n feestje de hele dag duurt en dat betekent dat je kind dan een hele dag geen tomaat of volkorenvezel heeft gezien... Is dat echt zo erg?

Demoniseren is ook weer een uiterste opzoeken en uitvergroten natuurlijk :P
Als je kind helemaal volgestouwd wordt met allerhande troep en daarna de halve nacht ligt te kermen van de buikpijn dan is dat niet zo tof nee :(:)

Het jammere is dat het kind en de ouders het dan moeten bekopen terwijl de voerders zich oh zo blij met zichzelf voelen dat ze die kinders zo heerlijk verwend hebben....maar daarmee doe je ze helemaal geen plezier, met dat lijf onthouden van fatsoenlijke voeding die het nodig heeft / over de kling jagen door een overdosis vet / suiker -O-

Ik heb het dan niet over een bakje chips of een keer patat met een ijsje als avondeten.

Hoewel ik dat laatste ook echt absoluut niet als avondeten wil voor onze dreumes omdat ik het ventje niet de hele nacht krampen gun. Die heeft gewoon echt GOED eten nodig om lekker te kunnen poepen :P

Als hij wat groter is en een keertje rommel eten geen ellende geeft voor het ventje (en dus ons) dan kan dat gerust een keer natuurlijk als men het nou per-sé zo wil.

Maar ook dan vind ik het echt niet nodig om de hele dag overdadig vol te stoppen met zooi en zou ik ook serieus kunnen besluiten dat we wanneer we in zo'n overdadige situatie zouden zitten, na het min of verplichte riedeltje van koeken, chips en ijs de hele middag, we voor het eten van nog meer zooi weggaan zodat hij tenminste nog een fatsoenlijk maaltje in zijn buikje krijgt voordat hij naar bed gaat...dan is dat maar raar :=

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:03

Het is inderdaad wel zo als men het niet kent, het ook niet mist. Alleen heb je dat alleen in de hand de eerste jaren, vanaf ze naar school gaan en naar feestjes gaan , zullen ze toch ongezonde dingen eten of drinken.
Zolang dat binnen te perken blijft en niet elke dag is, heb ik daar geen problemen mee. Ik zou nooit geen gezonde groetjes bijvoorbeeld meegeven aan mijn zoon als hij later naar een kinderfeestje gaat. In mijn ogen zou ik hem dan "anders" laten zijn dan de andere, en alhoewel dat daar niets mis mee is, vind ik dat op dat moment niet wenselijk.

ik zal bijvoorbeeld ook zolang mogelijk proberen tegen te houden dat hij frisdrank drinkt, maar ooit zal hij het wel drinken.

Ik denk ook wel dat je als je kinderen altijd ongezonde dingen verbied, ze als het eenmaal zelf mogen beslissen, ze het ruimschoots inhalen, wat ze ervoor niet gegeten hebben.

Alles bij mekaar vind ik gezond eten heel belangrijk, zolang men er niet in doorslaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:04

nvanriet schreef:
ik ben van mening als de kindjes gewoon thuis en op school gezond eten dat zal ene minder gezond moment op een verjaarsfeestje geen kwaad kan.
Waar ik het dan wel weer moeilijk mee heb is het volgende. Mijn oudste zoontje heeft nogal een gevoelige maag. Nu weet hij zelf al wat en hoeveel chipjes/kaasblokjes hij mag eten maar vroeger was dat niet zo. Ik hield hem dan in het oog en zei dan dat hij er genoeg op had want dat hij anders ziek ging worden. Hij maakte daar zelf geen probleem, maar ik zag dan wel andere volwassenen hem stiekem dingen gaven omdat ze het zielig vonden dat hij van mij niets meer kreeg.

Dat dus...daar ben ik ook een beetje "bang" van... dat kind gewoon prima tevreden is maar dat anderen zich er tegenaan gaan bemoeien en gaan "verwennen"...

Wat doe je dan in die situatie? Je weet dat je kind er waarschijnlijk last van gaat krijgen.
Mensen weten dat je het niet wilt hebben. Maar doen het toch.

Moet je dan toch de zeikerd uit gaan hangen...? -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:06

jorika1986 schreef:
Hier hoorde ik afgelopen maandag van mijn collega dat zijn vader (dus opa) zijn (klein) dochter helemaal had volgestopt met zoetigheid om het kind maar bezig te houden op zaterdag middag.
Dus 3 cornetto's twee zakjes chips en nog wat chocolade.... Kind was bij thuiskomst niet meer te handhaven van de hoeveelheid suiker en hoefde dus (logisch) geen prakkie meer en liep te stuiteren.
Bij het naar bed gaan was ze misselijk en kotste de boel onder....
Fijn bij opa geweest! -O-
Zelf geen kinderen, maar als kind kreeg ik af en toe wel eens wat aan snoep. en zo nu en dan eens pannekoeken of een portie friet. In een restaurant werd er in het algemeen geen kindermenu besteld. maar een schnitzel met groenten en aardappeltjes oid.
Papa vrat de restanten wel op... :D

Daar word je toch niet goed van, zo'n opa...enige die er dan lol van heeft gehad is opa, en kind en ouders kunnen het bekopen -O-
Daar brengen ze de volgende keer ook niet meer met een goed gevoel die kleine naartoe :n

Haha die pappa van jou :)) Deed 'ie het er om zodat hij nog een extra hapje had, of....? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:09

troi schreef:
Het ging hier prima tot zoonlief zelfstandig uit spelen ging en er kinderen bij ons te spelen kwamen. Wat iemand in zijn eigen huis aan de kinderen geeft (en dus ook aan de kinderen die op bezoek komen) heb je binnen het redelijke weinig over te zeggen (bijv cola zou te ver gaan ivm de cafeïne) en om je kind dan maar niet uit spelen te laten gaan vind ik te ver gaan. En als er kinderen bij je komen die gewend zijn aan snoep vragen die ernaar. Dan alleen fruit aanbieden gaat simpelweg te koste van je eigen kind omdat de kans er is dat die kinderen dan niet meer willen komen spelen.

Wij hebben ons dus aangepast en geven snoep. Maar nog steeds met mate en daarnaast ook fruit.

Ow daar zou ik wel simpel in zijn denk ik, als ik normaal geen snoep geef, dan ook niet aan andermans kinderen ineens wel. Gerust iets lekkers van fruit in huis halen zoals aardbeitjes ofzo, of iets dat je toch al in huis hebt en ze anders ook wel eens krijgen....maar dat aanpassen aan de regels in huis gaat wel 2 kanten op vind ik hoor en als kinderen niet meer komen spelen omdat ze geen serieus snoep krijgen...daar moet het toch verdorie niet om gaan...is het echt zo erg dat ze dan niet meer komen?? :=

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:11

Hier ging dat heel goed.. Tot dat hij een half jaar geleden van de gastouder naar het kinderdagverblijf is gegaan (kon niet anders. . We zijn verhuisd. )

Daar krijgt hij regelmatig iets van zoetigheid.
Thuis vraagt hij gelukkig vooral om fruit, maar toch steeds vaker om een snoepje of chips.

Wat ik eigenlijk regelmatig doe is zelf gezonde chips maken (van groenten , uit de oven ) of koek zonder geraffineerde suikers (palm suiker of agave suiker)

Day voorkomt dat ik altijd nee moet zeggen op zijn vraag (al gebeurt dat ook vaak.) En hij blij is met zijn chips.

Met mijn ouders ga ik het gevecht hierover niet aan. Hijnis daar niet zo vaak. . Laat ze hem eens lekker verwennen..

Onze zoon is trouwens nu bijna 3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:14

phormicola schreef:
Ik ben heel erg voor voedingsneutraliteit. Ik geloof er heilig in dat als je gezond eten en junk aanbied als gewoon gelijk voedsel, dat het kind in touch blijft met zijn lichaam en zodoende echt weet wat het nodig heeft. Vaak zal dat dan gezonde voeding zijn.

Mijn dochter is daar een prachtig voorbeeld van :) Die wil bijna nooit troep eten, alleen als ze al uuuren niet heeft gegeten. Dan is de troep exact wat ze nodig heeft, want: lekker rijk aan energie. De rest van de tijd vindt ze groente en vlees of vis veel lekkerder.

Met uitjes laat ik haar het nog steeds zelf bepalen. Vaak wil ze het niet en vraagt ze later om appel of zoiets. En anders eet ze gewoon lekker ongezond. Geen probleem.

Daarom wil ik er ook niet te veel de nadruk op leggen...en dus liever niet hebben dat anderen gaan lopen duwen op "lekkers" en dat onderscheid wel erg gaan maken door maar te blijven hameren op hoe lekker chippies en snoep wel niet zouden zijn in vergelijking met groente :P

Dat met uitjes zelf laten bepalen dat weet ik eigenlijk nog niet hoe ik dat wil doen.... misschien inderdaad helemaal vrij laten. Of net als thuis af en toe laten kiezen uit een paar opties, zoals je thuis zou zeggen wil je zalm met peentjes en gebakken aardappeltjes of spinazie stamppot...

Thuis hoeven ze ook niet altijd te kiezen of altijd alleen maar te vreten wat de pot schaft maar mogen ze ook wel een BEETJE mee denken vind ik :)

Ik vind het wel fijn als elders eten niet automatisch gelijk gaat staan aan grenzeloos volstampen met alle rotzooi die je maar voorgezet kan krijgen.... -O-

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:15

Ik heb een hele makkelijke eter van 11 maanden.
Die gelukkig tot nu toe gek is op groente en fruit.
Patatjes heeft ie 2 x mogen proeven (1 patatje dus). Vond ie niks aan
Bakje risotto met spinazie en vis? Hij heeft het sneller op dan ik.
Bij oma (mijn moeder) krijgt hij ook voornamelijk gezond, dus vers fruit. Oma maakt ook verse toetjes van griekse yoghurt en fruit.
Een groot feest,. En af en toe om lekker te knabbelen een soepstengel.

Natuurlijk krijgt hij wel eens een koekje maar liefst zo min mogelijk.

Bij andere oma (schoonmoeder) word het wat minder nauw genomen. Geef altijd wel gezonde dingen mee maar echt grip heb ik er niet op

Ik ben van mening dat er met een feestje best eens gesnoept mag worden, doen wij tenslotte ook. Maar met mate
En gelukkig zijn onze meeste vrienden en familie ook van de paprika met dip en andere gezonde snacks. Eventueel een toastje met brie. Toch geef ik dat liever dan een zakje chips.

KLeine word bijna 1 en dus zijn eigen feestje. Ben ook aan het kijken naar lekkere gezonde snacks voor op tafel.
Wij (ouders) zijn beide gevoelig voor over gewicht en waren als kind ook allebei wat stevig. Wil toch proberen te voorkomen voor mijn kind. Al is het nu al een hele flinke jongen. Volgens CB normaal... maar wat is normaal.... haha

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:15

Heb niet alles doorgelezen, maar hier is er gewoon ongezond en gezond eten in huis.
Van mij mogen ze elke dag wel wat ongezonds, maar mijn kids kiezen net zo graag iets gezonds.
Mijn dochter wordt bijv zelfs echt geïrriteerd en boos als ik zeg dat ik geen zin heb om te koken en we dus patat eten ofzo :')
Gelijk heeft ze want patat en snacks is ook helemaal niet zo lekker.

Ik koop mn fruit en groente altijd gewoon in de supermarkt, maar vorige week waren we maar is een keer naar de markt gegaan, nou ik had mn dochter nog nooit zo blij gezien bij de groentekramen :')
Het was net een snoepwinkel voor haar, en toen we voorbij de snoepkraam liepen keek ze niet op of om hahahha.
Dusja ik ben heel makkelijk bij haar want ik weet dat ze liever gezond eet.
bij mn zoontje ben ik wel wat strenger, hij is namelijk een echte snoepkont en eet juist graag patat.
Maar ook hem maak ik heel blij met een fruitsalade, een stampot vind hij ook heerlijk net zoals een frisse salade met rijst en kip.

Mijn kids eten dus eigenlijk altijd gezond en vragen bijna nooit om ongezond eten, wanneer we ongezond eten is als ik geen zin heb om te koken :+ en soms is dat vaker dan de andere keer.

Op verjaardagen of iets dergelijks mogen ze van mij alles eten wat ze willen ( snoep en troep ) want ik weet dat als we thuis eten ze toch wel genoeg gezond eten binnen krijgen en echt niet omdat ze ergens anders troep hebben gegeten dat ze thuis ook ineens alleen maar troep willen eten.

Ben eigenlijk wel heel trots op mn kids als ik er zo over nadenk :P
Heb goede eters en dat is zo fijn <3

EstherMe

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:20

Wij eten trouwens regelmatig ovenpatat of zelfgemaakte pizza, dat kun je heel gezond maken! Ik ga niet speciaal iets anders maken voor m'n kind. Hij eet wat de pot schaft en als ie dat niet eet is ie morgenochtend de eerste.
Toetje bekijken we per dag, is geen beloning, kijk ook even hoe hij heeft gegeten. Vol is vol en met buikpijn in bed is ook niks :)

Je kan toch niet alles tegenhouden. Waar ik me wel mateloos aan irriteer is dat je bij een speelparadijs geen eigen eten en drinken mag nemen, maar dat er dus geen fruit te koop is maar alleen snoep en koek.. Of je.moet om tien uur aan de tosti gaan zitten..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:21

xyzutu2 schreef:
pmarena schreef:

Danoontje daar zit ik dan weer niet mee, dat is nog quasi-gezond kwark-achtig vind ik, op een hele dag gewoon behoorlijk goed eten vind ik dat Danoontje prima er achteraan :)

Even als advocaat voor de duivel: doe je dan eigenlijk niet precies hetzelfde? Iets ongezonds als beloning geven voor een dag gezond eten?
Als er een kindje komt spelen en je geeft hem de hele dag alleen maar eten wat naar jouw idee gezond is plus dan een Danoontje als beloning, dan kan de ouder van dat kind 's avonds dus geirriteerd naar jullie toe komen omdat jullie Danoontje geven en zij/hij wil niet dat hun kind op een vreemd adres dingen als Danoontje eet als er zoveel gezondere alternatieven bestaan...

Hoe zou jij daar zelf op reageren? Want dan zit je dus ineens in dezelfde situatie als die van de ouders die jouw kind uitnodigen op een feestje met lekkers. Sla je dan voortaan dat danootje maar helemaal over als dat kind komt spelen, of geef je jouw zoontje het Danoontje en het andere kind een bak yoghurt, of accepteer je dat als het kind volgende keer weer komt spelen je een bakje yoghurt in handen geduwd krijgt voor als jouw kind een Danoontje krijgt?

Ik zie een Danoontje niet als ongezond en ook niet als beloning, dus tja :)
Een papje toe vinden wij gewoon een normaal onderdeel van de avondmaaltijd maar is ook geen verplichting ofzo :P

Als ouders graag willen dat hun kind een bepaald toetje eet, dan is dat toch prima?
Kan mij dat nou schelen, dan zet ik er dat toch voor :P
Krijgt die van mij eventueel ook yoghurt, ik zie het probleem niet zo? :)

Eer een kind blijft eten dan neem ik aan dat er eerst wel enig overleg is geweest over eetgewoontes, dus dat ter sprake is gekomen? Maar we hebben een ventje van 15 maanden dus dat is nog helemaal niet aan de orde :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:21

wij vinden af en toe snoepen en bakje chips en zelfs een glas cola in het weekend bij de maaltijd heerlijk. :D
Eten met de pot mee in principe (en dan wil ik met liefde wat anders maken als hij geen snijbonen oid lust) en met uitjes en verjaardagen, gaan wij het zeker loslaten.

ik gruwel wel van doorslaan met gezond eten, dat trakteren op een snoepje al des duivels is :') eten is voor ons gewoon eten, geen lifestyle. Ben er niet meer mee bezig dan strikt noodzakelijk ivm onze diëten. In mijn kennis kring heb ik iemand voor wie gezond eten een obsessie is en dat vind ik ook niet gezond.

Grote kans is wel dat hij niet veel mag. Nu mag hij al niet met ons mee eten ivm diëet. Dus ik ga hem niet meer beperken in eten dan nodig. Op verjaardagen hebben wij groente, fruit, vlees en kaas maar ook nootjes en wat ongezonde dingen op tafel staan. Helaas voor zijn eerste verjaardag geen normale taart, maar ik moet wat anders bedenken :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:25

Op vrijdagavond doen we als gezin boodschappen en dan krijgen ze een klein handje chips en 4 M&M's.
De rest van de week wordt er weinig gesnoept; af en toe in de auto een dropje en een enkele keer een koekje ofzo, maar verder niks.
Ze eten hier gelukkig erg gezond en krijgen naar school/peuterspeelzaal gezonde dingen mee zoals bessen, komkommer, paprika enz.
Op feestjes mogen ze eten wat ze willen, als ze wel even netjes vragen. Aan mijn kant van de familie staan er ook altijd gezonde snacks op tafel zoals worteltjes en tomaatjes. Daar begint iedereen vaak mee en dan later wat zoutjes erbij, dan hebben ze dus al een "bodempje".
Als we ergens anders gaan eten, dan eten ze vaak met name stokbrood in de middag daar en hoeven dan vaak amper nog avondeten. Dan eten wij van tevoren tussen de middag al groentesoep, zodat ze wel genoeg gezonde dingen hebben gegeten die dag.
Op feestjes lekker snaaien moet kunnen vind ik, die van ons rennen met neefje en nichtjes uren rond, dus dat suiker verbranden ze ook gelijk wel weer.

Dat van speelparadijs herken ik ook, doe dan op zijn minst pakjes rijstwafel ofzo als alternatief, als je niks vers in huis wil hebben.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:26

Ik ben dan een hele erge ouder volgens jullie.

Mijn kind nam vanmorgen nog twee pakken waterijs mee naar school om uit te delen. Voor de lol voor de andere kids. (Oké, zn amandelen zijn verwijderd en wilde graag naar school en volgens de juf was t geen probleem)

Maar ook hier in huis alles bij de hand,van chips tot snoepjes tot fruit tot kinder cola. Pakken melk moet ik hier aanslepen, zoveel word dat gedronken. Of de vitamine water obdabks vele soorten fanta,cola,sapjes.
Komkommers, bananen, aardbeien zijn zo op. Net zoals de kaas en worst, het liefst per direct.
Groente?maak ze daar maar wakker voor. Het liefst wokgroentes

Maar ook elke dag wel een snoepje of een zakje chips.en ook echt wel een glas limo of kinder cola.

Op verjaardagen doen we niet moeilijk net zoals thuis niet. Maar ze willen vaak niet eens snoepjes. Of er moeteb vieze zure matten in huis zijn

Maar pannenkoeken, zelf maak pizza, Patatje etc komt hier echt wel voor elke 10dagen.

Eb regelmatig gaan we uiteten, omdat wij dat lekker vinden. En als ze dan een bord patat willen of bord groente dat mogen ze dan zelf kiezen. Net zoals wij, we zijn gewoon veel vleeseters

vuurneon

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:30

Bij patat komt hier trouwens echt geen groente op tafel, mijn moeder deed dat altijd en dat vond ik zo vreselijk :') ls wij voor ongezond gaan, gaan wij er ook volledig voor haha

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:33

Nou kletskousz hier precies hetzelfde hoor :D
Heerlijk gewoon eten en drinken wat je wilt, gezond en ongezond.
En we zijn hier met zn alle thuis alles behalve ongezond eigenlijk.
Mn kids en wij zelden ziek, niemand heeft overgewicht.
Prima toch +:)+
Ze slapen wanneer ze moeten, stuiteren ook zeker niet door het huis na snoep te hebben gegeten dus vind het helemaal goed :Y)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:35

In een danoontje zit nochtans veel suiker, ik zou dat dan ook niet als gezonder beschouwen als een koek of een glas frisdrank.

Volgende week is het zijn feestje voor zijn 1ste verjaardag en dan zal er ook chips en derg zijn. Maar daar zal hij niet van eten, maar natuurlijk krijgt hij wel een stuk van zijn verjaardagstaart :-)

Vuurneon: Wij zitten denk ik op dezelfde lijn, frietjes met groenten :r :=

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:37

studiemiep schreef:
En als je gewoon bij iemand op de koffie gaat en je hebt je kind bij dan kun je ook tegen de gastvrouw zeggen dat je pietje liever een boterham geeft ipv weer een roze koek oid

Ik zou dat echt niet waarderen als gastvrouwzijnde, één roze koek doet niks kwaads en iedereen aan een boterham is ook een leuke sfeer zeg >;)

Af en toe een koekje buiten de deur, al is het dagelijks, is niet zo'n boosdoener imho ... snap het probleem niet.

Edit: Ben blij dat ik nooit streng door voedingscentrumouders opgegroeid ben. Snoepjes zijn nu wel een groot jeugdsentiment waar ik veel plezier uit haalde.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 17-06-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:38

Ik vind dat gezond eten voor kleine kindjes echt zo'n taboe van nu. Toen ik nog klein was, werd ik zeker niet opgevoed onder het mom van eigen eetbakjes mee op een verjaardag of geen snoepje op een dag. Gingen we uit eten? Dat was toch speciaal! Dan mocht ik ook zelf kiezen wat ik at. Als ik één snoepje kreeg en ik vroeg er nog één, waren mijn ouders gelukkig nooit zo: "Nee, dat mag niet hoor!" Als er vriendjes bleven spelen, ik mocht gewoon een zakje chips. Was ik te dik? Totaal niet! Zeurde ik om ongezond eten? Nooit! Ik at netjes mijn avondeten op, mijn brood en fruit. En nu? Ik geef niks om snoep, hartig, suikerdrankjes of chips. Mij maak je blij met (liters) thee, watermeloen, aardbeien en bananen. En nu ben ik slanker dan slank :D

Dus het is echt onzin als het kind vroeger 'mocht eten wat ze wilde', dat het slecht effect heeft op latere leeftijd. Je moet een balans vinden. Eet je kind goed, mag hij best een keer beloond worden. Ik vind het eerder sneu dat er op verjaardagspartijtjes op de vingers wordt 'getikt' en het kind niet met de leeftijdsgenootjes mee mogen doen. Laat ze kind zijn en genieten, maar geef wel een grens aan. Niemand is daar ooit slecht van geworden :)
Laatst bijgewerkt door Yunaa op 17-06-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:38

Mama's, niet te moeilijk doen, jullie kinderen hebben nu nog niet zo veel keuze want er word ook voor ze beslist. Wel, laat ik het zo zeggen, wacht maar tot ze op de middelbare zitten. Natuurlijk is het allerbeste je kinderen kennis te laten maken met allerlei voeding, vooral de gezonde. Heb er drie, nm 1 at alles als baby en peuter, nummer 2 was zorgenkind, alles wat kleurrijk was werd geweigerd dus ook groente en fruit, nm 3 zware allergie voor koemelkeiwit. Resultaat jaren later, alle drie zeer gezonde volwassenen die uitstekend weten wat goed en minder goed voor ze is qua eten. Wat ik hier mee wil zeggen, je kunt je heel druk maken maar je kunt ook niet zo moeilijk doen, wat betreft snoep en chips en frisdrank, grote kans wanneer je ze daar mee zwaar op rantsoen zet dat ze de schade echt stiekem in halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:40

troi schreef:

Maar in een kopje zwarte thee zit bv meer cafeïne dan een glas coca cola (even los van de suikers etc, maar even puur om de cafeïne). Zou je dan er ook op tegen zijn dat je kind een kopje thee drinkt bij een vriendje?